هشدار جدی برای سهامداران حکشتی

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته ای که ۹۵ درصد آب رفت!

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یکی از شرکت‌های بزرگ بورسی و زیرمجموعه شستا، در گزارش ۹ ماهه منتهی به پایان سال گذشته با افزایش قابل توجه زیان خالص و کاهش چشمگیر سود انباشته، عملکردی پایین‌تر از انتظار ثبت کرده که توجه فعالان بازار سرمایه را به خود جلب کرده است.
کد خبر: ۱۳۰۴۱۳۵
|
۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۷:۵۸ 10 May 2025
|
3870 بازدید
|

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یکی از هلدینگ‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا)، در شرایطی بحرانی قرار گرفته که شواهد مالی از عملکردی به‌شدت ضعیف و نگران‌کننده حکایت دارد؛ وضعیتی که می‌تواند تبعاتی جدی برای سهامداران این نماد بورسی به همراه داشته باشد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه منتهی به پایان سال گذشته نشان می‌دهد که این شرکت، با ثبت زیانی سنگین، در حال دور شدن از مسیر سودآوری است. بر اساس اطلاعات منتشر شده در کدال، زیان خالص کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در دوره مذکور با رشد بی‌سابقه ۶۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم قابل تأمل ۲ هزار و ۹۱۹ میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که به ازای هر سهم حکشتی نیز ۳۵۴ ریال زیان شناسایی شده است؛ یعنی جهشی ۴۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پیشین.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

همچنین باید یادآور شد که زیان خالص شش‌ماهه کشتیرانی تا پایان آذر ۱۴۰۳، بر پایه گزارش رسمی حسابرسی‌شده، از مرز ۲ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان عبور کرده است؛ عددی نجومی که نه‌تنها از جهش ۸۷۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر می‌دهد، بلکه به‌طور صریح از سوی حسابرس نیز تأیید شده است. این مهر تأیید، ابعاد واقعی بحران مالی در این شرکت را پررنگ‌تر می‌کند.

نگاهی دقیق‌تر به جزئیات صورت‌های مالی ۹ ماهه حکشتی نشان می‌دهد که شرکت در این مدت، نه تنها هیچ سودی از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها به دست نیاورده، بلکه رقم این بخش به صفر ریال رسیده است؛ موضوعی که زنگ خطری برای سهامداران تلقی می‌شود.

جهش ۴۲۰ درصدی سایر هزینه‌ها!

از سوی دیگر، رقم سنگین بیش از ۱ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومان به‌عنوان «سایر هزینه‌ها» ثبت شده است، رقمی که نسبت به سال گذشته، افزایشی معنادار و نگران‌کننده ۴۲۰ درصدی داشته است. با این حال، در گزارش‌های منتشرشده، هیچ‌گونه شفاف‌سازی درباره ترکیب این هزینه‌های کلان انجام نشده و ابهامات جدی در این خصوص وجود دارد.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

سود انباشته، ۹۵ درصد آب رفت!

در مجموع، مدیریت ناکارآمد در یکی از مهم‌ترین زیرمجموعه‌های شستا، منجر به آن شده که در پایان اسفند سال گذشته، رقم سود انباشته شرکت حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان کاهش یابد؛ به بیان دیگر، مجموع سود انباشته حکشتی در مقایسه با سال قبل، بیش از ۹۵ درصد آب رفته است.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته حکشتی ۹۵ درصد آب رفت!

کارنامه ضعیف «مدرس خیابانی» در کشتیرانی!

عملکرد ضعیف و زیان‌ده شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حالی رقم خورده که از مرداد ۱۳۹۸ تاکنون، سکان هدایت این شرکت در دستان محمدرضا مدرس خیابانی است؛ مدیرعاملی که با وجود تغییر دولت‌ها، همچنان بر مسند باقی مانده و حاصل چند سال مدیریتش، چیزی جز انباشت زیان و افت جایگاه شرکتی نبوده است. زیان نجومی ۲۵۶۲ میلیارد تومانی، تنها یکی از خروجی‌های این مدیریت فرسایشی است؛ رقمی که به‌صراحت در گزارش حسابرس تأیید شده و دیگر جای تردید باقی نمی‌گذارد.

جهش ۶۲۰ درصدی زیان خالص کشتیرانی/ سود انباشته ای که ۹۵ درصد آب رفت!

ادامه این روند، نه‌تنها جایگاه کشتیرانی را به‌عنوان یکی از بازیگران کلیدی بازار سرمایه متزلزل‌تر می‌کند، بلکه اعتماد سرمایه‌گذاران خرد و کلان را نیز بیش از پیش فرسایش می‌دهد. از همه تأسف‌بارتر آن‌که شستا، به‌عنوان شرکت مادر و ناظر بر این مجموعه عظیم، در برابر این وضعیت بحرانی یا سکوت کرده یا خود به بخشی از این ناکارآمدی بدل شده است، هرچند شستا نیز با مدیرعامل محمدرضا (میثم) سعیدی، وضعیت مساعدی به لحاظ سوددهی و مالی ندارد و در پایان سال قبل با زیان خالص ۲ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومانی دست و پنجه نرم کرده است!

 

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
بیشتر انگار یه آدمی که غرض داشته نوشته مطلب رو
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
غرض رو از کجا کشف کردی؟
صورت مالی رو منعکس کرده
شما از روابط عمومی کشتیرانی احیانا پیام نمی دی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
مدیر عامل این شرکت مدرس خیابانی
اخوی اون یکی مدرس خیابانی
کلا در همه دولت ها حضور جدی فعال و پویایی دارن بزرگواران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
به نظر باید اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت رو فوری برکنار کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
متاسفانه دستگاههای نظارتی که بیشتر ویترینی و بلا استفاده هستند که در اکثر موارد سواد بررسی هم ندارند نه جرات نه قدر رسیدگی به تخلفات محرز این مجموعه را ندارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
از دید شما، حسابرس و کدال غرض داشته ان که صورت مالی منتشر کردن:)))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
دوستان این پیام مدیر روابط عمومی کشتیرانی است:))
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
ما بی غرض شما بگو تحصیلات و رشته تخصصی اقای مدرس و مسیبی بهروز رییس هیات مدیره کشتیرانی چیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
افسر دوم عرشه کشتیرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
اینها همه در درجه اول خسارات تحریم های جهانی است

که جلیلی و احمدی نژادی ها گفتند کاغذهای پاره بی ارزش

هستند !!؟؟

وبعد از آن نتیجه ناکارآمدی و بی کفایتی است و لاغیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
جالب اینجاست که مدیران ارشد این مجموعه دائم در جلسات از سود فزاینده خود به مدیریت بی سواد خودفخر فروشی میکنند. حضرات هم که فرق سود عملیاتی را با سود ناشی از تسعیر ارز تشخیص نمیدهند اقدام به تشویق دردانه های بی سواد خود با اعزام به خارج از کشور ...... مینمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
منظورشان سودهای کلان شخصی خودشان است!!!؟

که با حقوق های نجومی و مزایا و حق ماموریت های خارج از کشور و دهها نام دیگر که بعلاوه حقوق دریافت میکنند
SU-35
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
سوخو-۳۵ ها چی شدن کسی خبر داره؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
کشور ما از نبود مدیران نخبه رنج میبره
وقتی به دلیل عدم عدالت و پارتی بازی شایسته ها کشور رو ترک میکنن و سهمیه ای ها مدیریت رو بر عهده میگیرن همین اتفاقات میوفته
وحشت زده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
با سلام چند درصد سهام کشتیرانی متعلق به صندوق بازنشستگان کشوری است که میگویند ورشکسته شده ؟ مدیر کشتیرانی توسط دولتیان انتخاب میشود ؟ بیچاره بازنشسته !!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
ایران تا عضو WTO نشه اقتصادش پیشرفت نمیکنه .
ساعدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
کشتیرانی با اینهمه ظرفیت این حال و روزش باشه وای به حال بقیه
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
آخه کشتی رانی یه مملکت چرا باید زیر مجموعه بیمه تامین اجتماعی باشه!تامین اجتماعی چند تا دیگه شرکت زیر مجموعه خودش داره!حال تامین اجتماعی از نظر مالی بد بشه حال تمام شرکتهای زیر مجموعه هم بد میشه.این چه اقتصاد مریضیه که شرکتهای گنده یا آدمهای گنده کلی شرکت رو قورت دادند ؟
عرشیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
و البته هلدینگ سیمان و حمل و نقل که باعث از بین رفتن و به خاک سیاه نشتن شرکت حمل و نقل بین المللی آبادان ، بزرگترین شرکت حمل و نقل ایران شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۲/۲۰
به همین راحتی با سوء مدیریت ضرر هنگفت به مملکت و سهامداران بزنن بعد برکنار و بروند مجموعه ای دیگر مدیر و مسئول شوند و آن را هم یکسال بعد به قهقرا ببرند و به هیچ کس بابت سوء مدیریت و خسارات جوابگو نباشند؟!!!!!!
منم مدیرم با این حساب....
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت