واکنش سامانه شاد به گزارش تابناک + توضیحات تابناک

سامانه شاد در واکنش به گزارش تابناک درباره کلاهبرداری از والدین دانش‌آموزان به واسطه این سامانه، بیانیه‌ای صادر کرده است.
کد خبر: ۱۳۰۳۹۸۸
|
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۱:۰۹ 07 May 2025
|
981 بازدید
|
۱

واکنش سامانه شاد به گزارش تابناک + توضیحات تابناک

 
 
 
 
آنچه می‌خوانید، بیانیه‌ای است که سامانه شاد ظاهراً به گزارش اخیر این رسانه ارائه کرده و در ادامه نیز توضیح مختصر تابناک، خطاب به مدیران این سامانه را مرور می‌کنیم.
 
به گزارش تابناک، در بیانیه سامانه شاد آمده است:
«جناب آقای احمدی‌اصل
مدیر مسئول محترم تابناک
با سلام و احترام
 
پیرو مذاکرات صورت‌گرفته، متن بیانیه روابط عمومی سامانه شاد به شرح زیر خدمتتان اعلام می‌گردد:
 
بیانیه رسمی روابط عمومی سامانه شاد
 
در پی انتشار اخباری مبنی بر کلاهبرداری از دانش‌آموزان و والدین از طریق سامانه ملی شاد، تیم پشتیبانی این سکو بلافاصله بررسی‌های دقیق و چندلایه‌ای را در ابعاد فنی و عملیاتی انجام داد. نتایج این بررسی‌ها به شرح زیر به اطلاع فرهنگیان عزیز، خانواده‌های محترم و عموم کاربران می‌رسد:
 
هیچ‌گونه اختلال، نقص یا حفره امنیتی در زیرساخت‌های سامانه شاد شناسایی نشده و هیچ رخداد غیرعادی نیز در روند عملکرد این سکو مشاهده نشده است. بنابراین، ادعاهای مطرح‌شده درباره وجود حفره امنیتی در سامانه شاد، به‌طور کامل تکذیب می‌گردد.
 
۱. آنچه به‌عنوان کلاهبرداری در شاد مطرح شده، در واقع ناشی از بی‌احتیاطی و ناآگاهی برخی کاربران در مواجهه با روشی رایج به‌نام فیشینگ بوده است؛ روشی که در تمام اپلیکیشن‌ها و به‌ویژه پیام‌رسان‌ها، صرف‌نظر از سطح امنیت آن‌ها، امکان وقوع دارد. نکته قابل‌توجه آن‌که برخلاف خبرسازی‌های صورت‌گرفته، تعداد کاربران متضرر از این موضوع که با پشتیبانی سامانه شاد تماس گرفته‌اند، در ماه‌های اخیر روند کاهشی داشته است.
 
۲. سوءاستفاده از ناآگاهی و بی‌احتیاطی کاربران، مسئله‌ای رایج در تمامی بسترهای دیجیتال است و مقابله با آن نیازمند ارتقای سواد دیجیتال در سطحی فراگیر است. در همین راستا، سکوی شاد فراتر از مسئولیت‌های متعارف خود، با اجرای برنامه‌های آموزشی گسترده تلاش کرده است تا آگاهی کاربران، به‌ویژه دانش‌آموزان و والدین را در زمینه امنیت دیجیتال افزایش دهد. از جمله اقدامات شاد می‌توان به راه‌اندازی پویش‌های آگاهی‌بخشی مانند «کودکان سایبری» و انتشار محتوای آموزشی در کانال‌هایی نظیر «شادیان» و «شادآموز» اشاره کرد که در کنار آموزش‌های پلیس فتا، نقش مؤثری در پیشگیری از سوءاستفاده‌ها ایفا کرده‌اند.
 
۳. در شرایطی که دشمنان کشورمان با هدف ایجاد تشویش، از هر فرصتی برای حمله به آرامش مردم استفاده می‌کنند و کوچک‌ترین موضوعات نادرست را به دروغ‌های بزرگ تبدیل می‌کنند، ضروری است که تمامی رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه محترم ملی، با هوشیاری و دقت نظر در مقابل شایعات و اخبار نادرست ایستاده و از برهم زدن امنیت روانی جامعه جلوگیری نمایند.
 
با تشکر / علی‌اکبر حکمتی‌نیا / مدیرعامل»
 

توضیح تابناک

 
مدیر عامل محترم شرکت فن‌آوری شبکه آموزش دانش‌آموزان (سامانه شاد)
با سلام و احترام به شما و همکاران گرامی‌تان؛ خدا قوت بابت زحماتی که کشیده‌اید و برای مسیری که پیش رو دارید.
 
ضمن تشکر از ارسال آنچه ظاهراً جوابیه به نظر می‌رسد، اما عنوان «بیانیه» بدان خورده -و معلوم نیست چرا پیش از تابناک، به رسانه‌های دیگر ارسال شده-، مواردی را نه در دفاع از تابناک، که جهت کمک به یافتن زاویه درست‌تری از موضوعات در این مجموعه محترم، به اطلاع شما می‌رسانیم:
 
متأسفانه پاسخ ارائه‌شده بیش از آن‌که پاسخی به گزارش و کلاهبرداری‌های انجام‌شده از والدین دانش‌آموزان باشد، بازی با الفاظ است؛ مثلاً اینکه «حفره امنیتی نداریم» و یا اینکه رسانه‌ها را که در خط دشمن بارگذاری کرده‌اید، که این دومی پیشتر برای ما جفا محسوب می‌شد. اما از بس که جفاکاران واقعی خود را در نهایت به ملت نمایاندند، این حرف‌ها دیگر از موضوعیت افتاده‌است. بیشتر به تعارف وارونه می‌ماند. در ضمن آیا انتشار گزارش‌های مستند از کلاهبرداری‌های واقعی را «اخبار نادرست» می‌دانید؟ گویا از نظر شما محتوای رسانه‌ها تنها دو حالت دارد: یا به نفع شماست یا در راستای اهداف دشمن!
واکنش سامانه شاد به گزارش تابناک + توضیحات تابناک
در جوابیه شما ادعا شده است که «هیچ‌گونه اختلال، نقص یا حفره امنیتی در زیرساخت‌های سامانه شاد شناسایی نشده است.» .حفره است که شعارتان را «مدرسه‌ای به وسعت ایران» گذاشته‌اید و هر کسی از هر نوع و با هر هدفی، به راحتی می‌تواند وارد این مدرسه شود. لااقل یک نفر را آن‌دم در می‌گذاشتید تا نگذارید این حفره‌ها با فیشینگ و... پر شود. مگر راضی می‌شوید هر رهگذری به راحتی وارد ساختمان مدرسه فرزندتان شود؟ اینجا هم همین است. اوج سواد رسانه‌ای هم که بیانیه شما، مردم را فاقد آن سواد دانسته و ناآگاهی آنها را باعث نفوذ کلاهبرداران عنوان کرده‌است، اتفاقاً همین است که زندگی در فضای مجازی بسیار نزدیک به زندگی واقعی است. مثل همین که در جمله قبلی بیان شد. این احتمالاً نیاز به بحث مفصلی دارد که بماند.
البته افزایش آگاهی همواره ضروری است، اما سخن گفتن از «ناآگاهی مخاطبان» بدین شکل، برای سامانه‌ای تحت نظر وزارت آموزش و پرورش چندان شایسته نیست.در این شرایط، ادعای «عدم وجود هرگونه مشکل امنیتی» نه‌تنها غیرواقعی است، بلکه نشان‌دهنده عدم پذیرش مسئولیت از سوی تیم فنی سامانه شاد است.
 
در جوابیه شما ادعا شده است که «تعداد کاربران متضرر در ماه‌های اخیر روند کاهشی داشته است.» اتفاقاً در همین ماه‌های اخیر، شکایت‌ها و اعلام نارضایتی‌های مخاطبان تابناک و متضرران از سامانه شما روند افزایشی داشته است. آمار اگر قرار باشد «باری به هر جهت» ارائه شود، نتیجه‌اش چنین پاسخی است.
و سؤال بعدی: آیا کاهش تعداد گزارش‌ها به معنای کاهش کلاهبرداری‌هاست یا ناامیدی کاربران از پیگیری‌های شما؟ این هم سؤالی است که در نبود آمار دقیق و مستند قابل طرح است. و طبیعتاً غیرمنطقی هم نیست.
 
از ایرادهای حاشیه‌ای بیانیه‌تان بگذریم که برای تابناک قرار بوده جوابیه بنویسید، اما تبدیلش کرده‌اید به بیانیه و پیش از تابناک در رسانه‌ها کار کرده‌اید. یا مثلاً برای تابناک فرستاده‌اید، اما در میانه‌های نامه، رسانه محترم ملی را به توجه به موضوعات فراخوانده‌اید. یا همان ابتدا، «پیرو مذاکرات» درج فرموده‌اید، در حالی که چنین مذاکره‌ای بین ما و شما صورت نگرفته است. احتمالاً اشتباهی در ارسال بیانیه رخ داده است. این موارد همان حفره‌های کوچک در عملکردهاست که ممکن است نشانگر یا عامل مشکلات عمیق‌تری باشد.
 
در جایی دیگر برای رسانه‌ها گفته‌اید که «ضروری است که ....» که اشتباه از همینجا شروع می‌شود. ضرورت را شما تشخیص نمی‌دهید؛ حتی با حسن نیت.
آقای مدیرعامل، رسانه آنچه را که هست گزارش می‌کند و گزارش آنچه که هست ایجاد ناامنی و حرکت در خط دشمن نیست. آیا کلاهبرداری و خالی کردن حساب خانواده‌ها «به هم زدن امنیت» محسوب می‌شود یا اطلاع‌رسانی آن؟ رسانه به نوعی صدای درد شهروندان است. وقتی کسی دردش می‌گیرد، لاجرم باید «آخ» بدهد. رسانه همان صدای آخ است که از دردی و از به هم خوردن تعادلی در جایی، سر داده می‌شود.
امنیت در جایی دیگر آسیب دیده که صدای رسانه بلند شده است.
 
شما در بیانیه خود مدعی شده‌اید که «هیچ‌گونه اختلال یا نقصی در زیرساخت‌های سامانه شاد وجود ندارد». این در حالی است که یک هفته پیش از انتشار گزارش تابناک، ۵۳ نماینده مجلس شورای اسلامی در تذکری رسمی به وزیر آموزش و پرورش، به صراحت از «ضعف‌های فنی و زیرساختی سامانه شاد» انتقاد کردند.
آیا این ۵۳ نماینده مجلس نیز - بر اساس ادعای شما - «همسو با دشمنان» عمل کرده‌اند؟ یا اینکه مسئولان سامانه شاد ترجیح می‌دهند هر صدای انتقادی را با برچسب‌زنی سیاسی بی‌اثر کنند؟
 
برادر بزرگوار، ما و شما نوشتیم و پاسخ دادیم و منتشر هم کردیم. اما پول این خانواده‌ها برنگشت. و احتمالا کلاهبردارها همچنان مشغول کارند. این مهم‌تر از هر چیزی بود.

موفق باشید. 

تابناک

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۷
پاسخ سامانه شاد بسیار مودبانه و پاسخ شما با لحن بسیار زشت و طلبکارانه است
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت