تابناک بررسی می‌کند؛

توقف این محصول سایپا چه علتی دارد؟ / شوک جدید این خودروساز به مشتریان

تولید وانت ۱۵۱ در حالی متوقف شده است که سال گذشته شرکت «بن رو» سایپا رکورد جدیدی در میزان تولید را به ثبت رساند حال فرضیات زیادی برای این توقف تولید مطرح شده است که به نظر می رسد بی ارتباط با تعطیلی شرکت بن رو سایپا نیست.
کد خبر: ۱۳۰۲۶۳۲
|
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۰۷:۰۰ 02 May 2025
|
9847 بازدید
|

بن رو / درحال تکمیل

درحالی که شرکت بن‌رو سایپا در سال گذشته توانست با تولید بیش از ۶۰ هزار دستگاه وانت سایپا ۱۵۱، رکورد تولید سال ۱۴۰۲ خود را بشکند و به رکورد جدیدی دست یابد اما به تازگی خبر از توقف خط تولید وانت ۱۵۱ که نقش ویژه‌ای برای سایپا و کل  خودرو‌های کار و تجاری سبک دارد همگان را در شوکی عمیق فرو برد و گمانه زنی های جدیدی را در این باره طرح کرده است. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بر اساس آمار تا پایان بهمن ماه سال گذشته در مجموع ۱۵۸ هزارو ۸۲۴ دستگاه انواع وانت (پیکاپ) در کشور تولید شده که در این میان سایپا با ۱۱۳ هزار و ۷۴۷ دستگاه بیشترین سهم تولید وانت را داشته که کمی بیش از ۷۰ درصد از تولید وانت (پیکاپ) در سال گذشته توسط سایپا تولید شده است. بنابراین وانت ۱۵۱ سایپا با تیراژ ۶۵۸۶۷ دستگاه تا پایان بهمن ۱۴۰۳ اصلی‌ترین علت رشد سایپا در تولید وانت و افزایش سهم بازار بوده است.

بن رو / درحال تکمیل

آنچه از آمار برمی آید این است که سال گذشته سایپا توانست در سایت بن رو موفق به شکست رکورد تولید این خودرو شده و از تیراژ سال ۱۴۰۱ نیز عبور کند. همچنین سال ۱۴۰۲ سایپا در سایت بن رو با تولید ۴۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه وانت سایپا ۱۵۱ توانست این رکورد را نیز جابجا کند و در واقع سایپا تواسنت بر اساس نیاز بازار توسعه، تولید این محصول را در دستور کار قرار دهد اما حالا تولید این خودرو با تیراژ روزانه ۳۰۰ دستگاه متوقف شده است و علت توقف تولید پراید ۱۵۱ نیز پاس نکردن استاندارد‌های ۸۵ گانه اجباری اعلام شده  است.
 
توقف تولید پراید ۱۵۱ با این تیراژ بالا  تاثیر قابل توجهی روی خط تولید سایپا می گذارد و به نظر می رسد تا زمان جایگزینی با محصول جدید چراغ خط تولید این سایت خاموش شود و سهم آن در تولید کل سایپا کاهش یابد. البته ارزش سایت این شرکت صرفا به ارزش یک کارخانه و تولید فعلی‌ آن نیست بلکه به عوامل دیگری چون  ظرفیت تولید نیروی کار، موقعیت مکانی کارخانه، دسترسی آن به شبکه حمل و نقل و برنامه ریزی های شرکت نیز بستگی دارد. 
 
بازی یا واقعیت؟
 
برای مثال اگر سایپا از همین خطوط برای تولید محصول جایگزین استفاده کند و از نیروی کار ماهر و باتجربه‌ که در این سایت مشغول به کار بوده برای تولید محصول جدید نیز استفاده کند و  محصول جایگزین نیز برای مردم جذاب و با تقاضای بالا باشد می توان انتظار داشت که این توقف تولید موقتی بوده و یا حتی در بلندمدت ارزش سایت را افزایش دهد.
 
اما در کنار این مسائل، این فرضیه وجود دارد که ممکن است بن رو عمدا وارد بازی زیان‌ده بودن شده است تا با قیمت غیر واقعی تحویل خریدار شود ؛ اما باید دید که سیاست‌های قیمت‌گذاری سایپا برای محصول جایگزین چیست. برای مثال اگر هدف این شرکت حفظ سهم بازار باشد ممکن است که در ابتدا قیمت را رقابتی تعیین کند اما ممکن است حاشیه سود را تاحد زیادی کاهش دهد که این امر به معنای زیان‌ده بودن نیست.
 
از سویی دیگر ، توقف تولید پراید ۱۵۱ ممکن است در کوتاه مدت تاثیر منفی روی تیراژ تولید سایپا بگذارد، اما به نظر نمی رسد که منجر به کاهش ارزش سایت بن رو شود؛ به شرط آنکه سایپا بتواند به سرعت محصول جایگزین مناسبی رو معرفی و تولید کند و از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود به خوبی استفاده کند. بنابراین سیاست‌های قیمت‌گذاری برای محصول جدید نقش مهمی در سودآوری بن رو در آینده دارد.
اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
ای بابا دلت خوشه ها مملکت اینهمه مشکلات و مسائل اقتصادی ، فرهنگی ، گرونی ، قضایی و..... داره که نوبت به خودرو سازی نمیرسه ما از سایپا و ایرانخودرو چندان انتظاری نداریم که خودروسازی کار آلمانی ها ست نه اینا(فکر مردم با خودروسازی و فوتبال و اینجور چیزا از اصل ماجرا منحرف نکن).
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
یا دنبال وانت پراید بودی .. اینجوری نگران عدم تولید این ماشین مسخره شدی...
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۳
به دنبال وانت پراید نیست کسی
مهم برای سایپا این بود که خودروی 300 میلیونی تولید نکنه تا مردم نگن "فرق پراید با کوییک مثلاR چیه که قیمتش 2 برابر پراید هست"؟
امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
تقصیر دولت و خودرو ساز نیست
تقصیر مردم هست که برای خرید این آشغال ها توی صف می ایستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۳
و البته مردم گزینه دیگری ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
استاندارد ۸۵ گانه آیا منفعتی به مردم رسانده ؟ ؟ مثال اجازه واردات خودرو وانت یا سواری نمی دهد چرا می گوید ۱۰ تا از این استادنداردها را نداشت!!! یا فلان سواری وانت تولید نسود زیرا ۲ مورد استاندارد ۸۵ تایی ما را ندارد !!! نتیجه اش === شاهدیم در خیابان های کلان شهرهای ما روزانه شبانه هزاران وانت و سواری بسیار بسیار فرسوده از رده خارج دود زا بشدت و فاقد ترمز و .. در حرکتند با جان مردم بازی می کنند . استاندارد ۸۵ گانه چرا برای اینها نیست ؟ استاندارد ۸۵ گانه برای آلمان و آمریکا و حتی ژاپن هم قفله !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
کاش تمام محصولاتش متوقف بشه
ناشناس
|
Poland
|
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
یه جوری میگید متوقف شد انگار خودروی روز دنیاست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
الان از توقف تولید پراید وانت ناراحتید؟؟ به دوری دور ایران بزنید ببینید وانت‌ها چطوری هستند. راه دوری هم نرید
عراق که زیاد میرید ببینید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
از قرار سیاست وزارت صمت در این دولت انحصار است ، بعد اینکه توزیع ارز در واردات خودرو‌سهمیه کردند ، در واردات موبایل ارز ۵۰۰ هزار دلاری شرکتها رو حذف کردند و از ۹۰۰ شرکت فعال ۸۰۰ شرکت از چرخه خارج میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
قیمت خودروهای روز دنیا در عراق و افغانستان و ... چند ؟ در اینجا چند ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
بهتر است پراید و همه خانواده ان از جمله وانت حذف شوند. چون جان مردم مهمتر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
تولید پراید با اشکال ، اسامی ،تکنولوژی و فناوری های مختلف باید متوقف شود تولید این خودرو عقب گرد به گذشته و فاقد هرگونه ایمنی است
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت