بازدید 24410
سخنگوی وزارت صمت در نشست خبری مطرح کرد؛

برخی‌ به پیشواز مخالفت با واردات خودرو رفتند؛ می‌گویند با ۱۰ هزار دلار چه خودرو‌هایی می‌خواهد وارد کشور شود؟ / زیان خودروسازان با افزایش قیمت جبران می‌شود؟

قالیباف گفت: تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل در وزارتخانه وصول نشده است.  واردکنندگان تاکنون با برند‌های خوب اروپایی و کره‌ای در رده خودرو‌های اقتصادی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار مذاکره کرده‌اند که خودرو‌های بسیار باکیفیت است که می‌توانند استاندارد‌های ۸۵گانه ما را پاس کنند.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۱ 21 September 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ امید قالیباف در نشست خبری در خصوص قرعه کشی خودروها با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده، در حالی که در مدت زمان پارسال، این رقم ۳۹۰ هزار دستگاه بوده، تصریح کرد: در نیمه دوم سال ۵۰ درصد خودروسازان افزایش تولید خواهند داشت. در خصوص واردات نیز تاکنون ۲۰۰ درخواست واردات خودرو به دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت ارسال شده که عمده این درخواست‌ها ناقص و بدون توجه به الزامات آیین نامه واردات بوده است. در این زمینه افراد و شرکت‌ها را به وزارتخانه خواسته‌ایم تا فراینده مربوطه را تکمیل کنند؛ بنابراین، برخی درخواست کنندگان خواستار تمدید مهلت واردات شدند و ممکن است قدری بیشتر به طول بینجامد.

سخنگوی وزارت صنعت تصریح کرد: برخی در جامعه به پیشواز مخالفت با واردات خودرو رفتند، به طوری که می‌گویند با ۳۰۰ میلیون تومان یا ۱۰ هزار دلار چه خودروهایی می‌خواهد وارد کشور شود؟

وی اظهار داشت: به‌ صراحت اعلام می‌شود تا این لحظه هیچ درخواستی برای واردات خودرو از هند و برزیل در وزارتخانه وصول نشده است. واردکنندگان تاکنون با برندهای خوب اروپایی و کره‌ای در رده خودروهای اقتصادی بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار مذاکره کرده‌اند که خودروهای بسیار با کیفیت است که می‌توانند استانداردهای ۸۵گانه ما را پاس کنند.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه در خصوص جزئیات لایحه اسقاط خودرو با اشاره به تصویب دو فوریت لایحه اصلاح ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: تا سال گذشته، رکوردهایی تا ۱۵۰ هزار دستگاه در سال اسقاط خودرو نیز ثبت شده بود، اما به‌تدریج کاهش یافت، به گونه ای که از ابتدای امسال تا امروز، فقط ۱۵ هزار دستگاه خودرو اسقاط شده است. تشویق‌ها و تنبیه‌های در نظر گرفته شده تاکنون نتوانسته اثرگذاری لازم را در این زمینه داشته باشد، از سوی دیگر پلیس نیز جلوی تردد خودروهای فرسوده را نمی‌گیرد و قیمت‌های آنها نیز افزایش یافته است؛ بنابراین، شاهد انباشت خودروهای فرسوده در کشور هستیم.

به گفته وی، اکنون حدود ۳.۵ میلیون دستگاه خودرو فرسوده و ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در شهرها وجود دارد و هر چند در قانون مقرر شده بود، تولیدکنندگان ۲۵ درصد تولیدات خود را صرف گواهی اسقاط کنند، در مجموع این رویه قفل و منجر به افزایش قیمت گواهی اسقاط در سال‌های اخیر شده بود؛ لایحه‌ای که روز گذشته وزیر صمت در مجلس از آن دفاع کرد و مصوب شد، به خودروساز می‌گوید به ازای قیمت هر خودرو یک درصد ارزش آن را به صندوق محیط زیست واریز کند تا از محل آن به دارندگان خودروهای فرسوده تسهیلات داده شود.

وکیل مدافع صنعت خودرو نیستیم

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه از نظر این وزارتخانه کیفیت خودروها قابل قبول نیست، تاکید کرد: وزارتخانه نقش وکیل مدافع صنعت خودرو را ندارد؛ اما ساز و کارها و کمک‌هایی طراحی شده تا ارتقای کیفیت محصولات آنها اتفاق بیفتد.

قالیباف بیان داشت: در خصوص کیفیت خودرو پروژه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت طراحی شده که برای کوتاه مدت، پروژه‌هایی باید تعریف شود که ناظر بر رفع عیوب محصولات باشد، اما برای بلندمدت ایجاد پلتفرم‌های جدید خودرویی که محصولات آنها در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۲ وارد بازار خواهد شد.

سخنگوی وزارت صنعت یادآور شد: در نمایشگاه اتومبیلیتی مسکو، شاهد انعقاد ۷۰۰ میلیون یورو تفاهم نامه بین خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی و روسی و مطرح شدن صادرات خودروهای شاهین و تارا به این کشور بودیم که ناظر بر ارتقای کیفی محصولات ایرانی است.

وی همچنین از تولید و ورود خودروی اقتصادی داخلی از نیمه دوم ۱۴۰۲ به بازار خبر داد و گفت: این خودرو که حاصل هم افزایی و تعامل ایران خودرو، سایپا و قطعه‌سازان درجه یک کشور است، در حد و اندازه کلاس خودروهای اقتصادی روز جهان است.

قالیباف همچنین در خصوص افزایش قیمت خودروهای داخلی گفت: گفته می‌شود خودروسازان با زیان انباشته مواجه هستند، اما سوال این است که آیا این زیان باید با افزایش قیمت خودرو و از جیب مصرف‌کنندگان پرداخت شود یا خودروسازان باید به اصلاح ساختار خود بپردازند؟

وی تاکید کرد: تا زمانی که خودروسازان گام‌های اساسی برای اصلاح ساختارهای خود برندارند نمی‌توان انتظار داشت که با افزایش قیمت زیانشان را جبران کنند، هرچند اقداماتی در راستای اصلاح ساختارها انجام گرفته است. افزایش هزینه‌های خودروسازان به سازمان حمایت اعلام و در ستاد تنظیم بازار مطرح می‌شود و در صورت موافقت این ستاد اجازه افزایش قیمت خواهند یافت.

استیضاح وزیر صمت مطرح نیست

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص استیضاح وزیر صمت تصریح‌ کرد: این مساله به هیچ عنوان مطرح نیست و شاید برخی نمایندگان مجلس انتقاداتی به برخی موارد داشته باشند، اما این موضوع را نباید به پای کل مجلس گذاشت.

وام لوازم خانگی به کجا رسید؟

سخنگوی وزارت صمت در پاسخ به سوال ایسنا درباره وام لوازم خانگی گفت: خبرنگاران و زوج‌های جوان در حال حاضر می‌توانند برای دریافت وام لوازم خانگی به سایت توان‌خرید مراجعه و بعد از تایید ثبت نام به بانک‌ مراجعه کنند. البته برای خبرنگاران ابتدا از وزارت ارشاد استعلام گرفته و سپس مراحل بعدی انجام می‌شود.

شفاف سازی رمزارزها

این مقام مسئول در ادامه درباره شفاف سازی رمزارزها گفت: دولت مصوبه برای شفاف سازی رمزارزها ارائه کرده، اما تغییرات جزئی داشته و بنابراین هنوز ابلاغ نشده است. در ماه ۴۴۰ بیتکوین به صورت مجاز و چهار برابر این رقم به صورت غیرمجاز استخراج می‌شود که شفافیت در این فرآیند نیست. آیین نامه اخیر به دنبال شفاف سازی است. بر اساس آن سامانه ایجاد می‌شود و افرادی که می خواهند با رمزارز واردات کنند، در آن اظهار می‌کنند. این افراد به عنوان مشوق از مالیات معاف هستند.

۵۰۴۰ محدوده اکتشافی تا دو هفته دیگر واگذار می‌شود

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از واگذاری ۵۰۴۰ فقره محدوده اکتشافی، پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری و معادن متروکه تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: این واگذاری تا دو هفته دیگر در ۳۱ استان و جنوب استان کرمان در چهار گروه هشت استانی برگزار خواهد شد.

وی گفت: صلاحیت فنی و مالی افرادی که می‌خواهند در این مزایده شرکت کنند، از امروز در سامانه وزارت صمت در قسمت کاداستر معدن احصا شده است. مزایده معادن یاد شده ۲.۵ ماه طول می‌کشد که سبب رشد بخش معدن در شش ماهه دوم سال خواهد شد.

قالیباف همچنین در خصوص حقوق دولتی معادن گفت: حقوق دولتی، هوشمند و الکترونیکی طراحی شده و اکنون ۳۵ درصد معادن از این ساز و کار استفاده می کنند تا دو هفته دیگر ۱۰۰ درصد معادن از آن استفاده خواهند کرد. همچنین به معدنکاران الزام شده تا زمانی که ظرفیت هپکو پاسخگوی نیاز آنهاست، باید از آن خریداری کرده و بقیه نیازهایشان را وارد کنند.

به گفته سخنگوی وزارت صنعت با در نظر گرفتن متوسط عمر ۳۰ سال به عنوان سن فرسودگی، ۵۵۰۰ دستگاه ماشین آلات معدنی نیاز است، اما اگر عمر فرسودگی به ۲۰ سال کاهش یابد، بیش از ۱۰ هزار دستگاه ماشین آلات معدنی مورد نیاز است، این در حالی است که توان تولید هپکو، کمتر از ۱۰۰۰ دستگاه است. نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اقتصادی مجلس نیز با کاهش حقوق ورودی ماشین‌آلات معدنی موافقند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۲
ببین چه طرحی به نفع دلالها و مافیا هست همونو با همین سرعت برو جلو از حقوق مردم هم حرف نزن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
دو دسته با واردات خودرو مخالفت میکنند

الف ) دو خودرو ساز بی کیفیت و گران داخلی

ب) مافیاهای قدرتمند و متعدد متصل به رانت امتیاز

فروش خودرو های بی کیفیت داخلی در تعداد بالا

کلا باید واردات خودرو برای همه آزاد باشد و چنانچه خودرو سازهای داخلی بخواهند وارد کنند

باید به قیمت واردات بعلاوه حقوق و عوارض گمرکی و ده درصد سود واردات باشد

ولی متاسفانه الان واردات خودرو های چینی که در

دوبی به قیمت حدود ۴۵۰ هزار تومان است را بیش از

یک و نیم میلیارد تومان به مردم می فروشند یعنی

حدود سه برابر قیمت فروش در دوبی
کلا همه چیز بعد از روی کار آمدن حضرت آیت الله دکتر رئیسی ،عالیست!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۰
برای کسی که مصرفش فقط ساندیس باشه اره
استاندارد ۸۵ گانه ما را پاس کنند (((((:
مردم باید نبود تبعیض و عدالت را جایی ببینند که اگه اتفاق این چند روز افتاد یه حق به شما بدن ، یه نمونش همین خودرو چطور مردم رو عاصی و حق آزادی انتخاب محروم کردین بخاطر منفعت یکسری به اسم حمایت از تولید وروزبروز بدتر میشود
این یک بخش است صدتا مثال میشه زد
یه جا یه کار برا مردم کردید ؟ کار اساسی نه یه مسکن مهر که هر چی میگردی بجز اون چیز دیگه پیدا نمیکنی
اینا همه تناقض است و این خشم زیاد مردم رو که نهفته است رو توجیه میکنه
استاد سخنوری ولی درعمل هیچ .وقتی که بانکها از دادن وام طفره میروند .کدام واردات خودرو که به نفع مردم وکشور باشد وارد نمیشود .برای مثال خودروهای پژو با آنهمه استحلاک مصرف سوخت بالا
اگر مردم عادی بخواهند وارد کنند با 10 هزار دلار خودرویی در حد همان پراید، چون با دلار 33 هزار تومانی و بعد هم گمرگ خدا تومانی چیزی بیشتر از پراید نمی توان وارد کرد. اما برای مسئولین محترم و نورچشمی ها با دلار 4200 تومان و گمرک صفر تومانی می توان اتومبیل بسیار خوبی را وارد کشور کرد.
از اول هم مطمئن بودیم واردات خودرو انجام نمیشه اگرم بشه اونطور که باید بشه نمیشه
کرایه از برزیل و قاره امریکا و استرالیا به اندازه یک خودرو در میاد! باید از همین کشورهای دور و بر و نزدیک خودمون که خودروهای برندهای معروف رو مونتاژ میکنن بخریم.
اون نامردی که میگه مخالف ورود خودرو هست و خودرو ساز داخلی ضرر وزیان میکنند... اولا خوروسازان لَگن و آشغال میسازن نه خودرو دوما خودت جنابعالی از همون خودروسازان خودرو شخصی خودت رومیخری و خانواده ات رو توش میزاری....
کاسبان تحریم ول کن مردم نیستن
بزارید خود مردم با پولشون خودرو وارد کنن...نمیخواد شما کاری کنید..فقط لطفا مالیات برای هر یک نفر یک خودرو نبندید..
الان خودرو دست دوم هفت هشت سال پیش ژاپنی که به مراتب بهتر از خودرو های صفر کیلومتر داخلی است را میشه با کمتر از قیمت پراید وارد کرد...
بهترین خودروهای ۵ سال کار کرد ژاپنی و آلمانی رو میشه با ۵ هزار دلار وارد کرد ولی اونوقت باید در این دو خودروساز رو باید گل گرفت
عقل سلیم حکم مکنه هر موقع زیان دیدی مغازه رو تعطیل کنی. پس بهتره خودرو سازان نیز درشان را تخته کنند تا از زیانشان جلوگیری بشه واین همه تلفات جاده ای نباشه
استخراج و فروش معدن و واردات از همه جا و انتقال پول به کشورهای مشترک المنافع . شبکه درگیر در این روند ، هم تولید را دشمن می دارد و هم تمامی داشته ها و ذخایر ملی از جمله باورهای ریشه دار را له می کند .

اگر غرض بهبود کیفیت محصول مصرفی مردم بود ، بر ارتقای تکنیکتولید ، ساختار سازمانی شرکت های دولتی ، دخالت دادن بازخورد عمومی به فرایند دولت و ... تمرکز می کردند .
به هر رو ، واردات خودرو ، یک شاخه تولیدی کشور با همه پیوست های خدماتی متصل به آن را خرد می کند . خودی سالاری متمایل به خویشاوند سالاری در شرکت های تولید خودرو هم این وضع را تشدید می کند .

( به یک خودرو ساز پیشنهاد دادم برای کاهش ضایعات تصادفات ، با استفاده از ساختار کمک فنرهای هیدرولیک یعنی با نصب ضربه گیرهای هیدرولیک در سپرهای جلو و عقب ، ایمنی خودرو را افزایش دهند ؛ حتا در این حد ابیتدایی هم حاضر به تحقیق نیستند . )
اگر پلیسی با سو استفاده از لباس و موقعیت شغلی خود هنجار شکنی کرد ،مردم چه باید بکنند ،چون ملت به حق خود واقف نیستند
ملت ایران مگر چیستند همین ماشین آخرین سیستم ایران که هیچ جای دنیا با آن قابل رقابت نیست برای این ملت کافی است چرا می خواهید از دول غربی اشغال با سیستم جدید وارد کنند الان ایران من خودم یک پژو پارسtu5خریدم دیدم خدایی با ماشین چند ماشین که برادرم خرید خیلی تفاوت دارد حتی آپشن های ماشین چند ماشین از این جدید بیشتر است حالا که نمی شود گفت با مثلا هنگام قفل شدن درب ماشین راهنما بزند گفت اپشن اما این روی ناچاری میشه گفت آپشن این هم رویب ماشین های جدید برداشتند حتی ایران خودرو هم که مراجعه کردم گفت این اپشن ماشینهای جدید ها ندارد خدایی خجالت نمی کشند مسئولین ایران از این شرکت های آشغال تولید کن که با هیچ جای دنیا قابل رقابت نیستند حمایت می کنند بعدش هم ملت ملت می کنند من نمی دانم منظورشان کدام ملت است این مسئولین اگر می گفتند کدام ملت خدایی ما بدانستیم تشکر میکردیم

به یقین ملت ایران مد نظر این بزرگ مملکت نیست
با این انحصار انرژی و کارگر ارزان زیان چه طور انباشته میشه
ای قزبونت برم قیمت رنو کپچر با موتور۱۳۰۰ الان در اروپا ۲۱۰۰۰ یورو است که در ایران بالای ۱ میلیارد در می یاد خودروهای با کیقیت اروپایی شما کدام هستند؟
جم کن ادمه خودفروش
همچین میگه انگار صنعت فرغون سازیشون تازه تاسیس شده و دارن کار میکنن که نواقصش رو برطرف کنن. سی ساله خودروهای از رده خارج بی کیفیت رو با قیمت گرون به مردم بدبخت میفروشین چی میگی برا خودت؟
طی 4 سال چنان فاصله ای بین کسانی ک صاحب خونه و خودرو بودن و کسانی ک فاقد اینها و سرمایه بودن افتاده ک تا 1000 سال جبران نمیشه. منه معلم بعد 16 سال سابقه تونستم یه خودرو 405 مدل 84 بخرم که هر روز باید خرجش کنم. فقط و فقط دارم روزو سب مبکنم بدون هیچ امیدی به اینده
خدا میدونه کی بتونم ازدواج کنم و کی بتونم پول رهن یه خونه رو پس انداز کنم. مگه قد حضرت نوح عمر کنم و قیمتا هم تکون نخوره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل