مساله کیفیت پایین خودرو، موضوعی نبود که بر کسی پوشیده باشد؛ چرا حالا به تکاپو افتادند؟

سخنرانی چند روز پیش رهبر انقلاب در جمع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و انتقاد چند جانبه ایشان از وضعیت اقتصادی دهه ۹۰، کیفیت و قیمت لوازم خانگی داخلی و مهمتر از همه ماجرای خودروی تولید داخل بار دیگر تکاپویی را در میان مسئولان پدید آورد. اما تا چه میزان میتوان امیدوار بود این حرفها و وعدهها برای شهروندان ایرانی به خودروی با کیفیت و با قیمتی معقول تبدیل شود؟
به گزارش تابناک، رفتاری شایع در میان مسئولان ایرانی در چند سال اخیر، واکنش سریع به اظهار نگرانیهای رهبر انقلاب است. نگاهی به این فرایند بیندازیم! مساله به دلیل بیعملی، ناتوانی، عدم نظارت و بسیاری از کاستیهای دیگر در میان مسئولان ایرانی به چالشی مهم برای مردم تبدیل می شود و نارضایتی آنها را در پی دارد. طبیعتا مردم هم به هر طریقی سعی میکنند، این نگرانی را به گوش مسئولان برسانند و آنها را در مسیر حل مساله پیش ببرند. تا اینجای کار میدانیم که مقام مسئول از مساله آگاه است، ولی عملی برای حل آن نمیکند. کار به جایی میرسد که رهبر انقلاب به این مساله اعتراض میکند و اینجاست که همه بسیج میشوند و نامه مینویسند، مصاحبه میکنند و کارگروه تشکل میدهند تا مسالهای که چندین سال به آن آگاه بودند را حل کنند؛ اما آیا واقعا میتوان باور داشت که آنها توان حل مساله را دارند؟
به هر حال برای همه ما که چند دهه است، در این کشور زندگی کردهایم، روشن است که گویا همتی برای حل برخی چالشها نیست. برای نمونه الان حداقل سه دهه است در ایران از خصوصیسازی استقلال و پرسپولیس حرف زده میشود، ولی میدانیم همت واقعی برای این کار وجود ندارد. چنین است که اگر وزیر یا وکیلی اکنون بگوید این دو تیم را خصوصی میکند، ما هم میشنویم و باور نمیکنیم. مساله خودروسازی هم چنین است.
سالهاست که مردم از کیفیت پایین خودروی داخلی، بازار انحصاری آن، قیمتهای زیادش، شرایط ناعادلانه تحویل و موضوعات دیگر ناراضی هستند. در دولتها و مجلسهای مختلف هم وعده برای حل آن داده شد و نه تنها مساله حل نشد بلکه اوضاع روز به روز بدتر شد، به گونهای که حالا مردم خودروی بی کیفیت پراید را باید ۱۸۰ میلیون تومان بخرند. مساله این است که چنین شرایطی چنان آشکار و واضح است که حتی احتیاج به تذکر رهبر انقلاب ندارد و اگر مسئولی متعهد و دلسوز باشد، باید از همان روز اول در پی حل مشکل باشد؛ اما اینجا درست ساعاتی بعد از سخنان رهبر انقلاب رئیسجمهور دستور تشکیل کارگروه میدهد و وزیر صمت در نامهای به رهبر انقلاب خودش را سرباز ایشان میداند؛ سربازی که گویا تا پیش از این سخنان چندان به وظایف خود آگاه نبوده!
برای اینکه میزان نمایشی بودن این واکنشها را به خوبی درک کنیم، بد نیست این دو مثال را با هم مقایسه کنیم. ۲۰ دی ماه امسال در جاده بهبهان به رامهرمز ۵۹ خودرو با هم تصادف کردند که در آن ایربگ هیچ یک از خودروها باز نشد؛ مسالهای که با عذرخواهی هیچ خودروساز و یا نهاد مرتبط دیگری همراه نبود. «سیدرضا فاطمی امین» وزیر صمت چیزی حدود دو هفته بعد و حوالی اوایل بهمن در نامهای اداری به وزیر راه و مدیرعامل ایدرو، خواستار «بررسی دقیق عوامل» شد. سرعت واکنش به چنین رویدادی با این پیام مهم برای مردم که خودرویی که سوار میشوید به شدت ناایمن است را مقایسه کنید با نامهای که ایشان چند ساعت بعد از سخنرانی رهبر انقلاب برای ایشان نوشتند و در آن ضمن اعلام اینکه کاستیهای عرصه خودرو مربوط به دولتهای قبل است، وعده دادند که مشکل را حل خواهند کرد. باز هم اگر چند ماه عقب برویم و به شهریور ۱۴۰۰ و جلسه رای اعتماد وزیر صمت برسیم، میبینیم در میان حرفهایش در مجلس میگوید، «برنامه ریزی هایی برای شش ماه امسال و دو سال آینده انجام شده است که بر اساس آن طی چهار سال آینده صنعت خودرو تبدیل به افتخار ملی خواهد شد». سوال اینجاست که همین برنامه شش ماهه که الان روزهای آخرش را میگذرانیم، چقدر وضعیت صنعت خودرو را نسبت به ابتدای سال تغییر داده است؟
مساله اینجاست که برخی چالشها و گلوگاهها در زندگی ما ایرانیها به مسالهای فرسایشی تبدیل شده است. تجربه هم نشان میدهد، یا همتی برای حل آن نیست و یا اینکه طرف مقابل چنان پرزور است که نمی توان آن را تکان داد. در چنین وضعیتی و با این فشارهای تحمیل شده اقتصادی بر زندگی مردم آیا یک مسئول عاقل همچنان باید وعدهای بدهد که از توان انجامش برنمیآید؟ برای همین از مسئولان عزیز، نمایندگان مجلس، وزرا و معاونینشان تقاضا میکنیم وعدهای ندهند که از پس اجرایش برنمیآیند، چون مردم از این وعدهها بسیار دیدهاند و شاید بهتر این باشد، اول کاری انجام بدهند و موفقیتشان را به رهبری و مردم گزارش بدهند.
رقیب جدی در همه چیز نباشه مشکلی حل نخواهد شد
کاری گسترده می شود
ایران خودروی فارس کرمانشاه خراسان تبریز خزر و غیره
که برای مقاصد اشتغالزایی و توسعه استانها ایجاد شده بسیاری از قطعه سازان با توصیه نمایندگان مجلس به ذنجیره تامین اضافه شدند که حقیقتا توان تولید و حفظ کیفیت بالایی ندارند به نظر من تمام سیاسیون کشور در این قضیه دست دارند و رانتهای بزرگ قطعه سازی و دلالی که پشت پرده هستند صنعت خودرو سازی رو به این روزگار انداختند
مواد اولیه هم نقش پر رنگی داره که متاسفانه کشور ما امکان تولید و تهیه از خارج رو نداره
مثل فولاد های دو فازی که برای بدنه استفاده میشه یا انواع آلیاژ ها و مواد پلیمری که صنایع مادر هستند و تو این قضیه ول معطلیم
با توصیه و سفارش این صنایع پیشرفت نمیکنن
در نهایت اینکه صنعت خودرو در همه جای دنیا یک صنعت اقتصادی و مهندسی و تولیدی هست نه سیاسی
به نظر شما، افرادی که به علت کیفیت پایین و غیر استاندارد بودن خودرو ها فوت شدند، ارز کشور به چه دردشون میخوره؟
ایا این تابوب چرخدار ۱۸۰ میلیون تومانی در شان این مردم مظلوم است؟ بخاطر حمایت های دائمی دولتها از این دوخودروساز وعدم اجازه واردات خودروهای ایمن مردم چاره ای جزاستفاده ازاین خودروهای ناامن وبی کیفیت ندارند واقعا اگر امروز تعرفه خودروهای خارجی برداشته میشد بازهم کسی حاضرمیشد برای این فرعون ها پولی بدهد؟ چند هزارنفردیگرباید توسطاین تابت های متحرک جانشان راازدست بدهدتا دولتها دست از حمایت این واحدهای صنعتی بردارد؟ بیکارشدن چندهزار کارگرمهمتراست یا جلوگیری از قربانی شدن انسانهای دیگر و صرف هزینههای حشتناک برای مداوای مصدومان معلولان این تصادف ها؟! د!!!!
مثل کاری که سوییس میکنه فقط محصولات خاصی از چین اجازه ورود دارن ولی در عوض با کشور های ایتالیا و فرانسه و المان تعامل گسترده دارن و اینطوری هم محصول سوییسی تولید میکنن و هم تکنولوژیشون پیشرفت میکنه
حتی اینها هم نیت چینی ها رو فهمیدن که سازنده نیست و می بلعه شریک تجاریشو
اما تا زمانی که یک مسول در این حوادث گرفتار نشود کسی جلویش را نمی گیرد ...
چه فایده مگر حرف با عمل یکی است ؟
با گفتن چیزی درست نمیشه مرد میدان باشه درست میشه؟..
ضد گلوله تردد میکنند
چطور و چرا باید بفهمند و اصلا برایسان مهم باشد ؟؟
اگر طراح خودرو نيستم حداقل مونتاژ كار خوبي باشيم
يا مانند كشور تركيه قطعه ساز خوبي باشيم
منظور این اقا بساط خودروسازها نبود دوزاریت کجه
ماه اول سنسور اکسیژنش سوخت و دو ماه منتظر بودم
و دو ماه بعد هم وقتی کمی گرم میکند ، کلاچش چنان
می لرزد که داخل داشبورد و شیشه های داخل درها بشدت میلرزند و وحشتناک صدا میدهند
چند بار رفتم نمایندگی سایپا ، میگویند ، این اشکال
عادی است و کاریش نمی توانیم بکنیم !!!؟
این مردمی که کمپین نخریدن خودرو را شکستند لیاقتشان همین خودروسازان و همین دولتهاست
فقط آشغال مونتاژ کرده







