بازدید 36174
تابناک اقتصادی بررسی می‌کند

افزایش قیمت ده خودرو، پیشنهاد ایدرو به شورای رقابت/ چه کسی منتفع می‌شود؛ مردم یا خودروسازان؟

روز گذشته با مصاحبه‌ای که از رئیس شورای رقابت منتشر شد، دوباره موضوع آزادسازی قیمت‌ها در بازار خودرو مطرح شد. بر مبنای صحبت‌های شیوا، پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران آزادسازی قیمت ۱۰ خودروست.
کد خبر: ۱۰۲۱۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶ 14 December 2020

افزایش قیمت ۱۰ خودرو، پیشنهاد ایدرو به شورای رقابت/ چه کسی منتفع می‌شود؛ مردم یا خودروسازان؟

از مهرماه سال گذشته بود که روند صعودی قیمت خودرو آغاز شد و این روند تا بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت و در آن زمان، ترمز افزایش قیمت خودرو تا حدودی کشیده شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بنگاه‌های معاملات خودرو، قیمت گذاری خودرو به فضای مجازی سپرده شد و قیمت خودرو‌ها به سمت نجومی شدن میل کردند. امید آن بود که با بازگشایی بنگاه‌های معاملات خودرو، قیمت خودرو‌ها اندکی تعدیل شود؛ اما این امید با ادامه روند صعودی قیمت خودرو به ناامیدی تبدیل و با جهش‌های چشمگیر قیمت دلار، اوضاع در بازار خودرو بدتر هم شد. قیمت خودرو‌ها تا انتخابات آمریکا همچنان روند صعودی خود را ادامه دادند و با انتخاب جو بایدن نامزد دموکرات به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا و امید به برداشته شدن تحریم‌ها، از جمله تحریم صنعت خودروسازی، ترمز افزایش قیمت خودرو کشیده شد.

به گفته کارشناسان و فعالان بازار خودرو، تنها در آبان ماه قیمت خودرو‌ها ۳۰ درصد اُفت کرد و این اُفت با افزایش عرضه‌ها و نبود تقاضا ادامه داشت تا اینکه روز گذشته خبری منتشر شد که شاید بر بازار خودرو و قیمت‌های آن تاثیرگذار باشد.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت طی مصاحبه ای اعلام کرد: با انتصاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت مسئولیت مسائل حوزه خودرو در این وزارتخانه از سازمان حمایت و کمیته خودرو به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منتقل شده است. با این روند در جلساتی که با مسئولان این سازمان داشتیم، رئیس جدید این سازمان با تأکید بر رقابتی بودن تولید و بازار برخی خودروهای هم‌کلاس، درخواست آزادسازی قیمت این خودروها را مطرح کرد. باید توجه کنیم که در گذشته و هنگامی که واردات خودرو آزاد بود نیز شورای رقابت برخی خودروهای تولید یا مونتاژ داخل را با استناد به عرضه محصولات مشابه و رقابتی بودن بازار از فهرست ضوابط قیمت‌گذاری خارج کرد. از سوی دیگر، وظیفه این شورا تعیین ضوابط و دستورالعمل قیمت برای خودرو و سایر کالاهایی است که بازاری انحصاری داشته باشند. اما در صورتی که رقیبی برای این محصولات در بازار باشد، مشمول این ضوابط نخواهد بود. در این جلسه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با استناد به اینکه اکنون کرمان موتور، گروه بهمن، مدیران‌خودرو و چانگان خودروهایی هم‌کلاس برخی محصولات ایران خودرو و سایپا تولید می‌کنند، درخواست کرد تا این گونه محصولات ایران خودرو و سایپا از شمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت خارج شوند.

وی افزود: پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰خودرو شامل دناپلاس توربو شارژ، هایما، رانا، کوئیک، شاهین، ساینا، پژو ۲۰۷پانوراما، چانگان، آریا، کی ۱۳۲و برخی دیگر از خودروها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است.

افزایش قیمت ۱۰ خودرو، پیشنهاد ایدرو به شورای رقابت/ چه کسی منتفع می‌شود؛ مردم یا خودروسازان؟

شورا این درخواست را برای بررسی بیشتر به مرکز ملی رقابت ارائه کرده و این مرکز در حال بررسی تیراژ تولید و وضعیت بازار این خودروهاست. نتایج بررسی این مرکز در مورد خودروهای مذکور در صورتی که آماده باشد، در جلسه دو هفته آینده ارائه و بعد از تبادل نظر، رأی نهایی شورا در این زمینه اعلام خواهد شد

بر اساس این گزارش، باید یادآور شد که محسن صالحی نیا که به تازگی به ریاست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب شده است، ریاست هیأت مدیره ایران خودرو و معاونت صنایع وزارت صنعت را در کارنامه کاری خود دارد و حالا مسئول تدوین شیوه جدید قیمت گذاری خودروها شده است.

 

آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی امکان پذیر است؟

خودروسازان همواره قیمت گذاری خودرو‌ها توسط شورای رقابت و غیرواقعی بودن این قیمت‌ها را عامل اصلی زیان‌های خود می‌دانستند و تلاش‌های بسیاری هم کرده اند تا از دام قیمت گذاری شورای رقابت خلاص شوند و به خواسته دیرینه خود که همانا آزادسازی قیمت خودرو‌هاست، برسند.

همان گونه که در جریان هستید، مدتی هم شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو‌ها کنار گذاشته شد (شهریور ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹)، اما حاصل آن چیزی جز افزایش قیمت خودرو‌ها و نزدیک شدن قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها به قیمت بازاری آن‌ها نبود و این در حالی است که قرار بود با کنار رفتن شورای رقابت از قیمت گذاری این روند معکوس باشد و خودروسازان به گونه‌ای عمل کنند که قیمت بازاری خودرو‌ها کاهش یابد و به یک قیمت متعادل‌تر نزدیک شود.

نکته مهم در عدم موفقیت خودروسازان جهت نزدیک کردن قیمت خودرو‌ها به قیمت بازاری آن‌ها کمبود عرضه خودرو در شرایط تحریمی بود؛ از یک سو تولید خودروسازان کاهش یافت و از سوی دیگر در شرایط تحریم‌ها واردات خودرو ممنوع شد. این دو عامل دست در دست هم دادند تا عرضه خودرو در بازار کاهش یابد و تعادل عرضه و تقاضا به نفع سمت تقاضا در بازار خودرو بر هم بخورد و قیمت خودرو‌ها صعودی شود.

حالا پرسش از کسانی که درخواست آزادسازی قیمت خودرو را دارند؛ این است که با توجه به شرایط تحریمی، ممنوع بودن واردات خودرو و از همه مهمتر عملکرد قبلی خودروسازان در غیاب شورای رقابت، چه تضمینی وجود دارد که این آزادسازی قیمت ده خودرو به افسار گسیختگی قیمت خودرو‌ها در بازار منجر نشود؟

البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که قیمت گذاری دستوری در اقتصاد، دستاوری جز ضرر و زیان ندارد؛ نکته‌ای که خودروسازان هم بار‌ها به آن اشاره کرده اند و به نظر می‌رسد، در صورت موافقت با این پیشنهاد، شاهد رفع یک شبه انحصار از بازار خودرو‌های مورد تقاضای سازمان گسترش خواهیم بود.

افزایش قیمت ۱۰ خودرو، پیشنهاد ایدرو به شورای رقابت/ چه کسی منتفع می‌شود؛ مردم یا خودروسازان؟

با تمام این مزایا و معایب آزادسازی قیمت خودروها، باید گفت که به نظر در شرایط کنونی، آزادسازی قیمت خودرو‌ها تنها باعث بازگشت روند رو به رشد به قیمت خودرو‌ها خواهد شد؛ بنابراین در شرایط کنونی، تنها این اقدام به نفع خودروسازان است و مصرف کنندگان از آن نفعی نخواهند برد.

پیشنهاد می‌شود، اگر قرار است آزادسازی در قیمت خودرو انجام شود، این آزادسازی در شرایط بهتری از جمله در زمان برداشته شدن احتمالی تحریم‌های صنعت خودرو و یا آزاد شدن واردات خودرو انجام شود.

شایان ذکر این که قابل پیش بینی است در صورت آزادسازی قیمت گذاری این خودروها، باید منتظر ادامه افزایش قیمت سایر خودرو‌های مشمول قیمت گذاری باشیم، زیرا تجربه این چند ماهه نشان داده است که با افزایش قیمت یک خودرو در بازار، سایر خودرو‌های هم رده آن نیز میل به افزایش قیمت دارند و این چرخ گرانی تنها به ضرر مردمی است که با پس انداز ناچیز خود به دنبال خرید خودرو هستند و با افزایش روزانه قیمت ها، تنها کاهش قدرت خرید خود را نظاره گرند و چشم انتظار وعده‌های مسئولان تنظیم بازار خودرو!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
از نظر مسئولان همیشه افزایش قیمت ها، افزایش مالیات ها، افزایش جریمه ها، افزایش عوارض ها همچنین ایجاد جریمه ها و محدودیت های جدید بهترین راه حل مشکلات هستند برای مثال تنها راه حل مشکل تولید، عرضه، کیفیت خودرو افزایش قیمت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
تا کی میخوان به خودرو سازها باج بدهند؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
سزای گرانفروش نخریدن است . اگر گران و بی کیفیت است چرا میخرید؟
ناشناس در جواب ناشناس دوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
چون مردم مجبورند که بخرن به دلایل متعدد و چون انتخاب دیگه ای ندارن
این قیمت ها واقعی نیستن. قیمت هر خودرویی چهار برابر شده. کسی توان خریدن این ماشین ها رو نداره.باید حسابی قیمت ها کاهش پیدا بکنه
بسه بابا بسه هر بلایی میخواید سرمون بیارید دیگه هر روز مسخرمون نکنید چه کسی اسیب میبیند لابد خودروساز اسیب میبیند!!
آقای روحانی آقای وزیرصمت، دلار از32 رسید به 26 .چرا قیمت خودرو سازها بالا میره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
چون قیمت خودرو با دلار ۱۱ تومان محاسبه شد هنوز خیلی مونده تا بقیمت دلار ۲۶ برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
جواب ناشناس 17.54 - دلار از 4 تا 11 سه برابر هم نمیشه یعنی پراید 17میلیونی حدود 45 میلیون میشه .حقوق کارگر خودرو ساز هم که کلا بیست سی درصد بالارفته . دیگه گران فروشی از این واضح تر
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
جواب دوست قبلي (18:45) دلار از 3.8 رسيده به 25 يعني 6.5 برابر پرايد هم از 20 رسيده به 120 يعني 6 برابر. در ضمن 3 سال هست كه واردات خودرو ممنوع شده و همزمان توليد خودروسازها كاهش داشته يعني تقاضا بيش از عرضه رشد كرده اين ديگه اصول اوليه اقتصاد هست تقاضا بيش از عرضه=افزايش قيمت. قيمت ماشين فقط در دو صورت مي آد پايين 1- آزادسازي واردات و افزايش توليد و 2-كاهش قيمت دلار
تا احساس میکنند کمی قیمت دربازار پایین میآید سریع طرحی میدهند که قیمت بالا و بالاتر رود.
هر موقع آزادسازی واردات خودرو با تعرفه گمرکی پایین رو انجام دادن آزادسازی قیمت خودرو داخلی رو هم انجام بدن!
مشکلی نیست واردات خودرو را آزاد کنید هرچقدر بخواهند قیمت بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مسئولان فکر اونجاش را هم کردن. الان اگه واردات را هم آزاد کنن کسی چیزی بهمون نمیفروشه که بخواد ارزون باشه یا گرون
یکی از دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخل و حتی اونایی که صد درصد بومی عنوان میشه، وابسته بودن اجزای حساس اون به وارادت هست.
در حالیکه بسیاری از قطعات و تجهیزات داخل خودرو، قابلیت تهیه در داخل کشور رو به راحتی دارن. و بعضی از قطعاتی که پیچیدگی زیادی هم ندارن، وارداتی هستن و گاهی اوقات نیستن یا با چندین برابر قیمت تهیه میشن.
قطعاتی که تولید میشن هم، بعضی عملیات ها روش انجام نمیشه، درحالیکه میشه خیلی کیفیت بیشتری داشته باشن
عجب مردم بی انصافی هستیم قدر این همه خدمات صادقانه مسولین را نمیبیم همه چیز فراوان به قیمت سال 57
حتما به نفع مردم هست.
واقعا پوست این مردم رو کندید.
آزاد سازی اون موقع مفهوم داره که واردات هم آزاد باشه با تعرفه تقریبا صفر.
پس چرا پول مردم که به صورت مشارکت در تولید نزد خودروسازان به جهت تولید است را به قیمت روز حساب نمیکنید؟
تنها خودرویی که در حال حاضر قیمت بازار با کارخانه تقریبا یکی شده کویک وکویک آر هست با اختلاف قیمت فقط ۱۰ میلیون
اگه یک یا دو دندان رو بکشید چند روز درد میکنه و بعد چند وقت با جای خالی دندان کنار میایی یا مصنوعی اش رو میذارین اما همون یه دندان اگه چرکی بشه ممکنه ممکنه بدن رو تا حد مرگ پیش ببره اونایی که عاقل هستند ربط مثال رو با خودرو میفهمند
همه کارهای های ایران برخلاف کشور های دیگر است اگر قیمت خودرو آزاد شود و واردات آزاد .

قیمت خودرو سر به فلک میره .
دلار 26 تومانی سال آینده قطعا کمتر از 35 تومان نخواهد بود. از الان دندان تیز کرده اند
آقا یعنی چی آزاد سازی قیمت خودرو؟ تکلیف اونایی که پیش خرید کردند چی میشه؟ مسخره کردید ملت رو؟
تابناک ،بررسی شما چه دردی از مردم را درمان میکنه ،واقعا گرانی و تورم به نفع مردم است ، همه مردم مخالف این افزایش باشند حالا شما بررسی کردید بفرمائید چه می کنید، فقط نوشتن مطلب و خواندن ما و فراموش شدن ، والسلام
(باید به این موضوع هم اشاره کرد که قیمت گذاری دستوری در اقتصاد، دستاوری جز ضرر و زیان ندارد؛ نکته‌ای که خودروسازان هم بار‌ها به آن اشاره کرده اند ... )
تمام سیستم دولتی پشت سر این هاست ، هرجور خواستند ،مردم را اذیت کردند . بعد می گن : قیمت گذاری دستوری ؟؟؟؟؟؟؟؟
این درخواست شما زمانی درست است که واردات خودرو آزاد باشد .
دولت از شما حمایت نکند .
بعد هر قیمتی خواستی بدهید .
در این که هزینه تولید در ایران بالا هست شکی نداشته باشید این شامل هزینه تولید خودرو هم می گردد . اما هیچ وقت به شما آنالیز قیمت داده نخواهد شد در آنالز قیمت است که مشخص می شود که بخش بزرگی از هزینه ها می تواند کم و یا اصلا نباشد اما هیچ کس و هیچ مرجعی وارد این مباحث نمی شوند اما نه باید رضایت داد که صنعت خودرو فدای مطامع تولید کننده خارجی بشود و نه عدم حضور آن موجب غارت مصرف کننده چندین بار خودرو سازان می گویند که این دولت است که سهم خود را افزایش می دهد و موجب گرانی خودرو شده است چرا نباید فرمولی مشخص و شفاف برای هزینه های خودرو باشد که هر وقت دولت کم آورد با افزایش قیمت آن را جبران نکند . وقتی دولت تمایلی به این شفافیت ندارد چه انتظاری از خودرو ساز دارید که خودرو با کیفیت و قیمت مناسب به مصرف کننده تحویل گردد. از طرفی سال ها است که خودرو ملی گوش فلک را کر کرد و چقدر صدا و سیما پول تبلیغات گرفت و هر شب درست مثل برنامه فتح که برای جبعه های جنگ ساخته بودند آقایان با صدای خفه در گلو و بغض کرده از تلاش ها ی شبانه روزی برای تولید و خود کفا بودن خودرو رجز می خواندند ...باید یک هدف گذاری مجدد در صنعت خودرو ترسیم گردد . این هدف گذاری باید بر مبنای واقعیت و توان واقعی صنعت خودرو و قطعه سازان و مشتری مداری و امنیت و کیفیت و از همه مهتر باید دولت و خودرو ساز دست از جیب مصرف کننده بیرون بکشد و در مقابل محصول تحویلی بهای واقعی را بگیرد متاسفانه این کشور در بسیاری از پروژه های عظیم هیچ منفعتی از خصوصی سازی نبرد و نخواهد برد و گرنه بهترین راه رسیدن به هدف مطلوب خصوصی سازی کامل و گرفتن مالیات از این بخش است کاری که ده سال است کشورهای پیشرفته در این مسیر حرکت کرده اند و هر سه طرف دولت .سرمایهه گذار . مصرف کننده از آن سود برده اند اما متاسفانه هیچ امیدی به خصوصی سازی در این کشور نیست که نیست . مگر اینکه 100درصد دارائی این صنعت حسابرسی بشود و بیش از 51 درصد از آن بصورتی عادلانه به مردم واگذار گردد.
خیلی ساده است، دلال همون خودرو سازه و خودرو ساز همون دلال. وقتی نظارت بر قیمت گذاری حذف بشه چه اتفاقی میفته؟ خیلی ساده است، سازنده تیراژ تولید رو کم میکنه و دلال خودرو رو با قیمت بالا میفروشه، اینجوری بازار دست خودرو سازها میفته و هر جور بخوان مردم رو میدوشن با خودروهای بی کیفیت. اینجاست که پراید میشه 120 ملیون.
اگر راست میگن واردات خودرو رو آزاد کنید بدون عوارض و این خودروسازها هم قیمت ها رو واقعی کنند تا ببینند کی از این آشغال های تولید داخل میخره!واقعا باعث تاسف با اینکه ارزش پولی ما سال به سال داره کمتر میشه ولی بازم با همین قیمت ماشین های وارداتی ارزونتر از تولیدات داخلی در میاد.
مگه تا حالا اتفاقي به سود مردم از جانب خودروسازها و لابي هاشون
افتاده كه اين دفعه دومش باشه ؟ پس قرار بود واردات خودرو با قيمت مناسب اجرا بشه ، انگار دوباره لابيا دست به كار شدن !
هشت ماه پیش می توانستم پراید مدل 90 خود را بفروشم و با 25 میلیون قیمت بالاتر ساینا صفر بخرم ولی اشتباه نموده و برای ساینا ثبت نام نمودم. الان که با شما صحبت می کنم باید خودرو را بفروشم و با قیمت 2.5 برابر انزمان ساینا بخرم تازه اگر این شورای رقابت بازهم قیمت را بالاتر نبرد
واردات خودرو را با تعرفه های معمول جهانی آزاد کنید و سپس به خودرو ساز ایرانی اجازه بدید هر چقدر مایل است قیمت ها را زیاد کند. در غیر این صورت، انداختن مصرف کننده داخلی در زمین شکار کارخانجات داخلی خواهد بود.
دولت باید به جای پرداخت یارانه به خودروسازان برای وادات قطعات چینی ،به کشاورزان و تولیدکنتدگان صنایع غذایی یارانه بدهد.
خودروسازان راه بلعیدن بودجه و خالی کردن جیب مردم را خیلی خوب یاد گرفته اند
آنقدر قیمت ها غیر منطقی بالارفته که هیچ راهی برای فروش محصولات وجود ندارد غیر از کاهش قیمتها
قشر مصرف کننده حقیقی، قدرت خرید خود را از دست داده است و اینبار با هیچ راهکاری نمیتوانند محصولاتشان را بفروشند
منتظر کاهش اجباری قیمتها باشبد
سلام.اگر نخواهیم خودرو سازی داشته باشیم کیو باید دید؟پوست این ملت کنده شد.بابا بگیرید اینارو تعطیل کنید .مردم راحت بشن.مرگ یک بار شیون یکبار.فکر می کنیم داریم خودرو می سازیم.باشه چشم ساختید حالاتمام برید چیزای دیگه بسازید دست از سر این ملت بی پناه بردارید
پاسخ ها
Bruce
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
راه خوبی است. اما بهانه دولت بیکار شدن تعداد زیادی از قطعه سازان و تولیدکنندگان خواهد بود. برای این موضوع هم سالهاست پیشنهاد انعقادقرارداد با یک خودروساز معتبر مثل تویوتا و بکارگیری تمام پتانسیل موجود توسط ایشان داده شده است. انجام این روش موجب استفاده از مردم بی پناه از خوروهای استاندارد شود. ولی سود هنگفت دولت و خودروساز همواره مانع بوده است.
نقدا خریداری نیست ..ان قدر تولید کنید و دپو . بنشیند خودتان انهار اتماشا کنید تا انشالله یک روز همه انهار اکنار خیابان حراج کنید ..ان روز خواهد رسید..چرا کسی راجع به پایین امدن قیمتها نوشته نمی گذاری لایک مثبت بگیره....
آزادسازی قیمت خودرو بدون آزادسازی واردات با تعرفه معقول و متداول دنیا و سرمایه گذاری خودروسازهای خارجی در ایران، بی فایده بوده و فقط جیب خودروسازها را پرتر و از کیفیت خودروها خواهد کاست!
تنها راه حل مشگل خورو در کشور رهاایی از چمبره دو خودرو ساز داخلی وآزاد کردن واردات خودرو بصورت برنامه ریزی شده وبا نظارت دقیق
تا باد چنین بادا
«چه کسی منتفع می‌شود؛ مردم یا خودروسازان؟»
این چه تیتریه زدید. چطور ممکنه با افزایش قیمت مردم سود کنند؟
اگه مدافع حق مردم نیستید حداقل سکوت کنید.
واردات خودرو رو آزاد و تعرفه واردات رو صفر کنن، بعد هر کاری خواستن بکنن.
مشخص به نفع خودروسازاس.چرا همه میگن خودروساز یکی نمیگه مردم...؟!
سلام دوستان،لطفا منو راهنمایی کنید
آزادسازی قیمت خودرو یعنی ماشین گرونتر ازین میشه؟؟؟؟
الان یه پیشنهاد بهم شده،یه حواله کوئیک که تحویل اردیبهشت 1400 ،یعنی اگر بگیرم ممکنه قیمت کارخونه از 130 تومن هم بیشتر بشه؟؟؟؟
پاسخ ها
رفیق
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
بگیری ضرر میکنی
راهی به جز حذف حاشیه بازار ومتعارف کردن قیمت کارخانه نیست...ترس از ضررباعث شده کسی ماشین نخره وخریدار نباشه ....احتمال رفع تحریم...عرضه خودرو های دپو شده در پارکینگها توی این چند سال ومدل خوردن واز بین رفتن آنها...واحتمال رفتن خودرو به بورس باعث میشه مردم برای سرمایه گذاری به بازار امین تری بروند ........اینها همه دلایلی مبنی بر کاهشی بودن قیمت خودرو در آینده است
بازم افزایش؟
آزاد سازی باید وقتی باشه که خودرو در کشور انحصاری نباشه و واردات آزاد
چه رقابتی وجود داره که قیمت قراره آزاد بشه؟
در فضایی که رقابتی نیست رقابتی شدن قیمت چه معنی ای داره؟
برای مردم عادی برنامه ریزی برای آینده اصلا معنایی نداره! باقرعه کشی و منت پول گرفتن، یکسال بی سود خوابوندن حالا می گن آزاد سازی قیمت می کنیم
این وسط مصرف کننده دیده شده آیا؟ تکلیف پولایی که یکسال در خودروساز خوابیده چیه؟
تند و تند قرعی کشی گذاشتن سر مردمو کلاه گذاشتن پولای مردمو جمع کردن حالا می گن آزاده قیمتا هر چی خواستیم تو این داستان این رقابته کجا نهفته ست؟
اگر به فکر مردم و تولید کننده هستین لطف کنین واردات رو آزاد کنین و مالیاتش رو کاهش بدید اون موقع تولید کننده بیاد پراید رو هر چی دوست داره بفروشه مردمم حق انتخاب داشته باشندو هر چی میخوان بخرن.نه اینکه کلا ۴ تا ماشین تولید کردین مدام با تغییر چراغ . سقف . دوربین عقب.اینه تاشو برقی.اینه عقب برقی.اینه راهنمادار تاشو .sx . Exوپلاس و ... با این تغیرات پول هنگفت بگیرین
فقط کلاه گذاشتن سر مردم
۲۰۶ رو ثبت نام کردم با قیمت ۶۶ که نصفش رو دادم الان که موقع تحویل رسیده بعد از افزایش نزدیک صد در صدی تو این چند ماه بازم میگن فعلا تا افزایش قیمت نیاد دعوت نامه نمیدن رو چه حساب و منطقی
بنظر میرسه با آزاد سازی قیمت خودروها تقاضا برای 55درصد دیگر خودروها افزایش پیدا خواهد کرد و گرونی بیشتر را دربر خواهد داشت .از طرفی دیگر خودرو ساز میگه من دارم ضرر میکنم چرا خودرو را به کشورهای دیگر با قیمت پایین تر عرضه میکنه و بدنبال این افزایش قیمت صدرصد باز این مصرف کننده است که ضرر میکند که باید ماشبن باقیمت بالا را از کارخونه تحویل بگیره...شک ندارم این تنها یک بازار گرمی است برای بالابردن قیمتها .
ناشکری نکنید دیگه.
بنزین که گرون شد قطعات هم همینطور خودرو هم که قیمتش چند برابر شده همه به نفع مرده. دیگه خیلی ها نمیتونن خودرو بخرن آلودگی هم کم میشه تصادفات هم پایین میاد .کلا همه اینا برای حفظ جون مردمه .یه چیزی هم به مسئولین بدهکاریم
خود من اسفند سال قبل میتونستم با ۸۰ میلیون کوئیک صفر رو از بازار بخرم خواستم یکم ارزونتر در بیاد رفتم کوئیک ثبت نام کردم الان خودرو یی که ۶۰ میلیون ثبت نام کرده بودم شده ۱۳۰ میلیون الان هم قراره دوباره بره بالا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل