شما به عنوان یک خریدار خودرو، این روزها با چه مشکلاتی مواجه هستید؟ آیا توان پرداخت مابه التفاوت قیمت جدید خودرو را دارید؟ اگر شما جای مسئولین بودید، چه راهکاری برای کاهش قیمت خودرو پیشنهاد میدادید؟
همانگونه که میدانید، در یکی دو هفته اخیر، مسئولان وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان برای رهایی بازار خودرو از آشفتگی، کسادی خرید و فروش و در نهایت کاهش و تعدیل قیمتها، نسخه ای با رویکرد افزایش تولید همراه با افزایش قیمت خودرو نزدیک به نرخ حاشیه بازار را به مرحله اجرا درآوردهاند.
در این فرآیند تأکید شده، خودروسازان باید به همه تعهدات فروش قطعی و فروش فوری بر اساس قیمتهای مندرج در متن قرارداد بدون هیچگونه افزایشی عمل کنند.
همچنین خودروسازان در تعهدات پیش فروش عادی که تاریخهای سررسید قرارداد آنها تا 31 مرداد 97 است، به قیمتهای مصوب موعد تحویل مندرج در فرم قرارداد ملزم هستند و نباید افزایشی نسبت به قیمتهای مصوب داشته باشند. اما برای خودروهای مشمول قیمت گذاری با تعهدات پیش فروش عادی با قیمت زمان تحویل که تاریخهای سررسید قرارداد آنها بین یک شهریور تا سیام دی ماه امسال است با ۳۰ درصد افزایش نسبت به نرخهای مصوب تیرماه، باید تحویل خریداران شود و در نهایت آن طور که تابش معاون وزیر صنعت گفته است، بعد از این تاریخ (از ابتدای بهمن ۹۷ به بعد) قیمتها با توجه به حاشیه بازار و بر اساس توافق بین مشتری و خودروساز عرضه میشود.
اما در یکی دو روز اخیر، خودروسازی سایپا از دومین لیست جدید قیمتهای خود را رونمایی کرده است که نشان میدهد، این خودروساز با چراغ سبز سازمان حمایت به افزایش قیمت خودروها نزدیک به حاشیه بازار اقدام کرده است. نکته اساسی آنجاست که تعدادی از این خودروها همچون پراید و تیبا که به عنوان خودروهای انحصاری شناخته میشدند نیز به سمت آزادسازی قیمتها حرکت کردهاند.

در این میان پرسش های بسیاری مطرح میشود؛ از جمله اینکه؛
♦ آیا نسخه وزارت صنعت و سازمان حمایت، در جهت حمایت از مصرف کننده بوده است؟
♦ رئیس سازمان حمایت تأکید کرده است: از ابتدای بهمن ۹۷ به بعد، قیمتها با توجه به حاشیه بازار و بر اساس توافق بین مشتری و خودروساز عرضه میشود.
به نظر شما توافق بین مشتری و خودروساز چگونه حاصل میشود؟
♦ اگر جای مسئولین تصمیم گیر در این حوزه بودید، چه راهکاری را پیشنهاد میدادید تا مصرف کننده و تولیدکننده هر دو راضی باشند؟ آیا شما هم کمک 15 هزار میلیارد تومانی به دو خودروساز کشور را در دستور کار خود قرار میدادید یا به فکر افزایش قدرت خرید مردم بودید؟
♦ با اعلام نرخهای جدید و افزایش قیمت برای خودروهایی که قرار بوده در ماه های قبل، تحویل مشتری شود، چه مشکلات و موانعی در مسیر تحویل خودرو برای خریداران به وجود آمده است؟
♦ آیا شما هم به عنوان یک متقاضی و خریدار خودروی تولید داخل، این روزها با مشکلاتی مواجه شدهاید؟ اگر پاسخ مثبت است، مشاهدات و مشکلات خود را با ما در میان بگذارید.
♦ به نظر شما، راهکار مسئولین در نهایت منجر به ثبات در بازار خودرو و تعدیل قیمتها خواهد شد؟ اگر نظرتان مثبت است، چه زمانی را پیش بینی میکنید که بازار خودرو با فرمول جدید، به آرامش برسد؟
♦ به عنوان یک خریدار که در انتظار تحویل خودرو در فاصله زمانی یکم شهریور تا سی ام دی بوده است، آیا در شرایط فعلی، توان پرداخت مابقی پول خودرو را دارید؟ در صورتی که پاسخ منفی است، چکار خواهید کرد؟
♦ در پایان، ارزیابی خود را از واکنش و استقبال مردم در قبال این مدل افزایش قیمت خودرو، با ما در میان بگذارید.
این خوانده میشوید برای خوانده شدن مشکلات، گرفتاریها و دغدغه های افرادی است که قصد خرید خودرو را داشتهاند، اما به نظر میرسد حالا در شرایط متفاوتی قرار گرفتهاند؛ شرایطی که با آزادسازی قیمت خودرو در حاشیه بازار، هر روز و هر هفته باید شاهد قیمتهای جدید باشند.
روحانی مچکریم
وزیر صنعت مچکریم
لیست امید مچکریم
سمند و پژو 100
همینی که هست
هر کی نمی خواد بره 3 برابر بیشتر بده خارجی بخره
دست از شعار های بی ثمر بردارید
حرف شما در اروپا و دنیای ازاد جواب میده
از من که یک زمان خودم ایران خودرو بودم بشنوید و نخرید . بور کنید این خودروسازها اگر از رانت دو تجملات داخلی خودشون کم کنند خیلی بهتر میتونند به کارمنداشون و مردم سرویس بد
هند.
تا خودروسازان، بعد از 40 سال انحصار بی معنی، مجبور به رقابت در بازار جهانی باشند
الا برکت الله به گرانی و فقر بیشتر مردم ایران.
رانت
تبعیض
انحصار
عدم وجود رقابت
ممنوعیت ورود خودروهای کم مصرف و هیبرید با م
گمرک کم و....را
حمایت بی حدوحساب از خودروسازان قلدر در مقابل خزیدارانی که دستشان بجایی بند نیست
چرا نمایندگان مجلس که نماینده ما مردم هستند، سکوت کردند؟
بخدا توان خرید نداریم، به داد ما مردم برسید
چرا باید پراید در عرض چند روز دوباره ۴ میلیون گرون تر بشه؟؟؟؟
آقای رحمانی پاسخگو باشید
یا کلا رای نده دیگه تا حالیشون بشه توجه نکنن باید برن غاز چرونی
1-از طرفی منابع ارزی با محدودیت مواجه هست و قطعا صرف واردات خودرو نخواهد شد.
2- از این وضعیت خودرو سازان نهایت سوء استفاده را دارند می برند.
3-به دلیل محدودیت در منابع ارزی افزایش ارزش پول ملی هم دولت را با کسری بودجه شدید مواجه می کند طوریکه حتی امکان پرداخت دستمزد را نخواهد داشت پس افزایش ارزش پول ملی هم در کار نخواهد بود.
4- به قول ساستمداری مردم ما خودشان اینگونه انتخاب کردند.در پاسخ باید گفت شاید مردم نمی دانستند که بابت اینگونه انتخاب کردن چقدر باید هزینه کنند؟
5- آیا مسئولین و دولتمردان و یا حتی حاکمیت هم مثل مردم هزینه می دهند؟یا اینکه کار آنها فقط شعار دادن هست؟
7- دستاوردهای اینگونه انتخابی چه بوده؟آیا حاکمیت در جهت آرمانهای این انتخاب گام برداشته؟اگر اینچنین هست چرا دیوار بی اعتمادی بین مردم و مسئولین روز به روز بلندتر می شود؟چرا مردمی که زمانی از بهترین دارائی های خود که خون جوانانش بود مضایقه نکردند اما همین مردم در حال حاضر به خودشان هم رحم نمی کنند؟
8- آیا هزینه کردن تا این حد تا کجا توجیه پذیر است؟آیا حاکمیت همچنان معتقد است که همچنان هزینه کل امت اسلامی را باید 80 میلیون مردم ایران پرداخت کنند؟نظر مردم چیست؟
9-تا رویه حاکمیت ادامه این روند و رویه باشد نباید انتظار ورود بنز و پورشه داشت.پس اگر قبول داریم باید تحمل کنیم.
10-مردم ما دوستدار این کشور و نظام و انتقلاب هستند اما فاصله مسئولین با مردم و تحمیل همه هزینه ها از جیب مردم تحمل چنین وضعیتی را آزاردهنده و غیر قابل قبول کرده است و مضاعف بر آن بی عدالتی که دستگاهها و شرکت های مثل خودروسازان بر آنها تحمیل می کنند باعث نارضایتی و عدول مردم از ارزشهاست.
11-رفاه مردم یک کشور و رضایت آنها از وضع موجود قدرتمندترین ابزار سیاسی در دست حاکمیت برای بقا و تحمیل ایدئولوژی هاست.
بدبخت تر شدیم!!!
چرا واردات را آزاد نمیکنید تا مردم حق انتخاب داشته باشند؟؟؟؟
واقعی شده است شاید عده ای الان بخواهند برای این اظهارات خرخره امثال من را بجوند اما این کار هم چیزی را عوض نمی کند چون واقعیت واقعیت است چه تلخ و چه شیرین
باید قراردادهای پیش فروش خودرو اصلاح شود و قیمت نهایی خودرو تحویلی حداکثر ۵ درصد می تواند بیشتر از زمان قیمت خودرو در زمان عقد قرارداد باشد تا این زرنگ بازی خودروسازان از سرشان بپرد تا مشتری ها را اذیت نکنند و راحت خودروها را ۲ برابر نکنند و در جواب اعتراض مشتری ها هم بگویند با سود مشارکت ۳۰ درصد پولتان را پس میدهیم!!!! خنده داره پول طرف ۲ برابر شده ارزشش منتهی اقایون می ایند ۳۰ درصد مشارکت لحاظ می کنند.
خودرو سازان چه در دوره اقای احمدی نژاد و چه الان مردود مردود شدند.







