وزیر علوم گفت: مدیریت منابع، برنامه ریزی کلان و بلند مدت در آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی باید مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش فارس، جلسه 320 شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به ریاست منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ضمن محکومیت اقدام تروریستی اهواز، یاد و خاطره شهدای این فاجعه را گرامی داشت و انتصاب حجت الاسلام مصطفی رستمی به ریاست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دانشگاهها را تبریک گفت.
سپس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به جلسات گذشته شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی که در آن میزان و چگونگی اجرای اقدامات پیشران برخی نظام های سند دانشگاه اسلامی مورد بررسی قرار گرفته، ابراز امیدواری کرد که با نهایی سازی این بررسی ها بتوانیم شاهد تحولات و نتایج مثبتی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باشیم.
در ادامه حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دانشگاهها، با تجلیل از زحمات حجت الاسلام و المسلمین محمدیان رئیس سابق این نهاد؛ گفت: اینکه مسئولیت حمله تروریستی به مردم و سربازان مدام تغییر می کند نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی و وحشت معاندان از تحمل مسئولیت و عواقب این اقدام است.
نائب رئیس شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزش عالی افزود: پیرامون اجرایی سازی اهداف سند دانشگاه اسلامی تصور بر اینست که هنوز با اهداف مورد نظر فاصله داریم و دبیرخانه شورای اسلامی شدن باید اهتمام بیشتری برای تعقیب مصوبات و پیگیری تحقق سند اسلامی شدن در دانشگاهها داشته باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شایسته ترین مرکزی که می تواند مشکلات فعلی جامعه را کاهش دهد و برطرف کند دانشگاه است و انتظار می رود که نظام فکری انقلاب اسلامی از دانشگاهها شکل بگیرد.
ویگفت: شناسایی مشکلات و ارائه راهکار برای رفع معضلات پیش رو بیش از هر چیزی باید مورد توجه دانشگاهها باشد و در این مسیر می بایست بحث اسلامی شدن و توجه به مسائل اسلامی هم در محیط آموزشی و هم در محتوای آموزشی دانشگاهها مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی با اشاره به دستور جلسه گفت: در جلسات پیشین شورا 8 اقدام پیشران نظام آموزشی از سند دانشگاه اسلامی احصاء و مجریان آن معین شده که شامل معاونین آموزشی وزارتین علوم و بهداشت و همچنین نهاد مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دانشگاهها بوده است.
در ادامه شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ارائه گزارشی پیرامون فعالیتهای اجرایی این معاونت پرداخت و ضمن تاکید بر آمایش آموزش عالی، ساماندهی نظام آموزش عالی با تأکید بر ارتقای وضعیت موجود مراکز آموزش عالی، تکمیل آئین نامه ارتقاء اعضای هیئت علمی دانشگاهها، تدوین منشور اخلاق حرفه ای و طرح رصد دانش آموختگان دانشگاهی؛ گفت: کلید واژههای مهم در آمایش شامل بحث منطقهای کردن آموزش عالی، ساماندهی آموزش عالی، مأموریتگرایی، ایجاد نظام یکپارچه مهارتافزایی و دیگری نظام یکپارچه سنجش و در نهایت انطباق تحصیلی با اشتغال است.
وی افزود: تا کنون حدود 800 برنامه درسی با قدمت بیش از 10 سال مورد بازنگری قرار گرفته و قصد داریم در فاز دوم این برنامه به بازنگری برنامههای درسی دارای قدمت بیش از 5 سال اقدام کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: طرح جامع مهارت افزایی و ارتقای توان اشتغال پذیری دانشجویان از موارد مهمی است که مورد توجه معاونت آموزشی وزارت علوم است.
وی گفت: به همین منظور طی بخشنامه ای به دانشگاهها این اختیار داده شده است تا در دوره کارشناسی، 2 درس اختیاری در چارچوب سنوات تحصیلی دانشجویان و متناسب با نیاز بازار کار به صورت رایگان ارائه شود.
پس از سخنان شریعتی نیاسر؛ در ادامه اعضای جلسه به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است:
تعیین سازوکارهای اجرایی اولویتها، تعیین مرکز تدوین شاخص سند دانشگاه اسلامی، احیای هویت ایرانی- اسلامی در دانشگاهها، تدوین مواد درسی دانشگاهی مبتنی بر آمایش سرزمینی، اهتمام به پیوستگی اجزای سند دانشگاه اسلامی، توجه به کارآمدسازی، هدایت تحصیلی دانشجویان با تأکید بر مهارت آموزی و توجه به علوم انسانی.
در پایان جلسه نیز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مدیریت منابع، برنامه ریزی کلان و بلند مدت در آموزش عالی و همچنین تربیت نیروی انسانی از موارد مهمی است که باید در اجرایی کردن آن اهتمام داشت.
وی افزود: باید با همکاری سایر دستگاههای متولی به منظور نیازسنجی فضای فعلی آموزش عالی سعی کنیم تا با نگاهی آینده نگارانه دانش و تکنولوژی های روز دنیا را مورد توجه قرار دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: توجه به بخش خصوصی و استفاده از ظرفیتهای بخش غیردولتی در ساماندهی آموزش عالی از موارد مهمی است که باید به آن اهتمام بیشتری داشت.