بازدید 23872

اسنادی که نشان می دهد مدیران راه آهن در فاجعه برخورد دو قطار مقصرند! +ویدیو

آنچه در مورد دليل اصلي وقوع حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافربري مطرح شده، بيشتر متوجه خطاي انساني تعدادي از كاركنان راه آهن شمال شرق است و تقريباً همه احتمال هاي ديگر از سوي مسئولان رد مي شود. با اين حال، اخيراً اسنادي به دست آمده كه بر اساس آن مي توان گفت، نه خطاي كاركنان، بلكه سهل انگاري برخي مديران ارشد راه آهن اصلي ترين دليل بروز اين حادثه بوده است.
کد خبر: ۶۴۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲ 11 December 2016
آنچه در مورد دليل اصلي وقوع حادثه تلخ برخورد دو قطار مسافربري مطرح شده، بيشتر متوجه خطاي انساني تعدادي از كاركنان راه آهن شمال شرق است و تقريباً همه احتمال هاي ديگر از سوي مسئولان رد مي شود. با اين حال، اخيراً اسنادي به دست آمده كه بنا بر آن مي توان گفت، نه خطاي كاركنان، بلكه سهل انگاري برخي مديران ارشد راه آهن اصلي ترين دليل بروز اين حادثه بوده است.

به گزارش «تابناك» در آخرين اطلاعيه صادره از سوي روابط عمومي شركت راه آهن ضمن تأكيد بر كاركرد دقيق سيستم كنترل اتوماتيك قطارها، در مورد چرايي بروز سانحه دلخراش ريلي به خطاي انساني تعدادي از كاركنان راه آهن شمال شرق اشاره شد؛ كاركناني كه بر اساس اين اطلاعيه مستقيم در برخورد دو قطار نقش داشتند و پرونده آنها براي رسيدگي به قوه قضائيه ارسال شده است.

در اين اطلاعيه برخورد شديد اوليه واگن ها و اتصال كوتاه ناشي از آن كه موجب شوك شديد مكانيكي به سيستم برق موجود در واگن ها شد نيز به عنوان عامل آتش سوزي معرفي شد.

همچنين در بخش ديگري از اطلاعيه مذكور، ضمن اعتراف به ضعف شديد در امدادرساني و در حد انتظار نبودن خدمات پس از حادثه، صعب العبور بودن موقعيت جغرافيايي تصادف دليل اين اين ضعف اعلام شد.

بر اساس متن اين اطلاعيه چنين برداشت مي شود كه چرايي وقوع حادثه كمي ساده سازي شده و ديگر نبايد منتظر هرگونه پيگيري و مجازات براي هيچ یک از مسئولان ارشد راه آهن بود.

به بياني ديگر در اين اطلاعيه، آتش سوزي به برخورد شديد مكانيكي، تصادف به خطاي انساني چند كارگر و ضعف در امدادرساني نيز به كوهستاني بودن منطقه مرتبط شد و موارد مهم ديگر  مثل يخ زدن سيستم ترمز قطار تبريز ـ مشهد، شعله ور شدن آتش در ميان واگن ها و نبود امكانات پيشگيرانه اوليه در دو قطار كه مستلزم عدم رخدادن چنين حوادثي است، مورد اشاره قرار نگرفت.

اين در حالي است كه برخي رسانه ها و كارشناسان با مطرح كردن انتقادات جدي به سيستم ATC يا همان سيستم كنترل اتوماتيك قطار، دليل بروز حادثه را خرابي اين سيستم عنوان كردند؛ انتقادي كه البته توليد كنندگان سيستم مذكور بلافاصله مدعي شدند درست نيست و اين عوامل انساني بودند كه به هشدارهاي سيستم توجه نكردند.

گذشته از آنچه آمد، اسنادي از گزارش ها و نامه نگاري هاي مكرر مسئولان محلي و تعدادي از لوكوموتيورانان سيستم ريلي كشور به دست «تابناك» رسيد كه نشان مي دهد، مدت ها پيش از بروز سانحه، اشكال در سيستم ATC، قابل اعتماد نبودن و عدم امكان استفاده صحيح از آن توسط كاركنان بخشي به آگاهي مسئولان ارشد راه آهن رسيده بود؛ گزارش و ادعاهايي كه اگر درست باشد، بايد مورد توجه جدي قرار مي گرفت و آموزش هاي لازم و كافي در اين رابطه به كاركنان داده مي شد.
 
 

اسناد آمده گوياي اين ادعاست كه مسئولان ارشد راه آهن كشور از كنار گزارش هاي خرابي سيستم ATC به سادگي گذشتند و اين واكنش آنها سبب شد تا رفته رفته بخش عمده اي از مسئولان كنترل ترافيك و لوكوموتيورانان به هشدارهاي داده شده بي اعتماد شوند؛ كاركناني كه از آن پس تصميم گرفتند بدون توجه به اين هشدارها مديريت عادي خود را بر سيستم اعمال كنند و اتفاقاً در اين مورد خاص به مشكل خوردند و حاثه دلخراشي به وجود آمد.

بر اساس اسناد و مكاتبات به دست آمده چند پرسش قابل طرح است كه نياز به پاسخ مسئولان دارد و «تابناك» آماده است تا پاسخ ايشان را براي آگاهي افكار عمومي منتشر كند.

نخست اينكه چرا به مكاتبات صورت گرفته مبني بر خرابي سيستم ATC ترتيب اثر داده نشد؟

ديگر آنكه چرا براي رفع بي اعتمادي به سيستم مذكور كه در ميان كاركنان ايجاد شده بود، تلاش مشخصي صورت نگرفت؟

اگر ناواردي كاركنان در استفاده از سيستم را مشكل اصلي در استفاده بهينه از آن بدانيم، چرا براي آموزش كامل و كافي كاركنان تا رسيدن به نتيجه مشخص و رفع كامل نقص اقدام نشد؟

پرسش ديگر اينكه آيا مجازات و تنبيه آن كاركنان نگون بختي كه به دليل فضاي بي اعتمادي ايجاد شده به سيستم اتوماتيك كنترل ترافيك دچار خطا شدند، براي حل مشكل كافي است و آيا اين اقدام خواهد توانست مشكلات ريشه اي موجود در سيستم ريلي كشور را حل كند تا در آينده ديگر چنين حوادث دلخراشي ديگر رخ ندهد؟
 
تعداد بازدید : 116
دانلود 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۹
سلام. ممنونم که این متن رو انتشار دادید. ولی پاسخ مسئولان وقتی به کارشناس بیطرف اجازه داده نمیشه تا از سیستم بازدید کنه فایده ای ندارد. آن ها خواهد گفت چک کردیم و سالم بود. من به شخصه بارها سیستم رو چک کردم و ایرادات جدی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
روحانی مچکریم
تابناک جان تو هم داری خودتو میکشی دولتو محکوم کنی
دوست عزیز همه این مکاتبات مربوط به ماه آذر است و دستور پیگیری صادر شده
مثل اینکه شما هم معتقدید هدف وسیله رو توجیه میکنه
ضمن اینکه کجا بودی تا حالا؟
این اتفاقات برای مقصرین اصلی خوب شد
آقای ترکان : سیتم هیچگونه مشکلی نداشته
و تمام تقصیرها صد در صد به عهده مسئول کنترل است !!!!!!!!
همه این هشدارها در تاریخ 9 آذر جاری یعنی در یک روز داده شده است و مربوط به بعد از تصادف می باشد یعنی اینکه عواملی فشار آورده اند که سند سازی شود وهیچکدام مربوط به قبل از حادثه نیستند.
پس رئیس کل راه آهن میدانسته که چه دسته گلی به آب داده که فورا استعفا داد!!!
ضمنا کارمند جزء را دراز نکنند شما توصیه میکنید سراغ کدامیک از مدیران بروند؟
دوباره ننه من غریبم بازی شروع شد . مسئول شیفت هنگام ترک پست باید به مسئول شیفت بعد اطلاع می داد که قطار تهران تبریز به خاطر یخ زدگی متوقف شده است . همین کار ها را کردید که هیچکس هنگام انجام وظیفه احساس مسئولیت نمی کند . اصلاً فکر کنید ATC همیشه خراب ! مأمور ایستکاه پس چکاره است ؟ نباید به نفر بعد با تلفن یا هروسیله دیگری مسدود بودن ریل را اطلاع میداد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
اصلا روال کار نباید وابسته به ارتباط شفاهی باشه
با سلام از تابناک به خاطر پیگیری مسمر این مسئله که ارتباط مستقیم با سلامتی و مشکل مدیریت در سیسمتم حمل و نقل ریلی دارد تشکر میکنم.
چی میخواهید?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۱
حقیقت رو
آقایان فقط از حرفهای وزیر راه در حضور رهبر میتوان نتیجه گرفت که سیستم ATC درست پیاده سازی نشده است.
اگر قرار باشد سیستمی بتواند 200 درصد بر ظرفیت مسیر بیفزاید مسلما حتی یک خطا برای آن زیاد است چه برسد به هزاران خطا!!! ثانیا اگر قرار باشد سیستمی اینگونه بتواند برلکوموتیوران نظارت کند باید بسیار پیشرفته تر و مقرراتی بسیار سختگیرانه تر داشته باشد که یک مامور کنترل بگوید قطعش کن!! دلیل قطع کردنهای متوالی هم چیزی جز خرابی های مکرر سیستم نبود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
وفتی حرف زدن بدون مدرک باشه همینه
با سلام مطلب بالا در خصوص بي اعتمادي به سيستم ATCكاملا صحيح مي باشد در واقع سيستم ATC رفتاري شبيه چوپان دروغگو داشته است وانكار راه اهن ناشي از رانت بسيار پر قدرت شركت مهاران مي باشد.
وقتی مدیران ارشد بر اساس مدیریت ایرانی اسلامی بالای سر کوچکترین کار حضور داشته باشند همین می شود دیگر سرح وظیفه سوزن بان با مدیر ارشد زمین تا آسمان فرق دارد
ضمن احترام و تشکر از پیگیری تابناک برای روشن شدن حقیقت
تاریخ همه گزارشات مربوط به بعد از اتفاق پنجم آذر است. بجز نامه رسمی سرپرست ایمنی که در آن نامه هم با توجه به گزارشات پیشنهاد شده استفاده از این سیستم گسترش یابد و ظاهرا گزارش خرابی قابل توجهی نبوده است.
به نظر نمی رسد با توجه به این مستندات بتوان ایرادی به سیستم وارد دانست مگر اینکه قبل از حادثه سمنان هم گزارش های مشابهی وجود داشته باشد.
پاسخ ها
داریوش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
راست میگویی.
ولی یک لحظه فکر کن که آیا این خرابی های هم یهویی بعد از حادثه رخ داده؟
اگر کمی جستجو کنی در شبکه های اجتماعی انبوه خرابیهای این سیستم .توسط مامورین نشان داده شده اند.
کلا تو این مملکت هر اتفاق ناگواری که رخ بده تقصیر یا با راننده یا خلبان یا لکوموتیوران یا بعضا مسافرانی که مرده اند بوده و هرگونه استعفا در این زمینه غربی گری بوده و مسئولان پاک مطهر و بی تقصیرند! و حقوق های چند میلیونی آنها نیز پاک و جزو گنجینه ارزش های نظام بشمار می آیند.
و من الله توفیق
اینها که نشان میده این سیستم ترمز کرده. اتفاقا خیلی محتطاتانه برخورد کرده.
دقیقا درست زدی بهدف من از کارکنان سیرو حرکتم الان یه نفر رو از رجا اوردن کردن مدیر کل سیر وحرکت که هیچ سابقه مدیریتی تو راهن نداره و همه سوابقش مال دوره مدیر عامل معزول راه اهنه معاون بهره برداری هم که دقیقا یه روز بعد سانحه و استعفا حکم گرفته قبلا کششی بوده و از سیرو حرکت سر در نمیاره حالا شما حساب کن ببین چخ خبره
سلام انتشار این مدارک بدون بررسی و اعلام نظر کارشناسی، خواسته یا ناخواسته، مصداق شایعه پراکنی و ایجاد ناامیدی در اجتماع است.
حالا خیلی هم نگون بخت نبودند. حتی اگر سیستم ATC هم خراب بوده باشه، این یک اشتباه بزرگ مدیران میانی به پایین راه آهن هست که این سانحه دلخراش پیش آمد. خرابی سیستم ATC و مشکلات ناوگان هم در جای خود باید بحث شود و هم مدیران مواخذه شوند و هم علتها مشخص و ریشه ای حل شود. ولی چیزی که من در این چندین سال تجربه ریلی می توانم عنوان کنم که سوئ مدیریت و عدم تخصیص بودجه ها طبق برنامه های پیشبینی شده مسبب این مشکلات می باشد. ناوگان فرسوده، ATC غیر قابل اعتماد، نبود خطوط مناسب و ... باید به تدریج و از دهه های قبل نوسازی و ترمیم می شدند و این با مقصر دانستن یک یا چند مدیر ارشد فعلی درست نمی شود.
این گزارش خطاها که مربوط به هفته قبل 95/9/9 و بعد از حادثه قطار می باشد و به نظر می رسد صرفا جهت تاثیر گذاری بر مسئله نوشته شده است.
کوکب خانم و کبری، شد کارشان تبانی!
یا ریزعلی لباسش، شد مشعل جهانی
...
(زنجانی)
متاسفانه سیستم الکترونیکی تولید و دستکاری شده توسط شرکت سازنده آن درست عمل نمی کند و احتمال تکرار این فاجعه باز وجود دارد
سوال خیلی مهمتر این است که در همه جای دنیا در پوشش های داخلی واگن ها از موادی استفاده میگردد که قابلیت اشتعال و دود کمی دارند ولی در بازسازی واگن های قدیمی راه آهن و حتی برخی واگن های جدید این مساله به هیچ عنوان رعایت نشده است. اغلب این واگن ها هم به وسیله شرکت های خصوصی وابسته به ارگانها باز سازی و مورد استفاده قرار میگیرند و هیچ نظارتی بر روی این مساله نیست.
سوال خیلی مهمتر این است که در همه جای دنیا در پوشش های داخلی واگن ها از موادی استفاده میگردد که قابلیت اشتعال و دود کمی دارند ولی در بازسازی واگن های قدیمی راه آهن و حتی برخی واگن های جدید این مساله به هیچ عنوان رعایت نشده است. اغلب این واگن ها هم به وسیله شرکت های خصوصی وابسته به ارگانها باز سازی و مورد استفاده قرار میگیرند و هیچ نظارتی بر روی این مساله نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۲
مگه اينجا همه جاي دنياست ؟ اينجا ايرانه !،
سیستم مشکل داشته اقایان گناه را می خواهند بازیرکی به گردن یچند کارگر بیاندازند شما سیستم چراغ های راهنمایی را در سطح شهر مورد توجه قرار دهید چیزی مشابه همین موضوع است بعضی از مواقع در چهارراهها تصادف های زیادی انجام میگیره ونییروی انسانی هم بخاطر پیچیدگی خاص در چهارراه ها کاری نمی توانند انجام دهند
با سلام
ظاهرا دوستان اصل ماجرا را فدای فرع آن می کنند ، بنده سئوالم اینست قبل از سیستم atc قطارها چگونه در مسیر حرکت می کردند همگان می داننند که به صورت دستی و از طریق ارتباط بی سیم ، خوب دو ستان اتاق کنترل از طریق مسئول قطار تبریز از توقف ناگهانی این قطار مطلع بوده اند ومستقل از سیستم اتوماسیون موظف بودند به اطلاع لوکوموتیو ران تهران مشهد برسانند که متوقف شود ظاهرا این اتفاق هم افتاده وایشان متوقف شده ولی به هر دلیلی شخص مسئول اتاق کنترل بی توجه به اعلام قطار تبریز مشهد اجازه هرحرکت داده است پس در مقصر بودن ایشان هیچ شکی نیست
می رسیم به بحث شیرین ATC قطعا برای شرکت راه اهن جذاب تر بود جدیدترین سیستم ها اتوماسیون دنیا توسط بهترین شرکتها ی اروپایی وامریکایی پیاده سازی واجرا گردد.
ولی به دلیل عرق ملی و حمایت واقعی نه شعاری از صنعت داخلی و عملیاتی نمودن شعاراقتصاد مقاومتی از توان شرکتهای داخلی استفاده گردیده است واین سیستم نیز متناسب با سایر توانمندیها در حال کار بوده ودقیقا به جهت افزایش کارایی به صورت سیستم پشتیبانی در حال رفع عیب بوده ودر این مورد به خصوص با دقت وبه طور صحیح نسبت به توقف قطار تهران مشهد اقدام نموده است.در اینکه ممکن است هرسیستمی خطا داشته باشد شکی نیست ولی اصول طراحی این سیستم ها ی کنترلی به گونه ایی است که در صورت بروز خطا در سیستم ویا نقص اطلاع رسانی به صورت خودکار شرایط خطر در نظر گرفته می شود تا به صورت مستقیم مورد ارزیابی وتصمیم گیری قرار گیرد
لذا در این مورد به خصوص نه تنها خطای اعلامی صحیح بوده بلکه به صورت دستی واز طریق بی سیم به سمع مسئولین مربوطه رسیده است لکن فرد مسئول از سر بی توجهی باعث بروز فاجعه گردیده است .
در خاتمه لازم است مراتب همدردی خود را با خانواده تمام هموطنان عزیزی که در این سانحه جان خود را از دست داده اند اعلام بدارم و از سایت تابناک هم بدلیل نشر عقاید ودیدگاههای مختلف تشکر کنم
پاسخ ها
داریوش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
تمامی نوشته های شما توسط یک ادعا باطل میشه. اون هم این حقیقته که از بس این سیستم خطا داده مسئول کنترل باز فکر کرده سیستم خطا میده و اشتباهی دستور خاموش کردن سیستم رو داده. اگه باور نمیکنی 4000 بار سیستم دچار اشکال بوده میتونی بگردی نامه خود مدیران راه آهن به خودشونو بخونی که آمار در شش ماه رو داده بودند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
ماموران و کارکنان مطابق با وظایف ابلاغی باید طبق اعلام خطای سیستم تصمیم بگیرند و اگر 4000 بار هم سیستم خطا بدهد باز باید آن خطا را با احتمال 1/4000 درصد جدی می گرفتند و تنها در صورت دریافت دستور کتبی مسولان مبنی بر عدم توجه به سیستم دستور حرکت صادر می کردند. اگر یک قطار به دلیل خطای سیستم روزها در یک مکان متوقف می ماند تا خطا بر طرف شود بهتر از این بود که چنین حادثه ای اتفاق بیفتد
این‌‌اتفاقات‌درهمه‌دنیا‌می‌افتد‌حتی‌برای‌کشورهای‌پیشرفته‌واین سانحه‌بسیارناگوار بود‌و‌راه‌اهن‌‌تقریبا‌ژی‌سالهای‌اخیردر‌مرحله‌شروع استفاده‌از‌تکنولوژی‌روز‌دنیا‌میباشد وبخاطر‌عدم‌وجود‌چنین‌اتفاقاتی‌در‌راه‌اهن سنتی قدیم‌‌‌توقع‌بالا‌وبجاست وراه‌اهن‌بعنوان‌ایمن‌ترین‌وسیله‌حمل‌نقل‌‌ از دست رفتن حتی یکنفر هم‌زیاد‌است‌و وانشاا ....که‌دیگر‌شاهد‌نباشیم‌‌ولی‌ اگر‌درمسیر راه اهن‌وجاده‌بصورت‌مشترک‌چند پد‌هلکوپتری اتش نشانی باشد‌‌(جدای‌از‌اورژانس‌هوایی‌)خیلی از‌تلفات منجر‌به‌اتش‌سوزی‌جلوگیری مینماید‌چون کپسولهای‌موجود‌فقط‌برای‌حریقهای اندک‌کارساز‌است‌البته‌که جلوگیری‌ازعوامل‌بروز‌حریق‌و‌سانحه‌‌از اجب‌واجبات‌است.خصوصی‌سازی.انگیزه‌مادی‌ومعنوی‌.نطارت‌بیشتر.وًً........
سیستم کنترل اتوماتیک طوری طراحی شده که در صورت خرابی در هر یک از اجزا باز هم به امن ترین حالت دستور بده.اصلا کارکرد این سیستم به کنار . وقتی مسیر اشغاله سیستم علایم الکتریکی توسط مدار خط یا محور شمار اینا نشون میده رو پنل مرکز کنترل .و مسوول کنترل با دیدن اشغال مسیر دستور حرکت داده این مساله ساز بوده.
تابناک عزیز،
خود شما هم می دانید که این نامه ها کارشناسی نیست و طرح آنها یک طرفه به قاضی رفتن است لذا بهتر است قبل از اینکه این موارد را رسانه ای نمائید پاسخ کارشناسان مربوطه را نیز دریافت نموده و سپس آنها را در معرض قضاوت عموم قرار دهید.
این سیستم میلیاردی که میگفتن این بود؟ هزاران بار خطا؟
سلام
این نظر آخری خیلی خوشگل داره میگه
که این فرد ناشناس خودش مدیره راه آهنه
شما خودتو ناراحت نکن بله به مدیران جایزه میدهند ومدیران دستمزدهای نجومی میگیرند
این اتفاقات که افتاد کارگرها باید مقصرند
آقا ولش کنید همه آدما میمیرند
ایناهم اینگونه مردند
ولی اگه زن وبچه مدیران و وزیر در قطار بودند باز جوابها همین بود
آقای وزیر اینها که فوت کردند ایرانی بودند هموطنت
و...
حتی اگه این سیستم درست هم کار نکرده باز هم امن بود اقلا.متاسفانه توجهی نکردند
بنده بعنوان یک متصدی ترافیک محورجنوب ازمتصدیان ترافیک ایستگاههای ناحیه شاهرود خواهش میکنم عکس تلفنگرامهای مربوط به خرابیها رو برای تابناک ارسال کنند واز هیچکس نترسند چون همکارتون توی زندانه ومدیران آزادندشاید مخاطبین ندانند ولی هیچ گزارشی درراه آهن معتبرترازتلفنگرام نیست
سلام.به چند سوال دیگر هم باید جواب داده شود:
1-با توجه به اصرار بر مقصر دانستن چند کارگر ساده در این ماجرا آیا احتمال سو استفاده مالی و سو مدیریت در پروژه طراحی و اجرا و تحویل و نگهداری سیستم اتوماتیک (با هزینه نجومی که برای ان ذکر میشود) و در نتیجه تلاش عوامل آن برای لاپوشانی خطاها ،نیاز به بررسی دقیق پروژه مذکور از مرحله طراحی و مناقصه تا مرحله نگهداری را لازم نمیکند؟
2-با حقوق چند ماه مدیران راه آهن و وزارت راه میتوان سیستم های اطفا حریق در واگن ها را دوبرابر کرد(ظاهرا امدادگرانی که سه ساعت بعد از حادثه!! به محل رسیده بودند بدنبال کپسول آتش خاموش کن میگشته اند)؟
3-اگر علت آتش سوزی واقعا اتصال کوتاه سیستم برق بوده است چرا سیستم برقی محافظت خروجی ژنراتورها از اتصال کوتاه که یک سیستم ساده با عملکرد اضافه جریان (مشابه فیوز مینیاتوری)
است عمل نکرده و اگر قرار است عمل نکند آیا نیاز به بازنگری حفاظت ژنراتورهای دیگر برای جلوگیری از تکرار حادثه وجود ندارد؟
3-چرا عملکرد سایر نهادها مثل وزارت بهداشت و ... که مجهز به تعداد زیادی بالگرد هستند و با رساندن سریع امکانات به منطقه میتوانستند ابعاد فاجعه را کاهش دهند ارزیابی نمیشود و فقط راه آهن مواخذه میشود؟حتی اگر به نهادهای نظامی و انتظامی هم اطلاع داده میشد محال بود که در اسرع وقت خودشان را به محل نرسانند.
4-چرا لزوم وجود امکانات در واگنها برای شکستن شیشه کوپه ها (مشابه قطارهای خارجی و بعضی اتوبوسها) در شراط اضطراری برای فرار از خطر اشاره نمیشود؟
5-چرا برای کمک های اولیه در شرایط فاجعه تمرین و فرهنگ سازی عمومی نمیشود؟(ظاهرا تعدادی از هموطنان در شرایط سوختن و دست و پا زدن قربانیان در شوک و ترس حاصل از حادثه بی اختیار مشغول تماشا کردن بوده و عده ای هم در حال فیلمبرداری از حادثه با موبایل بوده اند.)
6-چرا دولت با توجه به کهنگی سیستم ریلی و عدم وجود بهانه تحریم بجای اصرار بر توسعه و نوسازی سیستم هوایی با توجه به وجود گلوگاه تکنولوژی و تحریم آن ،توسعه و نوسازی سیتم ریلی را انتخاب نمیکند؟
حادثه ايي مشابه در ششم فوريه سال جاري مسيحي در آلمان اتفاق افتاد. در آنجا هم مسئول كنترل فرمان خاموش كردن atc را داد و باعث برخورد دو قطار و فوت دوازده نفر شد. واكنش همه مقامات فقط ابراز تاسف بود. هيچكس زيمنس را سرزنش نكرد. افراد غير متخصص هم هيجان زده اظهار نظر نكردند. همه منتظر نظر كارشناسي راه آهن آلمان شدند. پس از دو ماه مسئوليت سانحه فقط به عهده مسئول مركز فرمان افتاد و به سه سال و نيم زندان محكوم شد.
پاسخ ها
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۴
آقای ناشناس اگرفرزندت جلوچشمت میسوخت وتوفقط نظااره گر بودی نمی تونستی کاری بکنی حتما اینطور نظر نمی دادی
جوان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
آیا سیستم آلمانی هم مثل سیستم ایرانی تعداد غیر معقولی
عملکرد اشتباه در یکسال گذشته داشته است؟
من اعتمادی به گزارشات اینها ندارم .
وقتی افراد قدر شغلشون رو نمیدونند و مسوولیتی که در قبالش دارند رو درک نمیکنند
نیاز به تعداد زیادی دهقان فداکار داریم
تابناک جان اصل قضیه به شایسته سالاری برمیگرده اینکه اکثر شرکت های دولتی و نیمه دولتی دیگر آزمون و شایسته سالاریو کنار گذاشتن نفرات آشنارو شرکتی جذب می کنن و بعد از چندسال از یه سوراخی رسمیشون میکنن جرات داری اینو بررسی کن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر