صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
تابناک ورزشی موبایل خبر
محمد طبیبیان در گفت و گو با «تابناک»؛

دولت از ترس کاهش محبوبیت، یارانه پردرآمدها را حذف نمی کند

در شرایطی که نیرو های مختلف دنبال بهانه برای تضعیف دولت هستند. دولت نمی تواند یک خط مشی جسورانه ای را اتخاذ کند. دولت مجبور است محافظه کاری کند. در صورتی که یک سیستم حزبی در کشور بود و ان حزب پشتیبان دولت در مجلس و در سطح جامعه بود؛ دولت می توانست تصمیم جسورانه بگیرد.
کد خبر: ۴۰۴۷۹۱
| |
8815 بازدید
|
دولت از ترس کاهش محبوبیت،یارانه پردرآمدها را حذف نمی کندکسانی که یارانه نقدی بین 5 تا 10 درصد درآمد ماهیانه آنها را تشکیل می‌دهد نیازی به یارانه ندارد. این جمله‌ای بود که در سال های گذشته ابهامات زیادی ایجاد کرد. در همین چارچوب بعضی از سرپرست های خانوار در  اواخر سال ۹۰ پیامکی از سازمان هدفمندی یارانه‌ها مبنی بر مراجعه به سایت رفاهی برای اعلام انصراف از دریافت یارانه را دریافت کردند اما هیچگاه این روند منجر به حذف هیچ کس از دریافت یارانه ها نشد.

به گزار ش «تابناک»، با تغییر دولت و روی کارآمدن دولت تدبیر و امید همگان منتظر تغییر در مکانیزم پرداخت یارانه های نقدی بودند. دولت جدید نیز پس از کش و قوس های فروان بالاخره طرح انصراف داوطلبانه از یارانه ها را مطرح و اجرایی کرد. این طرح با اینکه تبلیغات فراوانی بر روی آن انجام گرفت؛ اما به اذعان خود دولت موفق نبود و تقریبا دو میلیون نفر از گرفتن یارانه انصراف دادند.

در همین حال وزیر اقتصاد در اواخر فروردین امسال در مجلس اعلام کرد:« براساس آمار و ارقامی که به دست آمده تعداد قابل ملاحظه‌ای در این مرحله ثبت‌نام نکرده‌اند که این می‌تواند زمینه مناسبی را فراهم کند. اطلاعاتی که از این طریق فراهم می‌شود می‌تواند زمینه‌ساز پردازش‌‌ها و تصمیم‌گیری‌های بعدی باشد. خوشبختانه نزدیک ۱۰ میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه توسط دولت شناسایی شده‌اند و اطلاعات مهمی در مورد درآمد آن‌ها وجود دارد که اگر ثبت‌نام کنند زمینه حذف این افراد وجود دارد و به سادگی می‌توان آن‌ها را از دریافت‌کنندگان یارانه حذف کرد. قرار بود فرآیند حذف با حداقل تنش ممکن صورت گیرد که اهداف مجلس نیز در این زمینه محقق شود.»

این در حالی است که هنوز هیچ خبری از حذف 10 میلیون نفری که به قول آقای وزیر اقتصاد شناسایی شده اند به گوش نمی رسد. بر کسی پوشیده نیست که ادامه پرداخت یارانه ها به سیاق گذشته به همه افراد تبعات بسیار منفی برای اقتصاد و کشور به همراه خواهد داشت.

در همین ارتباط دکتر محمد طبیبیان معاون سابق سازمان برنامه و بودجه و استاد دانشگاه در گفت و گو با تابناک به بررسی علل عدم آمادگی دولت در حذف حداقل ده میلیون پردرآمد در کشور پرداخته است.


آقای دکتر به نظر شما چرا دولت جدید سیاست پرداخت یارانه ها را ادامه داد؟

این کار بسیار پرهزینه ای بود که دولت قبلی گردن کشور انداخت. از طرف دیگر به خاطر تورمی که از محل سیاست های نامناسب دیگر دولت قبل ایجاد شد، وضع اکثر مردم نه تنها خوب نشد بلکه بدتر هم شد. درحالی که سیاست پرداخت یارانه نقدی نشان داد که برای بهبود شرایط زندگی بسیاری از قشرهای جامعه کارساز نبود.

دولت اقای روحانی باید این روند غلط را تصحیح می کرد. البته باید گفت که این آگاهی در دولت وجود دارد که یارانه دادن به همه مردم کار صحیحی نیست. دولت این تفکر را قبول دارد و به آن اطمینان دارد، اما هنوز معلوم نیست که چرا تصحیح روند پرداخت یارانه نقدی  را آغاز نمی کند.

چرا دولت جدید تصحیح پرداخت نقدی یارانه را آغاز نمی کند؟

برای دولت سخت است که پرداخت نقدی  یارانه ها را متوقف کند. دولت برای اینکه این طرح را اجرا کند به پشتیبانی نیاز دارد. در شرایطی که نیرو های مختلف دنبال بهانه برای تضعیف دولت هستند. دولت نمی تواند یک خط مشی جسورانه ای را اتخاذ کند. دولت مجبور است محافظه کاری کند. در صورتی که یک سیستم حزبی در کشور بود و ان حزب پشتیبان دولت در مجلس و در سطح جامعه بود؛ دولت می توانست تصمیم جسورانه بگیرد.

پس اگر به گفته شما بعد از اجرای یارانه وضع مردم بدتر شده است؛ پس چرا مردم در مرحله جدید ثبت نام کردند و داوطلبانه انصراف ندادند؟


نمی شود مردم را سرزنش کرد و این یک قاعده رفتاری معمول است. وقتی دولت به مردم می گوید می توانید ثبت نام کنید و پول بگیرید و اگر ثبت نام هم کنید از همسایه پول کم نمی شود؛ حالا شما بگوید داوطلبانه از این پول بگذر، نمی گذرد. افراد می گویند چرا من بگذرم؛ همسایه من بگذرد. یا می گوید اگر من ثبت نام نکنم ولی بقیه ثبت نام کنند، ممکن است وضع مالی آنها بهتر شود. این روشی که دولت برای حذف بعضی از افراد از یارانه نقدی اتخاذ کرد، نادرست بود.  خیلی بدیهی بود که مردم ثبت نام می کردند. خیلی واضح است که در روش انصراف داوطلبانه همه ثبت نام می کنند. همین دو ملیون هم که ثبت نام نکردند جای تعجب است. این روش یک اشتباه طراحی مکانیزم بود.

دولت اعلام کرده است که نزدیک به ده میلیون نفر از افراد با درآمدهای بالا را شناسایی کرده است، اما بازهم اقدام به حذف آنها نمی کند. علت را چه می دانید؟


وقتی در جامعه ای که همه چیز مغششوش است، نباید انتظار داشته باشید که به راحتی بشود ده میلیون نفر را حذف کرد. مثلا می گویند ما 400 دزد بزرگ و فاسد اقتصادی را شناسایی کرده ایم، ولی بعد نام این افراد به دلایلی افشا نمی شود.

وقتی مفاسد را شناسایی کردند، اما اسم آنها منتشر نمی شود؛ خوب معلوم است که دولت هم نمی تواند به راحتی این ده میلیون را حذف کند. دولتی که در شرایط سخت رای آورده؛ نمی خواهد جلوی مردم کاری کند که رای دهندگان از اقداماتش ناراحت شوند و محبوبیتش کم شود. هیچ دولتی حاضر نمی شود محبوبیت خود را از بین ببرد. در واقع باید ابتدا یک مکانیزم صحیح ایجاد می شد که در نهایت به سی درصد قشرهای پایین درآمدی یارانه نقدی اعطا شود.

عده ای در چند روز اخیر مطرح کرده اند که در ثبت نام جدید مردم در پر کردن اطلاعاتشان دروغ گفته اند. نظر شما چیست؟


نمی شود این اقدام مردم را دروغ نامید. ولی مردم اطلاعات نادرست داده اند. این هم بدیهی است. در هیچ کشوری مردم اطلاعات را به صورت صحیح ارائه نمی دهند. در کشور انگلستان فرم مالیاتی پر می کنند، ولی آنها هم اطلاعات صحیح نمی دهند.

 انها هم وقتی اطلاعاتی را می نویسند یک سیستمی است که اطلاعات را کنترل می کند و اگر غلط نوشته بودند به شدت مواخذه می شوند. در ایران وقتی به شما می گویند فرم را پر گن و اگر نوشتی درآمد ماهیانه ات کم است به شما پول می دهیم؛ چه لزومی دارد افراد همه راست را بگویند، چرا که کنترل و نظارتی وجود ندارد.

پس بالاخره راهکار رفع این معضل چیست؟

دولت باید دوباره سازمان برنامه و بودجه را احیا کند و روی مسائل کارشناسی کار و تدبیر نماید. پس از اینکه نظر بر روی یک نظر کارشناسی اجماع صورت گرفت، آن وقت دولت بر اساس نظر کارشناسی اجماع شده عمل کند .

چرا دولت این سازمان را علی رغم وعده هایی که داده است دوباره احیا نمی کند؟

این سئوال را باید از دولت پرسیده شود. در قانون اساسی تنها ابزاری که رئیس جمهور دارد؛ سازمان برنامه است. رئیس جمهور این اهرم را اگر پرقدرت وآماده نگه دارد خیلی از کارها را بعضی ها نمی توانند انجام دهند. احمدی نژاد یک ضربه ای که به خودش زد همین بود که سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد. اقای روحانی معلوم نیست چرا این سازمان را دوباره احیا و تبدیل به یک سازمان کارشناسی قوی تبدیل نمی کند.

سازمان برنامه از زمانی که ایجاد شد در یک تعارض حیات داشته است. هر موقع خوب کار کرده مدیران مستقل الرای داشت و تملق هم نمی گفتند و روی آن برداشت کارشناسی سعی می کردند کار کنند. از همان وقت این سازمان هر وقت یک چنین مدیرانی داشت؛ سازمان خوب کار می کرد ولی سیاسی ها و بدنه حکومت با ان بد می شدند. دولت ها با وجود سازمان برنامه و بودجه از فراغ بال برای کار برخوردار نیستند و نمی توانند هر کاری را که بخواهند انجام دهند.

 متن کامل گفت و گو را اینجا بخوانید
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
تابناک ورزشی موبایل خبر
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۷
محمد جعفر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
یه کاری رو احمدی نژاد راه انداخت که هرچند همه می دونن به ضرر کشوره، اما هیچ کس جرات نداره حذفش کنه. پس لرزه های احمدی نژادی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
شما اگر 2 کلاس سواد داشتی متوجه میشدی که اقتصاد دولتی و یارانه ای جز فقر فساد و فاصله طبقاتی چیزی نداره در ضمن مسند قدرت عمل میخواهد نه حرف، بعد از 1 سال حرف از احمدی نژاده به تاریخ پیوسته شده زدن چیزی چز عوام فریبی نیست دوست عزیز .
محمد جعفر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
دوست با سواد عزیز، شما اگه 1 کلاس سواد و ادب داشتی و چیز اندکی از اقتصاد می فهمیدی و مفاهیمی مثل نقدینگی رو درک می کردی و بعد کامنت می ذاشتی خیلی بهتر بود.
ali
| Canada |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
دوست عزیز ناشناس شما فرض بگیر مستاجر یک ساختمانی و زیر ساختمان کم کم زبر دیوارش آب می بندی و بعد ازچند وقت میری و مستاجر بعدی میاد میبینه ساختمان در حال خراب شدنه حالا یه سوال شما باید بگی چون در زمان قبلی ساختمان نریخته پس بی تقصیره؟احمدی یه کارای تاریخی کرده که هیچ وقت پاک نمیشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
جناب ناشناس 17:01 اینکه شما فکر می کنی احمدی نژاد به تاریخ پیوسته است از اساس اشتباه است. مهم شخص احمدی نژاد نیست. جریانی که احمدی نژاد را رو آورد چون فکر می کرد به نفعش هست هنوز هم هست و حسابی هم قدرتمند است و همه جا رو هم در چنگال خودش داره و حالا حالا هم ول کن نیست. از توهم در بیا.
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
خرابکاری های محمود سالها زمان میبره تا درست بشه .
بهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
کارمندی هستم متوسط و هیچوقت یارانه نگرفتم و اخذ انرا برای خود صواب نمیدانم و معتقدم دولت فقط باید به اقشار کم درامد یارانه دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
واقعاً جالبه این نظر تا الان 17 تا مثبت و 3 تا منفی داده در حالی که بالای 90 درصد از مردم واسه دریافت رایانه ثبت نام کردن. عجب مردمی هستیم. میدونیم یارانه گرفتن واسه بی نیازها کاری اخلاقی نیست ولی بازم ثبت نام میکنیم...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
بهش مثبت دادم چون ایثار کرده ، منم مثل اکثر مردم ایثارگر نیستم و یارانه میگیرم ولی به ایشون به عنوان یک انسان وارسته احترام یگزارم
دوست رسواگر فتنه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
خداييش من يارانه ميگيرم ولي اگه دولت بخواد يارانه پردرآمدها رو قطع كنه ( به شرط شفاف بودن نحوه خرج آن) اگر صلاح بدونه كه من نبايد يارانه بگيرم من از گرفتن يارانه خودداري ميكنم.
لطفا صداي ما رو بشنويد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
به شرطها و شروطها اگر به كم در آمد برسند ولي اعتقاد من اين است اكسر مسئولين دولت شركت و كارخانه و موسسه و بيمارستان دارند هم غمشان اين مي شود كه نگذارند شركت و موسسه و بيمارستانشان مشكل مالي داشته باشد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
منظورت یارنه اس عزیزم نه رایانه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
دولت باید با لغو تحریم ها یارانه ی ملت را افزایش دهد از قطع کردن صحبت نکنید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
یارانه جز افزایش وحشتناک نقدیندی و بیدار کردن قول 7 سر تورم برای این ملت چی داشته که حالا دولت زیاد ترش هم بکنه ؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
رایانه=یارانه؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
یارانه هم بایدمانند قیمت پراید کیلویی پرداخت شود هر نفر سالی22میلیون تومن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
دولت سالخورده جرأت ريسک نداره
پاسخ ها
bet
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۳
چه ربطی به سالخوردگی داره؟!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
آن دولتی که جوانتر بود باد کله اش بیشتر بود .
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
البته دولتی های میلیاردر باید از وضعیت دوستان میلیاردر پشت صحنه شون نگران باشند چراکه در این مملکت فقط حافظ شیرازی خبر نداره افراد متصل به حکومت با دلالی های کلان و عدم پرداخت مالیات درآمدهای کلان دارند حتی دنبال یارانه هستند.
مجيد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
اگر قرار است مملكت با نرخ آزاد اداره شود پس بفرمائيد حق مالكانه و بهره وري مردم از ذخاير كلان و طبيعي كشورشان چي مي شود.
دزدان را كه بايد خودشان بگيرند امنيت را بايد خودشان مراقبت كنند
بچه هايشان را با درآمدهاي خود در مدارس بي كفايت غيرانتفاعي كه حاصل شكست در اداره آموزش و بدون پرورش كشور است را خودشان بدهند هزينه بيماري ها را خود بدهند و در سن بازنشستگي بدنيبال شغل باشند براي اداره خودشان و هزاران نكته ي ديگر .
پس شماها به عنوان دولت چيكار مي خواييد بكنيد بياييم باديتان بزنيم خسته نشيد
صبوری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
تمام این مصاحبه های کلیشه ای بدرد نمی خوره. چرا که تا بحال هیچکس نتونسته حقیقت رو عنوان کنه.حقیقت اونکه هر کسی میاد سر کار اولش با شعار رای جمع میکنه اونوقت همکروه و طایفه هاشو سرکار میاره و مدیران لایق رو عوض میکنه (انتصاب) و کسانی رو سرکار میاره که پاچه خواری میکنند و اینکه جرات نداره طرحی رو عملیاتی کنه. احمدی نژاد هم اولش خوب اومد ولی به حرف رهبری گوش نکرد و اینگونه شد که دیدید. تابناک درج کنه این کامنتو . البته اگه دوست داری و گرنه این نظر رو هم بیخیال شو مثل بقیه نظرات که درج نمیکنی.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
ریشه تمام گرانی های دو سال گذشته عوامل زیر هستند.
1- تحریم
2- یارانه نقدی
امیدوارم هر دو شون به زودی زود قطع بشه. آمین
پاسخ ها
m
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
و3.مدیریت بسیارضعیف
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
اول مدیریت و فساد اداریه وحشت ناکه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۴
گرانی و تورم قبل از اون هم بود و در طول چهل سالی که خدا به من عمر داده هرگز ندیدم تورم دو رقمی نبوده باشه.
به نظر من دو دلیل اصلی عبارت است از:
رانت.
عدم پاسخگویی تعداد بسیار زیادی از نهادها به هیچ جا که بسیار هم ثروتمند هستند.
علی یکتا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
کاملا موافقم با این نظر هزار بار هم همین سایت نظر دادم که دولت هیچوقت نخواهد توانست یارانه اقشار مرفه رو قطع کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
من پردرامد نیستم ولی برادر چرا باید قطع بشه؟ بجای این حرفا بگید جلو فرار مالیت این افرادا بگیرید ... ساده نباشید ... گول نخورید ... فکر میکنید یارانشونا ندید براشون اتفاقی میفته؟ نه بخدا.... اتفاق زمانی برا اونا میفته که مالیاتشونا دقیق پرداخت کنن
علی یکتا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
با شما هم موافقم ولی برادر من وقتی که همین 45 تومنو نمیتونن قطع کنن چطوری می تونن ازشون مالیات بالا بگیرن؟ همین الانش به خاطر مالیات کمی که روی طلا گذاشتن بازار تعطیله حالا بگذریم که هیمن مالیات رو هم از جیب خودشون نمیدن از فروشنده گرفتن ولی بازم نمی خوان بدن
علی یکتا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
ببخشید منظورم خریدار بود نه فروشنده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
علی جان کار درست همیشه سخته... چاره ای جز انجام کار درست نیست
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۵
دولتی ها خودشان در رفاه کاملند مگه میهمانی خانم ریس دولت فراموش شده.من متاسفم که رهبری شخصا وارد عرصه مبارزه با رانت خواری و اشرفی گری دولت و وابستگان آنها نمیشود بنظرم تنها کسیکه میتواند به امثال ما کمک کند فقط رهبر مظلوم ماست.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
خوبه لااقل این دولت نگران کاهش محبوبیته
برچسب منتخب
# جام جهانی ۲۰۲۶ # آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
امضای یادداشت تفاهم ایران با آمریکا را در این مقطع...