کوشکی در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

مشکلات اقتصادی به انقلاب، احمدی نژاد و روحانی ربطی ندارد

در جامعه ما فرهنگ کار، فرهنگ غالبی نیست. فرهنگ سودجویی، راحت‌طلبی یک فرهنگ غالب است. در جامعه ما مصرف در حکم یک ارزش مطرح است. میزان مصرف جایگاه افراد را مشخص می‌کند. کیفیت در فرهنگ اجتماعی ما روز به روز در حال‌ ضعیف شدن است.
کد خبر: ۳۹۷۹۷۹
| |
19662 بازدید
|
مشکلات اقتصادی به انقلاب، احمدی نژاد و روحانی ربطی ندارد
‌مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده‌اند. با نگاهی به نام‌های سال‌ها ـ دست‌کم هشت، نه سال اخیر ـ متوجه عمق حساسیت رهبر معظم انقلاب به مسائل اقتصادی می‌شویم؛ حساسیتی که در سال‌های اخیر، رنگ هشدار به خود گرفته و‌ همه ملت به نوعی آن را با همه وجود درک می‌کنند.

برای همه اهالی فن و کار‌شناسان اقتصادی،‌ ظرفیت‌های بالقوه اقتصاد ایران «اظهر من الشمس» است. تک تک مردم کوچه و بازار نیز به نوعی به این موضع نمایان اذعان دارند. اما باید اعتراف کرد این ظرفیت‌های بالقوه، هرگز نتوانسته ‌آن گونه که شایسته این کشور است، ‌بالفعل شده و دغدغه‌های اقتصادی را رفع کنند.

اقتصادی که با بالا و پایین شدن دلار زیر و رو، با افزایش و کاهش نرخ طلا کن فیکون شود و با افزایش قیمت حامل‌های انرژی بی‌ثبات شود، تورم و بیکاری روزافزون آن جلو‌ هرگونه برنامه‌ریزی مالی و تجاری را بگیرد، دلالی و واسطه‌گری پر رونق و تولید و کشاورزی پر دردسر باشد، به بهانه کاهش قیمت دچار رکود و رشد منفی شود، هزینه‌های بالای تولید امکان رقابت با محصولات خارجی را بگیرد، کیفیت تولیدات داخلی در حد استانداردهای جهانی نباشد، ‌‌نقطه ضعف بزرگی دارد و در آینده نه چندان دور برای ما ‌به چشم اسفندیار تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر، بی‌گمان استفاده از تعبیر فرهنگ در کنار اقتصاد، نشانه وجود مشکلات بزرگ و عدیده‌ای در این حوزه است. در واقع علت بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور ما ریشه در فرهنگ دارد.

در همین زمینه، «تابناک» در گفت‌و‌گو با محمدصادق کوشکی، استاد دانشگاه تهران و کار‌شناس مسائل فرهنگی، علل فرهنگی مشکلات اقتصادی ایران را ‌بررسی کرده است.

* آقای دکتر به نظر شما چه مشکلات فرهنگی در اقتصاد کشورمان وجود دارد؟


شاید بتوانیم بخش اعظم مشکلات کلی اقتصاد را با توجه به زیر‌ساخت‌های فرهنگی توضیح دهیم. مثلا اینکه در جامعه ما فرهنگ کار، فرهنگ غالبی نیست. فرهنگ سودجویی، راحت طلبی یک فرهنگ غالب است. در جامعه ما مصرف ‌یک ارزش ‌است، به گونه‌ای که میزان مصرف جایگاه افراد را مشخص می‌کند. کیفیت در فرهنگ اجتماعی ما روز به روز در حال ضعیف شدن ‌است؛ این‌ها همه زیرساخت‌های فرهنگی است.

* چرا پس از انقلاب با اینکه بسیاری از مشکلات را حل کرده‌ایم، ‌هنوز نتوانستیم مشکل اقتصاد را حل کنیم؟


این بیماری اقتصادی ما ‌پیشینه‌ای ‌چهار قرنی دارد؛ یعنی پس از دوران صفویه هر‌ قدر به امروز نزدیک می‌شویم، زیر‌ساخت‌های فرهنگی که اقتصاد ما روی آن‌ها بنا شده و می‌شود، دچار فساد و نابودی در روند‌ فرهنگ شده‌اند که نتایجش در حوزه اقتصاد، خود را نشان می‌دهد.

* تا چه میزان این بیماری فرهنگی را ناشی از دعوای جبهه‌ها و دعوا‌های حزبی با همدیگر را می‌دانید؟


دلایل بسیار عمیق‌تر از اینهاست. این مسائل ربطی به این جناح و آن جناح ندارد. آنهایی که ‌اوایل انقلاب دیدگاه عدالت‌گرا ‌داشتند، به شدت به دنبال تقسیم ثروت‌ و نیز دولتی کردن اقتصاد بودند؛ الان کجا هستند و چه می‌کنند؟ جز این است که هم‌اکنون همه آن‌ها به طرفداران سرمایه‌داری تبدیل شدند! جالب اینکه بیشترین حوزه و گرایش این افراد در جناح ‌چپ بود؛ حال آنکه این مسأله ربطی به چپ و راست ندارد. در واقع این نوع نوعی سطحی نگری است که بگویم مشکلات اقتصادی به این جناح و آن جناح ربط دارد.

‌هر گروه و جناحی برای خود، ‌اندیشه‌ای اقتصادی دارد و در صورتی که قدرت را به دست بگیرد، به سمت سیاست‌های خود پیش می‌رود و این باعث چند تکه‌ای شدن جامعه می‌شود.

هنگامی که فرهنگ کار ‌در جامعه وجود ندارد و افراد دوست دارند یک شبه پولدار شوند و با مصرف بیشتر خود را به رخ بقیه بکشند، ربطی به جناح‌ها ندارد. این موضوعات به چهار قرن پیش بر‌می‌گردد. این جناح و آن جناح ندارد. این مشکلات در دولت پهلوی، قاجار و در عصر زندیه نیز وجود داشت.

* عده‌ای مشکلات اقتصادی را در انقلاب اسلامی می‌دانند؛ نظر شما چیست؟


فرض کنید ما انقلاب نمی‌کردیم، باز هم این مشکل بود. شما ببینید محمد رضا پهلوی در اوج دوران پهلوی در سال ۵۵ با روزنامه اطلاعات مصاحبه می‌کند و دقیقا گلایه‌هایی از اقتصاد کشور دارد که هم‌اکنون شما یا من یا هر کس دیگری انجام می‌دهد. من اصرار دارم که بگویم مشکلات اقتصادی هیج ربطی به انقلاب ندارد. بیماری اقتصاد ایران چهارصد سال طول کشیده است. بعضی‌ها طوری صحبت می‌کنند که در دوران پهلوی وضع اقتصادی ما خوب بوده است. در حالی که شاه در آن مصاحبه از بیماری هلندی و تورم و موارد دیگر در آن مصاحبه گلایه می‌کند.

* چرا در این ۳۵ سال پس از انقلاب، کاری برای از بین بردن این فرهنگ نشده است؟


فقط ۳۵ سال! اگر ۳۵۰۰ ساله دیگر هم بگذرد تا اینکه بیماری را نشناسیم درمان نخواهد شد. با گذشت زمان بیماری‌های فرهنگی علاج نمی‌شود. برای شناسایی و معالجه بیماری اجتماعی، نخست باید بیماری را دقیق بشناسیم و راه علاجش را علمی و کار‌شناسی پیدا کنیم؛ یعنی گذشت زمان مسأله فرهنگی را حل نمی‌کند.

* چرا همین مشکل را ریشه‌ای حل نمی‌کنند؟

مثلا دولت کنونی گمان ‌می‌کند که اگر با کدخدا ببندد، مشکلات اقتصادی حل می‌شود. خوب مگر ما زمان پهلوی با کدخدا نبسته بودیم. اگر بسته بودیم، ‌چرا آن زمان بیماری هلندی و تورم به اوجش می‌رسد؟ بنا به گفته محمد رضا پهلوی قاچاق در کشور بی‌داد می‌کند و کالاهایی که قیمت دولتی دارند با ده برابر قیمت به فروش می‌رسند. این‌ها عین سخنان محمدرضا در سال ۵۵ است. در آن زمان ما که با کد‌خدا خوب بودیم.

آقای احمدی‌نژاد فکر می‌کرد با گذاشتن پول در جیب مردم مشکل حل می‌شود. هر کسی به یک شکلی فکر می‌کرد. هیچ کدام از این بزرگواران نخواستند مشکلات را ‌‌کاملا علمی حل کنند.

به هر حال باید پذیرفت در اقتصاد ما به غیر از مشکلات فرهنگی مشکلات صرفا اقتصادی وجود دارد. مثلا در اقتصاد ما شفافیت وجود ندارد.

نبود شفافیت و وجود فساد به روحیه پول دوستی ایرانیان بر‌می‌گردد. افراد دوست دارند سریع پولدار شوند. چون پول را حلال مشکلات می‌دانند؛ بنابراین، می‌کوشند به هر شیوه‌ای و مکانیسمی پولدار شوند. این فساد می‌شود.

چرا در جامعه ما همه دوست دارند پولدار شوند؟ چون می‌خواهند با پولشان برای خودشان موقعیت اجتماعی و سیاسی فراهم بکنند و فخر بفروشند و توجهات را به سمت خود بکشند و لذت ببرند. حالا اگر مبنای تفاخر و لذت عوض شود. یعنی اگر ماشین میلیاردی سوار شد ‌و یا کت و شلوار چند میلیونی پوشید، همه مسخره‌اش کنند، توجه نکنند. بلکه توجه کنند چه کسی ثروت ایجاد می‌کند. چه کسی تولید می‌کند. چه کسی شغلی که زاینده و مولد است ایجاد می‌کند. آن وقت مردم به او قبطه بخورند و ‌به سراغ او بروند. مردم برای امضا گرفتن از او سر و دست بشکنند. کسی رغبت به فساد اقتصادی نمی‌کند، بلکه به جای اینکه مسابقه سر پول جمع کردن باشد، به تولید ثروت می‌پردازد.

* چه راهکارهایی برای حل ریشه‌ای وجود دارد؟

اگر‌ فرض کنیم که چند ‌اصل در جامعه ما احیا شود، مشکلات حل می‌شود؛ یعنی مردم باور کنند که کار محور زندگی است نه پول. کار حلال مشکل است، نه پول. اینکه باید شب‌ها به امید کار مفید‌تر خوابید و نه به امید پولدار شدن. به مردم به جای میلیون‌ها تومان جایزه‌های مالی دادن، امکان کار، جایزه بدهیم. امکان کار نه اینکه شغل دولتی و یا کارخانه دولتی ایجاد شود. نه کار کردن ارزش شود.

آدم‌ها به خاطر کار مفید و تولید با کیفیتی که می‌کنند به هم فخر بفروشند و نه ‌سوار شدن در ماشین‌های میلیاردی‌. اگر این‌ها به تدریج در جامعه رواج پیدا کند، موفق خواهیم شد.

متن کامل گفت‌‌و‌گو را اینجا بخوانید

اشتراک گذاری
سلام پرواز
سفرمارکت
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴۸
در انتظار بررسی: ۲۲۴
انتشار یافته: ۱۲۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
پول مفت نفت این ملت را بیچاره کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
اتفاقا من و خانواده ام روزی 10 ساعت کار می کنیم اونم به سختی با ماهی به 600 هزار تومان پولمان نمی رسد
ما مفت خور نیستیم شما مفت خور هستید که پشت گود می نشینید و لنگش کن می گویید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
راست میگه بنده خدا. اگر نفت نبود چی می شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
نخیر. استفاده آقازاده ها و مسوولین از پول نفت مردم رو بیچاره کرده. وقتی برای یک مدیر دوتا راننده. سه تا وردست. چهار تا گماشته. پنج تا خدمتگزار...... همینه دیگه. مگه این بشر چقد کارایی داره که هم تو ده بیست تا شرکت و ....مدیریدن کنه و تو چندتا وزارتخونه کار کنه و ....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
تابناک جان پدر و برادر من راننده ماشین سنگین هستند. به نظرم بهتره در تهران میدان تره بار گسترش پیدا کنه تا بدست اوردن هجره برای صاحب زمین ها راحت تر بشه یا .....................
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
من اگر ببینم 3000 میلیارد گم میشه و کک کسی نمیگزه پس راحت طلب می شم. میبینم که بدون کار میلیاردر می شوم چرا باید کار کنم؟ پس به دولت خیلی ربط داره
Parsa
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
فرهنگ کار رو باید صدا و سیما و رسانه تبیین و نبلیغ کنند.متاسفانه رسانه پرمخاطب سیما در سریالها و تولیدات خود غالبا به زندگی مرفهین و بعضا مولتی میلیاردرها میپردازد به طوری که آه از نهاد کارگر در میآید .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
شاید پول نفت به شما مفت میرسه ولی 90 درصد جامعه اینطور نیستند.
ناشناس
| United States |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
عجب به احمدی نژاد و اصولگراها ربطی نداره به کی ربط داره پس؟!
8 سال در بست ریاست جمهوری و مجلس دست اصولگراها بوده اقتصاد در آستانه فروپاشی هست
اینکه گردن تحریم ها و امریکا و اروپا بندازیم فقط داریم خودمون رو گول میزنیم
فساد گسترده بانکی آیا اینها هم به امریکا و اروپا مربوطه؟!
وقتی کارها دست متخصصین نباشه با باند بازی رابطه بازی میشه وام های کلان میلیاردی گرفت ، وقتی بانک شرکت های خصوصی سرمایه گذاری به صورت غیرقانونی جالبه همه هم میدونن اما کسی برخورد نمیکنه باهشون!!
ناشناس
| United States |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
از اقتصادی که 100 درصدش دولتی هست و روی کاغذ به اسم های مختلف یه شرکت رو خریدن اما در نهایت مشخص میشه به یه ارگان نظامی!! یا ارگان دولتی متصل هست بیشتر از این انتظاری نباید داشت
ثروت مملکت دست چند نفر هست نه کل مردم ، وقتی مردم میبینن بهشون رحم نمیشه به هم رحم نمیکنن ، مردم مشکلی ندارن برادر تفکر امثال شما هست که پدر این مملکت رو درآورده فقط موقع انتخابات یاد ملت می افتین !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
یک ذره حرفهاشو قبول ندارم .دقیقا ربط به سیاست دارد چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن عدم شایسته سالاری نتایج این چنینی در هر دو دوره داشته است.وقتی مسولان دستگاههای اجرایی ناشایست و ناکاربلدند چرا کارمند همان اداره باید کار کند وقتی وام بانکها با ÷ارتی بازی داده می شود وقتی 300 هزار میلیارد ریال بانک ملی دست 23 نفر است که متصل به یک نفرند وقتی ریس جمهور اسامی مفسدان اقتصادی که خود ادعا می کند مفسدند در 8 سال علنی نمی کند و... نتیجه این می شود که مردم هم فرهنگشان بزن, بخور و در رو می شود.چطور بابک زنجانیها شهرام جزایریها و غیره ساخته می شوند مردم هم دیگر برایشان بی اهمیت می شود این یه عامل اصلیه عامل تبعیش هم سیاست تقابل با جهان است که موجب می شود همین مسولان رخنه کرده در دستگاهها از اب گل الود و موقعیت خود بهره ببرند به هزینه مردم.اصلا اینها نمی خواهند که اقتصاد درست شود.اینها دلالان تحریم دلالان ارزشها و مدعیان دروغین دینداری و مبارزه با استکبارند ÷رونده اقای م ر چیست؟دست بردارید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
این مصاحبه عمق نشناختن فرهنگ را از این به اصطلاح کارشناس نشان می دهد. فرهنگ موجودی تحت کنترل دولت ها نیست. اما اقدامات دولت ها در تغییرات فرهنگی (ولو بطئی) بسیار موثر است. حتی این که فکر کنیم صرف نامگذاری یک سال به نام فرهنگ می تواند راهگشا باشد خیلی ساده به موضوع نگاه کرده ایم. متاسفانه آنچه به عنوان دغدغه فرهنگی مسوولان است در واقع ربطی به فرهنگ ندارد, بلکه مصنوعات فرهنگی را هدف قرار می دهد که شاید جزء بسیار کوچکی از فرهنگ باشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
نه بابا!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
اتفاقا من و خانواده ام روزی 10 ساعت کار می کنیم اونم به سختی با ماهی به 600 هزار تومان پولمان نمی رسد
ما مفت خور نیستیم شما مفت خور هستید که پشت گود می نشینید و لنگش کن می گویید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
"در جامعه ما فرهنگ کار؛ فرهنگ غالبی نیست. فرهنگ سودجویی؛ راحت طلبی یک فرهنگ غالب است" واقعیترین علت همین است.احسنت بر آقای دکتر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
مشكلات بامديريت صحيح قابل حل است چراباوجودمنابع زيرزميني فراوان واين همه دانشگاه ومراكز تحصيلي وعلمي وثروت بيكران خدادادي مردم بايددرفشارباشند؟كدام راحت طلبي ؟لطفا قشركوچك ثروتمندجامعه كه حاكم برجامعه ميباشندرابااكثريت جامعه قاطي نكنيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
طویل ترین خیابان های تهران که خیابان ولیعصر و شریعتی میباشند و از شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه تهران کشیده شده اند فقط مبل فروشی و لوستر فروشی به غیر از یافت اباد و رسالت و ابو سعید و امثال اینها
به نظر شما این ها برای همین چند درصد قشر کوچک ثروتمند است ؟
نه عزیزم مشکل از خود ماست
هیچ جای دنیا چندین صد هزار تومان هزینه نمیکنند تا زیر پایشان فرش باشد و از سقفشان لوستر آویزان باشد یک کمی اطراف خودت را نگاه کنی متوجه خواهی شد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
منظور دکتر حتما خودشون بودند! ... همه را به کیش ...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
چقدر از این دوستانی که بیکارند واقعا"دنبال کار هستند؟ واقعیت این است نه فرهنگ کار داریم نه وجدان کار و فقط دنبال میزنشینی هستیم
ناشناس
| United States |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
منابع زیرزمینی هم نداشتم!
ایران یکی از عجیب ترین کشورها هست که مرکز تمدن امپراتوری ایران و مرکز تمدن مسلمانان بوده و هست ، امکان تاریخی بسیاری داریم مناطق گردشگری از کوهستان جنگل دریا بیابان همه رو داریم اما کیه که برنامه بریزه؟
این همه جوون بیکار تو کشور داریم چرا باید تو خونه باشن؟ چرا کسی به فکرمون نیست؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
بیخود احمدی نژاد را تطهیر نکنید.
هرچی مشکلات اقتصادی داریم می کشیم، از 8 سال مسئولیت ایشان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
ما هنوز تورم 51 درصدی دوران هاشمی و 21 برابر شدن نرخ ارز را فراموش نکردیم شما روشن فکر نما ها را نمیدانم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
هر چی نه.
خیلی از مشکلات
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
به امريكا ربط داره
مرتضی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
عدم شفافیت و وجود فساد به روحیه پول دوستی ایرانیان بر می گردد. .این جمله اش بوی توهین میده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
از کوزه همان تراود که دراوست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
جناب آقای کوشکی هم متإسفانه به جای ریشه ای نگری به مشکل و دشواری های کشور، به فرافکنی روی آورده است. از سوی دیگر، به نظر می رسد که برای گریختن از موضوع، به مثال آوردن های پی در پی از حکومت گذشته روی می آورند.
اما جای بسی پرسش است که اگر مشکل اقتصادی کشور ریشه در فرهنگ رفا طلبی مردم دارد و این ایراد 400 ساله است. آیا نه این که مردم برای استقلال و آزادی کشورشان انقلاب کردند تا از همان بیماری های موجود در رژیم گذشته خلاصی یابند؟ همین مردم در ابتدای انقلاب با تمامی صداقت و خلوص در هر کاری یاری و کمک می کردند. اما با تغییر شیوه نگرش مدیران و آمدن بیماری رانت خواری به جای بیماری هلندی (!)، امید مردم قطع شد و با دیدن چپاول های میلیاردی توسط رانت خواران، به این نتیجه رسیدند که آنان نیز باید کلاه خود را سفت بگیرند تا از قافله عقب نمانند. این است که مردم نیز به ضد ارزش های (به قول آقای کوشکی) روی آوردند.
نه آقای کوشکی، با شما در گفته های تان موافق نیستم. تا زمانی که نظام رانت خواری و نا برابری اقتصادی از بین نرود، فرهنگ کار در کشور توسط سازمان و مدیران گسترش نیابد؛ مشکل کماکان پا بر جا خواهد بود.
ژاپنی ها به ساختن و تولید و اندیشه اهمیت می دهند و از ابتدای آموزش به کودکان راستی و درستی را می آموزند و پیشرفت می کنند و دنیا را انگشت به دندان می کنند، اما در کشور ما از این شیوه های درست آموزش استفاده نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
فرمایش آقای کوشکی به هیچ وجه صحیح نیست. بنده خودم تا زمانی که ایران بودم از 7 صبح تا 10 شب کار می کردم ولی اینجا (لندن) از ساعت 9 تا 17. اینکه می گویند در ایران راندمان کار بالا نیست بیشتر نه بخاطر خود مردم بلکه بخاطر سیستم اشتباه است که لاجرم موجب اتلاف وقت و هزینه بسیار می شود. سیستم مورد نظر راهکارها و فرآیند انجام دادن یک کار خاص است که ایجاد این سیستم در شرکتها وظیفه مدیران و در کشور وظیفه رئیس جمهور است. لذا رئیس قوه مجریه مستقیما مسبب بسیاری از اتلاف ها می باشد. البته رانت ها و فساد اداری هم در تخریب حس وظیفه شناسی مردم مؤثر است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
کاش میشد به حرف شما هزاران مثبت داد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
درود به شرف قلمت هموطن
hichkas
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
اينكه هيچكس دلش براي پول دولت نمي سوزد، درست؛ اما موضوع اينجاست كه خود دولت هم براي پول خودش كه در واقع از بيت المال است نمي سوزد و امانتدار خوبي هم نيست.
در مورد بخش خصوصي بايد گفت كه بنيان و اساس خصوصي سازي در ايران بد گذاشته شده است، بطوريكه هم مديران دولتي و هم اشخاص ويژه خواري كه در دولت نفوذ خاصي دارند و براي بدست آوردن هر نوع رانتي و پول شويي مانندي ندارند، چشم طمع به بخشهاي كلان خصوصي دوخته اند و بدشان هم نمي آيد كه از سفره خوان گستري كه گسترده شده است سهم فراواني را به چنگ بياورند. يقينا"از اين دست در كشور بسيار ديده مي شود و اساسا" عدالتي هم در اين بين نيست و همه با فريب و نيرنگ مي خواهند آن چيزي را كه برايشان منفعت دارد و به هر نحوي كه باب ميل شان است بدست بياورند. البته درست است كه مشكلات اقتصادي به احمدي نژاد و روحاني ربطي ندارد، اما مي توان گفت حتما به اطرافيانش و مديران منصوب شده و حتي به زيردست دستهاي خود ربط پيدا مي كند و در حقيقت آنان هستند كه ويژه خواري را در اين كشور رواج مي دهند.
معمولا ویژه‌خواری از تبعیض سرچشمه می‌گیرد. وقتی که تبعیض است و برخی کار‌ها در انحصار دولت قرار می‌گیرد خودبه‌خود افراد به یک مقام دولتی رجوع می‌کنند و از او می‌خواهند که امتیاز خاصی را به آنها واگذار کنند و در نهایت زمینه ویژه‌خواری فراهم می‌شود. حتی ممکن است‌ همان متصدی دولتی به این فکر بیفتد که خودش امتیاز خاصی را بردارد. یکی از بلاهای تهدید‌کننده اقتصاد کشور مساله ویژه‌خواری است. این در حالی است که ویژه‌خواری قطعا در بخش خصوصی به تنهایی و بدون مشارکت دولتی‌ها امکان ندارد.
بخش خصوصی خودبه‌خود به دنبال منافع مشروع است، اما اگر این بخش به دولتی‌ها وابسته شود و از امکاناتی که در کشور است بهره یک‌طرفه و انحصاری ببرد قدم به مسیر نا‌مشروع برمی‌دارد. با این اوصاف هر ویژه‌خواری که اتفاق می‌افتد یک پای آن دولت است و نتیجه یک اقتصاد تماما دولتی است.
اما در مقابله با ویژه‌خواری باید در سازمان‌های دولتی دقت زیاد صورت بگیرد. مسئولانِ درجه اول وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی باید دقت کنند و فرصت رسیدگی داشته باشند، این در حالیست که بیشتر مسئولان درجه اول نظام افراد صالحی هستند و تاکنون کمتر اتفاق افتاده است که یک مسئول درجه اول کشور متهم به خلاف عمده مالی شود. اما زیردست‌ها در ویژه‌خواری‌ها نقش پررنگی دارند و علت آن این است که مقام بالایی خوب رسیدگی نمی‌کند. باید کارهای زیرمجموعه را بررسی کنند تا از ویژه‌خواری کاسته شود و در کنار آن هر مسئول باید با تبعیض مخالفت کند.
با اين اوصاف در ميان امواج سهمگين و طوفانهاي چپاول و غارت بيت المال كشور و تتمة جيب مردمِ ساده دل، آيا مي توان به پيشرفت و توسعه كشور اميدي داشت و مردم صبور ايران زندگي بدون دغدغه اي داشته باشند؟
پاسخ ها
سروین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
هزاران مثبت
ناشناس
| United States |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
وقتی نهادهای نظارتی قوی نداریم تو اونجا هم فساد بارها گزارش شده چه انتظاری داری؟
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
بارک الله دکتر
خلاصه یکی فهمید که پایه و اساس بی فرهنگی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۴
اونوقت کی درست کرده این فرهنگ و
برچسب منتخب
# خروج از ان پی تی # مرگ ترامپ # مکانیسم ماشه # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # پل ترامپ # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا اسنپ بک فعال می‌شود؟
الی گشت