صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
سیدمحمود علیزاده طباطبایی در گفت‌و‌گو با «تابناک»؛

۹۵ درصد مردم بدون وکیل به دادگاه می‌روند

این سه تن تصمیم می‌گیرند و تصمیم آن‌ها در تجدید‌نظر و دیوان عدلت اداری قابل اعتراض است. شما حق ندارید دفتر کسی را پلمب کنید. گفت آقا صدای این را درنیاور! مردم این را بفهمند ما کاری نمی‌توانیم بکنیم. قانون مسئولیت مدنی وجود دارد که می‌گوید اگر ماشین شما در چاله بیفتد و در خیابان آسیب ببیند، می‌توانید دادخواست دهید و شهرداری مسئول است و باید خسارت دهد. تاکنون چند تن ‌این کار را کرده‌اند؟
کد خبر: ۳۸۶۱۰۶
| |
64304 بازدید
|

دکتر سیدمحمود علیزاده طباطبایی تا به حال وکیل پرونده‌های مشهور سیاسی بسیاری بوده است. وی گله فراوانی از محافظه‌کاری هیأت مدیره کانون وکلا دارد و بر این باور است که باید هزینه داد تا جایگاه واقعی وکلا مشخص شود.

به گزارش «تابناک»، او با انتقاد از رویه‌های موجود و در نظر نگرفتن شأنیت وکلا می‌گوید‌ خارج کردن کانون وکلا از این همه محافظه‌کاری و قدرتمند کردن این نهاد غیردولتی یک وظیفه است. در ادامه متن خلاصه مصاحبه با وی را بخوانید.

* به نظر شما تا کنون از ظرفیت وکلا و کانون وکلا برای احقاق حقوق در کشور استفاده شده است؟


ــ در کانون وکلا تقریبا همه قضات بازنشسته پروانه وکالت می‌گیرند. اکنون بیش از ۵۰۰ ‌قاضی بازنشسته از دیوان عالی کشور و وکیل دادگستری هستند که همه بیش از ۴۰ سال تجربه قضایی داشتند. غیر از این‌ها هزاران ‌قاضی هستند که با تجربه قضایی متفاوت آمدند و پروانه وکالت گرفتند، که همه این تجربه‌ها فراموش شده ‌و این افراد باید تجربیات خود را در پرونده‌های شخصی خود‌ به کار گیرند و مملکت از این همه تجربه محروم شده است.

‌تمام اساتید حقوق دانشگاه‌ها، وکیل دادگستری هستند. در این وضعیت که بالا‌ترین تعداد حقوقدان در کانون وکلا وجود دارد و اصلا قابل مقایسه با هیچ کجا حتی خود قوه قضاییه نیست؛ این ظرفیت بلااستفاده مانده است؛ نه قوه مقننه از این ظرفیت استفاده می‌کند، نه قوه مجریه و نه قوه قضاییه.

*چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌کنند؟


ــ  برای اینکه ساز و کار استفاده از آن‌ها نبوده و از ظرفیت جامعه حقوقی استفاده نشده است. به نهادهای منتخب مثل شورا‌ها و مجلس نگاه می‌کنیم، تعداد ورزشکار‌ها، پزشکان، مهندسان، صنعتگران، بازاریان و معلم‌ها اصلا قابل مقایسه با تعداد حقوقدانان در این مجامع نیست. چون متأسفانه در فرهنگ ما مردم با حقوقدانان آشنا نیستند.

من ‌مثالی در جمعی آوردم و گفتم در اولین انتخاباتی که در کشور بعد از همه‌پرسی قانون اساسی برگزار شد و انتخاب اعضای مجلس و بررسی نهایی قانون اساسی بود، پیش نویس این قانون اساسی را آقای دکتر کاتوزیان و عده دیگری نوشته بودند. آقای دکتر کاتوزیان هم در این انتخابات کاندیدا بود، ولی مردم به لیستی رأی دادند که حزب جمهوری ارایه کرد.

‌نفر اول لیست یعنی مرحوم آیت الله طالقانی، دو میلیون و ۵۰۰هزار ‌و نفر آخر لیست که نماینده کارگران بود، یک میلیون و سیصد رأی آورد و آقای دکتر کاتوزیان که خود تنظیم کننده این قانون اساسی بود، ۱۲۰هزار رأی آورد؛ این نشان می‌دهد مردم حقوقدانان را نمی‌شناسند.

*چرا خود وکلا تلاش نمی‌کنند در موضوعات گوناگون دخالت کنند؟


ــ  ‌از اول انقلاب تا کنون همیشه ‌در فیلم‌ها به وکلا توهین می‌کنند و این هیأت مدیره است که باید شجاعانه در برابر این توهین‌ها می‌ایستاد. این به معنای مقابله نیست، فرهنگ وکالت باید در مملکت ایجاد شود.

‌من یک آمار به شما می‌دهم؛ بنا بر آماری که قوه قضاییه ارایه کرده، سالیانه ۱۴ میلیون پرونده در دادگستری و ۳میلیون در تعزیرات و ۳میلیون ‌در شوراهای حل اختلاف رسیدگی می‌شود؛ یعنی۲۰ میلیون پرونده و هر پرونده اگر دو ‌مراجعه‌کننده داشته باشد، ۴۰ میلیون تن به دادگستری مراجعه کردند و این در یک سال حداقل است. شاید بگویم ۹۵ درصد آن‌ها بدون وکیل می‌آیند و از ظرفیت جامعه حقوقی ما بی‌اطلاع بودند یا حداقل اعتماد نداشتند و ما این اعتماد را باید ایجاد کنیم.

*چرا این اعتماد شکل نرفته است؟

ــ  یکی از مشکلات مردم که منجر به این می‌شود که ‌سالانه ده‌ها هزار شکایت از دستگاه‌های دولتی به دیوان عدالت می‌شود، این است که مردم و مسئولان دولتی با حقوق خود آشنا نیستند؛ بنابراین، باید ساز و کاری‌ ایجاد شود تا دولت دستگاه‌ها را ملزم کند که فقط به وکیل دادگستری جواب دهند. مثل همه جای دنیا که وقتی فردی با یک اداره کاری دارد، خودش نمی‌رود و‌ وکیل ‌او مراجعه می‌کند.

* در پرونده‌های بزرگ و ملی چه سیاسی و چه امنیتی یا اقتصادی بسیار کم و شاید به ندرت دیده شده ‌در یک پرونده وکیل برنده شود. برای همین است که مردم ترجیح می‌دهند از آن هزینه بگذرند و خودشان ورود کنند تا اگر شکست هم خوردند، هزینه مادی ندهند. درست نیست؟


ــ  نه این درست نیست. اولا مبنای ما قانون است. قانون می‌گوید باید آرای دادگاه‌ها مستدل و مستند باشد و دلیل و استناد قانونی داشته باشد. وکیل می‌تواند استدلال کند و قانون را ارایه دهد، در عمل هم من خودم تجربه داشتم و دست‌کم ده، دوازده‌ نفر را در همین سالهای اخیر از اعدام نجات دادم. درست است انتظار من این بوده، بتوانم موکلم را تبرئه کنم، اما همین که حکم اعدام صادر شده را تبدیل به حبس ابد یا ده سال حبس و حتی کمتر کرده‌ام، این تأثیرگذار است.

*آقای علیزاده آیا وکلای ما ترسو هستند؟


ــ  وکلا را ترساندند، ولی وکلای شجاع هم زیاد هستند. به استناد قانون، رئیس کانون وکلای مرکز هم ردیف دادستان کل کشور است و بنا بر قانون وکلا از مصونیت و حیثیت و حرمت شغل قضا برخوردارند، ولی اکنون وقتی رئیس کانون وکلای ما می‌خواهد وارد ساختمان دادگستری بشود، از آبدارچی دادگستری بازرسی نمی‌کنند، ولی رئیس کانون وکلا را بازدید بدنی می‌کنند تا وارد شود. چرا باید اینقدر جامعه وکلا ذلیل شده باشد که رئیس شعبه دیوان عالی کشور وقتی زمانی با ماشین وارد ساختمان دادگستری می‌شده است و همه هم برای او بلند می‌شدند، امروز که بازنشسته شده ‌و باید حرمت او بیش از پیش نگه داشته شود، پیرمرد ۷۰-۸۰ ساله به هنگام ورود به ساختمان دادگستری بازرسی بدنی شود.

* رابطه کانون وکلای کشور با کانون وکلای کشورهای اسلامی چیست؟


ــ  کانون وکلای کشور با کانون وکلای کشورهای اسلامی هیچ ارتباطی ندارد. ما می‌توانیم این ارتباط را احیا کنیم و این فرهنگ دست‌کم در خود کشورهای اسلامی ایجاد شود. وکلای خودمان بدانند در پاکستان وکیل چه قدرتی دارد، در مصر، افغانستان و هند چه قدرتی دارد. نمی‌دانم باید خودمان را با کجا مقایسه کنیم که وکیل در این حد از ذلت و خواری‌ باشد.

* چه میزان رسانه‌ها اعم از مطبوعات و صدا و سیما می‌توانند به فهم حقوقی مردم کمک کنند؟


ــ  در اینجا ‌تجربه‌ای از خود‌ می‌گویم. زمانی من عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و امور حقوقی بودم. یک وکیل دادگستری نزد من آمد و گفت: شهرداری دفتر من را پلمب کرده است. گفتم: شما مگر دفاع نکردید و مگر نرفتید کمیسیون ماده ۱۰۰؟ گفت نه! خود شهرداری آمده و پلمپ کرده است. گفتم: شما بروید پلمب را بشکنید. گفت: بروم و بشکنم؟ گفتم: بله! شهرداری حق ندارد دفتر کسی را پلمب کند؛ یعنی این وکیل دادگستری خودش این موضوع را نمی‌دانست. من مدیر ذیربط شهرداری را پیدا کردم و پرسیدم: دفتر فلانی را پلمپ کردید؟ گفت: بله! گفتم: مبنای قانونی ‌‌بیاورید. گفت: ما به او تذکر دادیم که در آن محل دفتر نزند. گفتم: مبنای قانونی شما این نیست.
گفت: ما تاکنون این گونه عمل کرده‌ایم و من پاسخ دادم: شما نمی‌توانید. اگر کسی تخلف کرد می‌توانید بروید کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و از او شکایت کنید. کمیسیون ماده ۱۰۰ متشکل از نماینده شورای شهر، نماینده دادگستری و نماینده وزیر کشور است و شهرداری هم در آن کمیسیون نماینده ندارد. این سه‌ تصمیم می‌گیرند و تصمیم آن‌ها در تجدید نظر و در دیوان عدلت اداری قابل اعتراض است. شما حق ندارید دفتر کسی را پلمب کنید. گفت: آقا صدای این را درنیاور! مردم این را بفهمند ما کاری نمی‌توانیم بکنیم.

در قانون مسئولیت مدنی وجود دارد که می‌گوید اگر ماشین شما در چاله بیفتد و در خیابان آسیب ببیند، می‌توانید دادخواست دهید و شهرداری مسئول است و باید خسارت دهد. تا کنون چند‌ تن این کار را کرد‌ه‌اند؟

*اینقدر پروسه دادرسی طولانی می‌شود که شخص وقت نمی‌گذارد...!


ــ  به ‌نکته‌ای درباره رابطه مردم با حقوقدانان اشاره کنم. ۹۹درصد درگیری مردم با خودشان است. این نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. نمونه دیگر را می‌گویم؛ اصل وکالت بر وکیل دادگستری است و اصل بر این است که تنها وکیل دادگستری می‌تواند، وکیل شود و مراجعه و از حقوق مردم دفاع کند، ولی اینقدر این فرهنگ و قانون کنار گذاشته شده ‌که امروز اگر وکیل دادگستری به ادارات دولتی، به دارایی، ثبت، شهرداری و به بانک برود و قائم مقام موکلش باشد و بخواهد کاری کند، این را نمی‌پذیرند و می‌گویند یک وکالت رسمی بیاور.

اگر وکیل بخواهد از حساب بانکی موکل پول بردارد، باید در دفتر اسناد رسمی یک وکالت نامه بنویسد و می‌تواند از حساب موکل خود پول بردارد، اما یک وکیل دادگستری در واقع اگر برای این مراجعه کند، نمی‌تواند؛ یعنی آن بانک و محل ثبت، شهرداری و دارایی به قانون آشنا نیستند. این فرهنگ را باید ایجاد کرد و امیدوارم بتوانیم. البته قطعا به یک دوره دو ساله هیأت مدیره این فرهنگ ایجاد نمی‌شود، ولی می‌تواند شروع شود. اگر یک تعامل سازنده بین کانون وکلا و صدا و سیما برای آموزش حقوق شهروندی به مردم و آشنایی مردم با حقوق ایجاد شود، این قطعا می‌تواند کارساز باشد.

*صدا و سیما وکیل داشتن را مسخره می‌کند…


ــ  بله مسخره می‌کند، اما خود صدا و سیما در همه دعاوی وکیل دارد، چون ضابطه حاکم نیست یک تهیه کننده در فکر و ذهن خود یک برداشتی دارد و شاید کینه‌ای از یک وکیل به دل گرفته باشد. می‌رود یک فیلم می‌سازد و مسئولین صدا و سیما هم چون واقعا شناخت ندارند نگاه می‌کنند و می‌گویند این فیلم خوب است و مردم را سرگرم می‌کند. آن‌ها نمی‌دانند با این فیلم قانون‌گریزی ایجاد می‌شود و فرهنگ مقابله با وکیل یعنی مقابله با قانون. اگر مردم با حقوق خود آشنا باشند به ویژه جامعه که اکنون ده میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی دارد، اگر این‌ها با حقوق خود آشنا باشند، قطعا هم مراجعه به دادگستری کمتر و مشکلات کمتر می‌شود.

بسیاری مراجعه می‌کنند و می‌گویند قراردادی نوشتند و مشکلی پیش آمده است. به آن‌ها می‌گوییم اگر قبل تنظیم قرارداد به وکیل مراجعه کرده بودید، این مشکل پیش نمی‌آمد. خیلی جالب است، مردم می‌روند در بنگاه و مبایعه نامه می‌نویسند، مبایعه نامه باید در حضور وکیل دادگستری نوشته شود و در دنیا این فرهنگ است. یک نمونه که قبلا هم گفتم مالیات است که در مملکت ما فرهنگ نشده زیرا اسم آن باج بوده است.

مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۵
در انتظار بررسی: ۸۰
انتشار یافته: ۲۰۶
آشنا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
در بیشتر پرونده ها وکلا با متهمین تبانی میکنند و سر شاکی بی کلاه می مونه. بخاطر همینه که خیلی اطمینانی بهشون نیست. ضمنا دستمزدهای وکلا بسیار بسیار بالاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
خیلی بی انصافی!
امید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
وکیل خوب هم داریم . ولی بنده در چندین پرونده ای که در دادگاه داشتم تقریبا 99% وکلای من یا با طرف پرونده تبانی کردند ، یا ترسیدند و یا سرم کلاه گذاشتند که عملا هم هیچ کاری نکردند و حتی لایحه را خودم مینوشتم ولی حق الوکاله بالا هم گرفتند . من به نوبه خودم از پولی که دادم و کاری که انجام دادند راضی نیستم و امیدوارم جای دیگر پس بدهند.
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دست مریزاد! ما زیاد دستمزد میگیریم؟مرد مومن تا حالا حقوق یه دکتر یا مهندس رو با قاضی مقایسه کردی؟یه دکتر برای یه عمل ساده نیم ساعته بالای چند میلیون پول میگیره اما امثال من خیلی پرونده هامون 500 تومن هم دستمزد نداره اونم پرونده هایی که بیش از یه ماه وقتمون رو میگیره واقعا با انصافی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
شریک دزد و رفیق قافله!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دلایل عدم استقبال از وکلا زیاده:
1- دستمزد وکلا بسیار بالاست. مثلا یه قانون داخلی دارند اگه اختلاف ملکی باشه 10 تا 20 درصد ارزش ملک رو میگیرن. انصافا درسته مثلا اگه یه ملک 1 میلیارد بیارزه، 200 میلیون بره تو جیبه وکیل؟؟؟؟؟؟ این میشه تقریبا 20 سال حقوق یک کارمند! لابد میخواید بگید وکیل ها زحمت کشیده اند. ولی درآمد با این اختلاف پاداش سختی هاست؟ + مگه تحصیل کرده کارمند کم داریم؟
2- جلسه اول میگن ما برای احقاق حق کار میکنیم نه پول!!!!!!!!!!! فرداش میگن فلان قدر بریز تا برات شکایت رو تنظیم کنیم. درحالیکه با ده درصد اون پول تو خود دادگستری برات تنظیم میکنن.
3- تا دم آخر میترسی با طرف مقابل تبانی کنند. حتی اصل مدارکت رو که بهشون میدی تنت میلرزه که مشکل پیش نیاد. کم نبودن اونایی که این اتفاق براشون افتاده
کلا بخوام خیلی ساده بگم این میشه که : مردم به وکیل اعتماد ندارند و توانایی مالیش هم ندارند نه اینکه صدا و سیما بخواد خراب کنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
همکار محترم
جناب آقای علیزاده
مصاحبه شما با انگیزه مشخص و در آستانه انتخابات هیات مدیره صورت گرفته است. بهتر است به چند نکته توجه بفرمایید: یکی از اصلی ترین مشکلات جامعه وکالت ورود قضات محترم بازنشسته به حرفه وکالت هست، آخه کجای دنیا بعد از 40 سال سابقه کار و بازنشسته شدن، فرد شغل جدیدی را شروع میکند؟ آهای مردم، کانون وکلا تبدیل به حیات خلوت قضات محترم شده و آشکارا بیم فساد و تبانی در پرونده ها را موجب شده است و از طرف دیگر عرصه را برای وکلای نسل جوان دشوارتر کرده است . دومین مشکل: عدم وجود سن بازنشستگی اجباری در کانون وکلا و عدم محدودیت سنی در عضویت در کانون وکلا باعث شده است کانون های قدرت و فساد در حرفه وکالت شکل بگیرد. سومین مورد عدم تمایز بین همکاران از حیث درجه علمی و سابقه خدمت هست، چرا بعضی ها مانع می شوند سواد و تجربه وکلا از طریق سطح بندی برای مردم آشکار گردد؟ چه کسانی از این آشفته بازار سود می برند؟ وکیل پایه یک در مقابل وکیل پایه چند قرار داره؟ چرا قانون مربوطه را دستکاری نموده اند؟
عدم شفافیت در قراردادهای مالی همکاران وکلا باعث شده است تا عده ای میلیاردر شوند و عده ای از همکاران به نون شب محتاج.
جناب آقای علیزاده،
اگر واقعاً دلتان برای جامعه وکالت می سوزد و دنبال قدرت و ریاست بر کانون نیستید مشکلات واقعی جامعه وکالت را بیان کنید. فراموش نکنید وکلا افرادی نیستند که بتوانید با این حرفها میانشان طرفدار پیدا کنید.
درضمن نویسنده نظر بالا نیز نباید همه وکلا را با چنین دیدی ببیند؛ هنوز وکلای شریف و جنتلمن بسیار هستند و متاسفم که شما با دسته ی فاسد از وکلا کارتان افتاده و متضرر شده اید بنده به نمایندگی از جامعه وکالت از شما و مانند شما عذر خواهی میکنم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ما داشتیم طلاق میگیرفتیم. مشاور خانواده گفت باید جدا بشید. رفتم وکیل. با وجود حق الوکاله قابل قبولی که بهش می رسید، چند ساعت صحبت کرد که ما را از طلاق منصرف کرد. الان پنج سال از اون قضیه گذشته ما بدون مشکل داریم زندگی می کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
منم همینو گفتم. بحث حیاط خلوت کاملا درسته! یک مشت پیروپاتال رفتن توی کانون وکلا و ثروت های سرشار و حروم کسب میکنند تازه بعضی هاشونم در هیات مدیره با رئیسه که من نمیدونم کدومش درسته، عضوند. این مساله باعث شده که اصلا روال کار دادگاه ها و پرونده ها تغییر کنه و یه کار ساده چند سال زمان ببره و در نهایت هم به ضرر صاحب حق میشه!
سینه سوخته
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
آخه خداییش این شغله که آدم نونشو از شعله ور تر کردن اختلاف مردم و برادروخواهر و زن و شوهر در بیاره !!! می دونید چقدر فرصت صلح و دوستی و آشتی کردن رو بعضی از این وکلا (به خاطر جیبشون)از مردم می گیرند و به جاش تخم دشمنی و کینه و تفرت می کارند.
ناشناس
| United States |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
بنده کاملا موافقم
ایمان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
راست میگه من یه نمونشو سراغ دارم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
من عمدا کلمه حیاط خلوت را غلط نگارش کردم و میخواستم ببینم کسی توجه به این کامنت میکنه یا نه. ظاهرا کسی به این امور کاری نداره....
آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
بنده هم نظر همکار محترم را تایید می کنم متاسفانه قضات بازنشسته با ارتباطات و دوستانی که در مجموعه قضایی دارند براحتی حق را ناحق می کنند بنده از این دست مسائل بسیار سراغ دارم .بهتر است اینگونه افراد به هیچ عنوان وارد عرصه وکالت نشده تا این فسادی که گرببانگیر دستگاه قضایی شده و همه از آن مطلع ولی متاسفانه خود را به بی خبری می زنند هر چه زودتر ازبین برود.
آزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
اکثر کشورهای پیشرفته یک وکیل بعد از چندین سال وکالت تازه می شودقاضی .که این مساله در کشور ما دقیقا عکس است. خود تفسیر کنید
تازه وکیل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
آقا چرا تهمت میزنی؟ اون دنیا باید جواب بدی
من که به شخصه به خاطر این حرفت حلالت نمیکنم
ما کلی میشینیم درس میخونیم و استخون میترکونیم تا به قانون مسلط بشیم تا بتونیم از ذی حقی دفاع کنیم و پول حلال ببریم واسه زن بچمون
اونوقت خیلی راحت دهنتون رو باز میکنید و هرچی دلتون میخاد میگید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
ناشناس محترم 01:29 که گفتی عمدا حیاط خلوت رو اشتباه نوشتی، با این مطلب اخیر نشون دادی که حدت چیه! در همه کامنت ها کلی غلط تایپی و املایی وجود داره. مهم اصل مطلبه نه دیکته آن! فکر کردی ما اومدیم اینجا غلطهای املایی شما رو اصلاح کنیم! اشتباهات شما وکلا بزرگتر از این حرف ها و ظاهرا غیرقابل اصلاحه!
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
آخه یه حرفی بزن که بهت نخندن مثلا وکیل با شاکی و کلاهبردار تبانی کنه چه اتفاقی می افته ؟ طرف رو میگن قاتل نیست ؟ یا کلاهبردار نیست ؟ واقعاً که فقط بلدین چرند بگین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
در پرونده های بزرگ و ملی چه سیاسی و چه امنیتی یا اقتصادی بسیار کم و شاید به ندرت دیده شده است در یک پرونده وکیل برنده شود. برای همین است که مردم ترجیح می دهند از آن هزینه بگذرند و خودشان ورود کنند تا اگر شکست هم خوردند، هزینه مادی ندهند. درست نیست؟

دقیقا پرونده مالی من رو هم با وجود داشتن وکیل همینجوری کردن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
پرونده های ملی چه ربطی به عامه مردم داره؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
یه پرونده به مدت تقریبا 15 سال دست 3-4 تا وکیل بود آخرشم یک حق بدیهی با یک خروار مدارک مثبته ناحق شد! سواد وکلا حتی در حد موکلینشونم نبود و اصلا نتونستند در دادگاه یه امتیاز مثبت بگیرند، با اون همه مدارک! البته تبانی با قضات مسیر تمام پرونده ها رو منحرف میکنه اما وکیل باید زرنگ باشه و زودتر از بقیه برای تبانی بره! بالاخره روش کار اینه دیگه!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
وکیل بنده بعد از 4 سال نتونسته یک رای برای پرونده بنده بگیره،یعنی قاضی نتونسته هنوز یک رای دقت کنید حتی یک رای صادر کند!!! به هر دری میزنیم هیچکس جوابگو نیستش!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
وقتی میشه با پول و پارتی کار تمام بشه
وکیل میخای چکار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
من با نظر شما کاملا موافقم کلاهبردارها پول مردم رو میگیرن قسمتی از اون رو میدن به قاضی با یک واسطه به اسم وکیل، چیزی که تو یکسال تو دادگاه و دادسرا دیدم مابقی شعار . چرا چاپ نمیکنی
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
متاسفانه فساد اداری موجب میشه که امثال شما دوستان اینگونه فکر کنین بعد تموم کاسه کوزه ها سر وکیل شکسته میشه که یا بی سواد بود یا تبانی کرده بود من داداشم وکیله می بینم چقدر حرص میخوره میگه واقعا نمی دونم جواب موکل رو چی بدم چون اون نمی دونه چه اتفاقاتی می افته و از وکیل انتظار معجزه داره وقتی وکیل را جلو موکل تحقیرش میکنن انتظار دارین لایحه اش رو بخونن و به حرفش اعتنا کنن ؟؟ خیر عزیزم وضع خرابتر از اونیه که میبینین
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
بیزحمت این را حتما منعکس کنید
تا حالا چند مورد در آشنایان و دوستان بوده که از وکیل کمک گرفته اند آنها خیلی راحت اول قرارداد حق وکالتی تنظیم می کنند که مو لای درزش نمی ره و بعد هم تقاضای نصف حق الوکاله را می کنند و بعد هم که پول را گرفتند دیگه ارتباط برقرار کردن باهاشون خیلی سخته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دوست عزیز، در انتخاب وکیل هم مثل پزشک و معمار و... باید بررسی و دقت کنید. مخصوصا خیلی ها یا وکیل نیستند و ادعای وکالت دارند، یا با درجه ی بالاتری خود را معرفی می کنند. حتما در این مواقع به دادسرای انتظامی کانون های وکلا مراجعه کرده و طرح شکایت نمایید.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
و وقتی وکیل کار را به نفع موکل تمام می کند، هر چه به موکل زنگ می زند که حق الوکاله را بگیرد، موکل گوشی اش خاموش است!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
کانون وکلا؟ انتظار ندارید که حق مردم از اون طریق اعاده بشه! اونجا همه استاد زدوبندند! من رفتم از یک وکیل دزد و شیاد و خلافکار شکایت کنم شکایت منو نگرفت! همه با هم رفیق اند که جیب مردم رو خالی کنند و مردم رو بندازند به جون هم. در هر حال که باید پوا خرج کرد و پارتی داشت، بهتره از اول با خود قاضی معامله بشه، این پیشنهاد رو خیلی از قاضی ها خودشونم به مردم میدن. مهم اینه که پول تعیین کننده حقه نه وکیل!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس جان دقیقا اشتباه میکنی. اگر سر به دادسرای کانون بزنی میبینی روزی به چند تا وکیل گیر میدن و میفرستن دادگاه کانون و مجازات میکنن. در ضمن حکم صادره از کانون قابل تجدیدنظر در دادگاه انتظامی قوه قضاییه هست که یعنی در خارج از مجموعه وکلا رسیدگی میشه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس محترم 18:15، من پاسخ شما رو نوشتم اما تابناک چاپ نکردو اما اینطور که شما فکر میکنید نیست. مردم ایران هر کدومشون حداقل یه پرونده در دادگستری دارندو همه این موارد رو لمس کردند. من تجربه چندین ساله دارم که اینو میگم. صدای حق به جایی نمیرسه
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
در پاسخ به ناشناسی که نوشته است: در انتخاب وکیل هم مثل پزشک و معمار و... باید بررسی و دقت کنید.
باید بگویم که همه سر و ته یک کرباسند. 6 سال است دختر من برای جدایی از شوهرش که صد عیب علنی ( مشروبخواری، کتک، دروغگویی و ...) را داشته چند وکیل گرفته و هنوز نتوانسته طلاق بگیرد چون وکلا شریک دزد بوده اند و رفیق قافله. معدود وکلای با وجدان وجود دارند که چنین نیستند. بقیه کاسبند و در پی کسب درآمد.
وکیل دادگستری
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
عزیزم شما وکیل میخوای یا پیشکار ؟ شما با پزشکت که جونت دستشه نمیتونی ارتباط مستقیم برقرار کنی . کلی وقت تو مطب معطل میشی از پشت در تو نمیتونی بری - تو بیمارستان فقط خودشون تماس باهاش میگیرن اما انتظار دارین ساعت 12 شب به وکیل زنگ بزنین جوابتونو بده - واقعا که - روز جمعه موکل پشت سر هم رو تلفن من زنگ زده و پیام داده که کار واجب دارم کار واجب دارم بعد که جواب دادم میگه ابلاغ اومده ظرف 3 روز جهت مطالعه نظریه کارشناس به شعبه دادگاه مراجعه کنین و نظر خود را اعلام فرمایید یعنی چه ؟؟ واقعا شما قضاوت کنین جمله کاملا واضح و روشنه - هیچ کلمه حقوقی داخلش نیست - کجای این برگه حاکی از کار ضروریه و یا نامفهومه که روز جمعه وکیل رو عاصی کنی و براش مزاحمت ایجاد کنی ؟ اینجور کارهاس که موجب میشه وکیل از موکل فراری بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
خدا خیرتان دهد ،شهرداری بی اجازه درب دفتر و مغازه شخصی مردم را جوش میدهد و وقتی با اعتراض مواجه میشود از ایادی قلدر خود بهره برده ضرب و شتم هم می کنند!!!! در دادگاه خود قاضی که باید عادل باشد گاه نا عادلانه با مراجعین برخورد میکند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
سلام
و متاسفانه نهايتاً بعد از اينكه بدليل عدم بهره گيري از وكيل دادگستري و مشاور حقوقي، كارشان پيچيده شد و كا ر از كار گذشت، ياد وكيل مي افتند و توقع معجزه دارند و چون كار پيچيده تر و وقت گير تر هم شده حق الوكاله بيشتري هم بايد بدهند در حاليكه با هزينه كمتر به حقشان مي رسيدند اگر استارت را با وكيل يا مشاور مي زدند، جدا از ضررهاي مالي و معنوي بسياري كه اگر قبل از اقدام، با ٥٠ تا١٠٠ هزار تومان هزينه از وكيل مشاوره مي گرفتند، الان راحت بودند و كارشان به دادگاه نمي كشيد! ولي مردم ما حاضرند به دردسر افتاده و هزينه بيشتر بدهند تا قبل از هر ماري با متخصصش مشورت كرده و هزينه مادي و معنوي كمتري بدهند!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
دقیقا همینه. ما اولش جو گیر و احساسی برخورد می کنیم بجای اینکه سبک سنگین کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
وکلا دو دسته اند: یا بیسوادند و بی خاصیت که خودشان اساسا کار را پیچیده می کنند. دسته دوم حرفه ای اند و پارتی دار که دنبال پولند و حتی یک خط مطلب هم نمی نویسند اما جیب مردم رو خالی میکنند! کلا یکی از ناصواب ترین حرفه هاست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ناشناس جان ایشالا محتاج وکیل میشی! دسته سوم هم نیست نه؟! وکیل خوب و باسواد نداریم؟!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
گیرشون افتادیم که اینقدر دلمون پره! ما که از این نسل رویایی که شما گفتی کسی رو ندیدیم!
فرزین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
دوست عزیز معمولا کسی بیجهت شکایت نمیکنه.اماچه در ابتدا چه انتها اونچه که گفتید در عمل رخ نمیده.یاکمترنتیجه میده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
وکلا به صورت سوری با موکلین قرار داد با تعرفه میبندن ولی پول گزافی بابت وکالت از موکلین طلب میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
مطابق ماده ۱۹ قانون وکالت، وکیل و موکل می توانند برخلاف تعرفه توافق کنند و این قانونی است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
سوری نه! صوری!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
اگه این کتاب قانون رو از دستتون بگیرند کارتون زاره! همه تخلفات از نظر شما قانونی است!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
با قانون مشکل داری؟!مجلسو منحل کن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
قانون کجا بوده؟ قانون پوله! خواستی بیا خصوصی برات بگم که همکارهاتون دارند با مردم چکار میکنند چون اگه بنویسم اینجا چاپ نمی کنند
ایزاندوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
مطابق ماده 19!!!؟؟؟
ماده ای که به نفع وکلا باشد به هیچ وجه به نفع موکل نیست...
و این نوع قوانین به هیچ عنوان تغییر نخواهد کرد مگر اینکه یک وکیل مردم دوست اقدام به تغییر آن کند....که متاسفانه وجود ندارد.....
در اینصورت لطفأ راجع به قانونی که بر ضد موکلین میباشد صحبت نکنید, چون این نوغ قوانین را خودتان به نفع خودتان نوشتید و به عنوان قانون به صورت ملت میکوبید تا خفه بشوند
حقوقدان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
جالبه مردم ما اینطوری فکر میکنند . میرن بنگاه مسکن یک درصد کل معامله را میدن حق دلالی که چند میلیون تومن میشه بعد که میان دفترخونه که تموم مسئولیت سند و معامله بر عهده سردفتره تا گفت هزینه سند میشه 200 تومن کلی دعوا راه می اندازن که چه خبره ؟ رسید بده و .... / حالا برای وکیل هم همینطورین - در روز کلی باج میدین بعد میخواین 100 تومن اضافه کرایه تاکسی رو از حلقوم راننده بیرون بکشین و ....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
با وكيل يا بي وكيل تاثيري در نتيجه راي نداره ! ما هم با وكيل رفتيم هم بي وكيل از حقمون نتونستيم دفاع كنيم
پاسخ ها
سیروس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
حتما حقی نداشتی که بتونی دفاع کنی.بعضیا توهم وجود حق دارند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
آقا سیروس از اوضاع بیخبری! برو به عنوان گردش علمی یه سری به دادگستری و ادارت وابسته بزن!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
حرفهايي كه شما مي نويسيد كاملا درست است ويك جامعه توأنا وبافرهنگ ميخواهد أيا دركشور ماكسي ميخواهد إصلاحات بشود وجامعه بطرف عقلانيت وأخلاقيات سوق داده شود ?
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
نه! در آب گل آلود ماهی گرفتن راحت تره!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
ما تو یک پرونده ملکی به مشکل بر خوردیم و 4 سال خودمون دنبالش دویدیم به جایی نرسیدیم. اما یک وکیل کاربلد گرفتیم ظرف 6 ماه برای هر 4 نفر درگیر این ماجرا تونست حکم بگیره و سند بزنه. منصفانه هم پول گرفت. واقعا تو کارایی که مربوط به قوه قصاییه است است وکیل مجرب کمک میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
قربون انصافت. خیلی وقت ها طرف حق باهاش نیست یا راهی که رفته و مدارکش اشتباست، میندازه گردن وکیل! پرونده دو طرف. یکی اجبارا میبره یک اجبارا می بازه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
فقط وکلایی میتونن کارهای مهم رو پیش ببرند که قبلا قاضی بودند و با همه آشنا هستند و با یک تلفن و البته.... با رئیس دادگاه صحبت می کنند و رای میگیرند. اصلا نباید اجازه بدن که فرد بعد از سالها کار در دادگاه ها بره قاضی بشه. چند دلیل داره: هم اینکه حق افراد جوانتر رو از بین میبره، هم فساد و زد و بند توی کارش زیاده و هم اینکه این امر باعث شده که قضات چون متوجه شدن توی این کار درآمد بیشتری میتونن برای خودشون ایجاد کنن پس استغفا می دن یا بازنشست میکنن خودشونو و میان وکیل میشن، نتیجه اینکه قاضی های بیسواد جوان جای اونا رو میگیرند و ..... تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و توافق چیست؟
آخرین اخبار