بازدید 8338
به مناسبت روز ملی حمایت از مصرف کننده:

سازمان تأیید گرانی یا حمایت از مصرف کننده؟

در حالی که دیروز روز حمایت از مصرف‌کننده بود، اذهان متوجه سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید‌کنندگان است. اکنون ‌پرسش اساسی پیرامون نقش این سازمان در برخورد با گرانی و افزایش قیمت‌ها در ذهن افکار عمومی وجود دارد و آن این که این سازمان اصلاً نقشی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟ آیا نقش منفعلی که این سازمان در اوضاع کنونی به خود گرفته با اهداف وظایف این سازمان هم‌خوانی دارد؟ آیا تنها نقش این سازمان پاسخ مثبت به درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت نیست؟
کد خبر: ۳۰۵۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶ 28 February 2013
در حالی که دیروز روز حمایت از مصرف‌کننده بود، اذهان متوجه سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید‌کنندگان است. اکنون ‌پرسش اساسی پیرامون نقش این سازمان در برخورد با گرانی و افزایش قیمت‌ها در ذهن افکار عمومی وجود دارد و آن این که این سازمان اصلاً نقشی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد؟ آیا نقش منفعلی که این سازمان در اوضاع کنونی به خود گرفته با اهداف وظایف این سازمان هم‌خوانی دارد؟ آیا تنها نقش این سازمان پاسخ مثبت به درخواست تولید‌کنندگان برای افزایش قیمت نیست؟ پس حمایت از مصرف کننده در کجای ارکان این سازمان است؟

به گزارش «تابناک»، نوسانات قیمتی در سال ۹۱، و فشار مضاعفی که این افزایش‌ها و نوسانات بر زندگی بخش اعظمی از قشرهای جامعه گذاشته است، افکار عمومی را بیش از پیش متوجه ضعف عملکردی نهادهای اقتصادی و مسئول در سایر قوا کرد. البته در این میان بیش از همه دولت و نهادهای دولتی مورد انتقاد قرار گرفتند و یکی از مهمترین این نهاد‌ها، سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان که علیرغم همه ادعاهای خود، بیشترین انتقاد به این سازمان وارد است.

نگاهی به آنچه در این یک ساله در خصوص نوسانات قیمتی کالا‌ها در بازار رخ داده است، نشان می‌دهد که سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان، که از اساس باید نقشی فعال، طبق وظایف و اختیارات قانونی خود در این گونه موارد داشته باشد، نقشی منفعل را در اوضاع کنونی بر عهده گرفته و جالب آن که در بسیاری از موارد، اقدامات و سخنان مقامات این سازمان، حاکی از آن است که با ‌این نقش منفعلانه، مسئولیت بسیاری از موارد را از دوش خود نیز بر‌می‌دارند.

چندی پیش، رئیس این سازمان به روشنی اعلام کرد که وظیفه این سازمان، مبارزه با گران فروشی است و نه گرانی. این در حالی است که در این مدت بسیار دیده‌ایم که خود این سازمان مجوز گرانی بسیاری از کالا‌ها را صادر کرده است و در برخورد با شکایات مردمی در این زمینه، مسئولیت را با اشاره به همین مجوز‌ها از خود سلب می‌کند.

امروز نیز تقوی با اشاره به افزایش نوسان نرخ ارز گفته: نوسانات نرخ ارز و اتفاقات اقتصادی باعث شده که تا حدی افزایش قیمت‌ها منطقی باشد. آنچه به عنوان وظیفه سازمان حمایت است، برخورد با تخلفاتی مثل احتکار، گرانفروشی، کم فروشی و... است.

جالب آن که وی اشاره کرده است، هم اینک ۳۱۲ انجمن حامی حقوق مصرف کننده با هشتاد هزار عضو در کشور ایجاد شده و فعالیت می‌کنند.

پرسش اینجاست که خروجی فعالیت این انجمن‌ها چه بوده است؟

از سویی تقوی خود به برخورد انفعالی این سازمان در گرانی کالا‌ها اذعان و اعتراف کرده و گفته: زمانی که نرخ در میان تناوب قیمت ارز، تغییر کرده و منجر به افزایش منطقی قیمت تمام شده یک محصول می‌شود، چاره‌ای نیست جز پذیرفتن آن. وظیفه سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده مقابله با تخلف و افزایش غیرمنطقی قیمت‌هاست.

البته تقوی حق دارد. افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی در کمتر از یک سال، اتفاقی است منطقی و در همه دنیا رخ می‌دهد! بنا بر این سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان با اتفاقی غیر منطقی مواجه نشده که اقدام کند!

همه این‌ها منجر به آن شده است که اکنون یک پرسش اساسی در ذهن افکار عمومی پیرامون این سازمان و حوزه وظایف آن شکل بگیرد: این سازمان به راستی چه نقشی در حمایت از مصرف کننده دارد؟ آیا تا کنون گام مؤثری در حمایت از مصرف کنندگان در این آشفته بازار گرانی کالا برداشته است یا تنها حمایت از تولید در برابر تورم و افزایش نرخ ارز را ساده‌ترین کار ممکن می‌داند؟

برای پاسخ دادن به این پرسش، البته باید نگاهی به اساس‌نامه سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان انداخت. بررسی اساس‌نامه این سازمان در‌بر‌دارنده نکات بسیار جالبی است که مطمئناً بسیاری از افراد در سطح جامعه از آن‌ها بی‌خبر هستند.

در فصل دوم و ماده ششم اساس‌نامه این سازمان، اهداف این سازمان به روشنی تعریف شده است:

ماده ۶: اهداف سازمان در چهارچوب وظایف و اختیارات خود حمایت از تولیدات داخلی و افزایش آن و حمایت از مصرف کنندگان در برخورد با نوسانات غیرمعمول و همکاری سازمان‌های ذی‌ربط در تشویق امر صادرات و بازاریابی از طریق تعیین و تعدیل و تثبیت و کنترل قیمت تولیدات و خدمات و کالاهای وارداتی داخلی و انجام تحقیقات و بررسی لازم و ارائه طرح‌های ضروری در جهت متعادل ساختن کالاهای وارداتی و تولیدی است.

در این ماده حمایت از مصرف کنندگان در برخورد با نوسانات غیر معمول به روشنی یکی از اهداف سازمان حمایت از [مصرف کنندگان و] تولید کنندگان ذکر شده است. حال پرسش اینجاست که چرا اکنون این سازمان کمترین دخالت را در حمایت از مصرف کنندگان در بازار دارد و بر پایه چه منطقی رئیس این سازمان وظیفه آن را تنها مبارزه با گران‌فروشی می‌داند؟

آیا نوسان نرخ ارز که منجر به افزایش بی‌رویه قیمت بسیاری از کالا‌ها شده است، یکی از موارد بارز و مشخص نوسانات غیر معمول نیست؟ تا کنون یک مورد حمایت از سوی این سازمان از مصرف کننده در خصوص همین مورد نوسان نرخ ارز دیده شده است؟ یا اینکه این سازمان تنها طرف تولید کننده را در این خصوص دیده و بس؟

در فصل سوم و ماده هفتم، در شرح وظایف و اختیارات این سازمان آمده:

حمایت از مصرف کنندگان در قبال نوسانات نامتناسب قیمت‌های داخلی و خارجی و کنترل آن‌ها.

بررسی و تعیین و تعدیل و کنترل قیمت انواع خدمات و محصولات تولیدی اعم از کشاورزی صنعتی و معدنی و همچنین بررسی‌های لازمه در جهت کنترل قیمت کالاهای وارداتی در سطح عمده فروشی و خرده فروشی.

با این وصف آیا تعدیل و کنترل قیمت خدمات و کالا‌ها آیا جزوی از وظایف این سازمان نیست که رئیس این سازمان مبارزه با گرانی را از مسئولیت‌های این سازمان برداشته است؟

جالب‌تر از همه زمانی است که به این بند در وظایف سازمان برخورد می‌کنیم:

سازمان مکلف است همه ساله 10 درصد از درآمد (مابه‌التفاوت‌های دریافتی) خود را برای مصارف ضروری به شرح زیر:

الف) حمایت از تولیدات داخلی

ب) حمایت از مصرف کننده در قبال نوسانات نامتناسب قیمت‌ها

پ) تشویق صادرات و تحقیقات لازمه با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط، در عملکرد حساب‌های سالانه پیش‌بینی و ذخیره نماید.

در کدام مورد از موارد گرانی اخیر، سازمان اعلام کرده است که نه ۱۰% که تنها یک درصد از درآمد خود را صرف حمایت از مصرف کننده در برابر نوسانات قیمتی کرده است؟

همه این‌ها نشان از آن دارد که اکنون سازمانی که با این گستردگی اهداف و وظایف در بدنه دولت تعبیه شده است، کمترین نقش را در حمایت از مصرف کنندگان بر عهده دارد، اگر نگوییم هیچ نقشی ندارد!

افکار عمومی این روز‌ها بیش از همه، متوجه ضعف و کژ‌کارکردی این سازمان در برخورد با گرانی هستند. همین امر منجر به آن شده ‌که این‌گونه در ذهنیت افکار عمومی القا شود که این سازمان تنها سازمان حمایت از تولید کنندگان است و نقشی در حمایت از مصرف کنندگان ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷۹
انتشار یافته: ۲۷
دیشب که آقای تقوی علنا در برنامه ویژه خبری گفت که فقط از تولید کننده حمایت میکنه من که توی حرفاش حتی یکبار هم نشنیدم که از مصرف کننده حمایت بکنه فقط خدا میتونه جواب همچین آدمایی رو بده
تابناک حرفخای پوپولیستس میزنی وقتی دلار چند برابر میشه همه چیز گران میشه چطور میشه دلار بال بره ولی سایر اجناس و خدمات بالا نره تازه به نظر من به زور بسیاری از قیمت ها پایین نگه داشته شده و جا داره باز هم بالا بره
آیا این سازمان ازقیمت تخمه که سه برابر کرداند خبر دارد؟
خیلی خوب بود ولی ای کاش این همه انتقاد یه تاثیری داشت
دمت گرم تابی جون
واقعاً که این اسم به این سازمان میاد و فقط وفقط از تولیدکننده حمایت می کند و کلی هم منت برسر مردم می گذارد ، اگر تولید کننده برایش نمی صرفه تولیدکند مصرف کننده چه گناهی داره که بایستی چوب ندام کاری این تولید کنندگان بی کفایت را بدهد که فقط به فکر سود هرچه بیشتر هستند .و درضمن اگر مانخواهیم چنین نهادی از مصرف کننده حمایت کند باید چه کسی را ببینیم ؟ دست از سر این مردم بردارید.
قطعا این سازمان حمایت از تجار را سرلوحه کار خود قرارداده است
جواب در متن خبر هست:
" ... اکنون سازمانی که با این گستردگی اهداف و وظایف در بدنه دولت تعبیه شده است..."
از سازمان واقع در اين دولت چه انتظاري داريد؟
اين دولت هر يك هزار تومني كه به مردم داده حداقل 5000 تومن پس ميگيره. علتش هم واضحه....
اصلا سازمانی بااین نام وجوددارد
بزك نمير بهار مياد
شکایت کردم میگم چرا مایی که همزمان آبان ماه به مناسبت عید سعید غدیر خم خودرو ثبت نام کردیم اونایی که موعد تحویلشون بهمن ماهه با قیمت قبلی ماشینشون رو تحویل میگرن و یه عده هم که موعد تحویلشون اسفند ماهه با قیمت جدید میگه اشتباه کردی ماشین تحویل اسفند ثبت نام کردی باید تحویل بهمن ثبت نام می کردی به همین علت به قیمت جدید بهت می دیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
تاریخ تحویل ماشین من هم بهمن بود ولی هنوز خبری نیست.
واقعا تیتر جالبی زدی!
(جانا سخن از زبان ما میگویی)
آیا حمایت از تولید داخلی یعنی تولید کننده دنبال عدم واردات همان کالا و خودش با بدترین کیفیت کالا تولید کند و هر نزخی بفروشد این حمایت یعنی کورکورانه محض باید بازار رقابت باشد خودشونو به جنس وارداتی برسانند با قیمت پایینتر و کیفیت بالاتر ولی الان حتی تولید مرغشان نیز پر از چربی و آشغاله برنجها تا اونجا که بتونند قاط می کنند و اسمشو برنج ایرانی برتر می گذارند بروید فروشگاهها ی بزرگ برنج بیرون گونی یه چیزه توش یه چیزه دیگه نوشته پنیر لیقوان می بره خونه توش یه مایه لزجه مگه چقدر میش جنگید
این سازمان کارایی خودش را از دست داده
ایول ازتیتراژ خبرتون خوشم اومد..حمایت ازفروشندس نه مصرف کننده
چندين بار نظر دادم ولي ...نذاشتي...اما خوشم اومد از تيترت ....***سازمان تأیید گرانی یا حمایت از مصرف کننده؟ ***يكي پيدا شد حرفا ما را زد
این هم تشکیلاتی بود که به تقلید از غرب درست کردیم راه انداختیم و طبیعی است که یک سازمان در عین حال نمی تواند هم از تولید کننده هم از مصرف کننده حمایت کند فقط عده ای صاحب شغل بی دردسری شده اند و حقوقی میگیرند والسلام
اين سا ز ما ن قبلا هم همينطو ر بو د ا ز و ا ر د کنند گا ن و تو ليد کنند گا ن و سرما يه د ا ر ا ن و دلا لا ن حما يت ميکر د تا ز ه آنوقت که قا نو ن بر ا ي حما يت ا ز مصرف کنند گا ن بود نه حا لا .
این مرکز فقط اسمش حمایت از مصرف کننده است
در تاريخ 11بهمن قيمت كارخانه ايي خودرو ي x33مديران خودرو 41600000 تومان ودر بازاز آزاد حدود 50 ميليون تومان بود . در همين روز سازمان حمايت از مصرف كننده قيمت 63 ميليون تومان را براي اين خودرو از طرف كارخانه مذكور بر روي سامانه خود درج كرده است ايا اين عمل با اهداف سسزمان همخواني دارد ويا با سياست كاهش قيمت خودرو قابل توجيه است ؟
آيا اين عمل گران فروشي نيست و جز مواردي نيست كه اين سازمان بايد با آن برخورد بكند.
به این آقا بفرمائید ای آقای مسئول! چرا همه کاستی ها و عدم توفیق در انجام وظایف را به گردن گرانی ارز می اندازید؟ شما که در برخورد با چند شرکت تولید لبنیات و یا مرکبات و پسته نتوانستید نتیجه ای حاصل کنید که شاید این از عدم شایستگی برخی مسئولین در جایگاهی باشد که قرار دارند آیا اینها نیز حاصل گرانی ارز بوده است؟ آیا پسته که از صفر تاصد در داخل تولید میشود و محصول بدست آمده حاصل کود و مواد اولیه خارجی گران که از خارج وارد شده نیست و قطعا محصول سال گذشته است آیا عدم توفیق دستگاه زیر مجموعه جنابعالی در کنترل چنین بازاری نیز به نوسانات ارز بستگی دارد؟ مگر نه اینکه در ابتدای سال که هنوز بحث نوسانات ارز بدین شکل داغ نشده بود دستگاه زیرمجموعه جنابعالی دربرابر افزایش قیمت چند شرکت شناخته شده لبنیات نتوانستند واکنشی در حمایت از مصرف کننده نشان دهند آیا آن نیز به نوسانات قیمت ارز بستگی داشت؟
خوب گفتی تابی جان دقیقا شده سازمان تأییدگر گرانی.
خوب است رسانه ها و قلم به دستان پیگیر باشند که حدا قل اسم حمایت از مصرف کننده را از روی این سازمان بر دارن بسیار ممنون حمایت نفرمایید کی را باید ببینیم این که تابلو شده که همه اونها سر سفره تولید کنندگان ارتزاق و نان میخورند و لی مصرف کننده کیلویی چنده ؟!!!!!
این سازمان بایدمنحل شودوجودش لازم نیست جزنارضایتی وحفظ منافع یک سازمان و اشخاص کار دیگری نمی کند ... الان هم منحل شود خودش جلوی خیلی از ضررها می تواند گرفته شود،درحال حاضر شورای رقابت وجود دارد،آقامااگرنخواهیم کسی ازمامصرف کننده حمایت کند کی رو باید ببینیم.
اگر این سازمان نبود وضعیت مردم از این بهتر بود (سازمان حمایت از تولید کننده و ضد مصرف کننده) .
این سازمان، ابزار دولت برای رسمیت بخشیدن به گرانی است!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار