بازدید 54583
هویتی که به تاراج می‌رود

مولانا و ابن‌سینا و سیدجمال ایرانی نیستند!

رئیس‌جمهور افغانستان، عالی‌ترین نشان دولتی این کشور، یعنی نشان سید جمال‌الدین اسد‌آبادی را بر سینه رایان کراکر، سفیر آمریکا در افغانستان می‌زند و ما در ایران بر منبر‌هایمان سید جمال‌الدین را می‌کوبیم! تصویر ابن‌سینا روی سکه‌های تاجیکستان است و مولانا در ترکیه سند خورده می‌شود!
کد خبر: ۲۶۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸ 28 July 2012
چه بر سر یک فرهنگ می‌آید، هنگامی که مهمترین شریان‌های حیاتی آن را قطع کنیم؟ وقتی نور را از آن بگیریم و ریشه‌هایش را از بن بزنیم؟ یا اصلا بد‌تر، چه بر سر آنی می‌آید که در سایه درختی نشسته باشد و تیشه به ریشهٔ آن بزند؟

این روز‌ها و سال‌ها، حکایت هویت ملی و دینی ما ایرانی‌ها، حکایت همانی است که بر سر شاخه، بن می‌برید. همه چیز از بی‌احترامی به فرهنگمان آغاز می‌شود؛ از درک نادرست از عناصر و سمبل‌های فرهنگی‌مان؛ از بی‌تدبیری و بی‌توجهی نهادهای حاکم و مسئول؛ از خودمان؛ از این که هیچ کداممان همت نداریم برای کودکانمان به جای ماجراهای «تن تن»، حکایت‌های «سعدی و مولانا» بخوانیم.

دیگر سخن گفتن از تاراج هویت بزرگان فرهنگ و هنرمان، تکراری شده؛ چنان که همگان این مثنوی پر از آب چشم را از بر هستند؛ از مولانا بگیر ـ که هزاره‌اش را در سرزمین ترک زبان برگزار کردند  ـ تا ابن سینا که نقشبند پول رایج تاجیک‌هاست و اکنون سید جمال جهان وطن که به نشان ملی افغانستان بدل شده است!

شاهد مثال‌های بزرگ و کوچک فراوانی می‌توان برای این مدعا آورد. همین روز‌ها خبر فراموشی خانه تاریخی مینایی در تهران و بی‌توجهی به آن در سایت‌ها، صفحه به صفحه می‌گردد و برایمان عادی است. اساسا اهمیتی هم نمی‌دهیم که خودمان، فرزندانمان، سده‌های پس از ما به این نیاز دارند بدانند که گذشتگانشان چگونه زیسته‌اند و چه کرده‌اند.

یک دیوار تاریخی و یک اسپری به ما هم بدهند روی کهن‌ترین دیوارهای تاریخ بشریت هم یادگاری می‌نویسیم که نام خودمان را جاودانه کنیم که مثلا چه گلی به سر دنیا زده‌ایم.

خودمان، تاریخمان، فرهنگمان را خوب تعریف نمی‌کنیم، به دیگران نمی‌شناسانیم و نتیجه‌اش این می‌شود که ولنتاین گرامی داشته می‌شود و جشن‌های ایرانی ما به حاشیه می‌رود. چنان می‌شود که مولانا به ترکیه می‌رود، ابن سینا به تاجیکستان و سید جمال‌الدین اسد آبادی به افغانستان.

در این میان، دیگر سخن از آن نیست که چرا نشان دولتی «علامه سید جمال‌الدین افغان» را حامد کرزای بر سینه راین کراکر، سفیر ایالات متحده آمریکا در کابل سنجاق می‌کند.

کشورهای حوزه تمدنی فارس می‌توانند به اندازه ایران بزرگ، از مفاخر فرهنگ و تاریخ آن نصیبی داشته باشند؛ اما سخن اینجاست که ما برای فرهنگ و تاریخمان چه می‌کنیم؟
ما چند نشان ملی برای بزرگان تاریخ و فرهنگمان تدارک دیده‌ایم؟
چند بزرگداشت و جشنواره برای گرامیداشت آنها برگزار کرده‌ایم؟
چقدر بناهای تاریخی‌مان را گرامی داشته‌ و پاسداری کرده‌ایم؟
و مناسبت‌ها و اعیادمان را چگونه زنده کرده‌ایم؟

باور اینکه اینها، همین بناهای خشتی و گلی رو به ویرانی، همین سنت‌های خاک گرفته فراموش شده، همین قهرمان‌های ملی تاریخی، شریان‌های پیوند ما به فرهنگ باهر ملی و مذهبی‌مان است، باعث می‌شود که آنها را پاس بداریم. ما به فرهنگمان بی‌احترامی می‌کنیم و روزی طعم تلخ تازیانه این بی‌احترامی را خواهیم چشید که دیر شده؛ روزی که زبان کودکانمان به فخامت سعدی نباشد و رفتارشان تناسبی با فرهنگ ما نداشته باشد!
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۵۲۹
انتشار یافته: ۲۰۰
سلام
ما ایرانی ها بیشتر برای حرف زدن خوبیم تا عمل کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
در جایی که اگر کسی درباره تاریخ و فرهنگ کشورش صحبت کنه به بی دینی و اسلام ستیزی متهم میشه ، این حرفها فقط بازیچه تفکرات سیاسی شده.
در میان مسئولین ، صاحبان سایت های خبری از جمله همین تابناک کوچکترین عرق به تاریخچه ابران وجود نداره و فقط بخشی که با تفکرات امروزشان هماهنگ است قابل دفاع است.
ما صاحب تمدان درخشان چند هزار ساله هستیم که 2500 سال آنرا دوران ننگین شاهنشاهی گرفته و جایی برای افتخار کردن نمانده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
ما اون چیزی های هم که داریم داریم از بین می بریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خوب ملت های دیگه چه گناهی کرده اند که مشاهیرشان فارسی حرف می زده اند
یعنی می خواهید بگوئید ملت افغانستان شما هیچ مرد تاریخی و بزرگی نداشته اید یا تاجیکستانی ها شما هم همینطور
باید واقع گرا بود و حقیقت را پذیرفت حتی اگر حقیقت تلخ باشد
حقیقت این است که سید جمال الدین اسعد آبادی اصالتا افغانی بوده
یا ابن سینا متولد و درس خوانده بخارا بوده است
مولوی متولد بلخ در افغانستان بوده و در قونیه (در ترکیه زندگی می کرده و فوت کرده است
رحیم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
همین 2500ساله که به نظر شما ننگینه،باز هم خیلی افتخارات همراه خودش داره، ناشناس محترم
reza
| Sweden |
۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
vaghti atbaee shoon pass frestadim mifahmand!!!
تا طمع ومال اندوزي درجامع ما هست بايد از اين بد ترش را هم ببينيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
منظورت از جامعه چیه ؟ اگه مردمه اشتباه میکنی ایرانی !!
اینجاست که این ضرب المثل جای دارد گفتنش که از ماست که بر ماست
پاسخ ها
M.A.N
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
این اولینش نیست و اخرین هم نخواهد بود
از بین رفتن حق 50درصدی دریای خزر
خلیج فارس
آثار باستانیمان در موزه های پاریس و لندن و...
و
میادین مشترک پارس جنوبی
و ....

خدایا به مسئولین قدرت عمل بده تا حرف زدن
و انها را از خواب بیدار کن
اقتدارمونو از دست دادیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
فقط اقتدارمونو؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
تابناک جان زیاد حرص نخور.
راستی مرغ کجا میدن.
اینها نشان از لیاقت و کفایت دولت است.
حتما ادیسون هم ایرانیست آمریکا ازمون دزدیده
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
در مقاله داشتیم:
"چنان می‌شود که مولانا به ترکیه می‌رود، ابن سینا به تاجیکستان و سید جمال‌الدین اسد آبادی به افغانستان."
نه جانم آنها در جای خود بودند ما آوردیمشان به ایران امروز.
بله ادیسون، اینشتن،کوری،پاستور،کرزون،چاپلین،البته مدتی هم اوباما ایذانی هستند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
کجای کاری یکی نوشته بود زن ادیسون ایرانی بوده چون اسمش میناست
وقتی که برخی از مثلا انیشمندان مان تاریخ گذشته این مرزو بوم را زیر سوال میبرد ویا کلاً منکر وجود آن میشود نباید بیش ازاین انتظار داشت تازه این اول راه است .
دوستان ایرانی گوش بدین ! یکافغان در ایران تولد میشود و در ایران میمیرد هیچ ایرانی حاضر نیست که به او ویزا اغامت دهد. چه رسد که به اوتابعیت ایرانی بدهید. حالا سید ج افغانی وابن سینای بلخی و جلال الدین بلخی که همه در بلخ تولد شدن واسمیشان دلالت بر کجایبودنش دارد به ان میگین ایرانی ؟! همه دنیا میگن ومیدانند که انها افغانی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
با احترام دوست عزیز با شما تا حدی موافقم. در ان زمان کشوری به نام افغانستان نبود ولی قبول دارم سهم شما هم از این اندیشمندان به اندازه ما ایرانی هاست
دانش فایقی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
این افغانستان شما،چند ساله که بوجود اومده؟دست بالا 200 سال،ایران از کی بوده؟اگر اینان افغانی شده اند از بی فکری مسئولین هست.
مثلت مانند مثل :خود گوید و خود خندد گوید که هنرمندم، هست
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
دوست عزیز اگرشما کمی تاریخ خوانده بودید میدانستیدکه ایران فعلی قسمتی ازایران بزرگ است وبلخ وهرات خوارزم و... جزئی ازایران هستند
مهدي
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
دوست عزيز. ايراني يعني همه اقوام ايراني چه درافغانستان وايران باشند. ياتاجيكستان وآذربايجان و... زندگي كنند.
اردلان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
حسین آقا شما هم مثل اینکه فراموش کردین که تا همین اواخر ایران وافغانستان و تاجیکستان وآذربایجان همگی زیر لوای یک حکومت زندگی میکردیم وهمین غربیها بودند که ماها رو تکه تکه کردند و حالا من وتو باید بنشینیم و به افتخارات گذشته مشترکمون چنگ بیاندازیم واونها رو فقط مال زمان حال خودمون بدونیم و بس
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
دوست افغان شما تاریخ افغانستان را مطالعه کنید و ببینید جزء کدام امپارطوری بوده بعد راجع به مولانا و این سینا و سایر مشاهیر ایرانی صحبت کنیم...
یا علی مدد
مسعود
| Iran, Islamic Republic of |
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
آن هنگام کشوری به نام افغانستان وجود نداشت و همۀ نامبرده ها زیر نفوذ فرهنگ ایران پرورده شدند.
یک ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خود افغانستان هم متعلق به ایران است
آذر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
عزیز من همه اونجاهایی که گفتی زمانی جزیی از سرزمین ایران بوده
راستی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
برادر افغان سلام
درست است که در حال حاضر مردم ایران نگرش منفی به افغان ها پیدا کرده اند. که البته خود چند دلیل عمده دارد.
اما شما نیز یادتان نرود، ایران عزیز کشوری است که خدمت بزرگی به افغان کرده است، این حرف من از روی تعصب نیست. شما به کتابخانه مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد و کمبریج سر بزنید، علت اصلی الحاق نشده افغانستان به بخش غربی چین و هند قدیم، وجود نمونه ای خود مختار از یک کشور فارسی زبان به نام ایران بود. در واقع تجربه وجود ایران، در دهه 50 و 60 میلادی، موجب چند پاره نشدن افغانستان دارد.(البته این بحث تخصصی است بهتر است در یک مکان آکادمیک پیگیری شود).
همچنین شما، سالهای جنگ افغانستان با شوروری را از یاد نبرید، ایران در سال هایی که خود در گیر جنگی خانمان سوز بود، مرزهای شرقی خود را به روی برادران خود گشود و به آنها پناه داد. شما اگر به سفارت افغانستان در ایران رجوع کنید، آلبوم عکسی مشاهده می کنید از تصاویر شهرک های امدادی ایران در مرز در آن سال ها. شما که درگیر جنگ داخلی بودید، ایران بیشترین همکاری را با سازمان ملل در راستای ثبات در افغانستان کرد. زیرا همواره امنیت و سربلندی برادران افغان را سربلندی خود می دانست و می داند.
البته این موج جدید موضع گیری های برادران افغان ما ریشه در تفکری دیگر دارد. تفکر کوتاه مدت نگری برخی از تحلیل گران افغانی که فکر می کنند برای توسعه باید خود را از ایران جدا کند، هر چند بسی اشتباه بزرگ و عجیبی است. زیرا توسعه در حوزه منطقه محقق نمی شود مگر با توسعه نظام های توسعه ای منطقه ای.
در مورد اینکه مولانا مال کدام کشور و امثالهم، باید نگرش را تغییر داد. مهم تفکر ناب این بزرگان است، اگر افغان ها ادعا دارند، بهتر است از قوانین سازمان ملل پیروی کرده به مفاهیم میراث مشترک و فرهنگ حاشیه ای توجه کرده و بیشتر فصول مربوط به این مفاهیم را در منشور ملل و همچنین بندهای قسمت فرهنگی یونیسف توجه نمایند.
چارشنبه سوري (چهارشنبه آخر سال) ....سيزده بدر و....... رو هم ازمون ميگرن

ميبرن پيش خليج(فارس).......

البته شايد بهتر از ما بهشون ارج بگذارن......

پس جاي دوري نميرن
سلام. این اولین باری است که در سایت تابناک نظر می دهم. اگر مثل سایت انتخاب نظرات را منتشر نکنید دیگر هرگز به این سایت سر نخواهم زد. بی کفایتی مسئولین مهمترین عامل این وقایع است. وقتی خودمان آرامگاه 2500 ساله ی کوروش کبیر را با احداث سد به زیر آب می فرستیم همان بهتر که میراث ما را بدزدند شاید خارجیها بهتر نگهبانشان باشند.
شما نشان سید حسن نصرا... و اسماعیل هنیه ضرب کنید تا حرص لبنان و فلسطین دربیاد
من نمی دونم این مطلب بقلم کیه اما تمامی تقصیر ها رو به گردن مردم انداخته . برید این سوالا رو از مسئولین فرهنگی کشورمون بپرسین که تو مسائل فرهنگی دستی بر آتش دارند.
من که نه به حکومت کاری دارم نه به دولت و نه به هیچ بنی بشر دیگر. داستانهای شاهنامه و افسانه ها و حکایت های مختلف را برای پسرم می خوانم و به او می فهمانم که به چه چیزی باید افتخار کند و چه چیزی ارزش افتخار ندارد.
به نظر من ژن ایرانی را اصلاح کنیم و با ژاپن یا سایر کشور ها پیشرفته بتوانیم پیوند دهیم و بچه های دو رگه تولید کنیم مفید خواهد بود
در ایران حکومت خودمان به داشته های فرهنگی و تاریخی این کشور بی اعتناست. به هر روی کشورهای افغانستان و تاجیکستان استانهایی از ایران بزرگ هستند و ایرادی ندارد که آنها نیز این نامها را از آن خود بدانند همانگونه که کردستان و سیستان و فارس این نامها را از آن خود میدانند. مهم این است که کشور ما امروز به عنوان یک کشور برتر در دنیا بدرخشد و چشمها را به دستاوردهای خود خیره کند. مادامی که انبوه مردم و بویژه جوانان ایران امروز میل به کوچ از کشور و پذیرش شهروندی سایر کشورها بویژه کشور های غربی را دارند این بی معناست که ما تلاش کنیم بزرگان خود را در گذشته به نام خود حفظ کنیم. بزرگ و کوچک زنده ها دارند میروند و ما نباید زیاد نگران این باشیم که مردگان بروند یا نروند.
بخور بخواب کارمه الله نگهدارمه
البته از جیب مردم بیت المال
حال تا این باشد چکار به عزت و افتخار ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
بابا طرف دار اختلاس تو اهل خوابی ،بخواب !!!!!!!
گفتن کلمه مولانا به نوعی شرک محسوب می شود لطفا از کلمه مولوی یا ملای رومی استفاده کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
تا امثال شمارو داريم چطور ميتونيم از فرهنگ حفاظت كنيم تا ميخواييم يه چيزي بگيم شرك و كفر محسوب ميشه امثال شما بودن كه تاريخ ما قبل اسلام رو از كتابهاي مدرسه مون حذف كردن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
ناصر جان احتمالا شما از اصل و نصب ایرانی برخوردار نیستید.
یعنی اگه روی پولمون عکس ادیسون بزنیم ادیسون میشه برای ایران؟؟
خجالت نمی کشید که اینگونه مردان بزرگ افغانستان بزرگ را می خواهید به سرقت برید.
همه اینها فرزندان اصیل افغانستان هستند مولانا بلخی . ابن سینا بلخی مگر بلخ در کجا موقیعت دارد. سید جمال الدین افغانی که از اسد اباد مرکز کنر یکی از ولایات افغانستان است
پاسخ ها
دانش فایقی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
افغانی گرامی،کشورت چند سال سابقه داره؟پاسخ این رو بنویس و اینان چندسال پیش از وجود کشورت بوده اند ودر حوزه تمدنی کجا؟خجالت را اونی میکشه که دروغ میگه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
ابن سيناو مولانا هرگز افغان(پشتون)نبودند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
افغانستان بزرگ یا ایران بزرگ؟
مسئله این است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
ای ول! حالا بیایید جواب بدهید.
اول از هر چيزي بايستي اينمسئله را روشن كنم كه ما در واقع دو تاريخ مهم داريم كه يكي تاريخ قبل از اسلام و ديگري تاريخ اسلام است اما چه دوست داشته باشيم چه دوست نداشته باشيم اين واقعيتي است كه قابل انكار نيست اما بعضي ها طبق روال هميشگي مشكل افراط و طفريط دارند ولي در حال حاضر عده اي هستند كه حاضر نيستند كه نامي از تاريخ قبل از اسلا مارا بشنوند كه اقاي مطهري وكيل مجلس اين طيف را نمايندگي ميكنند اگر يادتان باشند اخيرا رئيس جمهور گفتند كه ما بايد فرهنگ ايراني مانرا بدنيا نشان دهيم كه بلافاصله صداي يك عده درامد كه ما مسلمان هستيم و فرهنگ ما اول از هر چيزي اسلامي است تا ايراني تا جائيكه عده اي اگر توان داشتند عيد نوروز را محو ميكردند همچنانكه چهارشنبه سوري را حرام ميدانند در صورتيكه اين جشنها همگي دليلي دارند كه مردم ما چند هزار سال است كه انها را محترم ميشمارند اول از هر چيزي مسئولين ما مقصر هستند و بعد خودمان كه با استفاده از يك ماژيك هنر گذشته گانمانرا مخروب ميكنند و شما سري بخرم اباد لرستان بزنيد و فاجعه را از نزديك ببينيد كه مجسمه فردوسي را جائي گذاشتند كه هر روز بچه ها بان اويزان ميشوند و مورد بي احترامي قرار ميدهند و يا اينكه پلهاي زمان ساساني بطور كلي مخدروب شدند در صورتيكه تركها مولانا را از ما دزديدند و اين باعث شده كه سالانه چند صد هزار بتركبه ميروند جهت زيلرت اين دانشمند ايراني كلا ما امانتدارهاي خوبي نبوده ايم در پايان از مقاله خوبتان تشكر ميكنم و فردا منتظر عكس العمل ضد فرهنگ ايراني خواهم بود متشكرم
پاسخ ها
یک ایرانی مسامان
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
سلام علی از آمریکا مطلب خوبی نوشتی البته با مقداری احساسات چاشنی مطلبت شد دوست گرامی باید بدونیم وقتی میدان را خالی کنیم به یقین این اتفاق نا میمون روخ میدهد این موضوع قابل اهمیته که بدونیم زمانی تمام کشورهای اطراف ما جزیی از کشور ما بودند خوب چه شد که این چنین شد همه اگاه به مطلب هستند وقتی شخصیت مهم مملکتی مطلبی با حس ملی گرایی بیان میکند باید بداند که افکار در جامعه ما بسیار حساس و ریز بین میباشد لذا باید با تدبیر سخن گفت تا شبهه ای پیش نیاید تا بهونه برایی دیگران باشد حس وطن داری حس عالی و خوب می باشد که هر فرد باید دارا باشد ولی حس ملی گرایی باس یه نوع فاشیست گرایی به افراد میدهد این حس باعث برتریت در فرد و یا افراد می شود این موضوع همان دلیلی است که اقایان در او تامل میکنند ودر شریعت اسلام بسیار تاکیید شده که برتریت نه در نژاد و نه در قوم و رنگ پوست و سرمایه و قدرت و .... میباشد بلکه در پرهیزگاری افراد است چیزی که در حال حاضر در بین اقوام مسلمان ویا غیر مسلمان هیچ اهمیتی ندارد و همین باعث زوال یک جامعه مدنی ویا دینی می شود دوست عزیز بیان کردید که اگر چاره داشتند عید نوروز را نیز باطل میکردند باید به عرض شما برسونم که چون سنت حسنه صله رحم در اوست اسلام مخالفت ندارد یک،دو اینکه حرام دانستن چهار شنبه سوری این است که هیچ توجیح عقلی ندارد حال ما فرض بر صحیح بودن ویا عقلایی بودن ان بدانیم خدای این مراسم چهار شنبه سوری که در مملکت ما روخ میدهد همان سنت پیشینیان ماست یا نه!؟در یکی دو دهه اخیر سنت وحشی گری و مزاحمت و ازار مردم باب شده این موضوع یک واقعیت تلخ برای افراد فهیم می باشد باید بدونی دوست عزیز فرهنگ ایرانی نواقصی داشت که با اسلام تکمیل شد لذا فرهنگ ایرانی همان فرهنگ یکتا پرستی بدون خرافات و توام با تبعیت از صالحین شریعت ما می باشد دوست گرامی در فرهنگ ایرانی هرگز بی بند باری و بیغیرتی نبوده و نیست هرگز با دشمن وطن خود دوستی نیست در فرهنگ ایرانی از خود گذشتن و ایثار گری حرف اول را میزند در فرهنگ ایرانی حیاء وارد است در فرهنگ ایرانی به بزگان احترام گذاشتن مهم است و خیلی از موارد مثبت دیگر البته در اقوام دیگر نیز چنین اما با آداب و فرهنگ خودشون!دوست گرامی تمتمک مشاهیر ما در هرجا باشن ایرانید و بس و مایه افتخار اگر مثلا تدکها مدعی مولانا باشند خاصه نا خاصه خود را ایرانی محسوب کردند هر عاقلی میداند اگر واقعا مولانا ترک بود چرا اشعارش را به فارسی صریح نشر داد!؟ این مطلب بر دیگر موارد مشابه نیز وارد است در اخر اینکه موفق باشید . تابناک میدونم شاید وارد نکنی مطالب رو ولی ما نظر قلبی خود را بیان نمودیم .ممنون
چقدر بد تحلیل کرده اید. درست است که ما در بسیاری از جاها ضعف داریم اما کی به فرهنگ خود بی احترامی کرده ایم؟ کجا بر سر منبرهای خود به سید جمال الدین اسدآبادی اهانت کرده ایم؟ اتفاقاً باید افتخار کنیم که مفاخر ما مورد احترام دیگران واقع شده اند. به ویژه اینکه در افغانستان و تاجیکستان که جزء ایران بوده و باعث نزدیکی و قرابت بیشتر فرهنگی هم می شوند. در مورد مولوی هم تمام عالم و آدم می دانند منتسب به فرهنگ ایرانی است نه ترکیه. چون هم زادگاه و هم تمامی آثار مهم وی به زبان فرسی است. صرفاً آرامگاه آن بزرگوار در خاک ترکیه واقع شده است که البته از این فرصت استفاده کرده و خود را به آن می چسباند. مثل این که نام ساختمان ریاست جمهوری ما پاستور است آیا باید جیغ فرانسویان بلند شود که ما لویی پاستور را برای ایران مصادره کرده ایم یا باید افتخار کنند که اسم بزرگانشان در جهان عالمگیر شده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
احسنت . منفی ها بیشتر فکر کنند
ای بابا همه چی رو دولت فخیمه از مردم گرفت 4 تا ادیب و فقیه و دانشمند هم روش چیزی که نمیشه. عمراً اگه این نظر رو تابناک پخش کنه
ما چیزهای با ارزشتری بدست آورده ایم!
سید جمال همیشه هویت خود را پنهان میکرد و خود را محدود به مرز و کشوری نمیدانست و معتقد بود که میان کشور های اسلامی حد و مرزی نیست و تا مسلمانان دست از ناسیونالیسم و نژاد پرستی برندارند و متحد نشوند نمی توانند در دنیا سر بلند شوند
انتظار اين را داشته باشيم كه روزي شخصيت هاي ملي كشورمان همچون امير كبير ستار خان باقر خان و....... را نيز مصادره كنند!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
ستار خان و باقرخان هم تسخیر شده ، خبر نداری . آذربایجان هر روز تو اخبارشون از اونها به عنوان نماد ملی استفاده میکنه!!
چون واقعا هم مال آنهاست!
قبل انقلاب شاه ایران به علت قدرت و نفوذ منطفه ای همه مشاهیر اطراف را هم بنام ایران می خواند!
می ریم می واستیم تو صف مرغ واسه خوردن به اب اتیش می زنیم نتیجه همین میشه
راستی ذکریای رازی رو یادتون رفت که حین برگزاری بازیهای آسیائی دوحه به نفع قطر مصادره شد.
سید جمال‌الدین اسد‌آبادی چه کار کرده؟
پاسخ ها
رزمگه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
از روحانیون زمان ناصرالدین شاه که فتوای قتل شاه رو به میرزا رضای کرمانی داد. اون موقع در استانبول بود.
نویسنده ی گرامی چند نکته را رعایت نکردند:
افغانستان و تاجیکستان بخش هایی از حوزه ی فرهنگی ایران بزرگ هستند. پس به اندازه ی ما از بزرگان و دانشمندان مان سهم دارند.
پورسینا در خوارزم زاده شد. مولانا در بلخ زاده شد. سید جمال را برخی ایرانی و برخی افغان می دانند.
تنها کشوری که در این میان نمی تواند ادعایی داشته باشد، ترکیه است. چرا که در قرن هفت هنوز این منطقه بخشی از روم بود و هنوز هم مولانا را رومی می نامند. پس ارتباطی به ترکیه امروزی ندارد.
نشان ضد استعمار بر سینه استعمارگر !!!
در ندانم کاری افغانها همین بس که حتی نمی دانند سید جماالدین برای چه چیزی معروف شده و عمده مبارزات وی برای چه بوده است
افغانستان هم جزئی از ایران بوده
پس حق داره اونها رو از خودش بدونه
مشکل مائیم که کمکاری می کنیم
مرغ کیلویی چنده؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
ای مرغ زده خواهشا دست از کامنت گذاری مرغی بردار
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
هر چندی باشه ، مگه همه زندگی خوردنه؟
يادم مياد روزگاري كه به داشتن تمدن افتخار مي كردم و هر چه نگاه مي كردم ، زلال و شفاف بود
نمي دانم كه كودك درونم اينقدر زيبا مي ديد
يا حالا چشمانم كدر شده و همه چيز را سياه و بد مي بينم
اما مسئله اينجاست ، اگر ما تمدن داشتيم ، اگر علم داشتيم ، اگر همه چيز داشتيم
چرا حالا نداريم ، شايد داريم ولي چشم ديدن نداريم
به هر حال بايد ديد چرا داشتيم و چرا حالا نداريم؟
در گذشته ما چه چيزي بوده كه حالا نيست؟
چرا به فكر اين نيستيم كه رشد و كمال گذشته را در حال و آينده زنده كنيم؟
واقعا چرا؟
پاسخ ها
lمحمدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
درتایید نظر شما و پاسخی کلی به مطالب بالا : گيرم پدر تو بود فاضل ، از فضل پدر تو راچه حاصل .
چرا این همه تنگ نظری وبی خبری؟ هرچه خوب مال ما وهرچه بد ازدیگران؟ از شخصیت های که نام بدی در مقاله به اندازه بلکه بیشتر همان کشورها سهیمند. مولانا ازبلخ است. سید جمال یا ازهمدان یا کنر. ابن سینا متولد بلخ. چگونه سند این ها را به نام ایران فعلی می زنید
از کی سند منگوله دار این ها به نام ما صادر شده؟ کی کارت ملی برای شان داده اید؟محل تولد شان را خوب دقت کنید بعد دهن باز کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
دوست عزیز اگر آریایی هستی پس چرا غیرتت نسبت به مفاخر ایران را از دست داده ای!!!
تعصب نتیجه اش همینه!!!!چقدر در مقابل این اخبار ناگوار بگیم متاسفم؟؟؟ واقعا درد بزرگیه اینها....
خلیج تا ابد فارس
مولانا همیشه پارس
حافظ و سعدی میشه ایرانی

اینا که شد شعار
اگه به این شعارها ادامه بدیم فردا مجبور میشیم بگیم

بندر همیشه عباس
تهران تا ابد پارس

اقدام و تبلیغات عملی
قبله شبیخون فرهنگی داشتیم
الان دزدی فرهنگی

یکی نیست به این کرزای تازه به دوران رسیده بگه اینقدر افغان افغان نکن حالا که شکمتون سیر شده ادعاتون میشه
تا دیروز که افغانستان زیر مجموعه ایران بود
به نظر من ایرادی در این مساله نیست. ایران بزرگ شامل تمام کشورهای فوق می شود. محل دفن مولانا در ترکیه است. محل تولد ابن سینا در تاجیکستان. سید جمال مدتهای مدیدی در افغانستان آن روز که جزو ایران بوده فعالیت کرده است. بهتر است بجای این تعصب های بیجا سعی کنیم از افتخار این کشورها استفاده کرده و افکار اصیل این بزرگان را در همین کشورها تبلیغ کنیم. به تهدیدها به دیده فرصت نگاه کنیم.
به این دلیل که ایران از نظر سیاسی در حال حاضر ضعیف ترین دولت رو داره که همه ازش سو استفاده میکنن
چی شده،این بزرگان متعلق به آنها هم هست.شما کی هستید واز کدام دیار که همگان را ملک طلق خود می دانید.
این را باید از امثال اقای مطهری پرسید که تا اسم مکتب ایرانی و فرهنگ ایرانی می اید رگ گردنی میشوند و هزار انگ و ننگ بر گوینده ان نثار میکنند
لطفا نشر کنید تا شاید پاسخی دهند
آفرین بر حامد کرزای
مفاخیر از آن کسانی هستند که به آنها افتخار می کنند. بهتر است واقع بین باشید.
ما که الان هم زنده هستیم کسی ما را ایرانی حساب نمی کند چه برسد به مولانا ابن سینا و ...
شاید آنها هم اصلاح طلب باشند چه بهتر که آنها مالکشان باشند تا بشکلی شخصیتشان حفظ شوند
ما مردم خانه نشین باید کاری بکنیم یا آقایانی که در راس امور فرهنگی هستند؟
ما که همیشه گفته ایم کسی که بر ریشه تکیه نکند شاخ و برگش به باد فنا می رود ولی برخی به داشته های گذشته اعتقاد ندارند!
در عوض ما هم فتحي شقاقي وخالد اسلامبولي و... داريم.
نکنه چینی بودن به جا جنس ایرونی قالب کردن
خود كرده را تدبير نيست
ما هم باید بگیم اگر تاجیکستان از بوعلی استفاده می کنه به خاطر این هست که هنوز هم متعلق بهحوزه تمدنی ایرانه.
البته بنده به این کار ندارم که فلانی کجای هست و کجای نیست . مهم وضعیت فعلی مردم است که باید تلاش کنند تا در بهترین شرایط ممکن قرار بگیرندن اینکه فلانی از کجا است و یا نیست برای مردم نه نان می شود و نه آب .
بر اساس برخی اسناد سید جمال مدتی در دربار یکی از حکام افغانستان در قندهار صدر اعظم یا نخست وزیر بوده است.
با توجه به تعصب شدید مذهبی سنی گری حکام افغانستان بعید به نظر می رسد که ایشان اصولا شیعه بوده باشد.
سلام
خدا را شکر چه بهتر آخه تا کی من آنم که رستم بود پهلوان
البته رستم هم افغانی بود بدلیل تهمینه
سیدجمال الدین افغان , افغانی است نه ایرانی مقبره سید جمال الدین افغان در ساحه پوهنتون کابل قرار دارد . چرا دولت ایران هر شخصیت های کشور های دیگر را به ایران متعلق میدانند ؟ وقتیکه میخوانم شما شخصیت های علمی و دانشمندان کشور های دیگر را از خود میدانید بعوض شما من می شرمم .
شاید نشر نکنید ولی من برای نویسنده وخوانندگان می نویسم تا یک کمی از واقعیت ها با خبر شوند
برادران وخواهران ایرانی چرا اینقدر کوتاه فکر و خود محور هستید اولا دانشمندان مرز و مملکت ندارند به رسم خودشان فرا مرزی هستند وفرض کنیم اینطور نباشد بلخ زادگاه مولا نا وابو علی سینا است این در تاریخ ها ثبت است فعلا بلخ مربوط افغانستان است وقهوه خانه پدر مولانا همانجا است که فعلا یونسکو دارد تعمیر میکند وهمچنین ابن سینا خانه پدری اش است وسید جمال در کنر منطقه پشتو نشین که من زادگاهش را از نزدیک دیدم واز اقوام نزدیک سید جمال فعلا هم همانجا زندگی میکنند
اینها همه سند دارد دروغ نیست اما اگر یک زمان این بزرگواران آمدند ایران بر اثر حوادث این دلیل خوب بر ایرانی بودن آنها نیس چون ما فعلا بالای 2ملیون مهاجر دیگر هم از همان دیار افغانستان امدند ایران چرا اینها ایرانی نمی شود ؟
چون علم ندارد ویا آدم نیستند ؟
اگر افغانستان یک زمان جز ایران بود ه که نبوده چون همه این کشورها به مرور زمان از آریای قدیم جدا شده مانند ایران وافغانستان ودیگر کشورهای آسیایمیانه
اگر میخواهید واقعا بفهمید مولا نا واین دو بزرگوار دیگرش از کجا است مراجعه کنید بتاریخ غبار ویا به نزد آقای وحید خراسانی
نه آن کسانیکه همه چیز های خوب دنیا را میگوید ایرانی است دیگر کشور ها نه فرهنگ دارد و نه هنر واصالت
در حالیکه افغانستان جز کشورهای است که قدمت بالای 5 هزار سالهه دارد چون فعلا آثارش موجود است بنام کابل شاهیان وهندویزم ها که در مناطق مرکزی افغانستان زندگی میکردن .
خلاصه شما برادران تمام تاریخ افغانستان را خلاصه کردید به همین چند مهاجر فقیر ومظلوم که بخاطر بد روز گار مهاجر شده اند باید تاریخ این مردم را بخوانید تا بدانید که اینها هم در دنیای قدیم وتاریخ قدیم سهم داشتند مانند تمام مردم دنیا یک کمی چشمان تانرا باز کنید ودیگر مردم دنیا را هم حساب کنید وببنید که آنها درتاریخ چه کردند تنها ایرانی در تاریخ کار نکردند آنقدر نو دانشمندان کشور ایران برای مردم فرهنگ دوست دروغ گفتند که اینها هم باورکردند که دیگر کشورها نه عالم دارد نه دانشمند و نه جنگ جو
قضاوت با شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
آفرين برادر افغان.خوشم آمد. افغانستان جز هرات هرگز ضميمه ايران نبوده بلكه پادشاهي مستقلي بوده مثل شاهان كوشاني در بخش از افغانستان بوده‌اند.كه گاهي با ايران در جنگ هم بوده است. تاجيكستان نيز هم. بخاراي رويايي كه نوستالژي هر ايراني و فرهيخته است محل رودكي بوده كه هيچ نسبتي با ايران نداشته جز زبان فارسي
تابناک جون چاپ نکن ولی بخدا دستهایی تو کاره تو همین مملکت که ایران و ایرانی رو نابود کنه
راست میگفت ان نویسنده افغان در رابطه با ما
تابناک خیلی شلوغش نکن مثل اینکه واقعا خوت هم باورت شده که سید جما و ابن سینا و مولانا ارانی هست انهم ایران گربه ای شکل ! بله ابن سینا زادگاهش هرات هست و مولانا زادگاهش بلخ یا مزار شریف افغانستان و تمام دنیا هم میدانند که سید جمال افغانی هست انهم افغانستان امروزی و ازبس شما خودتان بریدید و خودتان دوختید ظاهرا باورتان شده است که واقعا اینها ایرانی است البته میتوان گفت که ابن سینا و مولا زمانی در خراسان بزرگ بودند که بخشی از ایران وافغانستان کنونی هم شامل خراسان بودند نه اینکه ایران وفلان وفلان ودر مرحله اخر بسیاز زشت وخود پسندانه است که همچین افرادی را در یک انحصار جغرافیایی قرار داد بلکه این بزرگان میراث تمام بشریتند . لطفا اینقدر ناسیونالیستی برخورد نکنید . همین حرکات باعث شد که زبان فارسی که یک روز زبان شبه قاره هند شده بود امروز محو ونابود شود و این منم منم ها ریشه به تیشه ما فارسی زبانان زد .
پاسخ ها
میثم
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
علی جان ظاهرا شما بیشتر داری واسه چیزی که مال شما نیست دست و پا میزینی. خیلی عصبی وار نوشتی. جوری که انگار میخوای یه چیزی را به زور از کسی که صاحب اصلی اون چیزه بگیری.
کشور ما وقتی تاریخ هخامنشی را از کتابها حذف میکند وقتی میگویند کورش دروغی بیش نیست وقتی میگویند تاریخ انبیا کافی است برای ماو..............چه انتظاری از اینها داری تابناک جون
سازمان میراث فرهنگی وبقیه نهادهای وابسته خیلی ضعیف کارمیکنندبطوریکه بانیم نگاهی حتی به اثارتاریخی مثل تخت جمشیدمیتوان به عمق فاجعه پی بردفقط بلدندحرف بزنندوقول بدهندوفوری هم فراموشش کنند
بدبختی ما همینه - ما امروز بیشترین سرمایه گذاری ها را روی این افغانی ها می کنیم و امروزه می بینیم که چه بلایی روس سر ما می آورند - موارد دیگری از جمله اینکه این افغانی ها امروز در بهترین دانشگاههای کشور ما تحصیل می کنند و بعد از اتمام تحصیلات به امریکا می روند و دانش و علم ما را با خود انتقال خواهند داد ایا ما به کشورمان خیانت نکرده ایم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
مرد كور دل اگر اين افغان ها نبودند تو حاضر بودي كار سخت آنها را انجام بدهي؟ به قول شاعر خوب افغان بر خشت خشت خانه تان جاي دستهاي اوست(در شعر:من است) واقعا اين افغانها بسيار بيش از اكثر افراد پرمدعاي كشور ما به اين كشور خدت كرده اند. ولي هميشه از آدمهاي كور دلي چون من و تو دشنام شنيدند و ناسزا! اي ننگ بر كسي كه قدر ديگران را ناچيز شمارد
مولانا مگه واسه سردمداران ما مهمه
مرغ 20 نرخي براشون مهمه و سوريه و ....
این یک واقعیت انکار ناپذیر است که بخش بزرگی از افتخارات تاریخی ما خصوصا در دوره اسلامی با آسیای میانه مشترک هست و آنها هم حق دارند که ابن سینا و فارابی و رودکی و بیرونی را متعلق به خود بدانند ولی در مورد ترکیه داستان فرق میکند.در آن دوران و قبل از فتح استانبول مردم ترکیه قبایل دامپرور و چادرنشینی بیش نبودند
ابن سینا نه. ابوعلی سئنه
حوزه تمدنی فارس!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ زرشک!
حتما ارامگاه بزرگان ایران که در خارج از کشور است یا نامشان پسوند دیگر کشورها را دارد دیده و شنیده اید چگونه مورد احترام و بزرگداشت هستند . منکه پیشنهاد دارم بقیه راهم به انها بدهیم بهتر از خودمان حفظ میکنند
شما تابناک چرا وقتی کسی،چیزی، جایی از این بزرگان یادی می کنند بیاد حفظ حرمت این افراد هستید آیا شما تاکنون یک خط در مورد تولد و یا مرگشان مولانا سید جمال و ابن سینا نوشته اید وقتی ما حرمتشان نگه نمیداریم بگذار دیگران اینها را بزرگ کنند قبل از اینکه در لابلای زندگی گم شوند
خاک بر سر اول من
بعد هممون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
فقط خودت جمع نبند
بگذار دل افغان ها هم خوش باشد که آنها هم کسی هستند و تاریخ و تمدنی داشته اند اما همه می دانند که این افغانی ها تا همین 200 سال پیش قبائلی بیش نبودند که انگلیس آمد و برای آنها با دزدی زمین های ایران مملکت درست کرد و اسمش را افغانستان گذاشت. اینها اگر اموال و هویت دیگران را ندزدند که از خود چیزی برای عرضه ندارند.
اگر مسولین به فکر مفاخر ملی باشند کی به فکر صندلی آنها باشد؟!
ما هم که نظرمون طبق معمول پخش نمیشه ای خداااااااااااااااااااااااااااااااااا
حال مال شما و هر که آنهارا دوست دارد !! خیال میکنند که کارخانه تخمرغ و مرغداری ما لنگ میشود !!و مردم گرسنه اند برای همین است که اینها رفته اند افغانستان !! خوش اومدند !!!
این مطالب من را یاد زمان جاهلیت می اندازه که بعضی ها قبرهاشون رو هم می شمردند
خود کرده را تدبیر نیست
ما فاتحه تعلیم و تربیت مان را نیز با نظام آ موزشی مان چه در مقاطع متو سطه چه عالی خوندیم
خاكي كه نه پاس پدرم داشته زين پيش
كي پاس مرا دارد و زين پس پسرم را
أصولا در كشورهاي نفتخيز دولت ها و حتي ملت ها فكر مي كنند چون نفت دارند به ساير مزيت هاي فرهنگي اجتماعي سياسي و گاه حتي مذهبي نياز ندارند اين وضعيت در كشور ما البته به اين شدت نيست اما تا حدودي مشاهده مي شود گاه باد بي نيازي كه وزيدن مي گيرد ابرهاي رحمت را ممكن است از فراز سر ما به كشور هاي همسايه ببرد آن وقت است كه سايه مولانا از سرما كم مي شود
شما در چه عالمی هستید؟ در خوی بعد ار 20 سال هنوز حتی نام یک بن بست یا حتی نام یک مدرسه را نیز بنام آیت الله خویی نزدند و فقط سالی یکبار مراسم می گیرند.
نه عزیزم مشکل آن کسانی هستند که تا کمی ! از ایران سخن گفته میشود آن را به مثابه ایران گرایی می پندارند و از ایران گرایی می ترسند و جبهه می گیرند !! ضربه را ما از درون می خوریم و غیر ایرانی ها از این مسائل خوشحالند و باید هم سو استفاده کنند.!!
سيد حسن نصراله هم مال ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
نه خیلی خوشگله
چرا همش نبش قب می‌کنیم. بهتر نیست الان یه چیزی از خودمون نشون بدیم که ولایت‌های جدا شده از ایران کف کنند؟!!!
وقتي آقاي مديري اينگونه سوابق تاريخي مملكت را به باد تمسخر ميگيرد بنحوي كه از دانشگاه آمريكا دكتراي افتخاري ميگيرد (منبع تابناك ) چرا كه حتي فيلم 300 نيز نتوانست چنان ضربه اي بر انقلاب و تاريخمان وارد كند و اين در حالي است كه كشورها همجون كره در حال ايجاد هويت آنچناني !!! براي خود هستند بديهي كه بايد منتظر بدتر از اينها بود
به نظرم آن شخصی که بالای منبر از سید جمال نکته ای را یادآور شده بسیار دقیق و با بصیرت به موضع سید جمال در غبال غرب پرداخته که هر ظرفیت فهم آن از عهده هرکسی برنمیاد.
دستش درد نکنه
بیایید یک بار هم که شده بدون در نظر گرفتن تعصبات ملی به این مسیله نگاه کنیم . در مورد رازی و بوعلی سینا و فردوسی و سعدی و حافظ میتوانیم ادعا این را داشته باشیم که ایرانی هستند . اما خدا وکیلی مولانا جلال الدین محمد بلخی (مولانا) یا سید جمال که در مورد هویت واقعی او کلی اما و اگر است که نمیتوانیم به دنیا بگوییم که هیچ ادعایی نسبت به این بزرگواران نداشته باشند
پاسخ ها
پرنیان
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
شما مثل اینکه فکر کردی نقشه ما از چند قرن پیش همین گربه بوده.منظور تابناک این بود که چرا ما هیچ کاری واسه این مفاخر نمی کنیم
هیچ چیزی انحصاری نیست . اگر ما مفاهیم و ماه عسل تلاشهای این بزرگان را درک نمی کنیم و برایمان اهمیتی ندارد . انسان هایی هستند بفهمند و به کار ببرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
ماه عسل؟
دوستان عزيز
مبناي ايراني خواندن همه مشاهير جهان چيست؟
محل تولد؟ محل فوت؟ زبان فرد و زبان اثرش؟ تحت حكومت يك پادشاهي خاص؟
يك ملاك معرفي كنيد ما بدانيم كي ايراني بوده است و كي نبوده است.
باشه؟
يا علي
تمام نشانه های تاریخی ما بهتر است از ایران خارج شود . تا از حفظ آنها مطمئن شویم .
وقتی که ماقدرداشته هایمان رانمیدانیم
فقط هرازگاهی کسی یا جمعیتی نامی ازآنان ببرد سینه دران چنان فریادوا مال ماست راسرمیدهیم.انگارآتشی به خرمن هستی ما زده باشند.دوباره پس ازاندک زمانی وضع همان خواهدشد که قبلا بود
انگارمااصلاچیزی برای دزدیدن نداشتیم.
مفاخرمال کسانی است ،که ازآنان استفاده
می کنند،حتی اگرمالک بودنشان راآشکار
نکنند.مابایدازآنانی که ،هراز گاهی اسم مفاخررا یاد(زودفراموشکاران )!!!می اندازند ،
تشکرنماییم،به جهت اینکه اگر آتهانباشند
tشایدماهادراین پستوهای تاریخ مفاخرکه جای خودش رادارد،خودمان راهم گم کنیم
هرکسی کو دور ماندازاصل خویش
بازجویدروزگار وصل خویش
معما * تفکر سیدجمال الدین با سفیر آمریکا
تناسبی نداره اگر بن لادن بود یه چیزی
پاسخ ها
رزمگه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خیلی باهات موافقم...
بجاي اينگونه فرد پرستي و ظاهر بيني و تعصبات بدين گونه يك مقدار در زمان حال زندگي كنيم و به فكر ترقي در زمان حال باشيم.
گيرم پدر تو بود فاضل از فضل پدرترا چه حاصل
هرسه از تركهاي ايران هستند ابن سينا و مولوي از آسياي ميانه و سيدجمال از تركهاي اسدآباد همدان
پاسخ ها
منم
| Italy |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
خدا شفات بده .
ناشناس
| United States |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۷
...وی متولد اسعد آباد استان کنر در افغانستان بود...(ویکیپدیا)
خودش میگه افغانی. تو چی میگی؟
چرا دولت ایران به اونا اعتراض نمیکنه وازشون نمیپرسه با چه حقی دارن از اعتبار ایران برای خودشون استفاده میکنن.چرا یکی یه کمپین اینترنتی درست نمیکنه که رو سره حامد کرزای خراب بشیم.
واقعاض
خود شماچه تلاشی در راه حفظ فرهنگ و هویت ایران و ایرانی کردید.کافیه یه نگاهی به سر خط خبرهاتون بکنید ببینید دغدغه اصلی شما اهالی رسانه چیه؟!!!
متاسفم برای این همه خودبینی و نژاد پرستی همزبانان و همسایگان ایرانی ام.
چرا فکر می کنید " سیدجمال الدین افغان" به مدال در سرزمین خودش تبدیل نشود؟ نمیدانم ایرانیان! البته ایران امروز نه آن ایران فرهنگی بزرگ چرا فکر می کنند به دیگران تاراج گر بگویند و به تاراج خودشان اصلا نیم نگاهی نیندازند؟ حسادت و تاراج آنچنان درجه اش چنان بالا رفته که ایرانیان همزبان من راضی هست مولانا جلال الدین رومی بگویند ولی بلخی نگویند چون بلخ منطقه ی در شمال افغانستان است یعنی زادگان مولانا. و...
اصلا این که این شخصیت ها مال کدام کشور هستند اهمیت ندارد. چیزی که مهم است اینست که آنها متفکرین اسلامی هستند. پس بگذار افغانیها و . . . صاحب آنها شوند
تا جایی که من تحقیق کرده ام سید جمال الدین اسد ابادی افغانی بوده
بله دیگه
تا وقتی که رایزن های فرهنگی ما فقط فکر کارهای سیاسی و بخصوص اقتصادی هستند، فرهنگ ما به تاراج میره
در دین هم همین مثال رو میشه زد ....
تابناک بمیری با این نظر گذاشتنت.
الان یکی بگه باید چیکار کرد؟
متاسم
مهم نیست روز ی همه این کشورها پاره ای ازایران بوده اند بیاییم ماهم امروز هرکداممان یک بوعلی سین وغیرو شویم
بازی تاریخ را ببینید که نشان جمال الدین اسدآبادی که تمام عمر و توانش را صرف مبارزه با استعمار و انگلیس کرده است، بر سینه ی سفیر آمریکا نقش می بندد
این چه حرفیهایی است میزندید
اولا در هر مورد نمیشه به مردم دنیا دیکته کرد که چه بگویند چه بکنند و هر چیز را چه بنامند و غیره
دوما دید خودمان را به این موضوع عوض کنیم که اینقدر نامداران ایرانی بزرگ هستند که در قالب یک کشور و منطقه نمیگنجند
در بین اعراب مشهور است که ابن سینا عرب است و در فیسبوک میتوانید صفحه ای به نام ابن سینا افغانستانی است را بیابید همین موضوع حتی در مورد برخی قهرمانان ورزشی حاضر هم که مثلا کشور اذربایجان برخی از قهرمانان ایرانی را بعنوان افتخارات کشور اذربایجان در سایتها نشان میدهد
اخر کلام که حساسیت منفی بچای افتخار که نامدارن ایرانی را همه ارزو دارند مال خود بخوانند باعث ایجاد بد اخلاقی میشود اصلا همین اخبار را که شما منفی عنوان میکنید میشود بعنوان محرکه برای ایجاد مجدد کشور پارس قدیم که سیستم ایالتی داشته کرد
ابوعلی سینا یا خوارزمی هیچکدام در مرزهای ایران فعلی زاده نشده اند و تقریبا اکثرکتابهایشان به زبان عربی نوشته شده است و فقط در ایران زندگی کرده اند . دقیقا شرایط مشابه برای مولانا هم هست. ایشان فقط به زبان فارسی شعر گفته اند در حالیکه در ترکیه زندگی کرده اند. پس مولانا هنانقدر ایرانی است که ابو علی سینا و خارزمی و فارابیو خواجه نصیرالدین و ... عرب
مملکتو بدین ببرن بابا
جون به جونشون کنن حقیقت آنست این شخصیت های تربیت یافته در فرهنگ اسلامی ایران هستن و لو اینکه متولد کشور دیگری باشند . سلمان ما وقتی در دامان پیامبر رشد کرد سلمان محمدی ص شد بله چون ایرانی بود افتخار ما هم هست اشکالی ندارد . از این جهت آنها نیز به این اندیشمندان افتخار کنند . ولی با اشعار و آثار فارسی غیر دری غیر تاجیکی غیر ترکی این اندیشمندان چکار می کنند؟ مهم این است همه از اندیشه ،اخلاق و علم این اندیشمندان استفاده کنیم ولی اگر سید جمال بود می دید نشانش برسینه نماینده دشمن تفکرش خورده .....! واقعا برای کرزای متاسفم !
خوب عزیز جان، وقتی مولانا که متولد بلخه و تو بهش میگی رومی خوب معلومه که ترکیه میاد و صاحبش میشه!
خودت داری میگی رومی بنابراین طرف ترک محسوب میشه!
200 sale dige. dar kotobe tarikh afghanestan umade ke ebne sina male unast. rasman
چرا ما تصویری از ابن سینا , ابوریحان و دیگر نوابغ سرزمین خودمون رو روی سکه هامون ضرب نمیکنیم ؟واقعا چرا؟
حتی سایت ویکیپدیا هم اونو افغانی معرفی کرده .
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۸
خوب بابا طرف افغانیه دیگه چرا اعای بیخود میکنین؟
در ثانی، حالا مگه سید جمال کی هست که شما اینقدر سرش دعوا راه میندازین؟
شما به همون بزرگانی که دارید برسید سید جمال پیشکشتون! او خاک پای فردوسی و زکریای رازی و خوارزمی و خیام و ... نمیشه.
خيلي عالي نوشته شده بود.
با انصاف هم نوشته شده است.يقينا اهالي شهرهاي بلخ ، بخارا ، سمرقند ، هرات و ... هم ميتوانند و بايد بزرگان شهر و ديار خود را گرامي بدارند و از خود بدانند.اما اين شهرها كه از مراكز فرهنگي و تمدني ايران اسلامي هستند در وقايع ناگوار تاريخي از مام ميهن جدا ماندند و ايران اسلامي بزرگ به كشورهاي ايران و افغانستان و تاجيكستان و پاكستان تجزيه شد.برماست كه هرچه بيشتر به وحدت بين مسلمانان و خصوصا كشورهاي ياد شده كه پيوند ديرينه فرهگي و برادري با هم داريم بپردازيم و بزرگان و قهرمانان تمدني خويش نظير حضرت مولانا ، ابن سينا ، سيد جمال الدين اسدآبادي و امثالهم را گرامي بداريم.ياد و نامشان و راهشان را زنده نگاه داريم.فرزندان خود را با مفاخر فرهنگي خويش و با فرهنگ با اصالت اين مرز و بوم آشنا سازيم و بدين وسيله سپري در دست نسل جديد ، در برابر غرب زده شدن و پوچ و بي هويت شدن بدهيم.خدا ياريمان دهد.ياعلي
كجاي كاريد .دارند خودمان را هم به نفع خودشان ثبت مي كنند
اينها كه از نظر شما كافر هستند بس بيخود شلوغش نكنيد
مولوی و ابن سینا متعلق به کسانی اند که انها را میشناسند و ازاندیشه های انان بهره می برند. میراث این بزرگان متعلق به بشریت و انسان است نه یک ملت خاص. از بازی های بچه گانۀ کشور های جویای هویت گذشته ملت ایران به جای افتخار های بیهوده و کاذب که تنها به درد سرگرمی می خورد باید وظیفه خود را در معرفی این بزرگان به عالمیان انجام دهد و خود را حامل و نگهبان اثار ارزشمند این عزیزان بداند و به جای ایرانی بودن شناسنامه ای هویت ملی خود را در پرتو عظمت فکری این عزیزان بشناسد و تعریف کند. به حق در مملکت ما چند نفر در حد اشنایی بر رئوس اندیشه های ابن سینا شناخت و معرفت بر تفکر این اعجوبه تاریخ بشر دارند؟
نه بابا/ هنر نزد ايرانيان است وبس/وقتي بعضي كامنتها رو ميبيني نميداني گريه كني ياخنده از حماقت بعضيها
ما چرا به واقعیت های تاریخی احترام نمی گذاریم وقتی خود سید جمال زمانی که با نشریه فرانسوی مصاحبه می کند می گوید من یک افغانی هستم
حال اینکه او افغانی است یا ایرانی یا عرب مهم نیست انچه مهم است او مسلمان بود برای نجات مسلمانان یک لحظه هم آرام ننشست
خوب سید جمال مال افغانیاست دیگه.اصلا قبرش تو دانشگاه کابله
اهمیت موضوع را از رای هموطنان ببینید تاراج مملکت از هر نظر بی اهمیت است
شما ایرانی ها بلدین شعار بدهید....
مولانا وابن سیناکه ترک بودند
مولانا در خوارزم به دنیا امده و در ترکیه وفات یافته....این کجاش میشه ایرانی؟یکم منطق......
جمال الدین که افغانی بوده
سید جمال که قطعا ایرانی نیست.خودشم اصراری نداشت ایرانی باشه!!
از آجرهایی که به طرفمان پرتاب میشود پله هایی برای موفقیت بسازیم؛ بنظر من میشه این تهدید رو به فرصت تبدیل کرد و کشورهایی رو که هنوز خودشون رو تا حدودی متعلق به فرهنگ غنی پارسیان میدونن رو جذب کرد؛
پاینده باد فرهنگ غنی و با تمدن کشور ایران باستان
مرغ کیلویی چنده اون و ولش کن؟؟؟؟؟؟؟
بزار هویت این بزرگان برای کسانی باشد که قدرشان را میدانند.
ملت عشق ازجمله ملتها جداست - عاشقان را ملت و مذهب خداست
روزی یکی از همکاران جهت بازدید از نمایشگاه تجهیزات مخابراتی راهی ژاپن شده بود و از مسئولین نمایشگاه از راز تبدیل شدن ژاپن به قطب صنعتی بعد از دوران جنگ دوم جهانی شده بود پرسید و در پاسخ ژاپنی گفت در این جا ما از افکار مردانی بزرگ مانند امیرکبیر شما استفاده می کنیم و شما رگ دست او را در حمام می زنید و او را می کشید.
به نظر من خود اینا اگه از تو گور بیدار میشدن میگفتن کاش ایرانی نبودیم!
اصلا مهم نیست اینها کجاییند و به اسم چه کشوری ثبت می شوند مهم اینست که چه کسی دنبال رو اینهاست کتاب قانون ابن سینا را چند تا از دکترهای ما خوندن؟ رساله در نبض رو چطور!
مثنوی معنوی رو خداییش چند تا از حکایتهاش رو بلدیم.
چند تا از داستانهای شاهنامه رو بلدیم ....
این مفاخر که سالهاست مرحوم شده اند مهم اینه که کی از آثارشون استفاده می کنه!
تابي جون خونت رو آلوده نكن اينها دنبال دست وپاكردن يه قدمت تاريخي براي خودشونن
ازبكستان ابن سينا،عليشرنوائي،
سمرقندوبخارا كه خيلي هاشون هنوز هم فارسي صحبت ميكنن ازخودشون ميدونن وهمچنين ايران روبه واسطه حمله تيمورلنگ براي خودشون ميدونن واين به واسطه توافق ها بين دوكشوره
متاسفانه آنهای که همه بزرگان را فقط ایرانی نام میبرند وسعی میکنند ملیت این دانشمندان رابنام ایرانی جلوه دهند سخت در اشتباه ومغزشان پوچ توخالی است سید جمال افغانی وابور ریحان وابن سینا مربوط به ملیتهای خودشان هستند
در آن زمان هم به اين انديشمندان ودانشمندان در اين كشور ارزش واحترام قائل نشده اند كه رفته اند وتركيه اي وافغاني و تاجيكستاني شده اند چرا اينقدر حرص مي خوريد خودمان اينطوري خواسته ايم ونياكانمان اينطوري رفتار نموده اند .
ما فقط به فرهنک اسلامی خیلی تاکید داریم که باعث اسلام زدگی مردم شده است فراموش نکنین به هر چیز که زیاد تاکید شود موجب تنفر مردم میشود
با سلام حالا ثابت کنید که سید جما ل ایرانی است چه مشکلی را حل میکند ؟ واگر افغانی باشد ضایعهی خواهد بود؟
فروختن کشور به خاک ان نیست.
جواب تاریخ راچه میدهید.
مگه اهمیتی هم داره! وقتی اینقدر مشکلات روزمره داریم، دیگه اصلا نوبت به اینها نمی رسه که...
واقعیت این است که اندیشمندان و بزرگان علم و فرهنگ و تاریخ فلسفه ودین ایرانی خود را متعلق به قوم و نژاد و ملت خاصی نمیدانستند و توشه خدادادی خود را در خدمت بشریت و جهان میگذاشتند مانند ایت الله سیستانی و بحرالعلوم و سید علی همدانی ابو علی سینا و مولانا ... این بزرگان با سفر یا مهاجرت رسالت را انجام داده اند و فارغ از بحثهای ملی بوده اند
این شخصیت ها زادگاه دارند اما وطن ندارند. دوستان ایرانی باید افتخار کنند که این شخصیت ها مورد تجلیل و تحلیل قرار می گیرند. این حرف های ضد فرهنگی خود در حقیقت به معنای دقیق کلمه تاراج فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی به شمار می آید. همه اینها از هر دیاری که باشند به قول اقبال لاهوری باید گفت:
نه افغان و نه ترک و نه تتاریم چمنزادین و از یک شاخساریم
تمیز رنگ و بو بر ما حرام است که ما پرورده یک گلعزاریم
واقعا برای نویسنده این مقاله متاسفم هستم. ای کاش پیش از آنکه قلم به دست می گرفتند و افاضه ادب و اعلام حضور می نمودند کمی بیشتر راجع به شخصیت هایی که اسامی شان را نگاشته اند کمی مطالعه می نمودند. برای شما که ادعای فتح ثریا را دارید نگاشتن چنین مقاله هایی بعید است.
زادگاه سيد جمال الدين افغانستان است و اينكه ما مجسمه وي را در اسدآباد همدان نصب كرده ايم يك تحريف و دروغ بزرگ است بنا بر اين آنها هم مثل ما عمل مي كنند.
ای بابا...
چرا کسی از کورش بزرگ بنیان گذار و دوستار حقوق بشر نام نمی بره چرا کسی که اسمش تو چند کتاب آسمونی اومده وازش به عنوان نجات دهنده بشر وقدیس نام برده شده اسمی برزبانها نمیاره چرا سعی میکنن که به فراموشی سپرده بشه کسانی که اونو ظالم میدونن خودشون چه خدمتی به تمدن بشری کردن؟؟؟
این بزرگانی که اشاره شده همه قابل احترام هستن. و روزگاری زادگاه این عزیزان بخشی از قلمرو ایران بزرگ بوده که به دلیل بی کفایتی وبی لیاقتی عده ای بی غیرت وخود فروخته از ایران عزیز جدا شد.
من كه آخرش نفهميدم اين دولت براي مردم چه كرد!؟ اين از اوضاع داخلي و فرهنگمون و اون هم از اوضاع خارجكيمون
هرچند تمام افراد نام برده در حوزه تمدنی ایران هستند ،اما باید یاد باشه که نام قدیم افغانستان هم زمانی که قسمتی از ایران بوده اریانا بوده است ،پس از جدایی به افغانستان تغیر نام داد- سید جمال هم مشهور به افغانی هست برای این موضوع میتوانید به ویکی پدیا نام سیدجمال رو سرچ کنید تا ازخدمات وی مطلع بشوید.اما به دلیل نفرت مردم از جنایت های افغهان در زمان محمود افغان علاقه مند در ایران خود را اسد ابادی خطاب کند
ما در عوض استاد پناهیان و امثال او را داریم
ای عقده ای که نظر منو چاپ نکردی
حالا چي بايد كرد؟
وقتی همه وقتمون صرف جنگیدن با دنیا بشه همینه دیگه
"شما نشان سید حسن نصرا... و اسماعیل هنیه ضرب کنید تا حرص لبنان و فلسطین دربیاد "
ای تابناک جان،قربانت ورم تو هم از اونایی هستی که بیشتر اوقات تیشه به ریشه می زنی...............
اون اقای که میگه چند هزارتا افغان تو دانشگاهای ایران درس میخونه و میگه که بعد از اینکه فارغ الحتصیل شد به امریکا میره و دانش ما را در اختیار امریکا میگذاره، فکر کنم از امریکا اصلا خبر نداره که تو چه موقعیتی است از نظر علم و تکنولوژی. متاسفم که هنور تو ایران با سوادی پیدا میشه که اینطوری فکر میکنه
از مرز چين تا قلب اروپا و از جنوب سيبري تا يمن -تركيه -عراق -سوريه -مصر -هند -پاكستان -آذربايجان - ارمنستان -قطر -امارات -بحرين-عمان وخيلي جاهاي ديگر زماني جز ايران بودهاند اما بي غيرتي بعضي ها باعث جدايي آنها از خاك وطن شده ولي آن روز بزرگ احيا امپراطوري ايران نزديك است.افرادي مثل شما كه از تمدن فارس صحبت مي كنيد به آرمان ايران بزرگ خيانت مي كنيد ايران تاريخ خود را مديون اقوام ساكن آن و بخصوص تركه دارد آذربايجانيه هر لحظه آماده قرباني شدن براي ايران هستند.
اي ننوشته عالي بود ولي اي كاش نويسنده كمي هم به بزرگان ايران باستان امسال كوروش داريوش ... اشاره مي كرد... بزرگداشت كوروش را ما در دنيا داريم جهانيان كوروش را پيغمبر شاه مي خوانند انوقت ما هيچ روزي را براي بزرگداشت كوروش نداريم ... گويا گناه كوروش اين بوده كه مسلمان نبوده كه اين طور مورد بي مهري سياستگزاران فرهنگي كشور ما قرار مي گيرد..
کوروش کبیر در روز تولدش در ایران بزرگداشت ندارد
اصلا تابحال شده در تلوزیون در مورد کوروش صحبت شود؟
واقعا چرا!
ماهارو اگه ول کنن میگیم تام کروز و آلن دلون هم بچه های میدون خراسون بودن و اونا رو از ما دزدیدن. حالا مال هرجا باشن... مرغ کیلویی چنده؟؟؟
ته؟؟؟ جداً متوجه شديد؟!!‌چند ساله كه اين موضوع از طريق ايميل ها دست به دست ميشه؟!‌ وقتي كسي اهميتي به هويت تاريخيمون نميده و شايد برخي درصدد حذف اون هستند، چطور ميشه انتظار داشت كه كشورهاي ديگه به داشته هاي ما كه خودمون نمي خواهيمش دست درازي نكنند؟!
صدر صد ایرانی نبوده اند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر