وی با بیان اینكه تاكنون دلیل توقف شمارهگذاری سمند ال.ایكس و پژو پرشیا به طور رسمی از سوی نیروی انتظامی اعلام نشده است، افزود: ممكن است بر اساس شرایط دیگری كه خارج از محدوده استانداردهای 51 گانه است، شمارهگذاری این خودروها متوقف شده باشد.
رئیس اداره مكانیك و خودرو موسسه استاندارد با اشاره به توقف شمارهگذاری سمند LX و پژو پرشیا گفت: دلیل توقف شمارهگذاری این خودروها به طور رسمی از سوی نیروی انتظامی اعلام نشده است.
به گزارش فارس، علیرضا نورافكن اظهار داشت: از نظر رعایت استانداردهای 51 گانه، این خودروها هیچ مشكلی ندارند و ما نیز در حال بررسی دلایل توقف شمارهگذاری آنها هستیم.
وی با بیان اینكه تاكنون دلیل توقف شمارهگذاری سمند ال.ایكس و پژو پرشیا به طور رسمی از سوی نیروی انتظامی اعلام نشده است، افزود: ممكن است بر اساس شرایط دیگری كه خارج از محدوده استانداردهای 51 گانه است، شمارهگذاری این خودروها متوقف شده باشد.
وی توضیح داد: هر خودرویی برای تولید باید استانداردهای 55 گانه را رعایت كنند كه 51 مورد آن به مؤسسه استاندارد و 4 مورد دیگر كه استانداردهای آلایندگی و مصرف سوخت است، به سازمانهای بهینهسازی مصرف سوخت و محیط زیست مربوط میشوند.
نورافكن با بیان اینكه تأییدیه لازم برای تولید سمند و پژو پرشیا از سوی مؤسسه استاندارد صادر شده است، گفت: تمام خودروهای سمند و خانواده پژو دارای تأییدیه لازم از سوی مؤسسه استاندارد هستند.
تاخیر 25 روزه در پلاك گذاری سمند LX
یكی از مشتریان محصولات ایران خودرو با اشاره به تأخیر 25 روزه در پلاك گذاری سمند LX خود گفت: 25 روز پیش یك دستگاه سمند LX را از یكی از نمایندگیهای ایران خودرو تحویل گرفتم كه تا امروز پلاك نشده است.
وی ادامه داد: وقتی این موضوع را با شركت ایران خودرو مطرح كردم، عنوان شد كه بدنه این خودرو تولید سال 89 و موتور آن تولید سال 88 است و این مسئله باعث شده تا نیروی انتظامی با پلاك گذاری آن مخالفت كند.
وی با بیان اینكه برای خرید خودروی خود 14.5 میلیون تومان پرداخت كرده است، اظهار داشت: طبق شنیدهها، این خودرو حدود 6 ماه است كه در انبار یكی از شركتهای خریدار عمده محصولات ایران خودرو باقی مانده و هم اكنون با مشكل رعایت استانداردها روبرو است.
خودروسازان در نصب یك یا دو چراغ دنده عقب در تندر مختارند
رئیس اداره خودرو موسسه استاندارد درمورد دلیل توقف شمارهگذاری تندر 90 نیز با بیان اینكه پلاكگذاری این خودرو از سر گرفته شده است، گفت: بر اساس استانداردهای ملی ایران و اتحادیه اروپا هیچ الزامی برای وجود دو چراغ مهشكن و یا دندهعقب در خودروها وجود ندارد. وی تصریح كرد: طبق قوانین مؤسسه استاندارد، خودروسازان مختارند یك یا دو چراغ مهشكن یا دندهعقب برای تولیدات خود نصب كنند.
نورافكن با بیان اینكه موضوع توقف شمارهگذاری تندر 90 با حضور نمایندگان مؤسسه استاندارد، خودروسازان و نیروی انتظامی بررسی شد، گفت: ابهامی در متن قانون وجود ندارد ولی احتمالاً تفسیر قانون با ابهام روبرو بوده است.
به حق چیزهای نشنیده، از کی تا حالا سال ساخت موتور هم جزو مسائل مورد توجه شماره گذاران قرار گرفته است؟! مگر فرض کنیم خودروساز باید استانداری را در خودروی ساخت سال 89 خود رعایت می کرده ولی نکرده و با بدنه 89 موتور 88 فروخته باشد! که آنوقت دلیل شماره نشدن می شود یک خرده دو دره کردن خودروسازها!
یک چراغ دنده عقب اولا ماشین را شبیه موتورسیکلتی می کنه که از روبرو میاد دوما در رانندگی در تاریکی شب یک طرف خودرو تاریک و دید در حداقل قرار می گیرد و امکان ایجاد حادثه را افزایش می دهد سوما خودرو را از حالت تقارن و توازن خارج می کند
احتمال دارد با کشف شبکه اختلاص در ارتباط باشد . توجه کنید : " بدنه این خودرو تولید سال 89 و موتور آن تولید سال 88 است " و یا " این خودرو حدود 6 ماه است كه در انبار یكی از شركتهای خریدار عمده محصولات ایران خودرو باقی مانده و هم اكنون با مشكل رعایت استانداردها روبرو است. "
شورش را در اوردید. هر روز شماره گذاری یک خودرو را متوقف می کنند بعدش هم میگن مشکل حل شد.. آیا مشکل با بخشیدن چهار پنج دستگاه به پلیس حل میشه؟ مثل همیشه
ولي بهتر است خودروسازان خست به خرج ندهند و برابر آنهمه پولي كه از مردم اخذ مي كنند تجهيزات كامل ايمني از قبيل دو چراغ مه شكن و دنده عقب،كيسه هوا و ساير امكانات مثل جعبه آچار و راديو پخش قابل قبول بر روي خودروهاي توليدي نصب نمايند.
متاسفانه تفاسيري از قانون كه از سوي پليس صورت ميگيرد هر از چند گاهي در امر شماره گذاري خودروهاي داراي تاييديه اختلال ايجاد مي كند.طبق قانون ارتقاء كيفي خودرو مصوب مجلس شوراي اسلامي سازمان استاندارد تنها متولي كنترل و اعلام نظر در خصوص استاندارد بودن يك خودرواست ولي نيروي محترم پليس هر از چند گاهي با دخالت در مسائل مربوط به استاندارد كه عموماً كارشناسي و قانوني نيست موجب گرديده كه يك سازمان استاندارد پليسي در دل خود ايجاد كند .مسئولين اين نهاد بارها تاييديه هاي صادره از سازمان استاندارد را قبول ندارند.نمونه آن الزام شركتهاي پارس خودرو و ايران خودرو به نصب دو چراغ مه شكن عقب و دنده عقب در حالي كه چندين سال از توليد خودروهاي مزبور ميگذرد و طبق مغاير با استانداردهاي ملي است همچنين الزام خودروسازان به نصب پلاك شناسايي من درآوردي كه هيچ سنخيتي با پلاك استاندارد ندارد و لجاجت و عناد با سازمان استاندارد مي باشد.همچنين الزام كاميون سازان به نصب سيستم gps و مخصوصا تهيه اين سيستم از يكي از شركتهاي زير مجموعه پليس که معلوم نیست چیست!