بازدید 2790

بازار پررونق مصرف محصولات آرايشي

کد خبر: ۱۰۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۵۳ 12 June 2010
روند رو به رشد افزايش مصرف لوازم آرايشي با وجود برخي محدوديت‌هاي مصرف اين محصولات در كشور، موجب شده است تا زنان ايراني در رديف هفتم زنان مصرف‌كننده لوازم آرايشي در جهان قرار گيرند.

 اكنون زنان ايراني انواع محصولات آرايشي را مورد استفاده قرار داده و ميزان مصرف اين محصولات در ايران به حدي بالا رفته كه كشورمان در منطقه خاورميانه به دومين بازار بزرگ محصولات آرايشي پس از عربستان سعودي تبديل شده است. همچنين افزايش استفاده از لوازم آرايشي در ايران موجب شده تا سالانه700 تا 750 ميليون دلار محصولات آرايشي قاچاق به كشور وارد شود.

براساس آخرين برآورد‌هاي انجام‌شده، ايراني‌ها سالانه حدود 2ميليارد دلار محصولات آرايشي مصرف مي‌كنند و اين كشور 74ميليون نفري حدود 29درصد از بازار محصولات آرايشي خاورميانه را در اختيار دارد؛ منطقه‌اي كه در آن عربستان سعودي بزرگ‌ترين بازار محصولات آرايشي محسوب مي‌شود. اين افزايش مصرف در حالي صورت مي‌گيرد كه بيشتر محصولات آرايشي از طريق واردات رسمي يا قاچاق به كشورمان وارد شده و ميزان توليد داخل اين محصولات بسيار اندك است.

سرمايه‌هايي كه هدر مي‌رود

حجم بالاي مصرف لوازم آرايشي در كشورمان بيانگر سرمايه‌هاي هنگفتي است كه با هر بار مصرف اين محصولات از بين مي‌رود. اين روند موجب‌شده تا اكنون بسياري از برندهاي پرطرفدار بين‌المللي محصولات آرايشي به راحتي در مغازه‌هاي شهرهاي مختلف كشور يافت شود.

 به گزارش ايسنا، برخي نشريات خارجي، ايران را هفتمين بازار بزرگ مصرف محصولات آرايشي در جهان توصيف و اعلام كرده‌اند كه سالانه 1/2ميليارد دلار انواع لوازم آرايش در ايران فروخته مي‌شود. در واقع حدود 14ميليون زن ايراني بين 15تا45سال، ماهانه حدود 7دلار بابت خريد انواع محصولات آرايشي قاچاق هزينه ‌مي‌كنند كه حداقل 30‌درصد آن توليد كشور چين است.

رشد 40 درصدي واردات

همچنين تازه‌ترين خبرها از افزايش 40درصدي واردات رسمي انواع لوازم آرايشي در سال گذشته حكايت دارد، به‌نحوي كه سال گذشته واردات رسمي انواع لوازم و محصولات آرايشي به ايران با رشد بيش از 40درصد مواجه شده تا مشخص شود كه كشورمان حتي در شرايط بحران مالي جهاني هم بازار داغي براي صنايع آرايشي جهان به شمار مي‌رود. در سال گذشته واردات لوازم و محصولات آرايشي به كشورمان با رشد بيش از 40درصد، به رقم 43 ميليون و 690 هزار دلار رسيد و حتي بحران مالي جهاني هم حريف بازار خوش‌اشتهاي لوازم آرايشي ايران نشده است.

در سال گذشته امارات متحده عربي با صادرات نزديك به 12ميليون دلاري لوازم آرايشي به كشورمان، در صدر كشورهاي صادركننده اين محصولات به ايران قرار داشته و بعد از اين كشور نيز كشورهاي فرانسه و آلمان به‌ترتيب با6‌ميليون و 490‌هزار دلار و 4ميليون و 996‌هزار دلار در رتبه‌هاي دوم و سوم صادرات لوازم آرايشي به كشورمان در سال 1387 قرار دارند. همچنين تركيه با 3ميليون و 687‌هزار دلار و ايتاليا با 3ميليون و 370 هزار دلار رد‌ه‌هاي چهارم و پنجم را در بازار لوازم آرايشي كشورمان به‌دست آورده‌اند.

ركورد‌داران مصرف بدون توليد

اين آمار و ارقام موجب شده است تا زنان ايراني مانند برخي كشورهاي خاورميانه، از جمله ركورد‌‌داران مصرف لوازم آرايشي در جهان محسوب شوند. اين افزايش مصرف در حالي صورت مي‌گيرد كه اندك توليد‌كنندگان داخلي اين حوزه از واردات بي‌رويه و بعضا بي‌كيفيت اين كالاها به‌ويژه از چين رنج برده و جزو مظلوم‌ترين صنايع بوده‌اند. در فضايي كه صنايع داخلي توان چنداني براي رقابت با غول‌هاي صنعتي جهان ندارند، بايد انتظار داشت كه بازار داخلي تمام و كمال در خدمت محصولات خارجي و وارداتي قرار گيرد.

در زمينه اين محصولات نيز همانند بسياري از كالاهاي وارداتي بي‌كيفيت، برخي توليد‌كنندگان داخلي با انتقاد از نبود نظارت بر ورود اجناس بي‌كيفيت و غيراستاندارد آرايشي و بهداشتي به كشور عنوان مي‌كنند كه حتي در زمينه برچسب‌ها و نوشته‌هاي روي لوازم آرايشي خارجي نيز نظارت چنداني به نسبت توليدات داخل وجود ندارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی