بازدید 31402
۱
بسته خبری استانی «تابناک»؛

این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۳۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹ 07 October 2015
2
مجموعه سایت‌های استانی «تابناک» که به صورت یک منظومه رسانه‌ای ذیل سایت «تابناک» فعالیت دارند، در گستره استانی خبرهای متنوعی تولید می‌کنند که بخشی از این خبرها برای عموم مخاطبان در هر نقطه از کشور جذاب است. «تابناک» با این نگاه، گلچینی از وقایع کشور که کمتر در معرض توجه عمومی قرار می‌گیرد اما از اهمیت بالایی برخوردار است را قالب «بسته خبری استان‌های تابناک» منتشر می‌کند.

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.

در بسته خبری استانی ذیل هر سرکلیشه استانی، می‌توانید گزیده آخرین اخبار استان مذکور را بیابید و با کلیک بر روی سر کلیشه یا با استفاده از QR CODE تلفن همراه تان می‌توانید وارد استان مورد نظرتان شوید و وسعت بیشتری از اخبار استانی منطقه جغرافیایی مدنظر را تماشا کنید.

«تابناک» با هدف اختصارنگاری در تنظیم مهم ترین اخبار نقاط مختلف کشور در قالب این بسته، با رویکرد غالب انتشار اخبار و تحلیل های اختصاصی و منطقه‌ای، این بسته خبری را گرد آوری و عرضه می‌کند. «تابناک» خلاصه ای از این اخبار را تقدیم تان می کند که با کلیک بر روی تیتر اخبار می توانید متن، تصاویر و محتوای بیشتر را مشاهده کنید.


2
این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا داد

پیکر حاج محمدرضا جلالی از قربانیان فاجعه منا در حالی روز گذشته با حضور انبوه مردم شهیدپرور و انقلابی تبریز تشییع شد که با روایتی جدید از آخرین دقایق حیات وی، شهادت او با ابعاد تازه‌ای مواجه شده است.

به گزارش تابناک تبریز، در نخستین روزهای پس از فاجعه منا و اعلام نام محمدرضا جلالی خیرآباد در میان مفقودین این فاجعه، خانواده او در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها اعلام کرند پس از این حادثه وی با منزل تماس گرفته و خبر سلامتی خود را اعلام کرده است اما روز گذشته و همزمان باتشییع و تدفین این مداح جوان تبریزی، روایتی جدید از آخرین دقایق حیات او منتشر شد که موضوع شهادت او در این فاجعه را با ابهامات بسیاری روبرو می‌کند.

حاجی تبریزی فداکار

بهزاد پروین قدس عکاس پیشکسوت دفاع مقدس و از نزدیکان خانواده جلالی در این خصوص گفت: طبق روایت همراهان حاج محمدرضا جلالی پس از رساندن جانباز حاجی مصلحی به چادر به محل حادثه بازگشت تا این که چند ساعت بعد نامش در آمار مفقودین قرار گرفت و پس از چند روز بی‌خبری پیکر او به وطن بازگشت.


لیست اصولگرایان تکمیل، راه دشوار اصلاح‌طلبان؛ معاون احمدی نژاد دنبال بازگشت به مجلس

در فاصله 150 روزمانده تا انتخابات مجلس شورای اسلامی، احزاب و جناح‌ها در آذربایجان‌شرقی برای 19کرسی استان در مجلس رقابت پنهان خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش تابناک تبریز، اخبار شنیده شده حاکی از آن است که اصولگرایان استان از هم‌اکنون بیست خود را تکمیل کرده‌اند و در محافل خصوصی بر قطعیت آن تاکید می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا‌میرتاج‌الدینی نماینده سابق تبریز در مجلس شورای اسلامی که پس از انتصابش به عنوان معاون پارلمانی رییس جمهور پیشین یک کرسی تبریز در مجلس برای قریب به دو سال خالی ماند، بار دیگر سودای رقابت انتخاباتی و حضور در مجلس را دارد.

محمدحسین فرهنگی که از سوی حجت‌الاسلام تقوی مسئول هماهنگی اصولگرایان به عنوان هماهنگ‌کننده اصولگرایان در استان معرفی شد، دیگر عضو این لیست است. او سه دوره متوالی نمایندگی حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را بر عهده داشته و در صورت انتخاب در دوره آتی، با رکورد اسماعیل جبارزاده در نمایندگی چهار دوره متوالی تبریز، برابری خواهد کرد.

احمد‌علیرضا بیگی استاندار سابق آذربایجان‌شرقی ضلع سوم این لیست است. او این‌روزها در مجالس مذهبی حضوری پررنگ دارد و در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نسز به بیان برخی خاطرات و نظرات خود می‌پردازد. محمد اسماعیل سعیدی نماینده فعلی تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس، فیروز رضایی مدیرکل آموزش و پرورش استان در دولت سابق و نسرین پیرسمساری مدیرکل زنان و خانواده استانداری آذربایجان شرقی در زمان استانداری بیگی، سه عضو دیگر این لیست اعلام می‌شوند.

در سوی دیگر، اصلاح‌طلبان راه دشواری تا معرفی لیست واحد هود در پیش رو دارند. طبق اخبار شنیده شده استراتژی اصلاح‌طلبان آذربایجان برای انتخابات پیش‌رو، ثبت‌نام حداکثری است. آن‌ها پس از عبور افراد از فیلتر شورای نگهبان به لیست فکر خواهند کرد.

ن
هرچند روند ساخت و راه اندازی متروی اصفهان به حرکت لاک پشتی بسیاری از پروژه های عمرانی اصفهان شباهت داشت اما گویی قرار است، قطار شهری اصفهانی‌ها روی ریل حرمت بیفتد و بالاخره مردم اصفهان سوار مترو شوند.

به گزارش تابناک اصفهان، این پروژه حدودا 15 ساله اصفهانی، دوره مدیریتی سه شهردار را به خود دیده و حال قرار است بعد از فراز و نشیب های بسیاری که این طرح به خود دیده و شهر را تا مدت‌ها درگیر خود کرده بود، به ثمر بنشیند.

عملیات اجرایی این طرح گرچه از سال 1381 آغاز شد اما این طرح به دلیل مشکلات میراثی که بر سر راه آن وجود داشت و نیز عمدتا برخی تصمیمات مدیریتی که به پیشبرد این پروژه لطمه وارد ساخت از دیگر هم دوره ای‌های خود یعنی متروی مشهد و تبریز عقب ماند و حال پس از 15 سال از روزی که کلنگ آن به زمین زده شد، فردا روبان افتتاح آن با قیچی‌ای که به دست وزیر کشور خواهند داد، چیده می شود.

البته متروی اصفهان پیش از این به محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، هم سواری داده است و یک بار دیگر هم به اصطلاح افتتاح شده اما با این وجود، قطار شهری اصفهانی‌ها به زودی میزبان رحمانی فضلی، هم خواهد بود. این راه اندازی مربوط به فاز نخست، خط یک از شهرک قدس خیابان امام خمینی تا میدان 25 آبان در خیابان کاوه است. متروی اصفهان بعد از افتتاح رسمی، روزانه به مدت سه ساعت و با فاصله زمانی نیم ساعت با دو رام قطار فعالیت خواهد کرد.


جریان دوباره زاینده‌رود به گاوخونی نخواهد رسید!


زمزمه‌های جاری شدن زاینده رود در شهر اصفهان دوباره در شهر پیچیده است و قرار است این رودخانه که زمانی دائمی بود به صورت موقت برای سیراب کردن مزارع شرق اصفهان جاری شود.

به گزارش تابناک اصفهان، زاینده رود که حدود پنج ماه است دیگر در اصفهان جریان ندارد، آبانماه امسال برای آبیاری کشت شرق و احتمالا غرب اصفهان دوباره به جریان خواهد افتاد.

هنوز حجم آبی که قرار است در این جریان به اصفهان برسد مشخص نشده است اما گویی حجم پیش بینی شده تنها تا مزارع شرق خود را خواهد رساند و کام گاوخونی از این آب سیراب نخواهد شد.


ی

چندی پیش خبر آزار معلولان در یک مرکز نگهداری از معلولان در شهرستان فردیس افشا و حتی فیلم‌هایی نیز در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شد. این فیلم‌ها و خبرهای مربوطه به شدت مردم را منزجر کرد و بسیاری خواستار برخورد جدی با عاملان بودند.

حال اسنادی در اختیار تابناک البرز قرار دارد که اتفاقات مشابه فاجعه آزار معلولان اینبار در یک کمپ ترک اعتیاد در نظرآباد رخ داده است. بر اساس این اسناد، بیمارانی که برای ترک اعتیاد به این مرکز مراجعه کرده و تعدادی از آنها از بیماران دستگیر شده توسط نیروی انتظامی بودند، مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

این خبر را محمد قیومی دادستان نظرآباد تایید و اعلام کرده است که به دنبال دریافت گزارشی از ضرب و شتم بیماران در یک کمپ ترک اعتیاد، بلافاصله بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.


خانواده‌ای بی‌خانمان روزهای خود را چگونه زیر پل می‌گذرانند؟


حدود یک هفته است که مردم و رهگذرانی که از زیر پل شهدای روحانی در شهرستان کرج عبور می‌کنند، با انبوهی لوازم منزل اعم از فرش و قالیچه و یخچال و ماشین لباس‌شویی و چندین بقچه و به قول قدیمی‌ها کاسه و بشقاب روبه‌رو می‌َشوند که به صورت نامنظمی زیر این پل چیده شده است.

پل شهدای روحانی در بیستم تیر ماه سال 91 و در زمانی به بهره‌برداری رسید که شهرداران کلانشهر‌های کشور در کرج حضور داشتند. خبرنگاران شاهد بودند که در زمان افتتاح این پل، 6 قیچی از سوی شهردار وقت کرج به محل آوردند و هر کدام از مسئولان استانی و ملی حاضر در مراسم به گوشه‌ای از روبان قیچی می‌زدند. اگر آن روز مدیران حاضر در مراسم افتتاح خوشحال و خندان بودند،‌ اما حدود 7 روزی است که یک خانواده مضطرب، ترسیده، بی‌امید و مایوس زیر این پل زندگی می‌کنند.

تابناک البرز به حرمت و به پاس شرافت این خانواده از انتشار عکس‌ها و نام خانواده فوق خودداری می‌کند، اما مردم باید بدانند که زیر گوش مسئولان کرج، یک هفته‌ای است که خانواده‌ای به دلیل نداشتن پول پیش خانه، صاحب‌خانه اساس منزل آنها را به خیابان ریخته و آنها چاره‌ای به غیر از نشستن زیر پل ندارند.

برخی از کسبه محل به خبرنگار تابناک گفتند که در این هفته بارها با دستگاه‌های مسئول از جمله کمیته امداد، بهزیستی و نهادهای خدماتی و حمایتی تماس گرفته‌ایم تا شاید کمکی به این خانواده انجام دهند، اما فقط ماموران شهرداری و نیروی انتظامی به محل آمده و تلاش دارند آنها را از زیر پل بیرون کنند!


ن

ابتکاری زیبا از مردم یکی از محلات شهرایلام برای کمک به محرومین

گرچه از دیرباز محرومیت همراهی نامیمون برای استان ایلام ومردمانش بوده است  اما حقیقت  این است این  واژه نامانوس هیچگاه نتوانسته است بر دل بزرگ ایلامیان اثری بگذارد و توجه آنان را از همنوعان بازدارد.

به گزارش تابناک ایلام؛ مردم با سخاوت ونوع دوست سرزمین ایلام در اوج سختیها ومحرومیتهای تحمیلی هیچگاه از همنوعان نیازمندخود غافل نبوده اند، توجه به همنوع وسخاوت وانفاق این مردمان همواره زبانزد بوده است ،گذشت ازحداقل داشته های خود هنریست که در میان این مردم موج می زند.

با آغاز فصل سرما، هستند افرادی  که بدلیل فشارهای اقتصادی ونداری ،تهیه پوشاک گرم  خود وفرزندانشان به دغدغه ای مهم برای آنان تبدیل شده است، اما امروز نگاه به این قشرمحروم  از چشمان جمعی از مردم باسخاوت ایلام پنهان نمانده است وراهی ارزشی برای کاهش دغدغه این شهروندان آبرومند یافته اند.

ک

مردم یکی از محلات ایلام در اقدامی ابتکاری راهی بسیارزیبا را برای کمک به همشهریان خود برگزیده اند که درنوع خود بی نظیراست، اقدامی ارزشی و پسندیده که در اوج انفاق، عزت نفس نیازمندان مدنظر قرارگرفته است.

این مردمان با سخاوت در  یک یا دوخیابان خلوت شهر، مکانی را برگزیده اند تاشهروندان بتوانند پوشاک گرم مازاد خود را پس از شستشو واتوکشی دررخت آویزهایی که به این منظور تعبیه شده است قرار دهند. این مکان فرصتی را پیش روی نیازمندان قرار داده است تا پنهانی ودور از چشم دیگران وبا حفظ عزت نفس خود بتوانند البسه گرم مورد نیاز خود را ازاین مکان تامین نمایند.

محله انفاق محله ایست که در آن نه هدیه کننده تفاخر می کند و نه عزت نفس هدیه گیرنده شکسته می شود زیرا عمل انفاق در پنهانی وبه دور چشمان همه صورت می گیرد این محله دستاویزیست برای کاستن از اصراف وفرصتیست برای آزمایش سخاوت و انفاق. این محله می تواند بعنوان الگویی زیبا و پسندیده به سایر نقاط شهر و حتی کشور تعمیم داد شود تا از این طریق هدایای مردم بصورت مستقیم در اختیار نیازمندان واقعی قرار بگیرد.


اسباب بازی‌های دست دوم را دور نریزید

معاون امور جوانان هلال‌احمر ایلام، از اجرای ویژه‌برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر استان به مناسبت هفته‌ی ملی کودک خبر داد. در این طرح از کودکان خواسته‌شده که اسباب‌بازی‌های دسته دوم و قابل‌استفاده‌ی خود را به چادرهایی که در سطح شهرستان‌ها بر پا می‌شود اهدا کنند تا در طرح کاروان‌های نیکوکاری به کودکان روستایی در روستاهای محروم اهداء شود و با اهداء وسایل بازی‌های دسته دوم به کودکان محرم روحیه‌ی کمک به همنوع در بین کودکان نهادینه شود.


افزایش بی سروصدای بهای برق مصرفی در ایلام


در حالی که مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام از عدم افزایش تعرفه برق در این استان در سال 94 سخن به میان آورد، تابناک ایلام گزارش داد، شهروندان استان ایلام در ماههای منتهی به فصل  تابستان سال جاری شاهد افزایش چشمگیر بهای برق مصرفی نسبت به دوره های قبل بوده اند

یکی از شهروندان ایلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک ایلام گفت: میزان بهای برق مصرفی که در قبض آخرین دوره درج شده است نسبت به دوره های قبل افزایش زیادی داشته است که باوضعیت پیش آمده توان پرداخت این مبلغ را بصورت یک جا نداریم.

یکی دیگر از شهروندان که مدیر یک موسسه غیردولتی بود دراین باره گفت: در قبض این دوره شاهد افزایش چند برابری بهای برق مصرفی هستیم این درحالیست که در طول شبانه روز ما فقط  5ساعت از کولر آبی ودو دستگاه رایانه استفاده می کنیم و19ساعت عملا از برق استفاده ای نمی کنیم چرا باید مبلغ 270هزارتومان پرداخت کنیم؟ و این افزایش بها چه معنایی دارد؟

مشاهدات میدانی خبرنگار ما نیز موید این حقیقت است که در آخرین دوره منتهی به فصل تابستان بهای برق مشترکین ایلامی با افزایش چشمگیری روبرو بوده است که عملا با ادعای مسئولین شرکت توزیع برق در تضاد می باشد.

ک
سوال جوانان از اعضای شورای شهر بی پاسخ ماند

صبح روز یکشنبه مورخ 12مهرماه 1394 اعضای داوطلب خانه شهریاران جوان ضمن در دست داشتن گل های رز با حرکت به سوی ساختمان شورا شهر تهران به قصد دیدار با اعضای این شورا و پرسمان درباره انحلال مجموعه شهریاران جوان داشتند.

این اعضا که قالبا با به تن داشتن پوشش مشکی به نشانه ی همدردی با داغ دیدگان فاجعه منا با در دست داشتن پلاکارد هایی با مضمون (حاجیان قربانی منا جوانان قربانی شورا) قصد حضور دسته جمعی بهمراه اعضای شورای شهر در مراسم تشییع شهدای منا را داشتند ،اما متاسفانه  انتظامات ساختمان  شورا شهرمانع ورود این افراد به داخل شد که در نتیجه منجر به تجمع جوانان در مقابل ساختمان شورا شهر گردید.

نمایندگان هم با اطلاع از حضور جوانان از درب های دیگر ساختمان، خروج نمودند. محتوای پلاکارت های در دست این جوانان با  مضمون شورای شهر دلمون شکسته، مدیریت شهر تهران چه برنامه ای برای جوانان دارد، دکتر قالیباف به داد جوانان برسید و... بود.

پس از گذشت ساعاتی دکتر گیل ابادی مشاور شهردار تهران و مدیر مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری با حضور در جمع جوانان ضمن دلجویی از انان افزود:من پیغام شمارا به اقای قالیباف خواهم رساند و حامی شما هستم و این روحیه مطالبه گری در نهایت احترام شمارا میپسندم شما جوانان نمونه ای هستید که به خواسته هاتان احترام میگذارید و انهارا با جرات مطالبه میکنید. باید سخنان اعضای شورا شهر هم شنید و دلایل انهارا سنجید اکنون اعضای شورا شهر حضور ندارند و حتما برای شما وقت خواهند گذاشت.

جوانان تهرانی پس از سخنان اقای گیل ابادی محل تجمع را ترک نموده و خواستار پاسخگویی اعضای شورا در روزهای آتی  شدند. گفتنی است این تجمع در پی مصوبه هفته گذشته شورا شهر مبنی بر انحلال تنها پایگاه اجتماعی جوانان حوزه مدیریت شهری شکل گرفت.


به جای بابک زنجانی باید بعضى ازدولتمردان سابق در جایگاه متهم ردیف اول می نشستند


سید علی میرباقری مشاور ارشد وزارت کشور در گفت و گو با تابناک تهران، گفت: «ب.ز» محصول تصميمات غيركارشناسى و غیرقانونی به بهانه دور زدن تحریم ها بود و فساد سه هزار میلیاردی حاصل واگذاری های غیرقانونی و خارج از عرف در چارچوب اصل 44 بود. در واقع متهم اصلی پرونده فساد در ایران بابک زنجانی ها نیستند، بلكه كسانى هستند كه در دولت احمدی نژاد بدون اينكه تجربه و تخصص مديريت كلان را داشته باشند، براى كشور تصميم سازى كردنند.

وی ادامه داد: به طور كلي فساد اداري را مي توان مجموعه يي از تصميمات، كارها، طرح ها، برخوردها و روابطي دانست كه بر خلاف خط‏ مشي عمومي كشور و بر خلاف قوانين حاكم و جريان امور اداري، اهداف و منافع جامعه رخ مي دهد و موجب تباهي منافع عمومي مي‏شود. فساد اداري مظاهر و شكل هاي زيادي دارد كه برخي از آنها عمومي و جهاني اند و برخي نيز برخاسته از ويژگي هاي اجتماعي و فرهنگي جوامع هستند و از جامعه اى به جامعه ديگر تفاوت مي كند.

میرباقری تصریح نمود: رشوه، اختلاس، كلاهبرداري، اخاذي و باجگيري، پارتي بازي و حاكميت روابط خويشاوندي از مهم ترين شكل هاي فساد هستند. قطعا تا وقتی فرهنگ و نظام اداری ایران اصلاح و شفاف نشود ما شاهد فساد هم خواهیم بود حتی در دولت های بعدي.


ک
 کامیونداران حامل سوخت به افغانستان فلج شدند

گمرک ایران سه ماه قبل در یک تصمیم خلق الساعه، خدمات گمرکی به کامیونهای حامل سوخت و کالاهای ترانزیتی به افغانستان را از پایانه بار بیرجند به منطقه ویژه اقتصادی در 17 کیلومتری شهر انتقال داد که این اقدام غیر متعارف باعث فشار مضاعف به کامیوندارانی شده است که برای رفع خستگی و رانندگی مطمئن در جاده ها، نیاز به محل استراحت و امکانات پذیرایی شبانه روزی دارند.

یک مدیر فعال حمل و نقل در بخش خصوصی به خبرنگار تابناک گفت: شاید دلیل این اقدام غیر منتظره وانتقال سریع گمرک به منطقه ویژه اقتصادی بیرجند،کمک های همه جانبه منطقه ویژه به گمرک و یا سفارش ویژه مسئولان استانی باشد که امری قابل تامل است، اما حداقل لازم بود قبل از اجرای این تصمیم خلق الساعه، امکاناتی برای خواب، استراحت، استحمام، نمازخانه و رفت و آمد رانندگان زحمتکش به شهر در وسط بیابان فراهم می کردند و بعد تصمیم به انتقال پارکینگ و خدمات گمرکی از پایانه بار بیرجند به منطقه ویژه می گرفتند مخصوصا با توجه به نزدیکی فصل زمستان و سرمای شدید محل که لازم است از حالا به فکر حل این مشکلات جدی باشند.

وی از گمرک ایران درخواست کرد با کامیوندارانی که برای رونق صادرات و ترانزیت، شبانه روز در جاده های بیابانی و پر خطر تلاش می کنند و هزینه های سربار فراوانی بر آنها تحمیل می شود، بیشتر همراهی کنند و از اعمال مقرراتی که قابل تعبیر است و در سایر نقاط مرزی با این شدت عمل نمی شود سبقت نگیرند تا اقتصاد منطقه و کامیونداران، هم سالم بچرخد و هم توسعه یابد و از این طریق درآمدهای گمرکی نیز تقویت شود.

این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند
کشف محموله 800 کیلویی مواد مخدر در خراسان رضوی

فرمانده انتظامی خراسان رضوی از کشف بیش از یک تن مواد مخدر توسط نیروی انتظامی و کشف یک تن مواد مخدر توسط مرزبانی خراسان رضوی خبر داد و اظهار داشت: در ماموریتی که یازده مهر صورت پذیرفت، محموله‌ای که 800 کیلو مواد مخدر را در خود جای داده بود کشف و تمامی اعضای این باند دستگیر شدند.

سردار امیری مقدم از دستگیری 38 باند توزیع مواد مخدر و قاچاقچیان مواد مخدر خبر داد و گفت: در مرزبانی 10 نفر از اشرار و قاچاقچیان به هلاکت رسیدند و 56 نفر از قاچاقچیان نیز دستگیر شدند.

تصاویر دیدنی از استقبال وسیع مردم مشهد از جانباختگان حادثه منا

پیکر ۲۳ تن از زائران جان باخته فاجعه منا پس از انتقال به مشهدالرضا(ع) با حضور پرشور و شکوه جمع کثیری از مردم مشهد و وزیر کشور و مقامات استانی به سمت حرم رضوی، تشییع شد.

محمدحسن واحدی معاون هماهنگی امور زیارت استانداری خراسان رضوی و سخنگوی ستاد جان باختگان زائران خراسان رضوی در حادثه منا اظهار کرد: از این تعداد ۲۳ نفر جانباخته فاجعه منا که به مشهد رسیده است ۱۶ نفر اهل نیشابور، شش نفر مشهدی و یک نفر هم از اهالی سبزوار هستند.


عروسی و دامادی فرزندان شهید را تصور کنیم...

قصه تلخ فراوان دیده ایم اما برخی قصه ها هستند که تا همیشه تلخی شان زیر زبان آدم می ماند مثل نبودن پدر ،مثل ندیدن پر ،مثل یتمیمی و.....قصه غریبی است یتیمی، نمی دانم می توانید اندکی از آن را بفهمید؟ با شما هستم که آغوش گرم پدر را تجربه کرده اید و از کودکی تا بزرگ سالی به کوه وجود پدر تکیه داده اید آیا می توانید بفهمید فرزند شهید چه می کشد؟ می فهمید در گرانیگاه های مردافکن زندگی، در فراز و نشیب های تند چه حالی دارد؟ اصلا خواسته اید بدانید این را؟ یا چشم بسته اید بر حقیقت ها و زبان به باطل می گردانید در حق «حقداران» این ملک؟

م

فعالیت مجریان برای اجرای آسانسورها طی سال های گذشته در استان رونق زیادی داشته به طوری که علاوه بر ارگان و سازمان ها منازل مسکونی که در ارتفاع زیاد احداث می شوند،ملزم به تجهیز و نصب آن در ساختمان هستند. متاسفانه تعداد زیادی از دفاتر که شاید پروانه اشتغال آن ها در این زمینه ابطال گشته هم اکنون در حال فعالیت هستند و چه بسا اینکه برخی از مجریان هنوز محل مشخصی برای خود نداشته و به صورت سیار فعالیت می کنند.

وسایل و تجهیزاتی که توسط این افراد برای ساختمان ها نصب می شود نیز به دلایل نامشخص شاید فاقد استاندارد های لازم باشند اما به دلیل عدم آگاهی لازم کارفرما و دقت بیش تر بر تحمیل هزینه کم تر برای اجرای آسانسور این مورد در اغلب موارد نادیده گرفته شده و کیفیت کار فدای کمیت می شود.

اما در این میان مدیرکل استاندارد خراسان شمالی طی روزهای گذشته از استاندارد نبودن 37 دستگاه آسانسور نصب شده در محل های عمومی و دولتی مسکن مهر و همچنین بخش خصوصی خبر داده است.


وعده عدم قطع گاز در روزهای بحرانی زمستان خراسان شمالی

همه ساله با آغاز فصل سرما و یخ بندان به خصوص در مناطق سردسیر و کوهستانی یکی از مهمترین مشکلات مردم قطع پی در پی جریان گاز است این مناطق که در این فصل به خاطر سرمای هوا به شدت به سوخت و انرژی نیازمند می شوند در اوج سرما و نیازمندی با قطع گاز روبرو شده که مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود می آورد.

مدیرعامل شرگت گاز خراسان شمالی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی، با اشاره به اینکه تا ابتدای تشکیل استان 9 شهر و 26 روستای استان معادل 69 درصد جمعیت شهری و 12 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره مند بودند،افزود: در حال حاضر 21 شهر و 421 روستای استان معادل 99.5 درصد جمعیت شهری و 67 درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند.

عرب مقصودی با اشاره به کمک رسانی به استان های همجوار مانند گلستان در بحران سال 86 که باعث قطع گاز در بسیاری از مناطق شمالی کشور شد،افزود:با توجه به اینکه در استان قطع گاز نداشتیم؛ اما برای پیشگیری از بروز این اتفاقات شرکت گاز استان با مشارکت شرکت توسعه گاز، محور جنوبی را با اجرای خط انتقال 48 اینچ خراسان رضوی منتقل شده وخط انتقال 42 اینچی به طول 108 کیلومتر از سنگ بست تا ایستگاه تقویت فشار دشت اجرای شد که با اتصال آن به خط انتقال 30 اینچ امکان بهره برداری از گاز جنوب نیز برای استان مقدور شد و علاوه بر محور انتقال گاز سرخس نکا و میامی دشت هم اکنون استان می تواند از محور جنوبی که از خطوط سراسری می باشد استفاده کند.


دستان و نخها در پوست گردو؛ یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم

فرش دوروی ابریشم یک فرش خاص با شرایط خاص می باشد که از حیث نوع تکنیک و ظرافت، نقش و نگاره ها و ترکیب بندی و رنگ یک هنر شاخص در ایران و جهان می باشد که قريب به اتفاق توليدات آن در شهرستان راز و جرگلان انجام مي شود و بافندگان اين فرش نفيس در اين بخش به طور عموم در روستاي «دويدوخ» ساکن هستند و در حال حاضر 300 نفر در این روستا مشغول به فعالیت در این حرفه می باشند.

مجتبی مهرآبادی، در گفتگو با تابناک خراسان شمالی، گفت: فرش دوروی ابریشم یک فرش خاص با شرایط خاص می باشد که از حیث نوع تکنیک و ظرافت یک هنر شاخص در ایران و جهان می باشد که در سبد خانوار کشورمان جزو کالاهای غیر ضروری محسوب می شود.

مهرآبادی با بیان اینکه ثبت فرش دورو در یونسکو برای حفظ ارزش فرهنگی و ملی و بین المللی، امر بسیار مهمی تلقی می شود، ادامه داد: ثبت این هنر ظریف دردی را برای تجارت دوا نخواهد کرد و ما باید برنامه های دقیق تری برای بهبود وضعیت تجارت و فروش این فرش داشته باشیم تا تولیدکنندگان بدون اطلاعات دقیق و شفاف، تولید کورکورانه و خودسرانه نداشته باشند.

وی به تحول ایجاد شده در زندگی روزمره روستائیان و در مقابل پایبند بودن بافندگان به اصالت فرش این خطه و جلوگیری از تغییر طرح ها ، اندازه و رنگ فرش استان اشاره کرد و گفت: فرش دوروی خراسان شمالی در حال ثبت در کتابخانه اسناد ملی به عنوان نشان شاخص منطقه ای فرش در ایران می باشد.

به گفته عباسپور، مسوول حوزه فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی، فرش ترکمن و فرش کردی استان در مرحله ثبت در یونسکو می باشد و ثبت جهانی فرش دوروی تمام ابریشم به نام ایران و روستای دویدوخ نیز باعث ماندگار شدن این هنر به نام این منطقه و جلوگیری از دست اندازی دیگر کشورها به تملک آن خواهد شد.


خواب شیرین بخش خصوصی برای احداث آزاد راه مشهد- گرگان

گرگان جزو پروژه هایی است که 5 سال پیش در مجلس تصویب شد و هنوز پس از گذشت این مدت طولانی، وعده مسئولان به عمل تبدیل نشده است، این در حالی است که پروژه بزرگراه بجنورد_ گلستان که از سال 87 آغاز شده است به دلیل کمبود اعتبارات و واگذاری منابع مالی قطره چکانی، بلاتکلیف مانده است. حجم مسافران زیارتی شرق کشور و سیاحتی شمال کشور از این مسیر بسیار بالاست، به طوری که میزان تردد وسایط نقلیه در تابستان امسال از محورهای استان بیش از 19 میلیون بوده است.

طی هفته های گذشته بحث احداث آزادراه نوکنده به آشخانه مطرح بوده بطوریکه در مصاحبه تابناک خراسان شمالی با موسی الرضا ثروتی، نماینده 5 شهرستان استان در مجلس، به معطلی و عدم تعیین تکلیف احداث آن اشاره شده است.

نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح احداث آزاد راه مشهد به گرگان از 5 سال گذشته مصوب شده است، گفت: ماجرای پشت پرده بلاتکلیفی پروژه آزاد راه مشهد- گرگان به واگذاری این طرح به بخش خصوصی بر میگردد که هنوز محقق نشده است.

موسی الرضا ثروتی افزود: پروژه آزاد راه محور مشهد به گرگان در 3 قطعه گرگان – آشخانه، مشهد- قوچان و آشخانه به قوچان مصوب شده است و در حال حاضر مانند خیلی از پروژه های دیگر سرگردان و بلاتکیف می باشد.


بلاتکلیفی ادامه دار شهرهای بدون فرماندار خراسان شمالی

این روزها کشمکش های سیاسی، مانع پیشرفت شهرستانهای استان شده است، به طوری که بجنورد پس از گذشت 4 ماه و راز و جرگلان حدود 9 ماه است که بدون فرماندار هستند. شهرستان بجنورد به عنوان مرکز خراسان شمالی از خرداد ماه سال جاری فاقد فرماندار می باشد و راز و جرگلان نیز که محرومترین شهرستان استان است و وجود فرماندار در این منطقه بیش از هر جای دیگری احساس میشود، از دی ماه سال گذشته بدون فرماندار به سر می برد.

محمود ثمینی و علی اکبری که بنا بر پیشنهاد سید علی ‌اکبر پرویزی، استاندار خراسان شمالی و با حکم وزیر کشور، به ترتیب به عنوان فرماندار شهرستانهای بجنورد و راز و جرگلان منصوب شده بودند.فرماندار جدید شهرستان راز و جرگلان پس از گذشت بیش از دو ماه به واسطه نامه وزیر کشور مبنی بر استعفای مدیران تا پایان سال 93،با تقدیم استعفای خود از سمت فرماندار راز و جرگلان کناره گیری کرد و سید علی اکبر پرویزی استاندار خراسان شمالی نیز با این درخواست موافقت نمود.

اما جریان انتصاب و کناره گیری فرماندار سابق راز و جرگلان به موضوع اولین فرماندار این شهرستان منتهی می شود به طوری که قرار بود علی اکبری در سال 92 به سمت منصوب شود اما از آنجا که محمدرضا دربندی فرماندار نخست این شهرستان در آستانه بازنشستگی قرار داشته،با نظر آقای رحمانی فضلی وزیر کشور تا دوران بازنشستگی عهده دار سکان فرمانداری راز و جرگلان بود.حدود 9 ماه از کناره گیری فرماندار و معرفی سرپرست جدید فرمانداری گذشته اما هنوز هم این شهرستان تازه تاسیس فرماندار ندارد.

اما در آن طرف دیگر محمود ثمینی که در لحظات پایانی مهلت قانونی استعفا برای شرکت در انتخابات  مجلس پس از سفر دکتر روحانی رئیس جمهور به بجنورد از سمت خود کناره گیری کرد محمود رضا معموری معاون سیاسی فرمانداری بجنورد به سمت سرپرست فرمانداری منصوب شد و از آن زمان تاکنون با گذشت بیش 4 ماهه هنوز فرماندار ندارد و مرکز استان خراسان شمالی نیز بدون فرماندار به کار خود ادامه می دهد.

خ

هوشنگ حسونی زاده معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق استان خوزستان در حاشیه نشست "دولت پاسخگو" در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک خوزستان مبنی بر "تمهیدات سازمان آب و برق خوزستان برای کنترل وضعیت آب روخانه کارون از لحظه ورود تا خروج از استان" گفت: در مسیر رودخانه کارون که از ترکیب آب سد گتوند و سد دز تشکیل می شود، 24 ایستگاه پایش برخط وضعیت آب از لحاظ کمی و کیفی قرار دارد. این ایستگاه ها علاوه بر اندازه گیری میزان آب ورودی، میزان آلودگی و شوری موجود در آب را نشان می دهند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر "انتقال آب کارون به استان اصفهان برای تامین شرب یا کشتاورزی بوده است" گفت: انتقال آب از سالهای گذشته و تا کنون توسط سه تونل درحال انجام است اما تونل جدیدی که مورد بحث است، به گفته وزارت نیرو فقط برای تامین آب شرب استان اصفهان خواهد بود اما با توجه به حجم آب انتقالی به نظر ما اینگونه نیست.

این مقام مسئول پیش از این در اردیبهشت ماه گفته بود: با وجود شرایط نامساعد رودخانه کرخه و کاهش 83 درصدی آورد این رودخانه، آمادگی داریم که آب بیشتری در تالاب هورالعظیم رهاسازی کنیم اما این مساله مشروط به ساماندهی تاسیسات و جاده هایی است که شرکت نفت احداث کرده به طوری که حتی در صورت رهاسازی آب، این جاده ها مانع آبگیری تالاب به ویژه در مخزن شماره سه هستند.

تالاب هورالعظیم یکی از مهمترین تالاب های کشور است که در غرب خوزستان و بین ایران و عراق واقع شده و یک سوم آن در خاک ایران است. خشکسالی و برخی اقدامات و فعالیت های شرکت نفت همچون استخراج نفت در این تالاب در سال های اخیر، موجب خشک شدن نقاطی از این تالاب و تشدید پدیده گردوغبار در این استان شده است.


سفره چهارده هزار نفری در خوزستان

طرح بزرگ اطعام روز عید سعید غدیرخم صبح روز گذشته در نقاط مختلف شهر اهواز توسط هیئت روضه الزهرا وابسته به مؤسسه عصر ظهور برگزار شد.

به گزارش تابناک خوزستان، این طرح که سال های گذشته از سوی هیات روضه الزهرا اهواز و با نام اطعام ۱۴۰۰۰ نفری ضیافت علوی برگزار می شد، امسال در چندین نقطه شهرستان اهواز و کارون به همت جوانان ولایتمدار برگزار گردید.

حجت الاسلام محمدامین فاطمی کیا دبیر طرح ضیافت علوی در خصوص گفت: هیئت روضه الزهرا وابسته به مؤسسه عصر ظهور چند سالی اقدام به برگزاری طرح ضیافت الهی کرده است. این طرح خوشبختانه مورد استقبال عموم مردم و علما به ویژه نماینده ولی فقیه در خوزستان و آیت الله حیدری قرار گرفته است.

فاطمی کیا یادآور شد: اجرای طرح از سال سال پیش شروع شده و امسال برای چهارمین سال متوالی اجرا می شود. از دو ماه قبل نسبت به انجام عملیات اصلی برای پرداختن به کارهای طرح اقدام می کنیم. ولی برنامه ریزی ها و هماهنگی ها در طول سال انجام می شود. سال اول طرح اطعام برای هفت هزار نفر، سال دوم ۱۰ هزار نفر، سال های سوم و امسال نیز برای ۱۴ هزار نفر اجرا می شود. همچنین مشابه این طرح در سجادیه کوت عبداله برای ۱۴ هزار نفر اجرا می شود.

کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی است

در حالی که ورود فاضلاب های شهری و پساب های کشاورزی و صنعتی روز به روز وضعیت رودخانه کارون را بغرنج تر می کند معاون عمرانی استاندار خوزستان از بدهی 670میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب خوزستان خبر می دهد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان، درباره مشکل ورود فاضلاب شهری به رودخانه کارون گفت: متاسفانه به دلیل بدهی بالای 670 میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب استان به پیمانکاران و مشاوران پروژه های بسیاری از طرح های عمرانی روی زمین مانده است. استاندار خوزستان در حضور وزیر نیرو مذاکرات خوبی با معاون اول رئیس جمهور در این خصوص داشتند.

وی تاکید کرد: باید یک بسته حل مشکلات آب و فاضلاب خوزستان تهیه شود اما تا زمانی که این بدهی ها وجود داشته باشند نمی توان کاری انجام داد. حل مشکل فاضلاب شهر اهواز نزدیک به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وزارت نیرو قرار شده که از اعتبارات خود مبلغ 40 میلیارد تومان برای اتمام پروژه تصفیه خانه فاضلاب شرق اهواز اختصاص دهد.

احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان هم در گفتگو با تابناک خوزستان، گفت: در بحث مدیریت فاضلاب شهری اقدامات خوبی از جمله انتقال فاضلاب به شرق اهواز و احداث دو تصفیه خانه فاصلاب در شهرهای دزفول و شوشتر انجام شده است اما این اقدامات کافی نیستند.

لاهیجان زاده درباره آخرین وضعیت تصفیه خانه فاضلاب شهر اهواز گفت: این تصفیه خانه یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین تصفیه خانه های فاضلاب در خاورمیانه است که درحال حاضر با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در شهر اهواز در حال احداث است. اگر 50 میلیارد تومان اعتبار موردنیاز این پروژه تامین شود تا یکسال آینده شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود. این تصفیه خانه می تواند در روز حجمی بالغ بر 130 هزار متر مکعب فاضلاب را تصفیه کند.


این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند

نقطه سیاهی در تاریخ شیراز

حدود یک سال است که فاجعه ای در شیراز در حال رخ دادن است و شاید این برهه زمانی تبدیل به نقطه سیاهی در تاریخ شیراز شود.سخن از تخریب 87 خانه تاریخی و چندین حمام و مسجد قدیمی با ارزش است که قرار است بر این تعداد افزوده بشود...در 57 هکتار از بافت تاریخی شیراز927 خانه تاریخی و هزار و 236 خانواده وجود دارد که بیش از 500 خانه آن به لحاظ تاریخی و تزئینات منحصر بفرد آیینه کاری شیرازی در حد فوق العاده است. همچنین در این محدوده تعداد زیادی خانه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

هیئت دولت در سفر اخیر خود به استان فارس تصویب کرد تا 57 هکتار از بافت تاریخی اطراف آرامگاه شاهچراغ نوسازی و بهسازی شود.اما انگار آقایان واژه بهسازی را در این مصوبه ندیده اند.



تابناک فارس گزارش داد، طرح های مسکن مهر شیراز در شهر صدرا در غرب شیراز؛لپویی در شمال شیراز وروستای سلطان آباد در شرق شیراز اجرا می شوند و نکته مهم در مورد آنها در نظر نداشتن فضای آموزشی برای این طرح است. مسأله آنجا مهم می شود که جمعیت وارد شده به این مجتمع های مسکونی را در نظر بگیریم. کمبود فضای آموزشی در شهر صدرا از گذشته مطرح بوده.یعنی زمانی که هنوز مسکن مهر در صدرا نبوده و جمعیت این شهر حدود 40 هزار نفر بوده است.

حالا اما نزدیک به 35 هزار واحد مسکن مهر ساخته و یا در حال ساخته شدن است و این یعنی جمعیت شهر صدرا در زمانی بسیار کوتاه بیش از 2 برابر خواهد شد و به 100 هزار نفر خواهد رسید و این در حالی است که هیچ فکری برای تأمین فضای آموزشی این 35 هزار واحد نشده.
یعنی وضعیت آموزشی صدرا می شود قوز بالای قوز و این واقعاً یک بحران است و معلوم نیست چه برنامه ای برای این بحران ریخته شده است؟

مدیرکل نوسازی مدارس فارس می گوید: برای 35 هزار واحد مسکونی جدید طرح های مهر صدرا، حدود 70 باب مدرسه با افزون بر 600 تا 700 کلاس درس نیاز است اما نفرمودند که برای ساخت این 70 باب چه برنامه ای ریخته شده و آیا اصلاً عزمی برای ساخت این تعداد مدرسه وجود دارد؟ هرچند همه می دانیم که اینجا ایران است و غیر ممکن است 70 باب مدرسه همزمان با تحویل 35 هزار واحد مسکن مهر آماده شود. مشکل فضای آموزشی محدود به صدرا نیست و مسکن مهر لپویی در 25 کیلومتری شمال شیراز نیز با این مشکل مواجهند.

این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز
مسئولینی که کودکان روستایی را فراموش کرده اند

استان قزوین جمعیتی حدود 400 هزار کودک را در خود جای داده است این در حالی است که بخش قابل توجهی از این کودکان در روستاها زندگی می کنند و به بیشتر امکانات رفاهی،پارک ها و حتی کانون های پرورشی و فکری کودکان دسترسی ندارند.

به گزارش تابناک از قزوین، حضور در کلاس های تابستانه و برنامه ریزی درست برای سپری کردن اوقات فراغت در بین خانواده کودکان و نوجوانان در روستاها به یکی از اصلی ترین نیاز های این قشر تبدیل شده است، با گسترش علوم و پیشرفت تکنولوژی و هم چنین رشد جوامع روستایی دیگر نمی توان انتظار داشت کودکان در روستاها همانند گذشته از کم ترین امکانات آموزشی بی بهره باشند.

در حال حاضر آموزش و پرورش تنها نهاد آموزشی کشور است که به این روستاها و حتی روستاهای محروم خدمت رسانی دارد و بخش قابل توجهی از نیاز های کودکان در حوزه اوقات فراغت و به خصوص تابستان با تعطیلی مدارس و نبود نیروی آموزشی در روستا مواجه می شود.

فاطمه فرخی از کودکانی است که در یکی از روستاهای قزوین زندگی می کند او می گوید: ما هیچ وقت کلاس نقاشی و کاردستی و این کلاسا که فامیل های ما در شهر می رن رو نمی تونیم بریم . آخه از خونه ما تا این کلاسا خیلی راهش دوره تازه حتی ما ی کتابخونه هم نداریم.

قلی زاده یکی از مادران دانش آموزان روستایی است او نیز بیان می کند: بچه های ما در طول سال تحصیلی حتی به ی کتاب ساده دسترسی ندارند مدرسه ی کتابخونه داره که بیشتر بچه ها همه کتاب هاش رو خوندند. البته از نظر کمبود فضاهای آموزشی و امکاناتی نظیر کتابخانه بایدقدری به مسئولین حق داد اما به نظر می رسد این کمبود ها می تواند تاثیر چشم گیری در آینده تحصیلی و شغلی این کودکان داشته باشد.


خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند


محله عبید زاکانی یا خیابان عید زاکان قزوین که یکی از قدیمی ترین خیابان های فرعی شهر است و بخش قابل توجهی از ساکنین این محله را بومیان قزوینی تشکیل می دهند این روزها تبدیل به میانبری برای خودروها شده است.

به گزارش تابناک از قزوین؛ خیلی ها نام خیابان عبید زاکان قزوین را با نام هایی نظیر راسته لیموفروشان شهر هم می شناسند، محله ای که از دیرباز یکی از اصلی ترین خیابان های فرعی شهر بوده است.  وجود دو مسجد شناخته شده مسجد فاطمه زهرا(س) و مسجد ملاباشی در این محله و از سوی دیگر عمر طولانی محله عبید زاکانی در قزوین ظرفیت اهمیت این خیابان و کسبه معروف آن برای مردم شناخته شده است.

حمام قَجَر یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های شهر قزوین است که در خیابان عبید زاکانی این شهر واقع شده است. این بنا به دستور شاه عباس صفوی در سال 1057 ه.ق توسط امیر گونه‌ خان قاجار قزوینی از سرداران شاه عباس ساخته شده است. بعداز حمام نیز تا انتهای این خیابان 2 مدرسه، مهد کودک، کانون نغمه های نورانی و اتحادیه انجمن های اسلامی وجود دارد که قرار گرفتن همه این موارد در یک خیابان فرعی که شاید طول آن به بیش از 2 کیلومتر هم نرسد سبب شده تا این خیابان فرعی جزو یکی از شلوغ ترین خیابان های شهر باشد.

از سوی دیگر معضل همیشگی  پارکینگ در قزوین این بار هم وارد عرصه شده و بخش قابل توجهی از خودروهایی که برای مراجعه به بازار از این خیابان عبور می کنند این خیابان کم عرض و البته شلوغ را جای مناسبی به جهت پارک خودروی خود میدانند که اکثر کسبه و ساکنین این محله را به شدت ناراضی کرده است. این در حالی است که تصور می شود می توان از این منطقه تاریخی بهره برداری بهتری کرد.


این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند
ثبت بازی جالب در کرمانشاه

فریبرز عزیزی دهیار روستای زردویی اورامانات در گفتگو با تابناک کرمانشاه اظهار داشت: روز ملی روستا در محل سالن اجلاس با حضور رئیس جمهور، معاونین، مسئولین شوراها و دهیاران روستاهای سراسر کشور برگزار شد. در حاشیه این مراسم، کردینه به رئیس جمهور اهدا و مورد استقبال وی قرار گرفت، و دکتر روحانی قول دادند حمایت های لازم در خصوص ثبت ملی و نهایتا جهانی این بازی را بعمل آورند.

عزیزی عنوان کرد: کردینه ابداع و ابتکار صددر صد بومی مردم منطقه بوده که رقیب جدیدی برای بازی محبوب و پرطرفدار شطرنج است، اما در این رقابت رنگ سیاه و سفید که ممکن است گاهی یادآور تبعیض نژادی باشد استفاده نشده، بلکه تمامی مهره ها به نشانه برابری، یکرنگ و همسان هستند.

این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند

وی افزود: در این بازی کشت و کشتار وجود نداشته و هیچ مهره ای از مهره دیگر برتر نیست چراکه سرباز مغلوب اسب نمی شود و مهره ها از قبل چیده نشده بلکه، رقابت به روش دموکراتیک و مراجعه به آراء عموم ادامه می یابد و همواره با پیام صلح و دوستی و ایجاد عرصه برابر به رقابت سالم می پردازد. همچنین از 56 نماد فرهنگی کشور و نیز از ستاره هشت پر که در نقش برجسته بیستون آمده است و عدد هفت که برای ایرانیان باستان مقدس بوده، بهره گیری شده است.


تخریب مشاغل توسط شاغلین؛ اشتغال به چه قیمت؟

بیکاری و نبود شغل شاید مهمترین نگرانی و دغدغه ای است که نسل جوان در کشور ما با آن درگیر است، اما کمبود شغل و یا شاید بهتر بگوییم عدم وفور آن سبب شده است تا کارفرما ها با استفاده از این موقعیت و با این پشتوانه که نیروی کار بسیار زیاد است و اگر کارگر خود را از دست بدهند به یک روز کشیده نمی شود که سیل متقاضیان روانه بنگاه اقتصادی آنان می گردد شرایط کاری بسیار سخت و حقوق بسیار کمی را برای کارمندان خود در نظر می گیرند.

شاید با کوچکترین اشتباه در کار -که طبیعی است- عذر آنان را می خواهند، شاید در نگاه اول همه به یاد نظریات عرضه و تقاضای رایج در دنیای اقتصاد بیافتند، اما آیا این رویکرد ها نباید در جامعه ما مورد بازبینی قرار بگیرند؟ آیا نباید به یاد جمله معروفی بیافتیم که همه ی ما مخصوصا این روزها آن را به کار می بریم «مگر همه چیز ما شبیه دنیاست که این موردمان مثل آنها باشد»؟

حال باید چند سوال را از خودمان بپرسیم: آیا درست است که حاضر شویم با درآمدی بسیار کمتر از استاندارد های حتی کشور خودمان -نه جهان- مشغول به کاری شویم و یک فرصت شغلی را خودخواهانه از بین ببریم؟ شغلی که باید حداقل نیاز های یک خانواده را فراهم کند صرفا می تواند هزینه ایاب و ذهاب و آراستگی ظاهر!! افرادی شود که نیاز واقعی به شغل ندارند.

به نظر می رسد که باید این فرهنگ در کشور ما که متاسفانه با خلاء های قانونی بسیار روبروست از جمله در همین موضوع اشتغال و حقوق اشتغال، توسط خود جوانان به وجود بیاید، بر خلاف آنچه در جامعه ما با جملاتی نظیر «بیگاری بهتر از بیکاری» که متاسفانه تفسیر غلطی داشته است، بایستی توجه داشت که گاهی صرف نظر کردن از حق خود سبب می شود که حقوق دیگران هم تضییع گردد.


"زردویی" اولین روستای بدون بیکار کشور

فرماندار پاوه اظهار داشت: تا پایان سال جاری روستای "زردویی" به اولین روستای بدون بیکار کشور تبدیل خواهد شد.

پرویز ایده پور در گفتگو با تابناک کرمانشاه افزود: برنامه های توسعه اقتصادی در این روستا توسط خود مردم انجام می شود. برای اولین بار در ایران، اتاق فکر روستا به منظور برنامه ریزی و پیگیری امور، در روستای زردویی شکل گرفت.

فرماندار پاوه درخصوص قرارگرفتن این روستا بعنوان پایلوت بسیاری از طرح ها، اظهار داشت: موقعیت جغرافیایی خوب، دارا بودن نیروهای فکری توانمند، استقبال و همکاری مردم و معرفی ایده های نو موجب شد نگاه ویژه ای به این روستا داشته باشیم. سعی کرده ایم با ابتکار عمل و همت مردم روستا، تخصص های بومی فراموش شده منطقه را احیا نماییم، چراکه وقتی دامپروری به شیوه سنتی را رها کردند و به جای استفاده از رنگ های طبیعی پوست گردو و انار، به رنگ های صنعتی شیمیایی در فرش بافی روی آوردند، اشتغال را از دست دادند.

وی به هنر منحصر به فرد گیوه بافی در روستای زردویی اشاره داشت و افزود: در حال حاضر انواع گیوه در 156 رنگ و طرح مختلف تولید می شود و زمینه اشتغال 470 نفر را فراهم نموده است.

لازم به ذکر است، روستای زردویی بزرگترین روستای بخش باینگان از توابع شهرستان پاوه است


این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند
تبلیغات برادر نماینده یک شهر آن هم از اموال عمومی

هفته گذشته یکی از سایت های محلی استان، اقدام به انتشار نامه ای از رئیس آموزش و پرورش لنگرود و مدیرعامل تعاونی مصرف فرهنگیان این شهر کرد که ضمن به تصویر کشیدن این نامه به مخاطبان تابناک، به بررسی و چرایی این موضوع در آستانه یکی از حساس ترین انتخابات های سالیان اخیر می پردازیم.

به گزارش تابناک گیلان، در سال منتهی به انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، انتظار می رود که بزرگترین و طویل ترین دستگاه دولتی یعنی آموزش و پرورش از اتهامات جانبداری و حمایت از اشخاص به عنوان کاندیدای احتمالی شدیدا پرهیز کند. اما با توجه به اینکه رئیس اداره مذکور برادر نامزد احتمالی می‌باشد، آیا هیچ دلیل منطقی میتواند ادامه ریاست برادر نماینده را توجیه کند!؟

وظیفه مسؤولان اجرایی و نظارتی انتخابات اعم از فرماندار شهرستان و رئیس هیات نظارت شورای نگهبان اقتضاء می‌کند در اولین فرصت نسبت به اینگونه اقدامات و سایر کاندیداهای احتمالی با هماهنگی مدیران کل استان اقدام نمایند، چراکه در جامعه و افکار عمومی هم اکنون شائبه حمایت و تبلیغات انتخاباتی با سوءاستفاده از امکانات دولتی در آموزش و پرورش و تعداد بسیاری از دستگاه های دولتی به شدت وجود دارد.



این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند
استفاده از گاز اشک آور در بین جمعیت در تشییع هادی نوروزی

حادثه ناگوار مرگ هادی نوروزی سرگروه تیم پرسپولیس در حالی موجب ناراحتی اغلب ورزشکاران ومردم ورزشدوست کشور و مازندران شد که مراسم باشکوه تشییع پیکر وی با حواشی نیز همراه بود.

به گزارش تابناک مازندران، یکی از این حواشی مربوط به استفاده از گاز اشک آور ظاهرا برای کنترل جمعیت بود که به گفته اهالی فردی با نیت نا معلوم اقدام به اسپری کردن گاز اشک آور در میان تعدادی از حاضران کرد.

شنیده ها حاکیست این افراد در حال پریدن از دیوار بوده اند که واکنش شخص اسپری کننده مواجه شده اند. هنوز از شخصیت حقیقی یا حقوقی همچنین انگیزه واقعی فرد استفاده کننده از اسپری اشک آور خبری در دست نیست اما هر چه باشد زیبنده یک مراسم ملی برای یک ورزشکار نمی تواند باشد.


تدفین در بلخ، ترحیم در سمرقند


یکی از فعالان شناخته شده انتخاباتی که سابقه قابل توجهی در امور انتخاباتی در یکی از حوزه های استان دارد، اقدام به برگزاری مراسم گرامیداشت عضو تازه مرحوم شده خانواده خود در شهر مجاور محل دفن، زندگی و مسئولیت سابق خود کرده است در حالی که این شهر بر حسب اتفاق منطقه ای مهم و تعیین کننده در سرنوشت انتخابات حوزه انتخابیه موصوف محسوب می‏شود.

به گزارش تابناک مازنداران، نکته مهم حضور برخی مدیران سابق استانی در این مراسم ترحیم باشکوه بود که برخلاف زمان مسئولیت خود دقایق زیادی را به این مهم اختصاص داده بودند.

در حالی که مراسم گرامیداشت و ترحیم این مرحوم در نتیجه نصب بنرهای داربستی متعدد در مناطق فوق برای دعوت مردم امروز با حضور باشکوه مردم برگزار شد، اما چند روز پیش نیز مراسم تدفین و خاکسپاری در شهر مجاور با حضور باشکوه تر برپا شده بود و گویا این نشست های ترحیم همچنان در مناطق پرجمعیت حوزه انتخابیه ادامه خواهد داشت تا در نهایت موجب آمرزش اخروی درگذشتگان و تسلای دنیوی بازماندگان شود.


مگس های مدیترانه ای را جدی بگیرید


هم زمان با فصل شیوع آفت وارداتی موسوم به مگس مدیترانه ای، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مازندران در مورد استفاده از روش های صحیح مقابله با این بیماری در درختان مرکبات هشدار دادند.

مگس میوه مدیترانه ای که به نام های مگس میوه و یا مگس مرکبات نیز خوانده می شود، یکی از آفات مهم و خطرناک در باغ های میوه است، مبدا اصلی این آفت افریقا است اما از سال 1829 میلادی به تدریج با دخالت انسان در اکثر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیا و در سایر کشورها انتشار یافته است.

در ایران مگس میوه تا سال 1354 جزء آفات قرنطینه ای بوده و اولین بار در پائیز سال 1354 خسارت لارو این مگس در باغات هلوی مشهد گزارش شد اما این مگس مهم ترین آفت حدود یک هزار نوع محصول کشاورزی از جمله مرکبات مازندران است که در سال های گذشته به تناوب خسارت های قابل توجهی را به کشاورزان وارد کرده است.

در اطلاعیه سازمان جهاد کشاورزی مازندران آمده است؛ کشاورزان و باغداران با جداسازی و جمع آوری میوه های آفت زده بدون نقل و انتقال این میوه ها، نسبت به دفن میوه های فوق در عمق نیم متری زمین اقدام کنند.


درخواست محمد دامادی نماینده سازی از روحانی چه بود؟

نامه ای منتصب به محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی خطاب به حسن روحانی در اختیار رسانه ها قرار گرفت که بر اساس آن دامادی از روحانی خواسته است سفر خود به مازندران را یک روز به تاخیر بیندازد. دامادی که تلاش های زیادی برای حمایت از دولت در خانه ملت از خود نشان داده است، دلیل این مطالبه خود را همزمانی 19 مهر زمان اعلام شده برای سفر روحانی با جلسه بررسی برجام در خانه ملت عنوان کرده است، تا نمایندگان مازندران بتوانند در این جلسه حضور داشته باشند.

دامادی که در تماس تلفنی با انصاری معاون رئیس جمهور به صورت شفاهی از قبول این درخواست خود توسط روحانی مطلع شده است خبر این تغییر زمانی در سفر رئیس جمهور را در گفتگو با رسانه ها اعلام کرده است اما هنوز توسط دستگاه های زیر مجموعه وزارت کشور تغییری در زمان صفر رئیس دولت اعلام نشده است.

برادر ارجمند و گرامی حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی(دامت برکاته)
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و تحیات الهی

احتراما، با آرزوی توفیق روزافزون و سپاس فراوان به جهت تلاش های مجدانه مدبرانه حضرتعالی در توسعه همه جانبه بالاخص در زمینه های اقتصادی و همچنین تشکر ویژه به جهت دستاوردهای بزرگ در زمینه توافق هسته ای که منتج به اعتلا و اقتدار ایران عزیز اسلامی در سایه منویات مقام معظم رهبری (مدظله) شده است، همانطور که مستحضرید رسیدگی به طرح برجام در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه 19 مهرماه قرار دارد که در همان روز میزبان حضرت عالی و هیئت محترم دولت در استان مازندران می باشیم.

فلذا با عنایت به تداخل این دو مهم و نظر به اینکه نمایندگان محترم مازندران علاوه بر حضور و همراهی هیئت محترم دولت، علاقمند به شرکت در جلسه مهم بررسی و رای گیری موضوع مهم برجام، به جهت اهمیت بالای موضوع فوق الاشاره که تصمیمی تاریخی و سرنوشت ساز را برای آینده کشور و ملت شریف ایران اسلامی رقم خواهد زد.

مع الوصف با عنایت به موارد معنونه، محبت فرموده دستور هماهنگی لازم جهت تعویق یک روزه سفر جنابعالی به استان مازندران را صادر فرمائید.

اعلام نتیجه حسن نظر عالی مزید امتنان می باشد.
با تشکر محمد دامادی


قتل! پایان یک زندگی مشترک در سوادکوه


دختر جوان سوادکوهی که برای پیگیری قانونی مشکلات زندگی خود تصمیم به پیگیری قضایی گرفته بود، در راه دادگستری قربانی اقدام خونین همسرش شد.

به گزارش تابناک مازندران، زن جوانی که گفته می شود به دنبال بروز اختلاف هایی در صدد مراجعه به دادگستری سوادکوه بود در خیابان مقابل مسجد جامع زیراب توسط نامزدش به قتل رسید.

ضارب با ضربات متعدد چاقو همسر و مادر همسرش را مورد حمله قرار داد که در نتیجه این اقدام زن جوان به قتل رسید و مادر وی نیز به شدت زخمی شد. مرد ضارب نیز بلافاصله فراری شد و با وجود اعلام تصمیم به خودکشی در تماس تلفنی با یکی از نزدیکان خود هنوز خبری از وی در دست نیست. این اتفاق صبح امروز روی داده است و برخی دانش آموزان حاضر در خیابان صحنه وقوع جرم را دیده اند.


این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند
ابتکاری نو در قرض گرفتن پول از همکار

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان همدان از شناسایی و دستگیری فردی که کارت بانکی شهروند همدانی را کپی و از حساب وی مبلغ قابل توجهی برداشت کرده بود، خبر داد.

سرهنگ امینی در گفتگو با خبرنگار تابناک همدان با اعلام این خبر افزود: با مراجعه و ارائه شکوائیه شهروند همدانی مبنی بر برداشت غیر مجاز از حساب بانکی وی ،موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. به گفته شاکی در حالیکه کارت بانکی نزد خودش بوده از طریق خود پرداز از حساب بانکی وی برداشت صورت گرفته است.

این مقام انتظامی گفت: با انجام اقدامات فنی و با بکارگیری شگردهای پلیسی ،فردی که با استفاده از این روش موفق به کپی و خالی کردن حساب بانکی شاکی پرونده شده بود ،شناسایی و طی عملیاتی غافلگیرانه ای دستگیر شد.

سرهنگ امینی اظهار کرد: متهم در مواجهه با ادله و مستندات انکارناپذیر رایانه ای به بزه انتسابی اقرار و در بازجویی فنی به عمل آمده عنوان کرد برای قرض گرفتن وجه نقد نزد شاکی که از همکاران بنده می باشد رفتم که او از این کار امتناع کرد و من هم در فرصتی که پیدا کردم از کارت بانکی وی یک نسخه کپی تهیه و تصمیم گرفتم شخصا از حساب بانکی وی برداشت کنم.

این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند
آیا واقعا سیصد شهروند یزدی از حج خود انصراف داده اند؟

در روزهای روز گذشته پیامی مبنی انصراف 300 یزدی از سفر حج تمتع در شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد ...

به گزارش تابناک یزد، در این پیام که به صورت گسترده  با عنوان انصراف از مشرف شدن به خانه خدا کلید خورد در حال بازنشر است چنین آمده است:متن پیام انصراف سیصد نفر همشهریان یزدی جای تشکر و قدر دانی داره حاجیان واقعی یزدی ها شدند. ضمنا پول ثبت نام را به بیمارستان شاه ولی یزد که مخصوص بیماران سرطانی میباشد اهدا نمودند لطفا اطلاع رسانی کنید تا همه ایرانی ها انصراف بدن عزت ایرانی نباید بدست ال سعود خار بشه حاجیان استان یزد زیارت قبول خدا قوت.

این در حالی است که پیگیری های خبرنگار تابناک یزد نشان می دهد جنین خبری صحت ندارد. رئیس بیمارستان شاه ولی یزد که در این پیام تلگرامی، محل دریافت کمک های حاجیان انصرافی بوده در گفتگو با تابناک یزد، این رخداد را تکذیب کرد.

دکترحسین اعرافی اظهار داشت: اهدای کمک به بیمارستان شاه ولی یزد توسط کسانی که از حج خود منصرف شده اند، صحت ندارد. این بیمارستان توسط خیرین حمایت می شود ولی چنین خبری کذب محض است.

گفتنی است پس از فاجعه منا در موسم حج، برخی از پیام های شبکه های اجتماعی می کوشد دیدگاه مخاطبان خود را نسبت به فریضه حج تغییر دهد و پیام انصراف دسته جمعی یزدی ها از حج، در این راستا تفسیر می شود.


فعالیت تبلیغاتی زودهنگام یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان یزد


یکی از نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی فعالیت های تبلیغاتی خود را آغاز کرده است.

این حاجی برای نجات سایر حجاج جانش را فدا کرد / مراقب باشید آسانسورهای مسکن مهر سقوط نکند! / یونسکو به دنبال ثبت فرش ابریشم / کارون همچنان مقصد فاضلاب شهری و کشاورزی / نقطه سیاهی در تاریخ شیراز / خودروها محله عبید زاکانی را تصاحب کردند


بانوی موفق استان در توسعه گردشگری معرفی شد

دهیار روستای اسلامیه(فراشاه)از توابع شهرستان تفت که به تازگی به عنوان برگزیده برتر ملی مدیریت روستای هدف گردشگری معرفی شده است، می گوید: روستای اسلامیه یک روستای هدف گردشگری است، اماکن و بافت تاریخی ارزشمندی که در این روستا وجود دارد باعث شده تا گردشگران  داخلی و خارجی برای بازدید به این روستا بیایند.

سمیه منتظری در خصوص اقدامات گردشگری در روستای اسلامیه در گفت و گو با تابناک یزد می گوید: ایجاد جذابیت در اماکن تاریخی با مرمت و برگزاری جشنواره های متعدد سعی کردیم تا گردشگران را در بازدید از این اماکن ترغیب کنیم و خوشبختانه ثمر بخش نیز بوده است.

وی می افزاید: با توجه به اینکه حضور گردشگران در اسلامیه شاهد بودیم ولی اقامتگاه خاصی برای آنها در نظر گرفته نشده بود تصمیم گرفتم که با کمک مردم روستا خانه های قدیمی در بافت تاریخی را مرمت کنیم و در واقع مجموعه گردشگری در آنجا شکل پیدا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱
1
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی