بازدید 34104
بسته خبری استانی «تابناک»؛

خطر سوختن دانش آموزان خراسان شمالی / مردم از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را کساد کرد! / عذرخواهی بابت عدم استقبال از رئیس جمهور!

16 شهید مدافع حرم از خوزستان، شمارش معکوس برای میزبانی غول بیابان در کرمانشاه، کلنگ زنی با22 کلنگ برای محکم کاری!، تبلیغات زود هنگام مجلس دامنگیر هیات مذهبی، زائرانی که از سفر به قم پشیمان می‌شوند!، اصلاح طلب شدن حضرت حافظ، مردم شبها در شرق مازندران با یک چشم باز می‌خوابند، با این تگرگ نارنگی گران می‌شود؟، طوفان گورستان هزار ساله را نمایان کرد و... برخی از عناوین این بسته خبری استانی است.
کد خبر: ۵۳۹۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ 17 October 2015
همجموعه سایت‌های استانی «تابناک» که به صورت یک منظومه رسانه‌ای ذیل سایت «تابناک» فعالیت دارند، در گستره استانی خبرهای متنوعی تولید می‌کنند که بخشی از این خبرها برای عموم مخاطبان در هر نقطه از کشور جذاب است. «تابناک» با این نگاه، گلچینی از وقایع کشور که کمتر در معرض توجه عمومی قرار می‌گیرد اما از اهمیت بالایی برخوردار است را قالب «بسته خبری استان‌های تابناک» منتشر می‌کند.

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.

در بسته خبری استانی ذیل هر سرکلیشه استانی، می‌توانید گزیده آخرین اخبار استان مذکور را بیابید و با کلیک بر روی سر کلیشه یا با استفاده از QR CODE تلفن همراه تان می‌توانید وارد استان مورد نظرتان شوید و وسعت بیشتری از اخبار استانی منطقه جغرافیایی مدنظر را تماشا کنید.

«تابناک» با هدف اختصارنگاری در تنظیم مهم ترین اخبار نقاط مختلف کشور در قالب این بسته، با رویکرد غالب انتشار اخبار و تحلیل های اختصاصی و منطقه‌ای، این بسته خبری را گرد آوری و عرضه می‌کند. «تابناک» خلاصه‌ای از این اخبار را تقدیم‌تان می‌کند که با کلیک بر روی تیتر اخبار می توانید متن، تصاویر و محتوای بیشتر را مشاهده کنید.

ه
افزایش تحرکات مدیران احمدی‌نژاد در ولنجک

جمعی از مدیران سابق استان آذربایجان شرقی به سرپرستی حجت‌الاسلام میرتاج‌الدینی کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی تبریز، با رییس‌جمهور سابق در دفتر معروف ولنجک دیدار کردند.

به گزارش تابناک تبریز، منصور صادقی اصل، فرماندار سابق مراغه، خلفاپور فرماندار سابق میانه، فرماندار سابق ورزقان، نعمتی مدیرکل سابق بنیاد شهید استان، محمدی رییس سابق میراث فرهنگی استان، ابراهیمی مدیرکل سابق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان و تنی چند از مدیران سابق در این دیدار حضور داشتند.

ذ

از مفاد این جلسه، اخبار موثقی به بیرون درز نکرده است، اما گفته می‌شود انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و چگونگی حضور کاندیداهای مورد حمایت احمدی نژاد از محورهای مهم مورد بحث در این جلسه بوده است.


شکاف بین دو طیف مطرح اصلاحات در تبریز


اصلاح طلبان حضور جدی خود در میدان انتخابات مجلس دهم را آغاز نموده اند . به همین منظور ماه قبل بود که با حضور مرتضی حاجی در 17 شهریور امسال در تبریز برگزار گردید با اشاره به محور بودن خاتمی در فعالیتهای انتخاباتی آتی، تلاش برای انسجام بیشتر نیروها را خواستار شد.

اما رسانه ها از شکاف جدی بین دو طیف مطرح اصلاحاتی ها در تبریز خبر می دهند. که البته به نظر اختلافاتی شخصی است تا اختلافات مبنایی. به انداز تفاوت نگاه های عبدالعلی زاده و سبحان اللهی.

در همایش اصلاح طلبان موضوع جدیدی باب شده که حکایت از تلاش ستاد روحانی در تبریز برای در محوریت قرار گرفتن دارد؛ همایشی که در آن پوری حسینی عضو ارشد ستاد روحانی در تبریز مسامحتا می گوید صرفا برای دورهم بودن جمع شده ایم در حالی که به نقل از تدبیر و امید، اکبرنژاد سخن از تلاش های انسجام بخش مورد نظر مرتضی حاجی می زند.

ذ
شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته

علی نصیری یکی از شناگران استقامتی ارومیه، ساعت 10 صبح روز یک شنبه 26 مهر ماه، به یاد شهدای غواص، با دست و پای بسته و لباس غواصی در استخر مخابرات ارومیه شنا خواهد کرد.

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، این ورزشکار قهرمان که از اعضای شرکت تجارت سازان نفیس می باشد، هدف خود را از اجرای این برنامه، زنده نگه داشتن یاد و خاطره 175 شهید غواص دانست که متعلق به عملیات کربلای 4 بودند و با دستان بسته به شهادت رسیده و زنده زنده در خاک شهادت خفتند و در اردیبهشت ماه سالجاری خبر کشف آنها اعلام شد.

دکتر اسماعیلی مربی شناگر، نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک آذربایجان غربی گفت: در این برنامه دو نفر غواص در کنار ایشان برنامه را ضبط کرده و دو نفر از جانبازان قطع پایی مراحل خروج وی را بر عهده خواهند داشت. همچنین در انتهای برنامه دو نفر از مادران شهدای غواص ارومیه دستهای شناگر را باز خواهند کرد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
وقتی مسئول استانی نظر رسمی وزارت بهداشت را رد می‌کند؛ روغن پالم ضرر ندارد!

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد روغن پالم اظهارنظری را در جمع خبرنگاران مطرح کرد که حتی وزیر بهداشت و درمان هم که خود از منتقدان استفاده از روغن پالم در شیر بود، هم قطعا از شنیدن آن تعجب خواهد کرد!

به گزارش تابناک اصفهان، ماه ها از موضوع جنجالی واردات روغن پالم و استفاده از آن در تولید شیر می‌گذرد اما هنوز نه مردم این مسئله را به فراموشی سپرده‌اند و نه مسئولان بهداشتی دست از اظهارنظر در مورد این روغن پرحاشیه برداشته‌اند. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد روغن پالم اظهارنظری را در جمع خبرنگاران مطرح کرد که حتی وزیر بهداشت و درمان هم که خود از منتقدان استفاده از روغن پالم در شیر بود، هم قطعا از شنیدن آن تعجب خواهد کرد!

عباس جعفریان در بخشی از حرف های خود در مورد مضر بودن یا نبودن روغن پالم، با بیان اینکه استفاده از روغن پالم جرم است ولی به سلامت جامعه آسیبی وارد نمی‌کند گفت: شرکت‌هایی در این زمینه مرتکب تخلف شده بودند اما به سلامت جامعه آسیب نزدند.

این نظر که روغن پالم به سلامت جامعه آسیبی نمی‌زند در حالی از سوی یکی از مسئولان پزشکی استان مطرح می شود که حسن قاضی زاده هاشمی صراحتا اعلام کرد که روغن پالم برای سلامتی مضراتی دارد. هاشمی در این خصوص گفته بود: روغن پالم به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و لبنیات به بازار آمده نشان می دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی در تولید آنها استفاده شده است.


برای بازگشت نویدکیا به تمرین سپاهان گوسفند سر بریدند!

پس از چند ماه بالأخره محرم نویدکیا اختلافات را کنار گذاشت و به تمرینات تیم سپاهان بازگشت. این اتفاق در حالی رخ داد که هفته گذشته نوید کیا با انتشار بیانیه ای تأکید کرده بود که خانه نشینی را برگیزده و این موضوع به نفع باشگاه است، وی در این بیانیه به نوعی از سپاهان خداحافظی کرده بود. با وجود این صحبت ها، شنیده حاکی از این است که پس از صحبت ها و تلاش های مسئولان استان، بالأخره نویدکیا با اصرار هادی عقیلی در تمرینات سپاهان شرکت کرده است.

فرکی، سرمربی سپاهان در چند ماه اخیر با مشکلات بسیاری مواجه بود و عده او را مقصر رفتن محرم می دانستند روز گذشته در نشست خبری روز گذشته با اشاره به حضور محرم نویدکیا در تمرینات تیم فولاد مبارکه سپاهان اظهار کرد: محرم بازیکن بزرگی است و موضع من در باره محرم همان است که پیش از این گفتم که هر موقع می خواهد می تواند برگردد.


طنین "به اصفهان رو" تاج در اصفهان با صدای سالار عقیلی

چند روز پیش، سالار عقیلی با حضور در اصفهان به خواندن تصنیف شنیدنی "به اصفهان رو" استاد تاج اصفهانی پرداخت. تصاویر تابناک اصفهان را از این کنسرت تماشا کنید:


اصفهان شهر مناره ها

مناره های تاریخی شهر اصفهان یکی از هزاران جاذبه تاریخی و فرهنگی این شهر کهن است. مناره های که هر چند این روز ها در سایه برج ها و بنا های مسکونی شهر تا حدی شکوه گذشته خود را از دست داده اند وکمتر به چشم می آیند اما همچنان یاد آور بخش باشکوهی از معماری و هنر یان شهر تاریخی است.

به گزارش تابناک اصفهان، مناره های که در گذر زمان هیچ گاه از چشم سیاحان و جهانگردان دور نمانده و آثارآنان ها به عنوان بخشی از معماری اصفهان به آن اشاره شده است. به سبب معماری خاص از مناره ها در دوران پیش و پس از اسلام به عنوان برج های دیده بانی و میل های راهنما برای مسافران استفاده می شد... زیباترین مناره های زوجی ایران در زمان صفویه احداث شدند که مناره مسجد امام خمینی (ره) مسجد جامع عباسی و مناره های مدرسه چهار باغ (مادر شاه) از زیباترین نمونه های آن است.

مناره چهل دختران قدیمی ترین مناره اصفهان

مناره چهل دختران قدیمی ترین مناره اصفهان واقع در محله جویباره است. مناره ای با 40 متر ارتفاع که آجر عنصر اصلی و تزیئن کننده آن است. مناره چهل دختران از جمله مناره های دارای کتیبه می باشد که در این کتیبه آجری سال بنای آن را 501 ه.ق ذکر شده است اما دلیل نامگذاری آن نامعلوم است. در خصوص نام گذاری این مناره هم تفاسیر گوناگونی وجود دارد. این مناره در گذر زمان به دلیل وجود حالت ارتعاشی در آن همچنان مستحکم و استوار به جای مانده است.

مناره ساربان بلندترین مناره اصفهان

در نزدیکی مناره چهل دختران در محل جویباره مناره ساربان یکی از زیباترین مناره های سلجوقی قرار دارد . مناره ای که صرفا به منظور کاربری مناره بودن ساخته شده است. مناره ای با 54 متر ارتفاع که از دیدگاه تزئینات آجر کاری دارای هفت بخش متمایز می باشد . مناره ساربان فاقد کتیبه است ولی به لحاظ شکل ظاهری تاریخ بنای آن را اوایل سده پنجم ه. ق می دانند.

منارجنبان

آرامگاه شیخ عبدا... گارلادانی معروف به منارجنبان سال 716 ه.ق نوشته شده بر سنگ قبر سال ساخت بنا را نشان می دهد. لیکن مناره های بنا در ابتدای سده دوازدهم هجری پایان صفویه بر اصل بنا افزوده شده است . وجود دو درز در بین ساقه های هر مناره و پشت بام که در هر جهت برابر 3 سانتی متر است سبب می شود تا هر مناره بتواند به آسانی نوسان کرده و ضربه خود را به کل سازه آرامگاه وارد نماید. البته منارجنبان تنها بنای شگفت انگیز اصفهان با این ویژگی نیست بلکه همتای آن مناره های سر در مسجد اشترجان که تاریخ بنای آن نیز هم زمان با این بنای تاریخی است دارای این ویژگی است.

مناره مسجد علی ( ع)

در کنار مسجدی به همین نام واقع شده است. مناره مسجد علی بازمانده ای از مسجد سلجوقی به همین نام بوده است. مسجد سلجوقی در طول زمان از بین رفته و مسجد کنونی باز مانده از دوره صفویه است. مناره مسجد علی دارای بلندی 52 متر و شامل تزئینات آجر چینی ظریف و کاشی نوشته ای به رنگ فیروزه ای است. مناره مسجد علی جزء مناره هایی است که بعد از ساخت مسجد سلجوقی به اصل بنا اضافه شده است.

گنبد سلطان تخت آغا و دو مناره در دشت

دو مناره در دشت و آرامگاه سلطان بخت آغا واقع در محله دردشت اصفهان است. دو بنای تاریخی از وزگاران آل مظفر که یکی آرامگاه سلطان بخت آغا از خاندان آل اینجو و همسر سلطان محمود آل مظفر است که سنگ قبر وی سال 769 هجری را نشان می دهد . مناره دردشت نیز بنایی با کاربری مدرسه یا کاروان سرایی از دوران مظفری بوده است که تنها سر درآن باقی مانده است و کاشی کاری به رنگ آبی لاجوردی و فیروزه ای آن را تزئین نموده است.

مناره های دارالضیافه

در خیابان کمال سر در بلندی با دو مناره از دوران آل مظفر (قرن 8 ه.ق)بازمانده است. مناره های که بر اساس شواهد قسمت های بازمانده از کاروان سرایی ازآن دوران است. مناره هایی با 38 متر ارتفاع که دارای تزئینات ظریف کاشی کاری در قسمت های تاج مناره است. مناره دارالضیافه در کوچه سلطان سنجر واقع شده است. کوچه ای که خانه قدیمی علامه از خانه های تاریخی اصفهان نیز در آن قرار دارد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
همراهی اصلاح طالبان اردبیل با موضع نماینده اصول گرای مجلس

در اتفاقی نادر در سپهر فرهنگ سیاسی استان، دبیر یکی از قدیمی ترین تشکل های اصلاح طلب استان در نامه ای سرگشاده به افکار عمومی از اتخاذ برخی مواضع نماینده اصولگرای اردبیل در مجلس قدردانی کرد. این رویکرد جدا از آنکه می تواند در آستانه انتخابات مجلس حاوی برخی پیامهای سیاسی باشد، فتح بابی در جهت ارتقای فرهنگ سیاسی منطقه نیز محسوب شود.

به گزارش تابناک اردبیل، حجت الاسلام کمال الدین علوی در نامه سرگشاده ای به سایت تابناک اردبیل ارسال کرده است، در قالب متنی خطاب به افکار عمومی ، از اتخاذ برخی مواضع بخردانه از سوی دکتر منصور حقیقت پور در مجلس تشکر و قدردانی کرده است.

سایت تابناک اردبیل متن این نامه را عینا منتشر می کند:

از مشخصه های بارز اصلاح طلبی نقد عملکرد مدیران منتسب به آن و بیان کاستیها ونارساییهای عملکرد آنان در جهت ارائه خدمات شایسته به مردم و تجلیل و تمجید از کارنامه مثبت و قابل قبول مدیران منتسب به طیف مقابل یعنی اصولگرایان فارغ از حب و بغضهای جناحی است. زیرا تامین منافع ملی اولی بر تفکرات وگرایشهای سیاسی است.

با این وصف مباحث مطروحه در مجلس شورای اسلامی و مواضع متخذه نمایندگان ملت خصوصا وکلای مردم استان که در زیر ذره بین علاقه مندان به مسائل روز کشورقرار دارد حقیر را مکلف نمود مراتب سپاس و تشکر قلبی خود را از مواضع صحیح و اصولی اخیر جناب دکتر منصور حقیقت پور نماینده محترم اردبیل، نیر، نمین و سرعین اعلام داشته و برایشان دست مریزاد عرض نمایم... .

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
استفاده از عناوین عجیب در آستانه انتخابات مجلس

اسفند ماه سال جاری 2 انتخابات بسیار مهم در کشورمان برگزار می‌شود. نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به طور قطع در آینده سیاسی ایران نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که قصد کاندیداتوری در انتخابات را دارند،‌ بر خلاف قانون اقدام به تبلیغات زودهنگام کرده و جلساتی را به صورت مخفی و حتی علنی در استان البرز برگزار می‌کنند.

به گزارش تابناک البرز؛ نکته مهم در جلسات فوق این است که برخی از شخصیت‌های سیاسی البرز از عناوین عجیبی برای خود استفاده می‌کنند که لازم است نهادهای نظارتی دقت کافی را در این زمینه داشته باشند. به عنوان نمونه در روزهای اخیر جلسه‌ای با حضور چهره‌های سیاسی در البرز برگزار شده و یکی از سخنرانان خود را قائم مقام وزیر کشور در امور فرهنگی و اجتماعی معرفی کرده است.

همین فرد در جلسه دیگری خود را به عنوان مشاور ارشد وزیر کشور معرفی کرده و در مصاحبه‌های مختلف از عناوینی چون دکتر و یا استاد دانشگاه استفاده می‌کند. با توجه به اینکه مردم بسیاری در انتخابات به اینگونه تبلیغات توجه دارند، ممکن است استفاده از این عناوین عجیب روند رای‌ها را تغییر دهد.



کرجی‌ها جایی در فرمانداری کرج ندارند؟

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، محمد تقی ایرانی از نیروهای غیر بومی به سمت معاون استاندار البرز و فرماندار ویژه شهرستان کرج منصوب شد. ایرانی که متولد یکی از استان‌های غربی است، پیش از حضور در فرمانداری کرج سمت‌های مختلفی را در وزارت کشور تجربه کرده بود. با حضور ایرانی که از مدیران غیر بومی استان البرز بوده، انتصاب‌هایی در فرمانداری کرج انجام شد که در هیچ کدام از آنها توان مدیریت بومی و نخبگان کرج مورد توجه قرار نگرفته است.

در این مدت 3 نفر برای معاونت‌های مختلف فرمانداری منصوب شدند که عبارتند از عسگری معاونت سیاسی، کوچکی معاونت مالی و برنامه‌ریزی و تله‌کو معاونت امور عمرانی. عسگری همان فردی است که چند هفته قبل به صورت غیر متعارفی در یک نشست حزبی (جلسه معرفی مسئول حزب اعتماد ملی در استان البرز) شرکت کرده بود. این افراد سابقه حضور در استان البرز را نداشته و به همین دلیل حدود 10 ماه ابتدایی حضور خود را تنها به شناسایی مسائل و مشکلات کرج گذراندند.

این انتصاب‌ها موجب انتقاد نخبگان کرج شده و آنها معتقدند که در فرمانداری این شهرستان به توان نیروهای بومی بی‌اعتنایی شده است. فرماندار کرج حتی برای سمت‌های پایین‌تر نیز از نیروهای غیر بومی استفاده کرده، به صورتی که در بخش فنی که به دلیل در پیش بودن انتخابات از حساسیت زیادی برخوردار است، یکی از نیروهای توانمند و متخصص کرج را برکنار و فردی را که هم استانی او بوده به کار گمارده است.

این انتصاب‌های عجیب به اندازه‌ای وسعت یافته که حتی مسئول دفتر فرماندار نیز جزو نیروهای غیر بومی و هم استانی آقای فرماندار است. اگر به انتصاب‌های دوره مدیریت محمد تقی ایرانی دقت کنیم، در می‌یابیم که وی نه تنها از افراد بومی کرج استفاده نکرده، بلکه حتی یک نفر از کارکنان فرمانداری کرج را نیز به کار نگرفته است.


مردمی که شب‌ها از ترس سگ‌های ولگرد از خانه خارج نمی‌شوند

حضور سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر یکی از معضلات شهرها و شهر کرج است. در همین راستا سازمان مدیریت پسماند شهرداری با مشارکت دوستداران طبیعت طرحی را برای زنده‌گیری سگ‌های ولگرد در دستور کار قرار داده است.

به گزارش تابناک البرز، پیش از این نیز از سوی مسئولان این سازمان اعلام شده بود که جهت جلوگیری از اتلاف سگ‌های ولگرد از طریق کشتن آنها با تیر (روش گلوله زنی) که منجر به ایجاد رعب و وحشت، انتقال بیماری‌ها و آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین آلودگی صوتی می شود، اقدام به اجرای طرح زنده گیری سگ های ولگرد کرده است.

همچنین ساخت پناهگاهی برای نگهداری سگ های ولگرد در سایت حلقه دره با مساحتی حدود هفت هزار مترمربع و دو سوله توسط این سازمان اجرا شده است اما تمام این اقدامات موجب نشده است تا مردم ساکن باغستان کرج به ویژه خیابان‌های منتهی به جاده آتشگاه، شب‌ها از صدای سگ‌های ولگرد آرامش داشته باشند.

از سوی دیگر با توجه به نزدیک شدن فصل سرما، طی روزهای اخیر تعداد زیادی روباه نیز در کوچه‌های این منطقه دیده شده که این امر در میان مردم هراس ایجاد کرده است.

تعدادی از ساکنان منطقه باغستان به ویژه اهالی خیابان‌های پیروزی و اشتراکی در تماس با خبرنگار تابناک اعلام کردند که از حدود ساعت 21 شب به بعد دیگر تنهایی در کوچه‌ها تردد نمی‌کنند، چرا که احتمال حمله سگ‌های ولگرد که در گله‌های 5 تا 10 قلاده‌ای در خیابان‌ها و کوچه‌ها تردد می‌کنند، وجود دارد.


صدور حکم شلاق برای خبرنگار البرزی و جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره خانه مطبوعات البرز

طی روزهای اخیر اتفاقات عجیبی در حوزه برخورد با رسانه‌های منتقد استان البرز شاهد بودیم. صدور حکم 6 ماه زندان برای مدیر یک سایت خبری استانی از جمله این احکام است. اما امروز اعلام شد که حکم عجیب و دور از انتظاری دیگری نیز برای یکی از روزنامه‌نگاران استان البرز صادر شده است.

بر این اساس و به دنبال شکایت یک اتحادیه از هفته‌نامه‌ای، سردبیر این هفته‌نامه به دادگاه احضار و در نهایت برای وی حکم 91 روز زندان و 10 ضربه شلاق صادر شده است. این حکم در مرحله تجدید نظر قرار دارد.

به دنبال صدور حکم زندان و شلاق برای تعدادی از روزنامه‌نگاران البرزی، جلسه‌ فوق العاده هیئت مدیره خانه مطبوعات این استان برگزار شد. در این جلسه که به طور علنی و به درخواست جمع کثیری از اصحاب رسانه، مدیران مسئول خبرگزاری‌ها، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران البرزی برگزار شد، زهرا کورانی مدیر مسئول البرز فردا، عزیز حیدری سردبیر نشریه وداد و سید محمد میرحبیبی مدیر سایت خبری روتیر که طی روزهای اخیر احکامی سنگین در محاکم قضایی برای آنها صادر شده و یا دادگاه آنها در حال برگزاری است، گزارشی از موضوع شکایت و نحوه برخورد با اصحاب رسانه در محاکم قضایی بیان کردند.

همچنین تعدادی از خبرنگاران البرزی نیز طی سخنان جداگانه از خانه مطبوعات این استان خواستند تا به صورت جدی در مقابل جریانی که به دنبال برخورد با رسانه‌های منتقد است، موضع‌گیری کرده و واکنش قاطعی داشته باشد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند /
ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی

رییس سازمان حج وزیارت استان ایلام از بازداشت یکی از حجاج ایلامی توسط پلیس عربستان سعودی خبرداد.

غلامرضا ممیزی درگفتگو با تابناک ایلام گفت: یکی از حجاج ایلامی پس از توهین ماموران امربه معروف دولت عربستان به مقدسات شیعیان، با آنها درگیر می‌شود و ماموران آل‌سعود وی را بازداشت می‌کنند.

به گفته رییس سازمان حج وزیارت استان ایلام،"حسین رحیمی" حاجی ایلامی در حوالی مسجد قبا زمانیکه با توهین ماموران  امربه معروف سعودی به ایرانیان ومقدسات شیعه روبرو میشود با این مامورین درگیر شده است. متعاقب این درگیری پلیس سعودی این حاجی ایلامی را دستگیر وتحویل مقامات قضایی نمودند که متعاقب آن طبق قوانین دولت سعودی نامبرده به 5روز حبس محکوم شده است.

ممیزی خاطرنشان کرد: ستاد امداد پیگیری با هماهنگی کنسولگری ایران در جده پیگیری پرونده این زائر ایلامی هستند وظرف روزهای آتی مقدمات آزادی ایشان ازحبس فراهم خواهدشد. تمامی زائرین ایلامی خانه خدا به استثناء حاجی دربند پلیس سعودی به کشور بازگشته اند.


اجرای طرح شیرین سازی زندگی در ایلام!

استان ایلام یکی از معدود استانهایی است که به دلیل عدم رشد شاخصهای توسعه در زمره استانهای محروم قرار گرفته است ،شاید همین موضوع یکی از مهمترین عللی باشد که زمینه رشد آسیبهای متعدد اجتماعی را دراین استان فراهم آورده است.

به گزارش تابناک ایلام، افزایش خودکشی وخودسوزی درمیان شهرها وروستاها ،پیشرفت خزنده اعتیاد دربین خانواده ها وجوانان، وافزایش رتبه استان از حیث نزاع های دسته جمعی وخشن و رشد10درصدی طلاق دربین خانواده از جمله آسیبهای شاخص اجتماعی رایج دراستان ایلام است.

بررسی های کارشناسان نشان می دهد که افزایش تنش ها وناهنجاری های اجتماعی در استان ایلام،ریشه درفقر وبیکاری وافرایش فاصله طبقاتی ناشی از توزیع ناعادلانه ثروت وزیرساختهای اقتصادی دارد که ضرورت برنامه ریزی های مدون زودبازده ای  را برای بهبود شاخص های زندگی دراین استان دوچندان نموده است.

در خلال سنوات گذشته سازمانهای متولی امور اجتماعی دراستان همواره سعی نموده اند تا باعملیاتی نمودن برنامه های مختلف راه افزایش آسیبهای اجتماعی روبه رشدجامعه ایلام را سدنمایند اما واقعیت این است موازی کاری های صورت گرفته توسط سازمانهای غیر متخصص وعدم سازماندهی وساماندهی برنامه های عملیاتی شده توسط سازمانی واحد که بتواند بصورت تخصصی اموراجتماعی وپیشگیری از آسیبهای اجتماعی را درجامعه  عهده دارشود باعث شده است اجرای برنامه های پیش گفته شده نمود چندانی درکاهش یا پیشگیری از آسیبهای اجتماعی نداشته باشند.

با این حال اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام  با رویکردی جدید و فارغ از پرداختن به ریشه های ظهوروبروز آسیبهای اجتماعی درقالب طرح "شیرین سازی زندگی درایلام" به مقوله آسیبهای اجتماعی وآموزش سبک زندگی ورود کرده است. مسئول شورای پژوهشی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان ایلام ازاجرای طرحی دراستان خبر می دهد که در زمره طرح های مصوب شورای فرهنگ کشورقرار داشته و سعی دارد با اجرای آن در مدت سه روز زندگی را درکام مردم ایلام شیرین نماید!

این مقام مسئول بابیان اینکه در این طرح کلاس‌های آموزشی در زمینه مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلام و آسیب‌شناسی طلاق و آسیب‌های اجتماعی برگزار می‌شود، گفت: آشنایی با راه‌های شادابی و نشاط در زندگی، راه‌های ایجاد فضای معنوی در خانواده، استحکام و دوام خانواده، آشنایی جوانان با مبانی و اصول روابط خانوادگی و زناشویی در اسلام ازجمله اهداف برگزاری این طرح است.

حال این سوال مطرح است که مجریان طرح شیرین سازی زندگی درایلام چگونه می خواهند با بهره گیری از وجود  یک سخنران  درمدت کوتاه سه روزه ای زندگی 580 هزار شهرند استان ایلام را در کام آنان شیرین نمایند؟!


ساخت هتل پنج ستاره مهران همچنان معلق است!


کلنگ ساخت هتل پنج ستاره در شهرستان مهران با حضور مسئولان کشوری و استانی در ایام اربعین سال قبل به زمین زده شد و امسال در آستانه اربعین، روند پیشرفت این طرح در حد همان کلنگ زنی باقی مانده است.

به گزارش تابناک ایلام، مرز بین المللی مهران به عنوان بزرگترین پایانه مرزی کشور برای تردد زائران عتبات عالیات است که روزانه هزاران زائر از عاشقان اهل بیت(ع) برای زیارت مکان های مقدس شهرهای مذهبی عراق از این مرز تردد می کنند.

این مرز به دلیل کوتاهی مسافت با مکان های زیارتی عراق، امنیت بالا و فراهم شدن امکانات از مبادی ورودی و خروجی مهم کشور به شمار می رود. نزدیکی استان ایلام و شهرستان مهران به شهرهای مذهبی عراق، مرز بین المللی مهران را به یکی از مهمترین کانون های تردد زائران و همچنین صدور کالا به کشور عراق تبدیل کرده است. به عبارتی می توان گفت مرز مهران با وجود ناملایمت ها و تهدیدهای امنیتی که در برخی شهرهای عراق وجود دارد همچنان محلی امن و مناسب برای تردد زائران ایرانی و عراقی است.

به همین دلیل و با توجه به حماسه عظیم اربعین حسینی سال گذشته در مرز مهران، مسئولان کشوری درصدد تکمیل زیرساخت ها و مسیرهای مختلف منتهی به شهرستان مهران برای تردد آسان زائران برآمدند. مسئولان سازمان حج و زیارت کشور نیز قول ساخت یک هتل و حسینیه در شهر مهران برای حل مشکلات اسکان زائران دادند. البته با توجه به تردد روزانه بیش از شش هزار زائر عتبات عالیات و همچنین سفر کاروان های راهیان نور به استان و نبود هتل در ایلام احداث هتل در شهرستان مهران دارای توجیه اقتصادی بود.

اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال هم برای آغاز به کار این پروژه از سوی حج و زیارت پیش بینی و اعلام شد بخش خصوصی ساخت این هتل را انجام می دهد و 20 درصد کارها نیز توسط یک شرکت زیر مجموعه حج و زیارت انجام می شود. کلنگ ساخت هتل پنج ستاره در شهرستان مرزی مهران 23 دی ماه سال گذشته به زمین زده و مقرر شد عملیات اجرایی آن به سرعت آغاز شود. علاوه بر ساخت این هتل، احداث یک حسینیه برای زائران عتبات عالیات در مرز بین المللی مهران نیز توسط مسئولان حج و زیارت وعده داده شد که تازه اوایل هفته جاری عملیات اجرایی آن پس از هشت ماه وقفه آغاز شده است.

نزدیک به یک سال از کلنگ زنی هتل پنج ستاره مهران می گذرد و هنوز هیچ اقدام مثبتی برای عملیات اجرایی آن صورت نگرفته و طرح در حد همان کلنگ زنی مسکوت مانده است. البته چند ماه بعد از کلنگ زنی مسئولان ذیربط اعلام کردند برای آغاز عملیات اجرایی هتل با مشکل زمین، انشعاب آب و برق مواجه هستند یعنی تا پیش از این برای این امور مهم تدبیری نیاندیشیده بودند...!


دردسرهای برگزاری نمایشگاه هنری در ایلام


یکی از مشکلاتی که از چند سال پیش در سرراه حوزه فرهنگ و هنر استان ایلام بوده است کمبود فضاهای مختلف فرهنگی بوده که این کمبودها از نبود سالنهای سینما، نمایش فیلم تا فضاهای نمایشی و نمایشگاهی هنری را در بر می گیرد.

به گزارش تابناک ایلام، برگزاری نمایشگاه عکس فیاپ در استان ایلام بهانه ای شد برای گفتگو با سجاد ذوالفقاری مسئول کارگاه عکس و برگزار کننده این نمایشگاه که با محوریت محرومیت استان در برخورداری از یک نگارخانه خوب برای برپایی نمایشگاه های عکس صورت گرفت. ذوالفقاری در این زمینه گفت: جشنواره عکس خیام جزء جشنواره های برگزارشده توسط فیاپ یا همان فدارسیون جهانی هنر عکاسی است که سال 2015 در ایران برگزار شد و این دوره دوم برگزاری آن در ایران است.

ذوالفقاری افزود: فیاپ جشنواره های زیادی در سراسر دنیا برگزار می کند با توجه به شرایط و استاندارهای بالای داوری و برگزاری که ایران تنها در دو سال اخیر توانسته شرایط میزبانی این جشنواره ها را به دست بیاورد و البته برگزاری این نمایشگاه در استان ایلام دردسرهای خودش را دارد. بعد از رایزنی های فراوان توانستم جشنواره عکس فیاپ را به مدت چهار روز در ایلام برگزار کنم و واقعاً برپایی نمایشگاه با شرایط و امکانات ایلام یک کار ناممکن به نظر می رسید.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز!
«چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!

این روزها نه تنها بازار تهران بلکه تمام محلات پایتخت رنگ عزای سالار شهیدان به خود گرفته و انگار آسمان زودتر از همه ما مستمع عزای محرم شده است.  وارد بازار که می شویم  آنقدر مغازه داران سرگرم فروش پرچم ها و کتیبه های خود هستند؛  که وقتی برای مصاحبه با آنها تلاش می‌کنیم وقت ندارند. مشتری ها هم بیشتر پیرغلامان هیئت های مذهبی و گاهی مداحان هستند، اما در میان مشتری‌ها هنوز هم می‌توان از کودک 7 ساله تا جوان 18 ساله را مشاهده کرد. کودکانی که شیفته طبل و سنج های کوچک شده و برای یک پرچم سیاه امام حسین(ع) چادر مادر را می کشند.

قیمت ها هم متفاوت است از 3 هزار تومان هست تا چند میلیون تومان؛ حالا می خواهد کتیبه سنگین خریداری کنید یا طبل های یاماها، اما با 5 هزار تومان هم می توان پرچم عزای محرم خرید و بر سر در خانه آویزان کرد. در این میان برخی هیئت‌های قدیم ی و جدید برای پوشش در و دیوار خود تلاش می کنند بهترین‌ها را برای عزاداری حسین (ع) هبه کنند و این موجب شده تا دستان هنرمند طراح و گلدوز بهترین طرح‌ها و نقش‌ها را با مرغوبترین نخ و پارچه بر روی نام حسین و عباس (ع) گلدوزی کنند.

حاج عباس جلالی که در بازار ناصر خسرو مویی سفید کرده و از قدیمی‌های بیرق دوز محرم است در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران می گوید: گلدوزی پرچم ابا عبدالله (ع) تنها علاقه و عشق می‌خواهد، مناسب سازی و سنگ فرش خیابان ناصر خسرو کار ما را از رونق انداخت اما باز هم خدا را شکر کار برای امام حسین برکت دارد.

 این خادم امام حسین می‌افزاید: پارچه های چینی هم موجب کسادی بازار شده چون کار ما یک هنر مذهبی است، اما کامپیوتر و چین کار ما را خراب کرد شاید دلیل آن هم تمایل بیشتر مردم به کار ارزان است؛ با این حال رونق کار ما در محرم و صفر است بعد هم اعیاد و مناسبت های ملی و مذهبی.

پیرمرد بیرق دوز عزای سالار شهیدان گفت: پرچم هایی که امروز در عراق به فروش می رسد حاصل دسترنج هنرمندان ایرانی است؛ گاهی امضا دارد و گاهی صلواتی می دوزیم اما تمام کارهای ما زیر نظر اتحادیه خیاطان است و اگر اشتباه نکنم تنها 10 پرجم دوز در تهران فعال هستند و معیار  و نرخ تعرفه‌ها را هم استادان تعیین می کنند هرچند از این اتحادیه ها خیری به ما نرسید اما قبلا سهمیه پارچه داشتیم.

به سراغ حاج رضا محمدی می رویم که می گویند او هم از قدیمی های بازار ناصر خسرو است؛ تمایلی برای صحبت ندارد اما در میان صحبت های کوتاهش  گله می کند و می گوید: به جوان ها توصیه نمی کنم این شغل را ادامه دهند اگرچه عشق می خواهد اما درآمد کافی ندارد.

او هم از نفوذ بازار چین به پرچم های یا حسین گله دارد و می گوید: جیرها و ساتن های چینی جای مخمل های کاشان و آلمان و فرانسه گرفته و ما برای اینکه مشتری خود را از دست ندهیم ناچاریم کالای چینی بفروشیم که هم ارزان است و هم مشتری پسند است.


دورخیز مجلس برای تشکیل پارلمان شهری؛ صدای معترضان بلند شد

مجلس درحالی طرح ایجاد پارلمان شهری را دستورکار خود قرار داده و از کاهش یا افزایش اعضای شورای شهر سخن می‌گوید که منتقدان این اقدام را خلاف قوانین بالادستی و ماهیت شوراها می‌دانند.

به گزارش خبرنگار تابناک؛ پس از گذشت 8 سال از آخرین اصلاحیه قانون انتخابات شوراها در 13 مهر ماه 94 وکلای ملت طرح اصلاح قانون تشکیلات،‌ وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را به تصویب رساندند که براساس آن تعداد اعضای شورای شهر تهران از ۳۱ عضو به ۲۱ عضو کاهش پیدا می‌کند.اما این طرح  در همان ساعات آغازین تصویب واکنش مخالفان  و پاسخ موافقان را در پی داشت؛ تاکنون این طرح به تایید شورای نگهبان نرسیده است.

موافقان معتقدند که علت این تصمیم گیری این است که این شورا خروجی مناسبی نداشته  و شکایت های مکتوبی به دست نمایندگان از تضاد و لجاجت اعضای شورای شهر رسیده است. غلامرضا بصیری پور، رئیس شورای عالی استان‌ها که یکی از موافقان این طرح است اعتقاد دارد: شوراهای شهردرگذشته با وجود تعداد اعضای کمتر، بهتر عمل می‌کردند. او می‌گوید: من تعدیل را می‌پسندم، چون به‌قدر کافی، بحث‌های کارشناسی مطرح شده و از طرفی، حق‌الزحمه اعضا هم نسبت به گذشته بیشتر می‌شود.

مهدی چمران که خود موافق کاهش اعضای شورای شهر است، در اظهارنظری اعلام کرده بود: از نظر خود شورا‌ها اگر تعداد افزایش یابد بهتر است اما من شخصا با شرایط فعلی ۱۵ نفر را ترجیح می‌دهم.

اما مخالفان می گویند: کاهش اعضای شورای شهر کارشناسی و منطقی نیست؛ محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یکی از مخالفان این طرح است. وی اعتقاد دارد: هیچ‌کدام از اعضای شورا از این تصمیم آگاه نبودند. با توجه به جمعیت و تعداد مناطق و محلات شهر تهران، اعضای شورای شهر باید بیش از ۳۱ نفر باشند و کم کردن آن به ۲۱ نفر غیرکار‌شناسی است.


جذب چهار هزار قاضی در برنامه ششم توسعه و قضاوت هفتصد قاضی زن


معاون منابع انسانی قوه قضائیه با بیان اینکه 30 هزار نفر برای آزمون قضاوت امسال ثبت نام کرده‌اند، گفت: در برنامه ششم توسعه پیشنهاد جذب 4 هزار قاضی را ارائه کرده‌ایم، همچنین بیش از 100 قاضی هم امسال در تهران به کار گرفته شدند.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا امینی در گفتگو با تابناک تهران با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه پیشنهاد جذب 4 هزار قاضی را ارائه کرده‌ایم،  اظهار داشت: در سال 93 به موازات جذب قاضی کارمند هم در دستگاه های قضایی به کار گرفته شدند؛ 2 هزار نفر را به عنوان کارمند در دستگاه های قضایی جذب کرده ایم اما در بودجه سال 94 دولت چنین اعتباری برای ما در نظر نگرفته است. سال گذشته 100 قاضی در تهران وارد کار شده اند و امسال هم بیش از 100 نفر قاضی جذب کرده ایم.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه درباره کیفیت آزمون قضاوت و زمان آن هم اظهار داشت: نزدیک به 30 هزار نفر برای این آزمون ثبت نام کرده اند که در هشتم آبان ماه برگزار می‌شود، کسانی که حد نصاب علمی لازم را کسب کنند به آزمون تشریحی در چهارم دی ماه سال جاری دعوت می شوند؛ نتایج این آزمون هم دوم اسفند ماه اعلام خواهد شد؛ پذیرفته شدگان از نیمه دوم فروردین سال 95 به مصاحبه دعوت می شوند. در طول سال چندین نوبت جذب اختصاصی انجام می گیرد و شرکت کنندگان در آزمون های علمی شرکت می کنند.

وی درباره تعداد قضات زن هم گفت: هم اکنون 700 قاضی زن در دستگاه قضا بخش دادیاری ها و مشاور خانواده فعالیت می کنند.


تکرار تجربه انحلال سازمان ملی جوانان در شهرداری تهران


خانه شهریاران جوان با تجربه جذب بیش از 32 هزار جوان تهرانی، جذب بسیاری از نخبگان جوان، بزرگ‌ترین پایگاه اجتماعی جوانان در مدیریت شهری، تشکیل موسسه شهریاران جوان در شهرهای کشور، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی، کارگاه های آموزشی سبک زندگی، تربیت  مدیران جوان و موفق از جمله معاونین شهردار، شهرداران نواحی، و روسای ادارات و ... اکنون در وسط معرکه انحلال و انتقال به معلوم نیست کجای شهرداری بوده و مشخص نیست تجربه 10 ساله اش زیر نظر نگاه کدام مدیر شهری به سرانجام می رسد.

شورای شهر سوم در سال 87 مصوبه ای داشت که براساس آن چند شرکت باید در سازمان فرهنگی و اجتماعی شهر تهران ادغام می شدند؛ یکی از این شرکت ها خانه شهریاران جوان بود. بنابراین با گذشت 6 سال از این مصوبه  در روز یک شنبه 5 مهرماه اعضای شورای شهر چهارم  لایحه شهرداری مبنی بر ادغام برخی موسسات و شرکت ها را دستور کار خود قرار دادند اما خروجی جلسه خبر از انحلال و نه ادغام موسسه خانه شهریاران جوان می داد.

این همه ماجرا نبود، در جواب چرایی این اقدام تعجب آور شورای شهر حرف و حدیث های زیادی گفته می شد، عده ای می گفتند یکی از اعضای شورای شهر به دنبال راه اندازی سازمانی ورزشی بوده تا از این طریق بودجه ای صرف هزینه ای نا معلوم شود که به دلیل عدم رای آوری، بحث انحلال خانه شهریاران جوان را  مطرح می کند.

ابوالفضل قناعتی یکی از اعضای شورای شهر تهران درباره علت این تصمیم شورا به خبرنگار تابناک می گوید: این خانه ردیف بودجه ای نداشت و شخصی هم درباره هزینه های این خانه پاسخگو نبود. وی در عین حال اعتقاد دارد نادیده گرفتن فعالیت های مثمر ثمر گذشته و تلاش برای بیکاری جوانان این خانه ظلم به آن ها است.

در کنار تمام علت هایی که برای انحلال خانه می شمرند عده ای هم علت را در اختلاف قالیباف با اعضای اصولگرای شورا جستجو کرده و به دلیل فعالیت‌ها سیاسی و با همین استدلال انحلال آن را پیگیری کردند.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!
معدنچیان حادثه‌دیده در معدن نگین طبس نجات یافتند

معدنچیان گرفتار در معدن زغالسنگ نگین طبس، زنده و سالم هستند و به کمک امدادگران از معدن خارج شده اند.

به گزارش تابناک، تلاش امدادگران سرانجام نتیجه داد و پس از10 ساعت تلاش، هر 4 معدنچی گرفتار در معدن زغالسنگ نگین طبس سالم از معدن خارج شده اند. نجات یافتگان که اهل گلستان هستند عبارتند از: غلام برزگر، مسعود قزه‌سفلو، عسگر کوهی، و میثم صادقی که همگی زنده و سالم هستند. تابناک لحظه به لحظه این خبر را پیگیری و منتشر کرد.

طبق آخرین خبرهای دریافتی تابناک از طبس، هر 4 نفر معدنچی که ساعت 3 بامداد امروز به داخل تونل معدن زغالسنگ نگین طبس رفته بودند، در ساعت 2.40 دقیقه بعد از ظهر توسط گروه 30 نفره امدادگران از مهلکه ای جدی نجات یافتند.

ماجرا چه بود؟

در ساعت 3:30 صبح امروز کارگاه سه یک پنج بلوک 4 معدن نگین طبس ریزش کرد. این حادثه در عمق 200 متری معدن اتفاق افتاد و 4 نفر از کارگران این معدن به نام های غلامعلی برزگر از علی ابادکتول،میثم صادقی ، عسگری کوهی و مسعود قزل سوفلو از مینو دشت در این حادثه محبوس شدند.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!
تزریق 450 میلیارد تومان نقدینگی به بافت فرسوده اطراف حرم رضوی

با وجود اینکه بسیاری از اقتصاددانان فروش اوراق مشارکت را ضد تولید ارزیابی می‌کنند اما شهرداری مشهد برای پروژه‌های مختلف خود اعم از میدان شهدا تا قطار شهری و رسیدگی به بافت فرسوده حریم حرم رضوی به این شیوه متوسل شده که اوراق 450 میلیارد تومان مربوط به اطراف حرم است.

به گزارش تابناک خراسان رضوی، رئیس اداره بورس و اعتبارات معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به انتشار یک هزار و 50 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال جاری افزود: از این مقدار اوراق 450 میلیارد تومان مربوط به اطراف حرم رضوی است که برای احیاء بافت فرسوده در این محدوده هزینه خواهد شد. برای احیاء بافت های فرسوده حرم مطهر رضوی که از سال 87 در دستور کار گرفته بیش از 770 میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر و به مردم عرضه شده است.

وی گفت: ایجاد نقدینگی برای پروژه های مختلف شهری با جلب مشارکت های خرد مردمی در قالب فروش اوراق یکی از وظایفی است که بر دوش معاونت اقتصادی گذاشته شده که منجر به رونق اقتصاد کلان شهری می شود.

وی با اشاره به اینکه با اتمام هر کدام از پروژه ها، رسالت شهرداری که ساخت و ساز شهری است به سرانجام می رسد، سود مادی و معنوی حاصل شده در این پروژه ها را سهم مردمی دانست که اقدام به خرید اوراق مشارکت کرده و شهرداری را در خدمت به زائر و مجاوران یاری می کنند.

گفتنی است پیش از این نیز اعلام شده بود تا پایان سال جاری 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت جدید برای تکمیل خط 2 قطار شهری مشهد منتشر شود.


رتبه جهانی که نمایشگاه بین‌المللی مشهد به خود اهدا کرد!

خبر "کسب مقام دوم جهانی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی" درحالی چندی پیش منتشر شد که نمایشگاه مشهد صرفا رتبه دوم را به خاطر پوستر Electrowater به دست آورده و هرگونه ادعای دیگری از اساس غیرمستند است.
به گزارش تابناک خراسان رضوی، روز 11 مهرماه 94 خبری بر روی خروجی پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد و سایر خبرگزاری ها و همچنین بر روی سایت نمایشگاه بین المللی مشهد قرار گرفت که در نگاه اول موجب خرسندی و شادمانی همه ما خراسانی ها و به ویژه مشهدی ها شد.

تیتر خبر این بود "کسب مقام دوم جهانی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در عرصه تبلیغات و اطلاع‌رسانی" عنوانی که در ظاهر می‌توانست باعث غرور و افتخار باشد و خیلی از رسانه ها هم به همین دلیل این خبر را در سطح وسیعی بازنشر دادند.

در متن این خبر از قول محمد جواد حمید مدیرعامل نمایشگاه بین المللی مشهد آمده بود: در تبلیغات نمایشگاه‌ها باتوجه به رویکرد تبلیغاتی و اطلاع‎رسانی، به طراحی‌های مفهومی نیز پرداخته شده که در ارزیابی‌های صورت گرفته، نمایشگاه بین‌‎المللی مشهد از جمهوری اسلامی ایران پس از نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان به عنوان مهد صنعت نمایشگاهی جهان، مقام دوم را کسب کرده است.


پاراگراف آخر این خبر پا را فراتر از این حد و حدود گذاشته و آورده بود: «گفتنی است؛ نمایشگاه بین‌المللی مشهد در میان نمایشگاه‌های جهان طی ارزیابی انجمن نمایشگاه‌ها UFI و با همکاری مرکز نمایشگاهی بلغارستان، رتبه دوم جهانی را پس از نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت آلمان کسب نمود که مراسم تقدیر از برگزیدگان در میلان ایتالیا و با حضور کشورهای جهان برگزار خواهد شد.» به هر حال جهت پیگیری این موضوع به سایت UFI یا همان  اتحادیه جهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی سری زدیم و پس از گفت و گو با چند تن از فعالین صنعت نمایشگاهی در تهران متوجه شدیم که این خبر شهرداری مشهد اساسا غیرواقعی است.

طبق اعلام سایت این اتحادیه جهانی به آدرس http://www.ufi.org/ این اتحادیه 4 جایزه و یک مسابقه دارد که هرساله رتبه های برتر اعلام می شوند که سال 2015 نیز این رویه ادامه داشته است. جایزه توسعه پایدار به نمایشگاهی در سنگاپور، جایزه عملیات و خدمات به نمایشگاه سانتک سنگاپور، جایزه بازاریابی به نمایشگاه یو بی ام هلند و جایزه آموزش به نمایشگاه میلان ایتالیا رسید. همچنین اتحادیه جهانی نمایشگاه های بین المللی در سال 2014 جایزه فناوری و اطلاعات را به نمایشگاه مادرید اسپانیا داده و در سال 2015 هنوز برنده ای برای این جایزه مشخص نکرده است.

اما تنها مسابقه این اتحادیه مسابقه پوستر است که در سال 2015 نمایشگاه فرانکفورت آلمان به خاطر پوستر "جهان خلاق" طراحی شده توسط کمپانی wob.ag  رتبه نخست و نمایشگاه مشهد رتبه دوم را به خاطر پوستر Electrowater به دست آورده است.

همان طور که ملاحظه کردید نمایشگاه مشهد تنها در بخش مسابقه پوستر توانسته رتبه دوم را به دست آورد و این موضوع هیچ ربطی به رتبه در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغات ندارد زیرا پوستر تنها یک زیر مجموعه از ابزار تبلیغاتی و بخشی کوچک از فرآیند آگاهی بخشی عمومی است و به سایر شاخه ها و موضوعات خبری و اطلاع رسانی ارتباطی پیدا نمی کند.

ضمن اینکه در بسیاری از موارد یا حتی می توان گفت تقریبا در همه موارد، پوسترهای نمایشگاه های مختلف توسط ستاد برگزاری و به سفارش پیمانکار آن نمایشگاه طراحی می شود و ارتباطی با حوزه روابط عمومی و مدیر نمایشگاه منتسب شهردار مشهد ندارد و به طور مثال در نمایشگاه کتاب این اداره کل فرهنگ و ارشاد است که پوستر را سفارش می دهد اما آرم نمایشگاه در تمامی پوسترها درج می گردد.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!
ماشین آلات فرسوده میراث شهرستان های محروم!

وجود ماشین آلات فرسوده در راهدارخانه ها که برخی از آن ها کاملا بلااستفاده بوده و کاربردی ندارند موجب شده در هنگام فصل سرما نیروهای این مرکز با مشکلات امکانات برای خدمات دهی جهت بازگشایی مسیرهای مسدود مواجه شده و روستائیان نیز با دردسرهای زیادی روبرو شوند. مدیر راهداری راه و شهرسازی استان متوسط عمر این ماشین آلات را 17.7 سال عنوان کرد و با اشاره به اینکه 15 درصد این وسایل از کار افتاده هستند،20 درصد دیگر از آن ها را نیمه فعال و نیازمند تعمیرات دانسته است.

اما در این در حالی است برخی ماشین آلات خریداری شده برای راه و شهرسازی استان فقط به راهدارخانه های اصلی اختصاص یافته و بقیه آنها که قدیمی تر محسوب می شوند به راهدارخانه های شهرستان های محروم صادر می شوند. در برخی از موارد دیده شده زمانی که باید صرف خدمت رسانی برای بازگشایی به مناطق صعب العبور شود متاسفانه وقف تعمیر ماشین آلات فرسوده شده و یا به دلیل عدم وجود قطعه مورد نیاز برای تعمیر، مدت زمان زیادی صرف راه اندازی مجدد آن می شود.

مشتری با اشاره به اینکه همه ساله 40 تا 45 درصد قطعات ماشین آلات نیازمند تعویض هستند، از خریداری هشت دستگاه کامیون و هشت دستگاه گریدر از محل اعتبارات ویژه سفر مقام معظم رهبری برای خریداری خبر داده است. در سال گذشته میزان مسدود شدن مسیر و بسته شدن راه برخی روستاها به گونه ای بود که حتی تراکتور ها امکان تردد را نداشته و امدادرسانی برای وسایل نقلیه گرفتار شده در برف بسیار با کندی انجام می شد.

حالا با وجود اینکه این مسئول نسبت به کمبود ماشین آلات در این حوزه خبر داده باید دید آیا با پیگیری های لازم برای جذب اعتبارات و همچنین خریداری ماشین آلات مورد نیاز با توزیع متوازن در تمام راهدارخانه های استان محقق خواهد شد؟


40 درصد از مدارس خراسان شمالی از بخاری نفتی استفاده می کنند


مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 40 درصد از مدارس استان برای گرمایش از بخاری نفتی استفاده می کنند.

ابوالقاسم بابایی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی با اشاره به استاندارد سازی سامانه گرمایشی مدارس گفت: هزار و 400 بخاری تابشی استاندارد برای مدارس روستایی نصب شده است. استاندارد سازی 200 مدرسه با ظرفیت هزار کلاس نیز در دستور کار قرار دارد که در 123 مدرسه عملیات استاندارد سازی انجام شده است.

مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی با اشاره به اینکه در حال حاضر 40 درصد از مدارس استان از بخاری نفتی کاربراتوری دارای نشان استاندارد استفاده می کنند، افزود: سال گذشته 248 بخاری نفتی کاربراتوری در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفت و در سال جاری 100 بخاری نفتی کاربراتوری در میان مدارس توضیع می شود.

بابایی با بیان اینکه استفاده از بخاری نفتی و وسایل گرمایشی گاز سوز در مدارس ممنوع است، افزود: اولویت سازمان نوسازی اصلاح سامانه گرمایشی در مدارس است که در این راستا هم اکنون 36 مدرسه در استان که از سیستم گرمایشی گاز سوز استفاده می کردند به سامانه حرارت مرکزی تغییر پیدا کرده است. هم اکنون 13 درصد از مدارس استان از سامانه حرارتی مرکزی و 47 درصد نیز از وسایل گرمایشی گاز سوز استفاده می کنند.


گرمه، جاجرم و رازو جرگلان قطب یک هنر کهن

کلاه کرکی را شاید بتوان یکی از گرمترین کلاه های دست بافت نامید که از مدتها قبل در رنگهای مختلف بافته می شد. این هنر از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستانهای گرمه و جاجرم و رازو جرگلان در استان خراسان شمالی است که ماده اولیه آن کرک بز بوده و به صورت کاملا خام و خود رنگ استفاده می شد و بیشتر مورد استقبال روسها قرار گرفته است

مهمترین خاصیت این کلاه، غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تاکنون کاربرد خود را حفظ کند. کلاه کرکی در فهرست ملی ثبت میراث ناملموس شده است، این کلاه به دلیل داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز معروف است. کلاه های دوره ای و گوشی بیشترین نوع کلاه های کرکی هستند که از سوی خریداران مورد استقبال قرار می گیرند.

جنس اصلی این کلاه از کرک گوسفند است اما امروزه ابریشم مصنوعی نیز در بافت آن دخالت دارد ولی کارایی کلاهی که با کرک گوسفند بافته می شود را ندارد. حتی مردان قدیمی هم بر این باورند که کلاه کرکی خاصیت ضددرد دارد و آرامش بخش است.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 150 کارت صنعتگری در استان برای بافندگان کلاه کرکی صادر شده است که این افراد بیشتر به صورت فصلی مشغول به این فعالیت می باشند.

علی عابدی افزود: قطب بافت کلاه کرکی در استان، گرمه ، جاجرم و روستای راستقان شهرستان راز و جرگلان است که تمامی این افراد در منازل مشغول این حرفه هستند.


«پروازی‌ها» همچنان پاشنه آشیل خراسان شمالی


طی سال های گذشته این موضوع نقد رسانه ها بوده به طوری که در زمان محمد حسین جهانبخش و ابوطالب شفقت استانداران وقت نیز تاکیدات ویژه ای بر پیگیری موضوع انجام داده و در برخی از این اظهار نظرها عنوان شده در راهنمایی و رانندگی در صورت اینکه مسئول دولتی خارج از وقت اداری حکم ماموریت نداشت موظف به جریمه و یا حتی توقیف این وسیله نقلیه هستند.

اما موضوع رفت و آمدها در خارج از وقت اداری به حوزه های داخل شهرستان مربوط نشده؛ بلکه از یک شهرستان به مرکز استان نیز انجام می شود که علاوه بر مقام مسئول تیمی از کارمندان نیز با خودروی دولتی در حال تردد هستند. در موقع استخدام این افراد با هزاران مدارک مختلف بومی بودن خود را در شهرستان اثبات می کنند اما پس از اینکه شروع به کار کردند به دلیل فراهم نبود شرایط  در حوزه محل کار مجبور به تردد می شوند.

این موضوع در حالی ادامه دارد که گاهی هزینه بنزین این ترددها سالانه بیش از 12 میلیون تومان تمام شده و هیچ نظارتی از سوی مقام های عالی رتبه استانی که در تربیون ها و مصاحبه ها با خبرنگاران این مسئله را عنوان می کنند بیان نمی شود. در حال حاضر با وجود اینکه در این ترددها در برخی از اوقات دیده شده و یا مسئولین نیز از آن اطلاع دارند نسبت به پیگیری این موضوع هیچ اقدامی انجام نمی دهند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!

علل اشتغال غیربومی ها در استان تشنه اشتغال

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی خوزستان عنوان کرد: عموماً کسانی که در استان از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند به دلیل مطابق نبودن رشته تحصیلی آنان با شرایط استان، فاقد بازار کار هستند. بعضی از افراد جویای کار که ثبت نام کرده اند عموماً فاقد هرگونه مهارتی هستند.

وی در رابطه با پروژه بیدبلند گفت: در این پروژه حدود ۳ هزار نیرو نیاز است که در بهبهان چنین نیروهایی وجود ندارد و مدارک موجود با بازار کار متناسب نیست و همین امر دلیل جذب نیروی غیربومی می شود. احتمال این وجود دارد که در آینده نزدیک در کل کشور با بحران فارغ التحصیل های بی کار مواجه شویم.


مقتدایی با اشاره به نامه 4 ماه قبل به وزیر کشور: فعلا استاندار می مانم

استاندار خوزستان در جلسه شورای اداری روز گذشته، به ارسال نامه محرمانه 4 ماه قبل خود به وزیر کشور دررخصوص معرفی جایگزین وی به دولت اشاره کرد و گفت: با وجود ارسال این نامه، به بنده اعلام شد که باید در این منصب به کار خود ادامه بدهم.

وی به ابراز خشنودی مردم هم اشاره کرد و افزود: اظهار لطف نسبت به عملکرد بنده، انرژی مثبتی برای کار بهتر و بیشتر می دهد و این حس مثبت را ایجاد می کند که مردم قدردان فعالیتها هستند.


تاکید بر نقش بزرگان قبایل در حل اختلافات طایفه ای


سرهنگ سید رحمان موسوی معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی خوزستان در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان در خصوص آخرین وضعیت درگیری اخیر در باغملک گفت: پس از استقرار نیروی انتظامی در محل حادثه، نزارع فروکش کرد و آرامش به تدریج به منطقه بازگشت.

سرهنگ موسوی افزود: خاکسپاری متوفیان این حادثه تلخ می تواند به آرام کردن ریشه این درگیری طایفه ای کمک کند. با این وجود از ریش سفیدان و بزرگان قبایل منطقه برای حل ریشه ای این نزاع دعوت شده است تا حضور پُررنگ تری داشته باشند.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی خوزستان درباره علل ایجاد چنین حوادث تلخی عنوان کرد: به عقیده بنده باید توجه بیشتری به نقش مهم و پُررنگ ریش سفیدان و بزرگان طوایف و قبایل داشت. ما در گذشته می گفتیم بزرگان قبایل و طوایف اما امروزه می گوییم بزرگان قبایل، طوایف و متنفذین و معتمدین که می تواند هر شخصی اعم از خبرنگار، کاسب، کارمند و یا... باشد، می تواند در صحته تحولات تاثیر مثبتی داشته باشد.


فهرست بلند شهدای خوزستانی در میان مدافعین حرم

همزمان با گسترش عملیات نظامی بزرگ ائتلاف جدید مبارزه با تروریسم در سوریه منابع میدانی از شهادت یکی از رزمندگان ایرانی مدافع حرم حضرت زینب (س) خبر داده اند.   بنابر این گزارش، نادر حمید از رزمندگان خوزستانی مدافع حرم حضرت زینب (س) عصر روز گذشته در حین انجام ماموریت مستشاری در کنار نیروهای نظامی سوری به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا استان خوزستان شانزدهمین شهید مدافع حرم اهل‌بیت(ع) را تقدیم اسلام کرده باشد.

شهید سیدمهدی موسوی، شهید منصور( ناصر) مسلمی سواری، شهید جبار (فرید) دریساوی، شهید حسن حزباوی، سردار شهید سید حمید تقوی‌فر، شهید علی منیعات، شهید حبیب جنت‌مکان، شهید هادی کجباف، سردار شهید روزبه هلیسایی و شهید سید جاسم نوری تقدیم، شهید احمد حیاری، شهید سردار فرشاد حسونی‌زاده، شهید حمید مختاروند و شهید پاسدار نادر حمید شهدای تقدیم شده به آستان مقدس اهل بیت(ع) هستند.


گزارشی از فیلم‌واره آوای مقاومت در اهواز


آیین اختتامیه فیلم واره آوای مقاومت چهارشنبه ۲۲ مهرماه با حضور هنرمندان فیلم ساز در تالار اجتماعات شورای شهر اهواز برگزار شد. در این مراسم تیزر فیلم واره آوای مقاومت و یکی از فیلمهای کوتاهی که هنرجویان دوره های فیلم سازی ساخته بودند به نمایش درآمد.  درپایان این مراسم و پس از سخنان سیامک عباسپور یکی از کارشناسان سینمایی استان، با اهداء لوح تقدیر از اساتید و مدرسان کارگاه آموزشی فیلم واره تقدیر به عمل آمد و گواهی نامه های هنرجویان کارگاهها نیز اعطا شد.


وقتی خودروهای لوکس خواب شهروندان اهوازی را آشفته می کنند

شهروندان اهوازی در برخی از مناطق در هفته های اخیر شب های ناآرامی را سپری می کنند. به گزارش تابناک خوزستان، در کیانپارس، فرهنگ شهر، زیتون و برخی دیگر از مناطق از ساعت1 بامداد به بعد سر و صدای ویراژ و ترمز دستی کشیدن های ممتد خودروها خواب شهروندان را به هم می زند و آشفته می کند.

در شب های گذشته، خبرنگار ما چندبار با پلیس 110 تماس گرفت که آنها هم از این وضع ناراحت بودند و می گفتند به محض حضور پلیس این خودروها فرار می کنند. تمایل به رانندگی پرسرعت و خودنمایی در شهر در شهرهای مختلف کشور دیده شده اما آنچه در اهواز باعث نارضایتی مضاعف شده اقدامات پرخطر و آزاردهنده ی رانندگان خودروها در نیمه های شب است.

در این میان مناطقی مانند کیانپارس و میدان کارگر فرهنگ‌شهر در زمینه این‌گونه اقدامات دارای رکورد هستند. اسماعیل ارزانی فرماندار اهواز در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان در این خصوص گفت: این موضوع چندی پیش در شورای تامین استان مطرح شده ولی تاکنون اقداماتی مانند تعویض روتین ها و بستن مسیرها جواب نداده است.

ارزانی با اشاره تلاش های صورت گرفته توسط پلیس برای حل این موضوع گفت: قانون برخورد با این تخلفات باز دارنده نیست. جریمه سرعت بالا در معابر شهری برای مثال حداکثر 100 هزار تومان است که برای راننده ای که با خودروی 500 میلیونی مرتکب این تخلف شده است به هیچ وجه بازدارنده نخواهد بود. این موضوع را در جلسه هفه آینده شورای تامین استان مطرح خواهیم کرد تا برای حل این مشکل راه حلی یافته شود.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!

همچنین عزیزالله سپهوند فرمانده نیروی انتظامی اهواز در گفتگو با خبرنگار تابناک خوزستان گفت: با هماهنگی های صورت گرفته با راهنمایی و رانندگی و دادستانی اهواز، این خودروهای متخلف را به صورت نامحسوس شناسایی کرده و نسبت به توقیف آنها اقدام می کنیم.

سپهوند افزود: این خودروها برای بار اول به مدت سه ماه و در صورت تکرار پس از برخورد با راننده مدت زمان بیشتری توقیف خواهند شد.
فرمانده انتظامی شهرستان اهواز عنوان کرد: اقدامات پلیس تنها در چارچوب قانون می باشد و باید برای این موضوع یک همت همه جانبه برای اطلاع رسانی این برخوردها وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مطرح شدن این موضوع در شورای تامین استان گفت: در این خصوص اقدامات سلبی و قهری در دستور کار قرار گرفته است. البته بنا شده است تا در شکل هندسی مناطقی که این تخلف ها صورت می گیرد، بازنگری شود تا این رانندگان کمتر قدرت مانور داشته باشند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
توقف اتصال فارس به خلیج فارس با یک رایزنی ساده!

در حالی که قرار بود با الحاق بخش های کوچکی از استان هرمزگان به استان فارس، این استان به خلیج فارس متصل شود و ابعاد سیاسی و اقتصادی وسیعی در این زمینه سنجیده شده بود، مسئولان استان نتوانستند از مصوبه هیات دولت دفاع کنند و اجرای مصوبه هیات دولت با رایزنی مسئولان هرمزگان متوقف شد.

استاندار هرمزگان گفت: شهرستان پارسیان در غرب استان هرمزگان دارای ظرفیت‌ها و منابع خوبی برخوردار است و مدیران استان و همچنین شهرستان باید حداکثر تلاش خود را در جهت جذب و شناسایی این منابع داشته باشند.

وی با اشاره به موضوع الحاق بخشی از پارسیان به استان فارس، گفت: در جلسه‌ای که با حضور استانداران استان فارس و هرمزگان و همچنین مدیرکل اطلاعات هر دو استان در وزارت کشور برگزار شد، پس از بحث‌های کارشناسی و ارائه استدلال های زیاد توانستیم، اجرای این مصوبه هیات دولت را متوقف کنیم.


اوضاع فارس صدای نماینده ولی فقیه را هم درآورد

فرصت سوزی در استان پر پتانسیل فارس آنقدر سر به فلک کشیده که صدای نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز را در آورده است. آیت الله ایمانی از بی توجهی به ظرفیت بزرگ گردشگری در فارس و عدم ایجاد معاونت گردشگری استانداری انتقاد کرد. امام جمعه شیراز همچنین به تأخیر در ساخت آزادراه شیراز-اصفهان اشاره کرد و در ادامه به وضعیت بد واگن های قطار در استان فارس انتقاد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس پرده از تنگ نظری ها و دست اندازی هایی برداشت که مانع توسعه و سرمایه گذاری در گردشگری استان می شود. وی گفت: تنگ‌نظری و عدم برنامه‌ریزی مناسب باعث شده استان فارس در برخی از موارد نتواند به رشد لازم و کافی برسد چنانکه گاه نه‌تنها کمکی به سرمایه‌گذاران نمی‌شود حتی چوب به‌پای کسانی می‌زنند که توان کار کردن دارند.


 مصائب خالی نبودن اطراف وزیر فرهنگ و ارشاد در بزرگداشت حافظ


مراسم بزرگداشت حافظ که 20 مهر ماه 94 برگزار شد هم از این قاعده مستثنی نبود. اولین بی برنامگی این مراسم که متأسفانه هر سال هم تکرار می شود بحث حضور یا عدم حضور عموم مردم است.انگار متولیان این برنامه بعد از این همه سال برگزاری مراسم هنوز تکلیفشان با خودشان معلوم نیست.بالاخره عموم مردم بیایند یا نیایند؟و اگر بنا بر حضور عموم است برنامه ای برای این حضور دارید یا نه؟

به گزارش تابناک فارس، در مراسم دیشب حیاط ورودی حافظیه صندلی چینی شده بود و قرار بود افرادی که دعوت نامه این قسمت را دارند در این حیاط مستقر شوند. قسمت اصلی هم که محوطه آرامگاه لسان الغیب است به همین صورت صندلی چیده شده و آنجا هم متعلق به کسانی بود که دعوت نامه مخصوص داشتند. گذشته از انتقادات و ایراداتی که به شیوه دعوتنامه ای وارد است،حالا که بنا شده مراسم بدین سان برگزار شود خوب است که درست برگزار شود.


اگر صندلی ها برای افراد دارای دعوت نامه بود پس چرا عموم مردم به داخل هجوم آوردند و آن وضعیت درهم پیش آمد و هرکس هرجا که می توانست می نشست؟از چمن گرفته تا سکو و پله؛ وضعیتی که اصلاً شایسته برگزاری این مراسم نبود. جالب آنکه دعوتنامه ها در این مراسم کاغذ پاره ای بیش نبودند و افرادی بدون دعوت نامه به قسمت ویژه راه پیدا کرده بودند و دیگر جا برای آن ها که دعوت نامه داشتند نبود!

علت را که جویا شدیم با پاسخی بسیار جالب کاملاً قانع شدیم!پاسخ این بود: «وزیر آمده بود و صندلی های اطراف ایشان هنوز خالی بود لذا تصمیم گرفته شد هرکس دم دست است را برای پر کردن آن صندلی ها به داخل راه دهیم!»

در هوای دل انگیز 20 مهرماه 94 در حافظیه شیراز حسین علیزاده با ساز و محمد معتمدی با آواز خود حال و هوای خاصی در آرامگاه خواجه موسیقی دان شیراز به وجود آوردند اما به جز این برنامه شاهد سخنرانی جالب علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بودیم:


جنتی: حافظ اصلاح طلب بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت حافظ در جوار آرامگاه وی گفت:حافظ مایه آبرو و اعتبار این سرزمین است و به نبود تندیس و یا تمثیلی از حافظ اشاره کرد و گفت:امیدوایم این گره سخت هنری به زودی باز شده و چهره ای از حافظ شیرازی دستمایه هنرمندان قرار گیرد.

علی جنتی حافظ را اصلاح طلب دانست و گواه سخن خویش را نمایان سازی بداخلاقی ها و بد فهمی های زمانه خود در شعرهای وی دانست.


تیمی که دستمزد بازیکنانش ماهی 360 هزار تومان است


احنمالاً هیچ تیمی را در سطح حتی لیگ 2 نمی توان یافت که دستمزد بازیکنانش ماهی 360 هزار تومان باشد.  360 هزار تومان! این حقوق ماهیانه بازیکنان تیم فجر سپاسی است! گذشته از جایگاه بی اعتبار ورزش استان فارس در کشور و ضعف مدیریت در ورزش نیمه جان این استان، تیم فجر هم به نوبه خود دچار بی توجهی و مظلومیت واقع شده است.

در فصل نقل و انتقالات اکثر سربازان فوتبالیست به دیگر تیم های نظامی منتقل می شوند و انگار نه انگار که فجر یکی از پرسابقه ترین تیم های نظامی کشور است. این مظلومیت حتی در شرایطی که فجر در لیگ برتر هم بود اتفاق می افتاد...

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
زائرانی که از سفر به قم پشیمان می‌شوند!

در حالی که کشورهای دیگر از فرصت حضور زائران خارجی بیشترین استفاده را کرده و برای تبلیغ مرام و مکتب خود بهترین بهره را می‌برند اما مشاهدات نشان می‌دهد اقدامات در حوزه فرهنگی در قم حداقلی است.

به گزارش تابناک قم، گروهی با چهره‌های آفتاب سوخته‌ و عباهای بلندشان کنار خیابان ایستاده‌اند. از سر و وضع و ظاهر لباس‌هایشان و نیز از چادر عربی زن‌هایشان براحتی می‌توان نشانه‌های غریبی و زائر و مسافر بودن آنان را دریافت. فرش زیر پایشان خاک پیاده رو است و تکیه گاه‌شان چمدان‌هایی که همراه آنان است.

صندل‌های چرمی به پا دارند. یکیشان بچه در بغل دارد. دو تای دیگر ساک و چمدان در دست‌اند. این پا و آن پا می‌کنند. وجه مشترک همهٔ آنان، نگاه‌های غریب، متعجب و کنجکاوانه‌شان است.

قدم زدن اطراف حرم حضرت معصومه(س) و یا مسجد مقدس جمکران کم و بیش با دیدن چنین صحنه‌هایی هم همراه است. خیلی وقت‌ها همینطور که داری بی‌خیال برای خودت قدم می‌زنی، جلویت را می‌گیرند و سؤالاتی می‌پرسند. سؤالاتی که یا متوجه آن نمی‌شوی و یا اگر متوجه شوی، نمی‌دانی چطور باید جوابشان را بدهی.

میهمانان عراقی در شهر قم هر جایی که باشند، چه اطراف حرم و چه در کنار مسجد جمکران، از حمایت‌ها و راهنمایی‌های حداقلی برخوردارند. زائرانی که هر کدامشان می‌توانند در حد و اندازه یک سفیر فرهنگی نقش ایفا کنند، اغلب در کوچه بازارهایی که نشانی از هویت ایرانی و تشیع ندارند سرگردانند یا از سوی سودجویانی که بویی از فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانی نبرده‌اند، مبالغی بیش از آنچه باید برای اجناس یا کرایه می‌پردازند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم می‌گوید پس از توافق هسته‌ای میانگین زائرانی که از کشورهای خارجی روزانه وارد شهر می‌شوند بسیار افزایش یافته است.  به گفته وی تابستان امسال قم به طور میانگین روزانه از ۹ هزار زائر خارجی استقبال کرده است. از این تعداد حدود ۷۰ درصد زائران خارجی از ملیت‌های مختلف عراقی، خلیج فارسی، هند و پاکستان و اروپایی هستند که فقط ۲ هزار عراقی از این تعداد هر روز از پایانه‌ها با ۴۰ اتوبوس وارد می‌شوند.


وقتی صنعت چوب هنرمندان قمی را فلک می‌کند

صنعت چوب و مبلمان در قم از قدمت کهنی برخوردار است و این هنر در حال حاضر با حدود چهار هزار واحد تولیدی و اشتغال بیش از بیست هزار نفر سهم بسزایی در اقتصاد این استان دارد و بعد از تهران دومین قطب صنایع چوبی کشور بر سرنوشت قم حک شده است، سرنوشتی که این روز‌ها حال و هوای خوشی را سپری نمی‌کند.

به گزارش تابناک قم، صنعت چوب در ایران ریشه‌ای چند هزار ساله دارد و تاریخ آن نشان می‌دهد که این صنعت تا میانه دهه ۴۰ شمسی به شکل سنتی بوده است و سپس با ارتقای دانش و فناوری استفاده از آن، جنبشی عظیم را آغاز کرد.
 
کار‌شناسان اقتصادی بر این باورند که صنعت مبلمان در ایران با وجود داشتن کیفیت اما همچنان جایگاهی در خور و مناسب در سطح بین‌المللی پیدا نکرده و واردات بی‌رویه در این عرصه نشان از این ادعاست. متاسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد که برای تولید مبلمان تقریبا ۹۰ درصد از مواد اولیه آن به کشور وارد می‌شود که این مسئله دقت نظر بیشتری را می‌طلبد.

فعالان این صنعت با رکود به وجود آمده بر بازار صنایع چوب واحدهای تولیدی خود را یکی پس از دیگری تعطیل می‌کنند و کارگران ماهری که روزی با دستمزهای بالا در بازار این صنعت قدرت نمایی می‌کردند به کارگران و ‌‌نهایت سر کارگران کارگاه‌های کوچک تبدیل شده‌اند که هنرشان این روز‌ها خریداری ندارد.

یکی از فعالان صنایع چوب قم که سابقه‌ای ۴۰ ساله در این عرصه دارد از رکود حاکم بر بازار این صنعت در استان خبر داد و با نامناسب عنوان کردن این وضعیت از نبود خریدار در بازار سخن گفت. این صنعتگر، صنعت چوب و مبلمان را در آستانه ورشکستی دانسته و گفته‌هایش تاکید دارد که زمانی در ماه برای برخی از لوازم چوبی مانند کمد، چهل دست سفارش داشته اما در حال حاضر در ماه این عدد به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.


اشتباه بزرگ رسانه ملی در فاجعه منا

دکتر سید محمدرضا خوش رو در نشست بررسی ابعاد رسانه‌ای فاجعه منا در شبکه‌های ماهواره‌ای که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد گفت: در جریان حادثه منا ایران فرصت یافت تا نفرت خود از آل سعود و نارکارآمدی اداره حرمین شریفین توسط این دولت را نشان دهد.

وی با بیان اینکه در جریان حادثه منا درگیر سیاست دو گانه ای شدیم اظهار داشت: از دست دادن شماری از هم میهنان و تحت الشعاع قرار گرفتن فریضه حج توسط افراد به ظاهر روشنفکر در فضاهای مجازی، از پیامدهای این حادثه بود.

کارشناس رسانه با تاکید بر تصویر منفی که از حج در اذهان کودکان نقش بسته، گفت: در حج امسال حوادث متعددی از جمله سقوط جرثقیل، آتش سوزی در دو هتل، باز نشدن درب های قطار درون شهری، افتادن یک پنکه سقفی و در نهایت حادثه منا؛ تصویری ناخوشایند از حج در اذهان مردم علی الخصوص کودکان برجا گذاشت که زمان زیادی برای رفع آن زمان لازم است.


روزگار تلخ برای شیرینی محبوب

طبق آمار منتشر شده در سال ۹۲، ۳ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۲۵۱ دلار صادرات سوهان از استان قم به سایر کشور‌ها ارزآوری داشته است. این میزان ارزآوری در سال ۹۳ حدود ۲ میلیون دلار بود که با کاهش چشمگیری مواجه شد.

احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، علت اصلی این امر را تحولات منطقه به ویژه عراق دانسته و می‌افزاید: بیشتر سوهان‌های قم به کشور عراق صادر می‌شده به گونه‌ای که در سال ۹۲ در حدود ۲ میلیون دلار ارزآوری داشته است. در حالی که این میزان در سال ۹۳ به نصف آن یعنی یک میلیون دلار کاهش داشته است.

ذاکری ادامه می‌دهد: این روند باعث شده صادرکنندگان استان قم به دنبال بازارهای هدف جدید باشند که در این مدت دو کشور عمان و روسیه به عنوان کشورهای هدف جدید شناسایی شده‌اند. صادرات سوهان به این کشور‌ها به عنوان یک فرصت جدید صادراتی برای تولیدکنندگان این محصول به شمار می‌آید.


زمزمه تعطیلی پنجشنبه‌ها در قم

صدای اذان که از بلندگو پخش شد، یکی یکی کلید‌ها توی قفل در اتاق‌ها جا گرفت. به مدت نیم ساعت تعطیل است. جمله‌ای با خط خوش نستعلیق که روی در خودنمایی می‌کند. ارباب رجوع پشت در منتظر است تا نماز جماعت تمام شود. ساعت حدود ۱۳ و ۳۰ دقیقه را نشان می‌دهد اما هنوز خبری از مسئول مربوطه نیست.

بعد هم صدای گام‌های چند نفر از راهرو شنیده می‌شود. مرد به این امید که کارش راه می‌افتد از روی صندلی بلند می‌شود. این پا و آن پا می‌کند تا یکی از همین‌ها در اتاق را باز کند. مدتی خودش را با پرونده‌اش مشغول می‌کند تا بالاخره در اتاق باز می‌شود. در می‌زند و اجازه ورود می‌گیرد و پرونده را در مقابل کارمند قرار می‌دهد.

کارمند بعد از بررسی پرونده می‌گوید ساعت اداری تمام شده و فرصت کافی برای رسیدگی ندارد. فردا اول وقت برای پیگیری مراجعه کنید. از مرد اصرار که نمی‌توانم دوباره فردا بیایم و از کارمند هم انکار که وقت اداری به اتمام رسیده است. این مشکلات ارباب رجوع و کارمندان اداره‌های دولتی موجب شده، طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها دوباره به جریان بیفتد. پیش‌تر‌ها در سال ۹۱ نظرسنجی در سایت استانداری قم درباره تعطیلی روزهای پنجشنبه صورت گرفته بود که با ۹۲ درصد رأی موافق مردم و کارمندان مواجه شده بود.

در دومین جلسه شورای برنامه ریزی، احمد امیرآبادی نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، بار دیگر این موضوع را به عنوان مطالبه مردم قم مطرح کرده و گفته است که با توجه به این‌که قم یک استان زائرپذیر است و میلیون‌ها نفر در طول سال به این شهر مسافرت می‌کنند، با انجام کار کار‌شناسی دقیق و از این نظر که این مسأله تا چه اندازه می‌تواند سبب رفاه حال شهروندان و زائران شود قابل بررسی است.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
آیا بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان پاسخگوی مراجعات مردمی است؟

بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان به عنوان تنها بیمارستان شهرستان و بخش های تابعه آیا ظرفیت پذیرش و مراجعات بیماران را دارد؟ آیا این بیمارستان پاسخگوی نیاز شهروندان در این شهرستان به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان را دارد؟
به گزارش تابناک از قزوین، بیمارستان 96 تختخوابی شهرستان تاکستان که تا کنون با وعده های زیادی برای راه اندازی و بهره برداری روبرو بوده در حال حاضر تنها بیمارستان شهرستان یعنی همان تامین اجتماعی که بار سنگین درمان شهرستان را به دوش می کشد و شهروندانی که همچنان چشم انتظار راه اندازی این مرکز بهداشتی و خدماتی هستند

بیمارستان شفا تاکستان از پروژه های مهرماندگار دولت دهم بود که با زیربنایی به وسعت 7750 مترمربع و 1200 مترمربع الحاقی از زمین شبکه بهداشت و درمان تاکستان و برای بخش های دیالیز و سی تی اسکن در چهار طبقه کار خود را آغاز کرد

جعفر علیزاده معاون وزیر مسکن راه و شهرسازی طی بازدید از بیمارستان شفا می گوید: همانگونه که پیش تر گفته شده است  بهمن ماه سال جاری این بیمارستان 96 تختخوابی آماده تحویل به حوزه سلامت می باشد که پس از انجام مراحل اداری بهمن ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید که نواقص کار، تا زمان تحویل موقت، رفع می شود.


آیا تبلیغات زود هنگام مجلس دامنگیر هیات مذهبی خواهد شد؟


بلیغات زود هنگام در آستانه ماه محرم و برگزاری مراسمات سوگواری امام حسین(ع) در کشور و به خصوص شهر مذهبی قزوین رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد تا جایی که از همین روزهای آغازین ماه محرم عده ای از کاندیداهای احتمالی نمایندگی مجلس دست به دامان هیات مذهبی شده اند.

به گزارش تابناک از قزوین؛ به گفته کارشناسان و حتی فعالین سیاسی تبلیغات زود هنگام نه تنها تاثیر چشمگیری در افزایش آرائ کاندیداها نخواهد داشت بلکه در بسیاری از موارد سبب ایجاد دلزدگی در مردم میشود.

با این وجود عده ای از کاندیداها با استفاده از تئوری های جامع شناسانه مبنی بر بیشتر دیده شدن در این ایام سعی بر این دارند که تاجای ممکن از این آب گل آلود ماهی بگیرند.

برگزاری مراسمات سوگواری مختلف در منازل، حسینیه ها، مساجد و هیات مذهبی سبب می شود تا حضور نامحسوس کاندیداهای احتمالی و سعی در انجام فعالیت های تبلیغاتی آن ها علاوه بر این که شور واقعی این مراسمات را از بین می برد در عامه مردم این باور را ایجاد کند که کاندیداهایی خاص حتی برای عقاید و ارزشهای مردم نیز کیسه دوخته اند.

ایوب رحیمی  رئیس ستاد انتخاباتی استان قزوین در ششمین جلسه ستاد انتخابات استان گفت: تبلیغات زودرس و استفاده از امکانات دولتی تخلف انتخاباتی است که پیگرد قانونی دارد. متاسفانه گاهی شاهد تبلیغات زود هنگام هستیم که این حرکت های انتخاباتی به مسئولان مربوط گزارش می شود تا اقدام قانونی در قبال متخلفان صورت گیرد.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
کلنگ زنی با22 کلنگ برای محکم کاری!

گاهی در خلال مراسمات مسئولین،حاشیه هایی به وجود می آید که البته برخی از این حاشیه ها حکایت از واقعیت هایی دارد که یا بصورت طنز ویا روش های دیگر بیان می شود. مراسم کلنگ‌زنی پروژه بزرگ پردیس فرهنگی هنری گچساران که  با حضور جمعی از مدیران کل استان کهگیلویه و بویراحمد، نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، جمشید جهانزاده بازیگر معروف سینما، تئاتر و تلویزیون برگزار شد، همانند دیگر جلسات و همایش‌های این شهرستان با حاشیه‌های جالبی همراه بود.

یکی از حاشیه‌های جالب این مراسم قرار دادن ۲۲ کلنگ جهت اجرای مراسم بود که طی مدت مراسم برای همه خبرنگاران علامت سوال داشت و شاید علت همان عدم اطمینان از اجرای پروژه در موعد مقرر و پایبندی مسئولان به وعده‌هایشان بود که هنرمندان ۲۲ کلنگ را به مصداق ضرب‌المثل کار از محکم کاری عیب نمی‌کند، برای این مراسم آماده کرده بودند.


در ادامه برنامه پس از بیان خیرمقدم توسط رئیس اداره ارشاد شهرستان، ارائه گزارش از مدیرکل ارشاد، سخنرانی نماینده مردم در مجلس و ذکر خاطراتی توسط جمشید جهانزاده بازیگر سینما، مجری برنامه که خود از مجموعه هنرمندان شهرستان بود، بنر جایگاه را به مسئولان نشان داد و از آنان خواست که امضایی پای آن داشته باشند.

این هنرمند گچسارانی که انگار از تعطیلی و روند طولانی پروژه‌های فرهنگی و هنری شهرستان دل پری داشت و می‌خواست تضمینی جهت اتمام به موقع این پروژه از مسئولان داشته باشد با بیان اینکه این بنر پس از افتتاح پروژه به صورت موزه در این مجتمع نگهداری خواهد شد از مسئولان خواست پای آن را امضا کنند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
شمارش معکوس برای میزبانی غول بیابان در کرمانشاه

در پی خشکیدن رودخانه ها، سراب ها، تالاب ها و اخیراً نیز واقعه تلخ و زیانبار خشکیدن چشمه های چند هزار ساله تاق بستان در کمتر از یک ساعت!!! و سکوت معنادار مسئولان زیربط، به نگرانی ها و ابهامات نسبت به آینده دامن می زند. بطوریکه این عدم صراحت و پاسخ های سربالا در حالی است که با یک نگاه سطحی به اطراف و مشاهده تغییرات عیان و آشکار طبیعت محیط زیست و عوارض ویرانگر ناشی از آن، جایی برای خوشخیالی و سکوت باقی نمی گذارد.

به گزارش تابناک کرمانشاه ، قطعاً گاهی شاهد بوده اید، بزرگترها و سالخورده ها به نقطه ای از شهر، که اتفاقاً اکنون مرکز شهر محسوب می شود، با اشاره انگشت برج ها و آپارتمان هایی که در آستانه فتح سقف کوتاه، غبارآلود و بی رمق آسمان هستند، نشانه رفته اند، و با دریغ و حسرت از سبزی کاری و باغ و هوای روح نواز و جانبخش آن نقاط در گذشته ای نه چندان دور نقل کرده اند.

اگرچه براحتی قابل فهم است، اما تصویر کردن و پذیرفتن چنین صحنه ای در ذهن غیرممکن می نماید. حال چگونه بپذیریم کوه ها، تپه ها و ناهمواری های محیط اطراف ما، حاصل عوارض و عوامل ته دریا و رسوبات و گل ولای آبها بوده، که طی میلیون ها سال بشکل فعلی در آمده اند، و کسی هم شاهد جزیی ترین تغییرات نبوده است.

اما با پیشرفت علم و دستیابی انسان به تکنولوژی ثبت و  ضبط رخدادهای طبیعی، و امکان قیاس آن با دهه ها و دوره های پیشین، کم و کیف و جزئیات دگرگونی ها و رویدادها به وضوح قابل مشاهده می باشد.

به همین منظور سراغ مدیرکل منابع طبیعی استان رفته و در خصوص تخریب زیبایی های طبیعت، این تحفه و نعمت خداوند بدست انسان، که معنایی جز تحریک و برانگیختن خشم طبیعت و همراه شدن با خشکسالی، توجیه دیگری ندارد، با این پرسش که، تعریف شما از منابع طبیعی چیست؟ موضوع گزارش امروز را پی می گیرد.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد!
180 درجه زاویه در دو گزارش!؛ آمارها چقدر واقعیت میدانی دارند؟

محمدعلی نجفی عصر دیروز در جریان بازدید از نمایشگاه تخصصی استاندارد و توانمندی شهرک‌های صنعتی گیلان در محل نمایشگاه بین‌المللی این شهر با اشاره به تلاش برای بهبود فضای کسب و کار در دو سال گذشته در استان اظهار کرد: گیلان برای هشتمین مرتبه متوالی رتبه نخست ایجاد بهبود فضای کسب و کار در کشور را کسب کرده است!

وی با فاصله معنادار گیلان در ایجاد بهبود فضای کسب و کار با دیگر استان‌ها اشاره کرد و افزود: فضای کسب و کار در بخش‌های مختلف به‌ویژه بخش صنعت و کشاورزی روبه بهبود است و این امر باید در بخش گردشگری گیلان اتفاق بیفتد.

اما درست همان عصر روز دوشنبه، مدیرعامل بانک صادرات ایران در حاشیه سفر خود به گیلان و مازندران به شدت از میزان رکود انتقاد کرد و افزود: تداوم رکود به ضرر اقتصاد گیلان است!

اسماعیل الله‌گانی در سفر به استان‌های گیلان و مازندران ضمن بازدید از شعب بانک صادرات و دیدار با کارکنان تداوم رکود را به ضرر اقتصاد کلان کشور برشمرد و گفت: رکود اقتصادی به عنوان آفتی نامیمون چند سالی است که بر پیکر اقتصاد ایران جاخوش کرده و به طبع تداوم آن می‌تواند آثار مخربی بر اقتصاد گیلان داشته باشد.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد!
طوفان شرق مازندران فراموش نشود؛ مردم شبها با یک چشم باز می خوابند

بر اساس اخبار رسیده مردم روستاهای اسبوکلا، کیاپی، اوسا و مرسم در مازندران در حالی سقف منازل خود را با نایلون پوشانده اند که هر لحظه احتمال وزش باد و بر باد رفتن سقف های نایلونی موجب نگرانی مردم این مناطق شده است.

به گزارش تابناک مازندران، طوفان روز پنچ شنبه هفته گذشته درحالی موجب خسارت های فراوان به مزارع و منازل مردم روستاهایی در 5 شهرستان مازندران شد که اوج این خسارات به دلیل بارش تگرگ های 300 گرمی در میاندورود و ساری گزارش شده اما این مشکلات با توجه به آغاز فصل سرما همچنان ادامه دارد.

بر اساس اخبار رسیده مردم روستاهای اسبوکلا، کیاپی، اوسا و مرسم در مازندران در حالی سقف منازل خود را با نایلون پوشانده اند که هر لحظه احتمال وزش باد و بر باد رفتن سقف های نایلونی موجب نگرانی مردم این مناطق شده است. این روزها فقط یک مساله در این مناطق روستایی دغدغه مردم شده است و آن چگونگی ترمیم سقف منزل قبل از بارندگی بعدی است و دراین بین اغلب حسینیه ها و مساجد نیز به دلیل شکسته شدن ایرانیت های سقف و شیشه های پنجره ها و در نتیجه خیس شدن فرش و موکت شرمنده عزاداران حسینی شده اند..

قیمت شیشه ساختمانی و ایرانیت در برخی از این مناطق به دلیل افزایش تقاضا با افزایش محسوس همراه بوده است و با وجود پیگیری مسئولان بنیاد مسکن برای تحویل ایرانیت لازم به مردم، هنوز هم اغلب مردم با مشکل خرابی سقف منزل مواجه هستند. صحنه ی این روزهای کوچه ها و خیابان های این مناطق ماند روستاهای جنگ زده است و هر فرد یا نردبام حمل می کند و یا روی پشت بام، در حال حمل حلب های کهنه یا به دنبال استادکارایزوگام و ... هستند.


تعلل جهاد کشاورزی و خسارت میلیاردی به کشاورزان؛ نارنگی گران می‌شود؟


 تگرگ روز پنج شنبه هفته گذشته در حالی موجب وارد آمدن خسارت 11میلیاردی به کشاورزی مازندران شد که مثل معروف" همیشه پای یک زن در میان است" اینجا نیز در مورد مسئولان حوزه کشاورزی صدق می کند.

ماجرا از این قرار است که بسیاری از باغداران مازندرانی درماه های گذشته خصوصا در 50 روز اخیر چندین نوبت برای بیمه کردن محصولات خود به بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی مراجعه کرده اند اما هربار با یک جواب مواجه شده اند" فعلا دستورالعمل بیمه مرکبات نیامده است"یا"برای بیمه مرکبات شامل انواع نارنگی و پرتقال آبان ماه مراجعه نمایید"

اما نکته مهم اینکه سازمان جهاد کشاورزی مازندران در حالی این تاریخ را زمان انعقاد بیمه مرکبات اعلام می کند که نارنگی ها تقریبا برداشت شده اند. حال که برخی باغداران در اثر تگرگ ضررهای چند ده میلیونی را باید بر سفره خانواده بگذارند و محصول نارنگی آنان تقریبا نابود شده است باید دید چه مسئولی پاسخگوی این برنامه ریزی درخشان! وزارت جهاد کشاورزی است؟

درحال حاضر تقریبا هیچ نارنگی سالمی برروی درختان مناطق خسارت زده به ویژه در ساری و میاندورود وجود ندارد و زیر درختان باغ فرشی از میوه های ریخته شده را می توان دید و اشک های باغداران ریزان و روان است.


طوفان یک گورستان هزار ساله را در مازندران نمایان کرد

درحالی که مردم روستا به دلیل خسارات شدید وارده سرگرم بازسازی سقف منازل خود بودند، برخی حفاران غیرقانونی اقدام به کنده کاری در مقبره های گورستان کرده اند.

به گزارش تابناک مازندران، باران، طوفان و تگرگ ساعات پایانی شامگاه پنج شنبه هفته گذشته در مازندران اگرچه موجب واردآمدن خسارات سنگینی به منازل مردم شد و بیش از 11 میلیارد تومان خسارت به کشاورزی استان وارد کرد اما موجب پیدا شدن یک گورستان هزار ساله شد.

این گورستان که در روستای کیاپی میاندورود یافت شده بر اساس اعلام غیررسمی باستان شناسان مربوط به قرن سوم تا چهارم پس از اسلام است. پس از بارش شدید باران در این منطقه و حرکت گل و لای ناشی از بارندگی شدید از روی تپه مجاور زمین فوتبال این روستا به سمت پایین تپه، آثار خشتی و آجری که حکایت از وجود معماری در مقبره دارد در این منطقه دیده شده است.

نکته جالب اینکه درحالی که مردم روستا به دلیل خسارات شدید وارده سرگرم بازسازی منازل خود بودند برخی حفاران غیرقانونی اقدام به کنده کاری و تخلیه برخی از قبور کرده اند. هرچند اهالی از قبل نیز اعتقاد به وجود قبرستان تاریخی در این منطقه داشتند اما نکته مهم وجود خشتهای آجری مربوط به قرن سوم تا چهارم پس از اسلام در این منطقه است که بر اساس علم باستان شناسی این مساله ممکن است نشانه ای از وجود معماری در قبرستان یا وجود آرامگاه فردی مهم در زمان خود بوده باشد.


حواشی عجیب سفر رئیس جمهور به مازندران

سفر یک روزه رئیس جمهوری اسلامی ایران و برخی از اعضای هیئت دولت در حالی لحظاتی پیش با پرواز اختصاصی از فرودگاه ساری به سمت تهران به پایان رسید که حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت و تکمیل پروژه های مناطق مختلف مازندران در قالب 45 طرح اختصاص یافت.
علاقمندان و مسئولان مازندرانی نیز در حالی یک روز پرکار را سپری کردند که سفر یکروزه دولت بالاخره بعد از درخواستها و گلایه های متعدد طرفداران و دوستداران انتخاباتی روحانی انجام شد و مسئولان ارشد اجرایی و امنیتی استان از فشار چند روزه هماهنگی این سفر مهم فارغ شدند.
در این بین اما حواشی وجود داشت که قطعا با طلوع روزهای آینده در رسانه های استان و محافل سیاسی اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد.

موضوعاتی مانند قرعه کشی غیرشفاف بین رسانه ها برای تعیین چهار خبرنگار پرسش کننده از دکتر روحانی در نشست خبری، عدم صدور کارت ورود به نشست با استاندار، شعارها و پلاکارتهایی که بر زبان جاری و روی دست حمل می شد، موضوع بی توجهی به مردم و گروه های هنری که ساعتها مقابل فرودگاه ایستاده بودند، نشستهای بی ثمری که در برخی از شهرستانها برگزار شد، قطع کردن صحبتهای نماینده ولی فقیه دراستان، سوالات کلیشه ای اغلب خبرنگاران در نشست خبری با روحانی، ضعف روابط عمومی استانداری مازندران در تعامل سازنده با رسانه ها، نبود خبرگزاریها و روزنامه ها و سایتهای خبری فعال برای پرسش سوالهای عمقی و چالشی در کنفرانس خبری، روانشناسی سخنرانی استاندار در حضور روحانی، افشای رضایتمندی فلاح جلودار از وضعیت برنج کاران توسط رئیس جمهور و جمعیت اندک استقبال کننده از رئیس دولت در ساری که مجموعا سفری پرحاشیه را در ایستگاه 23 سفرهای استانی دولت یازدهم رقم زد قطعا به فراخور حال رسانه ها در روزهای آینده به آن پرداخته خواهد شد.


یک عکس تامل برانگیز همزمان با سفر روحانی

همزمان با سفر رئیس جمهور به مازندران در بیستم مهرماه جاری، بنرهای متعددی در سطح استان برای ترغیب مردم به حضور در مراسم سخنرانی روحانی نصب شد اما یک  بنر با پیامی تمام تبلیغاتی در شهر معنایی دیگر داشت.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد!

هرچند محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی تلاش های فراوانی را برای همسویی با دولت تدبیر و امید در خانه ملت انجام می دهد، اما با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس دهم، این اقدام را نمی توان خارج از چهارچوب تبلیغات انتخاباتی تصور کرد که این مساله جای بسی تامل دارد.


اذعان به شکست یا فشار بر استانداری؟


درپی برنامه ریزی ستاد مردمی استقبال از رئیس جمهور در مازندران و استقبال مردم از دولت تدبیر و امید که رای بالایی را در انتخابات 92 از مردم ساری و مازندران به دست آورده بود، نظرات مختلف گروه های سیاسی اجتماعی و رسانه ای از عملکرد برنامه ریزان این رویداد ارائه شده و همچنان در حال ارائه است اما در روزهای گذشته نگارشی منصوب به ستاد مردمی استقبال از دولت در مازندران در قالب بیانیه رسمی از رئیس جمهور عذرخواهی و به نواقص موجود در کار اذعان کرد.

متن بیانیه عذرخواهی ستاد مردمی استقبال، از رئیس جمهور که در اختیار رسانه ها قرار گرفته است به این شرح است:
"به حول قوه الهی باز خورشید رحمت بر استان نازل شد و رییس جمهور محبوب کشور وارد استان سرسبز و لاله خیز مازندران شده است. ضمن تشکر از تشریف فرمایی رییس جمهور و هیات همراه به استان که دوباره امید در این سرزمین هویدا شد به استحضار مردم فهیم و ولایی مازندران می‌رساند که به دلایل نامشهود و عدم همکاری دست اندرکاران سفر و مدیران مربوطه در استان با ستاد مخلص مردمی استقبال از رییس جمهور که متشکل از نخبگان و صاحب نظران و همینطور عوامل اجرایی از سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی متشکل از جریانات سیاسی اصلاح طلبی-اعتدال و اعضاء ستاد انتخاباتی ریاست جهوری سال 1392 از شرق تا غرب استان بوده است، متاسفانه شاهد استقبال اندک که در خور شان رییس اجرایی و تیم مدیریتی ایشان نبوده است، بوده‌ایم.

باشد تا ضمن عذرخواهی از مردم فهیم استان و همینطور از جناب آقای دکتر روحانی و هیات همراه، این ستاد پاسخگو بودن عوامل مدیریتی استان نسبت به این نادیده انگاشتن عوامل اجرایی ستاد و پیگیری مصوبات سفر را در سرلوحه برنامه‌های خویش قرار داده است. همچنین این دست اندرکاران به مردم خوب این استان توضیح خواهند داد که استان مازندران که در مهمان‌نوازی و فرهنگ مهمان مداری دارای سبقه تاریخی می‌باشد چرا مواجه با این حرکت شده است.

محرمعلی خداوردی- رییس ستاد استقبال مردمی ریاست جمهوری"

اما از دیگر سوی بسیاری از اعضای تیم میزبانی رئیس جمهور و علاقمندان دولت نه تنها شرایط میزبانی و برنامه ریزی حضور مردم را مناسب ارزیابی می‎کنند بلکه هرگونه تلاش برای تضعیف این رویداد ملی را با هدف فشار بر نماینده عالی دولت و رسیدن به اهداف خود تلقی می کنند. در این بین انتشار برخی عکس ها که در ساعات اولیه صبح از استادیوم متقی گرفته شده بود نیز سند عجیب برخی برای اثبات عدم استقبال مردم شده است و شبکه های مجازی فعال در استان و کشور صحنه انتشار عکس های پرجمعیت یا کم جمعیت از استادیوم توسط طیف طرفداران دولت و مسئولان استان و طیف تضعیف برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی شده است.

خطر سوختن دانش آموزان خراسان شمالی / مردم از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را کساد کرد! / عذرخواهی بابت عدم استقبال از رئیس جمهور!
يزد ميزبان گردشگران بين المللي رالي در کوير لوت

گروه 30 نفری گردشگران بین المللی رالی کویر ایران با 19 دستگاه اتومبیل وارد کشورمان شدند.

به گزارش تابناک یزد،در پی افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران، اکنون با ورود گردشگران بین المللی با علائق خاص و علاقه مند به انواع مختلف گردشگری مانند: طبیعت گردی، روستاگردی، گردشگری ورزشی نیز مواجه هستیم.

گروه 30 نفری گردشگران بین المللی رالی کویر ایران برای دومین بار امروز یکشنبه 19 مهربا 19 دستگاه اتومبیل از مرز بازرگان وارد کشور شده اند که پس از 22 روز رالی و گذر از استان های: آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، اصفهان، یزد، کرمان و خراسان جنوبی در تاریخ 9 آبان امسال از مرز بازرگان، کشور را ترک خواهند کرد.

این گروه جمعه 24 مهر پس از گذر از کمپ حاشیه ریگ جن وارد شهر تاریخی یزد می شوند و ضمن اقامت در یکی از هتل های ممتاز سنتی، از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر نمونه خشتی جهان بازدید خواهند کرد.

گروه 30 نفری گردشگران بین المللی رالی کویر ایران، با طی کردن مسیر و اقامت در کمپ های آن در کویر لوت که پرونده ثبت جهانی این میراث بزرگ طبیعی به یونسکو نیز ارائه شده است، رالی خود را در یزد ادامه داده و سوم آبان یزد را به سمت استان کرمان ترک خواهند کرد.


مجوز نگران کننده احداث پتروشیمی در "خاتم"برخلاف سند چشم انداز توسعه

چندی است که طرح ارزیابی پروژه مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم در دستور کار و بررسی کارشناسان محیط زیست قرار گرفته است. پروژه ای که اگر موافقت اداره محیط زیست را بگیرد می توان گفت که نه تنها تدوین و تهیه سند چشم انداز توسعه این شهرستان کار عبثی بیش نبوده، بلکه خاتم باید با ذخیرگاه آب زیرزمینی، چشم انداز زیبای طبیعی، آسمان آبی، خاک پاک و هوای مطبوعش خداحافظی کند و منتظر سرانجامی چون شهرستان های اردکان و میبد باشد.

پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم، نه تنها یک صنعت پاک محسوب نمی شود بلکه دارای آلودگی های زیست محیطی بالائی است و این مسئله بر خلاف سند چشم انداز توسعه خاتم است و جایی در میان 25 اولویت پیشنهادی صنعت که  در چشم انداز سند توسعه شهرستان خاتم  دیده شده است، ندارد. پیشنهاداتی چون  راه اندازی صنایع  ظروف يك‌ بار مصرف گياهي، خميركاغذ از ضايعات كشاورزي، انجماد و فرآوري ميوه، سبزيجات و صيفي‌جات، فرآوري كشمش، سردخانه، پاستوريزه كردن و بسته‌بندي خشك‌بار، دم‌نوش گياهي و ميوه‌اي، ماشين‌آلات توليد نان صنعتي، دم‌نوش گياهي و ميوه‌اي، توليد پلي‌پروپيلن، گرانول ‌های زيست‌تخريب‌پذير.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار