بازدید 98643
بسته خبری استانی «تابناک»؛

ویدیوی ثبت لحظه مرگ یک تعزیه‌خوان در ظهر عاشورا / چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان! / حقوق 15 میلیونی معاونان آقای شهردار

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۵۴۱۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱ 24 October 2015
همجموعه سایت‌های استانی «تابناک» که به صورت یک منظومه رسانه‌ای ذیل سایت «تابناک» فعالیت دارند، در گستره استانی خبرهای متنوعی تولید می‌کنند که بخشی از این خبرها برای عموم مخاطبان در هر نقطه از کشور جذاب است. «تابناک» با این نگاه، گلچینی از وقایع کشور که کمتر در معرض توجه عمومی قرار می‌گیرد اما از اهمیت بالایی برخوردار است را قالب «بسته خبری استان‌های تابناک» منتشر می‌کند.

بسته خبری استان‌ها دریچه‌ای به زنجیره سایت‌های تخصصی «تابناک» برای پوشش اخبار هر استان و همچنین گستره وسیع اخبار سایر نقاط کشور است که به واسطه اخبار روزمره سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ورزشی ملی، نادیده گرفته می‌شوند و یا کمتر دیده می‌شوند اما در حقیقت بخش وسیعی از دغدغه‌های عمومی مردم را تشکیل می‌دهند.

در بسته خبری استانی ذیل هر سرکلیشه استانی، می‌توانید گزیده آخرین اخبار استان مذکور را بیابید و با کلیک بر روی سر کلیشه یا با استفاده از QR CODE تلفن همراه تان می‌توانید وارد استان مورد نظرتان شوید و وسعت بیشتری از اخبار استانی منطقه جغرافیایی مدنظر را تماشا کنید.

«تابناک» با هدف اختصارنگاری در تنظیم مهم ترین اخبار نقاط مختلف کشور در قالب این بسته، با رویکرد غالب انتشار اخبار و تحلیل های اختصاصی و منطقه‌ای، این بسته خبری را گرد آوری و عرضه می‌کند. «تابناک» خلاصه‌ای از این اخبار را تقدیم‌تان می‌کند که با کلیک بر روی تیتر اخبار می توانید متن، تصاویر و محتوای بیشتر را مشاهده کنید.

ه
بازار تبریز در قاب هنر معرق

ابراهیم پور با بیان این مطلب افزود: قصد داریم کل بازار تبریز از جمله پانبیخچی بازار، دالان میرزا شفیع، دالان میرزا رضا و ... را به صورت پلان و با استفاده از هنر معرق کار کنیم.

وی با بیان اینکه بزرگترین کارگاه تولید معرق و منبت آذربایجان شرقی با بیش از 90 هنرمند تشکیل شده است خاطرنشان کرد: کار ساخت تابلوی معرق تیمچه مظفریه تبریز با استفاده از 12 هزار قطعه چوب به پایان رسیده است و ساخت معرق شخصیت ها و تیپ های معروف بازار تبریز مانند قالی فروش نیز در برنامه کاری آنها قرار دارد.

مهدی ابراهیم پور هدف از نقش زدن بازار تبریز در قاب هنر معرق را تبلیغ و ترویج فرهنگ هنر معرق در میان مردم و ماندگار کردن طرح بناهای تاریخی همچون بازار تبریز دانست.

به گفته وی، معرق بزرگترین قاب فرش جهان در موزه فرش تبریز با وزن دو و نیم تن و در ابعاد 5/8 در 5/5 متر و معرق کاری های مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران و سالن خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از کارهای شاخص وی و تیم معرق آنها به شمار می‌رود.


ایران سومین قطب تولید گردو و بستمین صادرکننده در دنیا


جشن برداشت گردو در شهرستان اسکو با حضور تعداد زیادی از باغداران این شهرستان برگزار شد.

به گزارش  تابناک تبریز، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم ضمن ارائه توصیه های لازم به باغداران در خصوص اصلاح باغات گردو، سطح زیرکشت محصول گردو در استان آذربایجان شرقی را 10 هزار و 654 هکتار اعلام کرد و گفت: حدود 20 درصد گردوی استان در اسکو تولید می شود.

مهندس ابوالفضل شکوری اضافه کرد: ایران از لحاظ تولید گردو سومین قطب تولید این محصول در دنیا محسوب می شود اما به خاطر اینـکه در حال حاضر تکـثیر گـردو به طورعمده به روش بذری انجام می شود محصول تولید شده یکنواخت نیست به همین علت سهم صادرات ایران به رتبه پایین تر از بیستم جهانی تنزل یافته است.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم روش پیوندی را در تولید گردو رواج دهیم شاهد باروری زودتر درختان گردو خواهیم بود، گفت: استفاده از این روش سبب می شود محصول یکدستی تولید شود که این یکدستی عامل اساسی برای بهبود صادرات است.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
اصفهان در ساخت و ساز از پایتخت پیشی گرفت

بعد از گذشت حدود چهار سال از یخ زدن بازار مسکن در اصفهان، آمارهای مرکز آمار از صدور پروانه ساختمانی در شهرهای مختلف کشور نشان می دهد که اصفهان در میزان دریافت پروانه ساختمانی از تهران هم پیشی گرفته است. در جديدترين آمار منتشر شده از سوي مركز آمار ٣٥ هزار و ٦٩٥ پروانه ساختماني در كل كشور صادر شده است كه اين رقم هر چند نسبت به فصل مشابه سال قبل افزايشي ٣/٤ درصدي را نشان مي‌دهد اما در مقايسه با فصل گذشته كاهشي ٨/٢٥ درصدي را شاهد است.

بررسي‌هاي صورت‌گرفته توسط اين مركز نشان مي‌دهد ديگر تهران پرچم‌دار ساخت‌وساز در كشور نيست و در حال حاضر استان اصفهان مجوزهاي به مراتب بيشتري از استان پايتخت كشور اخذ كرده است.  ساختمان‌سازان استان اصفهان در سال جاري چهار هزار و ٨٨٣ مجوز ساخت دريافت كردند كه بيشترين آمار را در قياس با كل استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود.

بعد از اصفهان، استان تهران سه هزار و ٧٢٤ مجوز ساخت دريافت كرد، تا علاوه بر اينكه جايگاه بيشترين مجوز ساخت‌وساز را به اصفهاني‌ها بدهد، بلكه خود نيز در قياس با گذشته افت چشمگيري را تجربه كند. بعد از اين دو استان، استان‌هاي فارس و خوزستان به‌ترتيب با سه هزار و ٩٦ و دو هزار و ٦٣٨ مجوز، بيشترين مجوزها را به‌نام خود ثبت كردند.


با وجود کشف آثار باستانی، ساخت مترو متوقف نشد؟!

در حالی که کارگران متروی اصفهان در حال حفاری مترو بودند، یکی از چاهک‌های هواکش مترو با یک چاه قدیمی در کنار استادیوم تختی برخورد کرده و از داخل چاه قدیمی مقادیری کوزه های سفالی منقوش که متعلق به دوران سلجوقی (سده های پنجم و ششم هجری قمری است) کشف شد.

بعد از این خبر پایگاه اطلاع رسانی اداره میراث فرهنگی اصفهان طی خبری از قول مدیرکل این اداره از توقف تمامی فعالیتهای ایستگاه مترو در محل چهارراه تختی خبر داد و اعلام کرد: یگان حفاظت اداره کل استان حفاظت منطقه را به عهده دارد.

با اینکه اللهیاری مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان از توقف فعالیت های مترو در این ایستگاه خبر داده بود اما علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اعلام کرد: عملیات عمرانی ایستگاه قطارشهری اصفهان واقع در چهار راه تختی متوقف نشده است. 

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته /
موج سوم تغییر مدیران البرز

شنیده‌های تابناک حاکی از در پیش بودن سومین موج تغییرات مدیریتی در استان البرز است. این امر با تغییر فرماندار فردیس آغاز شده و در روزهای آینده باید منتظر عزل و نصب‌های دیگری باشیم.

به گزارش تابناک البرز؛ از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 و اقبال عمومی به برنامه‌های حسن روحانی در زمان تبلیغات، استان البرز تا امروز 2 مرحله با موج تغییرات مدیریتی روبه‌رو بوده است. نخستین بار با انتصاب سید طاهر طاهری به عنوان استاندار البرز، بخش مهمی از مدیران البرزی و به ویژه فرمانداران تغییر یافتند.

این تغییرات متناسب با انتظارات مردم و رای آنها در انتخابات ریاست جمهوری بود، اما در کمتر از یک سال بعد، سید حمید طهایی با رای اعضای هیئت دولت به جای طاهری منصوب شد. حضور طهایی موجب ایجاد دومین موج تغییرات مدیریتی شد. به صورتی که از زمان حضور وی 3 فرماندار، چند معاون استاندار و بخش مهمی از معاونان فرمانداران و بخشداران تغییر کردند. این تغییرات به مجموعه نمایندگان وزارت کشور محدود نبود، بسیاری از مدیران کل ادارات دولتی نیز تغییر یافتند.

با این وجود شنیده‌های تابناک حاکی از در پیش بودن سومین موج تغییرات مدیریتی است. این امر با تغییر فرماندار فردیس آغاز شده و در روزهای آینده باید منتظر عزل و نصب‌های دیگری باشیم. فرماندار فردیس پس از تغییر از این سمت، به عنوان مدیر کل بحران استانداری البرز منصوب شد. بخش‌هایی از این تغییرات به واسطه عملکرد مدیران بوده و استاندار البرز پس از بررسی عملکرد یک ساله آنها، تصمیم به جابه‌جایی گرفته و هدف از این تغییرات، تسریع در روند اجرای طرح‌های دولت است.


کابوس المپیک برای تکواندوکار البرزی


مهدی خدابخشی چند روز پیش و در آخرین روز از سومین مرحله مسابقات گرندپریکس در سال 2015 در مرحله نیمه نهایی این رقابتها، به مصاف "لوتالو محمد" از انگلیس (دارنده مدال برنز المپیک لندن) رفت که در همان ابتدای راند دوم از ناحیه مچ پا با مصدومیت مواجه شد، اما علی رغم درد شدیدی که داشت به مبارزه ادامه داد و در نهایت در ثانیه های پایانی راند سوم نتیجه را (9-5) به نماینده کشور میزبان واگذار کرد و به مدال برنز دست یافت.

حال از پزشکان مهدی خدابخشی خبر می‌رسد که این ورزشکار با استعداد 6 ماه از تمام میادین دور است و معلوم نیست می‌تواند خود را به المپیک برساند و یا خیر. خدابخشی جزو امیدهای جدی ایران برای کسب سهمیه المپیک بود که اکنون از میدان نبرد دور مانده است.


اختلاف شورای شهر کرج و استانداری البرز بر سر خلع ید مدیریت مترو


در آخرین جلسه شورای اسلامی شهر کرج، اعلام شد نامه خلع ید شرکت پیمانکار متروی کرج توسط شهردار کرج امضا و به تایید رسیده است اما ظاهراً این تغییرات با حمایت استانداری البرز همراه نیست.

چندی پیش محمود دادگو رئیس شورای اسلامی شهر کرج در یکی از جلسات رسمی شورا خطاب به دولت و شرکت پیمانکار قطار شهری کرج گفته بود: اگر ظرف دو روز آینده، صورتجلسه مربوط به توافقات شورای سازمان به امضای استانداری نرسد و پیمانکار مجاب به انجام تعهدات نشود، قرارداد شهرداری با پیمانکار به صورت یک طرفه از جانب شهرداری خاتمه می یابد.

در واکنش به این اظهارات بود که هیربد معصومی معاون امور عمرانی استانداری البرز به صورت فوری و فوق‌العاده نشست خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد و در جمع خبرنگاران گفت سیاست گذاری و ترسیم استراژی حمل و نقل، کار تصدی گری نیست که به شهرداری ها سپرده شود. شاید کار اجرایی به شهرداری سپرده شود، ولی سیاست گذاری از وظایف دولت است و تنها استانداری در خصوص این پروژه تصمیم می گیرد. حال باید دید که در میان اختلاف نظر مدیریت شهری با استانداری البرز، سرنوشت مترو کرج چه می‌شود؟


ثبت لحظه مرگ یک تعزیه‌خوان در ظهر عاشورا


تعزیه خوانی به عنوان یکی از سنت‌های دیرین مذهبی همواره در ایام محرم میهمان محافل عزای سرور و سالار شهیدات می‌شود و تعزیه خوان‌ها برای به تصویر کشیدن مظلومیت سرور و سالار شهیدان و هفتاد و دو یار وفادارش از جان و دل مایه می‌گذارند اما در این دیار تعزیه خوان‌هایی داشته‌ایم که حقیقتاً و نه در کلام، از جان مایه گذاشته‌اند و بر صحنه تعزیه خوانی دعوت حق را لبیک گفته‌اند.

به گزارش «تابناک البرز»؛ ؛ مرگ حاج اسماعیل اخلاقی (درگذشت عاشورای 1431ق) قصه عجیبی دارد، قصه ای که اهالی شهر «تنکمان» از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز از دیدن و شنیدنش انگشت به دهان ماندند. مرگی که بیشتر به قصه های تاریخی و گاهی هم خاطرات قدیمی ها می ماند؛ مرگی که دقیقاً ظهر روز عاشورای محرم 1431ق یعنی دقیقاً ششم دی ماه سال 1388 در شهر تنکمان رخ داد. مرگی که به گفته خیلی ها ناگهانی بوده بدون داشتن سابقه بیماری خاصی در حاج اسماعیل، مرگی که سکته و... نبوده، یک مرگ طبیعی، شاید هم یک دعوت... .

...قبل از اجرای تعزیه خوانی، حاج اسماعیل زودتر از نوبتش رفت روی صحنه. دقیقاً صحنه ای که علی اکبر کفن پوش شده بود.

- امام حسین: ساعتی صبر کن ای مونس جان من زار
- علی اکبر: نیست دیگر به دلم جان پدر صبر و قرار
- امام حسین: بنشین نزد پدر با تو وصیت دارم
- علی اکبر: چه وصیت پدر ای، شوق شهادت دارم
- امام حسین:...

حاج اسماعیل اینجا که می رسد. سکوت می کند. چند قدم عقب می رود. خمیازه ای می کشد. آرام روی زمین می افتد. چشمانش را می بندد. نفس های آخر را می کشد. حاجی با لباس شهادت خوانی ابا عبدالله با گفتن «یا حسین» می خوابد و دیگر بیدار نمی شود. حاج اسماعیل گفته بود: «آنقدر که جان دارم باید برم تا برسم.» اسماعیل اخلاقی، رفت و همه مردم تنکمان را انگشت به دهان گذاشت.

تعداد بازدید : 62
دانلود

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند /

پیاده روی 5هزار کیلومتری جوان ایلامی


جوان ورزشکار اهل روستای دوآب ماژین از توابع شهرستان دره شهر در طول بیش از دو ماه این مسیر را با پای پیاده طی کرد.

به گزارش تابناک ایلام، آیت الله رشیدی مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) دره شهر در این خصوص می گوید: این جوان که از مددجویان تحت پوشش این نهاد است 20 مرداد امسال سفر خود را از زادگاهش به مقصد مشهد مقدس آغاز کرده بود. محسن مرادی جوان ورزشکار اهل روستای دوآب ماژین از توابع شهرستان دره شهر در طول بیش از دو ماه این مسیر را با پای پیاده طی کرد.

وی هدف و انگیزه خود را از این سفر طولانی و پر مسافت، عشق به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، وفاداری به اولیای الهی بویژه عشق به آقا با عبدالله الحسین و رساندن پیام اخوت و دوستی به مسلمانان نقاط مختلف اعلام کرد.

مرادی در مدت زمان سفر معنوی در نقاط مختلف کشور مورد استقبال بی نظیر و باشکوه مردم قرار گرفت و بعد از رسیدن به مشهد مقدس و زیارت بارگاه امام هشتم (ع)، حرکت خود به سمت کربلای معلی را آغاز کرد. بخش ماژین در 80 کیلومتری شهرستان دره شهر واقع شده است.


سرعت لاک پشتی اینترنت کاربران استان ایلام را کلافه کرده است


تابناک ایلام در طول هفت روز اخیر با انتشار دو مطلب نسبت به وضعیت اینترنت این استان انتقاد کرده است. تابناک ایلام، با انتشار مطلبی تحت عنوان «چرا شرکت مخابرات ایلام اینترنت های نامحدود را جمع آوری کرد؟»، متذکر شده است: شرکت مخابرات استان ایلام در سنوات گذشته در قالب عقد قراردادی که در معاملات به عقد قرارداد بیع مشهور است نسبت به فروش خدمات اینترنت نامحدود به تعداد زیادی از کاربران اینترنت درسطح استان مبادرت نمود اما این روزها با ورود اینترنت های محدود که در آن تحت شرایطی کاربران حجم مشخصی اینترنت را از شرکت خدمات دهنده خریداری نموده وپس از اتمام میزان حجم  خریداری شده مجبور است مبلغی رابرای شارژ مجدد به شرکت مخابرات پرداخت نماید.
 
ورود اینترنتهای محدود وسودهای اکتسابی ناشی ازشارژهای مکرر توسط کاربران، شرکت مخابرات استان ایلام را برآن داشت تا برخلاف قراردادها وبدون توجه به حقوق وتکلیف مشتریان خود مبادرت به سلب امتیاز اینترنت های نامحدود و تبدیل آن به اینترنت محدود نمایند. حقیقت این است که شرکت مخابرات استان ایلام به قراردادی که با مشتریان خود درراستای  اعطای خدمات اینترنت نامحدود منعقد نموده، پایبند نبوده و در اقدامی یکجانبه نسبت به فسخ قراردادی مبادرت نموده است که درهیچ بندی از بندهای  قرارداد منعقده چنین حقی برای شرکت مخابرات قائل نبوده اند.

تابناک ایلام همچنین با انتشار مطلبی تحت عنوان «سرعت لاک پشتی اینترنت کاربران استان ایلام را کلافه کرده است»، متذکر شد: اینترنت در نقاط مختلف استان ایلام حال وروز خوشی را پشت سرنگذاشته است، بروز خرابی ها مکرر، قطعی های مداوم و سرعت بسیار پایین اینترنت در نقاط مختلف استان کاربران اینترنت را کلافه کرده است.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز!
کلیات سند آمایش تهران تصویب شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: ستاد تدوین برنامه ششم در استان تهران تشکیل شده و دستگاه های متولی امر و کمیته های تخصصی از جمله کمیته امور زیربنایی، امور اجتماعی فرهنگی شکل گرفته است.

نعمت الله ترکی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران درباره آخرین وضعیت تدوین برنامه ششم توسعه استان تهران، اظهار داشت: ستاد تدوین برنامه ششم در استان تهران تشکیل شده و دستگاه های متولی امر و کمیته های تخصصی از جمله کمیته امور زیربنایی، امور اجتماعی فرهنگی شکل گرفته است. اول آبان ماه ستاد کار خود را آغاز می کند و هر ماه جلسات آن برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: همگام با برنامه ششم توسعه سند آمایش استان هم آماده و کلیات آن به تثبیت رسیده اما جزئیات آن و برنامه های عملیاتی در حال بررسی است.


تکل پا جوان فوتبالیست را روانه زندان کرد


جوانی 24 ساله در یک بازی دوستانه فوتبال باعث شکستن پای دوستش می‌شود و اکنون به دلیل ناتوانی در پرداخت دیه باید هر روز چهارگوشه زندان را قدم بزند. او هم اکنون به دست خیر شما چشم دوخته است.

به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛  عصر یکی از روزهای گرم تابستان جوانان روستایی تصمیم به برگزاری فوتبالی  دوستانه می کنند، مسابقه ای جوانمردانه که در آخر ختم به خیر نشده و موسی 24 ساله محکوم به پرداخت دیه 210 میلیون ریالی می شود.

قرار بود بازی در زمین خاکی روستا برگزار شود، انقدر فضا صمیمی بود که تیم بازنده  قرار گذاشت در پایان بازی همه را مهمان کند، موسی الف در جریان بازی با قدرت برای گرفتن توپ ازحریف (محسن) روی پای او تکل می زند اما ضربه آنقدر شدید است که منجر به شکستن پای دوستش می شود. پس از آن محسن و پدرش پیگیر قضائی این اتفاق می شوند درحالی که موسی فکر نمی کرد یک بازی دوستانه او را راهی حبس کند اما تا الآن به دلیل ناتوانی مالی در پرداخت دیه در زندان  به سر می برد؛ حتی وساطت ریش سفیدان طایفه هم نتوانست نظر محسن و پدرش را برای گذشت از یک حرکت بچه گانه تغییر دهد.

موسی پدری کارگر  دارد و  چند ماهی است به علت پرداخت نکردن 21 میلیون تومان در حبس به سر می برد آن هم در روزهایی که باید سر کلاس دانشگاه مشغول به تحصیل باشد؛ ای که دستت می رسد کاری بکن.


چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان!؛ روایت تلخ روستای 500 ساله


با ما همسفر جاده‌ای در نزدیکی پایتخت شوید، جایی که ما را به روستاهای دور و نزدیک تهران و ساکنان روستایی می‌رساند که با تاریخ 500 ساله از نبود آب و گاز گلایه داشتند؛ واقعیت‌هایی که شاید گره از مشکلات روستاهای پایتخت باز کند.
به گزارش خبرنگار تابناک تهران؛ روستا... وقتی نامش را می شنویم بی اختیار یاد داستان کتاب سوم دبستان ، حسنک کجایی و کوکب خانم می افتیم، یاد صدای گوسفندان و مرغ و خروس و.. یاد دست های پینه بسته پیرمرد روستا...

این تهران هم ابتدا روستایی دور افتاده بود در کنار بزرگترین شهر ایران به نام ام البلاد یا همان شهر ری خودمان. حالا شهر ری  یکی از مناطق کوچک اطراف تهران شده و روستاهایش یا از محرومیت رنج می برند و یا برای خودشان شهری شده اند.


مسیرمان جاده قم است یعنی از اول میدان شهر ری تا نزدیکی فرودگاه امام خمینی (ره) حدود 10 تا 15 روستا در دو طرف جاده قرار دارد از روستای خیر آباد با ساختمان های نوساز و بدون کشاورزی  که بیشتر شبیه یکی از محلات شهر ری است گرفته تا روستای آراد که همچنان با محرومیت دست و پنجه نرم می کند.

بهتر است درباره روستاهایی چون گل حصار و جعفر آباد و خیر آباد صحبت نکنیم چون به برکت استانداری و شهرداری وضعشان بد نیست. داستان ما  روایت روستاهایی است که نه بخشدار دارند نه دهیار اما قدمتی تاریخی و شناسنامه ای پر افتخار دارند. «آراد»... روستایی متعلق به میرزا علی آقای یزدی از بازاریان تهران که پسرش اولین دکتر سل در ایران بوده است.

در حال گفتگو بودیم که مش عبدالله با موتور قدیمی اش قار قار کنان سکوت را شکست درحالی که چند کپسول گاز را از موتور اویزان کرده بود. فهمیدیم روستا اصلا گاز ندارد و شاید فاصله اش با پالایشگاه تهران تنها 10 دقیقه باشد. یعنی به نوعی کوزه گر از کوزه شکسته آب می خورد!

پیرزن روستا می گفت: اگر از آبگرمکن استفاده کنیم با پخت و پز ماهی 56 هزار تومان هزینه گاز می شود آن هم بدون حساب کرایه! روستا دهیاری ندارد، چون سکنه آن زیر 50 خانوار است و زیر نظر فرمانداری شهرستان ری اداره می شود اما شورای شهر آن زیر نظر مستقیم حسن آباد فشافویه است. کوچه ها آسفالت نشده و جدول کشی ندارد  با هر بارندگی روزگارمان گلی می‌شود.آب لوله کشی شور است و هفته ای 10 هزار تومان خرج خرید آب تصفیه ای می کنیم. روزانه شاید دبه ای 500 توان به آب تصفیه ای دهیم... .


آغاز رسیدگی قضایی به فاجعه منا؛ تکمیل پرونده با اقدامات وزارت اطلاعات


رئیس کل دادگستری تهران با بیان اینکه پرونده‌ای جدید در خصوص فاجعه منا تشکیل داده‌ایم، گفت: رسیدگی به پرونده زمان می‌برد، رسیدگی قضایی پس از جمع‌آوری اطلاعات از سوی وزارت اطلاعات و همکاری سازمان حج و زیارت و وزارت امورخارجه انجام می‌شود.

علی اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار تابناک تهران با بیان اینکه پرونده‌ای جدید در خصوص فاجعه منا تشکیل داده‌ایم، اظهار داشت: رسیدگی به پرونده زمان می‌برد؛ اما قطعاً آثار و برکات مثبتی به همراه خواهد داشت. از همان ابتدای فاجعه شعبه ای را برای اخذ گواهینامه معاینه جسد و تعیین علت فوت ویژه همه جانباختگانی که پیکرشان تاکنون به ایران منتقل شده اختصاص دادیم.

رئیس کل دادگستری تهران گفت: پزشکی قانونی را موظف کرده ایم تا با بررسی نمونه DNA، زائران مفقود شده و دفن شده در عربستان را تعیین تکلیف کند. ما آمادگی خود را برای گرفتن شکایات اولیای دم طی تشریفات قانونی در این باره اعلام کردیم. سازمان حج وزیارت، وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات از ناحیه دولت مامور به جمع آوری اطلاعات هستند تا بر اساس آن رسیدگی قضایی را آغاز کنیم.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!
آئین خطبه‌خوانی در بارگاه منور رضوی به روایت تصاویر

آئین سنتی و دیرینه خطبه خوانی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر امام رضا(ع) همزمان با شب عاشورای حسینی و در میان حزن و اندوه خیل عظیم زائران حضرت رضا(ع)، برگزار شد.

به گزارش تابناک خراسان رضوی، آئین خطبه خوانی حرم رضوی شب عاشورا با حضور تعداد زیادی از خادمان در صحن انقلاب اسلامی آغاز شد و حفاظ حرم مطهر در حالی که شمع های فروزان در دست داشتند، گرداگرد صحن انقلاب اسلامی را با نوای «امشب پیام یاران به گوش است، از خیمه صوت قرآن به گوش است، گل ها به دور باغبان در خیمه جمعند، پروانه ها گریان همه بر گرد شمعند، مظلوم حسین(ع)، مظلوم حسین(ع)، مظلوم حسین(ع) جان» پیمودند.


سپس در شرایطی که خادمان با نظم و شکوه خاصی در اطراف صحن انقلاب اسلامی حضور یافته و شمع های فروزان در دست و شال عزا بر گردن داشتند، خطبه شب عاشورا شامل حمد و ثنای حضرت حق، رسول اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و عرض تسلیت به ساحت مقدس امام رضا(ع)، حضرت بقیه الله الاعظم(عج) و مقام معظم رهبری توسط ذاکر اهل بیت(ع)؛ محمد موحد قرائت شد.


خط و نشان هنرمندانه برای حرمله ملعون


حرمله از قبيله بني اسد و از تيراندازان سپاه عمر بن سعد بود که در روز عاشورا، با پرتاب تير سه شعبه، طفل شيرخوار امام حسين (ع) را در آغوش پدر به شهادت رساند.

به گزارش تابناک خراسان رضوی، «حرملة بن کاهل» اگرچه بر اثر جنايت‌هايش به عقوبت دنيوي نیز دچار شد و در پايان عمر و در قيام مختار، دستگير و دست و پاي نحسش را قطع کردند و سپس، پیکر ملعونش را در آتش سوزاندند اما هنوز و همیشه و همواره قلب‌ بشریت از شدت شقاوت او غرقه در خون است!

ویدیوی ثبت لحظه مرگ یک تعزیه‌خوان در ظهر عاشورا / چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان! /

هنرمندان عاشورائی نیز این روزها به هر بهانه‌ای در پی برائت جوئی و لعن دشمنان سیدالشهدا (ع) هستند و ابراز ارادت به حضرت ثارا... و یاران باوفایش. طرح گرافیکی مجید خسرو انجم در قالبی کودکانه و نیز ماشین‌نوشته خودجوش یا بهتر بگوئیم از نهاد دل جوشیده! یک خطاط عاشورائی گمنام در خیابانهای مشهد مقدس هر کدام روضه ای مجمل دارد برای دل‌های آماده‌ای که حسینیه هستند و باور دارند که دستان کوچک طفل شش ماهه و مظلوم عاشورا بزرگترین گره‌گشاست.

ویدیوی ثبت لحظه مرگ یک تعزیه‌خوان در ظهر عاشورا / چند کیلومتری پایتخت آب دبه‌ای 500 تومان! /

حقوق 15 میلیونی معاونان شهردار مشهد

رئیس کمیسیون امربه معروف و نهی از منکر شورای شهر مشهد گفت: بیشتر نارضایتی شهروندان از دفاتر پیشخوان شهرداری،اداره مهندسی و نظارت بر ساخت و سازها(پلیس ساختمان)ومنطقه ثامن است که پس از بررسی اگر برطرف نشود،دفاتر پیشخوان منحل می‌شوند.

به گزارش تابناک خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر لطفی گفت: دریافتی اعضای شورای شهر هم اکنون 4 میلیون تومان است که بر اساس  بخشنامه جدید هزینه ایاب و ذهاب که حدود 850 هزار تومان است، به این مبلغ اضافه می شود.

وی درباره میزان حقوق و مزایای شهردار مشهد نیز گفت: در خصوص حقوق شهردار خودمان هم نمی دانیم چقدر است اما معاون اداری مالی قبلی شهردار و معاون فعلی می گویند میزان حقوق و مزایای شهردار را به هیئت رئیسه داده ایم اما آن ها نیز نیامده اند تا کنون  میزان حقوق شهردار را شفاف اعلام کنند.

لطفی اضافه کرد: تاکنون حقوق و مزایای شهردار مشهد را 10میلیون تومان گفته اند، 11 میلیون گفته اند، 13.5 میلیون هم گفته اند که اگر همین 13.5 میلیون باشد باید خدا را شکر کنیم اما به نظر بیشتر است؛ زیرا وقتی معاونان شهردار 15میلیون می گیرند. حتما خود شهردار بیشتر دریافت می کند.

در عین حال، سید جلال فیاضی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر مشهد گفت: حقوق معاونان ممکن است 8 میلیون و 300 تومان بیشتر نباشد اما برای شورا جمع مبلغ دریافتی مدیران و معاونان  شهرداری مهم است که شامل دریافت کارانه، اضافه کار، پاداش، حق جلسه و برخی عضویت هاست.

شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!
نبود بازرگان حرفه ای در خراسان شمالی؛ رونق صنایع دستی در گرو وجود بازار فروش

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: مهم ترین مشکل در عرصه صنایع دستی نبود تاجر و بازرگان قوی در حوزه بین المللی و ضعف بازار فروش تولیدات است.

عابدی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی با اشاره به اینکه هم اکنون 40 واحد فروشگاه صنایع دستی در سطح استان وجود دارد، گفت: تاکنون 15 هزار نفر هنرمند صنایع دستی شناسایی شده و مشغول به فعالیت می باشند.

وی مهم ترین مشکل در این عرصه را نداشتن تاجر و بازرگان قوی در حوزه بین المللی عنوان کرد و گفت: ما هم اکنون تعداد اندک یک تا دو نفر بازرگان داریم که آنها نیز بیشتر در خارج از استان فعالیت می کنند.


وضعیت نامساعد مهمانپذیرها در خراسان شمالی


معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی خراسان شمالی گفت: متاسفانه در حال حاضر استان از وضعیت نامساعد مهمانپذیرها رنج می برد و بسیاری از گردشگران را از دست می دهد.

قدیر افروند در گفتگو با تابناک خراسان شمالی گفت: در استان 13 مهمانپذیر در حال فعالیت می باشند که 2 واحد در آشخانه، شیروان، جاجرم و فاروج هر کدام یک واحد و 7 واحد در بجنورد مستقر هستند که متاسفانه هیچکدام از واحدهای اقامتی وضعیت مناسبی ندارند

وی تعداد گردشگران خارجی در استان را طی سال 93، 63 نفر و در 5 ماهه نخست امسال 597 نفر اعلام کرد و افزود: با توجه به رشد چشمگیر این گردشگران طی امسال، متاسفانه ما هیچگونه آمادگی برای میزبانی نداشتیم و این موضوع برای استانی با جاذبه های گردشگری منحصر به فرد، ضعف محسوب می شود.


100 درصد زمین شهرکهای صنعتی در خراسان شمالی قابل واگذاری است


مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 14 شهرک و واحد صنعتی در استان وجود دارد که صد درصد زمین آنها قابل واگذاری می باشد.

محمد علی یوسفی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 129 واحد صنعتی در استان به بهره برداری رسیده اند و مشغول به فعالیت هستند که در این واحدها بیش از 3 هزار و 377 نفر بر اساس مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت در حال اشتغال می باشند. از ابتدای سال جاری تاکنون 4 واحد صنعتی با سرمایه 15 میلیارد ریال، در استان به بهره برداری رسیده که این تعداد تا پایان سال 94 به 20 واحد خواهد رسید.

یوسفی با اشاره به اینکه شهرک صنعتی شماره 3 بجنورد در سال 85 مصوب شده است تصریح کرد: عملیات زیر ساختی و اجرایی این شهرک از سال 91 شروع شده و در حال حاضر واحدهای آن قابل واگذاری می باشد.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد!

نذر کتاب؛ ابتکار جوانان اهوازی در شب های عاشورایی

جمعی از جوانان فرهنگ دوست کانون کاشت، در حرکتی مبتکرانه اقدام به نذر کتاب در مراسمات عزاداری در سطح شهر اهواز کرده اند.

به گزارش تابناک خوزستان؛ همزمان با ایام دهه اول ماه محرم، سازمان مردم نهاد کانون آموزش شهروندی برای توسعه(کاشت) در یک حرکت فرهنگی کم نظیر اقدام به "نذرِ کتاب" در هیئت عزاداری "کوی نفت"، تحت عنوان پروژه "نذرِ فرهنگی" نمود.

سمن "کاشت" که از ابتدای تابستان 1392 فعالیت های فرهنگی-اجتماعی خود را آغاز نموده است، تا کنون مبتکر و آغازگر فعالیتهای فرهنگی-مردمی بسیاری بوده است، که از آن جمله می توان به مشارکت در کسب عنوان "اهواز اولین پایتخت کتاب ایران"، بر پایی نمایشگاه ها و فروشگاه های خیریه کتاب، برگزاری اردوهای فرهنگی، ملاقات با جانبازان جنگ تحمیلی، بازدید از مرکز نگهداری سالمندان در همکاری با "موسسه بازدید از سرای سالمندان"، شرکت در برنامه های روز ملی درختکاری، پاکسازی محیط در همکاری با سمن "رفتگران طبیعت"، بزرگداشت مفاخر ادبی-ملی-منطقه ای، برنامه های رونمایی کتاب با حضور نویسندگان بومی، بزرگداشت اعیاد باستانی و برگزاری دوره های آموزش مفاهیم فرهنگ شهروندی اشاره نمود.

رضا فریدونی، مدیر عامل کانون آموزش شهروندی برای توسعه(کاشت) ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع)، در خصوص راهبرد سمن متبوعش و همچین هدف پروژه "نذرِ فرهنگی" به خبرنگار ما گفت: کانون کاشت بر محور مطالعه و جمع خوانی کتاب استوار شده است و از ابتدای تابستان 92 تا کنون، فعالیتِ تشکیلاتی خود را بر مبنای برگزاری مداوم جلسات نقد و بررسی کتاب در حوزه های مختلف ادامه داده است. در همین راستا و بنا بر استراتژی سازمانی خود دو کارگروه کتابخوانی "شهروندی" و "ادبی" را در دل مجموعه خود جا داده ایم. کارگروه کتابخوانی شهروندی به بررسی کتب در زمینه علوم اجتماعی و کارگروه کتابخوانی ادبی به بررسی کتابهای ادبی، شعر، تئاتر و سینما می پردازد.


خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان

مروری بر ناکامی های ورزش فارس در چند سال اخیر

در حالی که شرایط برای حضور یک تیم شیرازی در سوپرلیگ بسکتبال کشور فراهم بود اما معلوم نیست چه اتفاقی افتاد که این تیم نیامده منصرف شد.

به گزارش تابناک فارس، این اتفاق بهانه ای شد تا مروری داشته باشیم بر شاهکارهایی که در چند سال اخیر در ورزش فارس اتفاق افتاده است!

برق شیراز؛تیمی که محو شد...
همه شیرازی ها هشتمین دوره لیگ برتر را به تلخی یاد می کنند.لیگ برتر 88-87 آغاز دوره شوم برای تیم های فوتبال شیرازی بود.در آن لیگ،برق شیراز که در چند هفته ابتدایی در صدر جدول قرار داشت به ناگهان با آغاز سقوط آزاد آنقدر نتیجه نگرفت که حالا در لیگ دسته 3 است!
تیم 69 ساله برق که در زمان حضورش در لیگ برتر قدیمی ترین تیم لیگ بود اکنون در لیگ دسته 3 که تقریبا لیگ محلات است حضور دارد!

فجر سپاسی شیراز؛بی پول همیشگی
فجر سپاسی شیراز که معروف به کارخانه بازیکن سازی و همیشه کم خرج ترین تیم لیگ بود در فصل 93-92 به لیگ دسته یک سقوط کرد.
نحسی سیزدهمین دوره لیگ گریبان فجر را گرفت و به سقوط این تیم منتج شد.حالا فجر در لیگ یک با حقوق های بسیار ناچیز بازیکنانش باز هم کماکان از بی پولی رنج می برد و زمزمه هایی از انصراف از لیگ یک هم سر داده است.

خصوصی هایی که هیچگاه حمایت نشدند...

نابودی ورزش حرفه ای فارس فقط محدود به فوتبال نشد.طی سالیان اخیر تیم های مختلف در انواع رشته های ورزشی و با همت بخش خصوصی خود را به بالاترین سطوح لیگ های مربوط به رشته خود رساندند و آنجا که وقت حمایت مسئولان و متولیان ورزش فارس بود؛بی کفایتی ها موجب سقوط دومینویی آن تیم ها شد.

آ اس شیراز؛تیمی که دیگر وجود ندارد...
تیم بسکتبال آ اس شیراز که با حمایت بخش خصوصی خود را به سوپرلیگ بسکتیال کشور رساند بعد از 2 دوره حضور در بالاترین سطح بسکتبال کشور به دلایل مشکلات مالی منحل شد!

پارس مهر فارس؛بی پولی که کنار گذاشته شد...

تیم والیبال پارس مهر فارس که قرار بود امسال به عنوان نماینده فارس در لیگ برتر والیبال حضور داشته باشد به دلیل بی پولی،توسط فدراسین کنار گذاشته شد و یک تیم دیگر جایگزینش شد.

بهمن شیراز؛ترکمانچای دوم فوتبال فارس!
تیم خصوصی بهمن شیراز که با تلاش و زحمت و طی سلسله مراتب خود را به لیگ یک فوتبال کشور رسانده بود به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت توسط مسئولان به راحتی تقدیم به استانی دیگر شد(مازندران) تا بعد از واگذاری چند سال پیش تیم مرصاد شیراز به استان بوشهر دومین لکه ننگ برای ورزش استان بزرگ و پر جمعیت فارس باشد.

صدرای شیراز؛عرصه رکب اصفهان به فارس
تیم فوتسال صدرای شیراز که یکی از قدیمی ترین تیم های فوتسال کشور است 5 سال پیش در اقدامی دردآور امتیاز خود را به تیم گیتی پسند اصفهان فروخت و به یادها پیوست.
اما امسال صدرای شیراز که با در اختیار گرفتن تیم شاهد فارس در لیگ یک، دوباره در مسیر احیا قرار گرفت امسال در آستانه خرید امتیاز تیم لیگ برتری کاشی نیلوی اصفهان بود که اصفهانی ها مانع این اتفاق شدند تا درس غیرتی بدهند به متولیان ورزش فارس.

ارژن فارس؛تلاشی که قدرشناسی نشد
تیم فوتسال لبنیات ارژن شیراز،دیگر تیم خصوصی استان بود که با تلاش بخش خصوصی خود را به بالاترین سطح لیگ فوتسال رساند اما به دلیل مشکل همیشگی تیم های فارس(مشکل مالی) نتوانست دوام بیاورد و سقوط کرد.

این مرور دردآور بر کارنامه چند سال اخیر ورزش فارس نشانگر بی مسئولیتی متولیان ورزش در فارس است و معلوم نیست که بالاخره کی این وضعیت اسفناک پایان می یابد.


خروج از رکود با سالی 11 هزار کارگر بیکار شده؟!


شهریور ماه 93 بود که رئیس جمهور روحانی در سخنرانی خود در مشهد اعلام کرد که ما از رکود عبور کرده ایم.اما از آن موقع تا اکنون که مهر 94 باشد نه تنها اثری از عبور دیده نمی شود،بلکه به نظر می رسد اوضاع بدتر هم شده است. از اعلام عبور از رکود رئیس جمهور بیش از یک سال می گذرد و این در حالی است که در طول این یک سال آثار رکود بیشتر نمایان شده و در بعضی موارد شاید بتوان گفت رکود بی سابقه است.

رکود زمانی اتفاق می افتد که عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد و در واقع برعکس تورم است.به زبان ساده رکود زمانی اتفاق می افتد که پول موجود در دست مردم کم باشد. ممود عینی نبودن پول در دست مردم را می توان در بازار خودرو مشاهده کرد. شاید برخی گمان کنند که "کمپین نخریدن خودرو صفر" عامل رکود در این بازار باشد اما بیشتر از آن که این کمپین بخواهد اثر بگذارد جیب خالی مردم اثرگذار بوده است.

همه می دانیم که در ایران اینگونه وحدت ها برای گرفتن حق ضایع شده معنی ندارد و می دانیم اگر مردم پول داشتند با قیمت های بدتر از این ها هم خودرو صفر می خریدند.

از دیگر نمودهای رکود در کشور را می توان در تعطیلی نگران کننده کارخانه ها دید. برخی از آمار حکایت از بیکار شدن 22 هزار کارگر شاغل در کارخانه های فارس طی پارسال و امسال دارد. اگر این آمار درست باشد یعنی نه تنها از رکود خارج نشده ایم بلکه اوضاع خراب تر هم شده است. شاید نامه محرمانه 4 وزیر به رئیس جمهور هم حکایت از همین وضع نگران کننده دارد. امیدواریم دولت هرچه سریع تر فکری به حال این وضعیت کند.
خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
بازار لغزنده است؛ با احتیاط بخرید!

خودرو با بدنه دوتکه به خودروهایی گفته می‌شود که بعد از تصادف از سوی صاحب خودرو یا شخصی که دلال خرید این خودروهای تصادفی است به منظور فروش دوباره و کسب سود تعمیر می‌شود. در واقع یک نیمه از بدنه خودرو که به دلیل شدت ضربه هنگام تصادف از بین رفته هنگام تعمیر با استفاده از نیمه یک اتاق خودروی تصادفی دیگر یا اوراقی (که عمدتا دزدی هستند) تکمیل می‌شود. این کار ممکن است از سوی صاحب خودرو یا دلالانی که در این میان به دنبال کسب سود هستند، صورت بگیرد.

کافی است در هنگام خرید خودرو دست دوم دقت نکنید و به کارشناسان اهل فن مراجعه نکنید آن وقت خواهید دید که چگونه یک خودروی دو تکه تصادفی نصیبتان خواهد شد. البته ناگفته نماند استادان ماهر صافکار چنان صافکاری می کنند و خودرو های تصادفی را بزک دزک می کنند که انگار خودروی صفر از کارخانه خارج کرده ای، مهارتی که حتی کارشناسان هم در برخی از موارد به آن پی نمی برند.

خودروهایی که در ظاهر هیچ نشانی از تعمیر بر کالبدشان دیده نمی‌شود اما با خرید و فروش آن به تجارتی سودآور برای دلالان خودرو بدل شده‌اند، دلالانی که با خرید خودرهای فرسوده، تصادفی و چپی و مقداری هزینه آنها را دوباره بازیابی کرده و با استفاده از سادگی خریداران و عدم توجه کارشناسان تجارت خود را رونق داده اند.


اهدای خون جایگزین زیبایی برای قمه زنی است


عاشوا و پیام های آن اگر چه چند هزار سالی است که ذهن بشریت به خصوص تشیع را در گیر خودکرده و حتی پیام هایی که از آن به گوش می رسد سال هاست با انواع و اقسام مختلف از مراسمات و عزاداری ها در هم آمیخته است اما در همه دوران ها عده ای افراطی فرهنگ های نادرست و غلطی را وارد مراسمات آن کرده اند.

به گزارش تابناک قزوین، قمه زنی اما یکی از این فرهنگ غلط و خرافات است  که چندین سال است جای خود را در بین برخی از مراسمات عزاداری باز کرده است و به خصوص درکشورهای عربی بسیار مورد توجه واقع شده است، در ایران نیز این روش از عزاداری مورد توجه بود تا زمانی که با فرمان و فتوای صریح مراجع این کار حرام دانسته شد و مردم بعد از مدتی توانستند این نوع از عزاداری را از برنامه های خود حذف کنند.

به فتوای بسیاری از مراجع هر نوع عملی که در عزاداری به جسم انسان صدمه ای وارد کند دچار اشکال است که بعداز قمه زنی فرهنگ علم برداری است که بارها و بارها مشاهده شده به دلیل وزن بالای علم ها و حتی چشم و هم چشمی و ایجاد درگیری در بین هیات باز هم فرهنگ عاشورا با توجه به حواشی در ذهن ها کمرنگ شده است.

با وجود همه آسیب هایی که وجود دارد اما چند سالی است به همت سازمان انتقال خون چند سالی است که مردم قزوین نذورات خون را جایگزین زیبایی برای فرهنگ های نادرست در خصوص عزاداری قرار داده اند. افرادی که نذر دارند تا با اهدای خون خود برای نجات بیماران هم قدم با عاشورائیان کاری برای نجات بشریت انجام داده باشند.


چرا گویش قزوینی در حال فراموش شدن است

زبانشناسان اجتماعی می‌گویند زبان مادری بخش مهمی از هویت انسان است. در جهان معاصر که ذهن هر انسانی در طول روز با بیش از 300 پیام فرهنگی اغواگر روبرو می‌شود، حفظ و تقویت هویت ملی یکی از مهمترین چالش‌های دولت‌هاست. استان قزوین از لحاظ دارا بودن زبان‌ها و گویش‌های محلی یکی از گنجینه‌های غنی شمال غرب کشور است و جایی است که می‌توان آن را بهشت گویش‌شناسان و مردم‌شناسان دانست. یکی از زبان‌های مطرح در این استان، ریشه در اعماق تاریخ دارد؛ زبانی که بازمانده‌ای از زبان‌های ایرانی میانه است و گویشورانش آن را و خود را «تاتی» می‌نامند.

محمدرضا بابایی کهن، گویش‌شناس، در این باره می‌گوید: اگر نقشه شمال ایران را در برابر خود قرار دهیم و خطی از آخرین نقطه ارتفاعات طالقان به طرف سیاهکل و رستم‌آباد کشیده و آن را تا تاکستان ادامه بدهیم، مثلثی مشخص می‌گردد که در آن گویشوران تاتی در میان سایر گروه‌های زبانی زندگی می‌نمایند و البته عمده مرکز تجمع تاتها خود تاکستان می‌باشد‌. تاکستان در گذشته به نام «‌سیادهن» خوانده می‌شد و اکنون هم بومیان آن را «سیادن» نامیده خود را «سیادنیج» یعنی اهل سیادن می‌خوانند. (یج پسوندی است که در گویش طبری مازندران هم به کار می‌رود) ناحیه‌ای که در طول تاریخ سیادهن نامیده شده سابقه‌ی طولانی و تاریخی دارد. این ناحیه که در حال حاضر نقاطی چون تاکستان، ضیاء آباد، فارسجین، ساج و شاکین و نرگه را در برمی‌گیرد، در دوران ساسانیان در نهایت آبادی بوده و موقعیت ممتازی داشته است. گویش تاتی تاکستان گونه‌های متعددی چون اشتهاردی‌، رامندی، چالی، شالی دارد.

در تاکستان به علل مختلفی چون مهاجرت‌های گسترده از اطراف و بخصوص استان‌های کردستان و زنجان، حضور دانشجویان غیر‌بومی، حضور نیروی کار غیر‌بومی و اختلاط‌ها و ازدواج‌ها با غیرتات‌ها، گویش تاتی از درخشش سابق خود فاصله گرفته است. مهمتر از همه این عوامل، استفاده روزافزون از رسانه‌هایی مثل تلویزیون، بی‌توجهی مسئولان به حفظ و آموزش این زبان، تحقیر زبان‌های بومی و تقدیس زبان رسمی کشور از سوی تریبون‌های مختلف و انفعال روزافزون ادیبان و سخندانان این زبان، دست به دست هم داده و باعث شده که در نهایت تاسف زبان کهن تاتی در زمره زبان‌های در شرف انقراض قلمداد شود.


فعالیت روزمره نمایندگان مجلس را به حساب تبلیغات زودهنگام نگذارید


قائم مقام حزب موتلفه استان قزوین در آستانه انتخابات نمایندگی مجلس گفت: اگرچه هنوز مدت زیادی تا زمان تبلیغات انتخابات مجلس باقی مانده است اما باید توجه کرد که نمایندگان کنونی باید به وظایف روزمره شان عمل کنند.

به گزارش تابناک از قزوین، صفت الله صالحی در گفت و گو با خبرنگار تابناک با اشاره به برخی از گمانه زنی ها در خصوص تبلیغات زود هنگام کاندیداهای انتخابات مجلس بیان کرد: بسیاری از نمایندگان که امروز درکشور فعالیت می کنند و احتمال کاندیدا شدن آن ها برای دور بعد وجود دارد در حال حاضر به فعالیت های روزمره و وظایف نمایندگیشان عمل می کنند در حالی است که عده ای این فعالیت ها را انتخابات زود هنگام می دانند.

وی خاطر نشان کرد: هنوز مدت زیادی تا زمان مجاز تبلیغات مانده است و این بی انصافی است که انتظار داشته باشیم نمایندگان کنونی بخش قابل توجهی از فعالیت های خود را به بهانه این که تبلیغات محسوب نشود تعطیل کنند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنای شناگر ارومیه‌ای با دستان بسته به یاد غواصان دست و پا بسته / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ اجرای طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان حسینی را هم کساد کرد! / 16 شهید مدافع حرم از خوزستان
بی‌‌ در و پیکرترین دانشکده کشور از میراث احمدی نژاد

شاید روزی که دانشجویان دانشکده صنعت و معدن چرام در دفترچه انتخاب رشته خود نام این دانشگاه را به عنوان یکی از اولویت هایشان انتخاب می‌کردند هرگز گمان نمی کردند که تنها چند هفته پس از قبولی در دانشگاه صنعت و معدن چرام و هنگام ثبت نام با دیدن فضای فیزیکی این دانشکده از صرافت خوشحالی قبولی بیفتند و آینده‌ای مبهم چهار ساله را برای خود متصور شوند.

دانشکده صنعت و معدن چرام که از مصوبات دور اول سفر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور قبلی کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است، همچنان با گذشت سه سال از افتتاح و پذیرش دانشجو در چندین رشته از داشتن شرایط و امکانات اولیه لازم برای یک دانشکده بی بهره است و دانشجویان آن با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

نبود شرایط محیطی مناسب در دانشکده صنعت و معدن چرام یکی از مشکلاتی است که فشار روانی زیادی را بر دانشجویان این دانشگاه وارد کرده و می تواند در کوتاه مدت تاثیر منفی بر عملکرد آموزشی و علمی دانشجویان داشته باشد. واقع شدن دانشکده صنعت و معدن چرام در فاصله ای دور از مرکز شهر و نبود محوطه و دیوارکشی در اطراف آن سبب شده است تا اگر کسی بدون از اطلاع قبلی به آن نگاه بیندازد، تنها محلی که برای آن متصور نشود، دانشگاه باشد.


یادواره شهدای ورزشکاردهدشت با چاشنی سیاست

چند روز پیش گزارشی(قصری که شهدا به آن نیازی ندارند! )در خصوص گلزار شهدای دهدشت در همین سایت درج شد که در شبکه های اجتماعی بازتابی هایی از طرف برخی افراد مرتبط با موضوع وهمچنین اصحاب رسانه داشت.در این خصوص اشاره شده بود که  بنیاد شهید  فلسفه این نوع بنا را بوجود آمدن مکانی جهت برگزاری یادواره شهدا و مراسمات مربوط به شهدا می داند.

به گزارش تابناک کهکیلویه و بور احمد، پنجمین یادواره ورزشکار و معلم شهید جمال‌الدین دولتخواه وشهدای ورزشکار در گلزار شهدای دهدشت برگزار شد. در این مراسم ولی‌الله شجاع‌پوریان عضو شورای شهر تهران، محمود منطقیان فعال و چهره سرشناس سیاسی طیف اصلاح طلب و همچنین برخی چهره های همین طیف در شهرستان کهگیلویه حضور داشتند.

ولی الله شجاپوریان از اعضای شورای شهر تهران به سخنرانی در خصوص قیام امام حسین و تبعات نهضت عاشورا پس از این حادثه پرداخت. مهمترین محور سخنان این فعال سیاسی اصلاح طلب، میزان و نوع بهره بردن شیعیان از حادثه عاشورا، انتقاد از نوع مداحی های سخیف، انتقاد از بهره برداری های سیاسی از محرم،تعلق امام حسین به همه ی فرهنگ ها و کل بشریت، بود.

در این مراسم یکی از نکاتی که به راحتی قابل دیدن بود، سیاسی بودن مراسم و عدم حضور چهره های اصول گرای منطقه بود.انجام مراسم و همایش برای شهدا بسیار خوب است اما نه اصول گرایان ونه اصلاح طلبان نباید به فکر مصادره و بهره برداری از شهدا باشند. قبلا اصول گرایان و حالا هم اصلاح طلبان نهایت استفاده را از مراسمات شهدا برده و می برند، چیزی که بسیار بد و دور از اهداف شهداست.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد!
بعد از خراب کردن یکدیگر و نصب بنرهای تبریک و تسلیت چه وظایفی داریم؟!

چند سالی است بر اثر خشکسالی و بروز پدیده وارونگی هوا استان گیلان مواجه با مشکلاتی همچون نقصان در تولید محصولات کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و افزایش مهاجرت به شهر شده است.

به گزارش تابناک گیلان، در کنار کاهش درآمد کشاورزان که موجب رونق اقتصاد شهرنشینان بود، رکود در بخش ساخت و ساز استان نیز تاثیرات تخریبی بر وضعیت معیشتی مردم داشته است. از بین رفتن بسیاری از مشاغل مرتبط با ساخت و ساز بیکاری تعداد زیادی از گیلانی ها را در پی داشته و در صورت تداوم آن آسیب ها و تهدیداتی را متوجه حوزه اجتماعی و سیاسی خواهد نمود.

یکی از مسایلی که در سطح استان بروز چشمگیری داشته کاهش آستانه تحمل و بالا رفتن سطح آنومی جامعه است. افزایش نزاع و برخوردهای خشن که در نتیجه مسایل بسیار ابتدایی و پیش پا افتاده رخ می دهد، می تواند جامعه و دیگر حوزه ها را به سراشیبی خطرناکی سوق دهد. از دیگر سو فشارهای روانی متاثر از بیکاری، کاهش قدرت خرید، بی توجهی مسولان به دغدغه های مردم و نسل جوان خود بر سطح تحمل مردم تاثیر مخربی دارد. یکی دیگر از معضلاتی که گریبانگیر استان باران شده است عدم تخلیه نوجوانان و جوانان در حوزه های نیازی زیستی و تا عالی است.

نبود فضاها و امکانات در خور این قشر و از سوی دیگر فقدان اشتغال موجب مهاجرت انان به کلان شهرها گشته است. به نظر می رسد یکی از عوامل پدیده های فوق سیاست زده گی حاکم بر مسولان گیلان، درگیریهای بی سرانجام سیاسی و عدم توجه به توسعه اقتصادی و رفاهی استان می باشد که بجاست سیاسیون بجای درگیری در عزل و نصب ها و تبریک گویی و نصب بنرهای تبلیغاتی، با استفاده از ظرفیت های بومی و غیر بومی نسبت به توسعه همه جانبه استان گیلان با این حجم از منابع طبیعی و نیروی انسانی اقدام کنند.


شهردار سابق 40 میلیارد تومان بدهی گذاشت


حدود 10 ماهی از برکناری رضا کحالی شهردار سابق لاهیجان می گذرد که تقریبا از ابتدای برکناری وی تا به امروز مخالفان شهردار سابق در مجموعه شورای شهر لاهیجان برایش سنگ تمام گذاشتند و در اکثر گزارش های خود گریزی به کحالی و نحوه عملکرد وی داشتند. ماجرا هرچه که باشد به نظر می رسد،موافقان کنار گذاشتن شهردار سابق به خوبی نتوانستند افکار عمومی لاهیجان را با خود از ابتدا تا به امروز همراه سازند که اکنون و بلافاصله از شهردار شدن کحالی در لنگرود مواضع ذیل را علیه وی اتخاذ کردند.

مواضعی از جنس نفی هر آنچه شهردار سابق در 4 سال مدیریت خود در لاهیجان داشت و بزرگ نمایی خدمات شهردار فعلی در مدت زمان کمتر از 10 ماه. سخنگوی شورای اسلامی شهر لاهیجان گفت: عملکرد تیم مدیریت شهری و شهردار لاهیجان در 9 ماه گذشته عالی بود.

مهربان با اشاره به روند بررسی میزان بدهی‌های شهرداری در دوره شهردار سابق لاهیجان گفت: طبیعتاً بدهی‌ها و رقم درست آن مشخص شده و حدود 40 میلیارد تومان است؛ اما پرداختن به این موضوع در این مقطع نمی‌تواند مشکلی را از ما حل کند و آن‌چه برای ما مهم است این‌که جناب شهردار با علم و آگاهی از این مسأله برای پذیرفتن مسئولیت شهرداری لاهیجان اعلام آمادگی کردند و قول‌هایی که آن روز دادند، فراتر از آن عمل کردند.

خطر سوختن دانش آموزان در 40 درصد مدارس خراسان شمالی / شنا با دستان بسته به یاد غواصان شهید / مردمی که از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / ماجرای بازداشت حاجی ایلامی توسط پلیس سعودی/ طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را هم کساد کرد!
عزاداری محرم یا همایش انتخاباتی!

برخی از حوزه های انتخابیه مناطق غربی، شرقی و مرکزی استان این شب ها شاهد رفت و آمدهای پی درپی و دست ودلبازی افرادیست که از قضا خواجه حافظ شیرازی هم از کاندیدا نبودن آنان خبر دارد.

به گزارش تابناک مازندران، محرم سال جاری در حالی چهارمین روز خود را در سال منتهی به انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی سپری می کند که از اکنون زمزمه بداخلاقی برخی از کاندیداهای احتمالی به گوش می رسد. برخی از حوزه های انتخابیه مناطق غربی، شرقی و مرکزی استان این شبها شاهد رفت و آمدهای پی در پی و دست ودلبازی افرادیست که از قضا خواجه حافظ شیرازی هم از کاندیدا نبودن آنان خبر دارد اما تبلیغ در مجلس امام حسین(ع) چه معنایی دارد؟

آنان با پرداخت هزینه های هیئت های عزاداری در مناطق کمتر بهره مند و سپس بیان پرطمطراق آن توسط رابطان ستاد مخفی انتخابات در این مناطق دست به بازی خیر و شر زده اند تا به هر قیمتی راه ورود به ساختمان مثلثی خانه ملت را هموار کنند، غافل از اینکه فلسفه قیام و منشا اعتقادی حرکت سیدالشهدا (ع) در حادثه سال 60هجری پایبندی به قانون الهی و هدف جد بزرگوار ایشان از بعثت مکارم اخلاق بوده است.

در شرایطی که ویروس بداخلاقی در رفتار برخی سیاسیون ریشه کرده است، سوال اینجاست که یک قانون شکن چگونه می تواند قانون گزار خوبی شود و این اقدامات کاندیداها و چشمان تیز ناظران چه فردایی را برای انتخابات مجلس دهم رقم خواهد زد؟


درد دل روستائیان خسارت دیده: خـدا کند باران نیاید!


با وجود گذشت هشت روز از بارش سنکین تگرگ در مازندران و وارد شدن خسارت به بیش از 450 منزل مسکونی همچنین خسارت بالغ بر 12 میلیارد تومانی به مزارع کشاورزان برخی شهرهای استان، سقف بسیاری از منازل فوق هنوز هم ترمیم نشده و با توجه به وقوع دو بارندگی بعد از طوفان فوق مشکلات مردم چند برابر شده است.

این روزها اگر ساعتی را در بین مردمان این مناطق قدم بزنیم هرخانه ای به کارگاه ساختمانی بدل شده اما هنوز هم سقف خانه هایی که صاحبان منازل توان مالی تعمیر آن را نداشته باشد به آبکش و توری شبیه است. پس از اینکه اعلام شد بنیاد مسکن در حال توزیع ایرانیت بین خسارت دیدگان برای سرپوش گذاشتن بر اساسیه منازل آنها است، از این مناطق خبر می رسد که هنوز در برخی روستاها خبری از ایرانیت نیست یا توزیع به کندی انجام می شود.

امروز خبر اعطای تسهیلات سه میلیون تومانی بین اهالی توسط مسئولان استان اعلام شد اما درد بزرگ مردمی که طوفان محصول مزارع و باغات آنها را نابود کرده نبود درآمد برای پرداخت اقساط و یا معوق ماندن وامهای گذشته در نتیجه شرایط بد مالی در ماه های گذشته است که اساسا هیچ وامی به اغلب آنها پرداخت نمی شود یا توان گذر از فیلترهای بانکی و تامین تضمین های آنان را ندارند. در هر صورت این روزها هرکسی که می تواند منتظر کمک های دولتی برای تعمیر منزل خود نمی ماند اما بارانهای پائیزی، سقف های خورشیدنما و کشاورزان بی زراعت مانده اند که شبها از هراس باران با یک چشم باز می خوابند.


موج جدید تغییرات در مازندران پس از سفر هیات دولت


پس از سفر هیئت دولت به مازندران موجی از تغییرات در بین مدیران در مازندران همراه با سیر صعودی آغاز شده است به طوری که پس از تغییر بخشدار مرکزی نکا، بخشدار گهرباران و فرماندار کلاردشت این بار نوبت به مدیرکل سیاسی استانداری مازندران رسیده است. در حالی که این تغییر کمتر پیش بینی می شد اما سایت روابط عمومی استانداری مازندران امروز در خبری کوتاه از برکناری وی خبر داد.

در این خبر آمده است: با صدور حكمی از سوی دكتر ربيع فلاح استاندار مازندران حسين حسن نژاد مديركل سياسی و انتخابات استانداری مازندران از سمت خود بركنار شد،

شنیده شده وی که دبیر ستاد انتخابات استان نیز بود در فاصله چند ماه به انتخابات مجلس دهم از سمت خود برکنار شده و گفته میشود به مدیرکلی پست استان گلستان رسیده است، نکته مهم استفاده از واژه برکناری به جای تودیع در مورد وی در خبر منتشره از استانداری است. این در شرایطی است که گفته می شود چند فرماندار دیگر مازندران از جمله، فرمانداران بهشهر، نوشهر و محمودآباد در آستانه تغییر هستند.

این تغییرات در شرایطی انجام می شود که در هفته های اخیر خبرهایی از نارضایتی دولت از مدیریت در مازندران توسط برخی چهره های نزدیک به دولت منتشر شده است. نکته جالب در این زمینه ناگهانی بودن اغلب این تغییرات بود به نحوی که حتی خود مدیران برکنار شده نیز گاهی از لحظات آینده خود خبر داشتند.


سواستفاده از ایام محرم برای غارت جنگل!


بنابر گفته اهالی منطقه جنگلی "ارم" در شهرستان نکا تعداد زیادی تنه درختان جنگلی از روزهای گذشته به طرز مشکوکی توسط افراد ناشناس از جنگل قطع و خارج شده است. این درختان در مدت سه روز گذشته یعنی دقیقا زمانی که مردم سرگرم تکایا و عزاداری سید الشهدا (ع) هستند از منطقه جنگی خارج و در محلی دپو شده است و ظاهرا افرادی مترصد موقعیت مناسب تاسوعا و عاشورا برای انتقال کامل آنها هستند.

گفته شده در جریان خارج کردن این درختان صدمات زیادی به جنگل وارد شده است و مردم مصرانه خواهان رسیدگی متولیان به دست درازی انجام شده به منابع طبیعی هستند. با داغ شدن این خبر برخی افراد پای پیمانکاران را وسط کشیده اند، موضوعی که باید در مراجع قضایی مطرح شود. مساله چپاول منابع طبیعی مازندران در سال های اخیر با قاطعیت دستگاه قضایی همراه شده است و باید دید این مورد سرانجام به کجا خواهد رسید.


درخشش فرزندان مازندران در امریکا


جایزه بهترین فیلم پنجمین فستیوال بین‎الملی (2015 Reel Rose Award’s) امریکا در حالی به فیلم "فرزندان" محصول صدا و سیما مرکز مازندران رسید که این جشنواره با شعار ریتم زندگی با استفاده از رسانه برای بیان و به اشتراک گذاری پیام امید، مبارزه، پیروزی، و عشق به جهان در میامی امریکا برگزار شد.

به گزارش تابناک مازندران، "فرزندان" به عنوان تنها نماينده ايران در فستيوال Reel Rose در پايان موفق به دريافت تنديس بهترين فيلم بلند داستانی شده است، این فیلم به کارگردانی یاسر طالبی و تهیه کنندگی میترا روحی منش، محصول صدا و سیما مرکز مازندران است که پیش از اين در جشنواره های داخلی و خارجی حضوری موفق داشته است.

این محصول صدا وسیمای مرکز مازندران در جشنواره بین المللي ویدیویی یاس، جایزه بهترین بازیگری را از آن خود کرده بود و پیشتر جایزه بهترین فیلمبرداری را در جشنواره مردمي عمار به دست آورد، بیش از هفتاد درصد از لوکیشن های این فيلم در کشور سوئد و با حضور عوامل ایرانی و سوئدی فیلمبرداری شده است.

خطر سوختن دانش آموزان خراسان شمالی / مردم از ترس سگ‌ها از خانه خارج نمی‌شوند / طرح شیرین سازی زندگی در سه روز! / «چین» بازار بیرق دوزان را کساد کرد! / عذرخواهی بابت عدم استقبال از رئیس جمهور!
چه کسانی در انتخابات مجلس دهم در یزد کاندیدا می‌شود؟

یک منبع مطلع گفت: غلامعلی سفید استاندار اسبق یزد بعنوان کاندیدای اصلاح طلبان از حوزه میبد و تفت کاندیدای مجلس دهم می شود.
این منبع مطلب در گفتگو با تابناک یزد، افزود: وی هم اکنون عضو ارشد حزب جدید اتحاد ملت ایران است که به احتمال زیاد با اجماع اصلاح طلبان یزدی از این حوزه کاندید انتخابات مجلس دهم خواهد شد.

غلامعلی سفید طی سالهای 76تا 81استانداری یزد را در زمان دولت اصلاحات برعهده داشت. در همین حال، دیروز برخی سایت های و ابسته به حبهه اصولگرایی خبر دادند که قاسم روانبخش فعال سیاسی اصولگرا نیز که به جبهه پایداری تعلق خاطر دارد از حوزه انتخابیه میبد و تفت کاندیدای انتخابات مجلس می شود.

البته از حوزه یزد اگرچه حبیب الله بیطرف وزیر نیرو دولت اصلاحات از یزدیها مشهور اهل سیاست گزینه مطرح برای کاندیداتوری از یزد محسوب می شود اما او چند وقت پیش طی گفتگویی کوتاه اعلام کرد که وارد گود انتخابات مجلس نمی شود. بیطرف یکی از سیاسی‌ترین استانداران یزد بود. او در اشغال لانه جاسوسی نقش داشت و بدین سبب شهرت خاصی پیداکرد. از اتفاقات مهم تاریخ یزد در زمان استانداری بیطرف ،ارتحال آیت الله خاتمی استاد اخلاق و اسوه حلم و بردباری و انتصاب حجت الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی فرزند سومین شهید محراب به عنوان نماینده امام و امام جمعه یزد توسط امام خمینی (ره) می توان نام برد.

با این وصف از وی بعنوان گزینه جدی برای انتخابات مجلس از حوزه یزد نام می برند اما او بازهم طی گفتگویی با بیان اینکه فعلا برنامه ای برای انتخابات ندارد، تصریح کرد: دوستان به بنده اظهار لطف دارند و هر از گاهی که جلسه ای دارند از من اسم می برند.

صحبت های بی طرف در حالی بیان می شود که از طرفی دیگر برخی منابع خبری از رایزنی‌ها با دو وزیر سابق برای حضور در انتخابات می‌دهند. گفته می‌شود برخی اصلاح‌طلبان به دنبال نامزدی حبیب‌الله بیطرف هستند و اعتدالگرایان روی وزیری هامانه حساب باز کرده‌اند.


تعجب جک استراو از امنیت بالا در ایران


جک استراو وزیراسبق امورخارجه انگلستان از اماکن و ابنیه های تاریخی یزد بازدید کرد. وزیر اسبق امور خارجه در پی سفر به کهن شهر یزد در پیامی اعلام کرد: امنیت در ایران، مخصوصا یزد بسیار بالاست.

به گزارش تابناک یزد، در پیام وی آمده است: خاطره سه روز اقامت در هتل باغ مشيرالممالك يزد و بازديد از جاذبه هاي منحصر به فرد يزد ، تفت و ميبد دیدنی بود.این سفرهمراه با مهمانوازي ايراني و اسايش با حس امنيت بالا بود.اين سفر بدون تشريفات و با اين كيفيت ،چراغ سبزي است براي سفر گردشگران به ايران اسلامي.

وي همچنین در دفتر يادبود هتل تاریخی مشير و باغ تاریخی نمير تفت چنين نوشت: همسرم، دوستانم، من شب فوق العاده ای را در باغ نمیر تفت گذراندیم. ما مجذوب کیفیت و نوع بازسازی شدیم که باعث زیبا شدن این مکان گشته است. غذایی که در اینجا خوردیم بهترین غذایی بود که در ایران خورده بودیم، ما یزد را دوست داریم. ما از اقامتمان در هتل تاریخی مشیرالممالک یزد لذت برده ایم. کارکنان هتل خیلی دوست داشتنی و کمک کننده هستند. غذا خوب هست. بالاتر از همه اینها هتل زیباست همراه با باغ ایرانی مفرح که تسکین دهنده اعصاب و ارتقا دهنده روح است.


جلوگیری مردم از سخنرانی یک نماینده مجلس

با ممانعت مردم از سخنرانی یک نماینده مجلس درروستاي سريزد مهريزجلوگیری شده است.

به گزارش تابناک یزد، مردم اين روستا به این نماینده مجلس اجازه ي سخنراني نداده و ميكروفن را از او گرفته اند. برخی از مردم علت اين كار را عملكرد وي در مجلس شوراي اسلامي در ماجراي تصويب برجام و برخود وي با دكتر صالحي اعلام كردند.

یک از اهالی این روستا نیز اعلام کرد:اصولا بر اساس رسم و سنت قديم، غير از روحاني محل، در مراسم نخل برداري روز عاشورا هيچ شخص ديگري در سريزد سخنراني نمي كند ، اما جداي از آن استقبال گرمي هم از این نماینده نشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی