بازدید 378160
علی رغم تکذیب مسئولین وزارت بهداشت اعلام شد:

اسامی برنج های آلوده هندی و پاکستانی موجود در بازار ایران

در این جلسه کارگروه منتخب کمیسیون در خصوص آنالیز آلودگی برنج های وارداتی به فلزات سنگین گزارش خود را ارائه کرد که در این گزارش تاکید شد که هشت نوع برنج وارداتی به فلزات سنگین آلوده هستند و مردم از خرید و خوردن آنها امتناع کنند.
کد خبر: ۱۰۰۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۲۱:۳۴ 25 May 2010
تابناک اجتماعی - علی رغم تاکید دوباره وزیر بهداشت بر سلامت برنج های وارداتی و موجود در بازار، یک نماینده مجلس نام مارک برنج های وارداتی هندی و پاکستانی در بازار که آلوده به سموم هستند و برای سلامت مردم مضر است را اعلام کرد تا اثباتی باشد بر ادعای مجلس که وزارت بهداشت در ابتدا آن را تکذیب، سپس تائید و در نهایت بازهم رد کرده بود.

به گزارش خبرنگار تابناک، گرچه پیشتر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که در آزمایش 60 نوع برنج وارداتی 13 نوع آن در کی آزمایشگاه بی طرف آلوده اعلام شده بود، اما از این 13 برنج آلوده 8 نوع آن قطعی تر شده و طبق هشدار مجلس شورای اسلامی اسامی آن ها اعلام شد تا هر چقدر هم که شده مردم کمتر این برنج های آلوده خطرناک را مصرف کنند.

در همین زمینه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: میزان مجاز آرسنیک در برنج ۱۵ صدم پی. پی. ام در نظر گرفته شد و از میان ۶۲ نمونه برنج  وارداتی، برنج هایی با نام های سوفی کلاسیک، شیرخوان فرهاد جان، آریا(خرده فروشی در تهران)، آریا (نمونه گیری از مبادی ورودی) و کمال ملکی دارای آرسنیک بالاتر از حد مجاز شناخته شدند. هم چنین طبق استاندارد کشور چین درباره سرب موجود در برنج نیز ۲ دهم پی. پی .ام حد استاندارد است که آزمایش ها نشان داد نمونه های عطر گل یاس، دل مبارکه کامونکی، سارال، کیمیا، جادوگر، هاشمی ۱۱۲۱، ۴ رمان و حاجی مردای، دارای سرب بالاتر از حد استاندارد هستند. برنج آلوده وارداتی از هند و پاکستان هستند.

انوشیروان محسنی بندپی نماینده نوشهر- چالوس در مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در این جلسه کارگروه منتخب کمیسیون در خصوص آنالیز آلودگی برنج های وارداتی به فلزات سنگین گزارش خود را ارائه کرد که در این گزارش تاکید شد که هشت نوع برنج وارداتی به فلزات سنگین آلوده هستند و مردم از خرید و خوردن آنها امتناع کنند.

وی افزود: این گزارش به تصویب کمیسیون رسید و قرار است در روزهای آینده در صحن مجلس قرائت شود.

به گفته مسئول کمیته منتخب کمیسیون جهت گزارش درخصوص برنج های آلوده، برنج های عطر گل باز، کیهان، سارال، جادوگر، حاجی مرادی، هاشمی 1121، عرق مان و برنج دل مبارکه کوهرنگی هشت نوع برنج آلوده وارداتی از هند و پاکستان هستند که خرید و مصرف آنها از نظر مجلس ممنوع است.

در گزارش نهایی این کمیسیون 60 نمونه از برنج های وارداتی از مبادی گمرکات کشور همچون چابهار، زاهدان، بوشهر و غیره براساس روش استاندارد نمونه برداری شد و در آزمایشگاه هایی که مورد تایید مسئولان بود سه فلز سنگین یعنی کادیوم، سرب و آرسنیک مورد آزمایش قرار گرفتند.

در مورد فلز سنگین سرب و کادیوم چون حد مجاز آن در ایران تعریف شده قضاوت در مورد آلودگی یا عدم آلودگی چندان مشکل نبود که از میان 60 نمونه سرب هشت نمونه از این برنج ها بالاتر از حد مجاز بود گرچه پیشتر شهریاری نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس تعداد برنج های آلوده را 13 نوع اعلام کرده بود.

این اعلام نام 8 برنج آلوده موجود در بازار در حالیست که وزارت بهداشت پیش تر این آلودگی هخا را به کل رد کرده بود به نحوی که مورد اعتراض نمایندگان مجلس قرار گرفته بود به نحوی که نايب رئيس دوم كميسيون بهداشت مجلس دراین باره اعلام کرده بود: «در حالي كه آلودگي اين برنج‌ها به سرب قطعي شده است اما وزارت بهداشت كه مسئول سلامت مردم است در كمال ناباوري آلودگي اين برنج‌ها را رد مي‌كند. مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند، آزمايشگاهي كه آلودگي برنج‌ها را تاييد كرده است را قبول ندارند و آزمايشگاه معتمد وزارت بهداشت نبوده است اما خود مسئولان وزارت بهداشت در جلسه‌اي كه با حضور نماينده ساير دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد كشاورزي و موسسه استاندارد بود، زير برگه آزمايش برنج‌ها در اين آزمايشگاه‌ها را امضا كردند اما اكنون نتيجه آن را قبول ندارند.

مطابق قانون هيچ‌گاه تاييد صلاحيت آزمايشگاه‌هاي كنترل مواد غذايي به عهده وزارت بهداشت نبوده و اين كار در صلاحيت موسسه استاندارد است و وزارت بهداشت مطابق قانون فقط در مورد آزمايشگاه‌هاي كنترل دارو مي‌تواند تعيين كننده باشد.» او همچنین درباره بررسی های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روی برنج هاي وارداتی می گوید: «فقط درباره ميزان آلودگي برنج‌ها به آرسنيك هنوز به جمع‌بندي نرسيده‌ايم. درباره آلودگي برنج‌هاي وارداتي به سرب هيچ شبهه‌اي وجود ندارد و آلودگي هشت نوع از اين برنج‌ها به سرب كاملا قطعي است، تنها شبهه‌اي كه هنوز وجود دارد درباره آلودگي اين برنج‌ها به آرسنيك است چون هنوز استاندارد مشخصي درباره ميزان حد مجاز برنج به آرسنيك اعلام نشده است.»

البته فراموش نشود اظهار اینکه "مردم از خریدن و خوردن آن ها امتناع کنند" امری سهل الوصول است اما چاره کار نیست و و پاسخی در خور برای مردم نیست و اکنون که آلوده بودن این برنج ها مشخص شده، می بایست با مسببین و عاملان سودجوی واردات چنین برنج هایی برخورد قاطع صورت گیرد و صد البته با مسئولین ذیربط که با کم کاری خود سلامت مردم را به مخاطره انداخته اند برخورد لازم صورت بگیرد.

این وجود برنج های آلوده در بازار در حالیست که به گفته مسئولان گمرک، وزارت بازرگانی همچنان به ثبت سفارش برای واردات این برنج های آلوده ادامه داده و سیل ورود انواع برنج های بنجل، بی کیفیت و آلوده به کشور ادامه دارد.

گرچه در کشور ما هیچ نوع استانداردی برای سلامت برنج ها وجود ندارد و ما به ناچار دست به دامن استانداردهای کشور چین برای تعیین سلامت برنج ها هستیم اما، واردات کلان این برنج های مفت به کشور و فروش  به مردم کشورمان امری بسیار خطرناک و تامل برانگیز است که جا دارد مسئولان ذیربط تدابیر لازم را برای جلوگیری از وقوع مجدد چنین فجایعی به کار بندند و با وضع قوانین و ضوابط معین اجازه بازی با جان و سلامت مردم را به عده ای پولپرست سودجو ندهند و همچنین مردم قربانی دعوای مجلس و وزارت بهداشت بر سر معیار و استاندارد و ... نشوند.

آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶۴
انتشار یافته: ۲۳
واقعاً كه، مجلس محترم به جاي اينكه واردات و فروش اينها را ممنوع كند، خريد و مصرف آنها را ممنوع كرده؟؟؟؟؟
مي شه مجلس محترم بفرمايند مجازات كسي كه خريد و مصرف مي كند چيست؟ وارد كردن و فروش آنها ممنوع نيست؟؟؟؟
به حق چيزاي نديده و نشنيده خريد و مصرف آنها از نظر مجلس ممنوع است؟؟؟؟
فروش و واردات ممنوع نيست؟
آخه کی این برنجهای زاقارت رو میخوره ؟
پاسخ ها
فرشاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
خیلی دوس دارم الان بعد چند سال بدونم اصلا برنجی برا خوردن گیرت میاد یا نه؟
مرسی
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۲
اونايي ميخورن كه آدمايي مثل باباي تو حقشو خوردن!!!!!!
فقط همین . تو این مملکت هیچکس نباید پاسخگو باشه؟ کی مسئول این سهل انگاری است ؟؟ سلامتی مردم کمتر از یارانه مردم است ؟!!!
خاطرم هست مدتی پیش جمهوری خلق چین تعدادی تجار را که شیرخشک آلوده وارد کرده بودند را اعدام نمود .
حالا هم که اعلام کردند برای خالی نبودن عریضه برنج هائی که اصلا جایی دیده نشده
احتمالا این برنجهایی که نام برده شده است آلوده نیستند ولی آنهایی که نام برده نشده اند آلوده اند
کی میشه در اقتصاد از دست مافیا خلاص شد؟ در زمینه های مختلف ما با این مافیا روبرو هستیم پس آقای رئیس جمهور قولش چه شد؟آیا دست آقا زاده ها در کاراست؟
پس بالاخره معلوم شد این برنج ها آلوده هستند ! خوب حالا وارد کننده کی هست که با زندگی مردم بازی میکنه ؟
بهداشت که تاکید داره که آلوده نیست تو چه مرگته نکنه تو (تابناک)حق حساب میخوای؟
همیشه مردم رو به جنگ با دیگران می فرستند و مردم رو جلو میندازند . خودشون پشت مردم پنهان می شن . ترسوهای بزدل .
درجواب کسی که گفته کی اینها رو می خوره تمامی سالنها و رستورانها از برنج هندی و پاکستانی استفاده میکنند
جادوگر هم شد مارک برنج؟!
جالبه کارخونه هایی که دستشون به جاهای بزرگ وصله رو ننوشتن مثل برنج "م"
ضمنا به اون کسی که گفته کی این برنج ها رو می خوره باید بگم هر کی که برنج درجه یک گیلان توی سفره اش پیدا نمی شه چون احتمالا مثل نفت بو می ده!
اين برنجها وارد ايران شده اند وفرداد با يك اسم ديگر به خورد مردم فقير داده ميشوند .بهتر است از ورود اين برنجها جلوگيري شود
وقتی بحث مبارزه با مافیا خیلی توپنده میشه باید فهمید که کاسه ای زیر نیم کاسه هست.
كلا اصل قضيه بو داره!! اين برنج ها به زودي با نام ديگري عرضه شده و كسي هم صداش در نمي اد. كلا واردات اين اجناس بايد متوقف بشه. حالا اگه نمي خواي نظرم بذاري نذار.
این ها همه اش بازی است که قیمت برنج ایرانی را بالا ببرند برای همین است که نماینده چالوس این مطالب را می گوید
به خدا خيلي خنده دار من سيگار را بسته خونه بگذارم بعد به بچه ام بگويم از اين سيگار برندار سمي است واقعا چكار مي كنند مردم را به باد مسخره گرفته اند اين برنجهارا حتما يك باندي وارد مي كند براي اينكه باج نمي دهند اينطوري تبليغ مي كنند چون تا شماها بگوييد سمي همه از اين برنجه خريده اند وخورده اند البته مردم عوام نه خواص كه برنج نمي خورند مرغ وبوقلومن .....از اينها ميل مي فرمايند خدا به داد ما برس
از يكسو فشار وارد كنندگان قدرتمند بر وزير بهداشت جهت تاييد سلامت برنجها و از سوئي فشار شاليكاران براي ممنوعيت واردات برنج باعث بروز چنين وضعيت اسفناكي شده است. اگر مسئولين محترم كمي انصاف به خرج دهند و صرفا به حفظ يا تمديد پستهاي وزارت يا وكالتشان فكر نكنند مسلما اين مسئله براحتي قابل حل خواهد بود.
هم وطن عزیزی که نوشته بودند کی این برنجهای ... را می خوره حتما به لطف خدا جیبشون پر پوله .... ولی حالا این همه اطلاعت دادید چرا اسامی را منتشر نکردی تابناک جان؟
تولید وعرضه این برنجها هیچ سازمان خاصی ندارد وهر بار با توجه به تجار نام وبسته بندی انها تغییر میکند ومثلا همین برنجهایی که بعنوان الوده نامشان اعلام شده از فردا با نام دیگری عرضه میشوند لذا اعلام نامها مشکل را حل نمیکند اگر دلشان برای سلامت مردم میسوزد باید در مبادی ورودی برنجها مورد ازمایش جدی قرار گیرد

یک فعال عرضه برنج
"بهداشت که تاکید داره که آلوده نیست تو چه مرگته نکنه تو (تابناک)حق حساب میخوای؟" همچنين آدمهائي كه مثل .. فقط سر تكان مي دهند بايد هر بلائي سرشان بيايد!‌نظر دهنده محترم!! شما مجازي بيشتر از هميشه اين برنجها را مصرف كني اگر هم اتفاقي افتاد پاسش بده به وزارت بهداشت ببينيم جوابت رو مي دهند؟‌ فقط خواهشاً و لطفاً‌و عاجزاً تقاضا مي كنم فقط خودت بخور و به خور بچه هات (اگر داشته باشي) نده چون اونها بي گناهند و نبايد چوب نفهمي تو رو بخورند!!!!
همانگونه كه مشخص است روزي هم به صراحت خواهند گفت كه پارازيت ها هم باعث اختلال در سلامتي اكثر هموطنان عزيزمان شده است.
خوب جناب نماینده شمال که اظهار فضل فرمودند بفرمایند که ما که نمیتونیم برنج ایرانی چهار یا پنج هزار تومانی بخوریم اینها هم که می خوایین بزور بگین مسمومن پس مردم ما چی بخورن؟ لااقل برنج ایرانی رو ارزون کنید.
باید واردکنندگان این نوع برنج ها اعدام شوند.
سازمان استاندارد در 20:30 ميگفت برنجي آلوده نيست ! فكر كنم اين اولين و آخرين دروغ اين برنامه باشه
يك سوال حالا چرا با استاندارد چين مقايسه شده است ؟؟؟؟؟؟؟ چرا با استاندارد اروپا مقايسه نشده ؟؟؟؟ انقدر وارد كنندگان قدرت دارند كه استاندارد رو هم براي آنها از كشور فاقد استاندارد چين انتخاب مي كنند؟؟؟
بابا به خدا شما خيلي باحالين خوب به اين مردم را سركار گذاشته اين
حالا اگه فروشندگان گوني برنج و عوض كردن و به اسامي ديگه فروختن چي ؟
آقايون ملت رو مسخره نكنيد . واردات آزاد و خريد ممنوع يعني چي ؟
می بینم یه چند وقتیه سرب بدنم رفته بالا !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
خخخخخخ
به نظر میرسد برای اثبات بی طرفی نمایندگان محترم میزان این سموم در برنجهای ایرانی نیز اندازه گیری شود .
اين دلسوزان يه اعتراضي هم به پارازيتهاي ضد ماهواره اي بكنند كه سلامتي مردم را بيش از هر چيز ديگري تهديد ميكند عده اي هم كه ماهواره ندارند بايد تاوان بدهند؟؟يعني همون قضيه تر و خشك !!
سسسسسسسسلام واقعا کشور بی نظمه هر سازمان یه چیزس میگه . بهتر بود سریعا یک استاندارد برای کشور وضع میشد بعد ادامه کار رو میدادند نه بعد از این همه مدت میگفتن ما استانداردی نداریم.
وزارت بهداشت هم که این چند وقته از ازمونش و بحث برنج و .. حسابی گل کاشته
مسیولین و نمایندگان محترم مجلس لازم است راههای مقابله با فروش برنجهای آلوده به صورت فله و خارج از بسته یندی اصلی آنها را نیز به مقامات مرتبط گوشزد نمایند.
ای کاش این آزمایشها و نیز آزمایش اثرات باقیمانده سموم بر روی تمام برنجهای داخلی و مواد غذایی موجود در بازار انجام می شد تا مصرف کنندگان بدانند آنها هم دسته کمی از بقیه ندارند / یک مدرس رشته کشاورزی در دانشگاه
واقعا که به نظرمن مردم ایران دارن به خودشون ضربه میزنن به خودشون هم رحم نمیکنن اگه راست میگید این برنجا رو ممنوع کنید ما نه تنها برنجمون بلکه روغن و ربمون هم فاسده
برنج الياف روغن پالم رب سفارشي از چين حتي ماركاي معتبر بعد ميگن امار سرطان تو كشضور داره بالا ميره قبل از اينكه اين اشغالا ب بازار بيان طرف تو رودخونه ايكه هزار فاظلاب توش ريخته ميشد شنا ميكرد اتفاقي براش نميفتاد الان همچي حركتي كنه بايد قيد زندگيشو بزنه چون اون موقع فضولات انساني انقدر خطرناك نبود چون چيزاي سالم ميخوردن
با عرض سلام عزیزان من یک نظامی هستم از بدو ورود این برنجها به کشور اول در فروشگاهای اتکا به ما نظامیها بعنوان سهمیه و یا سبد کالا واگذار گردید و مصرف نمودیم به اطمینانی که به مسئولین سازمان داشتیم و داربم تاکنون برای سالم بودن این کالا تحقیق نکرده بودیم ولی حالا با توجه به نظرات بعضی از دوستان از مصرف این برنجها منصرف شدم .خداوند به شما سلامتی عنایت بفرماید وخدا لعنت کند هرکس که سلامتی مردم را به خطر می اندازد . خدانگهدار حسین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
آره . به ما ها که نظامی هستیم از این برنج ها میدهند.
باسلام خدمت همه دوستان و آروزی سلامتی برای هم. ایشالا خدا بداد ما برسه وگرنه ...هر ملتی سلامتی مردم خودشون واسشون مهم اما متاسفانه اینجا انگار جون خودشون مهم نیست واقعا جای تاسف داره
ما که سالهاست میخوریم بدنمون دیگه سرب و اسید هم هضم میکنه عادت کرده. چه کنیم وقتی دستمون از همجا کوتاهه
سلام چند ماه که برنج هندی استفاده نمیکنم معده ام درد نمی کنه خدا لعنت کنه کسانی رو که با سمی که ذره ذره وارد بدنمون میشود.جان مردم رو میگیرد
پس اون بدبختی که نمیتونه برنج ایرانی با قیمت 14000 هزار تومان بخره باید چی بخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
اون بدبخت نان خشک باید بخوره
نظری که اثری نداره چه دردی رو دوا میکنه
کلن برنج هندی سمی هست.
پاسخ ها
فاضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
نه آقا یا خانم محترم ...اینطور هم نیست
برنج شادی پاکستانی است یاهندی؟
لعنت خدا بر پدر و مادر باعث و بانیش لعنت.
اب نخورید ارسنیک داره برنج نخورید سرب داره
کوفت نخورید
نون نخورید مگه ادمای بی پول وکم درامد ادم هستن نفسم که نباید کشید الودس فقط اقا زاده ها واطرافیاشون باید بهترین امکانات وخوراک پوشاک و.......... داشته باشن مجلس محترم قانونی لطفا تصویب کنه که فقرا برن بمیرن ؟؟؟؟؟؟؟
پس ما ها که توانایی خرید برنج 25 هزار تومانی رو نداریم چی بخوریم من برنج نمیخو م به بچم چی بگم چی بدم بخوره
فقط باآمدن حضرت مهدی عج همه چیزدرست میشه خداخودش رحم کنه
مسولین دلسوز لطفا به شعورخودتان توهین نکنید.
خوبه بخوریدوگرنه همین هم نمیشه
بعد عذر می خوام تابناک،این برنج احیانا بین سالهای ۹۲ تا ۱۴۰۰ممنوع الورود بود به ایران؟!! هر چی ما آسیب می بینیم از همین رویکرد جناحی در مواجهه با فسادو بی توجهی به سلامت جامعه هستش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی