بازدید 6655
انتقاد کمیسیون بهداشت مجلس به تایید برنج های آلوده:

فرافكني وزارت بهداشت درباره برنج های آلوده

آخر هفته گذشته وزارت بهداشت در اطلاعیه ای اعلام کرد که نمونه برداری و آزمایش از 42 برنج وارداتی توسط 16 دانشگاه علوم پزشکی، سالم بودن این برنج‌ها را تایید می کند: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق 16 دانشگاه علوم پزشکی کشور ناظر بر گمرکات ورود اقلام خوراکی و آشامیدنی به کشور است.
کد خبر: ۱۰۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۲:۰۵ 23 May 2010
اواخر هفته گذشته وزارت بهداشت اعلام کرد برنج های وارداتی همگی سالم هستند و هیچ آلودگی ندارند، اما کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چنین ادعایی را نمی‌پذیرد.

انوشيروان محسني بندپي، نايب رئيس دوم كميسيون بهداشت مجلس دراین باره می گوید: «در حالي كه آلودگي اين برنج‌ها به سرب قطعي شده است اما وزارت بهداشت كه مسئول سلامت مردم است در كمال ناباوري آلودگي اين برنج‌ها را رد مي‌كند. مسئولان وزارت بهداشت مي‌گويند، آزمايشگاهي كه آلودگي برنج‌ها را تاييد كرده است را قبول ندارند و آزمايشگاه معتمد وزارت بهداشت نبوده است اما خود مسئولان وزارت بهداشت در جلسه‌اي كه با حضور نماينده ساير دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد كشاورزي و موسسه استاندارد بود، زير برگه آزمايش برنج‌ها در اين آزمايشگاه‌ها را امضا كردند اما اكنون نتيجه آن را قبول ندارند.

مطابق قانون هيچ‌گاه تاييد صلاحيت آزمايشگاه‌هاي كنترل مواد غذايي به عهده وزارت بهداشت نبوده و اين كار در صلاحيت موسسه استاندارد است و وزارت بهداشت مطابق قانون فقط در مورد آزمايشگاه‌هاي كنترل دارو مي‌تواند تعيين كننده باشد.» او همچنین درباره بررسی های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس روی برنج هاي وارداتی می گوید: «فقط درباره ميزان آلودگي برنج‌ها به آرسنيك هنوز به جمع‌بندي نرسيده‌ايم. درباره آلودگي برنج‌هاي وارداتي به سرب هيچ شبهه‌اي وجود ندارد و آلودگي هشت نوع از اين برنج‌ها به سرب كاملا قطعي است، تنها شبهه‌اي كه هنوز وجود دارد درباره آلودگي اين برنج‌ها به آرسنيك است چون هنوز استاندارد مشخصي درباره ميزان حد مجاز برنج به آرسنيك اعلام نشده است.»

دیروز 20 نفر از استادان سم شناسي، شيمي، تغذيه، پزشكان متخصص و مسئولان اجرايي در كميسيون بهداشت مجلس حاضر شدند تا درباره حد مجاز آرسنيك در برنج‌ها به کمیسیون بهداشت و درمان مشاوره بدهند.
به گفته محسنی بندپی، بر اساس آخرين آزمايش‌هاي انجام شده آلودگي هشت برنج از مجموع 62 برنج وارداتي به سرب قطعي است: «فقط منتظر تعيين استاندارد آرسنيك در برنج‌ها با توجه به اسناد علمي هستيم تا در مورد تعداد برنج‌هاي آلوده به آرسنيك بيش از حد مجاز نيز تعيين تكليف شود. حدود 35 درصد برنج مصرفي در كشور، برنج‌هاي وارداتي است. در حالي كه با ورود حدود 600 تن برنج از خارج كل نياز كشور به برنج تامين مي‌شود اما بسيار بيش از اين ميزان برنج خارجي وارد كشور مي‌شود كه به علت ارزان‌تر بودن مورد مصرف مردم قرار مي‌گيرد در حالي كه ميزان زيادي از برنج‌هاي توليد داخل در انبارها مانده است.»اما كميسيون بهداشت و درمان مجلس خبر می رسد که اين هفته به بررسي گزارش و جمع‌بندي نهايي كارگروه منتخب اين كميسيون در رابطه با آناليز آلودگي برنج‌هاي وارداتي به فلزات سنگين و غيره مي‌پردازد.

آخر هفته گذشته وزارت بهداشت در اطلاعیه ای اعلام کرد که نمونه برداری و آزمایش از 42 برنج وارداتی توسط 16 دانشگاه علوم پزشکی، سالم بودن این برنج‌ها را تایید می کند: «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از طریق 16 دانشگاه علوم پزشکی کشور ناظر بر گمرکات ورود اقلام خوراکی و آشامیدنی به کشور است.

این وزارتخانه نسبت به کنترل کیفیت و آزمون تمامی اقلام وارداتی موضوع ماده 16 قانون از جمله برنج، نظارت دقیق و کامل دارد و با در اختیار داشتن آزمایشگاه‌های مجهز و شبکه نظارتی فعال پس از اطمینان از ایمنی و سلامت محصولات خوراکی و آشامیدنی وارداتی، نسبت به صدور مجوز ورود به کشور اقدام می‌کند. ورود محموله‌های برنج وارداتی به کشور با توجه به استانداردهای ملی و ضوابط بهداشتی موجود پس از آزمون و نظارت‌های لازم اجازه ورود به کشور صادر می‌شود.»

 آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
پس چرا اسم برنجها را اعلام نمیکنید که مردم استفاده نکنند ؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار