بازدید 6227

مسجدی: تهران قصد دخالت در امور عراق را ندارد

«ایرج مسجدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد روز شنبه گفت که ایران قصد دخالت در امور داخلی عراق را ندارد و بهتر از هر طرف دیگر منافع ملی این کشور را به رسمیت می‌شناسد.
کد خبر: ۹۹۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲ 29 August 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از وبگاه «ناس»، مسجدی در گفتگو با تارنمای «المانیتور» افزود که روابط دو جانبه کشور‌ها یک موضوع داخلی است که مربوط به سیاست خارجی هر کشور می‌شود.

وی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران قصد دخالت در امور داخلی عراق را ندارد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد ادامه داد که عراق، کشور دوست و برادر ما است و رهبران آن منافع ملی خود را بهتر از هر کس دیگری درک می‌کنند.

مسجدی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران معتقد است که حضور آمریکایی‌ها در هر نقطه از جهان فقط به ناامنی بیشتر، رشد تروریسم و به ایجاد سازوکار استعماری منجر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره الحشد الشعبی در عراق گفت که این یک "موضوع داخلی" است.

دیپلمات ارشد کشورمان در بغداد افزود که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تقویت امنیت، نظم و بازسازی عراق است.

وی توضیح داد که حضور نیرو‌های خارجی از جمله آمریکایی‌ها در عراق فضای ناامنی، رشد تروریسم و چالش‌های امنیتی ایجاد می‌کند.

مسجدی با تاکید بر "حمایت کامل ایران از دولت عراق" گفت که حمایت ما از دولت عراق بدون توجه به هر تصمیمی که بغداد برای ادامه حضور یا خروج نیرو‌های آمریکایی اتخاذ کند، بی قید و شرط است.

وی همچنین "تلاش واشنگتن برای تبدیل عراق به میدان نبرد با ایران" را نکوهش کرد و افزود که آمریکا "فرمانده عالی نظامی ما سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را که مهمان رسمی دولت عراق بود، آشکارا و گستاخانه ترور کرد. "

مسجدی به اقدام تروریستی آمریکا در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد اشاره کرد و ادامه داد که "آیا این اقدام تروریستی باید بدون پاسخ بماند؟ "

سفیر ایران در بغداد در پاسخ به پرسش المانیتور افزود: "آیا شما انتظار دارید نیرو‌های مقاومت عراق که رهبرشان، ابومهدی المهندس به شهادت رسید، بدون پاسخ آرام بنشینند؟ "

مسجدی گفت: "ایران و عراق به عنوان همسایگان تاریخی، پیوند‌های مشترک بسیاری دارند که سرنوشت دو کشور را به هم گره می‌زند، ما همیشه همسایه خواهیم ماند، بنابراین هیچ کشوری به اندازه ما خواهان رفاه، امنیت و پیشرفت مردم عراق نیست. "

وی تاکید کرد که روابط ایران و عراق به خوبی ادامه دارد و فارغ از اینکه چه دولتی در عراق حاکم باشد، روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف به هم پیوسته است تا حدی که هیچ دولتی نمی‌تواند از آن چشم پوشی کند.

سفیر ایران در بغداد ادامه داد که روابط دو کشور شامل طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی و حتی بشردوستانه است.

مسجدی به کمک‌های کشورمان به عراق اشاره کرد و توضیح داد که ایران "بیش از یک دهه است که به عراق برق صادر می‌کند و در حال ساختن بزرگترین نیروگاه عراقی در شهر «رمیله» در استان جنوبی بصره است.

وی همچنین به مشارکت تهران در ساخت ورزشگاه «الزوراء» در بغداد اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران انواع مختلفی از کمک‌ها را از جمله کمک‌های پزشکی به این کشور در هنگام شیوع ویروس کرونا ارائه داده است.

مسجدی، تحریم آمریکا علیه ایران به منظور جلوگیری از توسعه همکاری بین بغداد - تهران را محکوم و ابراز امیدواری کرد موانع مرزی ایران و عراق در آینده نزدیک برطرف شود تا پروژه اتصال راه آهن ایران به عراق در راستای احیا جاده ابریشم تکمیل شود.

سفیر ایران در پاسخ به پرسشی درباره موضع ایران در مورد ارتباط عراق با شبکه برق خلیج فارس، گفت: ایران هیچ گونه اعتراضی برای توسعه روابط بغداد با جهان عرب ندارد، اما هیچ کشوری نمی‌تواند برق عراق را به خوبی ایران تامین کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار