بازدید 15380
۸
در پنجمین ماه سال

رقابت بر سر سرمایه‌ها؛ کدام بازار پرسودترین بود؟

طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم ماهانه در مرداد ماه سال جاری با کاهشی ۲.۹ درصدی در مقایسه با تیرماه سال جاری به ۳.۵ درصد رسید. همچنین بازار‌ها به خصوص بازار سرمایه با تلاطمات بسیاری رو به رو بودند.
کد خبر: ۹۹۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۴ 30 August 2020

در چند سال اخیر بازارها با تلاطمات بسیاری رو به رو بوده و برخی از این بازارها سود کلانی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده اند. البته به همان نسبت سوددهی بازارها، نرخ تورم نیز در این سال ها افزایشی بوده و شاید با این وضعیت تنها ارزش پول سرمایه گذاران حفظ شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در مرداد ماه سال جاری نیز نرخ تورم تغییراتی را داشت. طبق گزارش مرکز آمار ایران در مرداد ماه سال جاری نرخ تورم سالانه به ۲۵.۸ درصد کاهش یافت. در تیرماه نرخ تورم سالانه ۲۶.۴ درصد گزارش شده بود.

همچنین در مرداد ماه ۱۳۹۹ نرخ تورم نقطه به نقطه (تغییر شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) به ۳۰.۴ درصد رسید که نسبت به ۲۶.۹ درصد ماه قبل تا ۳.۵ درصد افزایش را نشان داد.

از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه مرداد ماه ۳.۵ درصد گزارش شد که در مقایسه با تیرماه کاهش ۲.۹ درصدی را نشان می‌داد.

حالا پرسش این است که آیا بازدهی بازار‌های مختلف توانست نرخ تورم ماهانه مرداد ماه سال جاری را پوشش دهد؟

بازدهی بازارها در مرداد ماه چگونه بود؟

در مرداد ماه شاید این بازار سرمایه بود که سرمایه گذاران خود را شوکه کرد. این بازار که در چهار ماهه ابتدایی سال سود خوبی را نصیب سرمایه گذاران خود کرده بود، در پنجمین ماه سال اندکی از این سود را از سرمایه گذاران باز پس گرفت.

بعد از ماجرا‌های پیش آمده پیرامون دومین صندوق ETF دولت و اختلافاتی که بین وزارت اقتصاد و نفت بر سر این صندوق پیش آمد، شوکی به بازار سرمایه وارد شد و شاخص کل روند نزولی شدیدی به خود گرفت. شاخص کل که با قدرت برای سومین بار از سد دو میلیون واحد عبور کرده بود، عقبگردی را آغاز کرد که در نوع خود رکوردی به حساب می‌آمد. با این حساب، در حالی که شاخص کل در اولین روز مرداد ماه سال جاری بر روی یک میلیون و ۹۰۱ هزار و ۱۴۷ واحد قرار داشت، در آخرین روز معاملاتی مرداد ماه روی یک میلیون و ۷۵۷ هزار و ۲۲۹ واحدی قرار گرفت و کاهشی ۷.۵ درصدی را تجربه نمود. به عبارت بهتر، بازدهی بازار سرمایه در مرداد ماه سال جاری منفی ۷.۵ درصد بود؛ بنابراین، این بازار نتوانست برای سرمایه گذاران خود، نرخ تورم ماهانه مرداد ماه را پوشش دهد.

در این ماه، اما بازار ارز گوی سبقت را به لحاظ بازدهی از سایر بازار‌ها ربود. قیمت دلار که در اولین روز پنجمین ماه تابستان ۲۰ هزار و ۳۴۳ تومان به ثبت رسیده بود در آخرین روز معاملاتی ماه گذشته ۲۲ هزار و ۵۰۲ تومان به ثبت رسید تا این ارز خارجی برای سرمایه گذاران خود بازدهی ۱۰ درصدی را در مردادماه ۹۹ به ارمغان بیاورد. بدین ترتیب در بین همه بازار‌های موازی، بازار ارز و دلار بیشترین بازدهی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آوردند.

همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در مرداد ماه سال جاری از ۹۶۶ هزار و ۴۰۰ تومان به یک میلیون و ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان افزایش یافت. بدین ترتیب کسانی که در ابتدای مرداد ماه روی طلا سرمایه گذاری کرده بودند توانستند در انتهای مرداد ماه سود ۸.۸ درصدی را کسب کنند. بدین ترتیب خریداران طلا در مرداد ماه پس از خریداران دلار بیشترین بازدهی را نصیب خود کردند.

از سوی دیگر نرخ سکه تمام بهار آزادی نیز در مرداد ماه سال جاری با رشدی ۷.۲ درصدی از ده میلیون و ۶۰ هزار تومان به ده میلیون و ۷۸۹ هزار تومان رسید؛ بنابراین بازدهی این بازار نیز برای سرمایه گذاران خود در مردادماه سال جاری ۷.۲ درصد بود.

در مورد بازار مسکن هم متاسفانه نهاد‌هایی که گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر می‌کردند، تا لحظه تنظیم این مطلب، گزارش مرداد ماه سال جاری را منتشر نکردند؛ بنابراین نمی‌توان در مورد بازدهی این بازار در مرداد ماه نظر دقیقی را داشت. اما در تیرماه سال جاری متوسط قیمت هر مترمربع مسکن ۲۰۹.۱ میلیون ریال گزارش شد که این رقم در مقایسه با خردادماه سال جاری رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌داد؛ بنابراین اگر فرض بگیریم در مرداد ماه سال جاری نیز وضعیت بازار مسکن به مانند تیرماه سال جاری باشد، می‌توان گفت که بازدهی این بازار نیز در مرداد ماه ۱۳۹۹ به همان میزان تیرماه یعنی ۱۰ درصد خواهد بود؛ بنابراین چهار بازار دلار، مسکن، طلا و سکه به ترتیب با بازدهی‌های ۱۰ درصدی، ۱۰ درصدی، ۸.۸ درصدی و ۷.۲ درصدی بیشترین بازدهی را در مرداد ماه داشتند و نه تنها توانستند نرخ تورم ماهانه مرداد ماه (۳.۵ درصد) را پوشش دهند، بلکه حدود ۶.۵ درصد، ۶.۵ درصد، ۵.۳ درصد و ۳.۷ درصد بیشتر از نرخ تورم ماهانه مرداد ماه قرار بگیرند.

هر چند در مرداد ماه ۱۳۹۹، بازار سرمایه با بازدهی منفی رو به رو شد، اما در شهریورماه با حمایتی که از این بازار صورت گرفت، دوباره شاخص کل به مدار صعودی بازگشت و در دو روز پایانی معاملات در هفته گذشته بیش از ۱۰۰ هزار واحد از عقب نشینی خود را جبران نمود. به نظر می‌رسد با ادامه این روند دوباره پول‌های خارج شده از بورس، برای کسب سود بیشتر به این بازار برگردند و رونق دوباره‌ای را در این بازار شاهد باشیم.

در مرداد ماه کدام بازار پرسود بود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
فرق این به اصطلاح سرمایه گذاری در بازار بورس مافیا خودی ها با رفتن در قمار خانه و گذاشتن پول روی رنگ سیاه یا قرمز چی هست برادر؟ چرا دار و ندار باقیمانده این مردم بیچاره بی اطلاع را باز هم بالا میکشید؟
بترسید و پخش هم نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
بازارها در یک شرایط منصفانه رقابت نمیکنند بعضی بازارها سرکوب میشوند و فعالان ان با بگیر ببند روبرو میشوند بازار دیگر مثل بورس دولت تلاش دارد به هر طریق باعث رشد آن شود که تمام اقدامات تاثیری کوتاه مدت دارد و در درازمدت برگشت بورس به نقطعه تعادل اجتناب ناپذیر است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
متاسفانه دولت در ارتباط با بورس به بیراهه میره و به زور میخواد بورس را بالا ببره که با هیچ منطقی سازگار نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
کشور بخاطر رشد بورس با گرانی های بی سابقه ای روبرو شده است به امید اینکه این شرکتهای ورشکسته نجات پیدا کنند ولی مشکل شرکتها فقط با تغییر مدیریت حل میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
بازار بورس بدون حمایت دولت نه تنها هیچ شانسی برای رشد ندارد بلکه سقوط بزرگ خود را آغاز خواهد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
فرقش اینه که اگه یکم مطالعات بورسیتو ببری بالا اونوقت قمار نمی کنی اخوی بر اساس یکسری شرایط خرید و فروش می کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
دوشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۱۳:۵۴
دلار ۲۴۰۰۰
سکه ۱۱۳۰۰۰۰۰
بورس نورچشمی روندنزولی دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
وقتی همه چی غیرواقعی باشه و وابسته به برخی تصمیمات است مطالعات بورسی ارزشی ندارد و کارکردی ندارد براساس قوانین بورس ، بورس باید سقوط کند2231
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل