بازدید 3709
اقتصاد در گذر زمان

از «وزیر مالیه شدن نصرت الدوله» تا «فراخوان 30 هزار خودرو کیا در آمریکا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده اس
کد خبر: ۹۹۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 28 August 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفتمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

7 شهریور 1295، وثوق ‌الدوله وزیران خود را به این شرح معرفی کرد، وثوق ‌الدوله – رییس ‌الوزرا و وزیر جنگ، مشارالملک – وزیر مالیه، نصرت ‌الدوله – وزیر عدلیه، امین ‌الملک، وزیر پست و تلگراف، قوام‌ الدوله – وزیر فوائد عامه، ممتاز‌الملک – وزیر علوم و اوقاف. همچنین اداره وزارت تجارت موقتا بر عهده وزیر مالیه گذارده شد.

7 شهریور 1303، سردار سپه اعضای هیات وزیران را به این شرح معرفی کرد: سردار سپه – رییس ‌الوزرا و وزیر جنگ، ذکاء‌الملک – وزیر مالیه، مشارالملک – وزیر خارجه، امیر اقتدار – وزیر داخله،‌ ادیب ‌السلطنه – وزیر عدلیه، سردار اسعد – وزیر پست و تلگراف، سردار معظم خراسانی – وزیر فوائد عامه، مشار‌الدوله – کفیل وزارت معارف.

7 شهریور 1333، دو شركت اكتشاف و توليد و تصفيه نفت ايران تأسيس شد. اين دو شركت به موجب توافق بين ايران و كنسرسيوم نفت در خاك هلند به ثبت رسيد ولي مركز اصلي آن در تهران خواهد بود.

7 شهریور 1334، قرارداد فروش نفت با یک کمپانی ژاپنی امضا و مبادله شد.

7 شهریور 1344، اتاق مشترک بازرگانی و صنعت پیمان عمران منطقه‌ ای در تهران مستقر شد و قرار شد که رییس آن یک ایرانی باشد.

7 شهریور 1352، دکتر محمد یگانه رییس بانک مرکزی افزایش نرخ بهره را اعلام کرد: بهره سپرده ‌های مدت ‌دار تا یک سال به 8 درصد، بیش از یک سال به 9 درصد و بهره سپرده‌ های پس ‌انداز هم 7 درصد.

7 شهریور 1389، منوچهر متکی وزیر امور خارجه به خاطر عملکرد «شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور» از مجلس کارت زرد گرفت.

7 شهریور 1390، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت، توجه دولت به اولویت‌ ها را مهم خواندند و افزودند: باید با کار کارشناسی و دقیق، اولویت ‌ها را مشخص و براساس آن حرکت و تلاش کرد؛ ایشان دادن وعده به مردم را باعث افزایش توقعات خواندند و افزودند: تحقق وعده ‌های داده شده دولت به مردم، امری مطلوب و ضروری است و باعث استحکام ایمان و اعتقاد مردم می شود و برعکس اگر این وعده ‌ها محقق نشود در ذهن مردم، مشکل ایجاد می‌ کند.

7 شهریور 1394، گمرک ایران طی پیشنهادی به وزارت صنعت خواستار تغییر مقررات واردات خودروهای لوکس شد. مسعود کرباسیان رئیس گمرک ایران اعلام کرد که گمرک طرحی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت داده که براساس آن ترکیبی از ارزش خودرو و حجم موتور برای واردات مورد استفاده قرار گیرد.

7 شهریور 1395، اعلام شد معضلات اقتصادی ونزوئلا تا جایی بالا گرفته است که آخرین اطلاعات نشان می‌ دهد پالایشگاه‌ های این کشور نیز به ‌دلیل عدم اجرای به موقع تعهدات خود، در واردات نفت با مشکل مواجه شده ‌اند.

7 شهریور 1396، داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از نهایی شدن گزارش بدهکاران بانکی در این کمیسیون خبر داد و گفت: بدهکاران زیادی شناسایی شدند و وجود دارند، اما تعداد عمده بدهکاران ۸۰۰ نفر است.

7 شهریور ماه 1397، غلامرضا شافعی رئیس پارلمان بخش‌خصوصی با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار تغییر سیاست‌های ارزی، تجاری و قیمت‌گذاری دستوری در زنجیره صنعت پتروشیمی به‌منظور رفع مشکلات این بخش شد و در این رابطه ۶ پیشنهاد ضدرانت به دولت ارائه کرد. این پیشنهادها در راستای پایان دادن به شائبه رانت تخصیص خوراک گاز به نرخ هر دلار ۳۸۰۰ تومان به صنعت پتروشیمی از یکسو و نرخ‌گذاری محصولات پتروشیمی در بورس کالا بر مبنای هر دلار ۴۲۰۰ تومان ازسوی دیگر است که نفع آن تنها نصیب عده‌ای تولیدکننده‌نما با پروانه‌های بهره‌برداری واحدهای غیرفعال شده است.

7 شهریور 1398، شرکت خودروسازی کیا بیش از ۳۰ هزار دستگاه شاسی‌بلند جدید «تلوراید ۲۰۲۰ » را در آمریکا فراخوان خواهد داد. بیانیه منتشر شده توسط «سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا» نشان می‌دهد که کمربند ایمنی کیا تلوراید ۲۰۲۰ تولید شده بین ۹ ژانویه تا ۵ آگوست ۲۰۱۹ در جورجیا ممکن است به‌درستی مونتاژ نشده باشد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر