۲۱ ایراد شورای نگهبان به اولین مصوبه مجلس یازدهم/نمایندگان مجلس: طرح مالیات بر خانههای خالی ابهامات اساسی ندارد

طرح مالیات بر خانههای خالی، اولین مصوبه مجلس یازدهم است؛ طرحی که برای رسیدن به مرحله اجرا باید از سد شورای نگهبان بگذرد.
به گزارش «تابناک»؛ طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم به نام مالیات بر خانههای خالی اواسط مرداد ماه در مجلس با هدف کاهش نرخ اجاره بها و قیمت مسکن تصویب و برای بررسی به شورای نگهبان ارجاع شد؛ طبق اصل ۹۴ قانون اساسی باید کلیه مصوبات مجلس به شورای نگهبان ارسال شود و هیچ مصوبهای بدون ارسال به شورای نگهبان و اعلام نظر مبنی بر عدم مغایرت آن با قانون اساسی و موازین شرع عنوان «قانون» پیدا نمیکند.
بر پایه همین اصل قانون اساسی شورای نگهبان، هفته گذشته طرح مالیات بر خانههای خالی را بررسی کرد و در ۲۱ مورد این طرح را مغایر با قانون اساسی و شرع و دارای ابهاماتی دانست. در این باره، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با این توضیح که نمایندگان این طرح را برای جلوگیری از احتکار خانههای خالی تصویب کردند گفت، اصل انگیزه نمایندگان مجلس بسیار خوب و پسندیده است و در صورت تصویب درست قانون میتواند کارگشا باشد. با توجه به اینکه در این طرح بین انبوهسازسازان و مالکان تفکیک قائل نشده بود، شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد لذا برای تضمین بهتر حقوق مردم مقرر شد پس از رفع ابهامات توسط مجلس، نظر نهایی اعلام شود.
مروری بر ایرادات شورای نگهبان
ایرادات شورای نگهبان به این طرح را میتوان به سه دسته مغایرت با قانون اساسی، موازین شرعی و ابهامات در متن لایحه تقسیم کرد.
اولین ابهام به نبود تعریفی از خانههای خالی و نحوه محاسبه تاریخ خالی بودن خانه است. همچنین معافیت یک ساله قید شده برای انبوهسازان از فروش یا اجاره واحدهای مسکونی مبهم است؛ بدان معنا که اگر سازندهای عذر موجه در تکمیل نکردن ساخت و ساز واحد مسکونی نوساز به مدت یک سال از زمان صدور پروانه ساخت داشته باشد، آیا باز هم مشمول مالیات میشود؟
شورای نگهبان ابهاماتی درباره مشخص نبودن وضعیت واحدهای مسکونی با کاربری غیرمسکونی و وضعیت خانوادههای تک نفره گرفته و خواستار شده که وضعیت واحدهای مسکونی اجاره داده شده به گردشگران به صورت موقت نیز تعیین شود.
مغایرت با قانون اساسی مربوط به بندی از این طرح است که رقم مالیات اشخاص حقوقی خصوصی نسبت به اشخاص حقیقی خصوصی دو برابر در نظر گرفته شده و شورای نگهبان آن را مخالف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی دانسته، همین ایراد قانونی درباره به رسمیت شناختن خانه خالی در یک شهر فرعی است. طبق مصوبه مجلس، اگر فردی ملکی در محل سکونت خود داشته باشد «خانه اصلی» و اگر ملکی در شهر دیگری غیر از محل سکونت خود داشته باشد «خانه فرعی» شناخته میشود، این یعنی مالک خانه خالی در شهر غیر از محل سکونت از پرداخت مالیات معاف میشود حال اینکه به موجب این اصل دولت موظف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینههای مادی و معنوی است.
بند دیگری از این طرح، مربوط به واگذاری اختیار تعیین یکسری اشخاص حقیقی یا حقوقی برای معافیت از مالیات بر دومین خانه خالی به وزیر راه و شهرسازی در قالب نوشتن آییننامه اجرایی است که مغایر اصول ۵۱ و ۸۵ قانون اساسی شناخته شده، چون بر اساس این اصول، مالیات باید در قانون مشخص شده و سمت نمایندگی قائم به شخص است. شواری نگهبان این طور توضیح داده که باید مشخص شود آیا این دستورالعمل توسط وزیر انجام میشود یا خیر؟
اشکال دیگر شورای نگهبان درباره وضعیت مالکانی است که دلیل موجهی برای فروش و یا اجاره واحدهای خود ندارند یا اینکه واحدهای مسکونی را رایگان واگذار میکنند.
مادهای از این طرح مربوط به مهلت ۱۲ تا ۱۸ ماهه به سازندههاست که پس از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی در پروانه صادره باید ملک خود را به بازار برای فروش یا اجاره عرضه کنند و در غیر اینصورت مشمول مالیات بر خانههای خالی میشوند. ایراد شورای نگهبان این است که تکلیف سازندهای که بنا بر عذر موجه قادر به عرضه واحد مسکونی خود نشده، چیست؟
واکنش نمایندگان به ایراد شورای نگهبان
عمده نمایندگان معتقدند ایرادات شورای نگهبان اساسی نبوده و میتوان با توضیح آن را رفع کرد. مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت که شورای نگهبان ایراد خاصی به این طرح وارد نکرده و تنها خواستار رفع ابهامات شده است؛ ابهاماتی که با توضیح و تغییرات جزئی برطرف خواهد شد.
احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس هم گفت که این ایرادات اساسی نبوده و بیشتر شورای نگهبان ابهاماتی را مطرح کرده است. قطعا در جلسه بعدی کمیسیون اقتصادی با حضور نماینده شورای نگهبان تلاش خواهیم کرد تا نظرات شورا تامین شود که بررسی طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده نشود. ما به دنبال اجرای سریعتر آن هستیم.
طبق آیین نامه داخلی مجلس بعد از اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح یا لایحهای مجلس وارد بررسی آن موارد میشود. انتظار میرود بعد از پایان تعطیلات مجلس یعنی دو هفته دیگر کمیسیون اقتصادی ایرادات را رفع کرده و برای تصمیم گیری به صحن علنی ارائه دهد.
اگر سازنده ای بعد از اتمام کار در موعد مقرر بنا به هر دلایلی مانند رکورد و یا کسادی بازار نتوانست بفروش برساند و قصد او فروش است نه اجاره بازم تکلیف این بنده خدا چیست ؟
مجلس تخت تاثیر افکار پوپولیستی این طرح را با عجله تصویب کرد
به امید خدا
جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقا
نقد مالیات خانه خالی
لطفا با دلتان بخوانید نه چشمتان.
ایرادات متعدد طرح عجیب مالیات خانه های به اصطلاح خالی!
1- این جناب خاندوزی علاقه زیادی به خودنمایی داره. یک ماه است هر روز مصاحبه دارد.
2- این طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
3- ویلاهای خودشان را معاف کردند.
4- درآمد زایی برای خودشان از جیب ملت را نشانه رفته اند.
5- حتی طرح اولیه خودشان را مبنی بر معافیت یک خانه برای هر کد ملی در خانوار را نا عادلانه حذف کردند.
6- خانواده 2 نفره یک خانه معاف داشته باشد در طرح فضایی این آقایان، آن وقت خانوار 5 یا 6 یا 13 نفره هم فقط یک خانه؟!!!
7- اگر پدر و مادری برای فرزند خود از قبل خانه تهییه نکند، با توجه به اینکه بعدا خودش نمی تواند با این اوضاع، تهیه مسکن کند، آیا شما جناب خاندوزی ، تهیه مسکن ایشان را می پذیرید؟
8-اگر خانواده ای، پاکینگ یا پیلوت را تفکیک کرده باشد و شهرداری جهت منافع مالی تایید کرده و سند دهد، آیا اینهم مشمول مالیات است؟ عدم تعیین حداقل متراژ و شرایط بنا جزو اشکالات طرح است.
9- مغازه و زمین و تجاری و صنعتی، چه می شوذ که در این طرح نیست؟
10- خانه 25 متری هم مشمول مالیات است؟ حداقل متراژ معاف تعیین نشده در طرح!
11- قیمت مصالح که باعث تاخیر ساخت می شود، چرا در این طرح نیامده؟
12- هزینه کارگر و خدمات بنایی و مهندسی و نقشه، چه می شود؟
13- مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد.
14- قیمت ارز ثابت نیست، جریمه اش را بخش مسکن باید بدهد؟
15- مالیات خانه خالی برای دآمدزایی است وگرنه چرا حتی یک خونه دیگه برای خانوار رو هم استثنا نکردن؟
16- اگر شخصی در شهر دیگر، سرباز بود یا بیار مراجعه کننده یا فرد بیتوته کننده یا معسر، چه خاکی بر سر کند با این طرح؟!
17-در بحث مسکن شخص ملاک است نه خانوار، و هر کد ملی حق داشتن مسکن دارد. مگر هر شخص، شهروند کشور نیست؟
18- قانون دایمی، زمان بررسی هم می خواهد، نظرسنجی از کلیه متخصصین و کارشناسان سراسر کشور را می خواهد نه سرعت بی دقت، که آقایان می فرمایند به همین تابستان برسد.
19- مردم قربانی اختلاف مجلس و دولت نشوند.
20- شورای عالی مسکن و مرکز پژوهشها کجای این طرح بود؟
21- رقم 6 برابری از کجا و چگونه وارد طرح شد؟
22- چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند با این طرح که نتیجه اش، همان است.
23- چه فرقی دارد بین لیبرالیسم و بازار آزاد که آن را رد می کردید و این طرح که دست پخت همانهاست.
24- هرکدام از این ایرادها به شکست کامل منجر می شود ولی تر کیب ایرادات باعث فاجعه است.
25- کاهش ارزش پول ملی عمل تغییر قیمت است نه عامل تغییر ارزش خانه، پس نمی توان از تورم مالیات گرفت زیرا تورم، ارزش نیست و ارزش مالی ایجاد نمی کند.
26- با اوج گیری نرخ تورم، هر چند به ظاهر ارزش دارایی بالا رود که اصلا واقعی نیست اما درآمد شخص کاهش می یابد، آنهم کاملا واقعی که به کاهش قدرت خرید منجر می شود و مالیات باید از مجموع این دو اخذ شود آنهم مقدار واقعی نه ارزش تورمی. در طرح فوق الذکر، از افرادی با درآمد میلیاردی ، مالیاتی تحت این عنوان اخذ نمی شود، اما فرد فقیر با یک خانه کلنگی و یک پیلوت 20 متری سند دار، مالیات اخذ می شود. زیرا لزوما درآمد با دارایی نسبت مستقیم ندارد.
27-توقع از مردم برای عدم جلوگیری از نابودی درآمدشان با تبدیل به دارایی در شرایط همیشه اضطراری، توقعی بیجاست.
28-خانوادهایی که معلول یا جانباز به خصوص اعصاب و روان، دارند و نیاز به فضای اضافی، کجای این طرح دیده شده اند؟
29-خانه ای که مهریه همسر یا دیه شخص دیگر یا طلب دیگری یا رهن بانک است یا تضمین و یا محل تامین قرض، در طرح چرا دیده نشده است؟
30- خانوار دچار گرفتاری فرد معتاد که فضای جدا حتما نیاز دارد بخصوص مواو صنعتی جدید روانگردان و ضد روان، چه جایگاهی در طرح دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
31- هر کس به طرح اعتراض یا انتقاد کرد ، که مافیای مسکن و محتکر مسکن نیست، گرفتار و دلسوز است.
32 – محتکرین اصلی و بزرگ که اموال به خارج منتقل کردند که با این طرح مشکل ندارند.
33- اصل مالکیت و ثروت مشروع و شفاف و سند دار را با این طرح زیر سوال نبرید وگرنه گرفتار فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی و بی سند بیشتری می شوید.
34- این طرح از همان ابتدا هم در بین کارشناسان اقتصادی و مسؤولان حوزه اقتصاد و مسکن منتقدان زیادی داشت.
35- مالیات بر خانههای خالی چندان ابزار قدرتمندی برای کنترل قیمت مسکن نیست.
36- این قانون امسال اجرایی شود، چندان بر قیمت مسکن تأثیر نمیگذارد.
37- براساس این طرح، به هر خانوار ایرانی یک کد اختصاص داده میشود نه هر شخص که ناعادلانه است.
38- به هر کد ملی یک آدرس پستی اختصاص داده میشود که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی میشود.
39- در این طرح اشاره نشده که هر خانوار که ممکن است اعضای خانوادهاش در مناطق مختلف زندگی کنند.
40- خرید خانههای قولنامهای توسط زائران عراقی، لبنانی و دیگر شیعیان در شهرهای توریستی و زیارتی یکی دیگر از این ابهامات است.
41- افراد کد ملی ندارند و خانه آنها شامل مالیات میشود.
42- در اکثر کشورهای جهان صرفاً بهخاطر خرید خانه از سوی یک توریست به آنها اقامت دائم تعلق میگیرد. اما این طرح، می خواهد رودخانه را برعکس شنا کند.
43- در کشورهای مختلف جهان مالیات براساس متراژ محاسبه شود نه کدپستی؛ اما اجرای طرح به این شیوه در ایران حتماً دردسرهای زیادی برای خانوادههای ایرانی ایجاد میکند.
44- تعداد قابلتوجهی مسکن در مناطق ۱و۲و۳ تهران خالی هستند که عمده آنها به دست احتکارگران و بانکها هستند نه مردم. اما حالا قشر متوسط و ضعیف، برای ۵۰ تا ۷۰ تومان خانه، هم آیا باید مالیات بدهند؟؟!!
45- و .........
لطفا و خواهشا، سریع اصلاح طرح فاجعه خود را مطرح کن.
لطفا هم اینجا و هم مستقلا، منتشر کنید.
ممنونم







