۲۱ ایراد شورای نگهبان به اولین مصوبه مجلس یازدهم/نمایندگان مجلس: طرح مالیات بر خانه‌های خالی ابهامات اساسی ندارد

طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اولین مصوبه مجلس یازدهم است؛ طرحی که برای رسیدن به مرحله اجرا باید از سد شورای نگهبان بگذرد.
کد خبر: ۹۹۸۲۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۱ 22 August 2020
۲۱ ایراد شورای نگهبان به اولین مصوبه مجلس یازدهم/نمایندگان مجلس: طرح مالیات بر خانه‌های خالی ابهامات اساسی ندارد

طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اولین مصوبه مجلس یازدهم است؛ طرحی که برای رسیدن به مرحله اجرا باید از سد شورای نگهبان بگذرد.

به گزارش «تابناک»؛ طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم به نام مالیات بر خانه‌های خالی اواسط مرداد ماه در مجلس با هدف کاهش نرخ اجاره بها و قیمت مسکن تصویب و برای بررسی به شورای نگهبان ارجاع شد؛ طبق اصل ۹۴ قانون اساسی باید کلیه مصوبات مجلس به شورای نگهبان ارسال شود و هیچ مصوبه‌ای بدون ارسال به شورای نگهبان و اعلام نظر مبنی بر عدم مغایرت آن با قانون اساسی و موازین شرع عنوان «قانون» پیدا نمی‌کند.

بر پایه همین اصل قانون اساسی شورای نگهبان، هفته گذشته طرح مالیات بر خانه‌های خالی را بررسی کرد و در ۲۱ مورد این طرح را مغایر با قانون اساسی و شرع و دارای ابهاماتی دانست. در این باره، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان با این توضیح که نمایندگان این طرح را برای جلوگیری از احتکار خانه‌های خالی تصویب کردند گفت، اصل انگیزه نمایندگان مجلس بسیار خوب و پسندیده است و در صورت تصویب درست قانون می‌تواند کارگشا باشد. با توجه به اینکه در این طرح بین انبوه‌سازسازان و مالکان تفکیک قائل نشده بود، شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد لذا برای تضمین بهتر حقوق مردم مقرر شد پس از رفع ابهامات توسط مجلس، نظر نهایی اعلام شود.

مروری بر ایرادات شورای نگهبان

ایرادات شورای نگهبان به این طرح را می‌توان به سه دسته مغایرت با قانون اساسی، موازین شرعی و ابهامات در متن لایحه تقسیم کرد.

اولین ابهام به نبود تعریفی از خانه‌های خالی و نحوه محاسبه تاریخ خالی بودن خانه است. همچنین معافیت یک ساله قید شده برای انبوه‌سازان از فروش یا اجاره واحد‌های مسکونی مبهم است؛ بدان معنا که اگر سازنده‌ای عذر موجه در تکمیل نکردن ساخت و ساز واحد مسکونی نوساز به مدت یک سال از زمان صدور پروانه ساخت داشته باشد، آیا باز هم مشمول مالیات می‌شود؟

شورای نگهبان ابهاماتی درباره مشخص نبودن وضعیت واحد‌های مسکونی با کاربری غیرمسکونی و وضعیت خانواده‌های تک نفره گرفته و خواستار شده که وضعیت واحد‌های مسکونی اجاره داده شده به گردشگران به صورت موقت نیز تعیین شود.

مغایرت با قانون اساسی مربوط به بندی از این طرح است که رقم مالیات اشخاص حقوقی خصوصی نسبت به اشخاص حقیقی خصوصی دو برابر در نظر گرفته شده و شورای نگهبان آن را مخالف بند ۹ اصل ۳ قانون اساسی دانسته، همین ایراد قانونی درباره به رسمیت شناختن خانه خالی در یک شهر فرعی است. طبق مصوبه مجلس، اگر فردی ملکی در محل سکونت خود داشته باشد «خانه اصلی» و اگر ملکی در شهر دیگری غیر از محل سکونت خود داشته باشد «خانه فرعی» شناخته می‌شود، این یعنی مالک خانه خالی در شهر غیر از محل سکونت از پرداخت مالیات معاف می‌شود حال اینکه به موجب این اصل دولت موظف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی است.

بند دیگری از این طرح، مربوط به واگذاری اختیار تعیین یکسری اشخاص حقیقی یا حقوقی برای معافیت از مالیات بر دومین خانه خالی به وزیر راه و شهرسازی در قالب نوشتن آیین‌نامه اجرایی است که مغایر اصول ۵۱ و ۸۵ قانون اساسی شناخته شده، چون بر اساس این اصول، مالیات باید در قانون مشخص شده و سمت نمایندگی قائم به شخص است. شواری نگهبان این طور توضیح داده که باید مشخص شود آیا این دستورالعمل توسط وزیر انجام می‌شود یا خیر؟

اشکال دیگر شورای نگهبان درباره وضعیت مالکانی است که دلیل موجهی برای فروش و یا اجاره واحد‌های خود ندارند یا اینکه واحد‌های مسکونی را رایگان واگذار می‌کنند.

ماده‌ای از این طرح مربوط به مهلت ۱۲ تا ۱۸ ماهه به سازنده‌هاست که پس از پایان مهلت اتمام عملیات ساختمانی در پروانه صادره باید ملک خود را به بازار برای فروش یا اجاره عرضه کنند و در غیر این‌صورت مشمول مالیات بر خانه‌های خالی می‌شوند. ایراد شورای نگهبان این است که تکلیف سازنده‌ای که بنا بر عذر موجه قادر به عرضه واحد مسکونی خود نشده، چیست؟

واکنش نمایندگان به ایراد شورای نگهبان

عمده نمایندگان معتقدند ایرادات شورای نگهبان اساسی نبوده و می‌توان با توضیح آن را رفع کرد. مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفت که شورای نگهبان ایراد خاصی به این طرح وارد نکرده و تنها خواستار رفع ابهامات شده است؛ ابهاماتی که با توضیح و تغییرات جزئی برطرف خواهد شد.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رییسه مجلس هم گفت که این ایرادات اساسی نبوده و بیشتر شورای نگهبان ابهاماتی را مطرح کرده است. قطعا در جلسه بعدی کمیسیون اقتصادی با حضور نماینده شورای نگهبان تلاش خواهیم کرد تا نظرات شورا تامین شود که بررسی طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام کشیده نشود. ما به دنبال اجرای سریعتر آن هستیم.

طبق آیین نامه داخلی مجلس بعد از اعلام نظر شورای نگهبان درباره طرح یا لایحه‌ای مجلس وارد بررسی آن موارد می‌شود. انتظار می‌رود بعد از پایان تعطیلات مجلس یعنی دو هفته دیگر کمیسیون اقتصادی ایرادات را رفع کرده و برای تصمیم گیری به صحن علنی ارائه دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۹
بعد از اخذ پروانه اگر سازنده ای بنا به هر دلایلی نتوانست کار را به اتمام برساند تکلیف چیست .
اگر سازنده ای بعد از اتمام کار در موعد مقرر بنا به هر دلایلی مانند رکورد و یا کسادی بازار نتوانست بفروش برساند و قصد او فروش است نه اجاره بازم تکلیف این بنده خدا چیست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
این طرح اشکالات دیگری هم دارد
مجلس تخت تاثیر افکار پوپولیستی این طرح را با عجله تصویب کرد
محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
این سازنده باید از قبل فکرش را بکند...اساسا ساختمان سازی می بایست با برنامه اصولی و مهندسی از طریق شرکت های خاص انجام شود نه استا بازی
با این روش که دولت پیش گرفته سرمایه گذاری داخلی نیز همانند سرمایه گذاری خارجی از بین خواهد رفت
اين مجلس مثل ان مجلس درراس امور نيست
به نام خدا
به امید خدا
جاء الحق و زهق الباطل، ان الباطل کان زهوقا
نقد مالیات خانه خالی
لطفا با دلتان بخوانید نه چشمتان.
ایرادات متعدد طرح عجیب مالیات خانه های به اصطلاح خالی!
1- این جناب خاندوزی علاقه زیادی به خودنمایی داره. یک ماه است هر روز مصاحبه دارد.
2- این طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
3- ویلاهای خودشان را معاف کردند.
4- درآمد زایی برای خودشان از جیب ملت را نشانه رفته اند.
5- حتی طرح اولیه خودشان را مبنی بر معافیت یک خانه برای هر کد ملی در خانوار را نا عادلانه حذف کردند.
6- خانواده 2 نفره یک خانه معاف داشته باشد در طرح فضایی این آقایان، آن وقت خانوار 5 یا 6 یا 13 نفره هم فقط یک خانه؟!!!
7- اگر پدر و مادری برای فرزند خود از قبل خانه تهییه نکند، با توجه به اینکه بعدا خودش نمی تواند با این اوضاع، تهیه مسکن کند، آیا شما جناب خاندوزی ، تهیه مسکن ایشان را می پذیرید؟
8-اگر خانواده ای، پاکینگ یا پیلوت را تفکیک کرده باشد و شهرداری جهت منافع مالی تایید کرده و سند دهد، آیا اینهم مشمول مالیات است؟ عدم تعیین حداقل متراژ و شرایط بنا جزو اشکالات طرح است.
9- مغازه و زمین و تجاری و صنعتی، چه می شوذ که در این طرح نیست؟
10- خانه 25 متری هم مشمول مالیات است؟ حداقل متراژ معاف تعیین نشده در طرح!
11- قیمت مصالح که باعث تاخیر ساخت می شود، چرا در این طرح نیامده؟
12- هزینه کارگر و خدمات بنایی و مهندسی و نقشه، چه می شود؟
13- مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد.
14- قیمت ارز ثابت نیست، جریمه اش را بخش مسکن باید بدهد؟
15- مالیات خانه خالی برای دآمدزایی است وگرنه چرا حتی یک خونه دیگه برای خانوار رو هم استثنا نکردن؟
16- اگر شخصی در شهر دیگر، سرباز بود یا بیار مراجعه کننده یا فرد بیتوته کننده یا معسر، چه خاکی بر سر کند با این طرح؟!
17-در بحث مسکن شخص ملاک است نه خانوار، و هر کد ملی حق داشتن مسکن دارد. مگر هر شخص، شهروند کشور نیست؟
18- قانون دایمی، زمان بررسی هم می خواهد، نظرسنجی از کلیه متخصصین و کارشناسان سراسر کشور را می خواهد نه سرعت بی دقت، که آقایان می فرمایند به همین تابستان برسد.
19- مردم قربانی اختلاف مجلس و دولت نشوند.
20- شورای عالی مسکن و مرکز پژوهشها کجای این طرح بود؟
21- رقم 6 برابری از کجا و چگونه وارد طرح شد؟
22- چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند با این طرح که نتیجه اش، همان است.
23- چه فرقی دارد بین لیبرالیسم و بازار آزاد که آن را رد می کردید و این طرح که دست پخت همانهاست.
24- هرکدام از این ایرادها به شکست کامل منجر می شود ولی تر کیب ایرادات باعث فاجعه است.
25- کاهش ارزش پول ملی عمل تغییر قیمت است نه عامل تغییر ارزش خانه، پس نمی توان از تورم مالیات گرفت زیرا تورم، ارزش نیست و ارزش مالی ایجاد نمی کند.
26- با اوج گیری نرخ تورم، هر چند به ظاهر ارزش دارایی بالا رود که اصلا واقعی نیست اما درآمد شخص کاهش می یابد، آنهم کاملا واقعی که به کاهش قدرت خرید منجر می شود و مالیات باید از مجموع این دو اخذ شود آنهم مقدار واقعی نه ارزش تورمی. در طرح فوق الذکر، از افرادی با درآمد میلیاردی ، مالیاتی تحت این عنوان اخذ نمی شود، اما فرد فقیر با یک خانه کلنگی و یک پیلوت 20 متری سند دار، مالیات اخذ می شود. زیرا لزوما درآمد با دارایی نسبت مستقیم ندارد.
27-توقع از مردم برای عدم جلوگیری از نابودی درآمدشان با تبدیل به دارایی در شرایط همیشه اضطراری، توقعی بیجاست.
28-خانوادهایی که معلول یا جانباز به خصوص اعصاب و روان، دارند و نیاز به فضای اضافی، کجای این طرح دیده شده اند؟
29-خانه ای که مهریه همسر یا دیه شخص دیگر یا طلب دیگری یا رهن بانک است یا تضمین و یا محل تامین قرض، در طرح چرا دیده نشده است؟
30- خانوار دچار گرفتاری فرد معتاد که فضای جدا حتما نیاز دارد بخصوص مواو صنعتی جدید روانگردان و ضد روان، چه جایگاهی در طرح دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!
31- هر کس به طرح اعتراض یا انتقاد کرد ، که مافیای مسکن و محتکر مسکن نیست، گرفتار و دلسوز است.
32 – محتکرین اصلی و بزرگ که اموال به خارج منتقل کردند که با این طرح مشکل ندارند.
33- اصل مالکیت و ثروت مشروع و شفاف و سند دار را با این طرح زیر سوال نبرید وگرنه گرفتار فعالیتهای اقتصادی زیرزمینی و بی سند بیشتری می شوید.
34- این طرح از همان ابتدا هم در بین کارشناسان اقتصادی و مسؤولان حوزه اقتصاد و مسکن منتقدان زیادی داشت.
35- مالیات بر خانه‌های خالی چندان ابزار قدرتمندی برای کنترل قیمت مسکن نیست.
36- این قانون امسال اجرایی شود، چندان بر قیمت مسکن تأثیر نمی‌گذارد.
37- براساس این طرح، به هر خانوار ایرانی یک کد اختصاص داده می‌شود نه هر شخص که ناعادلانه است.
38- به هر کد ملی یک آدرس پستی اختصاص داده می‌شود که همین موضوع باعث بروز مشکلاتی می‌شود.
39- در این طرح اشاره نشده که هر خانوار که ممکن است اعضای خانواده‌اش در مناطق مختلف زندگی کنند.
40- خرید خانه‌های قولنامه‌ای توسط زائران عراقی، لبنانی و دیگر شیعیان در شهرهای توریستی و زیارتی یکی دیگر از این ابهامات است.
41- افراد کد ملی ندارند و خانه آن‌ها شامل مالیات می‌شود.
42- در اکثر کشورهای جهان صرفاً به‌خاطر خرید خانه از سوی یک توریست به آن‌ها اقامت دائم تعلق می‌گیرد. اما این طرح، می خواهد رودخانه را برعکس شنا کند.
43- در کشورهای مختلف جهان مالیات براساس متراژ محاسبه شود نه کدپستی؛ اما اجرای طرح به این شیوه در ایران حتماً دردسرهای زیادی برای خانواده‌های ایرانی ایجاد می‌کند.
44- تعداد قابل‌توجهی مسکن در مناطق ۱و۲و۳ تهران خالی هستند که عمده آن‌ها به دست احتکارگران و بانک‌ها هستند نه مردم. اما حالا قشر متوسط و ضعیف، برای ۵۰ تا ۷۰ تومان خانه، هم آیا باید مالیات بدهند؟؟!!
45- و .........
لطفا و خواهشا، سریع اصلاح طرح فاجعه خود را مطرح کن.
لطفا هم اینجا و هم مستقلا، منتشر کنید.
ممنونم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
من نظر شما رو با اینکه طولانیه میخونم و بعدا نظرم رو می نویسم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
پدر ومادر من در شهرستان ساکن هستن، و من از منزل مادر در تهران به صورت مسافرتی استفاده میکنم، ایشون از من اجاره نمیگیره چون با حقوق 3 میلیونی توان پرداخت اجاره ندارم، به خاطر شغل آزاد مجبورم بین شهرستان و تهران رفت و آمد کنم، این آقایان مجلسی با این قانونشون حتی اقامت فرزند در خانه پدر و مادر را از قانون خانه خالی مستثنی نکردن، و لابد پول زور میخوان از امثال ما بگیرن تا مبادا خزانه دولت خالی نماند
ماازنمایندگان مجلس تقاضاداریم به هیچ وجه من الوجوه زیربارعدم تصویب این قانون ابتکاری نروندچون فعلادرحال خریدآپارتمان درآنتالیا واطراف هستیم یکی هم درگرجستان وچون بااین طرح خوب وجنجالی مجلس تمام سرمایه هابسمت ترکیه وگرجستان وامارات میرودسرمایه هم ازنظرثبات پول آنها وهم دراثرهجوم هموطنان علاوه برآرامش خاطرمان چندبرابرهم میشود
- مغازه و زمین و تجاری و صنعتی، چه می شوذ که در این طرح نیست؟
خانه 25 متری هم مشمول مالیات است؟ حداقل متراژ معاف تعیین نشده در طرح!
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
دوست عزیزاینهافرداقبورچندساله رابعنوان خانه خالی مشمول میکنندحالا شمافکرویلای بیست وپنج متری هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
حداقل متراژ بنا تعیین شود لا اقل
- قیمت مصالح که باعث تاخیر ساخت می شود، چرا در این طرح نیامده؟
هزینه کارگر و خدمات بنایی و مهندسی و نقشه، چه می شود؟
مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد.
قیمت ارز ثابت نیست، جریمه اش را بخش مسکن باید بدهد؟
مطمئن باشید با این روش مالیات گیری قیمت خانه چندین برابر خواهد شد10
البته نمایندگان محترمی که برخلاف نظرشورای محترم نگهبان ومصالح درازمدت مملکت اصراربه تصویب چنین قوانینی دارند و اصرارمی ورزندوحتی کاررابه مجمع تشخیص میبرند توجه میفرمایندکه برای دوربعدی نیازبه تائیدصلاحیت دارنددرکشورمابرخلاف اکثرکشورهای دنیاکه دومجلس وجودداردواگردومی قانونی راردکرددیگرتمام است ومجمع تشخیص مصلحتی وجودنداردشورای نگهبان درواقع نقش مجلس سناراداردکه قوانین خلاف مصالح مملکتی راردمیکندودیگرسماجت معنی ندارداگرازجامعه نظرسنجی شودمسلمااکثریت آگاه مخالف تصویب قوانینی مخرب که نتیجه فوری آن ایجادبیکاری و فقر بیشتروفرارسرمایه ها بکارهای غیراشتغال زاویابخارج ازکشورونتیجه درازمدت ان کمبودمسکن وگرانی شدیدآن خواهدبودمامدیران محترممان گاهی ازسردلسوزی اقداماتی میکنندکه عوارض آن ازتحریم وتخریب کمترنیست
مردم قربانی اختلاف مجلس و دولت نشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
اخذ مالیات به هر شکل قطعا موجب افزایش قیمتها می شود وای خلاف مصالح مستاجران است
رقم 6 برابری از کجا و چگونه وارد طرح شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
برای درآوردن لج سرمایه گذاران درکارساخت وسازمسکن
انتخاب با شورای نگهبان بود
می توانستند آدم با سواد انتخاب کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
وتقصیرماکه رای ندادیم نمایندگانی باتعدارآرای اعضای فامیلشان انتخاب شدندیادتان نرودانتخابات ۱۴۰۰رای بدهید
ابهامات اساسی ندارد فقط مثل جوک می ماند .انگار تصویب کنندگان فقط بر اساس تصمیم جناح رای داد ه اند و اصلا یک بار هم متن آن
را نخوانده اند .چون از همان کلمه اول ایراد دارد تا به آخر
این طرح باعث افزایش قیمت مسکن می شود خانه های خالی متعلق به سازندگان است و آنها قصد فروش دارند نه اجاره. این مالیات را نهایتا باید خریدار خانه پرداخت کند
باز خوبه یه جایی هست جلوی طرح های خلق الساعه و مضر اقایان را بگیرد.
هم خنده دارترین وهم تاسف بارترین قانونی است که نمایندگان مردم برای بهم ریختن آرامش واقتصادجامعه میتوانندمصوب کنند .
همه ازدست غیرمینالند سعدی ازدست خویشتن فریاد
نکنه؛ با چنین دوستانی خیال دشمنان راحت خواهدبود
از کامنت ها معلومه همه دو سه تا خونه دارن جز من بدبخت!!! آخه جیگرشون از مالیات بر خونه خالی داره آتیش میگیره. قانون اگه ایراد داشته باشه بهتر از بی قانونیه که هرج و مرج راه انداخته و همه دلال شدن. بزارین قانون اجرا بشه ایراداتش در اجرا مشخص و برطرف میشه. اگه نمیزارین منتظر خشم خدا با این قیمت خونه ها باشین که حتی واسه یه سقف یه خانواده بدبخت باید اینهمه زجر بکشه. حالا هی خونه احتکار کنین تا یه زلزله بیاد کن فیکون...
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
آخه شماکه برای زندگی تلاشی نکردی حتی ازمسکن مهرهم خانه نخواستی جورت رابایدمردم بکشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
قانون بد مثل دلار 4200 تومانی که باعث زلزله در اقتصاد و فساد و بی عدالتی شد، اتفاقا وقتی مطمئنیم این قانون خانه خالی باعث هرج و مرج بیشتر در بازار مسکن میشه چرا باید تصویب بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
قانون بد نوشتن عمدی کار بدی است.
ایرادات شورای محترم نگهبان را که به حق هم هست مادر بزرگ من هم می دانست اما این اقایان ندانستند.من به جز منزل خودم ،منزلی خریده ام که مادرم دران زندگی می کند و منزلی که قول نامه ای است و قابل اجاره دادن نیست جالب انکه شورای نگهبان به هر دو اشاره کرده و حضرات به هیچ کدام
شورای نگهبان به خوبی اشاره کرده، طرح خام نمایندگان بر خانه خالی اشکال اساسی داره، چرا برای منزل شخصی که به دلایل موجه چند ماهی از سال خالی ست، باید مالیات چند میلیونی پرداخت بشه؟ چرا اینطور برای ملک خصوصی مردم تعیین تکلیف میشه؟ شخصی که زحمت کشیده و بعد از 30 سال 2 منزل در یک شهر داره و دوست نداره منزل دوم رو بدلایل موجه اجاره بده مجبور به پرداخت مالیات سنگین خارج از توانش بشه؟
من یک مثال میزنم تا مشخص بشه چرا این طرح اشکال اساسی داره:

فرض کنید شما یک منزل ویلایی 1000 متری در سعادت آباد تهران داری، و هیچ ملک و املاک دیگه ای نداری به جز این، خب این 1000 متر بستگی به موقعیت حداقل 50 میلیارد تومان قیمت داره، شما طبق این قانون از پرداخت مالیات معاف هستی

حالا بریم سراغ مورد دوم، شما یک کارمند 60 ساله بدبخت هستی که 30 سال زحمت کشیده تا دو واحد آپارتمان 50 متری در تهران بخره، در یکی ساکن است، و دومی رو بدلایل شخصی خالی نگه داشته یا گذاشته برای مسافرت بچه ها که از شهرستان سالی چند بار میان و منزل 50 متری خودش جای کافی نداره، خب این کارمند بازنشسته طبق قانون مجلس باید یا اجاره بده و مالیاتش رو به دولت بده، یا خانه خالی حساب میشه و ماهی 4 میلیون باید به دولت مالیات بده، که این پول در زمان فروش پس از ده سال میشه 4 میلیارد و هشتصد میلیون تومان ناقابل !!!! یعنی چی؟ یعنی منزل این آقا مصادره میشه

به این میگن عدالت مجلس؟ آقایان شورای نگهبان خواهش میکنم تصویب نکنید.
این طرح هنوز تصویب نشده حس سرک کشیدن و توهین برخی همسایه های از خدا بی خبر را به مالکین خانه های کم ترددتر سبب شده که عمدتا قشرهای ضعیف مثل سالمندان یا زنان خودسرپرست و یا سایر افراد مشکل دار است که نمی توانند از خانه هایشان بخوبی بهره ببرند آن وقت مشتی همسایه خدانشناس که خودشان را زده اند به کوری و صد بار تردد آنها را در صبح و عصرها طی سال ها ندیده اند حال را به راه هی به طرف می گویند شما مالک همان خانه خالی هستید. بدبختی این جاست که ان وقت همین حضرات چه بسا در شهر های خودشان صاحب یک ویلای چند هزار متری معاف از مالیات باشند
به نظرم شورای نگهبان خیلی ملاحظه کرده و ایرادات این طرح خیلی بیشتر از ابن حرف ها است
کارمند 60 ساله بدبخت هستی که 30 سال زحمت کشیده تا دو واحد آپارتمان 50 متری در تهران بخره، در یکی ساکن است، و دومی رو بدلایل شخصی خالی نگه داشته یا گذاشته برای مسافرت بچه ها که از شهرستان سالی چند بار میان و منزل 50 متری خودش جای کافی نداره، خب این کارمند بازنشسته طبق قانون مجلس باید یا اجاره بده و مالیاتش رو به دولت بده، یا خانه خالی حساب میشه و ماهی 4 میلیون باید به دولت مالیات بده، که این پول در زمان فروش پس از ده سال میشه 4 میلیارد و هشتصد میلیون تومان ناقابل
این طرح کاملا عادلانه است و به نفع طبقات ضعیف جامعه‌. دوستانی که پول اضافی دارند به سمت تولید مسکن ببرند نه خرید و احتکار.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
میفهمی چه میگوئی دوستانی که پول اضافی دارنداگرمسکن بسازندوخالی بماندکه پدرشان درمیآید مطمئنی خالت خوب است ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
معنای عدالت رو هم فهمیدیم. با این تعریف از عدالت، وای به حال ملت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
مالیات از سود گرفته می شود یا از تورم؟؟!! قیمت مسکن اگر با ارزش پول 90 محاسبه شود نسبت به نرخ تورم، ثابت مانده و افزایشی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
چه فرقی دارد بین سوسیالیزم و دولتی گری که مالکیت را رد می کند با این طرح که نتیجه اش، همان است.
.چه فرقی دارد بین لیبرالیسم و بازار آزاد که آن را رد می کردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
کشورهای جهان صرفاً به‌خاطر خرید خانه از سوی یک توریست به آن‌ها اقامت دائم تعلق می‌گیرد. اما این طرح، می خواهد رودخانه را برعکس شنا کند.
.در کشورهای مختلف جهان مالیات براساس متراژ محاسبه شود نه کدپستی؛ اما اجرای طرح به این شیوه در ایران حتماً دردسرهای زیادی برای خانواده‌های ایرانی ایجاد می‌کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
تولید مسکن رو خوب اومدی، اول طرح رو بخون بعد نظر بده، به تولیدم سر یه سال مالیات بستن.
ضمنا به بهانه حمایت از قشر ضعیف که شعار پوپولیستیه، نباید طبقه متوسط رو، نابود کرد که اشتباه مهلک و فاجعه باریه...
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
وقتی کسی پول خرید مسکنت رو نداره چرا بسازی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
شما حالا هیچی ندارین و فقط کارتون بوده خرج کردن.لابد بایستی دارایان بدهند به اون ندارهای بیمسکنو عمری حال کرده .نه.؟؟؟؟
این طرح و امثال اون دهه هاست تو کشورهای دیگه اجرا میشه و برای همین جوون هاشون تو بحث مسکن تقریبا هیچ مشکلی ندارند. مالیات بر خانه، زمین، ماشین و .... عین عدالته این قانون مرد تصویب و اجرا می خواد هیچ مشکلی ندارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
به نظر من که طزح خوبیه و باید اجرا بشه.
هر طرحی اولش خارج از ایراد نیست و به مرور زمان درست میشه.
در ضمن کسانی که مخالفن، یا دو سه تا خونه دارن و یا بنگاه دارن و حال و روز مردم رو نمیدونن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
ویلایی 1000 متری در سعادت آباد تهران داری، و هیچ ملک و املاک دیگه ای نداری به جز این، خب این 1000 متر بستگی به موقعیت حداقل 50 میلیارد تومان قیمت داره، شما طبق این قانون از پرداخت مالیات معاف هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
طرح ناعادلانه و مانع حفظ دارایی مردم در سقوط ارزش پول و باعث فرار سرمایه به خارج است.
بنظر بنده شورای نگهبان بخشی از مشکل را دیده طرح بسیار ناقصی است باعت فساد و زمینه خروج سرمایه از کشور میشود در گشورهای دیگر به خرید خانه اقامت میدهند اینجا نقره داغ کمی کارشناسی بشود لطفا اخه چه فرق است بین مسکن و سایر اقلام به هر حال فکری برای گرانی بشود و گرنه مهاجرت به شهرهای بزرگ زیاد میشود و شهرهای کوچک از سکنه خالی میشود بایستی از سرمایه مالیات گرفت و از دارایی و نه از کالایی که هنوز فروش نرفته شورای نگهبان کاملا درست میگوید افرین
اکثر کسانی که ضد قانون مالیات بر خانه های خالی نظر می دهند ، صاحب چند خانه هستند و حالا منافعشان به خطر افتاده است

شما از ثروت و امکانات این کشور صاحب کالایی بنام مسکن شده اید

مسکن کالاست و حق احتکار اون را ندارید

و باید مالیاتش را بدهید

به خدا قسم این خود عدالت علی و حضرت مهدی عج است
پاسخ ها
ناشناس
| Slovakia |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
خودت فهمیدی چی گفتی؟
ناشناس
| Australia |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
بخداقسم عدالت علی (ع) دقیقابرعکس آنستکه شمامیگوئی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
خدا شفات بده
پس از قرار معلوم مصوبات مجلس به دولتهای دوازدهم وسیزدهم میرسه.
مالیات بر خانه‌های خالی چندان ابزار قدرتمندی برای کنترل قیمت مسکن نیست.
طرح با شکست سنگین مواجه میشه و تبعات اقتصادی و حقوقی آن در حوزه مسکن طی چند ماه با قول نامه های صوری و حتی خرید و فروش های صوری خودنمایی خواهد کرد. حتی باعث میشه موجران برای جبران خسران ناشی از مالیات 2 ماه بر اجاره 12 ماهه، قولنامه یک عدد پایین تر تنظیم کنند و در عمل یک مبلغ بیشتری از مستاجر اخذ کنند. اگر دنبال راهکار واقعی هستین، باید تمرکز در شهرها رو کاهش دهید، و مسکن ارزان قیمت در حاشیه شهرها ساخته بشه.
طرح با شکست سنگین مواجه میشه و تبعات اقتصادی و حقوقی آن در حوزه مسکن طی چند ماه با قول نامه های صوری و حتی خرید و فروش های صوری خودنمایی خواهد کرد. حتی باعث میشه موجران برای جبران خسران ناشی از مالیات 2 ماه بر اجاره 12 ماهه، قولنامه یک عدد پایین تر تنظیم کنند و در عمل یک مبلغ بیشتری از مستاجر اخذ کنند. اگر دنبال راهکار واقعی هستین، باید تمرکز در شهرها رو کاهش دهید، و مسکن ارزان قیمت در حاشیه شهرها ساخته بشه.
طرح با شکست سنگین مواجه میشه و تبعات اقتصادی و حقوقی آن در حوزه مسکن طی چند ماه با قول نامه های صوری و حتی خرید و فروش های صوری خودنمایی خواهد کرد. حتی باعث میشه موجران برای جبران خسران ناشی از مالیات 2 ماه بر اجاره 12 ماهه، قولنامه یک عدد پایین تر تنظیم کنند و در عمل یک مبلغ بیشتری از مستاجر اخذ کنند. اگر دنبال راهکار واقعی هستین، باید تمرکز در شهرها رو کاهش دهید، و مسکن ارزان قیمت در حاشیه شهرها ساخته بشه.
یعنی میخوان از مردم به خاطر داشتن ویلا مالیات اجاره بگیرن ؟؟ یکی کار کرده یه ویلا خریده تو شمال، اجاره ای نمیگیره که بخواد براش مالیات بده !
این طرح از طرح های مهم جهت بر قراری عدالت اقتصادی در جامعه ماست و سر آغاز عدالت حقیقی است. پول های سر گردان نباید نباید نباید به سمت طلا و دلار و زمین و مسکن و ماشین و ... بره بلکه باید به سمت تولید بره تا بیکاری از بین بره و ارزش پول افزایش پیدا کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
اینهمه تو نظرات دلیل اوردن که ناعادلانه نوشته شده، رو نخوندی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
رفت تو بورس عاقبتش را داریم میبینیم بنده سرمایه ام ظرف یک ماه نصف شده
حیف که 22 تا نیست و گر نه میشد دو برابر عدد مجلس.
این طرح بایستی شامل خانواده هائی که برای فرزندانشون خانه تهیه میکنند فکری بکنه.
هر فرزند پسر بزرگ سال بایستی صاحب خانه باشه
دم ازدواج که نمیشود با این اوضاعی که خودشون برای مردم درست کردن خونه خرید حالا یکی هم که به فکر سرو سامان پسرشه باید مالیات بده.
نمیخواد خونشو بده مستاجر که از بین ببره.
این طرح پر از ایراد است و فقط هدفش کسب درآمده نه برای مردم دلش سوخته نه برای خانواده ها
امید وارم مشکلاتش حل بشه.
این طرح کاملا غیر کارشناسانه و مردود است و از روی هیجان تهیه شده
باید مشخص بشه که این پول صرف توسعه مسکن میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
شماچه میگوئی دوست عزیز گرفتن این پول باعث رکوددرساخت مسکن توسط بخش خصوصی ودرآمددولت میشودبرای من وشما بیکاری‌وگرانی
طرحی نشئت گرفته از بغض است و موجب میشود اصل عدالت مالیاتی زیر سئوال برود
این طرح تیتر و عنوان زیبایی برای مردم داره ولی خیلی خام و ناپخته داره پیش میره . و باعث میشه فلسفه وجودی آن زیر سوال بره.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
تیتروعنوان منسوخ شماچه چیزریبائی درآن میبینی جزدست درازی به سرمایه ومایملک وحاصل زحمت مردم
مثلا" بنده که خانه پدریم را در شهرستان خریده ام وسالی چند بار به انجا مسافرت و اقامت چند روزه دارم باید مالیاتش را بدهم
21 ایراد. دیگه چیزی مانده
افراد کد ملی ندارند و خانه آن‌ها شامل مالیات می‌شود.
طرح مالیات بر خانه های خالی طرحی مردمی و عادلانه و منصفانه می باشد
این طرح را قانون کنید به قانون تبدیل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
بیدار شو و تعریفت رو از عدالت و انصاف و تعادل تغییر بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۳
مغایرت با قانون اساسی، موازین شرعی و ابهامات در متن لایحه
پس تکلیف افراد مجرد چی میشه .
خام و ناپخته داره پیش میره . و باعث میشه فلسفه وجودی آن زیر سوال بره.
کاهش ارزش پول ملی عمل تغییر قیمت است
نمایندگان مجلس فکر کردن مالیاتی را که من بابت خانه خالی ام خواهم داد را از جیب خودم خواهم داد ؟
حق مالکیت شرعی در اسلام داره ازبین میره‌
أين مصوبه حتی اگر اجرا هم نشود موجب نگرانی و سلب اعتماد سرمایه گذاران و سازندگان و فرار سرمایه خواهد شد.
21 ایراد. دیگه چیزی مانده
دولت بخاطر کم کاری جایزه میگیرد(مالیات)ومردم فقط به جرم حفظارزش دارایی جریمه میشوند(مالیات)تا کی عوامفریبی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار