بازدید 116433
پس از شکست آمریکا در شورای امنیت

طرح دولت ترامپ برای فعال کردن «مکانیزم ماشه» چیست؟ / نبرد دیپلماتیک سخت و سرنوشت سازی در پیش است

بامداد شنبه به وقت تهران، قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد و در رویدادی کم سابقه، آمریکا علاوه بر رای مثبت خود، تنها توانست جمهوری دومینیکن را با خود همراه کند و بدین ترتیب، شکستی تاریخی و کم سابقه را در شورای امنیت متحمل شد. با این حال، دو رای مثبت در مقابل دو رای منفی و یازده رای ممتنع باعث نمی‌شود آمریکا از هدف خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران عقب نشینی کند و به نظر می‌رسد، واشنگتن به دنبال فعال سازی مکانیزم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌ها Snapback است.
کد خبر: ۹۹۶۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱ 15 August 2020

طرح دولت ترامپ برای فعال کردن «مکانیزم ماشه» چیست؟/ نبرد دیپلماتیک سخت و سرنوشت سازی در پیش است

بین الملل تابناک: بامداد شنبه به وقت تهران، قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته شد و در رویدادی کم سابقه، آمریکا علاوه بر رای مثبت خود، تنها توانست جمهوری دومینیکن را با خود همراه کند و بدین ترتیب، شکستی تاریخی و کم سابقه را در شورای امنیت متحمل شد. با این حال، دو رای مثبت در مقابل دو رای منفی و یازده رای ممتنع باعث نمی‌شود آمریکا از هدف خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران عقب نشینی کند و به نظر می‌رسد، واشنگتن به دنبال فعال سازی مکانیزم ماشه و بازگشت خودکار تحریم‌ها Snapback است.

 این در حالی است که همه اعضای باقی مانده برجام با فعال کردن مکانیسم ماشه مخالفند و تنها آمریکاست که بر این موضوع تأکید دارد. کارشناسان، ایالات متحده به عنوان یک غیر عضو فعلی برجام، برای استناد به مکانیسم ماشه را فاقد مجوز می‌دانند.

پیوست یکم برجام، مکانیسم منحصربه‌فردی برای دسترسی آژانس به سایت‌های مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین کرده‌ است که طبق آن، نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود. این دو شرط مطرح شده در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها (Snapback) هم خوانده می‌شوند.

در همین زمینه، «مجید تخت‌روانچی» نماینده ایران در سازمان ملل، در بیانیه‌ای درباره اقدام آمریکا برای استفاده از مکانیسم ماشه (یا مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها) جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران هشدار داد و اعلام کرد که رأی شورای امنیت در رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تسلیحاتی ایران و انزوای آمریکا در عرصه بین‌الملل، نشان‌دهنده بی‌پایه بودن ادعای واشنگتن درباره مکانیسم ماشه هم تلقی می‌شود.

وی گفت: «تحمیل هرگونه تحریم یا محدودیت از سوی شورای امنیت بر ایران با پاسخ سخت ایران مواجه خواهد شد و در این خصوص گزینه‌های ما محدود نیست و آمریکا و هر موجودیت دیگری ـ که احتمالاً به آن کمک کند یا به رفتار غیرقانونی آن تن در دهد ـ مسئولیت کامل اقدامات خود را به‌ عهده خواهد داشت.»

مکانیزم ماشه چیست؟

طبق بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، هر یک از طرف‌های توافق می‌توانند به کمیسیون مشترک شکایت کنند و این کمیسیون برای حل و فصل موضوع پانزده روز فرصت دارد. مسائل حل و فصل نشده به وزیران خارجه ارجاع داده می‌شود، که پانزده روز دیگر فرصت دارند. سپس کمیسیون مشترک پنج روز دیگر فرصت دارد تا مساله را حل و فصل کند.

اگر پس از این فرایند ۳۵ روزه، طرف شاکی هنوز راضی نباشد، می‌تواند موضوع را به عنوان تخطی چشم‌گیر از توافق، به شورای امنیت ارائه کند و این شورا باید ظرف سی روز درمورد قطعنامه‌ای برای ادامه‌ تعلیق تحریم‌ها رای بدهد؛ قطعنامه‌ای که طرف شاکی می‌تواند وتو کند (به جز آلمان که عضو دائم شورای امنیت نیست)، و به این ترتیب، تحریم‌ها به جای خود برگردند.

پیوست یکم برجام، مکانیسم منحصربه‌فردی برای دسترسی آژانس به سایت‌های مشکوک ظرف ۲۴ روز از طریق کمیسیون مشترک تعیین کرده‌ است که طبق آن، نتیجه همکاری نکردن ایران، به کار افتادن یک مکانیسم حل اختلاف و بازگشت بالقوه تحریم‌های سازمان ملل خواهد بود.

این دو شرط مطرح در برجام، مکانیسم ماشه (Trigger Mechanism) یا بازگشت خود‌به‌خودی تحریم‌ها (Snapback) هم خوانده می‌شوند.

طرح آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه

دولت آمریکا تلاش گسترده‌ای برای ممانعت از پایان تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌ است؛ برای نمونه، در گام نخست، قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرد که با شکست مواجه شد.

همانطور که گفته شد، آمریکا به دلیل آنکه از برجام خارج شده نمی تواند با طی کردن فرایند حل اختلاف مندرج در برجام به مکانیزم ماشه متوسل شود. با این حال، طبق نظر کارشناسان، آمریکا قصد دارد از یک طرف با تفسیر نادرست از قطعنامه ۲۲۳۱ و از طرف دیگر با ترفندهای آیین نامه ای منشور سازمان ملل مکانیزم ماشه  را فعال کند.

ناکامی در تصویب قطعنامه باعث می‌شود تا دولت آمریکا به سمت استفاده از مکانیزم مشهور به «ماشه» برای مرگ کامل برجام و بازگشت خودکار تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران می رود؛ همانطور که پیشاپیش تهدید کرده‌ بود.

 به دلیل خروج آمریکا امکان شکایتش به کمیسیون مشترک، تقریباً ناشدنی است و روسیه و چین نمی‌پذیرند که آمریکا در چارچوب مفاد برجام خواسته‌ای را طرح کند. اما دولت آمریکا تفسیر خاص و یکجانبه ای از توافق هسته‌ای دارد، مبنی بر اینکه تعلیق قطعنامه‌های تحریم جدا از برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده‌ است.

در این قطعنامه آمده است، اگر یکی از کشورهای طرف توافق تخلفی را گزارش و کمیته پیش‌بینی شده در توافق بروز چنین تخلفی را تأیید کند، تداوم لغو قطعنامه‌های پیشین باید در شورای امنیت به رأی گذاشته شود؛ یعنی مخالفت هر یک از کشورهای صاحب حق وتو با تداوم لغو قطعنامه‌های پیشین، باعث برگشت خودکار تمامی شش تحریم پیشین شورای امنیت می‌شود و روسیه یا چین نمی‌توانند از برقراری دوباره تحریم‌ها جلوگیری کنند.

همانطور که گفته شد، آمریکا به دلیل آنکه از برجام خارج شده، نمی تواند با طی کردن فرایند حل اختلاف مندرج در برجام به مکانیزم ماشه متوسل شود. با این حال، طبق نظر کارشناسان، آمریکا قصد دارد از یک طرف با تفسیر نادرست از قطعنامه ۲۲۳۱ و از طرف دیگر با ترفندهای آیین نامه ای منشور سازمان ملل، مکانیزم ماشه را فعال کند.

رضا نصری کارشناس حقوق بین الملل در همین رابطه نوشت: طرحی که کارشناسان لابی‌های ضد ایرانی (با محوریت FDD) پیشنهاد داده‌اند این است که آمریکا - با این استدلال که در قطعنامه ۲۲۳۱ نام آن به عنوان یک «شرکت‌کننده» در برجام کماکان مکتوب است - شکایت‌نامه‌ای علیه ایران (به دلیل نقض اساسی برجام) به شورای امنیت تسلیم کند.

‏سپس منتظر بماند تا در واکنش به این شکایت‌نامه (Notification) چین یا روسیه - با این تصور که اعضای دائمی شورای امنیت (مشخصاً آمریکا) حق وتوی قطعنامه‌های آیین‌نامه‌ای را ندارند - یک قطعنامه آیین‌نامه‌ای (Procedural motion) را در شورای امنیت به رأی بگذارند که در آن... حق ارائهٔ شکایت‌نامه از جانب آمریکا (به دلیل توقف عضویت در برجام) مردود خوانده شده است.

‏حال، آمریکا مدعی است در این مقطع می‌تواند نسبت به اینکه قطعنامه «آیین‌نامه‌ای» یا قطعنامه «ماهوی» یا اساسی (Substantive) است اعتراض کند و با اتکا به تاریخچه و رویه شورای امنیت،استدلال آوَرد که هرگاه در این موارد تردید باشد، قطعنامه «اساسی» تلقی شده و در نتیجه قابل «وتو» خواهد بود.

در این مقطع، با این استدلال که قطعنامهٔ اعتراضی چین یا روسیه قابل وتو است، آن را «وتو» کند تا شکایت‌نامه علیه ایران به قوت خود بماند.

‏در اینجا بازی جالب‌تر می‌شود! در این مرحله، وقتی شکایت‌نامه در دستور کار قرار گرفت، برنامه این است که آمریکا یک قطعنامه برای «تداوم توقف تحریم‌های شورای امنیت» تسلیم شورا کرده و خود قطعنامه‌ٔ خودش را وتو کند تا توقف تحریم‌ها متوقف و قطعنامه‌های پیش از برجام مجدداً احیا شود!

‏این راه پیچیده، حیله‌گرانه و آکنده از «سوءنیت» و ذلت برای آمریکا، تنها راه به اصلاح «حقوقی‌» است که دولت ترامپ پیش روی خود می‌بیند!

‏حال، سوال این است که دولت‌های اروپایی، سایر اعضای شورای امنیت، ریاست شورای امنیت و به طور کل سایر دولت‌های جهان تا چه اندازه حاضر به تن دادن به محصول این آکروباسی مضحک حقوقی و ترفند مکارانهٔ آیین‌نامه‌ای آمریکا خواهند شد؟

‏ معتقدم اگر حتی آمریکا موفق شود این بازی را در شورا به ثمر برساند، حاصل کارش این خواهد شد که اغلب دولت‌های جهان، از جمله اعضای اروپایی برجام، اتحادیه اروپا، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر، نسبت به «الزام‌آور» بودن قطعنامه‌های «احیا» شده علیه ایران موضع منفی خواهند گرفت.

‏بسیاری از آن‌ها حاضر نخواهند شد برای اجرای این قطعنامه‌ها ـ که عملاً یک «قانونگذاری» یکجانبه از سوی آمریکا در شورای امنیت خواهد بود ـ سازوکارهای نظام حقوق داخلی خود را - چه در سطح قوای مجریه (از طریق دستورات اجرایی) و چه در سطح قوای مقننه (از طریق تصویب قانون) به کار بیندازد.

احتمال آنکه مکانیزم ماشه فعال شود وجود دارد. شاید آمریکایی ها در پشت پرده، بدشان نمی آمد که قطعنامه تمدید تحریم ها شکست بخورد تا بتوانند به این بهانه وارد بازی بزرگ تری برای بازگرداندن تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران شوند، چون با فعال شدن مکانیزم ماشه، کل تحریم های شورای امنیت و از جمله تحریم های تسلیحاتی احیا خواهند شد.

‏ در نتیجه، نهایت دستاورد آمریکا این خواهد بود که یک دو قطبی در سطح جهان ایجاد کند: یک سو اغلب کشورهای دنیا که قطعنامه‌های «احیا» شده را معتبر و الزام‌آور نخواهند دانست و اجرا نخواهند کرد و یک سو آمریکا، اسرائیل و عربستان و برخی سیاهی‌لشکرهای همیشگی!

‏ تاکید مجدد بر اینکه پیش‌برد این سناریو از جانب آمریکا در شورای امنیت خود آسان و بدون مانع نیست و این تحلیل صرفاً ترسیم وضعیتی است که «نهایتاً» دولت آمریکا، وزیر خارجه آن و لابی‌های ضد ایرانی مانند اف.دی.دی به آن دل بسته‌اند!

نبرد دیپلماتیک سختی در پیش است

در نهایت باید گفت، احتمال آنکه مکانیزم ماشه فعال شود وجود دارد. شاید آمریکایی ها در پشت پرده بدشان نمی آمد که قطعنامه تمدید تحریم ها شکست بخورد تا بتوانند به این بهانه وارد بازی بزرگتری برای بازگرداندن تمام تحریم های سازمان ملل علیه ایران شوند، چون با فعال شدن مکانیزم ماشه، کل تحریم های شورای امنیت و از جمله تحریم های تسلیحاتی احیا خواهند شد.

نبرد دیپلماتیک بزرگی در پیش است. شکست آمریکا در بازی جدید، یک پیروزی بزرگ دیگر برای ایران رقم خواهد زد و‌ موفقیت واشنگتن در فعال سازی مکانیزم ماشه پایان نهایی برجام را منجر خواهد شد.

نکته دیگر آنکه شکست آمریکا در تمدید تحریم ها رویکرد ترامپ در قبال ایران را تهاجمی تر خواهد کرد. دو ماه سخت و سرنوشت سازی در پیش است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۹
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۱۲۸
خدا به خیر کند ما که به مسئولین امیدی نداریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
در این دو ماه مردم و دولت و همه باید پشت هم باشیم
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
متاسفانه امریکا پیروزی بزرگی اورد. امریکا قطعا می دانست که این قطعنامه رای نمی اورد ولی ان را به رای گذاشت. ولی هدف اصلی امریکا اجرای مکانیزم ماشه و گرفتن امتیاز در سختگیری بیشتر اروپا به ایران هست. اگر بدون این اقدامات مکانیزم ماشه یا تحریم سختتر را کلید میزد موفقیت در ان بسیار مشکل میشد. ولی حالا دیگر عذری باقی نمی ماند. دقیقا مانند چند ماه پیش که ایران چند محموله بنزین به ونزویلا رساند. دولت از ان پیروزی بزرگ یاد کرد. ولی عملا حالا امریکا با توقیف محموله های بنزینی که منشا ایرانی ولی بارنامه از کشورهای دیگر دارد و کشتی به کشتی میشود چند صد برابر ارزش ان بنزینها به ایران ضرر زد چون حالا هیچ نفتکشی حاضر نمی شود ریسک حمل نفت و بنزین با منشا ایرانی را بخرد یا اگر ریسک کند حتما بشکه سی دلار هزینه ریسک بالا را می خواهد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
تا پمپئو در راس وزارت خارجه آمریکا هست هیچ مذاکره ای اتفاق نمی افته!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
مسئولین آمریکا منظورته حتما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
ما که از ابتدا به ریاستجمهوری روحانی امیدی نداشتیم نداریم و نخواهیم داشت .فریدون رو عشق است برجام و فرجام مال ملت فری جون مال دولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
جناب ناشناس 16:19
هیچوقت تو زندگیم به یاد نمیارم دولت پشتم بوده باشه، الانم انتظار اینکه ما پشتش باشیم خیلی خیلی وقیحانست ...
گفتن اینکه امریکا خفیف شده کمکی به ما نمیکند فقط امریکا را برای اقدامات بعدی تحریک میکند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
باید انقدر اورانیوم غنی سازی بکنند وبه هر نفر یک کیلو بدهند هم اموراتمان میگذرد هم مقاوم تر میشویم و هم لج امریکا را درمیاوریم
هیچ غلطی نمی توانند بکنند بگزار خود را به در و دیوار بزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
احتمالا شما اقازاده هستی که حس میکنی هیچ غلطی نمیکنه؟ چون کمر ما زیر غلطهایی که کرده داره میشکنه. پراید 7تومنی شده صد تومن. برنج شده 30 تومن و هرروز داریم فقیرتر میشیم.
امیر
| Turkey |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
بله واسه امثال شما مافیای خودرو و دلار و مسکن فرصت و نعمت این چیزا ،
برای‌مردم عادی که فلاکت
ناشناس
| France |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
دیگه کاری نمونده که نکرده باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
تا حالا که کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
خواهیم دید غلط میکنه یا نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
رضا جان این اصغر اقا قصاب محله تون هم هیچ کاری نمیتونه بکنه حالا هی گوشت رو گرون کنه ،ماکه خوردن گربه هارو شروع کردیم کم هم نمیاریم ،فراون
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
پس این همه مزایا و امتیاز به چین و روسیه دادید برای چی بود؟؟؟؟؟؟
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند به امید حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
ساندیسی ها ، سبزها ، بنفشها و پولدارها نمی بینند
فقط مردم بدبخت می بینند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
نباید رای ممتنع کشورهای اروپایی را به حساب حمایت گذاشت احتمالا یکی از این کشورها مکانیزم ماشه را فعال کند با شعار هم مشکلات حل نمی شود باید عاقلانه رفتار کرد
عقب بودن ترامپ از رقیب انتخاباتیش در نظرسنجی ها شرایط را خطرناکتر میکند خصوصا اگر ترامپ احساس کند چیزی برای از دست دادن ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
ترامپ رئیس جمهمور میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
انشاالله ترامپ میمونه
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
در سال 2016 دقیقا یادمه همه میگفتن هیلاری کلینتون رای میاره اما نتیجه برعکس شد! باید صبر کرد و دید
ترجیح میدادم این قطع نامه که فرقی به حال مردم نداشت تصویب میشد به جای اینکه مکانیزم ماشه فعال بشه و تمام تحریم های بین المللی برگرده و مردم ایران در فشار بیشتری قرار بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
درود گل گفتی
بمولا تمام دنیا میخوان به مردم ناشکر ایران فشار بیاورن نه.....
یادمه وقتی برجام داشت امضا میشد آقای ظریف با اطمینان میگفت تحریم ها لغو شده وقابل برگشت نیستند از این مکانیسم ماشه هم چیزی نمیگفتند خداییش این چه قرادادی بود که امضا کردی جناب
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
با شعار های مرگ بر نصف دنیا و با وعده نابود کردن یکی از کشور های سازمان ملل میشه زندگی خوبی داشت؟
دومینیکن دیگه کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
کشوری است در دریای کاراییب با ۱۰ میلیون نفر جمعیت و زبان اسپانیولی شعار ملیشونم خیلی جالبه : خدا ، میهن ،‌آزادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
کشوری است آباد و پشرفته ،
یک دهم ما جمعیت دارند و چند برابر ما درآمد
امریکایی ها به عمد با دستور به کشورهایی مثل تونس و نیجر و اندونزی و...باعث شدن قطعنامه رای نیاره که برن سمت فعال کردن مکانیزم ماشه و برگشت کل تحریم ها والا کی باورش میشه این کشورها طرف ایران باشن و امریکا رو ول کنن غیر چین و روسیه کدوم اینا از ایران سود میبرن و باهاش مراوده دارن؟؟؟
اینبار شکست ترامپ اهمیت بیشتری دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
در صورتی که مکانیزم ماشه فعال شود یک پیشنویس تعلیق تحریم های ایران وارد شورای امنیت می شود که آمریکا حق وتو دارد و در صورتی فعال شدن مکانیزم ماشه هیچ شکی نیست که تحریم ها بازگردد
البته الانم وضعیتمون بهتر از تحریمهای سازمان ملل نیست...مقداریش هم از خود تحریمی عدم پیوستن به کنوانسیون مبارزه با پولشوییه...خلاصه عمر ما که تموم شد ولی نمی ذارم بچم اینجا نابود بشه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
نابود شدن شما بهتر از اینه که زندگی در رفاه واسایش کنه ولی کشورش اوانیوم غنی شده نداشته باشه
به احتمال زیاد چین و روسیه هم در زمینه فعال شدن مکانیسم ماشه پشت پرده با ترامپ توافق کرده اند مگر اینکه قاطعانه جلوی ترامپ وایستند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
هیچگاه دو قدرت برای ایران جنگ نمیکنند! آمریکا و چین بیشتر از تولید ناخالص داخلی ایران با یکدیگر معامله میکنند. همچنین روسیه به اسرائیل نزدیک است و سابقه نشان در بعضی موارد با آمریکا همکاری می کند
خداوند مکر و حیله مکاران را به خود آنها بر می گرداند.
خداوند ناظر بر وضعیت ملت و مردم مظلوم ایران است و وعده او در کمک به مظلومین و مستضعفان تحقق خواهد یافت. من کاری به سیاست ندارم اما تاریخ نشان داده که سرانجام ظلم و استکبار سرنگونی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
آمین. امیدوارم خدا به وعده خود عمل کند.و امیدوارم در آن زمان هنوز چیزی به اسم انسانیت و دین باقی مانده باشد
خبر بدی بود برای غرب گداها که بدانند از کنار غرب هیچ چیز نصیب کشور عزیزمان نخواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
به جز کرونا!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
تو اسمت کوروش نیست یا چنگیزه یا چنگیزه به عربی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
نمیدانم چه خاکی توسرم بریزم
پول پیشی که پارسال به صاحبخانه دادم
بی ارزش شده
الان حتی نمیتونم یک اتاق سی متری اجاره کنم
اقازاده هاودلالهاهرروزپولدارترشدن
وهرموقع هم خواستیم اعتراض کنیم
گفتندتووطن فروشی ،حقوق بگیرغربی
ظلم پایدارنمیمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
توی شرق گدا چه گلی به سرمون زدی
نمیدانم چه خاکی توسرم بریزم
پول پیشی که پارسال به صاحبخانه دادم
بی ارزش شده
الان حتی نمیتونم یک اتاق سی متری اجاره کنم
اقازاده هاودلالهاهرروزپولدارترشدن
وهرموقع هم خواستیم اعتراض کنیم
گفتندتووطن فروشی ،حقوق بگیرغربی
ظلم پایدارنمیمونه
پاسخ ها
ارش
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
این های که به درد و دل این هم وطن رای منفی دادن ثابت میکنند که توی چه دنیایی کثیفی زندگی میکنیم
تا موقعی که این دولت ضعیف سرکار است هر اتفاقی ممکن است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
دولت قوی و کار بلد عمرآ سر کار بیاد، همانطور که نیامدهک
این موضوع را نیز نباید نادیده گرفت که عمر هیات حاکمه امریکا شدیدا به شمارش افتاده ودر گیر دار روزهای انتخاباتی برای ترامپ پیشبرد خواسته نامشروع شان یک قمار بسیار هولناک برای آنهاست.
اما مسئولین کشورمان بایستی در اولین فرصت در نزد وزارت امور خارجه اتاق مشابه آنچه امریکائیها علیه ما راه اندازی کرده اند ایران نیز به آن اقدام کند تا باحضور نخبگان حقوقی سیاسی نظامی ذیربط حداقل نقشه راه این سه ماه پیش رو را به نحو مقتضی با درایت هدایت نمایند .واقعیت آنستکه لات ولوتهای جمع شده پیرامون ترامپ ونوچه هایشان در این مدت جهت زدن تیر آخر به هر ترفندی متوسل خواهند شد .
الیس به صبح قریب.انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
ترامپ دو ماه پس از انتخابات هنوز رئیس جمهور است
به نظرم اگه چیزی میخواین بخرید قبل از این قضیه بخرید، چون احتمالا برگشت تحریم ها باعث افزایش مجدد قیمت ها میشه
خسته شدیم... فشار مسولین..فشار خارجی ...بسه خداااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
فشار داخلی ناشی از ضعف مدیریت ده ها برابر تحریم ملت را آزار میدهد
والله ما شهر بازي هم ميرفتيم اينهمه هيجان نداشتيم تو اين 42 سال همش ميگن سرنوشت سار . بحراني
با همین امید الکی به غربی ها وارد تله برجام شدیم حالا دوباره امیدوارباشیم که غربی ها به بازگشت تحریم های شورای امنیت اهمیت نمیدن!
احتمالا دنبال وضعی هستن تا هم تحریم ها برگرده هم ما با امید انتخاب دموکرات ها در انتخابات تعهدات برجامی رو رعایت کنیم اونم در حالی که مکانیسم ماشه عملی شده. از حالا برخی از روزنامه های داخلی با تبلیغ برای بایدن دارن زمینه این رو فراهم می کنن.
سلام بر نویسنده این مطلب
با سلام
لطفا در صورت ممکن به این سوال من جواب بدید.
اگر در زمان ارائه قطعنامه پیشنهادی آمریکا (جهت وتو شدن توسط خود کشور آمریکا ) به شورای امنیت، اعضایی شورای امنیت دست به آبستراکسیون بزنند و تعداد کشورهای شرکت کننده در جلسه کمتر از حد لازم باشد،طبق آیین‌نامه داخلی شورای امنیت،نتیجه آن جلسه و آن قطعنامه چه میشود؟و آیا امکان به رای گذاری دوباره آن قطعنامه میسر است؟اگر بله در چه بازه زمانی؟
ادمین جان لطفا چاپ کن و به نویسنده مطلب اطلاع بده،منتظر جواب میمونم
شما دائم در حال پیروزی هستید ملت هم در حال بدبخت تر شدن هستن چجوریه اینا رابطه معکوس دارن !! در ضمن شما که می خواستید برجام رو آتیش بزنید حالا نگران چی هستید؟ میشه مثل قبل برجام شرایط
موش و گربه بازی کافیه.
اسرائیل به زودی در خلیج فارس حضور نظامی پیدا میکنه و عربستان هم داره اتمی میشه.
ما در هر حال تحریم خواهیم بود پس دلیلی نداره با خطراتی که در کمین ماست به سمت ساخت بمب نریم.
بعد از ساخت بمب تمام مشکلات بین الملل ما حل میشه.
مجبور میشن ایران اتمی مسلط بر مهمترین گذرگاه انرژی جهان رو بپذیرن.
نگی نگفتی!وقتی اسرائیل با زیردریایی های اتمی بیخ گوشمون اومد و در کشورهای عربی پایگاه زد و زمانی که عربستان بمب رو ساخت به یاد این حرف ها میوفتین.
ما رسما به نقطه ای رسیدیم که "هیچی" واسه از دست دادن نداریم،پس باید تهاجمی عمل کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
باهات موافقم و اشتباهی منفی دادم
غربی ها فقط بمب اتمی رو میفهمن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
باشه اونوقت مردم سر سفرشون نون وبمب اتم میخورن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
آقا راه باز جاده دراز، بفرمایید همراه با خانواده محترمتون تهاجم کنید، دست هم از سر ملت بیچاره فلک زده بردارید لطفا
بنده خدا
| United States of America |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
متنفرم از اونایی که هر چی میگی میگن حالا مردم سر سفرشون نون و اورانیوم بخورن یا نون و نفت بخورن یا نون و بمب اتم بخورن. اگه همه مردم جهان مثل تو بودن و فکر میکردن که الان همه تو غار بودیم. شما اگه یه نفر خواست به ناموست تجاوز کنه جلوشو نگیر چون اون وقت مردم باید تو سفرشون نون و غیرت بخورن
یکی از سوتی ها بزرگ هیئت مذاکره کننده ایرانی در برجام همین مکانیزم ماشه بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
بعید میدونم کار با یکی دوتا سوتی تموم شده باشه
تازه ظریف میخواد آماده بشه واسه ریاست جمهوری چه شود
یاد نطق های اون بابایی میفتم که میرفت پشت تریبون و میگفت قطعنامه های شورای امنیت کاغذ پاره هایی بیش نیست یا اونقدر قطعنامه صادر کنین تا بترکین یا آب رو بریزین اونجا که میسوزه و یه عده ای هم براش کف و سوت میزدن.
طرف 8 سال رییس جمهور این مملکت بود و با حرفهای پوپولیستی و تصمیمات کودکانه کشور رو بخاک سیاه نشوند الانم نه کسی ازش حساب میکشه و داره راست راست هم برای خودش میچرخه و تازه دوستم داره دوباره رییس جمهور شه
کشور جهان سومیم از همه لحاظ
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
کشور جهان سوم به کشورهای در حال توسعه گفته میشود، حال ما در حال پیشرفتیم؟در آمد سرانه مان هر سال بیشتر میشود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
احمدی هاله نور را میگی
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
به امید خدا اون یا یکی شبیه اون دور بعد رئیس جمهور میشه
سیگنال مثبت دیپلماسی از طرف ایران میتواند کاهش دهنده فشار وارده بر امریکا خواهد بود . تنش باعث افزایش تنش و رفتار تهاجمی ترامپ خواهد شد بهتره صبور بود و سیگنال مثبت انحرافی ارسال شود و یا واقعا گام در کاهش تنش گذاشت
چشن و شادی از شکست سنگین آمریکا تمام شد؟!!!! تازه فهمیدن این بازی فرعی آمریکا بود و فقط یک اپیزود از برنامه اصلی بود که طبق برنامه پیش می رود آمریکا می تواند مکانیزم ماشه را فعال کند و این کار را هم انجام خواهد داد و خودبخود همه تحریم های سازمان ملل و همچنین تحریم تسلیحاتی هم بازمی گردند.در این تحلیل نوشته شده در اینصورت کشورها تحریم ها را مراعات نمی کنند !!!! این خوش خیالی ساده لوحانه محلی از اعراب ندارد هم اکنون چین پول نفتی که از ایران گرفته است را به دلیل تحریم های آمریکا نمی دهد همین چینی که حق وتو دارد و رای منفی هم به پیشنهاد آمریکا داد از بقیه کشورها چه انتظاری دارید؟ واقعیت این است که این راهی که سیاست گذارن در پیش گرفته اند به جایی نمی رسد و باید مثل یک نظام متعارف در دنیا رفتار کنند تا مشکلات حل شود اما به نظر می رسد منافع عده ای و یا منافع روسیه در ادامه همین سیاست باشد.
ترامپ اگر رای مجدد بیاورد اروپایی ها بدبخت هستند چون الان تمام انها غیر مستقیم دارند از جو بایدن حمایت میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
همه کشورهایی که با امریکا تجارت دارند از امریکا میخوردند و ترامپ جلو اینکار را گرفت به همین دلیل همه از ترامپ ناراضی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
امریکا رو دیگه زیاد گنده حساب نکن. کرک و پرش ریخته. جدی جدی رو به نابودیه
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
جدی میگی
چون پول و قدرت داره زور میگه درست مثه خیلی افرادی که دور و برمون می بینیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
مرسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
کاملا" موافقم
خدا کنه دوباره بیشتر تحریم کنه هر کاری میتونه انجام بده
اگه اصولگرایان دخالت نکنند همه چی درست میشه همین برجام آمریکا را منزوی کرد امروز متاسفانه شاهد دخالت اصولگرایان در بورس هستیم و این بازار سقوط کرد چند روز دیگه مواد غذایی هم از بازار جمع میشه در رابطه با سیاست های خارجی هم همینه نزدیکی اسرائیل با همسایگان ما همین سیاست های ناپخته هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
آفرین این 8سال (علاوه بر روز اول انقلاب تا قبل احمدی نژاد) مردم در آسایش و راحتی داشتن صفا میکردن فرامپش کرده بودیم همین برجام رو اصلاح طلبا گذاشتن تو کاسمون وگر نه با تحریم ها کنار اومده بودیم
همین الانم تمام تحریما فعالن نه نفت میفروشیم نه پولمون میدن
فقط مردم تاوان میدن
آقا من ازکوچیکی عاشق ماشه وهرچیزی که به ماشه ربط داشت بود ازجمله "مکانیسم ماشه"
حالاغلطی میتونه بکنه یانه کاری ندارم ولی بدجوری روی ایران زوم کرده واگرزحمتی بخودبدهیدوهمزمان بانوشیدن ساندیس تاریخ رامطالعه بفرماییدمیبینیدکه امریکادرزمان جنگ باژاپن ومستاسل شدن ازیکدندگی ژاپنیهابه چه کاری روی آوردوالبته فراموش نشه که بمب اتمی که الان آرزوی خیلی هاست در۷۵سال پیش بود!واکنون اگرچیزهایی که آمریکامیسازدراببینید نسبت با ۷۵سال پیش بسیارپیشرفته هستند پس به جای درافتادن با آنها دیپلماسی وگفتگوراپیشنهادمیکنم
پاسخ ها
بنده خدا
| United States of America |
۰۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
پیشرفتشون رو تو عین الاسد دیدیم. حتی یه موشک هم نتونستن رهگیری کنن. آمریکا رو به افوله. ان شا الله به چشممون میبینیم سقوطش رو
امیدوارم همه تحریمها برگرده و حتی تحریمهای سخت تری وضع بشه خدا کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
مرگ یکبار شیون یکبار
ارش
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
واقعا که مردم ایران نه ته پیاز نه سر پیاز از خیلی ها بخواهی که اسراییل و فلسطین و اعراب رو روی نقشه نشان بدهند نمیدونند کجاست
بفرمایید اقدامات ایران در نقض برجام مگر به تلافی نقض برجام از سوی آمریکا نبود؟ همین مورد مطابق با بندی از برجام است یعنی اگر عضوی تعهداتش را نقض کرد عضو دیگر هم نقض می کند و اقدام ایران تایید کننده عضویت آمریکا در برجام است چون اگر آمریکا عضو برجام نبود ایران نباید اقدامی انجام می داد. و منطقی نیست برای اقدامات عضوی که در برجام نیست ایران برجام را نقض کند پس اقدام ایران دقیقا در تایید عضویت آمریکا در برجام بوده است.از سوی دیگر آمریکا برخی از تحریم های هسته ای را همچنان تعلیق کرده است که نشان می دهد عضو عملی برجام است. آمریکا پشتوانه حقوقی کافی برای فعال کردن مکانیزم ماشه دارد و طبق معمول آنها که تا نوک بینی خود را نمی بینند در دام برنامه آمریکا افتادند کلی امتیاز به چین و روسیه دادند تا رای منفی بدهند غافل از اینکه این تصویب نشدن دقیقا خواست آمریکا بود تا مکانیزم ماشه را فعال کند و به یاری خدا این مکانیزم هم فعال خواهد شد و تحریم های سنگین و همچنین ورود به فصل هفت منشور سازمان ملل هم اجرا می شوند. بالاخره مگر همین مکانیزم ماشه تکلیف اختلاس های سیتماتیک و بدبختی هایی که برای مردم درست کرده اند روشن کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
کمی مطالعه کنی بد نیست
آمریکا اومد بیرون از برجام ولی ایران نه
ایران برجام رو نقض نکرده مجید جان
یعنی دلار میخواد برسه به پنجاه تومن و صد تومن ؟ یعنی شاخص بورس میرسه به ده میلیون ؟ یعنی سهام فلان پالایشگاه از پنج هزار تومن میرسه به بیست هزار تومن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
بله بله بله. بر طبل شادانه بکوب
بابا دست بردارین مردم بیچاره شدن تا کی جنگ و درگیری الکی...
درود بر سیاست وکیاست چناب اقای ظریف
سازمان ملل؛ حقوق بشر ؛ قانون جنگل !!!؟
بی شک قانون جنگل که توسط حیوانات اجرا میشود خیلی بهتر ومطمئن تر از سازمان امریکای وحشی پست تر و نفهم تر از حیوانات جنگل هست !
غربی های وحشی دنیای متمدن و فریادهای حقوق بشری به این سبک دارند که حتی حیوانات چنین کارهای شرم اوری نمیکنند..
خیلی جالبه امریکا خود قطعنامه ارائه کنه و خودش وتو کنه؟؟؟ واقعا یک احمق و دیوانه چنین حرکت مسخره ای رو قبول میکنه که امریکا میخواد باهمه ادعای فرهنگ ، حقوق بشر و پیشرفته بودن انجام بده؟؟؟

این غربی ها همچنان در قرون وسطی هستند وحتی بدتر و وحشی تر فقط باکت و شلوار وشعارهای زیبا

بعد از اینهمه حالا شماببیند کسانی که با امریکا وارد مذاکره شدند و به شیطان بزرگ اعتماد کردند در چه سطحی از علم و منطق قرار داشتند!!!؟ غیرقابل باور هست که چنین گذشته ای وچنین وحشیگری هایی رو دیده باشند و ... !

بماند هشدارهای رهبری و سایر دلسوزان که هزار برچسب خوردند به دلیل اینکه گفتند امریکای تروریست وحشی قابل اعتماد نیست!!!
وزیر خارجه آمریکا پس از شکست مفتضحانه کشورش در شورای امنیت در اظهاراتی مدعی شد که عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یک "اشتباه جدی" بود.
این یک شکست تاریخی برای آمریکا بود و نشان دهنده اینه که جهان داره از حالت تک قطبی عبور میکنه. چون حتی کشورهای ضعیفی مثل تونس و نیجر و استونی هم از آمریکا نترسیدن و ازش پیروی نکردن. با این حال هنوز آمریکا یک ابرقدرته و میتونه مشکلات زیادی برای ما درست کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۵
حالا بگذار امریکا کارتهای بعدیش رو رو کنه.رای ندادن یه سری کشورها برنامه ریزی شده بود از جانب امریکا تا برن سراغ مراحل لعدب ومکانیسم ماشه
باید پرسید که چرا آمریکا قبل از خروج از برجام مکانیزم ماشه رو فعال نکرد؟ شاید چون نمیخواست ایران از برجام خارج بشه و فقط میخواست منافعی که از برجام به ایران میرسه به حداقل برسه.
آمریکا شکست بدی خورد اما آیا ما پیروز شدیم؟ بعد از اینهمه مدت نه تحریمها برداشته شده نه هیچ فقط تحریم تسلیحاتی ممکنه برداشته بشه اونهم که آمریکا هزار جور فشار میاره.
کاش همون تحریم تسلیحاتی رای میوورد.حالا دیگه بدبختر از قبل میشیم.این همون نقشه ترامپ بود که میخواست مکانیزم ماشه رو فعال کنه.تا تو انتخابات رای بیاره.
شاید هم ترامپ مرد یا انتخاب نشد شاید هم شرایط عوض شد
خدا را چه دیدی یک سال پیش می گفتند کرونا میاد خیلی از شغل ها و اداب کل دنیا را تعطیل میکنه شکل زندگی را عوض میکنه کی باور میکرد
امروز هم کی میداند سال دیگه چی میشه اگه با آمریکاییها باشه آنها چهل سال میگن میزنیم می کشیم ولی ما هم خدایی داریم امروز کشور ما شرایط خیلی بهتری از خیلی کشورها دارد
هراقدامى را كه براى امريكا عملى بوده مستقل از اينكه قانونى بوده يا غيرقانونى درحق ايران انجام داده جز حمله نظامى كارى را برايش باقى نماينده اين تهديدات ناشى از اجراى مكانيسم ماشه حرف مفت است
تبریک میگم به آقای رییس جمهور محترم دکتر حسن روحانی ملقب به حقوقدان، و وزیر کارکشته و زبان دنیا و دیپلماسی بلد جناب آقای دکتر ظریف ملقب به امیرکبیر ایران بابت این توافق که الحمدلله مو لای درز آن نمیرود و به قدری کارشناسی شده و استادانه تنظیم شده که هرکسی از هر جایی قهر کند یا عطسه و سرفه ای مرحمت کند، تمامی تحریم ها باز میگردد!
پاسخ ها
ناشناس
| Kazakhstan |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۶
البته بنده هم به مجلس فعلی و رئیس جمهورهای بعدی بابت اقدامات مهمشان پیشاپیش تبریک میگویم
این جمهوری دومینیکن سفیر نداره ایران؟
نباید ساده مسائل را دید ممکن است امریکا برنامه هایی داشته باشد که رد قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل جزیی از آن باشد
صد هزار تا تحریم تسلیحاتیم از رو ایران بردارن
۱نه پراید از ۱۰۰ملیون تمن میاد پایین
۲نه قیمت مسکن میاد پایین
۳نه سیاست بالاسریا از رو مردم بدبخت برداشته میشه
۴نه جوونا میتونن ازدواج کنن .طلا رو رو این بند میگم قیمتش رفته کجا
۵ و نه اینکه ۳۰۰هزار پول تو جیبت باشه میتونی بری بازار و پوز بدی که شکر خدا پول دارم
ترو خدا مردمو سر کار گذاشتین این چه مسخره بازی هست .....
به ولا بهترین سلاح های دنیا که هم بیاد ایران .بازم مردم گرسنه هستند مردمو دریابید کسی با تفنگ بیخ گوشمونو نگرفته!!!!!
این مردک خیلی عوضی و احمقی بیش نیست. خدا کنه شرش کم شه
حواستون هست اصلا! شماها دارید از امریکا حرف میزنید نه افغانستان ...در مقابل کشور امریکا فقط فعلا همون شعار مرگ بر امریکا رو میتونید بدید وسلا
این هسته و اتم و برجام و مسائل فلسطین و اینا خیلی دارن وقتگیر میشن و به اقتصاد پرداخته نمیشه
اگر آمریکا موفق شود تحریمهای سازمان ملل را برگرداند یقین بدانید بقیه کشورها هم با آمریکا همنوا خواهند شد چرا که منافع کشورهاست که تعیین می کند چگونه و با چه کشورهایی در ارتباط باشند . ایران به لحاظ اقتصادی فوق العاده ضعیف شده, و بجز نفت چیزی برای صادرات ندارد . نقش نفت در اداره ی آینده جهان کمرنگ است روسیه و چین یقینا پشت ایران را خالی می کنند سیاست های ضعیف ایران چه در اداره داخل یا پیشبرد دیپلماسی خارجی در حد خیلی ضعیفی است . بااین اوصاف چه جذابیتی برای کشورهای جهان است که آمریکای قدرتمند را رها و به ایران ضعیف ملحق شوند؟باید پذیرفت آمریکا در همه عرصه ها ابرقدرت است و بسباری از کشورهای پیشرفته یارای مقابل با این کشور را ندارند
بازی ذلیلانه?!!
طرف نشسته دقیق برجام رو خونده و به تمام پیچ و خم های حقوقیش اشنایی داره اونوقت شما بدون اینکه متوجه باشید برجام دقیقا چی هست ٢٠ دقیقه ای تصویبش کردید.
واقعا که!!!
مسئولین هوای مردم را داشته باشند قبل از اینکه پشیمان شوند
تحریم سازمان ملل متحد وحشتناک تر از این حرفهاست دلار ۴۰ هزار تومان میشه صبر کن
کسی که به دیکتاتوری آمریکا بله نگه دو حالت بیشتر براش اتفاق نمیفته
1_حمله نظامی
2_تحریم اقتصادی
برای ایران مورد دوم رقم خورده چون مورد اول به خاطر امنیت اسرائیل کنار کذاشته شده
ایران تنها کشور جهان سومی که به دیکتاتوری آمریکا بله قربان نگفته
اروپا از ابتدا حتی زمانیکه همه کشورها از جمله آمریکا(اوباما)پایبند به برجام بودند،هیچ قدم مثبتی برنداشت ‌. توافق درست نبود وگرنه گزینه فعال سازی ماشه می بایست دو طرفه برای شش کشور باشد هرچند سازمان ملل دستمال دست آمریکا و اروپاست. بنظر من زمانی که حرف زور می زنند ایران باید بطور پنهانی هزاران کلاهک هسته بسازد و موشک قاره پیما نیز داشته باشد صرفا برای دفاع در مقابل زورگویی های کشورهای دیگر،زمانیکه طرف مقابل به هیچ صراطی قانع نمیشود و قصد دارد خاک و ناموست را به تاراژ ببرد شما باید بردی ترساتدنش وسیله ایی داشته باشی، اسرائیل ،فرانسه،انگلیس،آمریکا،هند،پاکستان.......... تعداد زیادی از کشورهای جهان سلاح اتمی دارند خب آنها سلاح اتمی خود را نابود کنند بعد بیایند حرف از منع گسترش تسلیحات اتمی بدهند‌.
اینا همش فیلمه امریکا خودش میدونه این کارا به جایی نمیرسه اون فکر اهداف دیگری است. اصن با ایران مستقیم کاری نداره ...
دشمنان ما هرگز ما رو دوست نداشتند و ندارند تا منتظر لطفشون بمونیم اینها همه طبیعیه ، ما باید محکم در مقابلشون بایستیم و با کمک خدا و بعد جوانان مستعد ، کشور رو مقاومتر کنیم . نشون دادیم که می تونیم. فقط مسئولین باید همراه باشند وگرنه مردم پای کار هستند. و امام چه خوب گفت که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد. مسئولین این را آویزه گوششان کنند.
چهل سال جنگ سردوهنوزادامه داراخرش چی بدست اوردیم کدام پیروزی گرانی کمرمان راشکسته فقر وبیکاری بیدادمیکنه وجوانهای درمانده برای اشکیل یک زندگی ساده واین سریال همچنان ادامه دارد
به خدا اینها همه حرفه دولت باید حقوق کارمندها را سه برابر کنه پول چاپ کنه هزینه که نداره بعد ما ریال میبریم کشورهای دیگه دلار میاریم این هم راه حل
چطور میشه کشوری که رسما از برجام‌خارج شده بخواد از مفاد برجام علیه خود برجام استفاده کنه ترامپ مثل احمقا از برجام رفته بیرون حالا بهش فشار اومده نمیدونه باید چیکار کنه
شرایط مردم بدتر خاهد شد ،
بی خیال امریکاه هر غلطی دوست داره بکنه
واقعا خنده داره. دیروز ترامپ گفته بود اگه در انتخابات قبول شوم با ایران به توافق میرسم. اکنون میخواد تحریم ها رو برگردونه.
خدا به ما رحم کنه بی پولی کلی قسط وام وقرض وبدهی روز به روز فقیر تر بدبخت تر آرزوی همه چی به دلمون مونده حالا این ترامپ دیوانه گفته می خوام دست بزارم رو ماشه یعنی می خواه حمله نظامی بکنه بخدا بهتر شایدکشته شدیم کروناکه مارا نکشت بیپولی و گرونی هیچکدام شاید اینجوری راحت بشیم ازاین دنیایی که ما داریم مثل جهنم می سوزیم
گزینه ماشه خیلی شبیه ماچه نگران نباشین
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار