بازدید 15650
سخنگوی وزارت امورخارجه خبر داد؛

سفر مقام بلندپایه ایرانی به لبنان

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر: ۹۹۵۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳ 10 August 2020

به گزارش تابناک به نقل از تسنیم، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سخنگو در ابتدا گفت: در آستانه سالگرد کودتای 28 مرداد قرار داریم که یادآور دخالتهای آمریکاست. این رویه آمریکایی ها بوده که دخالت داشته باشند و جالب است که آنها این روزها ایران را به دخالت در انتخابات آمریکا متهم می کنند که اگر سوالی مطرح شود به آن پاسخ خواهم داد.

گفتگوی ظریف با همتایان لبنانی، اوکراینی و اماراتی

دکتر ظریف با همتای لبنانی، اوکراینی و اماراتی خود داشتند که خبر آن را ملاحظه کردید. رئیس کمیته روابط بین الملل دومای روسیه به تهران آمدند که گفتگوی خوبی را درباره روابط دوجانبه و آینده آن داشتند.

موسوی درباره انفجار و تحولات اخیر لبنان گفت: ابعاد و ریشه‌های آن در دست بررسی است اما جمهوری اسلامی ایران از ساعات اولیه وقوع حادثه در کنار مردم و دولت لبنان بود و وزیر خارجه با همتای خود تماس گرفت و رئیس جمهور دستور تشکیل تیمی را داد تاکنون چند هواپیما ارسال شده و کمک‌های دیگری هم در راه است.

حوادث لبنان نباید دستاویز اغراض سیاسی شود

وی افزود: این حادثه ای بزرگی بود و طبیعی است که مردم ناراحت باشند و تبعاتی هم خواهد داشت، اما اینکه عده ای از گروهها، افراد و کشورها این را دستاویز اغراض و اهداف سیاسی خود قرار دهند غیرقابل قبول است. طبیعی است مردم ناراحت باشند به نظر می‌رسد برخی افراد با تحریکات خارجی دنبال اغراضی هستند. ملت لبنان ملت رنج دیده ای در این ایام است و جا دارد که با حفظ آرامش به مسئولین اجازه دهند تا به آلام کسانی که در این انفجار آسیب دیده رسیدگی کنند. اول باید دید که علت اصلی این حادثه چه بود و بعد قضاوت کرد. دیدید که برخی از کشورها ریاکارانه در این خصوص واکنش نشان دادند، من قبلا گفتم که اگر صداقت دارند تحریم ها علیه دولت و ملت لبنان را بردارند.

جابجایی افراد در آمریکا اهمیتی ندارد

سخنگو درباره جابجایی برایان هوک و تحریم های تسلیحاتی گفت: درباره جایجایی افراد و نمایندگان ویژه باید بگویم که برای ما چندان اهمیتی ندارد. طبیعی است که وقتی شکست می خورند، افراد را جابجا می کنند. می دانید که در بازی فوتبال هم وقتی که در حال شکست هستند افراد را عوض می کنند. وقتی که تیمی چند هیچ عقب هست این تغییرات تاثیری ندارد. ما هم خیلی به این تعویض‌های پی در پی آنها توجه نداریم که در پی شکست های آنهاست.

تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی، تهدیدی علیه شورای امنیت است

موسوی درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران گفت: درباره تحریم تسلیحاتی بگویم که این اقدام بیش از پیش که تهدیدی علیه ما باشد تهدیدی علیه شورای امنیت و ساز و کار ان است که آمریکایی ها با استفاده از شورای امنیت به دنبال تضعیف و نابودی آن هستند و می خواهند آن را تحت انقیاد خود در بیاورند. امیدواریم که این حرکت آخر انها هم با هوشیاری و درایت کشورهای مستقل دنیا مجددا ناکامی دیگری برای آمریکایی ها رقم بزند.

ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا مضحک است

وی در خصوص ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا و پیامک ارسالی برای شهروندان ایرانی در این خصوص گفت: این از آن ادعاهای مضحکی هست که که آمریکایی‌ها اخیر با توجه به چشم انداز  تیره و تاری که برای آنها وجود دارد مطرح می‌کنند. ایران خیلی به افراد جنا‌ح‌ها و احزاب در آمریکا توجه ندارد ما به رفتار کردار و منش و نوع تعامل آنها با ایران توجه می‌کنیم. دولت‌های آمریکا را در این 40 و چند سال با رویکردهای مختلف آزمودیم و تقریبا همه آنها در این آزمون مردود شدند. اینکه چنین نگاهی داشته باشیم، نشان می دهد که ما دخالتی مبنی بر اینکه کدام باشد، نداریم و برایمان مهم نیست. اگر چنین احساسی دارند نشان می‌دهد عظمت ایران باعث می‌شود سیاست‌های آنها در قبال ایران شکست بخورد و بازخورد این شکست‌ها را در امور داخلی خود مشاهده و از آن تعبیر به دخالت کنند که چنین چیزی وجود ندارد و ما این را کاملا رد می‌کنیم. این پیامک ها تجاوز به حریم خصوصی افراد و مردم است و نشان می دهد که سطح فکر آمریکا در برخورد با مردم ایران پیش پا افتاده است.

احتمال سفر مقام بلندپایه ایرانی به لبنان

وی در خصوص سفر مقامات ایرانی به لبنان گفت: سفر یکی از مقامات بلندپایه کشور به لبنان در دستور کار هست که اگر نهایی شود اطلاع رسانی خواهد شد. کمک های ما به لبنان محدود به سفر کردن نیست و اخبار کمک ها را شما در آینده خواهید شنید.

وی در خصوص اخباری مبنی بر توقیف کشتی ایرانی در پاکستان گفت: تا آنجایی که ما بررسی کرده ایم هنوز رسما چیزی به ایران اعلام نشده و هنوز خبری مبنی بر توقیف کشتی ایران به ما اعلام نشده ولی با این حال در حال پیگیری هستیم. چیزی رسما از سوی مقامات پاکستانی اعلام نشده است.

موسوی درباره تجمع تعدادی در پارک ملت گفت: ایران میزبان میلیون ها افغانستانی است که شاید گرایش های مختلف داشته باشند و طرفدار هر یک از احزاب گروه‌ها و افراد در داخل خاک افغانستان باشند. اینکه این گروه تجمع کننده وابستگی داشته اند یا نه را باید نهادهای ذیربط بگویند. ولی فکر می‌کنم تجمع ساده برای ابراز احساسات عده‌ای بوده است.

سخنگو درباره تحولات اخیر در افغانستان به ویژه بین دولت این کشور و طالبان گفت: این مسئله داخلی در افغانستان است. ایران اعلام کرده از هر اقدام و روند و واقعه‌ای که به بازگشت ثبات صلح و امنیت در افغانستان کمک کند و گفت‌وگوهای بین الافغانی با محوریت دولت افغانستان استقبال و در کنار ملت و دولت افغانستان خواهد ایستاد و اگر آن را به نفع ثبات خود تشخیص دهند این گفت‌وگوها و تبادل زندانیان را ایران منع خاصی ندارد و می‌تواند از این روند حمایت کند.

به احتمال زیاد به باکو خواهم رفت

سخنگو در ادامه گفت: الان حدود 5 یا 6 سفیر جابجا خواهند شد و به احتمال زیاد بنده به سفارتمان در جمهوری آذربایجان عازم خواهم شد. جانشین بنده رسما معرفی خواهد شد قدری زمان بدهید که رسما آن را خدمت شما و افکار عمومی اعلام کنیم.

رژیم آمریکا استاد ربط دادن چیزهای بی ربط به هم است

موسوی افزود: اینها وقتی که با یک ناکامی مواجه می شوند آسمان ریسمان می کنند و مواردی که به هم ربط ندارند را ربط می دهند، به ویژه رژیم فعلی در آمریکا که استاد ربط دادن چیزهای بی ربط به هم هستند. ما اعلام کردیم که این اقدام آنها علیه یک ساز و کار بین‌ المللی و علیه چندجانبه‌گرایی و علیه قطعنامه شورای امنیت است. آمریکایی ها دارند از ابزار شورای امنیت علیه شورای امنیت استفاده می کنند که احساس می‌کنیم این هوشیاری در بین اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت وجود دارد که ببینند آمریکا شورا را به کجا می برد. خیلی خوشبین نیستیم که آمریکایی‌ها در کازار جدید موفق بشوند احتمال می‌دهم ناکام بمانند و همینطور کشورهای عضو شورای امنیت مراقب خواهند کرد که آمریکایی‌ها بار دیگر از شورای امنیت سو استفاده نکنند. 

نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس نظر همه اعضا نیست

سخنگو در پاسخ به سوالی درباره نامه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به سازمان ملل و احتمال اینکه دبیرکل این کار را بدون اطلاع همه اعضا انجام داده باشد، گفت: ما این احتمال را محتمل تر می دانیم و نامه ای که به نام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از طرف دبیرکل شورا امضا شده و به سازمان ملل ارسال شده. بنا بر منابع موثق، ما اطلاع داریم که برخی از اعضا از مفاد این نامه اطلاع نداشتند و این نظر همه اعضای شورا نیست. ما اعلام کرده ایم که به دنبال همکاری با کشورهای منطقه هستیم و طرح صلح هرمز هم ناظر بر این موضوع است. آن افراد و کشورهایی که از وضعیت رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران نگرانی کردند بگوییم ما رویکردمان نسبت به شما مشخص است این شما هستید که منطقه را به انبار سلاح‌های غربی و آمریکایی‌ تبدیل کردید و ما و دیگر کشورها باید نگران اقدامات شما باشیم که برای ثبات در منطقه ما خطرناک است. این اظهارنظر بیهوده است و قدری خود شیرینی برای آمریکایی‌ها انجام دادند و نظر همه اعضا نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی