بازدید 3866
اقتصاد در گذر زمان

از «اشغال بوشهر توسط نیروهای نظامی انگلیس» تا «کاهش 180 هزار درصدی نرخ تورم در ونزوئلا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۹۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 09 August 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نوزدهمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

19 مرداد 1294، نيروهاي نظامي انگليس، بوشهر را به اشغال خود درآوردند.

19 مرداد 1305، براثر مساعی مهندس شقاقی که از برترین نیروهای وزارت فوائد عامه بود، تسطیح راه جدید مازندران با هزینه ‌ای بالغ بر صدوبیست هزار تومان پایان یافت.

19 مرداد 1323، محمد ساعد نخست وزير به مجلس شوراي ملي فراخوانده شد تا راجع به تصميماتي كه براي واگذاري امتيازات مربوط به استخراج و بهره برداري از منابع نفتي ايران به انگليس و آمريكا اتخاذ كرده به نمايندگان توضيح دهد.

19 مرداد 1328، محمد ساعد، نخست وزير در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفت: «براي مقابله با خطر قحطي ايران نيازمند كمك هاي اقتصادي آمريكا به ويژه خواروبار است».

19 مرداد 1346، هیات اقتصادی از ایران به ریاست دکتر عالیخانی، وزیر اقتصاد ملی به بلغارستان رفت.

19 مرداد 1347، روزنامه ‌های در این روز نوشتند که براساس نظرات شخصی جانسون قیمت فولاد در آمریکا کاهش یافته که این اتفاق روی فولاد منطقه به‌ ویژه ایران تاثیر خواهد گذاشت. در ترجمه یک خبر اقتصادی از منابع فولادی آمریکا آمده است: "سه شرکت بزرگ فولادسازی آمریکا سرانجام به طرح مدیریت پرزیدنت جانسون، رئیس ‌جمهوری تسلیم شدند و قیمت‌ های بالا رفته خود را کاهش دادند. یکی از این شرکت ‌ها «ریپا بلیک» نام دارد و دیگری شرکت «تبل هام» و نیز شرکت بعدی «آرمکو» است. "

19 مرداد 1351، موافقتنامه افزايش ظرفيت كارخانه ذوب ‌آهن اصفهان بين ايران و شوروي امضا شد.

19 مرداد 1352، دکتر محمد یگانه وزیر پیشین آبادانی و مسکن به ریاست بانک مرکزی ایران منصوب شد.

19 مرداد 1353، معاون نخست ‌وزیر و وزیر بازرگانی خارجی رومانی همراه با هیاتی اقتصادی وارد تهران شدند.

19 مرداد 1354، برنامه ساخت آپارتمان ‌های ارزان قیمت برای سکونت دادن شماری از زاغه ‌نشین ‌ها و آلونک ‌نشین‌ های مناطق جنوبی تهران در رسانه ‌ها اعلام شد. در اطلاعیه ‌ای که به این منظور در جراید آمده یادآوری شده است که شهرداری تهران برای سکونت آلونک‌ نشین ‌های مناطق مختلف پایتخت دو طرح احداث آپارتمان ‌های ارزان قیمت در مناطق مجیدیه و شوش را به اجرا می‌ گذارد.

19 مرداد 1389، بهروز مرادی معاون هدفمندسازی یارانه‌ ها در وزارت رفاه و تامین اجتماعی به عنوان مدیرعامل سازمان هدفمند‌کردن یارانه ‌ها تعیین شد.

19 مرداد 1391، معاون وزیر امور خارجه می‌گوید: «در روابط اقتصادی با بسیاری از کشورها دلار را کنار گذاشته‌ایم و در حال کنار گذاشتن یورو هستیم.» عباس عراقچی درباره نحوه دریافت پول نفت ایران از کشورهایی مانند هند، ژاپن و کره جنوبی نیز تصریح می‌کند: «با هر کشوری مکانیزم و روش خاصی برای پرداخت عواید نفتی ایران داریم.» برنامه حذف دلار و یورو از مبادلات تجاری ایران با دیگر کشورها، از چند سال قبل آغاز شده است؛ اما به نظر می‌رسد اخیرا سرعت بیشتری به خود گرفته باشد.

19 مرداد 1395، احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزیر کار، گفت: دولت با پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پروژه ملی گسترش و دسترسی اقشار کم‌ درآمد به بازارها را تصویب کرده است.

19 مرداد 1396، علی‌اکبر صالحی نیز در جمع مردان روحانی در دولت دوازدهم ماندگار شد. حسن‌روحانی رئیس‌جمهوری در حکمی به استناد اصل یکصدو بیست و چهارم قانون اساسی، علی‌اکبر‌صالحی را بار دیگر به‌عنوان «معاون رئیس‌جمهوری» و «رئیس سازمان انرژی اتمی» منصوب کرد.

19 مرداد 1398، تا پایان ماه ژوئیه متوسط نرخ تورم سالانه ونزوئلا به ۲۶۴ هزار و ۸۷۲ درصد رسید که ۱۸۰ هزار درصد کمتر از تورم ثبت شده ۴۴۵ هزار و ۴۸۲ درصدی ماه ژوئن بود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر