بازدید 5428

تظاهرات ضد نژادپرستی به پرتغال رسید

صدها تن از مردم شهر "لیسبون" پایتخت پرتغال جمعه شب در اعتراض به کشته شدن "برونو کاندی" بازیگر سیاه‌پوست توسط یک سفید پوست، در یکی از میدان‌های اصلی این شهر دست به تظاهرات ضد نژاد پرستی زدند.
کد خبر: ۹۹۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳ 01 August 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، کاندی پایان هفته جاری به ضرب گلوله یک سفید پوست در یکی از خیابان‌های شلوغ شهر لیسبون هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

براساس گزارش پلیس پرتغال، کاندی ۳۹ ساله که اصالتا اهل گینه بیسائو در آفریقا بوده است، چندین بار در منطقه آونیدا دِ موسکاویدِ" در ۱۰ کیلومتری شهر لیسبون از سوی یک مرد سفیدپوست ۸۰ ساله هدف گلوله قرار گرفته بوده است.

براساس این گزارش فرد مظنون به قتل این سیاه پوست بازداشت و در انتظار دادگاه است.

آژانس پلیس جنایی پرتغال (PJ) تاکنون به انگیزه حمله این سفیدپوست و کشتن کاندی هیچ اشاره‌ای نکرده است.

خانواده این بازیگر سیاهپوست در اطلاعیه‌ای بامداد شنبه اعلام کردند که فرد مظنون سه روز پیش از به قتل رساندن فرزندانشان، وی را تهدید به قتل کرده و از تعبیرات نژادپرستانه علیه وی استفاده کرده بود.

صوفیا رودریگز معترض ۳۲ ساله یکی از افراد شرکت کننده در این اعتراضات است که با حالت خشم می‌پرسد: چرا ما اینجا هستیم و نمی‌توانیم در صلح و آرامش زندگی کنیم؟ ما کار می‌کنیم و مالیات می‌دهیم، اما چرا همیشه سیاه‌پوستان را می‌کشتند.

معترضان به نژادپرستی در پرتغال، در این تظاهرات مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از شیوع کرونا، ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، دست‌نوشته‌هایی با عبارت «عدالت» و «نژادپرستی می‌کُشد» در دست داشتند.

قانون‌گذاران گینه بیسائو اعلام کردند که قتل کاندی با انگیزه نژادپرستی صورت گرفته است، به همین خاطر آنها یک هیأت را برای مشخص شدن این حادثه راهی پرتغال خواهند کرد.

کشته شدن کاندی در لیسبون، بار دیگر موضوع نژادپرستی در پرتغال از جمله اختلافات با پلیس این کشور را مطرح کرده است.

"ادواردو هنریکس" معترض ۶۵ ساله معترض دیگری است که به رویترز گفته است:از مسئولان گرفته تا در زندگی عادی، پرتغال هنوز هم یک کشور نژادپرست است.

براساس گزارش رویترز، شورای اروپا در سال ۲۰۱۸ در گزارشی اعلام کرد، شکایت‌های زیادی از خشونت نژادپرستانه توسط پلیس پرتغال دریافت کرده است.

سال گذشته نیز دادگاهی در پرتغال، هشت افسر را به خاطر ربودن و ضرب و جرح ۶ جوان از منطقه سیاه پوست در اطراف لیسبون گناهکار شناخت.

در اطراف لیسبون، محله‌های فقیرنشین زیادی وجود دارد که ساکنان آن را مهاجران آفریقایی مستعمرات پیشین پرتغال تشکیل می‌دهند.

پیش از کشته شدن کاندی در لیسبون، به دنبال کشته شدن فلوید بدست درک شاوین افسر پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس که ۲۶ می (۶ خردادماه) روی داد، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای جهان شامل آلمان، فرانسه، بلژیک، هلند شاهد تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است.

افسر پلیس پس از بازداشت فلوید، زانویش را روی گردن وی نهاد و به با وجود مشاهده مشکل فلوید برای نفس کشیدن، زانویش را بر گردن او فشار داد.

فلوید براثر شدت جراحات وارده در بیمارستانی در آمریکا جان سپرد و در پی مرگ وی، موجی از اعتراض های گسترده این کشور و سراسر جهان را فراگرفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار