بازدید 21574
پیمانه اقتصادی

۵۰ میلیون تومان مالیات برای خانه خالی / دلار در یک هفته چقدر گران شد؟ / ابتکار یک خودروساز در برق‌رسانی به منازل / تجارت ۱۴ میلیارد دلاری ایران در فصل بهار با کدام کشور‌ها بود؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط آزاد بورس‌های جهانی بعد از سخنرانی ترامپ، دلار در بازار جهانی در سرازیری، کرونا شدیدترین رکود تاریخ آمریکا را رقم زد و سود دلالان و تولیدکنندگان مواد اولیه در آشفته‌بازار خودرو را در بر دارد.
کد خبر: ۹۹۳۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 31 July 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سقوط آزاد بورس‌های جهانی بعد از سخنرانی ترامپ، دلار در بازار جهانی در سرازیری، کرونا شدیدترین رکود تاریخ آمریکا را رقم زد و سود دلالان و تولیدکنندگان مواد اولیه در آشفته‌بازار خودرو را در بر دارد.

۵۰ میلیون تومان مالیات برای خانه خالی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با تغییراتی که در قانون و پیش نویس اتفاق افتاده، مالیات بر درآمد اجاره برای سال اول شش برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر در نظر گرفته شده است. به نقل از صداوسیما، مهدی طغیانی در ارتباط تصویری با بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: بر اساس متوسط درآمد ماهیانه برای ارزش اجاره خانه در شهر تهران حدود ۵۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است که مالیات آن طبق ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم حدود ۸ میلیون و سیصد هزار تومان که در سال اول حدود ۵۰ میلیون تومان و در سال دوم یکصد میلیون تومان و در سال سوم یکصد و پنجاه میلیون تومان می‌شود. او گفت: افرادی که خانه خالی داشته باشند، بر اساس تقسیم منطقه و ارزش اجاره ملک و محاسبه مالیات بر درآمد اجاره، به طور میانگین در سال اول حدود ۵۰ میلیون تومان بابت خالی نگه داشتن ملک پرداخت می‌کنند که ماهیانه چهار و نیم میلیون تومان دریافت خواهد شد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه این مبالغ بستگی به توافق بین دولت و مجلس دارد افزود: بر اساس نظر سازمان امور مالیاتی که در برگشت طرح قبلی به کمیسیون اقتصادی مؤثر بود، با بالا رفتن مبالغ، موضوع شکایت، دادرسی و دشواری وصول موجب می‌شد طرح قابلیت اجرا پیدا نکند. طغیانی درباره اجرایی کردن طرح توسط دولت گفت: در موضوع اجرا، از ابتدا با وزارت راه و شهر سازی توافق داشتیم و این طرح با روش خوداظهاری قابل اجراست.

دلار در یک هفته چقدر گران شد؟

در هفته‌ای که گذشت، شاهد ثبات نسبی شاخص ارزی در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور بودیم، به گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ ۲۰۳۰۰ تومان در ابتدای هفته فروخته شد که در نهایت با رشد ۵۰۰ تومانی در شش روز کاری، به رقم ۲۰۸۰۰ تومان رسید. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به ۲۳۳۰۰ تومان در روز شنبه فروخته شد که با رشد ۵۰۰ تومانی در آخرین روز هفته به رقم ۲۳۸۰۰ تومان رسید.

دلار در بازار جهانی در سرازیری

عملکرد شوکه کننده اقتصاد آمریکا، دلار را بار دیگر عقب راند. همان طور که انتظار می رفت، سه ماهه دوم امسال شاهد ثبت پایین ترین رشد فصلی ثبت شده در تاریخ آمریکا تاکنون بود و طبق اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، نرخ رشد اقتصادی این کشور منفی ۳۲.۹ درصد اندازه گیری شده که این رقم ۲۴.۵ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۲.۲ درصد بیشتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

اولریخ لویشتمان، استراتژیست ارزی در "کامرتس بانک"  گفت: چشم انداز دلار با توجه به خبرهای نه چندان مطبوع از اقتصاد آمریکا خیلی روشن نیست و همین مساله فشار عرضه روی دلار را سنگین کرده است. تا زمانی که شیوع کرونا به مرحله کنترل نرسد بعید است دلار به روزهای اوج خود در معاملات بازگردد. 

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۹۲.۸۹۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد. 

کرونا شدیدترین رکود تاریخ آمریکا را رقم زد

به دنبال بسته شدن کسب و کارهای سرتاسر آمریکا به دلیل پاندمی کرونا و خانه‌نشین شدن میلیون‌ها آمریکایی، کاهش رشد اقتصادی آمریکا در بهار سال جاری با بیشترین سرعت ممکن رخ داده است. به گزارش ایبِنا از نیویورک تایمز، براساس اعلام وزارت تجارت آمریکا، تولید ناخالص داخلی ـ که گسترده‌ترین معیار کالاهای تولیدی و خدمات ارائه شده محسوب می‌شود ـ در سه ماهه دوم سال جاری ۹.۵ درصد کاهش یافته است. همچنین بر مبنای سالانه که روش استاندارد گزارش داده‌های اقتصادی سه ماهانه محسوب می‌شود، تولید ناخالص داخلی آمریکا با نرخ ۳۲.۹ درصد ریزش کرده است. این فروپاشی اقتصادی از حیث سرعت بی‌سابقه و از حیث شدت نفس‌گیر بوده است، حال آنکه تنها نمونه‌های قابل مقایسه در تاریخ مدرن آمریکا به رکود بزرگ و همچنین رکود پس از جنگ جهانی دوم مربوط می‌شود که هر دو مورد پیش از ظهور آمار اقتصادی نوین رخ داده‌اند.

رکود جاری آمریکا برخلاف نمونه‌های گذشته، نتیجه تصمیمی آگاهانه مبنی بر تعلیق فعالیت‌های اقتصادی به منظور تحدید شیوع کرونا بوده است؛ کنگره آمریکا به منظور سرپا نگه داشتن خانواده‌ها و کسب و کارها، تحدید خسارت بلندمدت و بسترسازی برای احیای سریع، تریلیون‌ها دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرد. این طرح در ابتدا جواب داد اما در هفته‌های اخیر شمار موارد ابتلا در بسیاری از بخش‌های کشور اوج گرفت و نگرانی‌ها را مبنی بر تعطیلی دوباره کسب و کارها و رکودی به مراتب شدیدتر افزایش داد. شمار آمریکایی‌هایی که برای استفاده از مزایای بیکاری درخواست داده اند، هفته گذشته در مجموع به ۱.۴۳ میلیون تن رسید. این نوزدهمین هفته متوالی بود که این آمار از یک میلیون نفر تجاوز کرده است؛ رقمی که تا پیش از پاندمی به گوش هیچ کس هم نخورده بود. بر اساس داده‌های اداره آمار آمریکا، متقاضیان جدید استفاده از طرح کمک بیکاری پاندمی که یک برنامه دولتی با هدف تحت پوشش قرار دادن کارگران خویش فرما و افرادی است که تحت پوشش مزایای سنتی بیکاری قرار نگرفته اند، به ۸۳۰ هزار نفر رسیده که البته نسبت به مجموع ۹۷۵ هزار نفر در هفته گذشته کاهش پیدا کرده است.

سقوط آزاد بورس‌های جهانی بعد از سخنرانی ترامپ

بلومبرگ: رییس جمهوری آمریکا در اظهاراتی جنجالی خواهان به تعویق افتادن تاریخ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل آن چه وی آن را غیر قابل اطمینان بودن نتایج آرای صندوق های پستی خوانده، شده است. از طرف دیگر اما نانسی پلوسی- رییس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به اظهارات ترامپ گفته است اختیار تصمیم گیری در خصوص تاریخ انتخابات بر عهده کنگره است و انتخابات در تاریخ مقرر خود برگزار خواهد شد.

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها ریزشی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۸۶ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۳۱۱.۷۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۹ درصد کاهش تا سطح ۳۲۴۵.۸۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۴۵ درصد صعود در سطح ۱۰ هزار و ۵۹۰.۴۸ واحدی بسته شد. 

همچنین در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۳۱ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۱۲۹.۲۶  واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۳.۴۵ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۸۳۵.۲۸ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با ریزش ۲.۱۳ درصدی در سطح ۴۹۲۸.۹۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۹۱ درصد پایین رفت و به ۷۲۴۶.۴۰ واحد رسید.

در معاملات بورس‌های آسیا نیز شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۲۶ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۳۳۹.۲۳ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۶۹ درصد پایین رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۷۱۰.۵۹  واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۰.۴۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۶۵۶.۱۵ واحد بسته شد.

ابتکار یک خودروساز در برق‌رسانی به منازل

آئودی در حال تحقیق در مورد امکان استفاده از وسایل نقلیه برقی برای تامین برق مورد نیاز منازل است. این شرکت اعلام کرد که افزایش روزافزون توجه مردم به خودرو‌های برقی به این معناست که می‌توان از آنها به‌عنوان باتری‌های قابل‌حمل که امکان پشتیبانی از شبکه‌ها را خواهند داشت، استفاده کرد. افزایش تقاضا معمولا با کاهش عرضه همراه است و در بخش‌هایی از اروپا که آفتاب مناسبی ندارند می‌توان از خودرو‌ها به‌عنوان جایگزین منابع برقی خورشیدی استفاده کرد. از این روش شارژ که به آن شارژ دو طرفه اطلاق می‌شود، می‌توان از خودرو به‌عنوان یک منبع تغذیه برای رساندن برق به شبکه خانگی استفاده کرد. مارتین رم، مدیر این پروژه در آئودی گفت: «شرکت به دنبال راه‌هایی برای ایجاد دسترسی بهتر به این امکانات است. باتری آئودی ایی-ترون می‌تواند مستقل برق مورد نیاز یک خانواده را برای یک هفته تامین کند.» /دنیای اقتصاد

تجارت ۱۴ میلیارد دلاری ایران در فصل بهار با کدام کشور‌ها بود؟

ایران در سه ماهه نخست امسال رقمی معادل ۶.۴ میلیارد دلار صادرات و ۷.۶ میلیارد دلار واردات داشته که بر این اساس رقم کل تجارت در فصل بهار به ۱۴ میلیارد دلار رسیده است. صادرات ایران در فصل بهار ۹۹ به ۶.۴ میلیارد دلار رسید که این رقم ۴۴ درصد از صادرات ۱۱.۴ میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل کمتر است. صادرات ایران از نظر وزنی نیز در بهار سال ۹۸ رقمی معادل ۴۰.۰ میلیون تن بود که نسبت به مدت زمان مشابه امسال این رقم به ۲۱.۹ میلیون تن بیشتر بوده است. مقایسه این دو رقم حاکی از کاهش ۴۵.۱ درصدی صادرات ایران از نظر وزنی طی فصل بهار ۹۹ است.

صادرات ایران طی این مدت به چین یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار، به عراق یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون دلار، به امارات ۹۷۰ میلیون دلار، به افغانستان ۵۰۰ میلیون دلار و به ترکیه ۲۵۰ میلیون دلار بوده است؛ بنابراین، چین سهمی ۲۸.۹ درصدی از کل صادرات ایران طی سه ماهه نخست امسال داشته و به ترتیب سهم کشورهای عراق، امارات، افغانستان و ترکیه از کل صادرات ایران برابر با ۲۳.۴ درصد، ۱۵.۲ درصد، ۷.۸ درصد و ۳.۹ درصد بوده است. همچنین ایران طی این مدت، واردات ایران ۷.۶ میلیارد دلار بوده که نسبت به واردات ۱۰.۴ میلیارد دلاری مدت مشابه سال قبل ۲۶.۸ درصد کاهش داشته است. با این حال از نظر وزنی واردات ایران طی این مدت رقمی معادل ۸.۹ میلیون تن بوده که تنها ۰.۸ درصد از مدت زمان مشابه سال قبل کمتر است. ایران در سه ماهه نخست سال ۹۸ رقمی معادل ۹.۰ میلیون تن کالا وارد کرده بود.

پنج مقصد عمده واردات کالای ایران نیز کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و روسیه بوده‌اند. صادرات چین به ایران طی این مدت بالغ بر یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار بوده است. همچنین واردات ایران از امارات برابر با یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، از ترکیه ۸۲۰ میلیون دلار، از هند ۵۳۰ میلیون دلار و از روسیه ۴۲۰ میلیون دلار بوده است. بر این اساس و به ترتیب سهم کشورهای چین، امارات، ترکیه، هند و روسیه از کل واردات ایران در فصل بهار به ترتیب برابر با ۲۵.۴ درصد، ۲۲.۳ درصد، ۱۰.۷ درصد، ۶.۹ درصد و ۵.۵ درصد بوده است. براساس این گزارش متوسط قیمت صادرات کالاهای تجاری ایران طی سه ماهه نخست امسال ۲۹۰ دلار برای هر تن بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۲.۱ درصد افزایش را به ثبت رسانده است. با این حال متوسط قیمت واردات کالاهای تجاری ایران در بهار ۹۹ برابر با ۸۵۴ دلار به ازای هر تن بوده که ۲۶.۲ درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال ۹۸ است. میانگین قیمت هر تن کالای وارداتی ایران در  سه ماهه نخست سال ۹۸ برابر با یک هزار و ۱۵۷ دلار بود. /ایبنا

سود دلالان و تولیدکنندگان مواد اولیه در آشفته‌بازار خودرو

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان گفت: وضعیت بازار خودرو به‌ ویژه تاکید شورای رقابت بر تداوم شیوه قیمت‌گذاری دستوری خودروها، سبب شده تا دلالان و تولیدکنندگان مواد اولیه داخلی بیشترین سودها را از این آشفته‌بازار کسب کنند. محبی‌نژاد گفت: فقط دو راهکار برای تنظیم بازار خودرو و ایجاد تعادل در آن وجود دارد که نخستین آنها، تعمیم قیمت‌گذاری دستوری به کل زنجیره تامین است. اگر سیاست‌گذار اصرار بر تداوم این شیوه قیمت‌گذاری دارد، باید به همان شیوه مواد اولیه فولاد، پتروشیمی، مس و... و همچنین خدمات تولید خودرو و قطعه قیمت‌گذاری شده و به همان نسبت نرخ ارز تعدیل شود. علاوه بر موارد اولیه خارجی که مستقیم متاثر از نرخ ارز است، تولید مواد اولیه داخلی نیز عمده از سوی شرکت هایی انجام می‌شود که بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بورس عرضه شده و بر مبنای نرخ فوب (FOB) خلیج فارس منهای پنج درصد قیمت‌گذاری می‌شوند.

محبی‌نژاد ادامه‌ داد:‌ بر این اساس وقتی نرخ ارز افزایش می‌یابد قیمت مواد اولیه داخلی نظیر مس، فولاد، محصولات پتروشیمی و غیره نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. وی تاکید کرد:‌ ارائه چنین فرمولی برای قیمت‌گذاری مواد اولیه که رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد، سیاست‌گذاری غلطی است. /ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
برای حل مشکل مسکن این طرح کافی نیست مهمترین نکته قیمت زمین هست . مثل سایر کشورها میشه مالکیت زمیین رو از آپارتمان جدا کرد و زمین اجاره 99 ساله یا 49 ساله دولت باشه و به این شکل هزینه ساخت به شدت پایین میاد . محدودیت زمین هم که نداریم واقعا چرا همت انجام کارهای بزرگ رو ندارید
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
طرح های آبکی
ناشناس
| Australia |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
سایر کشورها؟ یا فقط چین!! در ضمن شما با یک شرکت ساخت و ساز چینی تماس بگیر و بپرس که چثدر دولتش داره بابت کرایه زمین میگیره، بطوری که کمر این شرکتها رو شکونده و ضررده شدن چون درصد بسیار بالایی از پول خونه به جیب دولتش داره میره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
احتمال دارد برخی افراد و صاحبان خانه خالی فریب دهند . از طریق موبایل هم قطع موبایل وی و کنترل حساب ها هم اقدام شود.
با سلام وتبریک عید قربان،متاسفانه علی رغم توصییه رهبر بعنوان سال جهش اقتصاد وتولید،متاسفانه از روزی ک سرپرسرست جدید صنعت منصوب شده شاهد تشدید رفتارهای اقتصادی غلط زیادی هستیم طاهرا دولت تمایل داره هزینه خود رو از پتروشیمی و فولاد در بیاره بهمین خاطر چشم بر روی هرگونه گران فروشی و تبانی بسته،فقط یادتون باشه با این رفتار غلط وزارت سمت سود ب جزدلالان و ی عده کارمند دولت نصیب دیگران نشده ، وتولید کنندگان بازندگان اصلی امسال هستند و در پاییز خواهیم دید چ حجم زیادی از کارگاه بیکار وکارگرانشان ب صف افرادثبت نامی حقوق بیکاری می پیوندن.
این طرح افزایش مالیات ۵۰ میلیونی بر خانه های خالی ارزش و منافعی برای مردم و سازندگان و انبوه سازان ساختمانی ندارد . هر وقت توانستید انبار و پارگینگ خودرو سازها که پر از خودرو شده است تخلیه و به مردم با قیمت معقول تحویل دهید انوقت این طرح هم قابل اجرا خوا۶د بود . با فشار بر سازندگان ساختمان ها و افزایش مالیات دیگر رغبتی بر ساخت ساختمان وجود نخواهد داشت و همین بخش هم با رکود خواهد بود . فکر کنم هر جا دولت و مجلس به حریم مالی و سیاسی و فکری و عقیدتی مردم نزدیک و محدودیت قایل شد همانجا خرابتر شده است . این نقدینگی بسرعت برق دوباره سر از زمین . غرفه . بازار طلا و ارز خواهد رفت . بیایید کشور را با تجربه دول پیشرفته اداره کنید . بیایید در حوزه اقتصاد با روش علوم اقتصادی و در حوزه سیاسی با دمکراسی و در حوزه فرهنگی بدون چماق باشد .
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
عزیز جان اینجا روسیه عهد استالین نیست قیمت هر کالایی را عرضه کننده تعیین می کند میتونی بخر نمیتونی نخر بنا نیست هر کس مالک هر چیز باشد
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
خب طرف یه سال نگه میداره 50 تومن هم میذاره روش. در حالت کلی رو قیمت فعلی همه خونه ها 50 تومن هم اضافه میشه
طرحهای مسکن دولتهای ایران همگی بوی دلالی و واسطه گری میدهند
هیچکدام برای حل مشکلات مردم نیست
فردا بورس رنگ خون خواهد گرفت
پاسخ ها
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
از اول سال داري همينو ميگي خيليا سودشونم کردن رفتن تو موندي و رنگ خونت. اينهمه وقت که برا سمپاشي بورس گذاشتي کاش برا دلار هم ميزاشتي...
مالیات برنامه های خالی:مشکل طرحهای مثلا عدالت محور این است که یا اجرائی نمیشوند ویا در اجرا سر و ته آن را میزنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
عجب عدالت محوری شمامعنی عدالت رامیدانی؟ یااینکه عدالت ازنظرشماآنستکه حاصل زحمات دیگران برای ماوشما باشد
خدا رو شكر كه دلار جهاني رو به افول است والا نميدونم الان در ايران چند بود؟
دولت نفت رو از دست داد به خاطر تحریم ها متاسفانه با سو تدبیر کشاندن بی حساب و کتاب مردم به بورس و سهام های بادکرده رو بشون انداخت کاری کرد که بورس رو هم از دست بده چقدر یه نفر باید بی تدبیر باشه که قدر این مردمی که هزاران میلیارد سرمایه رو آوردن به بورس ندونه
با این تصمیم مالیات خدا رحم کند به مستاجرها و خریداران مسکن؟؟!! همه هزینه از خریدار دریافت خواهد شد.ضمنا" از فردا دلار و طلا غوغا خواهند کرد؟؟!! وقتی بدون فکر و یهوی طرحی مطرح و اجرائی شود؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
برنامه همین است بهم ریختن اقتصادومسکن حالاببینیدبیکاری درحوزه ساخت وسازوصنایع مربوطه چه خواهدکرد
با این تصمیم مالیات خدا رحم کند به مستاجرها و خریداران مسکن؟؟!! همه هزینه از خریدار دریافت خواهد شد.ضمنا" از فردا دلار و طلا غوغا خواهند کرد؟؟!! وقتی بدون فکر و یهوی طرحی مطرح و اجرائی شود؟!!
به بهانه قیمت مسکن دست در جیب مردم نکنید .
در حالی که هر روز شاهد کاهش ارزش پول ملی یا تورم هستیم رها کردن بخش های مخرب اقتصادی مانند ارز و سکه و ایجاد انواع مالیات های سنگین همزمان با افزایش چند برابری مصالح و دیگر هزینه‌های ساخت تولید در این بخش را نابود می کند
اخوی این ارقام نجومی را بستی به ناف پر یا خالی بودن خانه ،فکر میکنی مالک دست روی دست می گزارد و این ارقام را می پردازد؟از فردا خدمتی به خدمات اضافه می شود ،تامین مستاجر صوری با اجاره نامه رسمی کد رهگیری دار
پاسخ ها
ناشناس
| Ukraine |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
با این اعداد و ارقام فقط فکر میکنی به یه کد رهگیری بسنده میکنن ؟ یه طرح میزارن مردم خونه های خالی رو معرفی کنن انواع و اقسام گزینه ها رو دارن . شما خیلی ساده ای که فکر میکنی میتونی سر دولت کلاه بزاری
رضا
| Switzerland |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
برادر بی اطلاع چیزی که فراوان است ادم الاف است که سرایدار خانه خالی و مستاجر صوری ان شود تو خوش خیال یا ساده لوحی
۵۰ میلیون تومان مالیات برای خانه خالی

عمده خانه های خالی متعلق به بنیادها و نهادها و ارگان هایی است که مجلس و دولت ،قدرتی در برابر آنها ندارد !!
الباقی نیز متعلق به بانکها و موسسات مالی دولتی است که حسابش مشخص است !
بنابراین بهتر است وقت خودتان را هدر ندهید و برای پر کردن اوقات فراغتتان در مجلس یک بازی دیگر پیدا کنید !
من تا پارسال غم مسکن داشتم ولی الان غم خرید خوراک است.قیمتها چنان بالا رفته که دیگه ما به مستاجری ولی عدم غم نان راضی شدیم.
از فردا بازار قراردادهای اجاره تقلبی رونق خواهد گرفت.....
ما همگی از ملت و دولت استاد دور زدن قانون . و... هستیم.....
سلام
به جای مالیات از خانه محقر یک آدم زحمتکش ؛ پنت هاوس ها در ترکیه و امارات هستند را مصادره کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
چاکریم دایی جون.اونوقت چه جوری زورشون میرسه که توی ترکیه و امارات اعمال نفوذ کنن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
آدم زحمتکش مگه چندتا خونه داره که خالی هستند و احتکار کرده و به کسی هم اجاره نمیده؟
اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۹ درصد کاهش تا سطح ۳۲۴۵.۸۰ واحدی پایین رفت,اینو تیتر زدید سقوط آزاد!!!به صورت نرمال روزانه از این بیشتر نوسان داره،الان مثلا داره اقتصاد غرب به فروپاشی میرسه ؟جالبه که چند تا خبرگزاری همینو تیتر کردند همزمان،مبادا فگر کنید خبر سفارشی کار شده
مسکن مثل طلا، سکه و دلار سرمایه مردم است. اگر افرادی که این سرمایه را دارند تحت فشار قرار گیرند آن را می فروشند و به سکه و طلا می دهند. شرط ان است که دربخش مسکن دولت چنان سرمایه گذاری کند و تحویل دهد که امکان فروش واحدهای واگذاری وجود نداشته باشد. به کسانی مسکن بدهد که حداقل تا 30 سال امکان فروش و دلالی نداشته باشد. البته هر مسکنی باید مالیاتی داشته باشد که در زمان فروش قابل قابل اخذ باشد و اگر مازاد بر یک واحد مسکونی شخصی باشد در آن صورت متفاوت محاسبه و اخذ شود. الان ادارات دارایی در اخذ مالیات های مرسوم مشکل دارند چه برسد به شناسایی واحدهای خالی. بی تدبیری می تواند بحرانهای جدیدی را رقم بزند.
پاسخ ها
رضا
| Switzerland |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
برادر متاسفانه به این فکر نمی کنند که اگر پول مردم از بخش مسکن خارج شود چه می شود.۴۱ سال هم کشور را اینگونه اداره کرده اند اگر مسکن ۱۰۰۰ برابر هم شود مردم می توانند گوشه خیابان چادر بزنند اما اگر دلار ۱۰ برابر شود مردم از گرسنگی می میرند
با این مبلغ دریافت مالیات که بعداز هشت سال معادل قیمت خود واحد مسکونی میشود و اگر جریمه نیز تعلق بگیرد در مدت کمتراز هشت سال طلب سازمان مالیاتی معادل خود واحد مسکونی خواهد شد و دولت باید این واحد های مسکونی را تملک نماید . اگر به این صورت تبدیل به قانون شود مخالف اصول 46 و 47 قانون اساسی خواهد بود .واقعا باید یک سری قوانین واصول ثابت و تغییر نا پذیری در هر کشوری وجود داشته باشد تا مردم بتوانند با تکیه به آنها زندگی بکنند و گرنه بگوییم مالکیت محترم است تا هر وقت که ما بخواهیم . ویا مالکیت حاصل کسب و کارمجاز، محترم است ولی تا وقتی که ما بخواهیم . اینطوری سنگ رو سنگ بند نمیشود و هیچکس به یک اطمینانی برای برنامه ریزی آینده ی کار وزندگیش نمیرسد .
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
قراراست ازکره شمالی ، شمالی ترشویم شماازمالکیت وسرمایه میگوئی ؟
با این طرح مجلس محترم یاد ضرب المثلی افتادم به یکی گفتند برو کلاه بیاور رفت و سر را هم با کلاه آورد.من قویا آرزومندم اقدامات احساسی جای عقل و دور اندیشی را نگیرد .بنده با حاصل کار یک عمرم واحدی را چند ماه پیش برای فرزند جوانم خریداری کرده ام تا بعد از ازدواج در آنجا زندگی کند وحالا واقعا برای تامین تجهیزات داخلی آن هم هیچ اندوخته ای نمانده و باید بتدریج تهیه کنم . تمایلی هم برای استقرار مستاجر حتی برای مدت کوتاه ندارم چون هزینه تعمیر و دردسر های مربوط به آن بسیار بیشتر از دریافتی از مستاجر خواهد بود . آیا باید اکنون نگران مالیات کمر شکن باشم.
پاسخ ها
علی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
کاش ما هم از این باباها داشتیم
تابناک عزیز،
اعلام میزان گران شدن دلار در هفته اخیر، چه دردی از ما دوا میکند؟ چرا نمک به روی زخم مردم می پاشید؟ بجای این حرفها، عوامل اصلی و پشت پرده گرانی ارز را محاکمه و مجازات کنید
به بهانه قیمت مسکن میخوان بازم از مردم پول بگیرن کسری بودجشون رو جبران کنن.
بدون شک سودهای باداورده روزانه ۴-۵ درصدی بورس نورچشمی عامل اصلی رشدشدیدنقدینگی وافزایش تورم و متلاطم شدن بازارهای رقیب مثل ارز وطلا وخودروومسکن است
والبته این وسط تنهاجاییکه ازاین رشد غیرعادی منتفع نمیشه تولید هست یک عده طمعکار که عمدتا ازرانت برخوردارهستند بخاطرهمین سوداوری بی منطق وبرای پرکردن جیبهایشان دربورس سرمایه گذاری میکنند ودولت هم چشمانش رابرتبعات مخرب این رشد نامعقول وغیرطبیعی بسته وفقط دنبال منافع خودشه
تازمانیکه رشدبی دلیل وغیرمنطقی بورس ادامه داشته باشد رشد نقدینگی وتورم وحشتناک ادامه خواهدداشت
یکی از مسخره ترین دلایل همین گرفتن مالیات از خانه های خالی است مگر با گرفتن مالیات میشود قیمت خانه را کنترل کرد؟
بهتر است دولت رک و پوست کنده بگوید پول لازم داریم و میخواهیم از مردم بگیریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
بابا این ها که کار بلد نیستند
ساخت و ساز هم که نمیکنن
یک جوری باید از مردم پول بگیرن
حالا الان بهشون بگی فلان بانک 2000 تا ملک داره
براشون مهم نیست
پدر و‌مادری در زمان‌ حیات خود خانه را به اسم بچه هاشون‌ کردن تا عدالت را بین بچه هاشون رعایت کرده باشند و‌الان یکیشون‌ فوت کرده و‌دیگری در آن خانه که دست رنج یک‌عمر زندگی و‌کار و تلاش است زندگی می‌کند. حالا از اینا میخواهید مالیات بگیرید یا بچه ها از مادر ۹۰ ساله شون اجاره بگیرند!!
معیار خالی بودن‌خانه چیست؟
اگر پسری برای مادرش یک‌ خانه خریده و‌ به اسم خودش است چکار کنه مالیات بده یا با مادرش قرارداد اجاره ببنده!؟؟؟ اینقدر کیلویی تصمیم‌نکیرید!
من امروز به بنگاه زنگ زدم قيمت ٢ ميلياردي ملكم را به ٢،١ افزايش دادم اگر تا سال ديگر هم مشتري نيامد ٢،٢ ميشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
حاجی ۲ میلیارد که دیگه پوخ هم نیست چه برسه به پول.حیف زمین که حرف ۲ میلیارد رو براش زدی
اگر ساخت وساز مسکن بیشتر شود عرضهء مسکن زیاد میشود .اگر عرضه مسکن زیاد و زیادتر شود میتوان امیدوار بود که قیمت آن پایین بیاید و انشااله همه صاحب مسکن شوند . موتور ساخت مسکن در سالهای اخیر خریدهای سرمایه ای بود . شما با مالیاتهای کلان این موتور را از کار خواهید انداخت .مگر اینکه از یه طرف مالیات ببندید و از طرف دیگه زمینه افزایش قیمتهارا فراهم کنید تا خریدهای سرمایه ای کم نشه . به نظر بنده فقط باید ساخت وساز را تشویق کرد حتی اگر برای خریدهای سرمایه ای باشد بهتر از تعطیل شدنش است . ساخت و ساز باید بیشتر و بیشتر شود چون کل اقتصاد را به حرکت در می آورد . سرکوبش نکنید بزارید بسازند.اهداف کوتاه مدت نبایدصدمه ای به اهداف بلند مدت بزند.
پاسخ ها
شهاب
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
باشه دلال جون مد نظر قرار میدیم
پیشنهاد میشود دولت خانه های خالی را به قیمت تیرماه از مردم بخرد و در ازای آن بجای پول ،طلا به قیمت تیرماه برداخت کند . و خانه های خالی را به حائزین شرایط به اجاره به شرط تملیک واگذار نماید.اینطوری نقدینگی سرگردان زیاد نمیشه و سرمایه گذار هم برای حفظ ارزش سرمایه اش بجای مسکن در طلا سرمایه گذاری کرده.
من كه اگه جاي كسي كه اپارتمان دارن باشم سرمايم از اين كشور خارج ميكنم اين كارا باعث خروج سرمايه از كشور توقف ساخت ساز
وبيكاري كارگران وابسته به ان ودر عوض رونق فروش اپارتمان در كشورهاي همسايه ميشود
در کل تابی بگو کشتی اقتصاد به گل نشسته و اقتصاد فروپاشیده !! تو هم مثل من کرکره را بکش پایین برو مسافر کشی !!! مسئولین هم در هر رده برن مسافرکشی و تعطیل کنند مملکت بهتر اداره میشود !!...
من کارمندم -20 سال خانه ندارم -برای خانه های خالی مالیات 100 میلیونی بگیرین !
آیا برای خانه دار شدن من تاثیری داره !
دولت به فکر جیب خودشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با این مالیات سنگین فقط بازار اجاره نامه های صوری و‌دروغین و افزایش قیمت مسکن و دلالی ها را خواهیم داشت و فشار به طبقه متوسط و بازنشستگان که بعد از یک عمر زحمت سرمایه شان به خطر می افتد!
لطفا بیشتر روی این قانون فکر شود ساخت مسکن از رونق میافتد و بیکاری و پولها از کشور خارج میشود یعنی دلار گران میشود برای رونق در دنیا مالیات کاهش میدهند ما برعکس پزوهش های مجلس چکار میکند امید دوارم شورای نگهبان رد کند چون اصلا پخته نیست
ایول. اینجوری دست دلالان و محتکران مسکن کوتاه که چه عرض کنم از بیخ قطع خواهد شد تا اونا باشن مایحتاج ضروری مردم رو احتکار نکنن و باعث گرونی سرسام آور مسکن نشن. تو همین طبقه زیر واحد ما یه واحد الان چند ساله خالیه که مال سازنده ساختمان هست و نه میفروشه نه به کسی اجاره میده. تو بخش خودرو هم باید دست دلالان قطع بشه.
هدف از اجرای این طرح آیا کمک به مردم هست یا جبران کسری های بودجه؟
متاسفانه دولت ما بی توجه به وضعیت مردم از هر طریقی که شده داره کسری ها رو جبران میکنه و به تبعات منفی اون اصلا توجهی نمیکنه و تفکرات بیشتر در لحظه و بصورت مسکنی هست.
منِ کارمند مجموع مالیات هایی که دارم پرداخت میکنم از ارزش افزوده های مضاعف گرفته تا هزینه های طرح ترافیک و خدمات شهری و بیمه تامین اجتماعی که کاش اسمش عدم تامین اجتماعی بود و هزارتا عنوان هزینه دیگه، حدود نصف حقوق دریافتیمو تشکیل میده، دارم پرداخت میکنم.
تمام این هزینه ها علاوه بر ابزار ظالماه ای هست به اسم تورم که هرساله حجم زیادی از دارایی هامون رو با استفاده از این ابزار ظالمانه بصورت مالیات خاموش از دست میدیم.
آیا بریم همه سرمایه هامون رو به طلا و دلار تبدیل کنیم؟
محتکران مسکن در اینجا تحلیل های آبکی میدهند. چون تعداد خانه های خالی خیلی بیشتر از میزان مورد نیاز هست بستن مالیت بر آن ها باعث کاهش شدید قیمت مسکن میشود. ولی مشکل مالیات بر هست که میشود آن را پر جلوه داد. مالیات باید بر همه ی املاک چه پر چه خالی باشد. مثلا در امارات هر سال نیم درصد قیمت ملک را دولت بعنوان مالیات میگیرد. در امریکا بین نیم تا ۳ درصد بر اساس موقعیت متغیر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
در امارات یا آمریکا قیمتهادر طول سالها تغریبا ثابتند اما رونق اقتصادی هست و میتونی با کمی تلاش در امدت را بالا ببری.فکرشو بکن هزینه ثابت ولی در امد قابل افزایش اما اینجا هزینه ها افزایشی شدید ودر امد کاهشی . ببین اصلا قابل مقایسه هست؟ در ثانی اینجا مالیات از همه جا بیشتره تورم هر در صدی که هست به همان میزان مالیات میدیم . چه فرقی میکنه مقدار پولت را کم کنند یا قدرت خریدش را کاهش بدند
چند دسته افراد تو اين مسئله ماليات خانه هاي خالي دارن نظر ميدن. يه دستشون صاحب خونه هايي هستن که به بهانه گران شدن خونه هاي خاليشون رو نميفروشن يا اجاره نميدن و از اين حيص نگرانن .
يه دسته اجاره نشيناي بدبختن که ميترسن پول اين ماليات رو اون صابخونه هاي تماع از حلقوم اينا دربياره.
يه عده هم واقع دلسوزن و از نظر کارشناسي ايرادات اين طرح رو ميگن. (هرچند فکر نکنم اينجا کسي به فکر مردم باشه. اينجا منافع شخصي ارجحيت داره به منافع ملي و مردمي.)
درود برشما سلامت باشید من مستاجرم وکارگر تا دلتون بخواد خانهای خالی زیاد هست خیلی خیل ممنوع متشکریم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار