بازدید 97331

پیام مهم ظریف به پوتین چه بود؟!

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز سه شنبه به مسکو سفر کرد و با مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد؛ سفری که همانطور که وزیر خارجه کشورمان گفت، پیام مهمی از سوی ایران به پوتین داشت؛ پیامی که هرچند محتوای آن مشخص نیست، مورد توجه قرار گرفت و گمانه زنی‌های مختلفی پیرامون آن مطرح می‌شود.
کد خبر: ۹۹۲۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶ 22 July 2020

پیام مهم ظریف به پوتین چه بود!؟

بین الملل تابناک: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز سه شنبه به مسکو سفر کرد و با مقامات ارشد روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد؛ سفری که همانطور که وزیر خارجه کشورمان گفت، پیام مهمی از سوی ایران به پوتین داشت؛ پیامی که هرچند محتوای آن مشخص نیست، مورد توجه قرار گرفت و گمانه زنی‌های مختلفی پیرامون آن مطرح می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص پیامی که از روحانی برای پوتین می‌برد توضیحی نداد و گفت: اگر قرار بود در تلویزیون عنوان شود که در تهران گفته می‌شد.

ظریف همچنین در توییتر نوشت: «در مسکو پیام مهمی را به رئیس جمهور پوتین ارائه کردم. گفتگوهای مفصل با وزیر امور خارجه لاوروف درباره همکاری دوجانبه و هماهنگی منطقه‌ای و جهانی داشتیم. درباره برجام و نیاز به پایبندی به حقوق بین‌الملل دیدگاه یکسانی داریم. توافق کردیم که توافقنامه بلندمدت همکاری جامع راهبردی را نهایی کنیم.»

در همین راستا، وزیر خارجه ایران در سفر خود به مسکو، از تمدید قرارداد ۲۰ ساله ایران و مذاکره بر سر آن سخن گفت. لذا، دور از انتظار نیست که پیام مهم ظریف به پوتین این باشد که ایران قصد دارد از «راهبرد اضطرار» در روابط به روسیه به سمت «راهبرد اتحاد» گام بردارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان سفرش به مسکو درباره گفتگوهایش با سرگئی لاوروف، همتای روس که به درازا کشید و در شام کاری ادامه یافت و همچنین دیدارش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور ‌روسیه در جمع خبرنگاران عنوان کرد: یکی از مهمترین موضوعات این سفر، بحث برجام و سیاست های آمریکا درباره برجام و موضع گیری بسیار مناسب روسیه در این زمینه بود.

وی یادآور شد: البته ما بحث های دوجانبه داریم. با توجه پایان یافتن قراردادی که داریم، بحث تمدید یا نوشتن قرارداد جدید براساس وضعیت موجود و با یک نگارش جدید مطرح است؛ با توجه به اینکه رابطه امروز ما با فدراسیون روسیه بسیار گسترده تر و قوی تر از رابطه ای است که ۲۰ سال پیش داشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا صرف تمدید اتوماتیک آن قرارداد، به نظر ما نه با واقعیات کنونی بین المللی سازگار است و نه با نوع روابط کنونی ما.

ظریف گفت: توافق کردیم تلاش کنیم تا قبل از رسیدن به آن تاریخ قرارداد جدیدی داشته باشیم.

وزیر خارجه افزود: مسائل منطقه ای از جمله سوریه، افغانستان و یمن موضوعاتی است که برای ما بسیار با اهمیت است و فرصت کردیم در این خصوص گفت وگو کنیم.

وی با بیان اینکه سفر فشرده بسیار خوبی بود، درباره دیدارش با پوتین نیز بیان کرد: گفت و گو با آقای پوتین و انتقال پیام هم طولانی و هم بسیار مفید بود و پیگیری آن با آقای لاوروف هم بسیار خوب بود.

پیام ظریف به پوتین چه بود؟

همانطور که گفته شد جزئیاتی از محتوای پیام مهم ظریف به پوتین منتشر نشده است. با این حال، فرضیات و گمانه زنی هایی را می توان طرح کرد.

پیامی برای خروج از راهبرد اضطرار

پس از تصویب پیش نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، بسیاری از تحلیلگران از چرخش راهبردی ایران به شرق سخن گفته اند و برآنند که ایران به دنبال اتحاد بلند مدت با بازیگرانی همچون روسیه و چین است.

در همین راستا، وزیر خارجه ایران در سفر خود به مسکو، از تمدید قرارداد ۲۰ ساله ایران و مذاکره بر سر آن سخن گفت. لذا، دور از انتظار نیست که پیام مهم ظریف به پوتین این باشد که ایران قصد دارد از «راهبرد اضطرار» در روابط به روسیه به سمت «راهبرد اتحاد» گام بردارد و بر اساس آن، ایران دیگر روابط خود با روسیه را صرفا به مواقع اضطرار و نیاز محدود نخواهد کرد و از چشم اندازی بلندمدت به روابط نگاه خواهد کرد. در واقع، براساس این فرض ایران به مسکو این پیام را منتقل کرده که آماده توسعه روابط با روسیه در تمامی ابعاد است.

سوریه

فرض دیگر احتمالا به سوریه مربوط می شود‌. به ویژه در رابطه با نیات دو کشور در بحران سوریه.

برخی تحلیل گران معتقدند توافق نظامی اخیر میان ایران و سوریه موجب نگرانی روس ها شده است؛ مساله ای که البته واکنشی از سوی مقامات روسیه به همراه نداشته است. احتمال می رود ایران پیامی در رابطه با این توافق به روسیه منتقل کرده است. پیامی در راستای کاهش اختلافات یا بدفهمی های احتمالی.

در همین راستا، لاوروف در دیدار با ظریف درباره اظهارات بولتون در کتابش مبنی بر اینکه پوتین گفته که روسیه به حضور ایران در سوریه نیاز ندارد، گفت: «گمان می‌کنم که آقای بولتون هیچ گونه مدرکی برای انتساب این سخنان به پوتین ندارد و این نوع اظهارات متعلق به رئیس جمهور روسیه نیست. مشی ما اینطور نیست و خط مشی پوتین هم انجام چنین رفتارهایی پشت سر شریکانش نیست.»

هشدار به اسرائیل

در سالیان گذشته روس ها همواره حامل پیام های ایران و اسرائیل بوده اند. به ویژه در مواقعی که تنش و منازعه میان ایران و اسرائیل تشدید شده است، به گونه ای که در سوریه بارها شاهد این‌ انتقال پیام برای کنترل تنش ها بوده ایم. دور از انتظار نیست که با توجه به اقدامات خصمانه اسرائیل علیه ایران، پیام قاطع و اولتیماتومی جدی به این رژیم به روس ها داده شده تا به تل آویو منتقل کنند.

برجام و لغو تحریم های تسلیحاتی

از سوی دیگر باید به برجام و تلاش های آمریکا برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران اشاره کرد. ظریف گفته است که مفصل در رابطه با برجام با پوتین گفتگو کرده است.

بدون تردید ایران برای لغو تحریم های تسلیحاتی به حمایت های روسیه و عدم همراهی مسکو با آمریکا نیازمند است. کما اینکه کرملین بارها مخالفت خود با تمدید تحریم ها را اعلام کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۵
رفته بگه نصف دیگر کشور رو هم به روس ها میفروشیم. اگه خریدارید بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
این جواب دسترنج زحمات دکتر ظریف نیست.
گر تو بهتر میزنی بستان بزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
گر تو بهتر میزنی بستان بزن !!!
پوتین و روس ها دنبال منافع خودشان هستند.
در دوره اقای خاتمی مگر s300 را نخریدیم؟؟؟؟
کی تحویل دادند؟؟؟؟
بعد از شروع برجام
واقع بین باشیم تا دچار خطای راهبردی نگردیم.
بهش گفته اگر کمی بیشتر پول بدی ایران رو به شما می دیم تا چین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۴
خفاش دوس ندارم،کاش ما رو میفروختن به کره جنوبی نه چین
یک دولت چپ گرا همیشه دنبال خارج می گردد یک روز از غرب میخورد می رود به سمت شرق
اقایان چپ گرا به جای شرق و غرب با داخلی ها قرارداد ببندین
چرا پييامها و قراردادها و مسائل پنهانه؟ چرا بايد از شبكه هاي خارجي متوجه بشيم؟ اگر بنفع ايرانه چرا منتشر نميشه؟ براي مخالفت با آمريكا چقدر بايد به روسيه و چين باج بديم؟ آخرش چي؟!
پیام مهم ظریف
جنوب رو دادیم به چین
شما ناراحت نشید.. شمال رو هم میدیم به شما
پیام مهمش این بود یه 25 ساله هم برای شما قرار داد گذاشتیم کنار ناراحت نباشین
البته اگه چینیا اگه چیزی بزارن بمونه
ایا قرار است اقای ظریف خوزستان را به روسیه بدهد البته واگذاری خوزستان به روسیه در جهت منافع ایران است . این حرفی بود که در زمان واگذاری بحر خزر به روسیه زد
پیام مهم ظریف : دادش یه جا چند میخری؟
نه شرقی نه غربی، فقط زرد قناری . . .
پس آرمانهای امام و انقلاب چی شد؟!
اون همه شهید چی شد؟
استقلال چی شد؟ (چندم جدوله؟)
کجا داریم می ریم؟ من کیم؟
نصفشو دادم به چین نصفشم میدم به تو نگران نباش
پوتين اگر قدرت داشت جلوي تحريمهاي خودشان را ميگرفت
روسها قابل اعتماد نیستند. اول زمینهای ایران رو پس بدن. داغ ترکمنچای و گلستان در دل ایرانی ها می جوشد...
جنوب به چین شمال هم به روسیه اجاره داده شد
طریف نماینده من نیست
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
تو نماینده ات رو جدا بفرست پیش پوتین
پیام پوتین رو من میگم چی بود .گفت بیستا دیگه آب میخوره مانند راه اندازی نیرو گاه بوشهر
چه زود پشت پا زدن
به شعار
نه شرقی نه غربی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
خودت میگی شعار !! واقعیت از اول شرق شرقی بود
زور های بیهوده ظریف!
پوتین جان هوای ماروداشته باش
لابی های غربی در دو کشور نمی گذارند این قراردادها به نتیجه ای برسد.
پیام مهم. این است آقا پوتین نگران قراداد ۲۵َساله چین نباش سهم تو محفوظ است.
پیامی که محتوای آن مشخص نیست ، مورد توجه قرار گرفت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
روسیه آخه عددی هست دوتا ترقه دارد
ما بر اثر تحریم ها ودر گیری با امریکا مجبوریم امتیازاتی به شرق بدهیم .چین وروسیه بیشترین منافع را از این منا قشات خواهند برد
حتما می خواد شمال رو بده به روسیه
جنوب سهم چین بود
احتمالا درباره افغانستان حمایت از گروه مشخص برای مذاکرات صلح است
یعنی اتمام حجت ظریف با پوتین؟!تابی خودت هم باور کردی؟
همون اولیش درست تر به نظر نیاد روسها همیشه میگفتن ایران شریک راهبردی روسیه نیست و بهمین دلیل کمک موثر نمیکردن
ظریف انسانی فرهیخته ودلسوز هست وتمام تلاش خودش را این چند سال برای نظام جمهوری اسلامی کرد او مثل هر انسان دیگر مقل هر مدیردیگر نقاط ضعف وقوتی دارد اشتباه دارد ولی بی انصافی ست که او را خائن و وطن فروش نامید . من تعجبم چرا دوستان ولایت مدار حتی نصیحت های رهبر عزیز را نادیده میگیرند چرا اینقدر تهمت و توهین!چرا از رهبر جامعه سبقت گرفته اند؟!این تذهبون!
آخرشه !! حراج شد !! بدو ببر
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
شما بهتره واقع بینتر باشی. انگار از اینکه چوب حراج زدن به اب و خاکت نگران نیستی
اگر به خاطر ایران و مردم ایران وبا پول ایران رفتی چرا مخفی کاری .چرا مردم نباید بدوننبدونند برای چی رفته
شوروی سابق ۸۰سال پیش با تشکیل حزب توده به اهدافش رسید
هنوز قرارداد ایران و چین نهایی نشده رسانه های اون ور آبی چرت و پرت گفتن خاک ایران به چین میدیم اون رسانه ها از این می ترسن که دیگه تحریم های امریکا اثر نکنه نتونن بیان ایران
دریغ از یه تحلیل درست تو پیام ها.
جناب ظریف خارج از هر فرقه گرایی تمام تلاش خود رو بکار بسته تا بتونه جلوی قلدری آمریکا و غرب رو بگیره اینو همه میدونیم که آمریکا و اسراییل و غربی ها از زبان تند و تیز ظریف هیچگاه در امان نبودن.بی انصاف نباشیم اجازه بدیم کارشون انجام بدن....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
زبان تند و تیز سر اقتصادمون رو به باد داد
دقیقاً شک نکنید
خداوند ۹۰۰ آیینه درباره ی بنی اسرائیل و مبارزه با دشمنان اسلام داده بخدا آتیش میگیرم حرف از برجام میزنند یک عده افراد دنبال پراکندگی نا امیدی و یاس
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۲
اگر به قرآن استناد می کنید به نظر من که خداوند قوم بنی اسرائیل را خیلی دوست دارد و در همه آیات قرآن هم به این قوم لطف کرده و همه اش خطا های آنها را بخشیده است.ولی در مورد ایران وایرانی گفته است ""قلبه الروم.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۳
ربط آیاتی که میگی با برجام چیه
دوستان لجبازی تا کی ،شما این تهمت وبرچسب تاکی، نظرات خود را باچه اهدافی بیان می کنبد،اگه پیرو ولایتی،پس باید حرفهای ایشان را تمکین کنی،اگر دنبال رو اون نمایندهای که در مجلس قشقره راه انداختن،پس شما دنبال القاءنظرایات خود به دیگرانه هستی،لطفا از سخننان اخیر رهبر به نمایندگان پند گیرید.واینقدر سنگ تندازی نفرمائید.
پوتین اصلا ظریف به حضور نه پذیرفت میگه تلفنی جوابشو داد
باید به سیاستمداران کشور اعتماد کرد
گسترش مناسبات با چین و روسیه و سایر کشورها از جمله هند عاقلانه و به نفع کشور است
آقای ظریف رفته مسکو که پیام خاصی از حسن روحانی را به پوتین بدهد، و در پاسخ به خبرنگاران درباره محتوای پیام گفت اگر قرار بود محتوا رسانه ای شود که در تلویزیون می گفتیم.
رهبری و نیروهای مسلح و سیاست مدارهای ما خودشان می دانند چه گونه عمل کنند حاج قاسم چندین نوبت از آقای ظریف پشتیبانی کردنند لطفا بعضی وطن فروش کاسه داغتر از آش نشوند.
برای مردم ایران برای سیاستمداران ملی و مردمی آمریکا و شوروی فرقی ندارد
اسرائیل و چین فرقی ندارن
علی برکت الله
پوتین قهرکردگفت یاشمال ایران یانەمن نەشما
آمریکا از توافق ایران و چین و روسیه وحشت داره آمریکا کارهای بزدلانه میکنه مثل ترور سردار دلها
ملاقات حضوری ندادند پیام تلفنی داد
این قدر یاس وناامیدی کدام یک آزما ازسیاست چیزی بلده این پیاما چیه وافعا خوب تحلیل کنید
واقعیت اینه که مترسکی در نقش عروسک خیمه شب بازی شدیم
می خواهیم به آمریکا باج ندیم از روی لجبازی آنوقت باید به صد تا کشور دیه باج بدیم.
اولا هر قراردادی قبل از نهایی شدن باید در مجلس و خیلی از ارگانها بررسی بشه..دوم اینکه این موضوع یک قرار داد نیست و یک تفاهم نامه هستش..
جنوب رفت سهم چین شمال هم بدن به روسیه چی میشه
تنها راه وبهترین راه گرفتن انتقام خون حاج قاسم سلیمانی اتحاد با چین مقتدر وقدرتمند.
چنان میگی اجازه بدیم کارشونوبکنن انگارمردم همه کاره شدن.
اینهمه امتیاز برا چی به این شرقیا خفاش خور میدیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل