بازدید 71733

ارز دیجیتال تتر چیست ؟

اگر در حوزه ارز‌های دیجیتال به‌عنوان یک تریدر یا همان معامله‌گر فعالیت داشته باشید یا برای سرمایه‌گذاری، در صرافی‌های معتبر مقداری رمزارز ذخیره کرده باشید، حتماً می‌دانید که ارز دیجیتال تتر (Tether) چیست و اطلاعات کافی در مورد آن دارید.
کد خبر: ۹۹۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷ 21 July 2020

ارز دیجیتال تتر چیست ؟
به گزارش «تابناک»، پروژه تتر در نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی با دو توکن USDT و EURT با عنوان دلار تتر و یورو تتر، کلید خورد. تتر در واقع یک ارز دیجیتال معادل ارز‌های رایج قدیمی است و هر کدام از این‌ها به ترتیب ارزشی دقیقاً معادل یک دلار و یک یورو دارند.

ارز دیجیتال تتر در ابتدا روی شبکه بلاکچین بیت‌کوین توسعه داده شده بود، اما در ادامه، تتر بر بستر شبکه‌های دیگر نظیر بلاکچین اتریوم نیز توسعه یافت.

تتر در واقع رمزارزی است که برای صرافی‌ها نقدینگی فراهم می‌کند و معامله‌گران می‌توانند به کمک آن از نوسانات بازار در امان باشند و یا با مدیریت نوسانات بازار، پول بیشتری به دست آورند، هم اکنون دو نوع رمزارز تتر، برای دلار و یورو وجود دارد. اما در حقیقت بیشتر حجم مبادلات با دلار تتر (USDT) انجام میگیرد.

USDT رمزارزی است که قرار است ارزش آن بسیار نزدیک یا برابر با دلار باشد. ایده‌ی اصلی ایجاد آن، خلق رمزارز با ثباتی بوده که بتوان آن را مانند دلار‌های دیجیتال به کار برد. کوین‌هایی که به این منظور به کار برده می‌شوند تا جایگزین با ثباتی برای دلار باشند با نام رمزارز پایدار یا استیبل کوین شناخته شده‌اند.

ارز دیجیتال تتر محبوب‌ترین استیبل کوینی است که در اکثر صرافی‌های رمزارزی، به عنوان جایگزینی برای دلار عمل می‌کند. تتر پول نقد را به ارز دیجیتال تبدیل کرده و یا ارزش کوین را تا سطح قیمت ارز‌های ملی مثل دلار آمریکا، یورو و ین بالا می‌برد.



تتر گلد؛ رمزارز جدید بنیاد تتر

بنیاد تتر، رمزارز پایدار دیگری را نیز به عنوان تترگلد (XAUT) به بازار کریپتو‌ها عرضه کرده که پشتوانه آن را طلا معرفی کرده است. نوسانات قیمت این رمزارز با طلا همسو خواهد بود.

هر واحد از ارز دیجیتال تتر گلد (Tether Gold) برابر با یک اونس تروا از یک شمس طلای واقعی است. البته این رمزارز تتر با استقبال چندانی روبرو نبوده است و در زمان نگارش این مقاله، تتر گلد در رده ۲۲۷۶ بازار رمزارز‌ها جای دارد.


میزان نوسانات تتر

تتـر، مانند دیگر رمزارز‌ها از شبکه بلاکچین استفاده می‌کند؛ و برخلاف دیگر کریپتو‌ها این ارز توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود! این به آن معناست که هر تتـر باید توسط دلار‌هایی که ذخیره نگه داشته شده‌اند، با نرخ ۱ به ۱ پشتیبانی شود. این یعنی، معاملات تتـر در تمام صرافی‌ها در سطح یک دلار بوده و می‌توان آن‌ها را به جای دلار به کار برد.

بااین حال، در عمل، قیمت آن تا حدودی دچار نوسان است و در مورد پشتیبانی دلار از تتـر نیز ابهاماتی وجود داشته که با بروزرسانی وبسایت رسمی تتر در اسفند ۹۷، حقایقی در مورد پشتوانه این رمزارز آشکار شد. با این وجود تتر همچنان محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین رمزارز پایدار در دنیای کریپتوهاست.

معمولاً زمانی که بازار بیت‌کوین و  آلتکوین‌ها  سیر نزولی پیدا میکند، تریدر‌ها و معامله‌گران برای حفظ ارزش دارایی دیجیتال خود به تتـر پناه میبرند. این یعنی معاملگران رمزارز‌های خود را به تتر تبدیل میکنند تا با کاهش ارزش بازار، ارزش دارایی آن‌ها کاهش پیدا نکند. در این مواقع به دلیل افزایش تقاضا برای خرید تتر، قیمت این رمزارز پایدار تا حدودی بیشتر از یک دلار معامله میشود.

در مقابل و در زمان افزایش قیمت بیت‌کوین و سایر کریپتوها، معامله‌گران با فروش تتر‌های خود به خرید سایر رمزارز‌ها مبادرت میورزند. افزایش عرضه تتـر در این بازه زمانی موجب میشود تا قیمت این استیبل کوین قدری پایین‌تر از قیمت یک دلار معامله شود.

برخی بر این باورند که تتـر تنها برای مبادلات رمزارزی به‌کار گرفته می‌شود، اما حقیقت فراتر از این است. دامنه کاربرد‌های این رمزارز بسیار فراتر از این ماجرا است.

امروزه خرید تتر یک راهکار مناسب برای انجام مبادلات تجاری در سراسر جهان قلمداد میشود. چراکه شما با خرید تتر خیالتان از بابت نوساناتی که شامل دیگر رمزارز‌ها میشود راحت است و از طرف دیگر شما یک دلار دیجیتال در اختیار دارید که به سرعت میتوانید آن را به هر کجای دنیا منتقل کنید.

استفاده از تتـر این روز‌ها یک راهکار مناسب برای تسویه حساب‌های بین‌المللی است و طی سال‌های اخیر با استقبال خوبی در بازار روبرو بوده است.

پس به دلیل دور بودن تتر از نوسانات بازار کریپتو‌ها و همچنین سرعت انتقال، بسیاری از بازارگانان بین‌المللی، از جمله بازرگانان چینی و ایرانی، از تتر برای انجام مبادلات خود بهره میبرند. برای خرید یا فروش تتر، صرافی‌های مختلفی در دنیا و همچنین ایران وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.


انواع دلار تتر

تا به اینجای مقاله تا حدودی متوجه شدیم که تتر چیست و از کجا آمده است. اما باید بدانید که وقتی صحبت از تتر میشود، در ۹۹% از موارد، در رابطه با دلار تتـر (USDT) صحبت میکنیم. باید توجه داشته باشید که چهار نوع دلار تتر مختلف وجود دارد.

۱. USDT-ERC۲۰: دلار تتر بر اساس پروتکل ERC۲۰ مبتنی بر اتریوم.
۲. USDT-Omni: دلار تتر بر اساس بر پروتکل Omni Layer مبتنی بر بیت‌کوین.
۳. USDT-TRON: دلار تتر بر اساس پروتکل TRC۲۰ مبتنی بر بلاکچین ترون.
۴. USDT-EOS: دلار تتر مبتنی بر شبکه‌ای او اس.


از کدام تتر استفاده کنیم؟

اولین USDT که همان USDT-Omni باشد، مبتنی بر شبکه بیت‌کوین ایجاد شد. ولی به دلیل هزینه‌های بالای انجام تراکنش‌ها بر بستر بلاکچین بیت‌کوین، هزینه‌های انتقال این نوع از دلار تتر، نسبتاً بالا میباشد.

برای رفع این مشکل و کاهش هزینه‌های انتقال، USDT-ERC۲۰ مبتنی بر اتریوم ایجاد شد که هزینه‌های انتقال بسیار کمتر و سرعت انتقال بسیار بیشتری دارد و درحال حاضر توسط اکثر کیف‌پول‌ها و صرافی‌های آنلاین استفاده میشود.

USDT-TRON (یا همان USDT-TRC۲۰) بسیار سریع‌تر و بدون هزینه‌ی انتقال است، ولی توسط تمامی کیف‌پول‌ها و بازار‌ها ساپورت نمیشود.

USDT-EOS نیز هنوز به صورت استفاده عموم در نیامده است.

در نتیجه، برای کاهش هزینه‌ها و سرعت انتقال و همچنین اطمینان از پشتیبانی کیف پول و صرافی‌ها، شما باید از USDT-ERC۲۰ یا همان تتـر مبتنی بر شبکه اتریوم استفاده کنید.

جهت تشخیص USDT-ERC۲۰ از موارد مشابه میتوان گفت که آدرس کیف پول توکن ERC۲۰ با ۰x شروع میشود. پس همواره جهت جلوگیری از هدر رفتن دارایی‌های دیجیتالی خود به این نکته توجه فرمایید.



پشتوانه تتر چیست؟

از آنجایی که این استیبل کوین قیمتی دقیقاً برابر با پول‌های فیزیکی دلار و یورو دارد، بنیاد تتـر در ابتدا ادعا می‌کرد که به صورت ۱۰۰% توسط بانک مرکزی امریکا یعنی فدرال رزرو پشتیبانی میشود و پشتوانه این رمزارز دلار آمریکا است.

اما بعد‌ها که بیشتر مشخص شد تتر چیست و توسط آن چه کار‌هایی می‌توان انجام داد، وبسایت‌های خبری حوزه کریپتو اعلام کردند که این ارز دیجیتال هیچ ربطی به دلار یا یورو ندارد و توسط هیچ دولتی پشتیبانی نمی‌شود.

توسعه دهندگان ارز تتر پیش از این ادعا داشتند که این ارز یقیناً با دلار آمریکا پشتیبانی میشود. اما در بروزرسانی اسفند ماه سال ۱۳۹۷ (۱۴ مارس ۲۰۱۹)، بنیاد تتـر موارد و شرایط وبسایت خود را آپدیت کرده تا درخصوص عملکرد ذخایر خود شفاف سازی کند. این بروزرسانی کوچک نشان میدهد که تتر (USDT) بطور ۱۰۰% با دلار آمریکا پشتیبانی نمی‌شود و این موضوع باعث شد تا بسیاری از افراد از این شرکت انتقاد کنند.

در بروزرسانی این وبسایت آمده است:

“هر تتر همواره بطور ۱۰۰% با ذخایر ما پشتیبانی شده است. ذخایر ما شامل ارز‌های سنتی و پول نقد است و هر از گاهی ممکن است شامل دارایی‌های دیگر و وام‌های اعطا شده به اشخاص ثالث نظیر شرکت‌های واسطه باشد. ”

دسامبر سال گذشته، بلومبرگ گزارش داد که صورتحساب بانکی این شرکت نشان می‌دهد که حداقل بیش از ۴ ماه غیر متوالی، دلار کافی برای پشتیبانی از توکن‌های USDT  منتشر شده در بازار، در حساب بانکی این شرکت وجود داشته است. بیش‌تر بحث‌های ایجادشده پیرامون این شرکت از این حقیقت نشئت می‌گیرند که تتر، هیچ‌گاه حسابرسی مستقل کاملی از وثیقه‌ی دلاری خود ارائه نداده است.

اخبار مرتبط با ذخایر تتر، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است، اما درصد بالایی از کاربران کریپتو درخصوص این اطلاعات شگفت زده نشدند. بسیاری از کاربران وبسایت ردیت، خاطرنشان کردند که اعتبار این شرکت از قبل نیز در معرض خطر بوده است، به ویژه بعد از آنکه تمایلی به انتشار حسابرسی امورمالی خود توسط شخص ثالث را نداشت.

این شرایط که طی آن، تتر یک ذخیره بانکی قانونگذاری نشده است، مدل تجاری این شرکت را بسیار پرخطر می‌کند. ارتباط و متصل کردن یک دارایی پرنوسان به دارایی پرنوسان دیگر منجر به فاجعه می‌شود. مثال این شرایط تتر است که کوین‌های خود را با سایر دارایی‌هایی نظیر نفت خام که در معرض نوسانات روزانه می‌باشند مورد پشتیبانی قرار داده است.

با اینکه همچنان برخی معتقدند که تتر از نوع ارز‌های دیجیتال نیست که بتوان از آن به عنوان پول استفاده کرد و توسط آن هزینه دریافت کالا یا خدمات را پرداخت کرد، اما این استیبل کوین همچنان در صدر محبوب‌ترین و پر استفاده‌ترین رمزارز‌های پایدار بازار قرار دارد و بسیاری از بازرگانان مبادلات تتری را جایگزین مبادلات دلاری خود نموده‌اند.


اهمیت تتر در چیست؟

و، اما اهمیت تتر در چیست؟ اگر با یک پلتفرم معاملاتی نظیر بایننس و یا بیتفینکس کار کرده باشید، احتمالاً بازار معاملات USDT را دیده‌اید و حتی ممکن است از آن استفاده کرده باشید. با این وجود ممکن است، برخی افراد از اینکه تتر چگونه کار میکند، کاملا آگاه نباشند.

USDT و سایر انواع تتر برای تسهیل انتقال ارز‌های ملی ایجاد شده‌اند تا جایگزینی پایدار از نوع بیت‎کوین را برای کاربران فراهم کنند.

کاربرد اصلی و بنیادی تتر این است که نوعی ثبات را برای فضای پرنوسان رمزارز‌ها ارائه کرده و همچنین، برای صرافی‌هایی که نمی‌توانند به دلار و یا با بانک‌ها معامله کنند نقدینگی مهیا می‌کند. در حالت نظری، شما با تتر می‌توانید به کوینی دست یابید که دارای ارزش ثابتی همچون دلار آمریکاست. حتی وقتی که صرافی با ارز فیات معامله نکند! این خیلی خوب است، اما می‌تواند از این بهتر هم شود.

بسیاری از صرافی‌ها تتر را با نرخ معاملاتی نیز ارائه می‌کنند؛ بنابراین، این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که بتوانید تتر را با کوین‌های دیگر صرافی بخرید. این موضوع، به خصوص وقتی که قیمت بیت‌کوین پرنوسان شده باشد برای معامله‌گران بسیار سودمند است. بااین حال، با وجود همه‌ی خوبی‌هایی که درباره‌ی تتر وجود دارد، این ارز دارای مشکلاتی نیز هست.

ارز دیجیتال تتر چیست ؟


جایگاه تتر در بازار کریپتوها؟

جالب اینجاست که با تمام موارد گفته شده، حجم مبادلات تتر روز به روز درحال افزایش است. تتـر که در ابتدای سال ۲۰۱۶ در رده‌بندی بازار رمزارز‌ها در جایگاه سی‌ام جای داشت، در ابتدای سال ۲۰۱۷ خود را به رده ۲۵ بازار کریپتو‌ها رساند.
این روند رو به رشد بازهم ادامه یافت و در ابتدای سال ۲۰۱۹، تتر به جایگاه هشتم بازار رمزارز‌ها رسید. با تداوم استقبال شدید از مبادلات تتری در بازار، این رمزارز پایدار درحال حاضر با پشت سر گذاشتن ریپل، در جایگاه سوم رده‌بندی کریپتو‌ها قرار دارد.


خرید و فروش تتر

برای خرید و فروش تتر کافی است به یک وبسایت صرافی ارز دیجیتال مراجعه کنید. شما میتوانید برای این کار از صرافی‌های داخلی و یا خارجی استفاده کرده و به تهیه یا فروش تتر خود اقدام نمایید.

در بیشتر صرافی‌های بین المللی، خرید تتر با پرداخت بیت کوین و یا اتریوم قابل انجام است. اما صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی در ازای پرداخت ریال هم، خرید و فروش تتر را برای شما امکان پذیر مینمایند.

صرافی ارز دیجیتال جیبیتکس یکی از صرافی‌های رمزارز داخلی است که امنیت، سرعت و امکان لازم را برای مبادلات رمزارز‌ها مختلف از جمله تتر فراهم میکند و شما در ازای پرداخت ریال میتوانید تتر مدنظر خود را از این وبسایت تهیه نمایید.



کیف پول تتر

تا به اینجای کار متوجه شدیم که تتر چیست و چه کاربردی در دنیای رمزارز‌ها دارد. اما برای ذخیره و نگهداری از تتر نیاز است که یک کیف پول دیجیتال مناسب در اختیار داشته باشید. بهترین کیف پول‌ها برای نگهداری تتر به شرح زیر است:

۱. کیف پول اصلی تتر، وبسایت www.tether.to است. نحوه کار بدین صورت است که باید با ثبت نام کردن در آن اقدام به خریداری کیف پول کنید، اما این کیف پول به دلیل تحریم‌ها در ایران در دسترس نیست.

۲. کیف پول Tether Free Wallet فقط برای کسانی مفید می‌باشد که بخواهند با گوشی اندروید خود، به خرید توکن اقدام نمایند. در واقع کیف پول Tether Free برای استفاده روی موبایل طراحی شده است. با مراجعه به سایت Tether Free Wallet برای دریافت کیف پول خود اقدام کنید.

۳. کیف پول لجرنانو درحال حاضر به عنوان ایمن‌ترین کیف پول ارز دیجیتال در دنیا شناخته میشود. این کیف پول سخت افزاری مدل‌های مختلفی دارد که مدل لجرنانو ایکس آن درحال حاضر بیش از ۱۰۰ رمزارز مختلف از جمله تتـر را پشتیبانی میکند.

۴. کیف پول ترزور (TREZOR) یک کیف پول بسیار امن برای انجام معاملات آفلاین است. با استفاده از صفحه نمایش کوچک آن شما می‌توانید محتوای تراکنش را بررسی کنید. سهولت در استفاده و امنیت فوق‌العاده بالا از ویژگی‌های این کیف پول سخت افزاری است. ترزور از افشای کلید‌های خصوصی شما، حتی درصورتی که کامپیوتر شما آلوده به بدافزار باشد، تا حد زیادی جلوگیری میکند. ترزور در کنار رمزارز‌های مختلفی که در خود نگهداری میکند از دلار تتر و یورو تتـر نیز پشتیبانی میکند.


جمع بندی

از نظر بسیاری از مریدان و علاقمندان به بیت کوین، تتر به شکل نامطلوبی نزدیک به سیستم بانکی ارز‌های فیات است. با اینکه برخی بر این باورند که مسائل و مشکلات پیرامون تتـر واقعی هستند و باید همچنان مورد توجه قرار بگیرند، اما این رمزارز پایدار هنوز هم بهترین گزینه و راه حل کوتاه‌مدت برای حفظ ارزش دارایی رمزنگاری شما در نوسانات بازار است.

مزایای تتر، یعنی با ثبات بودن آن همانند یک دلار دیجیتال، تامین امنیت آن از طریق رمزنگاری و دور بودن آن از دستکاری قیمتی، مزایایی واقعی در دنیای کریپتو به شمار میروند.

در دنیای پرنوسان کریپتوها، داشتن ثبات ارزش، یک نقطه قوت اساسی تلقی میگردد؛ بنابراین میتوان گفت که تتـر یک رمزارز پایدار با ارزش و قابل‌توجه است.

 

منبع: سایت xblockchain

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل