بازدید 27591
در گفت‌وگوی زنده تصویری بررسی خواهد شد

آیا ناقوس سقوط ارزش پول ملی شنیده می‌شود؟ چه باید کرد؟

اقتصاد ایران این روز‌ها با موجی از کرونا، نقدینگی، دلار بیست و چند هزار تومانی، بورس اکیداً صعودی و مسکن و خودروی گران‌تر از روز قبل، مواجه است. روندی که باعث ایجاد احساس ناامنی اقتصادی در مردم شده است. اما چرا اقتصاد کشور در این مسیر در حال حرکت است؟
کد خبر: ۹۹۱۷۸۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸ 21 July 2020
اقتصاد ایران این روز‌ها با موجی از کرونا، نقدینگی، دلار بیست و چند هزار تومانی، بورس اکیداً صعودی و مسکن و خودروی گران‌تر از روز قبل، مواجه است. روندی که باعث ایجاد احساس ناامنی اقتصادی در مردم شده است. اما چرا اقتصاد کشور در این مسیر در حال حرکت است؟

به گزارش «تابناک» اقتصاد ایران در سال‌های اخیر تحت تأثیر تحریم‌های خصمانه دولت آمریکا، همواره با التهابات متعددی دست و پنجه نرم کرده است. اما با شیوع ویروس کرونا در جهان، حال اقتصاد تحریم شده کشورمان، بیش از پیش ناخوش شده است.

از یک سو صادرات کج دار و مریز نفتی و غیر نفتی به کمترین سطح تاریخ رسید و از سوی دیگر رشد کم سابقه نقدینگی، باعث هجوم پول‌های سرگردان به بازار‌های مختلف شد.
 
در این میان، چشم اقتصاد ایران برای اولین بار در تاریخ به دلار بیست و چند هزار تومانی هم روشن شد تا نشان از کاهش کم سابقه قدرت خرید و ارزش ریال داشته باشد. جهش نرخ ارز در این روزها، باعث افزایش نگرانی‌های اجتماعی در سطح کلان شده است. زیرا در این سال‌ها، با رشد شاخص ارزی، سایر کالا‌ها و خدمات نیز برای گران‌تر شدن، از هم سبقت گرفته‌اند. از خودرو گرفته تا مسکن و در نهایت سفره مردم که متأسفانه روز به روز در حال کوچک‌تر شدن است.

اما سؤالی که در ذهن هر ایرانی این روز‌ها مطرح است؛ چرایی حال و روز اقتصاد ایران است. اقتصادی که در این سال‌ها، همواره تحت سنگین‌ترین تحریم‌ها بوده است و حالا با روندی که در پیش گرفته است، موجی از نگرانی را در بین کارشناسان و اقتصاددانان برانگیخته است؟ آیا راهی برای توقف روند فعلی وجود دارد؟ آیا اتفاقات چند سال اخیر و به خصوص ماه‌های اخیر در بازار‌های مختلف ارز، مسکن، خودرو و بورس، اتفاقی بوده است یا برنامه ریزی شده؟ آیا دست‌های پنهان خارجی در رقم خوردن شرایط موجود نقش داشته است یا عوامل داخلی در وضع فعلی اقتصاد نقش دارند؟ آیا جنگ اقتصادی برای مسئولان به درستی تبین و روشن شده است؟ آیا جهالت در تصمیمات اقتصادی پایان پذیر است؟ عوامل برون زا و درون زا در شرایط فعلی اقتصاد ایران کدامند؟ آیا جنگ روانی بر اقتصاد کشور سوار شده است؟ چرا ارزش پول ایران به شدت کاهش یافته است؟ چه سیاست‌هایی در بروز التهاب در اقتصاد و معیشت مردم نقش داشته است؟

آیا وضع به وجود آمده فعلی، یک آشفتگی اقتصادی سازمان یافته است؟ آیا دیگ اقتصاد ایران که در سال‌های اخیر با خوراک داخلی و خارجی در حال گرم شدن و پخته شدن است، به مرحله جوش رسیده است؟ به راستی ریشه مشکلات اقتصادی به وجود آمده چیست؟ و چه باید کرد؟  

این‌ها بخشی از سؤالات متعدد اقتصادی است که این روز‌ها در ذهن بسیاری نقش بسته است و پاسخ به هر یک، سؤالات دیگری را مطرح می‌کند که نیازمند شفاف سازی و ارائه راه حل و راهکار است.

بر این اساس، قصد داریم در یک گفتگوی زنده و تصویری با یک اقتصاددان مطرح در زمینه توسعه و برنامه ریزی اقتصادی و مدیریت استراتژیک به سؤالات مطرح شده پاسخ دهیم.  

دکتر محمد خوش چهره از چهره‌های شناخته شده علمی و اقتصادی است که علاوه بر سابقه نمایندگی مجلس و استادی دانشگاه تهران، به عنوان یک آینده پژوه و استراتژیست اقتصادی با سابقه، همواره در این سال‌ها مطرح بوده است و نظرات و پیش بینی‌های وی در زمینه‌های مختلف اقتصادی - سیاسی، همواره با ضریب خطای اندک، به وقوع پیوسته است. دکتر خوش چهره از جمله اقتصاددانانی است که به روند فعلی اقتصادی کشور نقد‌های بسیار دارد و معتقد است بایستی ریشه یابی و کالبدشکافی از وضعیت موجود اقتصادی داشته باشیم تا مشخص شود بی ثباتی به وجود آمده در اقتصاد، اتفاقی بوده است یا با طرح و برنامه و هدف مشخص از بیرون و داخل، هدایت شده است؟
برای پاسخ به این سؤالات و ابهامات، با ما در گفتگوی زنده تصویری با دکتر محمد خوش چهره، همراه باشید.

وعده ما سه شنبه ۳۱ تیرماه ۹۹ - ساعت ۲۱ در صفحه اینستاگرام تابناک
 
آیا ناقوس سقوط ارزش پول ملی شنیده می‌شود؟ چه باید کرد؟
 
 
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
من اینستاگرام ندارم، بذارید در همین سایت تابناک ببینیم.
به نظر شما دیر نشده؟ ناقوس گذشته کار به سنگ آخر کشیده شده. مثال: دوستان شما الان اگر بخواهید از یک اسکناس 1000تومانی کپی تهیه کنید و رنگی و دو رو باشه میشه چند؟ حداقل 5000تومن.فاجعه است.حالا منظور شما چیه من نمیفهمم
جاااااان! سقوط ارزش پول ملی؟ داداش از آخر اولیم. دقیقا دنبال کدوم سقوطین؟
پاسخ ها
اسدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
خیالت رو راحت کنم ، هیچ عزم وبرنامه ای نبوده و نیست ‌
می‌خواستم خواهش کنم اگر امکان دارد حقوق من را جایی که کار می‌کنم به نمک مشخص کند. مثلا بگوید حقوق شما ماهی 20 کیلو نمک است. اینطوری حداقل می‌دانیم چه خبر است و برای زندگی برنامه ریزی می‌کنیم.
نه اینکه با هزار منت و اعلام خبر خوش و غیره 30 در صد حقوق مارا زیاد کنند و بعد ناگهان قبمت دلار 10 برابر شود.
اصلا نه خبر خوش خواستیم و نه افزایش حقوق. لطفا حقوق ما را به نمک مشخص کنید. پول ملی هم خیلی خوب چیزی هست. برای آقازاده‌هایتان استفاده کنید.
پول ملی که خیلی وقته مرده شماها تازه فکر میکنید ناقوس سقوط پول ملی داره به گوش میرسه.واقعا حال شما اصلا خوبه؟؟؟؟؟
یعنی امروز رسما دیوانه شدم خانه ای که که تا پارسال دومیلیارد قیمت دادن امروز ۸میلیارد فروختن.در یکی از شهرستانهای اصفهان
آیا ناقوس سقوط ارزش پول ملی شنیده می‌شود؟ چه باید کرد؟ ...... از ناقوس به نظر گذشته و کسی هم جوابگو نیست !
اقتصاد دان نمیخاد تابی جون!.جوابش یک کلمه است.ارتباط ودوستی بادنیا مانند همه کشورهای باثبات
تازه رسیدید به اینکه " آیا ناقوس سقوط ارزش پول ملی شنیده می‌شود؟"، مردم از صدای این ناقوس کَر شدن! شما تازه دنبال شنیدن هستید
داداش یک شنوایی سنجس بروید، از زمان عادلی ریس بانک مرکزی اسبق ناقوس بصدا در آمد
ناقوسش شنيده مي شود اونم آيا؟ خيلي وقته نواخته شده...
آیا اتفاقات چند سال اخیر و به خصوص ماه‌های اخیر در بازار‌های مختلف ارز، مسکن، خودرو و بورس، اتفاقی بوده است یا برنامه ریزی شده؟
پاسخ: در خصوص بورس برنامه ریزی شده است.
.....خیلی وقته صداش میاد.
کار از ناقوس گذشته. صدای بی ارزشی پول ملی روی صدای شکسته شدن دیوار صوتی را هم کم کرده.
این صدا سالهاست که شنیده می شود تحریمها نشان داد اداره کشور فقط به واسطه فروش نفت و دلارهای نفتی بوده است و بجای پس انداز و سرمایه گذاری حیف و میل و ... شده است
صدای این ناقوس باید توسط مسئولان ارشد نظام و دولت شنیده شود که نمی شود
همه میگویند باید فلان کار بشه تا وضعیت اقتصاد بهتر بشه و راههای علمی و عملی نیز مشخص است هم مجلس و هم دولت در بوق و کرنا کرده و شعار آتشین میدهند ولی جالب است یکصدم گفته هایشان را نیز عملیاتی نکرده و ففط میگویند باید بشود!! و بنا به فرمایش رهبری ، مخاطب این گفته ها کیا هستند ؟ خودشان !!
و یک عمل به از صد گفتار . و این تلخ ترین طنز در حال حاضر کشور است
خیلی وقته سقوط کرده شما دنبال صدای ناقوسش هستی؟
یکی ازحضرات کارشناس اظهارفضل نمودند که دلار به زیر ۱۵۰۰۰ تومان بازخواهدگشت !
نمیشه که بورس نورچشمی تا هرکجاخواست رشد کنه ۲۰-۳۰ برابر بشه بعدتوقع داشته باشید ارزوطلا رشدنکنند هروقت بورس برگشت به ۳۰۰ هزار واحد دلار هم میشه ۱۵۰۰۰تومان !!! اگربورس بشه دومیلیون وبالاتر منتظر دلار ۳۰ هزارتومانی وبالاتر باشید !!!
دوران پروپاگاندا والقای روانی گذشت اقایان !!!
رشددلارناشی از کمبود عرضه نیست متناسب باتورم افسارگسیخته چندصددرصدی است !!!!
باسلام .حاجی کجای کاری .یعنی هنوز شما نشنیدید صدای ناقوس را ... وقتی بهای کالا وارز اسانسوری بالا میرود اهسته میگویند پائین می اید وقتی پله ای کمی پائین میاد تمام دنیارا داد میزنند .خدایا حالا دیگه چندتا مسؤل توانا ودلسوز وشیفته خدمت اگرداری برسان که سوختیم
مگه شکی هم باقی مونده . پول ملی خیلی وقته سقوط کرده .
ناقوسش خیلی وقته زده شده شما نشنیدی
بنا از خشت اول مشکل دارد دوست عزیز.
من نمی دونم که اقتصاد دانان و مشاوران اقتصادی مسئولیم و مسئولین حوزه اقتصادی و... چکار می کنند ... آیا توانمند نیستند؟و... در این چند دهه فرصت ها را از دست داده ایم و آلان که دیر هم شده است نباید مایوس شد یا مسئولین و مشاوران مربوطه کاری کنند و اگر نمی توانند بروند کنار تا افراد توانمند و دلسوز نظام اسلامی وارد میدان شوند.
دیگر هیچ امیدی در این مملکت دیده نمی شود هر روز بد تر از دیروز
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر