بازدید 26761
چند نکته محافظتی مهم در برابر کرونا

استفاده از هر نوع ماسک، بله؛ هر نوع ماسک زدن، خیر!

«ماسک زدن که فایده‌ای ندارد!»؛ این شاید یکی از تکراری‌ترین جملاتی است که در ایام کرونا بیان شده است. جمله‌ای کلیدی که یا گوینده آن بوده ایم و یا شنونده اش و تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا می‌شود با استفاده از ماسک به کرونا مبتلا نشد؟
کد خبر: ۹۹۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۴ 20 July 2020
تابناک اجتماعی«ماسک زدن که فایده‌ای ندارد!»؛ این شاید یکی از تکراری‌ترین جملاتی است که در ایام کرونا بیان شده است. جمله‌ای کلیدی که یا گوینده آن بوده ایم و یا شنونده اش و تلاش دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا می‌شود با استفاده از ماسک به کرونا مبتلا نشد؟

به گزارش «تابناک»؛ اگر روز‌ها و هفته‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در کشورمان را به یاد آوریم، می‌دانیم که در آن ایام تاکید می‌شد که استفاده از ماسک برای محافظت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شد و متولیان بهداشت و درمان و حتی سازمان بهداشت جهانی، دلایلی در تایید این موضوع برمی‌شمردند که از جمله آنها، اعتماد بیش از حد و کاذب بود.

گزاره‌هایی از این دست که تنها ماسک‌های فیلتردار مانند ان ۹۵ محافظت کننده هستند و عمرشان تنها چندساعت است یا اینکه استفاده کنندگان از ماسک تصور می‌کنند که از ابتلا مصون شده اند و در نتیجه احتمال بروز رفتار مخاطره آمیز در ایشان بیشتر است و بیشتر در معرض ابتلا به ویروس قرار می‌گیرند تا مصون ماندن از کووید-۱۹.

کافی است کمی به عقب‌تر بازگشته و سخنان مسئولان مختلف در این خصوص را مرور کنیم تا لابلای حرف هایشان حتی به ادعا‌هایی درباره کم اثر بودن استفاده از ماسک نیز بربخوریم! ادعایی که شاید ریشه در کمبود ماسک در آن ایام داشت که موجب شده بود بسیاری از کادر درمان در معرض ابتلا قرار گیرند و حتی جانشان را از دست بدهند.

وضعیتی که به مرور تغییر کرد؛ تغییری که با افزایش شناخت از ویروس در جهان رقم خورد و از جایی به بعد، به توصیه به استفاده از ماسک، حتی ماسک‌های خانگی و پارچه‌ای منجر شد؛ تغییری که بسیاری آماده پذیرشش نبودند و این موضوع در کنار الزامی و اجباری نبودن استفاده از ماسک در کشورمان موجب شد که شمار مبتلایان و جان باختگان به مرور افزایش پیدا کند.

در نتیجه این افزایش‌ها بود که ستاد ملی کرونا تصمیم گرفت استفاده از ماسک را اجباری اعلام کند و به این وسیله بکوشد از آمار مبتلایان بکاهد. تصمیمی که بار دیگر چهره مردم را در کوچه و خیابان تغییر داد و حتی از آن فراتر، موجب شد مسئولانی که هرگز ماسک استفاده نمی‌کردند نیز از این ابزار مراقبتی استفاده کنند.
 
استفاده از هر نوع ماسک، بله؛ هر نوع ماسک زدن، خیر!

از اینجا به بعد بود که بار دیگر بازار عرضه و تقاضای ماسک به هم خورد و کمبود‌ها خودنمایی کرد؛ کمبود‌هایی که برخی مسئولان کوشیدند با یادآوری موثر بودن استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی، رفع و رجوعشان کنند و از جمله نتایج آن، داغ شدن دوباره این سوال بود که آیا استفاده از ماسک و به طور ویژه، ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی در پیشگیری از ابتلا به کووید موثر است؟
 

ماسک‌های خانگی می‌تواند به از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند


سوالی که پاسخ کوتاه به آن، بله است. بله‌ای که می‌توان برای اثباتش سراغ تحقیقات مختلفی رفت که در کشور‌های مختلف صورت گرفته، از جمله پژوهشی که متخصصان علوم پزشکی در دانشگاه «مک مستر» کانادا درباره میزان کارآیی ماسک‌های پارچه‌ای به انجام رسانده اند و تاکید دارد که ماسک‌های خانگی هم می‌تواند به میزان بسیار زیادی از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کند.

بر اساس این تحقیق، ماسک‌های یکبار مصرف پزشکی می‌توانند احتمال ابتلا را ۹۸ تا ۹۹ درصد از بین ببرند و ماسک‌های پارچه‌ای هم این قابلیت را دارند که بسته به نوع پارچه و تعداد لایه‌های به کار رفته، از ۴۳ تا ۹۴ درصد در این خصوص موفق عمل کنند. کاهش بسیار احتمال ابتلا به ویروسی که می‌تواند فرجام مرگباری برای افراد در پی داشته باشد و هر اقدامی در راستای دوری جستن از آن، ضروری است.

مشابه این دست تحقیقات در بسیاری از نقاط جهان صورت گرفته و نتایج تقریبا مشابهی به دنبال داشته است، اما این تنها فایده استفاده از ماسک نیست. کافی است به این نکته توجه کنیم که استفاده از ماسک هم یادآوری مداومی برای افراد در خصوص بیماری و خطرات آن است و هم پیامی که فرد به اطرافیانش در این خصوص می‌دهد تا به اهمیت دیگر استفاده از ماسک پی ببریم. پیامی که اگر منجر به حفظ فاصله فیزیکی هم بشود، کارایی بسیاری داشته است.

به این موارد، نقش استفاده از ماسک در شست و شوی مداوم دست‌ها و جلوگیری از لمس دهان و بینی را هم باید افزود که اصلی‌ترین راه پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ است و در سایه استفاده از ماسک، حتی ماسک پارچه‌ای یک لایه، تا حدود زیادی محقق می‌شود. مزیت‌هایی که یک تکه پارچه می‌تواند برایمان به همراه داشته باشد و چشم بستن بر آن‌ها بی احتیاطی ترسناکی است.

نکاتی بسیار مهم که می‌توانیم با یادآوری شان به یکدیگر، در قطع زنجیره انتقال ویروس سهم بسزایی ایفا کرده و یک گام به سمت شکست کرونا نزدیک‌تر شویم، به شرط آنکه یادمان نرود استفاده از ماسک یعنی پوشاندن بینی و دهان، رعایت فاصله گذاری و شست و شوی مداوم دست‌ها و تعویض یا شست و شوی مرتب و بموقع ماسک. نکاتی که بسیاری از استفاده کنندگان از ماسک جدی نمی‌گیرند و نتیجه این جدی نگرفتن هاست که موجب شده برخی تصور کنند استفاده از ماسک یا ماسک‌های پارچه‌ای و خانگی بی فایده است!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
اكثر مشكلات از طرف افراد مغرور وزبان نفهم است كه ميگويند ماسك چيست امروز بنده به مشتري گفتم لطفا با ماسك بيايد چنان در را كوبيد وچند تا فحش هم نثار من كرد با اين افراد بايد بازبان خودشان حرف زد البته توسط قانون وپليس
موثرترین و ارزان ترین راه زدن ماسک هست . مردم ماسک بزنین از دولت ابی گرم نمی شه . جای غر زدن بدونین اگه مریض شین خودتون بدبخت می شین و کسی هم نیست کمکتون کنه . ماسک بزنین و هر کی هم ماسک نزده اگه امکان داشت خواهش کنین ازش ماسک بزنه
رعایت فاصله از ماسک زدن مهم تره، نمی دونم ملت در متروی تهران چطور سوار میشن وقتی اینقدر شلوغه، هفته آینده میام تهران، بدون ماشین شخصی، دوچرخه هم که نمیشه سوار شد در اتوبان و خیابون، خطرناکه از بس ملت تند میرونن، باید ساعاتی رو برای رفت و آمد انتخاب کنم که اتوبوس و مترو خلوته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
من اگر جای شما بودم پیاده می رفتم و سوار وسایل نقلیه عمومی نمی شدم . هیچ چیزی مهم تر از حفظ جونت نیست
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
نمیدونم ملت در متروی تهران چطور سوار میشن
کمی از اینستا گرام بیای بیرون میفهمی ملت چطوری زندگی میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
در شهر کوچک میشه پیاده رفت، اما در تهران نمیشه، مسیرها طولانی تره
دو هفته از زمانی که ماسک زدن به صورت جدی دنبال شد(۱۵ تیر) گذشته...به نظرم یکم عجیبه که حتی یه ذره آمار تغییر نکرده...حااا درسته که همه ماسک نزدن ولی واضحا تعداد افرادی که ماسک زدن زیاد شده،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
اون افرادی که ماسک نزدن جان بقیه رو هم به خطر میندازن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مسیله این جا هست که فردی که ماسک می زند بیشتر برای طرف مقابلش موثر است و در صورتی تاثیر ماسک زدن زیاد می شود که همه بزنند . اگر فردی آلوده باشد و ماسک نزند می تواند دیگرانی که ماسک زده اند را مبتلا کند هر چند درصدش کم می شود و اصولا به نظر می رسد که هر چند برای استفاده از ماسک مصوبه داده اند ولی برای اجرای آن قاطعیت ندارند .
فاصله
| United States of America |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
رعایت فاصله مهمه که کسی متاسفانه رعایت نمیکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
بعداز هر تغییری دو هفته بعد میزان ابتلا و چهار هفته بعد میزان مرگ و میر تغییر میکند
نویسنده محترم داستانی را نوشتید که بیشتر غم انگیز است
زمانی که مسولین به (نه غربی) نگاهی نداشتند به سراغ (نه شرقی) رفتند چین کمونیست که حقیقت در نهادش وجود ندارد و به دستورات دروغین در باره کرونا گوش جان دادن نتیجه این شد بله من هم اعتقاد دارم شخص آلوده به کرونا باید ماسک بزند و چون مشخص نیست کی آلوده هست همه باید بزنند مطلب آخر بخاطر گرانی ماسک و بخاط عدم اطلاع رسانی مسولین در مورد نظافت ماسک پارچه ای آنچنان بیماری قارچی گریبان مردم را بگیرد که شما دوباره مجبور شوید مقاله بنویسید
من در یک شهر کوچک زندگی میکنم . بلافاصله بعد از رفع محدودیتها مردم شروع کردن به برگزاری مراسم عروسی و تقریبا یک ماه ادامه داشت . نتیجش این شده جایی که در وضعیت سفید بود الان شده قرمز . حالا یادشون اومده باید ماسک بزنن . مشکل ما اینه که متاسفانه هم مردم دیگه دارن تو همه مسائل خودشون رو به بی خیالی میزنن و هم دولتمون داره از الگوی ترامپ تقلید میکنه .
دولت هیچ برنامه ایی برای واکسن ندارد!!!
این واکسنی که داره تایید میشه باید از قبل پول بدهید رزرو‌کنید تا به تعداد کافی تولید بشه و باید یک برنامه ریزی علمی بشه که اول چه گروهی باید واکسینه بشن بعد کدوم و ... ؟ کجاها باید واکسن بزنن و محل نگهداری آماده بشه و ... به مردم آموزش داده بشه و‌آگاهی و ... این پولهای ایران که در خارج بلوکه شده بروید مذاکره کنید بجاش واکسن بدهند
این واکسن مثل واکسن هپاتیت باید بعد از مدتی تکرار بشه تا اثر بلند مدت بذاره. پس حداقل ۲۰۰ میلیون واحد واکسن لازم دارین ! ۵ یا ۶ میلیارد دلار پول میشه! از حالا باید فکرش باشید
آقای ظریف دست بجنبون!
پاسخ ها
عجب
| United States of America |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
اونایی که منفی دادن دشمنان این مردم هستند
والا من هر کسی رو دیدم ماسک زذه مبتلا به کزونا شده
عجیب نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
لطفا افاضات نفرمایین!!!
دروغ پردازی
| United States of America |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
تو‌قطعا یا نادانی یا مامور خارجی که مردم را میخواهی صدمه بزنی چرا بیخودی دروغ پردازی میکنی؟
هنوز بعد از چندین ماه تبلیغات راجب استفاده از ماسک خیلی ها را در خیابان میبیتیم که یا ماسک نزده اند و یا اصلا طرز استفاده از ماسک را بلد نیستند . افرادی را میبینیم که ماسک زده اند ولی موقع عطسه کردن ماسک را برمیدارند و پس از عطسه مجددا ماسک میزنند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل