بازدید 163993

«حفظ ارزش پول ملی» در برابر «دلار بیست و چند هزار تومانی» با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار امکان پذیر است؟!

آیا تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار به ریاست رئیس کل بانک مرکزی، باعث فروکش کردن التهاب در بازار ارز می‌شود و دلار از روند رو به رشد عقب نشینی می‌کند؟! رقابت سپرده‌های بانکی با نرخ‌های جدید در برابر سرمایه گذاری در بورس و سایر بازارها، به کدام سو خواهد رفت؟  
کد خبر: ۹۹۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 15 July 2020

«حفظ ارزش پول ملی» در برابر «دلار بیست و چند هزار تومانی» با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار امکان پذیر است؟!

تابناک اقتصادی۳۱ فروردین ماه سال جاری بود که خبری منتشر شد، مبنی بر این که نرخ سود بانکی از اول اردیبهشت ماه کاهش خواهد یافت؛ اما حقیقت ماجرا این بود که تنها بانک‌ها تصمیم گرفته بودند، نرخ سود بانکی را به مصوبه سال ۱۳۹۵ باز گردانند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ با این تصمیم مقرر شد تا دیگر بانک‌ها سپرده‌ای با سود بالای ۱۵ درصد افتتاح نکنند؛ ضمن آنکه نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت کمتر از شش ماه نیز ۸ درصد شد. شایان ذکر است، پس از التهابات ارزی سال ۹۷ نرخ سود سپرده‌ها غیررسمی تا محدوده ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته بود. از این بُعد شاید بتوان گفت با بازگشت به مصوبه سال ۱۳۹۵ و نرخ سود ۱۵ درصد، نرخ سود بانکی کاهش یافت.

همچنین در مورد سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله نیز مقرر شد که نرخ سود این سپرده‌ها از یکم اردیبهشت ۹۹ معادل ۱۵ درصد افتتاح شود.

در کمتر از سه ماه، شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش داد!

سه ماه از این تصمیم نمی‌گذرد که شب گذشته مورخه ۲۴ تیرماه ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار در نرخ‌های سود بانکی بازنگری انجام داد. این شورا سقف نرخ سود سپرده‌ها با سررسید‌های مختلف را افزایش داد و همچنین اقدام به باز تعریف سپرده‌گذاری دو ساله و سه ماهه در شبکه بانکی کرد.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است: "شورای پول و اعتبار در یکهزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ ۱۳۹۹.۴.۲۴ به ریاست دکتر همتی، در راستای دستیابی به هدف حفظ ارزش پول ملی با پیشنهاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص افزايش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد."

بر اساس تصمیم اعضای شورای پول و اعتبار، سقف سپرده‌گذاری یک‌ساله از ۱۵ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافت. همچنین این شورا اجازه داد تا بانک‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد اقدام به افتتاح حساب با سررسید زمانی دو ساله کنند. نرخ سود کوتاه مدت نیز از ۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافت. علاوه بر این، مجوز افتتاح حساب با سررسید زمانی سه ماهه با نرخ سود ۱۲ درصد برای بانک‌ها صادر شد. البته بیشترین افزایش نرخ برای سپرده‌گذاری با سررسید شش ماهه بود که سیاست‌گذار با افزایش ۳ واحد درصدی، نرخ سود سپرده‌گذاری شش ماهه را به ۱۴ درصد افزایش داد.

نرخ سود بانکی

نوع سپرده

تصمیم اردیبهشت ماه

تصمیم تیرماه

کوتاه مدت

8 درصد

10 درصد

کوتاه مدت (ویژه سه ماهه)

-        

12 درصد

کوتاه مدت (ویژه شش ماهه)

11 درصد

14 درصد

یک ساله

15 درصد

16 درصد

دو ساله

-

18 درصد

 

چرا نرخ سود بانکی دوباره افزایش یافت؟

در سه ماهه اول سال جاری، بازارهای موازی به خصوص بازار ارز و قیمت دلار، دچار تکانه های شدیدی شدند و بازدهی سه ماهه بازارها از بازدهی سال گذشته آن ها فراتر رفت.

امروز طبق آخرین اخبار منتشر شده نرخ فروش دلار به متقاضیان در صرافی ملی به ۲۲۹۵۰ تومان رسید که تنها ۵۰ تومان تا رقم ۲۳ هزار تومان فاصله دارد. حتی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که نرخ دلار در بازار آزاد در حال نزدیک شدن به کانال ۲۴ هزار تومان است.

این روند افزایش نرخ دلار به خصوص از اواخر اردیبهشت ماه باعث شد تا رفته رفته ارزش پول ملی کاهش یابد و نگهداری پول در بانک ها توجیه اقتصادی نداشته باشد. از این روی، بسیاری از مردم ترجیح دادند که سپرده های خود را از بانک ها خارج و آن را به سایر دارایی ها تبدیل کنند تا ارزش پول خود را حفظ نمایند. از سوی دیگر، کاهش نرخ سود بانکی از اول اردیبهشت ماه سال جاری، خود ضربه دیگری به سپرده گذاری پول ها در بانک بود و روند خروج سپرده های بانکی را سرعت بخشید.

بنابراین می توان گفت، تصمیم شب گذشته شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش نرخ سود بانکی به این دلیل بود که از خروج سپرده ها از بانک ها جلوگیری و بتواند تا حدودی از این طریق نوسانات بازارهای موازی از جمله بازار ارز را کنترل کند.

هشداری که جدی گرفته نشد و تاریخی که تکرار شد!

در یکم اردیبهشت ماه سال جاری و همزمان با اجرایی شدن کاهش نرخ سود بانکی، سایت تابناک اقتصادی در بخشی از گزارشی با عنوان نرخ سود سپرده‌های بانکی، در عمل ۳ تا ۵ درصد کاهش یافت/ کدام بانک از سقف ۱۵ درصد خارج می‌شود؟ به بررسی پیامدهای احتمالی کاهش نرخ سود بانکی پرداخت. در آن مطلب به سه پیامد این تصمیم اشاره شد.

در بیان اولین پیامد که به تجربه کاهش نرخ سود بانکی در شهریور ماه سال ۱۳۹۶ اشاره داشت، عنوان شد: ممکن است با تغییراتی که نرخ سود بانکی داشته و به نوعی به ۱۵ درصد کاهش یافته است، به مانند سال ۱۳۹۶ جابجایی بین سپرده‌های بلندمدت و کوتاه مدت انجام شود و سپرده‌ها به نفع کوتاه مدت با سیالیت بیشتر تغییر کند. دلیل این است که هدف گذاری بانک مرکزی برای نرخ تورم سال جاری ۲۰ درصد است و عملاً روی کاغذ نرخ سود بانکی با تورم هدف گذاری شده حداقل ۵ درصد فاصله دارد و این شاید برای بسیاری از سپرده گذاران توجیه پذیر نباشد. به هر صورت بانک مرکزی باید از هم اکنون مراقب خروج پول‌ها از حساب سپرده گذاران و سرازیر شدن آن به سمت بازار‌های موازی باشد.

نرخ سود بانکی افزایش یافت

در آن زمان به این هشدار توجهی نشد تا اینکه دوباره تاریخ تکرار شود و شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی دوباره به مانند سال ۱۳۹۶ مجبور شوند برای کاهش نوسانات بازار‌ها بازی کاهش نرخ سود بانکی را بر هم بزنند.

شایان ذکر است، در ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ و ۵ ماه پس از تصمیم به کاهش نرخ سود بانکی، بانک مرکزی از بسته‌ای سه گزینه‌ای رونمایی کرد. سه گزینه این بسته عبارت بودند از فروش اوراق سپرده ریالی با نرخ سود ۲۰ درصد، فروش گواهی سپرده ارزی و پیش فروش سکه.

به وضوح گزینه اول این بسته، مغایر مصوبه شهریور ماه ۱۳۹۶ شورای پول و اعتبار مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی بود. بانک مرکزی با این بسته و فروش اوراق سپرده ریالی با نرخ سود ۲۰ درصد عملا خود بازی نرخ سود ۱۵ درصد را بر هم زد. مردم نیز از همین گزینه اول بانک مرکزی بیشتر استقبال کردند.

گفتنی است در آن زمان نیز اجرای بسته فوق نتوانست در مهار بازار ارز موفق باشد و بدین ترتیب هم بازی نرخ سود بر هم خورد و هم بانک مرکزی نتوانست با این بسته و جمع آوری نقدینگی بازار ارز را کنترل کند.

این بار نیز بیم آن می‌رود که افزایش نرخ سود بانکی در کنترل بازار‌ها ناموفق عمل کند و تنها این تصمیم به رشد نقدینگی در ماه‌های آینده دامن بزند.

 

بیشتر بخوانید:

 

«حفظ ارزش پول ملی» در برابر «دلار بیست و چند هزار تومانی» با تصمیم جدید شورای پول و اعتبار امکان پذیر است؟!

چرا دولت در ارائه مالیات بر عایدی سرمایه تعلل می کند؟

به هر صورت داستان کاهش نرخ سود بانکی و خروج سپرده ها از بانک ها و برهم ریختگی بازارهای موازی و دوباره تصمیم به افزایش نرخ سود بانکی، داستانی است که در این سال ها تکرار شده و هر بار سیاستگذار از آن درس نگرفته و همان فرآیند قبلی را طی کرده است.

این سیاست بازی با نرخ سود بانکی شاید بتواند مقطعی نوسانات در بازارهای موازی را کنترل کند اما قطعا راه حل جدی برای کنترل بازارهای موازی نیست. شاید راه حل جدی این است که دولت و به خصوص وزارت اقتصاد باید هر چه زودتر و پس از سال ها وعده در مورد لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، این لایحه را جهت بررسی به مجلس ارسال کند و اگر دولت در انجام این امر ناموفق است به مجلس اعلام کند تا نمایندگان مجلس، همان طرح خود را در زمینه مالیات بر عایدی سرمایه دنبال نمایند. طرحی که می توان با اجرای آن و مالیات ستانی از سودهای بادآورده در بازارهای موازی به کنترل این بازارها امیدوارتر بود.

سخن پایانی

آن گونه که در اطلاعیه بانک مرکزی آمده است، هدف از تعیین «سقف های جدید نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمايه‌گذاری بانکی توسط شورای پول و اعتبار» حفظ ارزش پول ملی است؛ هدفی که همگان بر آن اجماع دارند.

حال باید منتظر ماند تا مشخص شود در شرایطی که شاخص ارزی کشور در حال رکوردشکنی در کانال‌های ۲۰، ۲۱ و ۲۲ هزار تومانی است، آیا تصمیم شورای پول و اعتبار به ریاست دکتر همتی رئیس کل بانک مرکزی، باعث فروکش کردن التهاب در بازار ارز می‌شود و دلار از روند رو به رشد عقب نشینی می‌کند یا خیر؟! رقابت سپرده‌های بانکی با نرخ‌های جدید در برابر سرمایه گذاری در بازار سرمایه و سایر بازارها، به کدام سو خواهد رفت؟

و یک سوال مهم و کلیدی؛ آیا نرخ سود تسهیلات نظام بانکی در شرایطی که بسیاری از صاحبان کسب و کار با چالش کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و با رکود و تعطیلی مواجه شده اند، افزایش می‌یابد؟ هرچند پیش از این در شرایط اقتصادی به وجود آمده، کاهش نرخ سود تسهیلات انتظار می‌رفت، حالا نه تنها کاهش در دستور کار نیست، باید منتظر افزایش نرخ باشند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۸
توافق جامع ایران و آشتی ایران با جهان تنها راهی که بسود کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
اقتصاد علم است و نه قصه حسین کرد!
تمام ابزارهای اقتصادی در این کشور فرسوده و نابود شده اند. ضمن اینکه همین ابزارهای فرسوده هم در دست افراد کاربلد نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
کو نماینده هایی که FATF رو رو کنسل کردن بیان جواب این گرونی و بدبختی مردم رو بدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
برو عمو بذار باد بیاد
سیاست داخلی اقتصادی را اول درست کنید بعد با جهان مورد نظر شما که چند کشور هستند تعامل کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
برجام چی بود پس؟ آشتی نبود؟ دیدید که غرب عزیزتون چه تو زرد بود؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
بله مصر خیلی جاها گل بل است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
پس اون همه شعار چی میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
به نظرم باید نرخ سود بانکی تناسبی با افزایش نرخ ارز داشته باشه
فقط ۲ درصد
الان ۴۰ درصد هم اضافه کنند و مثلا سودها بشود ۶۰ درصد هم کم است.
مشکل این دوستان این بود که سال ۹۶ یکهو سود سپرده ها را کم نمودند و نتیجش این شد که قبل از حتی تحریم ها شاهد افزایش نرخ دلار بودیم.
خسته نباشید بعد از سه سال فقط ۲ درصد بالا بردید. حتی به میزان سال ۹۶ هم نرسیده هنوز سود سپرده ها.
تابناک متاسفانه داری خودت رو به کوچه علی چپ میزنی ؟ وقتی راه ارتباطی شما با تمام بانکهای جهان از جمله چین و روسیه قطع باشه ، و نتونی دلار و ارز وارد کنی ، معلومه دلار کمیاب میشه...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
عزیزم
واردات هم نمی کنی!
در ضمن دولت مشکل دارد ولی بخش خصوصی به راحتی با صرافی ها دارند ارز جابه جا می کنند با خارج
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
مشکلات بانکی کشور مربوط به دیروز و امروز نیست دلار افزایش پیدا میکنه که دولت بتونه بورس را به این بهانه بالاببره و به قول خودش بورس را نگه داره و البته سود فراوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
سالهایی بود که نفت 150 دلاری فروخته شد تحریمی هم وجود نشد از انجایی که کشور دهها سال است با بحرانهای ریز و درشت روبرو است حتما پیش بینی های لازم شده و ذخیره های ارزی لازم وجود دارد منتها کاهش ارزش ریال یک سیاست است
ناشناس
| Bulgaria |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
یک حواله بانکی از خارج به ایران نمیشه زد، اصلا انگار ایران خارج از منظومه شمسی قرار داره. تنها راه اصلاح امور، اصلاح روابط با خارجه
در شرایطی که 18 درصد در کمتر از یک ماه با خرید هر ارزی به دست می آید
روزی که ایران رو وارد لیست سیاه کردید باید فکر چنین روزی رو میکردی ؟؟ چین و روسیه حاضر به همکاری با ایران نیستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
خخخه ایران قبلا در لیست سیاه بوده و فقط3 سال در لیست سیاه نبوده
در ضمن پولت را بده صرافی ان وراب پولش را بگیر تا یاد بگیری هر حرفی را نزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
خخخخ اون زمان که تازه دلار ارزون تر شد برادر!! وقتی که آمریکا تحریم ثانویه کرده دیگه این حرفا زیادی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
از کشور های دوست و برادر هم خبری نیست. مگسانند دور شیرینی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
ایران توسط آمریکای ... وارد لیست سیاه شد آمریکایی ها خودشان بمب هسته ای دارند و می سازند ولی ما اجازه تولید سوخت هسته ای نداریم خودشان فضا پیما دارند ولی ما اجازه فرستادن ماهواره نداریم موشک قاره پیما دارند ولی ما اجازه موشک برای دفاع خودمان را نداریم در تمام کشورها پایگاه نظامی دارند ولی ما برای عدم گسترش داعش اجازه نداریم نیرو به عراق و سوریه اعزام کنیم
اگر سود سپرده ها براساس تورم اعلامی مرکز آمار 28 درصد می شد ارزش پول بسیار کمتر از شرایط کنونی کاهش می یافت اما درآمد دولت از فروش ارز و سکه کم می شد
کلا اقتصاد ایران پرتگاه رو رد کرده و در حال سقوطه! هر راهکاری برای جلوگیری از برخورد این اقتصاد با زمین گرم بی فایدست ...
سود بانکی حداقل به اندازه تورم . حالا هی ازمایش و خطا راه بندازین. ...
خواهشمند است پیام مرا منتشر نمایید.
بروید خانمی که رییس کل بانک مرکزی روسیه است و در چندسال اخیر با مدیریت قوی ارزش روبل را سرو سامان داده است از مدیریتش استفاده کنید. شما که می روید تمام قطعات همه چیزها از چین می آروید این یکی را امتحان نمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
روبل ارزشش بهبود یافته؟؟؟
نه
در جدول برابری ارزها ببینید عدد برابری اس نسبت به سایر ارزها همان طور قبل است
روسها هم پشتوانه نفتی است روبلشان و اقایون نفتشان را بجای ایران و ونزوئلا تا توانسته اند فروخته اند
شلغم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
همه اینو میدونند که ارزش پول روسیه هم مدام درحال ریزشه کمی تحقیق ومطالعه بدنیست انجام بدی واسه خودت خوبه اطلاعاتت بروزمیشه
اگر امکان پذیر بود کار دلار و خیلی چیزهای دیگه به اینجا نمیرسید.
این تغییر نرخ سود انگیزاننده نیست و کسی پول را سپرده نمی کند
نگه داشتن پول ذر بانک وقتی که تورم رسمی به 50 درصد و تورم واقعی به 100 و 200 نزدیک شده اشتباه ترین حرکت ممکنه در حال حاضر کسی که با نرخ سود 15 درصد پول توی بانک میذاره سالانه 35 درصد با نرخ رسمی ضرر میکنه و پولش از بین میره
2 سال پیش میشد با 1 میلیون تومن 3 تا هارد خرید الان با 1 میلیون همون یکی رو هم نمیشه خرید
2 سال پیش با چند میلیون پراید میشد خرید الان باید پول 3 تا پراید قبل را پرداخت کنی تا یه پراید بهت بدن
از 7 ملیون رسید به 80
خرید سکه هر هفته ۱۰ درصد سود داره
انوقت بیام پولم را دوساله بلوکه کنم در بانک با ۱۸ درصد سود
دو سال دیگه سکه ۵۰۰ میلیون است
ارزش پول تابع وضعیت اقتصادی است و اقتصاد نیز در نهایت متاثر از سیاست های داخلی و خارجی است که هیچکدام از این دو در ایران تابع ملاحظات اقتصادی نیستند پس هیچکدام از اقدامات، یعنی افزایش سئد بانکی و بورس و غیره درمان قطعی بحران نیستند، و مهمترین کار تعدیل سیاست ها، آشتی با دنیا، کاهش تنش با همسایگان، بر طرف کردن تردیدهای جهانیان در مورد خودمان و گرفتن بهانه از دست دشمنانمان است...
کاهش دستوری نرخ سود بانکی با توجه تورم ۴۳دزصدی ، بزرگترین اشتباه در اقتصاد کشور بود ، حالا که دیدند سونامی نقدینگی از کنترل خارج شده و بورس هم به نقطه اشباع رسیده دارند هر روز ۲ دزصد نرخ سود بانکی رو زیاد می کنند، در صورتی که اگه نرخ سود بانکی رو ۲۴ دزصد اعلام میکردند و حتی یک دزصد هم مالیات میگرفتند ، هیچ کدام از بازارها به هم نمیرخت و تعادل حفظ میشد ، متاسفانه دولت بخاطر بورس کشور رو به لبه پرتگاه برده است و تکیه بر چین و روسیه هم اب در هاون کوبیدن است فقط کمیته اشتی مبارزه با کرونا و جهانی امن چاره کار است، تا وقتی شعار نابودی غرب بدیم ، هیچ کاری از پیش نمیبریم جز رنج محنت ملت مظلوم ایران .
خودش میگه تورم 22 درصده امسال خودش میگه نه من ولی شانزده درصد سود میده خب 6 درصد من باید به شما یارانه بدم جناب همتی و دوستان ؟ حالا کاری ندارم که 22 درصد تورم ماهانست نه سالانه
به نظر می رسد هدف از تصمیم جدید ، دادن این پیام به مردم است که هرچه سریعتر پول های خود را از بانک خارج کنند و البته به طور فرمالیته چند درصدی هم به سود بانکی افزوده اند که در گزارش عملکرد خود اشاره کنند ما سود را افزایش دادیم اما مردم خودشان نخواستند !
تورم واقعی بیشت از 60 درصد است ،
سکه روزی چند صد هزار تومان افزایش قیمت دارد و در آخر اینکه سرمایه گذاری در صندوق های سهامی ، ماهانه 40 درصد سود ثبت می کنند ،

اوگر واقعا می خواید پول به بانک ها برگردد باید ، سود بانکی حداقل ده برابر شود ، معادل یک پنجم سود صندوق ها
این در صدهای اندک سود بانکی هیچ کمکی به بالا بردن ارزش پول ملی نمی کند ، کار از جای دیگری خرابه
سکه ۱۱ میلیون نبود ؟؟
روحانی به حرمت ۲۳ میلیون رای دهنده دلار رو ۲۳ هزار تومانی کرد
تو مرحله بعدی قراره به حرمت ۱۶ میلیون رای دهنده به رییسی سکه رو ۱۶ میلیون کنه ؟؟
یادت هست قرار بود هر ماه بیایی گفتگوی خبری به مردم پاسخ بدی ؟؟ یادت هست از روزی که گفته ارز پاشی نداریم...؟؟ چه کسی مسیول نصف کردن دارایی های نقدی مردم طی ۱۰ روز اخیر هست ؟؟؟؟ حالا موتور نقدینگی رو روشن کردی و چپ و راست داری وام میدهید ؟؟
سیاستگذاران کلان اقتصادایران در سال 1396 با کاهش سود بانکی ، افزایش قیمت و رشد تورم را آغاز نمودند ، در تمام دنیا اثبات شده است که افزایش نرخ سود بانکی کاهش تورم را بهمراه دارد " آرژانتین در مراحلی مشابه ایران سود بالای 40 درصد پرداخت نمود " اما نه این افزایش قطره چکانی / در دوره های دیگر ریاست جمهوری در ایران در چنین شرایطی نرخ تسهیلات ونرخ سود بانکی جداقل 5 درصد رشد داشته است که توانسته است تورم را مهار نماید
از نظر اقتصادی ، مهمترین دلیلی که بعد از عید باعث رشد چشمگیر سکه ودلار شد، تنها وتنها کاهش نرخ سود بانکی بود که مانند ریختن بنزین بر آتش نقدینگی عمل کرد و سپرده های مردم را از بانکها روانه فردوسی کرد. نویسنده محترم مقاله بهتر بود ابتدا از حجم سپرده های بانکی خروج یافته از سیستم بانکی بعد از اعمال کاهش سود اطلاع میافت
بله قطعا
مثه همیشه فقط و فقط بازی با کلماته
شما همان کسانی بودید که میگفتید اقتصاد علم نیست !!!!!!!!
خودتان کردید
مردم هم با طناب شما به چاه افتادند
کسی که مثلا زمین خریده و اون زمین گرون شده در حقیقت سود نکرده بلکه فقط ارزش چولش رو حفظ کرده، اون ریال هستش که ارزشش کم شده وگرنه به دلار همون قیمته، آیا برای حفظ ارزش پول خود باید مالیات بدهند ؟
یه راه حل داره که مسئولان نظام نمیخوان

آشتی با دنیا !

و ما مردم داریم تاوان میدیم نه مسئولین !
تشکر
خیلی عالی است این تصمیم
بوووووووووووووووووووووووووورس نپاشد با این تصمیم؟؟؟؟؟
دلار هفته اینده همین ساعت ۷۵۰۰ تومان میشود.
عالی است این تصمیمات!!!!!!!

تورم ۵۰ درصدی سود بانکی ۱۸ درصدی!!!!!!!
تاسف انگیزه این کارها.
بورس راندمانش بالاتر از این حرفها است ان وقت طرف بیاید پول بگذارد در بانکهای شاهکار تا از پول خودش سود به خودش بدهند.
سپرده گذاری مزخرف ترین کار در شبکه بانکی است.
کشوری که بدهی خارجی زیادی ندارد و خیلی کم است و صادرات و وارداتش هم برابر است و حتی در سه ماه اول هم کالایی به ان صورت تبادل نشده به چه دلیلی 70 درصد نرخ ارز بالا رفته؟
فقط یک دلیل دارد و دولت کسری بودجه دارد و دارد در بازارها جولان میدهد تا ان را پوشش دهد که یکی از انها ارز است
دولت محترم در این 7 سال اگر به جای برجام تو خالی روی اورده بودی به داخل و ساختار اقتصادی را اصلاح می کرد و پول های سرگردان را می بردی در تولید و با مالیات جلوی سفته بازی را می گرفتی الان این اتفاقات نمی افتاد و تورم هم زیر 10 درصد می بود و دلار هم کمتر از11 هزار تومان
سالهاست سپرده گذاران با توجه به تورم نه تنها سود سالیانه ندارند بلکه سالیانه بیش از 18% زیان می بینند
کاهش سود بانکی در شرایط فعلی بازارها حرکتی است کاملا در جهت تضعیف هرچه بیشتر ریال
شورای پول اعتبار در عمل نهاد مستقلی نیست و دستوراتش در جهت خواستهای دولت است مثل رئیس بانک مرکزی وگرنه به لحاظ علم اقتصاد با توجه به اینکه ریال از ابتدای سال سیر کاهشی ارزش خود را اغاز کرده بود هر کارشناس اقتصادی میتواند تایید کند شورای پول اعتبار نه تنها اقدامی برای حفظ ارزش ریال نکرده بلکه در جهت کاهش هرچه بیشتر آن حرکت کرده است
در دنیای به هم پیوسته امروز اقتصاد وسیاست با هم ارتباط تنگاتنگی دارند لذا باید در هردو حوزه کار کارشناسی صورت پذیرد واحتمالا در هردو حوزه باز نگری شود
تا زمانی که دولت از کاهش ارزش ریال سود میبرد اجازه هیچ اقدامی را برای تقویت ارزش ریال نمیدهد
تا زمانی که چاپ پول و افزایش نقدینگی در رقمهای نجومی ادامه دارد هیچکاری برای جلوگیری از سقوط ریال نمیتوان کرد
تابناک از دلار بیست و چهار هزاری بگو
اینطور که پیش می رود با انتخاب مجدد ترامپ دلار از ۱۰۰هزار هم عبور می کند
برای پول ملی ارزشی باقی نمانده که بخواهید حفظ کنید.
به دوستان پول و اعتبار بفرمایید آخه کجا وقتی تورم لحظه ای شده است همینطور سود را کاهش می دهی ؟ چه کسی پیدا می شود پولش را در بانک بگذارد ؟؟
ترکیه در بحران ارزی نرخ بهره را 24 درصد کرد.
دولت با این تصمیم های غیر کارشناسی و احساسی وکاهش سود بانکی و خروج پول ها از بانک ها باعث گرانی مسکن، خودرو، لوازم خانگی و ... شد. مردم عادی که دکترای اقتصاد هم ندارند این را می فهمیدند و جای تعجب است که چرا مدیران اقتصادی دولت متوجه نشدند و بعد از اینکه پول ملی به ارزش کاه رسید، تازه متوجه شدند.
ماشاالله. یارانه ما در ماه شد زیر ۲ دلار.
درود. آقا من هوادار کشورم هستم اما خداییش مگه ارزشی هم مونده؟! اینقدر داغون مدیریت کردین که این وضعه! یادش بخیر!!! هر دلار 4 ریال... البته راستش من اینو شنیدم اما خب خیلی لذت داشت مثلا اگه الان میگفتن ارزش پول ملی به حدی بالا رفت که به قبلا خودش یعنی هر دلار 4 ریال رسید... چه کار کردید با ارزش پول ملی!
FATF یادتون نره از عواقب اون هم هست
روال طبیعی مقابله با امریکا این
هستش که ارزش پول کشورمون حفظ بشه در غیر اینصورت یعنی اینکه ما راهکار امریکا رو قبول داریم که در این صورت باید با امریکا کنار آمد وسلام
نه
اقتصادتخصصی هست که باید صاحب نظران کامنت بگذارند.اگر گوش شنوایی پیدا بشود
ما نباید بله قربان گوی آمریکا، چین ، روسیه، انگلیس و اتحادیه اروپا باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
اتفاقا باید باشیم وبا دنیا تعامل کنیم .انزوا طلبی عاقبتش همینه
کلا نحوه ی درآمد دولت هم از طریق بازار گرمی در حوزه ی دلار و سکه است ، والا درآمد ارزی دولت کفاف مخارج داخل کشور رو هم نمیده. تا زمانی که دولت از این راه بخواهد کسری بودجه رو جبران کنه همین آشه و همین کاسه.
همین که در ایران قیمت ها ثابت نیست و ارزش پول ملی کم است نشون میده که یک راه ی اشتباه رو میریم
بانکها به مردم سود نمیدهند زیان می دهند یک سپرده 20 میلیونی که 4 سکه با آن می دادند الان دو سکه هم نمیدهند آنهایی که با انواع رانت وامهای کلان از بانکها می گیرند و دلار و سکه و .... می خرند سود کلان می برند .
چرا باید سودهای بانکی ثابت باشد؟ بانک ها هم به عنوان یک نهاد تامین کننده منابع سرمایه گذاری حتماْ ترازنامه سود و زیان دارند و باید بر اساس سود سالیانه این سود را بین سپرده گذاران خود تقسیم کنند. دو حالت وجود دارد یا اینکه درآمد بانک ها با دادن سود بالاتر به سپرده گذاران کمتر می شود که در واقع نوعی کلاه برداری است یا اینکه بانک ها سود کمتر دارند که به زیان بانک تمام می شود و باید مشخص شود بانک سود سپرده گزاران را از کجا تامین می کند مگر اینکه خدای نکرده وخدای نکرده چاپ پول می کنند که هم عامل تورم است و هم برداشت از جیب مردم است و سپرده گذاران را با یک آبنبات چوبی می خرند
اون موقع که سود بانکی رو کم کردید باید فکر اینجارو هم می‌کردید تورم شدید بوجود میاد پولها از بانک درمیاد میره سمت طلا وارز کرایه خونه ها 100برابربالارفته خیلی‌ها زندگیشون به طلاق منتهی شد نتونستن خونه اجاره کننن زندگی‌ها به فنا رفت ...
سلام
آیاوقت آن نرسیده که مشکل بی ارزش شدن پول وفقیرشدن قشراکثریت جمعیت کشور موردتوجه مسئولان اصلی کشوری قراربگیرد وجلساتی درحدرهبری وریاست جمهوری وسران قوه تشکیل بشود وبرای این مشکل راه چاره ای اندیشیده بشود واقعا اقتصادکشوردرپرتگاه سقوط قرارگرفته که نتایج زیانباری برای مردم ونظام خواهدداشت
پس لطفادرفکرچاره اندیشی باشید
مسئله اقتصاد ایران سیاسی است تا وقتی سیاست خارجی تغییر نکند اوضاع بهبود نخواهد یافت‌
بازکردن یک حساب در خارج از کشور برای یک سفارت خانه مگر چقدر کار دارد که صادر کننده ارز خود را در خارج از کشور تحویل دولت دهد و بهانه ای برای انتقال ارز نداشته باشد و دریافت ارز برای واردات از همان سفارت خانه مگر چقدر کار دارد که دولت قادر به حل مشکلات ارز نیست مشکل کشور ما این است که مدیریت ها در دست کسانی است که بدون توانایی و شایستگی لازم مدیریت را در دست گرفته اند و یا درجایی که برایشان منفعت شخصی وجود ندارد از خود مایه نمی گذارند چه برسد جایی که به ضررشان تمام شود و چون مدیریت آنها بر اساس رفاقت با مافوق است همیشه تابع هستند
تنها راه اقتصاد کشور معامله کالا به کالا است فاتحه ارزش پول ملی رو خوندن دیگه باس بمیریم این دنیا دیگه بدرد نمیخوره چون خاک نشین شدیم
یمینارها و ستادهای اقتصاد مقاومتی چی شد نتوانستند کاری بکنن
آقای روحانی اعطراف شما در مورد کارشکنی وسهل انگاری در اقتصاد وبخصوص مسکن که کردید برای من که پولم رو در بانک نگه داشتم وامرو ٥ ١٠٠ درصد بی ارزش شده کافی نیست ...من پول یک خودرو در بانک داشتم امروز یک موتور سیکلت هم نمیتونم باهاش بخرم.
این مشکلی است که سال 96 توسط بانک مرکزی با دست گذاشتن روی سود سپرده و کم کردن ان درست شد و ارزش پول ملی با سرازیر شدن وتبدیل پول به ارز و طلا و مسکن و غیره شدو پیامد آن این است که مردم را با رنج و سختی روبرو کرد
بابا مردم رو به خاک سیاه کشاندین این مردم حقشان این نیست اینقدر ظلم ...
ترسم نرسی به کعبه ای اعرابی
وین که می روی به ترکستان است
من امیدی به اصلاح اوضاع ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
ترکستانی که شما نوشتین شامل ازبکستان قرقیزستان قزاقستان ترکمنستان اذربایجان و ترکیه هست که همشون از نظر اقتصادی
بسیار برتر از ایران هستند. الن به ترکستان رفتن ارزوی ایرانی یهاست. خرید خونه در ترکیه نمونه ای هست.یک ترک اذری تبریز ا
اینها خودشون لذت میبرن که دلار هر روز گران بشه.فشار روی من کارگر بیشتر میاد.ازحقوق من مالیات بیشتری کسر میشه تا راحت باشند
سلام، بهترین روش و راهکار ارتباط برقرار کردن با دنیا است
چجوری؟ با حلوا حلوا گفتن که دهن شیرین نمی شه
ایران پهلوان است درست آیا یک پهلوان حریف ده پهلوان میشود
تمام$
دولت روحانی در ابتدا گفت کاری می کنم که بدون ویزا گردشگری و مسافرت کنید الان ایران گردی که نه استان گردی یا شهرستان گردی هم نمی کنیم. سرنوشت انتخاب بد
کمی زود نیست بفکر حفظ ارزش پول ملی باشید؟
سنگ بزرگ نشانه نزدن است هر وقت تصمیم اینجوری می گیرن باید ترسید وجدانا دست دست نکنید تا دلار نشده ۵۰ تومن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۷
نه مطمئن باش به دلار پنجاه هزتر تومانی نمیرسه !
سلام،
تخصصم اقتصاد نیست اما میدونم همه این طرحها غیر کارشناسی و روزمرگی مسئولینه.
در شرایطی که ظرف سه ماه یک بسته سیگار بطور رسمی و شرکتی از ۹ تومن به ۱۲ تومن یعنی ۳۳ درصد افزایش داشته و آنهم پخش نکرده و آزاد ۱۸ تومن معامله میشه یعنی ۱۰۰ درصد، صحبت ۱ یا ۲ درصد در سال خنده داره و الان در جواب من متخصصین بانکی میگن خوب آقا سیگار نکش.
اگه دوباره ترامپ رای بیاره دلار از صدهزار تومان رد می کنه میشیم مثل ونزویلا باید بریم علفهای بیابونو بخوریم بیشتر کالا یا مواد اولیه آنها از خارجه پس باید با دلار خرید
اگه از بیست درصد پایین تر باشه همین اشو کاسه بیشتر نیست با این تورم فرقی هم به دلار نمیکند
اقای همتی کجائی چند روزه خبری ازتون نیست یا شاید هنوز منتظر دلارهای صادراتی هستی یکار اسونتردلار کاغذی چاپ کن
سه صفر از پول ملی حذف کنید
صد تومن بشه یک تومن
سود بین ۱۷ درصد تا ۲۰ درصد
دلارو بکنید صد تومنی یدفعه خیال ملتو راحت کنید ...
اینها فقط میخوان بگن که آره ماهم به فکرمردم و ارزون کردنیم وآره ماهم یک چنین حرکتی زدیم و نشد درجایی که خودشون هم میدونن که تو تورم ۳۰۰تا۴۰۰درصدی۲درصدفقط باعث خنده ی همه است
متاسفانه دولت بدون برنامه مشخص وبدون اينكه شركتهاي ارائه كننده سهام از تراز مالي مثبت برخوردار باشند فقط بورس را رونق ميدهد واين باعث افت وحشتناك ارزش پول ملي شده اين يكي دو درصد افزايش سود سپرده هاي طويل المدت هرگز پاسخ سودهاي باد اورده بورس را نميدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
دولت در غیاب دستکاههای نظارتی دنبال سود خودشه درست یا غلط بودن روش اهمیتی ندارد
خیلی کم هست ، توی این گرانی و تورم پولی به بانک برنمی‌گرده ، مگر اینکه بالای ۲۵ درصد سود تعلق بگیره
خودتون چی فکر میکنید واقعا اگر این پول ارزش داشته باشد که سقوط نمیکند،پس ایرادی در کار است الان دیگر حتی نمی صرفد مول چاپ کنیم چون ارزش کاغذ و چاپش گرانتر است خود آن پول است
آدرس اشتباه ندیم.تاوقتی ۸۵درصد بودجه جاریه و خرج حقوق و دستمزد۴/۸۰۰/۰۰۰حقوق بگیر دولت میشه وفقط۱۵درصد عمرانیه وبانکها روزانه۱۴۰۰میلیارد تومان خلق پول میکنند.رانت وجود داره ومعاملات بانکها مشکوکه.الذین والذین روز به روز بدتر از اینه.
پایه درآمد اقتصادی کشورما از فروش انرژی فراهم میشه هرچقدر داخل این انرژی گرونتر بشه ارزش پول ملی کاهش پیدامیکنه درصورتیکه کارشناسان اقتصـادی دولت وحاکمیت زمانیکه قیمت بنزین افزایش پیدا کرد قاطعانه میگفتند که تاثیری بر تورم وکاهش ریال نخواهد داشت جالب اینجاست که من شهروند بیسواد بنا به تجاربی که ازگذشته گرفته ام مطمن بودم که اینچنین روزی در آینده نزدیک درانتظارمان است ولی مسولین وحتی بزرگان هم قبول نکردن که افزودن قیمت بنزین چه عواقبی درپی خواهد داشت جالب اینجا بود که به بهانه قاچاق وبسته معشیتی اینکارو کردن که سوبسید بدهند که اونم الان چند ماههخبری نیست تاوانش را ملت دارن میدن ...
سلام به نظر من اصلا به صرفه نیست پول نقد فقط ملک یا طلا
زوده حالا ارزش پول ملی رو حفظ کنید
آقای روحانی همون اول گفت فقیر و غنی رو باهم برابر میکنه رو حرفشم بود وهست هممونو داره فقیر میکنه دمش گرم
مگه شورای پول واعتبارهم داریم؟ اصلا مگه اعتبار هم داریم ؟
من امروز هزار دلار را آتش زدم مرگ بر آمریکا
با این ارز باید سهام را به 9درصد و ارز را به 1چهارم و طلا را پایین ببریم و از سودمان به سهام 12 درصد ببخشیم
خودت یه بار اینا ک نوشتی را بخون جوابتو میگیری !
بنظر من همین الان دلار رو تک نرخی کنن
. پول صادرات براحتی تزریق میشه
.رانت و فساد کم میشه
و با دلار حدود ۲۰ زندگی میکنیم ...
دگردلاروتورم از دستشان خارج شده ثابت شد که این مسئولین اقتصاد دان نیستن تنها یک راه دارد این ارامش اقتصادی ونزوئلا درس عبرتی برای ایران
واقعا جای تأسف داره، که تجربه ناموفق کم کردن سود سپرده ها چندین باره تکرار شد من نمیدونم این شورای به اصطلاح پول به این درک نرسیده اند که در شرایط تحریمی فعلی نباید دست به ریسک های بزرگ بزنند کم کردن سود سپرده ها باعث شد مردم پول های خود را از بانکها بیرون کشیده و وارد بازار ارز و سکه و ملک بکنند و الان نتیجه این عمل نسنجیده رو باید ملت ایران تحمل کنه به خدا خیلی از مردم از نظر اقتصادی نابود شدند ...
وام شون رو با نرخ سود پائین گرفتن حالا همون سپرده میکنند با سود بالا این کار در پایان کار هر دولت اجرا میشه
تورم بالای ۵۰درصد سود ۱۸درصد مسخره نیست
سلام ...من ۷۰۰ملیون پول تو بانک داشتم دوسال هست تو بانکه الان ۷۰۰ ملیونم چقدر ارزش داره منیکه پدرم مریضه نمیتونم تنهاش بزارم با پولم کار کنم چه باید بکنم تورو خدا کمک کنید
مقصر افت ارزش پول۱صادرات نفت چون به جای دلار که پشتوانه پول ملی نیست ریال چاپ میشه پشتوانه پول ملی طلاست ۲ سودبانکی بالا که باعث نشر بیش از حد پولی میشه مثلآ سود۲۰% پنج سال یک بار دوبرابر میشه که باعث افت ارزش۳ موسسات مالی اعتباری غیر مجاز که هیچی بجز بنگاههای پول شویی نیستن۴ فسادودزدی که باعث افت ارزش پوای میشه۵ریسک سرمایه گذاری درمبحث تولید که اونم باعث افت ارزش پولی میشه برای حفظ ارزش پولی باید کار رو بدست کاردان سپرد
در حالی که نرخ تورم بالاتر از سود بانکی است،نقدینگی به سوی سپرده گذاری نخواهد رفت.اینو همه میدونن .ولی نمیدونم چرا دولت مردان خودشون رو زدن به کوچ علی چپ
به  نظر من تا بانک مرکزی از دولت جدا نشه پول ملی ما ارزش پیدا نمیکنه چون هر وقت دولت پول کم میاره میره سراغ بانک مرکزی و استقراض میکنه ترامپ این همه رفت دنبال دیوار کشیدن با مکزیک وزارت خزانه داری ی شایی بهش نداد چونکه بانک مرکزیشون همون وزارت خزانه داریه و وزیر خزانه داری توسط مجلس سنا و بزرگای کشورشون انتخاب میشه و رئیس جمهور اختیاری به اونجا نداره بخاطر همینه پولشون ارزش داره. ولی تو ایران عکس اینه چون دولت هر موقع پول کم میاره میره سراغ بانک مرکزیو پول استقراض بخاطر دلار گرون میشه نه هیچیه دیگه. باید مجلس محترم قانونی تصویب کنه و بانک مرکزیو از دست دولت دربیاره.
به نظرم باید باید با همسایگان تجارت کالا با کالا انجام بدهیم یا لایک قرار داد معتبر از ارز همدیگر استفاده کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل