بازدید 11101
اقتصاد در گذر زمان

از «توافق بر سر تحریم کالاهای انگلیسی» تا «از سرگیری ترخیص خودروهای وارداتی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸ 03 July 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی سیزدهمین روز تیر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

13 تیر 1302، امروز مسجد شاه تهران شاهد تجمع گروه زيادي از روحانيون در اعتراض به اقدام انگليس در اخراج مراجع و علما از عراق بود. از نتايج اين تجمع، توافق بر سر تحريم كالاهاي انگليسي بود.

13 تیر 1328، قانون تجدیدنظر در سازمان وزارتخانه‌ ها و تصفیه کارمندان دولت به تصویب رسید.

13 تیر 1332، به نوشته مطبوعات ايران، آيزنهاور در پاسخ به نامه مصدق تأكيد كرد تا زماني كه رضايت دولت انگليس جلب نشود، امريكا ازخريد نفت ايران خودداري خواهد كرد.

13 تیر 1335، نفت ايران به نسبت‌ هاي زير ميان اعضاي كنسرسيوم تقسيم شد: بريتيش پتروليوم‌ 40 % ـ رويال داچ شل 14 % ـ استاندارد نيوجرسي 8 % ـ سوكوني ـ موبيل 8 % ـ استاندارد كاليفرنيا 8 % ـ تگزاس ـ تگزاكو 8 % ـ گالف 8 % ـ شركت نفت دولتي فرانسه 6 %. عامل امضاي اين توافقنامه علي اميني وزير دارايي‌ بود.

13 تیر 1337، در پي مذاكرات شاه با رئيس جمهور آمريكا اعلام شد كه آمريكا چهل ميليون دلار به ايران وام خواهد داد.

13 تیر 1352، لایحه منع بازداشت بدهکاران تقدیم مجلس شد.

13 تیر 1367، به دنبال سرنگوني هواپيماي مسافري ايران در آب هاي خليج فارس توسط ناو آمريكايي وينسنس، كنگره آمريكا از سياست هاي رونالد ريگان در خليج فارس انتقاد كرد.

13 تیر 1375، سرپرست دفتر خدمات حقوق بين المللي رياست جمهوري اسلامي ايران گفت آمريكا بيش از 101 ميليون دلار غرامت براي سرنگوني هواپيماي مسافري ايران پرداخت كرد.

13 تیر 1394، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از سوی رئیس جمهور مامور تدوین برنامه جامع اصلاح نظام بانکی، توسعه بازار اولیه سرمایه و سامان بخشیدن به بدهی‌های دولت شد.

13 تیر 1396، در آستانه به پایان رسیدن ضرب ‌الاجل ائتلاف سعودی علیه دوحه، قطر به شکلی هوشمندانه به درخواست ‌های کشورهای عرب واکنش نشان داده است. این کشور با شرط کاهش روابط دیپلماتیک با ایران موافقت کرده؛ به شرطی که دیگر اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس نیز روابط دیپلماتیک خود را با ایران کاهش دهند.

13 تیر 1397، سردارحسین رحیمی، رئیس پلیس تهران از دستگیری مردی با ۲ تن سکه در تهران خبر داد. رحیمی در یک نشست خبری گفت: فردی معروف به «سلطان سکه» که سال ۹۶ حدود ۲ تن سکه را از سطح بازار جمع کرده بود، دو شب پیش در عملیات پلیس دستگیر شد. وی با بیان اینکه این فرد ۵۸ سال سن دارد، گفت: این فرد به نوچه‌های خود دستور داده بود در بازار تهران به راه افتاده و بدون توجه به قیمت روز سکه، تمام سکه‌های موجود را بخرند تا در روزهای آینده خودش تعیین‌کننده نرخ سکه باشد.

13 تیر 1398، سرپرست دفتر واردات و مناطق آزاد و ویژه گمرک از رفع برخی ابهامات و مسائل پیش‌آمده راجع‌به اصلاح ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی خبر داد. رضا سعیدی اظهار کرد: در جلسه‌ای با مسوولان وزارت صمت برگزار شده تا بخشی از این خودروها که نیاز به اصلاح ثبت‌سفارش دارند، بتوانند پس از رفع مشکل اجازه ترخیص پیدا کنند.وی با بیان اینکه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ خودرو بخشی از تشریفات گمرکی را طی کرده و در مرحله خروج از گمرک قرار دارند، تصریح کرد: اکنون جلوی خروج این خودروها گرفته شده تا مشکلات پیش‌آمده برطرف شود.وی افزود: VIN برخی از خودروهای وارداتی ابهاماتی داشت و گمرک معتقد است اگر سازمان استاندارد و نیرو محرکه آن را تایید کنند، امکان ترخیص و خروج، فراهم می‌شود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل