بازدید 12266
در نشست مجازی روند آستانه:

پوتین:تحریم‌های سوریه غیر قانونی هستند

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که حفظ حاکمیت ملی سوریه هدف اعضای نشست آستانه است.
کد خبر: ۹۸۷۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۴ 01 July 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در اجلاس فوق العاده روسای جمهور کشور‌های ضامن صلح آستانه، با تسلیت به رئیس جمهوری اسلامی ایران به دلیل بروز حادثه در یک مرکز درمانی در تهران، اظهار کرد: سال قبل به عنوان کشور‌های ضامن روند آستانه در آنکارا جمع شدیم و قرار بود در دور فعلی در تهران باشیم، اما به دلیل شرایط کرونا این اتفاق امکان پذیر نبود با این حال می‌دانیم ایران آمادگی برگزاری این نشست را داشت.

او ادامه داد: در این مدت توانستیم اقدامات بسیاری انجام و میزان خشونت‌ها را کاهش دهیم و زمینه لازم را برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه با کمک سازمان ملل را فراهم کنیم؛ مطمئنا حفظ استقلال و حاکمیت ملی سوریه از جمله اهداف اصلی ماست که باید دنبال شود.

رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: می‌توانیم کار‌های تکمیلی را انجام دهیم تا گام‌های روبه جلوی بیشتری برای عادی سازی برداشته شود، باید اقدامات تکمیلی‌تری برای خنثی سازی اقدامات تروریست‌هایی که همچنان در سوریه حضور دارند، انجام دهیم؛ همچنین باید به حاکمیت دولت سوریه بر کل کشور کمک کنیم. امروز همچنان در شرق فرات مشکلاتی وجود دارد که بر اساس تفاهم نامه سال ۲۰۱۸ با همکاران ترک خود در حال فعالیت در این منطقه هستیم. در این منطقه برای کاهش خشونت‌ها فعالیت خواهیم کرد.

پوتین تاکید کرد: پروسه آتش بس در مناطق کاهش تنش، پیگیری کمیته قانون اساسی در ژنو و همچنین کمک به اعضای این کمیته جهت دستیابی به اهداف مربوط از جمله اقداماتی است که نشست آستانه باید پیگیری کند، این مسئله ای است که در چارچوب گفت‌وگوی ملی در سال ۲۰۱۸ به آن پرداختیم و کشور‌های ضامن روند آستانه نیز در آن حضور داشتند و آن را مورد تایید قرار دادند.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: توسعه اقتصادی بازگشت آوارگان و توسعه زیرساخت‌های سوریه می‌طلبد که سه کشور ایران، روسیه ترکیه اقدامات خود را هماهنگ‌تر کنند و همکاری فعالانه تری با یکدیگر داشته باشند. مشکلات در سوریه همچنان باقی‌ است به ویژه در زمینه اقتصادی و تحریم‌های که با دور زدن سازمان ملل علیه سوریه اعمال می‌شود و مشکلات را بیشتر می‌کند.

پوتین با تاکید بر اینکه تحریم‌های اعمالی علیه سوریه غیر قانونی هستند بیان کرد: با توجه به همه این مسائل و فشار‌هایی که تحریم‌ها به سوریه وارد می‌کند، باید تلاش خود را در جهت کمک بیشتر به این کشور انجام دهیم به ویژه اینکه الان صحبت از اعمال تحریم‌های جدید است، مطمئناً این تحریم‌ها در راستای وخیم‌تر کردن شرایط اقتصادی در سوریه پیش‌بینی شده اند؛ بنابراین ما باید از طریق کانال‌های موجود بتوانیم کمک‌های انسان دوستانه را به این کشور انجام دهیم.

او گفت: در بیانیه پایانی که تهیه شده به مسئله مناطق کاهش تنش و لزوم خنثی سازی تمامی گروه‌ها و اقدامات تروریستی می‌پردازیم و طرف روسی از این اعلامیه مشترک که توسط کارشناسان سه کشور تهیه شده حمایت می‌کند و می‌تواند به ایجاد ثبات هرچه بیشتر در این کشور

رئیس جمهور روسیه در پایان برای انجام سفر به تهران پس از فراهم شدن شرایط اعلام آمادگی کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار