کابوس آزمون دستیاری دستبردار نیست
به گزارش خبرنگار «تابناک» در حالی که به علت شرایط خاص کشور در سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب و نیاز شدید به تربیت پزشک با تصمیم دولت وقت آموزش پزشکی از وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت جدا و به وزارت بهداری پیوست، با گذشت بیش از دو دهه و برطرف شدن شرایط خاص کشور، همچنان موضوع بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم به علت برخی مقاومتها معطل مانده و همین موضوع، پیامدهای بسیاری را برای فعالان این حوزه و مردم ایجاد کرده است.
بر این اساس، به اذعان بسیاری از صاحبنظران، افت کیفیت خدمات و آموزش پزشکی و نیز بروز و ظهور تخلفات سریالی در برگزاری آزمون دستیاری ناشی از مشغول شدن وزارت بهداشت در مسئولیتهای غیر مرتبط از جمله آموزش پزشکی است.
این گروه از داوطلبان، با برشمردن تخلفات سریالی آزمون دستیاری از دستکم شش سال پیش تاکنون، مدعی شدند وزارت بهداشت، صلاحیتهای لازم برای برگزاری آزمون سراسری دستیاری را ندارد، زیرا هیچ تضمینی نیست که در مراحل پس از آزمون، تخلفات جدیدی رخ ندهد؛ ضمن اینکه اصولا برگزاری آزمون بر خلاف وظایف ذاتی این وزارتخانه است.
پیش از آغاز آزمون دستیاری سال گذشته، 25 پرسش آزمون ناگهان از کتابخانه یکی از دانشگاههای علوم پزشکی سر درآورد و به سرعت در میان برخی داوطلبان دست به دست شد و به این ترتیب، بالا گرفتن موضوع مسئولان وزارت بهداشت را درباره تخلف قانع کرد و نتیجه آن، ابطال آزمون دستیاری بود.
اما این همه ماجرا نبود، چرا که هیچ گاه فرد یا افراد متخلفی معرفی نشد و حواشی آزمون مسألهدار ادامه یافت.
به رغم درخواست داوطلبان برای خشکاندن سرچشمه فساد در مرکز سنجش وزارت بهداشت، برخی مصلحت اندیشیها، مانع از معرفی متخلفان به مردم شد.
در همین باره، محمدرضا رضایی کوچی، مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
شورای اسلامی به رسانهها گفت: هماکنون افرادی که متعلق به وزارت بهداشت
بودند و نیز افرادی بیرون از این وزارتخانه و کسانی که پرسشهای آزمون
دستیاری را خریدهاند، شناسایی شدهاند، اما به دلیل رعایت مسائل قضایی،
امکان معرفی آنها نیست.
حسین اسلامی، مخبر کمیسیون اصل 90 مجلس شورای
اسلامی هم در گفتوگو با خبرگزاریها مدعی شد: خاطیان آزمون دستیاری، تنها
به وزارت بهداشت پایان نمییابند، بلکه به ارگانهایی متصل هستند که چند
وزارتخانه را در بر میگیرد.
حجتالاسلام اسلامی افزود: درباره متخلفان آزمون دستیاری، هنوز به نتیجه کاملی نرسیدهایم، چرا که اظهار نظر در این زمینه، تا مشخص شدن تکلیف متهمان نمیتواند کامل باشد، اما آنچه مشخص شده، این است که دسترسی به پرسشها کار راحتی نیست! با وجود این، تا زمان اعترافات متهمان باید صبر کرد.
در این میان، دکتر علی عباسپور تهرانی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی مدعی شد: شایعاتی درباره دست داشتن برخی مسئولان رده بالا در قضیه تخلفات آزمون دستیاری به کمیسیون آموزش مجلس گزارش شده است.
عباسپور با اشاره به دو تقلب بزرگ سالهای 82 و 88 در آزمون دستیاری، خواستار بازنگری وزارت بهداشت در سیستم برگزاری آزمون خود شد و تأکید کرد: چنانچه مجلس و قوه قضائیه از روند برخورد با متخلفان آزمون دستیاری قانع نشوند، طرح تحقیق و تفحص از وزرات بهداشت در دستور کار قرار میگیرد.
سازمان
سنجش: میتوانیم آزمون دستیاری را برگزار کنیم
وزیر بهداشت: سازمان سنجش حق دخالت
ندارد
در حالی که به علت تکرار تخلفات در برگزاری آزمون دستیاری،
گروهی از کارشناسان، خواستار برگزاری این آزمون از سوی سازمان دیگری غیر
از وزارت بهداشت بودند، سازمان سنجش، آمادگی خود را برای برگزاری آزمون
دستیاری اعلام کرد؛ موضوعی که البته به هیچ وجه به مذاق خانم وزیر بهداشت
خوش نیامد.
محمد حسین سرورالدین، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، با بیان اینکه امکانات و تجارب سازمان سنجش متعلق به کشور، ملت و نظام است، خاطرنشان کرد: به عنوان بخش کوچکی از دولت در چهارچوب وزارت علوم، وظیفه خود میبینیم که اعلام کنیم، اگر روزی مسئولان وزارت بهداشت علاقهمند باشد که سازمان سنجش آزمون دستیاری را برگزار کند، استقبال میکنیم.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش تأکید کرد: سازمان سنجش همه آزمونهای کاردانی به کارشناسی علوم پزشکی ،آزمونهای پزشکی عمومی و دکترای حرفهای، آزمونهای رشتههای پیراپزشکی و دندانپزشکی و علوم آزمایشگاهی را از آغاز پیروزی انقلاب با استاندارد بالا برگزار کرده است.
سرورالدین همچنین با مقایسه امنیت آزمونهای سازمان سنجش با وزارت بهداشت یادآور شد: تا جایی که یادمان هست، هیچ مشکلی در امنیت آزمونهای سازمان سنجش وجود نداشته است، در حالی ه درآزمون دستیاری که وزارت بهداشت برگزار میکند، به غیر از امسال، چند سال پیش هم تخلفاتی در آن بوده است.
این اظهارت در حالی بود که خانم وحید دستجردی، وزیر بهداشت، به احتمال انتقال آزمون دستیاری به سازمان سنجش روی خوش نشان نداد و گفت: اشکالات سازمان سنجش در برگزاری آزمونهای سراسری سالهای 65تا 67 و نیز آزمون کارشناسی ارشد سال 88، نشانه ضرورت نداشتن انتقال آزمون دستیاری به این سازمان است و بر این باورم که بهتر است این سازمان، به فکر حل مشکلات خود باشد.
آیا برگزاری این آزمون مهم که با زندگی و سرنوشت قشر تحصیلکرده و دکتر مملکت بازی میکند، سرانجام به دست یک متولی کارکشته و معتمد برگزار خواهد شد یا نه و آیا این آزمون پرحاشیه کشور، همچنان خبرساز خواهد ماند تا یک وزیر زن، با اقدامی مردانه، سوژه رسانهها و جراید کشور شود؟! و یا اینکه شعار «ما به آزمون پر حادثه عادت داریم» باید لغلغه زبان تمامی شرکت کنندگان این آزمون گردد.
آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان را در تابناک اجتماعی بخوانید.
در حال حاضر رتبه بندی شانگهای و تایمز در رتبه بندی دانشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد.اما وزارت بهداشت این ارزشیابی را قبول ند ارد و پزشکان ایرانی که در خارج تحصیل کرده اند واز دانشگاههای معتبر تر از دانشگاه تهران مدرک گرفته اد باید توسط اساتید محترم دانشگاههای ایران مجددا تائید شوند و این عزیزان در سالهای اخیربندرت کسی را تائید کرده اند .بعنوان مثال مدرک پزشکی عمومی و دندانپزشکی انستیتو کارولینسکای سوئد را وزارت بهداشت قبول ندارد و فارغ التحصیلان این دانشگاه باید دوباره در ایران امتحان بدهند و یکی دو سال دوره تکمیلی را در ایران بکذرانند..جهت اطلاع عرض می شود این دانشگاه امسال دویستمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد و برنده جایزه نوبل پزشکی توسط اساتید این دانشگاه انتخاب می شود.
باور بفرماييد سال هاست که اين تخلفات در آزمون دست ياري صورت مي پذيرد و علت اصلي آن عدم تناسب نياز جامعه پزشکي ايران با ظرفيت هاي موجود است.
عليرغم نياز چشمگير به متخصصين در اقصي نقاط کشور و وجود انبوه پزشکان عمومي، سياست گذاران رسته هاي تخصصي کشور که خود متخصص مي باشند، براي جلوگيري از رقيب تراشي در عرصه شغلي خود مجوز رشد محدودي به پزشکان عمومي جوان و باهوش کشور ميدهند.
شاهد اين مدعا، حضور انبوه پزشکان جوان ايراني با صرف هزينه هاي بسيار بالا در رشته هاي تخصصي کشورهايي مانند آمريکا، کاندا، استراليا، آلمان، اوکراين،روسيه و ساير کشورهاي اروپايي مي باشد.
براي حل اين مشکل اگر بتوان مافياي تخصص را کنار زد، دو راهکار اساسي وجود داشته ودارد :
1- افزايش مناسب ظرفيت هاي تخصصي کشور (در برخي از رشته هاي به اصطلاح لوکس تا چند برابر ظرفيت موجود)
2- فعال سازي ظرفيت هاي مازاد بر نياز (از نظر برخي آقايان ذي نفع) به صورت دوره هاي غير انتفاعي با تقبل هزينه از سوي خود پزشکان
بديهي است در اين صورت افرادي که سوگند سلامت جامعه را يادکرده اند يا در ظرفيت هاي افزوده شده تحصيل خواهند کرد و يا به جاي پول دادن به دلالان سوالات آزمون دست ياري به شکلي سالم در کلاس هاي غير انتفاعي حاضر شده و به هدف خود خواهند رسيد.
در کنار اين مهم کاهش فاصله درآمدي و اختيارات پزشکان متخصص و عمومي مي تواند باعث کاهش انگيزه فساد در دست يابي به موقعيت پزشکان متخصص گردد چراکه تنها با اختلافي دو تا چهار ساله نسبت به همکاران عمومي خود که حدود بيست سال عمر خود را صرف تحصيل نموده اند، درآمدهايي تا هزاران برابر داشته و يا حتي ساده ترين داروهايي را تجويز نمايند که برخي بيمه ها تنها از ايشان قبول مي نمايند. اين رفتارها باعث تخصص محوري گرديده و براي برخي افراد خرج نمودن مبالغي هنگفت براي دست يابي به اين مقام هرچند خلاف، توجيه پذير گرديده است.
روش هاي سالم نمودن هر جامعه برخي اوقات بسيار ساده تر از روش هاي پيچيده موجود مي باشد.






