بازدید 31441
مقام یمنی وابسته به امارات:

ایران برنده و عربستان بازنده جنگ یمن است/ تلاش عربستان برای منافع اقتصادی از آنچه خود ویران کرده است!

بعد از گذشت 5 سال از حمله عربستان و ائتلاف عربی به یمن، ریاض نتوانست به اهداف خود برسد و رویاهای جنگی محمد بن سلمان در یمن تبدیل به باتلاقی شده که دورنمای مشخصی نیز برای خروج از آن وجود ندارد. گفتنی است از سپتامبر 2014 تاکنون نیروهای انصارالله مورد حمایت ایران و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور برکنارشده یمن، کنترل صنعا و برخی مناطق این کشور را به دست گرفته‌اند.
کد خبر: ۹۸۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰ 26 June 2020

ایران برنده و عربستان بازنده جنگ یمن است!/ تلاش عربستان برای منافع اقتصادی از آنچه خود ویران کرده است!

بین الملل تابناک: بعد از گذشت 5 سال از حمله عربستان و ائتلاف عربی به یمن، ریاض نتوانست به اهداف خود برسد و رویاهای جنگی محمد بن سلمان در یمن تبدیل به باتلاقی شده که دورنمای مشخصی نیز برای خروج از آن وجود ندارد. 

به گونه ای که بسیاری از ناظران و تحلیل گران بین المللی عربستان را بزرگترین بازنده این جنگ می دانند.

در همین رابطه، صالح الجبوانی، وزیر سابق حمل و نقل یمن در حساب توئیتر خود نوشت: وقتی عملکرد قدرت‌های منطقه‌ای را در جنگ یمن ارزیابی می‌کنیم، طرف‌های ذینفع ایران و امارات و طرف بازنده عربستان سعودی است.

گفتنی است از سپتامبر 2014 تاکنون نیروهای انصارالله مورد حمایت ایران و طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس جمهور برکنارشده یمن، کنترل صنعا و برخی مناطق این کشور را به دست گرفته‌اند.

«صالح الجبوانی» وزیر حمل‌ونقل مستعفی دولت هادی با اشاره به اینکه امارات دشمن دولت و ملت یمن است، گفت که بایستی به جای واژه «امارات عربی متحده» از امارات متحده استفاده کرد چرا که واژه عربی مناسب امارات نیست.

الجبوانی همچنین گفت: «به سعودی‌ها می‌گویم یا آنچه را که خراب کرده‌اید درست کنید و یا از یمن خارج شوید و به مسئولان یمنی نیز می‌گویم که از ریاض خارج شوید و بیش از این با پذیرش حقارت و خواری، به خودتان و یمنی‌ها توهین نکنید».

امارات طراح همه آن چیزی است که در یمن اتفاق می‌افتد و عربستان نیز با دعوت به اجرای توافقنامه، وقت‌کشی می‌کند.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، این وزیر مستعفی یمن تصریح کرد که «یمن به عربستان برای بازگرداندن امور به روال عادی خود و بازپس‌گیری صنعاء امید داشت اما اکنون با کودتای شبه‌نظامیان مورد حمایت امارات در عدن مواجه هستیم».

الجبوانی همچنین گفت که امارات طراح همه آن چیزی است که در یمن اتفاق می‌افتد و عربستان نیز با دعوت به اجرای توافقنامه، وقت‌کشی می‌کند.

وی تصریح کرد که «ما با مشاهده تحویل سقطری از سوی عربستان به امارات غافلگیر شدیم و این یک همدستی و توطئه علیه مشروعیت یمن بود».

الجبوانی همچنین تأکید کرد که هر قدر اوضاع دشوار شود ملت یمن هرگز به زانو درنخواهد آمد و هرگز تسلیم نخواهد شد و هرگز هیچ جدایی و تشکیل دولتی در جنوب در کار نخواهد بود و یمنی‌ها متحدی نمی‌خواهند که از پشت به آن‌ها خنجر بزند.

از راه اندازی جنگ تا تلاش برای بازسازی!

منابع آگاه یمنی از فشار اقتصادی ریاض به دولت مستعفی یمن با هدف اجرای خواسته‌های دولت سعودی خبر می‌دهند.

دولت عربستان، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن را برای امضای قرارداد موسوم به «توسعه و بازسازی یمن» و سازش با شورای انتقالی جنوب تحت فشار گذاشته است.


این منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن به وبسایت العربی الجدید گفتند که دولت عربستان، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن را برای امضای قرارداد موسوم به «توسعه و بازسازی یمن» و سازش با شورای انتقالی جنوب تحت فشار گذاشته است.

از این رو دولت سعودی شرط کرده است که تزریق دلار به بانک مرکزی یمن را در شرایطی دوباره انجام خواهد داد که دولت مستعفی نیز شروط و خواسته‌های ریاض را بپذیرد و با شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) طبق سیاق جدید و با توجه به تغییرات میدانی که در جنوب یمن به نفع این شورا رخ داده، به مذاکره بنشیند.

در همین راستا دولت سعودی و امارات تلاش می‌کنند با امضای قراردادهای موسوم به توسعه و بازسازی یمن، کنترل مناطق نفتی و گازی و برخی استان‌های راهبردی از جمله «المهره» و «سقطری» را در دست خود بگیرند.

به گفته منابع یمنی، در یکی از این قراردادها دولت سعودی تلاش دارد اداره چاههای مناطق نفتی شرق یمن و حق امتیاز اکتشاف و پالایش در میدان ۱۸ نفتی و گازی در استان‌های مأرب و الجوف و میدان چهارم در استان شبوه را در دست گیرد.

مأرب و شبوه دو استان یمنی است که هنوز بخش‌هایی از آن در کنترل دولت مستعفی یمن قرار داد و نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی در آستانه تسلط بر شهر مأرب هستند؛ هشت استان به طور کامل در کنترل ارتش و انصارالله یمن است و استان عدن و مناطق جنوبی نیز در اشغال شورای انتقالی جنوب قرار دارد و ریاض تلاش دارد با استفاده از یان شرایط میدانی که کاملا علیه دولت مستعفی است، منصور هادی را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد.

در همین حال اکثر وزرای دولت مستعفی یمن هم اکنون در ریاض به سر می‌برند و به گفته بسیاری از منابع یمنی و سعودی، آن‌ها در شرایط شبیه بازداشت خانگی هستند و حق خروج از هتل را نیز ندارند و از این رو امضای هر قرار دادی برای دولت ریاض و ابوظبی به خصوص در حیطه نفت و گاز چندان کار دشواری به نظر نمی‌رسد.

طبق آمار شبه رسمی، یمن دارای ۱۱.۹۵۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد که ۴.۷۸۸ میلیارد بشکه از آن خارج استخراج است. یمن از سال ۲۰۱۵ الی دسامبر ۲۰۱۸ نزدیک به ۲.۹ میلیارد بشکه نفت تولید کرده است. میزان ذخایر گازی این کشور نیز نزدیک به ۱۸.۲۸۳ تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

«توفیق النهمی» کارشناس اقتصادی یمنی به العربی الجدید گفت که ائتلاف سعودی قصد دارد قرار داد اغلب شرکت‌های یمنی و خارجی عامل در میادین نفتی را به پایان رسانده و صادرات نفت و گاز این کشور را آغاز کند.

در استان شبوه و حضرموت در جنوب شرق یمن ۳۵ میدان نفتی وجود دارد که موجب شده تا امارات حضور خود و عناصر وابسته به خود را در این استان‌ها تقویت کند و هم اکنون نیمی از استان حضرموت تحت کنترل شبه‌نظامیان وفادار به ابوظبی است. استان مهره نیز هم اکنون به طور کامل تحت نفوذ دولت ریاض قرار دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۳
بدبختی جنگ یمن برای ما مردم بیچاره ایرانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
شاید هم برای عربستان باشه، وقتی توی ایرانی دنبال سهم هستی در خاورمیانه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
ویرانی یک کشور برنده داره؟؟؟ برنده چی؟
هر دو طرف جنگ بازنده اند.همه مردم آسیب می بینند.جنگ چیزی جزفلاکت نکبت به همراه ندارد
این جنگ هیچ پیروزی نداشته است، و در حقیقت هر سه کشور ایران، یمن و عربستان بازنده آن بوده اند، و البته یمن و ایران خیلی بیشتر زیان کرده اند و این سخنان درباره پیروزی ایران در این جنگ تنها برای این است که نشان دهد ایران در به راه افتادن این جنگ و ادامه آن دخالت داشته است
ایران برنده چی است که خود ایرانیان نمی دانند!!؟ آخر یمن بدبخت چی داره؟ طرف یا خیلی بیسواد ه یا یک پولی گرفته.
ما که کلاً برنده ایم!!!
تا برنده بودن را چه تفسیری بکنیم !!! یعنی ببینیم چه چیزی دادیم چه چیزی گرفتیم و چه چیزی در آینده گیرمان می آید
خدایی چه جنسی میزنید این تحلیلا رو مینویسید
ایا الجبوری درست تحلیل کرده است را زمان نشان خواهد داد!
آنچه ایشان عنوان می کنند و از مقاله نتیجه میشود ،امارات برنده و عربستان بازنده است و ظاهرا مقاله نویس اسم ایران را در کنار امارات میچسباند!!!؟
اول یمن بازنده جنگ یمن است بعد هم عربستان و ایران.بیخود با ابنبات چوبی گولتان نزنند
ایران کجا برنده بوده

بازنده بزرگ برجام چجوری برنده شد ؟
این وضع مردمه
از یمن کمتر نیست
يعني واقعا برنده اين جنگ ما هستيم
یک قدرتمند وابسته به مولفه های قدرتش هست، در صورتی که این مولفه ها، ضعیف بشن، یا از بین برن، مستقیما بر روی قدرت (که شرط لازم امنیت و رفاه هر جامعه ای هست) اثر گذار خواهد بود و مردمی که الان در یمن، در حال دفاع از خودشون هستند، از مولفه های تمدنی ما هستند که تا الان کمک خاصی بهشون انجام نشده، باید مثل ونزوئلا تعارف کنار بذاریم و با کمک مستقیم از مولفه های قدرتمون حمایت کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
اینا رو خودت شخصا سرودی یا از روی جزوه هایی که بهتون میدن؟
هیچ منافع دنیوی و اخروی در یمن برای ایران نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
منافع اخروی!! بزرگان دین گفتن اگر یک مسلمان، فریاد کمک مسلمان دیگه شنید و بهش کمک نکرد مسلمان نیست، این همه کشتار زن و بچه مسلمون اونجا نیست!!!!! منافع دنیوی هم، مگه تنگه باب المندب محل عبور نفتکش ها و کشتی های ترانزیت ما نیستش امنیتش بخطر بیفته کلی مشکل خواهیم داشت.
برنده چی شدیم؟ یمن اگه چیزی داشت که کشورهای دنیا خودشون را درگیر می کردن. چرا دنیا داره خودشو میکشه تو لیبی باشن هر کشور داره موضع می گیره در صورتی که هیج کشوری به جز ایران و عربستان نمیدونن یمن کجاست و چه وضعی داره. تو یه کشوری باید هزینه کرد خود را درگیر کرد که تهش چیزی گیرت بیاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۰۷
برای همین الان توی یمن، موساد ، سیا و ام آی ۶ فعال هستند!!!!!!! عزیز جان، تنگه باب المندب از مهمترین تنگه های جهان هست، بخاطر ارتباط شرق و غرب جهان و رسیدن به کانال سوئز ، اگه تنگه باب المندب برای کشتی های ایرانی بسته شه، ما برای رسیدن به اروپا باید آفریقا رو دور بزنیم و کلی به هزینه های کشتیرانیمون اضافه میشه، ولی اگه روی وتنگه نفوذ داشته باشیم ، قدرت چانه زنیمون توی مسائل بین المللی بیشتر میشه، دیگران(اسرائیل، آمریکا، انگلیسو....) مخفیانه بشدت در یمن فعال هستند، این عربستان دم خروس شون هست که زده بیرون!!!!! ش.
چهل سال جنگ در خاورمیانه باعث شده ثروت هنگفتی از جیب مردم مسلمان این کشور ها دود شود و به کشورهای اروپایی وآمریکا برود. مطمئنا یک روزی فرزندان ما نسبت به این جنگها و فرصت سوزی ها با تاسف نگاه میکنن.
ما توی جنگ خودمان معلوم نشد برنده بودیم یا بازنده!!! اصلا مگر جنگ برنده دارد!!؟
زنده باد جبهه مقاومت. مردم مظلوم یمن به لطف خدا پیروزند. دوستانی که منتقدن یا شک دارن بهتره سخنرانی استاد رائفی پور را در این زمینه ببینن یمن کنترل گذرگاه استراتژیک باب المندب و خلیج عدن را داره که ایران با داشتن کنترل آنجا برنده مسلم جهانیه سرچ کنید سخنرانی رائفی پور درباره عروسی پسر ملکه بریتانیا و تنگه باب المندب
تابناک شما نظرات کارشناسی ما را که بر اساس تاریخ ملل وادیان وجامعه شناسی سیاسی است کنارمیذارید البته شاید شما حق داشته باشید چون تخصصی راجع مسائل یمن از این جهت نداشته باشید.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی