عرضه اولیه‌های ۹۹ چقدر سود دادند؟

تاکنون و در سال جاری، سهام 5 شرکت برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شده است. سهامدارانی که از ابتدا این عرضه اولیه ها را خریداری و تاکنون نگهداری کرده اند توانسته اند 34 برابر یارانه نقدی پرداختی سه ماهه اول سال جاری سود از این عرضه اولیه ها کسب کنند.
کد خبر: ۹۸۵۴۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴ 19 June 2020

در سال گذشته، سهام 23 شرکت برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شد. به عبارت بهتر از ابتدا تا پایان سال گذشته 23 عرضه اولیه را سهامداران شاهد بودند.

به گزارش بورس تابناک، بررسی ها نشان می دهد که اگر سهامداری هر 23 نماد عرضه اولیه شده را در سال گذشته خریداری و نگهداری می کرد، در پایان سال سودی در حدود 25 میلیون تومان را  نصیب خود می کرد.  این سود، حدود 46 برابر کل یارانه نقدی دریافتی هر فرد در سال گذشته می باشد. مبلغ مورد نیاز برای خرید کل عرضه اولیه های سال گذشته حدود 6 میلیون و 766 هزار تومان بوده است.

Prince Pipes IPO: Prince Pipes IPO kicks off: Here's what 10 ...

در سه ماهه اول سال جاری نیز سهام 5 شرکت برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه شده است. پرسش این است که سود این 5 شرکت عرضه اولیه شده برای سهامدار چقدر بوده است؟

در 20 فروردین ماه سال جاری بود که سهام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا برای اولین بار عرضه شد. در این عرضه اولیه به هر کد بورسی 811 سهم به قیمت 1200 تومان تعلق گرفت. تا تاریخ 27 خرداد ماه سال جاری قیمت هر سهم صبا به حدود 2432.1 تومان افزایش یافته است. بنابراین سود صبا برای کسانی که در عرضه اولیه، آن را خریداری کردند حدود 999 هزار و 233 تومان بوده است.

در 27 فروردین ماه سال جاری دومین عرضه اولیه انجام شد و در آن سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا برای اولین بار عرضه شد.  در این عرضه اولیه که در مورخه 27 فروردین ماه سال جاری انجام شد، به هر کد (نفر)، تعداد ۳۶۳۷ سهم در سقف قیمت ۸۶۰ تومان، تعلق گرفت. قیمت هر سهم شستا در آخرین روز معاملاتی هفته جاری 1831 تومان بود. با این حساب تا 27 خرداد ماه سال جاری شستا، برای کسانی که سهام آن را در عرضه اولیه خریداری کردند در مجموع سودی در حدود 3 میلیون و 531 هزار و 527 تومان داشته است.

سومین نماد عرضه اولیه شده در سال جاری در دهم اردیبهشت ماه انجام شد و در آن سهام شرکت شیر پاستوریزه پگاه گیلان با نماد معاملاتی غگیلا عرضه شد. در این عرضه اولیه به هر کد سهامداری 14 سهم به قیمت هر سهم 1250.7 تومان رسید. قیمت پایانی هر سهم غگیلا در 27 خرداد ماه 1343.8 بوده است. بنابراین سود غگیلا برای سهامدارانی که در عرضه اولیه آن را خریداری کرده اند تاکنون مبلغ ناچیز 1303.4 تومان بوده است (از سود مجمع صرف نظر شده است).

سهام شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد معاملاتی پیزد چهارمین نمادی بود که در سال جاری عرضه اولیه شد. عرضه اولیه این نماد در 31 اردیبهشت ماه سال جاری بود و به هر کد، 13 سهم به قیمت هر سهم 4035.3 تومان تعلق گرفت. سود این سهم تاکنون برای سهامداران 6411.6 تومان بوده است.

پنجمین عرضه اولیه سال جاری در 7 خرداد ماه انجام شد و در آن 229 میلیون و 192 هزار سهم (معادل 5 درصد کل سهام) شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد معاملاتی آریا برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد. میزان مشارکت در این عرضه اولیه ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار و ۴۲ نفر اعلام شد و به هر کد بورسی حداکثر ۵۸ سهم به قیمت هر سهم 6511.9 تومان تخصیص داده شد. قیمت پایانی آریا در 27 خرداد ماه سال جاری 8922.3 تومان بود. بنابراین سودی که آریا در این مدت به جیب خریداران عرضه اولیه آن واریز کرده است، مبلغ 139 هزار و 803 تومان بوده است.

در مجموع اگر سهامداری همه 5 عرضه اولیه سال جاری را خریداری کرده باشد و آن ها را تا تاریخ 27 خرداد ماه سال جاری نگهداری کرده باشد، سودی در حدود 4 میلیون و 678 هزار و 278 تومان نصیبش شده است. این سود تقریبا 34 برابر یارانه نقدی پرداختی در این سه ماه است.

عرضه اولیه های 99 چقدر سود دادند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
قطعنامه شورای حکام انرژی اتمی برعلیه ایران صادرشد
بیچاره بورس
وقتی اربابها جیبهایشان پر پول شد پایشان را ازبورس پس میکشند و التهاب بورس را میخوابانند و پول باد آورده را وارد سایر بازارها میکنند. بیچاره رعیت ایران
تابناک حالمو بهم میزنی.همه جا سایتت تبلیغاته.دیگه نمیام
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان