بازدید 13762
۲

گوش هایی که بدهکار کرونا نیستند

چند روزی می‌شد که بعد از مدتی تب کرونا در استان فروکش کرده بود و به شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیال برگشت به زندگی عادی را داشتیم، غافل از اینکه کرونا شدیدتر از قبل در کمین کردستانی‌ها نشسته است.
کد خبر: ۹۸۴۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰ 13 June 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، به محض فروکش کردن تب کرونا و شروع به کار مشاغل، موجی از بی‌خیالی‌ها روانه بازار شد، کرونا در بین مردم می‌تاخت و هر روز بیشتر از روز قبل قربانی می‌گرفت تا آنجا که استان را به مرز هشدار و وضعیت قرمز رساند.

چند هفته‌ای است که حال و هوای این روزهای کردستان خوب نیست و گوش مردم هم به این حرف‌ها بدهکار نیست، خیابان‌ها همچنان مملوء از جمعیت، بازار مهمانی و شب نشینی‌ها داغ داغ، تالارها بسته اما بساط عروسی‌ها به راه است.

اگر یک لحظه بی‌خیالی و خودخواهی را کنار بگذارید و به این فکر کنید که ممکن است خود شما ناقل ویروس کرونا باشید و به پدر و مادر پیری که سنشان بالارفته و بدنشان تاب و توان آن همه عذاب را ندارد، به جوانانی فکر کنید که سرشار از امید و آرزو هستند و به کودکی فکر کنید که هنوز دنیا را تجربه نکرده قرار است قربانی یک بی‌احتیاطی شوند، بی‌خیالی و خودخواهی نسبت به کرونا را کنار گذاشته و بیش از پیش مراقب خود و اطرافیانتان خواهید بود.

سمیرا دختری ۲۴ ساله که چند روزی است در مبارزه با ویروس کرونا جان سالم به در برده است در خصوص این بیماری می‌گوید: شاید گفتن و شنیدن آن راحت به نظر برسد، اما افرادی که در این مدت به کرونا دچار شده‌اند می‌توانند درک کنند که در عرض چند روزی که بدن در حال جنگ با ویروس است آدمی چه عذابی را متحمل می‌شود.

او می‌گوید: شاید زمانیکه هنوز به آن دچار نشده‌ایم تصور کنیم که این بیماری همانند بیماری سرماخوردگی و یا همانند سایر بیماری‌ها است، اما زمانیکه به آن دچار می‌شوید منتظر لحظه بعد هم نیستید.

وی که الان کاملا بهبود یافته و در جنگ با کرونا پیروز شده هنوز هم از ترس اینکه ناقل باشد از قرنطینه خارج نشده می‌گوید: همه‌چیز از یک سرگیجه و آبریزش بینی شروع شد باورم نمی‌شد که به کرونا مبتلا شده‌ام اما بازهم برای احتیاط در یک اتاق خود را قرنطینه کردم، روز بعد تب شدیدی در وجودم شروع شد که مصداقی از جهنم بود و به راستی عذاب‌آور بود، بعدها علائمی همچون سرفه مکرر و خشک و همچنین کوفتگی بدن نیز به آن افزوده شد.

این جوان ادامه می‌دهد: روزهای سختی بود آنقدر حالم بد بود و در وجودم احساس کرختی و کوفتگی می‌کردم که حتی نمی‌توانستم راه بروم به ناچار مجبور بودم چهاردست و پا راه بروم تا اینکه به مرور حالم بهتر شد و بیماریم بهبود یافت.

اسرا، از بیماران در حال مبارزه با کرونا می‌گوید: از بدن درد شروع شد، اولش فکر می‌کردم کوفتگی بدنم حاصل حضور در باشگاه بعد از چند ماه و از سرگیری تمریناتم است اما در عرض چهار روز علائمی همچون سردرد شدید، تب، اسهال، حالت تهوع، سرگیجه، بی‌حالی و بی‌اشتهایی در بدنم بروز پیدا کرد و متوجه شدم که کرونا گرفته‌ام.

وی در ادامه می‌گوید: مطمئنم که حتی به ذهنتان هم خطور نمی‌کند که در زمان ابتلا به این بیماری، بیمار با چه حال وحشتناکی روبه‌رو است.

اکنون که چند روزی از بیماریش می‌گذرد می‌گوید که حالش کمی بهتر شده اما نه به صورت کامل و هنوز هم حس بویایی و چشایی خود را بازنیافته است.

مهدی از دیگر بیماران کرونایی در قرنطینه است، می‌گوید: اول با سرفه‌های پی در پی و مکرر شروع شد ابتدا فکر می‌کردم یک آنفولانزای فصلی است اما روز بعد علائم‌های کرونا همچون سرگیجه، بی‌اشتهایی، حالت تهوع و تب شدید خود را نشان داد و متوجه شدم که به کرونا دچار شده‌ام.

محمد یکی دیگر از بیماران مبتلا به کرونا هم می‌گوید: با یکی از همکارانم که ناقل ویروس کرونا بود و از آن بی‌اطلاع بودم در ارتباط بودم، بعد از اینکه خبردار شدم تست کرونایش مثبت از آب درآمده در خانه ماندم و از تماس با اطرافیانم خودداری کردم.

وی ادامه می‌دهد: یک هفته از آن روز می‌گذشت اما هنوز هیچ علائمی در بدنم ظاهر نشده بود و رفته رفته خیالم راحت می‌شد که به کرونا مبتلا نشده‌ام، سر یک هفته کم‌کم سرفه‌های مکرر شروع شد و همان روز تب شدیدی وجودم را فراگرفت، اکنون که یک هفته از بیماریم می‌گذرد علائم دیگری همچون اسهال، حالت تهوع و از دست دادن حس بویایی خود را هم تجربه کرده‌ام.

رفتار اجتماعی، موثر در مهار کرونا

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مهار کرونا مستلزم رعایت قرنطینگی است و به رفتار اجتماعی بستگی دارد، اگر مراسم جشن و دورهمی برقرار باشد سیر صعودی بیماری بیشتر ولی اگر شرایط ماندن درخانه رعایت شود احتمال کاهش تعداد مبتلایان وجود دارد.

قاسم جان بابایی با تیم همراه و با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مراکز درمانی سنندج در خصوص تشریح آخرین وضعیت ویروس کرونا، بررسی امکانات درمانی و نحوه خدمات رسانی به بیماران کرونایی از بیمارستان توحید و بعثت سنندج بازدید و وضعیت این مراکز را ارزیابی کردند و با بیان اینکه در استان کردستان احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کرونا پیش‌بینی می‌شد، اظهار کرد: عدم توجه مردم به قرنطینگی و ماندن در خانه مهمترین عامل افزایش شمار مبتلایان به کرونا است.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی، افزود: کسب و کار و زندگی اجتماعی را نمی‌توان برای همیشه تعطیل کرد اما می‌توان با رعایت موازین بهداشتی و خودداری در اماکن عمومی از ابتلا به این ویروس جلوگیری کرد.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، خطاب به مردم تأکید کرد: حتی الامکان از تجمع در مراکز تفریحی و تفرجگاه‌ها خودداری کنید و مراسم عروسی، ترحیم و سوگواری با حداقل جمعیت برگزار شود.

جان بابایی با بیان اینکه تجمعات احتمال ابتلا به کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد و انتقال ویروس به راحتی امکانپذیر خواهد شد، بیان کرد: کاهش این بیماری بستگی به عدم حضور مردم در اماکن عمومی و رعایت اصول بهداشتی دارد.

وی با تأکید بر عدم نگهداری سالمندان با علائم بیماری کرونا در منزل هشدار داد و گفت: مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی روند درمان را طولانی‌تر خواهد کرد.

جان بابایی با اشاره به اینکه سالمندان از لحاظ شکنندگی و کودکان از نظر چرخه انتقال کرونا را درخانه نگه دارید و مانع از ترددهای غیر ضروری آن ها باشید، افزود: کرونا در کردستان در حال اوج گیری است و سالمندان یکی از گروه‌های آسیب پذیر و در معرض خطر هستند.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جواب به این پرسش که سنندج تا چه هنگام در وضعیت قرمز کرونا می‌ماند، اظهار کرد: زمان مهار کرونا بستگی به رفتار اجتماعی دارد، اگر مراسم جشن و سرور و دورهمی برقرار باشد سیر صعودی بیماری بیشتر ولی اگر شرایط قرنطینگی رعایت شود احتمال کاهش تعداد مبتلایان وجود دارد.

رعایت نکردن مردم به منزله اعمال مجدد محدودیت‌ها

استاندار کردستان از مردم درخواست کرد با رعایت موازین بهداشتی و پرهیز از تجمعات، مانع اعمال محدودیت‌های کسب و کار و سیاە پوش شدن سنندج شوند.

بهمن مرادنیا در جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا اظهار کرد: ما به دنبال تعطیل کردن مشاغل و کسب و کارهای مردم نیستیم ولی اگر مردم رعایت نکنند به شرایط اسفند و فروردین ماه باز خواهیم گشت.

وی با بیان اینکه مردم از برگزاری مراسم عزاداری و عروسی بصورت جدی پرهیز کنند، گفت: قلیان سراها، پارک‌ها، بوستان‌ها و هر مکانی که امکان تجمع مردم وجود دارد بسته خواهند شد.

مرادنیا اضافه کرد: متاسفانه شاهد هستیم که مردم مراسم عزاداری و عروسی خود را به پارکینگ‌ها منتقل کرده‌اند که نقش ‌زیادی در گسترش بیماری کرونا دارد در حالیکه برگزاری این دست از مراسم‌ها در شرایط فعلی هیچ ضرورتی ندارد و فقط ‌یک تهدید علیه سلامت مردم به شمار می‌رود.

استاندار کردستان وضعیت شهر سنندج را به لحاظ تعداد بیماران کرونایی و بستری‌ها بسیار بحرانی دانست و اظهار کرد: هم اکنون بیمارستان توحید پر از بیماران کرونایی که تخت‌ها را اشغال کرده‌اند و با عدم رعایت و همکاری نکردن مردم دچار مشکل خواهیم شد.

مرادنیا ادامه داد: مردم با حساسیت بیشتر و با رعایت پروتکل‌ها و بهداشت فردی مانع گسترش بیماری کرونا شوند چرا که با ادامه روند فعلی سنندج با گرفتاری بیشتر مواجه می‌شود و از مردم درخواست می‌کنم مانع سیاه پوش شدن سنندج شوند.

وی همچنین به تعطیلات پیش رو در هفته آینده اشاره کرد و گفت: برای پیشگیری از شیوع کرونا بازار شهرستان‌های مرزی و مناطق گردشگری استان بسته خواهند شد و در جلسه ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور درخواست خواهم کرد که اختیارات خاصی به استان برای تصمیم گیری برای مقابله با بیماری کرونا داده شود.

مرادنیا از تشکیل یک اکیپ بازرسی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و خاطرنشان کرد: با همکاری دادستانی و نیروی انتظامی با اشخاص و اماکنی که سلامت مردم را تهدید می‌کنند برخورد خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
ازدحام میادین میوه و تره بار "بدتر" مجالس است. آیا نمیشد این میادین را به فضای روباز انتقال داد؟
روال کار در ادارات دولتی نسبت به قبل از کرونا هیچ تغییری نکرده است مثلا پستچی ها شما را مجبور می کنند برای تحویل مرسوله حتما باید برروی یک اسکرین تبلت مشترک با انگشت امضا کنی و ...
نانواييها به حالت بي تفاوتي رسيده بيشتر كساني كه مسئول مستقيم تهيه نان هستند و با دست ، خمير و يا نان جابجا ميكنند اكثرا با كارتخوان و كارتهاي مردم و وجه نقد در تماس هستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار