بازدید 24689
وعده‌های سرخرمن دولت برای مسکن

تدبیر‌های روی کاغذ مانده؛ رشد ۳۴۳ درصدی قیمت مسکن از آخوندی تا اسلامی/ فروش متری مسکن در بورس، دردی را دوا می‌کند؟

در سال‌های اخیر، خانه به دوشان و مستاجران مدام چشم انتظار تصمیمات دولت‌ها بوده اند. زمانی با مسکن مهر برای خود خانه‌ای دلخواه ترسیم کردند و زمانی با مسکن اجتماعی. اما نتیجه تمام این وعده ها، جز کاهش قدرت خرید و گرانی خیره کننده قیمت مسکن نبوده است.
کد خبر: ۹۸۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸ 11 June 2020

تدبیر‌های روی کاغد مانده؛ رشد ۳۴۳ درصدی قیمت مسکن از آخوندی تا اسلامی/ فروش متری مسکن در بورس، دردی را دوا می‌کند؟

تابناک اقتصادیاین روزها و با نزدیک شدن به فصل جابجایی ها و نقل انتقالات مستاجران، قیمت مسکن و اجاره بها به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است. قیمت ها به حدی بالا رفته است که حتی یافتن یک سرپناه برای زندگی یک ساله هم به یک رویا تبدیل شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، وقتی از افزایش قیمت مسکن و اجاره بها سخن به میان می آید دقیقا از چه موضوعی صحبت می کنیم؟ برای اینکه بدانید عمق فاجعه در حوزه مسکن چقدر است به آمارهای چند ساله اخیر باید رجوع کنیم. گزارش های دفتر اقتصاد مسکن و برنامه ریزی وزرات راه و شهرسازی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران شاید متر خوبی برای سنجش اوضاع قیمت مسکن در این سال ها باشد.

رشد 343 درصدی قیمت مسکن در هفت سال

هنگامی که در مرداد ماه سال 1392 دولت تدبیر و امید سکان قوه مجریه کشور را در اختیار گرفت متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران 3 میلیون و 834 هزار و 200 تومان بود. آخرین آمار در زمینه متوسط قیمت هر مترمربع مسکن که مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری می باشد نشان می دهد که متوسط قیمت هرمترمربع مسکن به 17 میلیون و 6 هزار و 600 توامن افزایش یافته است. این بدان معناست که در هفت سال گذشته رشد قیمت مسکن 343 درصد بوده است. اجاره بها نیز که رابطه مستقیم با قیمت مسکن دارد در این سال ها همپای افزایش قیمت مسکن رشد کرده است.

طرح های مسکنی که در دولت تدبیر و امید روی کاغذ ماند

اما دولت برای جلوگیری از این افزایش قیمت مسکن در این هفت سال چه کرد؟

دولت تدبیر و امید اولین کاری که بعد از در اختیار گرفتن سکان هدایت قوه مجریه در حوزه مسکن انجام داد این بود که طرح مسکن مهر را بنا به دلایلی متوقف کرد و تنها وعده داد که مسکن های نیمه ساخته در این طرح را تکمیل کرده و در اختیار مردم قرار دهد. این توقف به منظور اجرای یک طرح جایگزین با نام طرح مسکن اجتماعی بود.

تدبیر‌های روی کاغد مانده؛ رشد ۳۴۳ درصدی قیمت مسکن از آخوندی تا اسلامی/ فروش متری مسکن در بورس، دردی را دوا می‌کند؟

عباس آخوندی وزیر سابق مسکن در آبان 92 اعلام کرد: "تیم‌هایی را مامور بررسی جوانب اجرای طرح مسکن اجتماعی و استفاده از تجربیات جهانی این نوع مسکن‌سازی کرده‌ام." در اسفند 92، یک مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی از نهایی شدن ساز و کار مسکن اجتماعی خبر داده و گفته بود: "ساز و کار مسکن اجتماعی در حال نهایی شدن است و قرار است وزیر راه و شهرسازی آن‌را تا اواخر اسفند ماه جاری ابلاغ کند. در طرح مسکن اجتماعی متوسط واحد مسکونی 50 متر است و برای خانوارهایی که فرزند دارند، به 70 متر می رسد." در تیرماه سال 93 آخوندی با بیان اینکه مسکن اجتماعی نیاز به مطالعات بیشتری دارد، بازهم ارائه طرح را به عقب انداخت و حتی عنوان داشت این طرح بخشی از طرح های دولت در حوزه مسکن است! و باز هم وعده های دیگر...

در نهایت این طرح تنها بر روی کاغذ ماند و به اجرا نرسید تا سرانجام محمد اسلامی وزیر فعلی راه و شهرسازی انتقادات سنگینی را متوجه این طرح کند!

وی در مورخه 4 تیرماه 1398 و در حاشیه پنجمین جلسه شورای ‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن مخالفت با طرح مسکن اجتماعی، آن را طرحی نامناسب برای جامعه و فرهنگ ایرانی دانست و گفت: باید برای طبقات مختلف اجتماعی مسکن تولید کنیم که البته تولید مسکن اقشار متوسط و کم درآمد جزو اهداف اولویت دار ماست. در عین حال در ساخت و ساز، ترکیب جمعیتی ملاک عمل قرار می‌ گیرد.

اسلامی با تاکید بر این مطلب که با مسکن اجتماعی به شدت مخالف است، توضیح داد: مسکن اجتماعی در هرکجای دنیا که رواج پیدا کرده است به عنوان مسکن های نشان دار شناخته شده است. عموما این مناطق به مناطقی تبدیل شده که به واسطه فقر شاهد انواع و اقسام مشکلات و معضلات در آن، هستیم. مسکن اجتماعی در آمریکا و اروپا نیز به عنوان تجربه های ناموفق شناخته شده اند.

بیشتر بخوانید:

این بزرگترین طرح دولت تدبیر و امید برای خانه دار کردن مردم تا تیرماه سال 1398 بود که با انتقاد وزیر راه و شهرسازی پرونده آن برای همیشه بسته شد. از سایر طرح هایی که دولت در این سال ها در حوزه مسکن پیشنهاد داده و یا اجرا کرده است می توان به این طرح ها اشاره کرد: صندوق پس انداز مسکن، بازار رهن ثانویه مسکن،  فروش اقساطی مسکن، مسکن قسطی کارمندان، طرح مسکن استیجاری، وام اجاره مسکن و طرح مسکن ملی اشاره کرد.

طرح مسکن ملی نیز از شهریور ماه سال گذشته کلید خورد و قرار است در این طرح تنها 400 هزار واحد مسکن تولید شود که البته به گفته کارشناسان این میزان تولید مسکن جوابگوی تقاضای فعلی نیست. کارشناسان معتقدند که ایران نیازمند تولید سالانه یک میلیون واحد مسکن می باشد که با کم کاری های انجام شده در این زمینه در این 7 سال این میزان هم اکنون به 1.5 تا 2 میلیون واحد سالانه، افزایش یافته است.

همچنین برای مالیات ستانی در حوزه مسکن در راستای رسیدن به یک قیمت متعادل در بازار مسکن، در این سال ها طرح هایی مطرح بوده است که از آن جمله می توان به راه اندازی سامانه املاک و اسکان برای مالیات ستانی از خانه های خالی از سکنه اشاره کرد. این سامانه باید از سال 1394 راه اندازی می شد اما راه اندازی آن تا 29 بهمن ماه سال گذشته به طول انجامید. در این تاریخ نیز تنها یک رونمایی از سامانه انجام شد و هم اکنون وزارت راه و شهرسازی توپ راه اندازی این سامانه را به زمین سازمان امور مالیاتی می اندازد.

وزیر راه و شهرسازی در مورخه 21 خرداد ماه سال جاری در گفتگو با بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما به بحث دریافت مالیات از خانه های خالی اشاره کرد و گفت: راه اندازی سامانه املاک طبق قانون از سوی وزارت راه وشهرسازی انجام شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و این سازمان باید نسبت به اخذ مالیات اقدام کند. وی افزود: این سامانه در بهمن ماه توسط وزارت راه وشهرسازی رونمایی شده و تمامی دستگاه ها اطلاعات خود را وارد این سامانه کرده اند و سازمان امور مالیاتی باید از تابستان امسال اقدام به شناسایی واحدهای خالی و صدور برگه مالیات کند.

به علاوه، طرح مالیات بر عایدی سرمایه که شامل مسکن نیز می شد در حوزه مالیات ستانی از مسکن مطرح بوده است که از زمان سر و کار آمدن فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد تنها وعده های مکرری از ارسال لایحه آن به مجلس داده شده است و حرکت عملی و قابل توجهی در این زمینه دیده نمی شود.

اضافه کردن اجاره‌بها به صورت غیر واقعی ظلم به مستاجر است 

تدبیر‌های روی کاغد مانده؛ رشد ۳۴۳ درصدی قیمت مسکن از آخوندی تا اسلامی/ فروش متری مسکن در بورس، دردی را دوا می‌کند؟

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در گفتگویی با تاکید بر اینکه قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت دارای حباب مصنوعی است، اظهار داشت: قیمت‌های فعلی بازار مسکن به شدت مصنوعی است و از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند. اضافه کردن اجاره‌بها به صورت غیر واقعی ظلم به مستاجر و حتی صاحبخانه است چرا که وجه غیرمنصفانه‌ای را به خانه خود آورده است. به گفته اسلامی در کشور بیش از ٢٤ میلیون واحد مسکونی وجود دارد اما تعداد خانوار ٢٢ میلیون نفر است که نشان می دهد تعداد واحد مسکونی از تعداد خانوار بیشتر است.

همان گونه که ملاحظه شد در این هفت سال هنوز طرح های بسیاری در حوزه مسکن بر روی کاغذ مانده و اجرایی نشده است و به تازگی گویا قرار است یک طرح دیگر به این طرح ها افزوده شود!

طرح پیش فروش متری مسکن در قالب انتشار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالای ایران در این مدت مطرح شده است و محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه ای در مورخه 2 خرداد ماه سال جاری در این باره گفت: امکان خرید و فروش سهام‌ مسکن، تحت عنوان خرید متری مسکن در بازار سرمایه وجود دارد.

هدف اصلی این طرح این است که افرادی که سرمایه کافی برای خرید یک واحد آپارتمان ندارند با آغاز معاملات متری مسکن می‌توانند متناسب با سرمایه خود، متراژی از یک ملک را خریداری کنند تا سرمایه حتی اندک آنان همپای قیمت مسکن، افزایش یابد و ارزش سرمایه آنان به دلیل سیر صعودی قیمت مسکن در بلند مدت، آسیب نبیند و توان خرید خانه برای آنان ایجاد و تقویت شود.

اما این طرح و ورود یا عدم ورود مسکن به بورس نیز مخالفان و موافقانی دارد.

در رابطه با این طرح حسن محتشم عضو هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران طی مصاحبه ای در 16 خرداد ماه سال جاری با بیان اینکه امیدواریم طرح متری مسکن در بورس کالا با جدیت دنبال شود، گفت: این طرح منجر به افزایش سرمایه‌گذاری و تولید مسکن شده و در نهایت به کاهش قیمت تمام‌شده می‌انجامد.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه که در مورخه 21 خرداد ماه سال جاری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما حضور یافته بود به ارائه توضیحاتی درباره بازار مسکن پرداخت و از کمبود سرمایه و کاهش تولید به عنوان دو علت اصلی آشفتگی بازار مسکن یاد کرد و گفت: اگر مسکن به بازار سرمایه و بورس وارد شود هر دو مشکل حل می شد. کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تامین سرمایه در بورس نیاز یک میلیون واحد مسکونی در سال را برطرف می کند، گفت: یکی دیگر از مشکلات بازار مسکن این است که مرجع قیمت گذاری مسکن در کشور مشخص نیست. وی در ادامه درباره اقسام مختلف تامین مالی در بخش مسکن نیز گفت: اگر قیمت مسکن با کمک بورس شفاف شود گلوگاه های مسکن مشخص می شود.

همچنین حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران به عنوان یکی از مخالفان ورود مسکن به بورس طی مصاحبه ای گفت: مسکن یک کالای همگن نیست و باید وزارت اقتصاد، سازمان بورس و وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن آن کارشناسی بیشتری انجام دهند. نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه مسکن کالایی مانند نفت یا گندم نیست که با عرضه در بورس بتواند زمینه ساز رونق و یا افزایش سرمایه‌ها شود، افزود: در یک ساختمان ممکن است ۲ واحد با یکدیگر تفاوت‌های بسیار زیادی داشته باشد و این خود باعث افزایش قیمت‌ها در این ساختمان شود بنابراین عرضه آن‌ها در بورس نمی‌تواند مناسب باشد.

دستور رئیس جمهور برای پیگیری موضوع مسکن

به هر صورت حالا که طرح های دولت در حوزه مسکن به سرانجام خاصی نرسیده است و قیمت مسکن همچنان در حال افزایش می باشد، رئیس جمهور روز گذشته مورخه 21 خرداد ماه سال جاری دستوراتی را به وزیر اقتصاد، وزیر مسکن راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن داد تا موضوع مسکن را تحت نظر قرار دهند. وی در ارتباط با مشکل مسکن در کشور گفت: امروز شرایط مسکن فشار ناعادلانه‌ای را دارد وارد می کند؛ بر این اساس من امروز این دستور را دادم که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مسکن و وزیر مسکن راه و شهرسازی زیر نظر معاون اول این موضوع را تحت نظر قرار دهند تا ما بتوانیم این فشار را از دوش مردم کاهش دهیم.

به هر صورت باید گفت که اوضاع در بازار مسکن چندان مساعد نیست و تنها هفت سال است که از سوی مسئولین دولتی وعده ها، دستورات و توصیه ها شنیده می شود و حرکت عملی در این زمینه دیده نمی شود. گویا مسئولین در این هفت سال هنوز به این نتیجه نرسیده اند که با توصیه، دستور و وعده نمی توان بازارها را کنترل کرد. هفت سال از عمر دولت تدبیر و امید گذشت و حرکت خاصی در زمینه مسکن دیده نشد، این یک سال نیز با همین توصیه، وعده و دستورات خواهد گذشت.

جهت یادآوری بد نیست که به صحبت های رئیس جمهور روحانی در دهم خرداد ماه 1392 باز گردیم؛ زمانی که کاندیداهای یازدهمین دوره ریاست جمهوری در صدا و سیما حاضر شدند تا در مناظره اقتصادی شرکت کنند. مجری آن برنامه در یکی از سئوالات خود موضوع مسکن را مطرح نمود و از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسید: " برنامه دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟". حسن روحانی در پاسخ به این سئوال گفت: اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه مخصوصا نسل جوان از برنامه های دولت تدبیر و امید است. قیمت مسکن در سال های اخیر برای مسکن کلنگی رشد 82 درصدی و برای آپارتمان رشد 52 درصدی داشته است. 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۶
بورس و راه انداختین با سودهای نجومی نتیجه افزایش سرمایه در بورس در بازارهای دیگ خودشو نشون میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
سود شرکت های بورسی از طریق تولید بیشتر و صادرات است نه از طریق دلالی ... و در این بازار صورت های مالی شفاف انتشار پیدا می کند..
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
بحث مسکن در ایران یک راه حل خیلی خیلی ساده دارد که در همه دنیای پیشرفته عملی شده. ولی اجرا ان در ایران خیلی خیلی مشکل ودر حد محال خواهد بود. در تمام کشورهایی که اقتصاد درست دارند و به اصطلاح پیشرفته هستند تقریبا نیم تا یک درصد ارزش کارشناسی ملک یا زمین یا اپارتمان و.... بدون استثنا باید به عنوان مالیات و عوارض نگهداری شهر و روستا پرداخت شود. اگر این در ایران عملی شود هم قیمت مسکن تا یک سوم کاهش می یابد و هم دیگر برای کسی صرف نمی کند که خانه را انبار و احتکار و خالی نگه دارد. انوقت است که خانه فقط برای مصرف خواهد بود نه سرمایه گذاری. همه مشکلات می تواند حل شود. ولی غیر ممکن است. چون فوری چرتکه می اندازند و از انجا که خیلی از انها چندین خانه و ویلا دارند می بینند نمی صرفد و فوری تحت عنوان حمایت از قشر حقوق بگیر و مستضعف با چنین مالیاتی مخالفت می کنند. همین است که هیچوقت درست نمی شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
چه ربطی داشت اقتصاد دان ؟!! بیان تو دالر بدن به تو دلال
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اگر روزی برگشتیم به شعارهای اول انقلاب که مسئولین در میان مردم و در جنوب شهرها کنار مردم زیستند آنوقت همه چیز ارزان خواهد شد ولی صد حیف که این مسئولین شمال شهر نشین هستند و بودند؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
مسئله‌ بورس را نباید سر سری گرفت یک طرف این قضیه به املاک عمومی ربط دارد که نهایتا سود آور است و دولت بدون همه پرسی آنرا در اختیار بازار گذاشته است و سر دیگر ورشکستکی بانکها و موسسات پولی است که از این موقعیت استفاده می برند و جیب هایشان را پر و بدهکاریهایشان را از جیب مردم بر می دارند!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
جمع کنید این حرفها را که سودبورس به جیب تولید میرود کدام تولید؟! هرروزشاهد ورشکستگی بیشتر کارگاههای تولیدی وبیکارشدن تعدادزیادی ازکارگران هستیم
میگویند مسکن ۳۰۰ درصد رشد قیمت داشته پس حباب دارد چراهیچکس به رشدبی دلیل ۱۰۰۰ درصدی بورس گیرنمیدهد؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
مسوولین هیچوقت قوانین را به سود افراد فقیر تغییر نمی دهند و همیشه به نفع سرمایه داران تصمیم میگیرند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
مسکن وارداتی نیست و معظل آن از همه جهت معظل مهندسی شده است راه حل راحت و با برنامه ای دارد چه از لحاظ ساخت و ساز که باید مدیریت شود و هزینه سرمام آوری که برای اسم مهندسی ساز توسط شهرداری و
نظام مهندسی و ... گرفته میشه اصلاح بشه ومالیات از اشخاصی که بیشتر از حد نیاز در آن واحد مسکن دارند اخذ بشه به گونه ای که این مالیات به مصرف کننده منتقل نشه یعنی سود آور نباشه(که با این افزایش قیمتهای ناگهانی کمی کمشکل است) و و ام به اشخاصی داده بشه که واقعا نیاز دارند و قیمت و اجاره متناسب با ارزش مسکن بشه و این قابل مدیریت و برنامه ریزی است که معمولا بیشتر مسئولان خودشان دلال مسکن هستند و نمیخواهند و نمی گذارند به این سمت حرکت بشه یعنی ممکنه ولی نمیخواهند و نمیگذارند
اولا در ساخت هزینه گرفتن مجوز بالایه این باید کم و متعادل بشه و دولت بر اساس قانون اساسی موظفه به مردم کمک کنه که صاحب خانه بشن و یک وزارت به این نام هست ولی اگر نگاه کنیم خودش شده دلال زمین و ... که متناسب با وظیفش نیست
بیشتر کارشناسان نظام مهندسی کارمندان دولت در بخش مسکن و شهرداری هستند که بیجهت مبلغ نظام مهندسی و نظارت و ... را اخذ میکنند و برخی از آنها گاها اصلا فرصت نمیکنند به ساختمان سر بزنند و نظارتی داشته باشند یعنی فقط مبلغی برای مهندسی ساز شدن میگیرند وبیجهت این درحالی است که مهندسی بیکار در بخش مسکن خیلی داریم و میتوان این دوکاره های سو ء استفاده کننده از مقام و قدرت را حذف کرد
وامام قیمت مسکن که همه چیز را متعادل کنه
ما در ایران سند نداشتیم یه مرحله دولت شاهنشاهی زمان مشخص کرد و شروع به سند صادر کردن کرد و مقداری از املاک صاحب سند شدن و اساسا نقل و انتقال سند و خرید و فروش باید از طریق محضرهای رسمی انجام بشه که حتی میتوانند اجرائیه صادر کنند و هزینه نقل وانتقال نیز کاهش پیدا کنه که اینطور نیست می بینیم توسط مشاورین املاک انجام میشه که اکثرا دلال هستند و دستی در آتش بالا بردن قیمت دارند که این هم باید اصلاح بشه و از طرفی طی برنامه ای سه چهار ساله برای تمام املاک کشور سنتد و پیش سند صادر بشه چطور
توسط ثبت و مسکن و شهرداری تمام املاک ایران از لحاظ ارزش و وضعیت (متراژ و ... ) بازدید ارزش گذاری میشوند کسانی که خواهان سند هستند و هزینه نسبتا اندک آن را پرداخت میکنند سند صادر به نام و کد ملی شخص و برای اشخاصی که به هر دلیل سند نمیخواهند پیش سند صادر و نقل و انتقال بدون اخذ سند اصلی جرم محسوب بشه با این اوصاف اشخاص پیر و ...که به هردلیل سند را درآن زمان نمیخواهند پیش سند به نام و کد ملی مالک صادر میشه و به محض انتقال به هر دلیل فوت یا فروش سند اصلی صادر میشه و ملک ارزش گذاری میشه و ارگانها برای فروش و اجاره بر نقل و انتقال و اجاره نظارت میکنند
از این طریق کلیه اشخاصی که مالک هستند با کد ملی و مشخصات (سن و ....) شناسایی میشه و از صف وام یارانه دار هم خارج میشوند و اگر چند تا خانه دارند مالیات متناسب پرداخت میکنند در هر زمان به صورت آنلاین
هزینه مازاد مخصوصا برای اشخاص فاقد مسکن حذف میشه و و در صف اخذ یک بار وام واقعی قرار میگیرند و اشخاصی که صاحب خانه هستند دیگر نمیتوانند وام یارانه دار و زمین مورد نیاز به قیمت متعادل از دولت اخذ و ... هزار و یک مشکل دیگر حل میشود ولی افسوس و صد افسوس که مانع اصلی مسئولین مربوطه هستندو نخواهند خواست وگرنه من در زمان احمدی نژاد هم برای این معظل و هم برای معظل کشاورزی طرح جامع به دولت ارائه دادم در بخش کشاورزی حتی
پیگیری نمودم و به ساختمان جهاد در بلوار کشاورز مراجعه کردم خدمت یکی از معاونین وزارت ، اینقدر بهانه آورد و در نهایت گفت نمیشه این را اجرا کرد هم خندم گرفته بود هم از عصابیت داشتم داغون میشدم دیدم متوجه موضوع هست اما نمیخواد
خلاصه با این مدیران نمیشه چون این وضعیت بل بشو به نفع خیلی ها هست
وضعیت مملکت با این همه سرمایه و با این دین مترقی و کامل نباید این باشه و بخواهیم یا نخواهیم همینه که هست
عسل کنار کیلویی۷۰تومان بودقبل عید خریدم۲۵۰هزارتومن.اینجا خوزستان است سرزمین نفت وانرژی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اگر به شایسته سالاری علمی توجه می شد هرگز و هرگز و هرگز هیچ دانش اموخته شایسته علمی در بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارت مسکن و شهرسازی و دولت به فلان شهرداری که اصلا تحصیلات اکادمی نداشت اجازه نمی داد که قوانین علمی و ملی شهرسازی یک کشور را تحت عنوان فروش تراکم چوب حراج و بی دانشی بزند و پس از الگو شدن این قانون فروشی در تهران و از انجا به کلیه شهرداریهای و شهرهای کشور برای همیشه و همیشه زیست بوم و معماری یک ملت را از بین ببرد و برخی نا اگاهان برای او هنوز هم کف می زنند. اگر می بینید که مشکلات کلان تهران و شهرستانها از گرانی تا الودگی تا ترافیک و.... دیگر چاره ای ندارد به خاطر همان خبط علمی و مدیریتی تحت عنوان طرح مدیریت انچنانی ان شهردار و تفکر همراه او و همراهان و پشتیبانان او بود. دقیقا مانند گسترش بی برنامه دانشگاه ازاد و تحصیلات تکمیلی که نتیجه ای جز فقر دانش تخصصی در کشور نداشت و تحصیل اکادمیک را بی ارزش کرد. تا زمانیکه از ان اشتباه مهلک یعنی عدم شایسته سالاری علمی بر نگردیم باید منتظر محنتها و معضلات بسیار بیشتری باشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
هیچ مطلبت با مطلب دیگر سازگار نبود!
خب نخر!
قبل عیدم همین دولت بود الانم همین. یهویی چرا 4 برابر؟
حالا هر اندازه از شکست امریکا و خارج شدن دلار از اقتصاد دنیا صحبت کنیم . ولی چیزی که عملا اتفاق افتاده این است که پول اصلی در سوریه و لبنان و ونزویلا و حتی یمن دلار امریکا است و اگر به خود نیاییم در ایران نیز تا چند وقت دیگر باید برای خرید جنس و کالا فقط دلار را معیار قرار دهیم یا حتی مبادله کنیم. فقط مثلا ببینید چه اتفاقی در بازار لوازم خانگی و الکترونیک افتاده. قیمتها نسبت به اسفند تا 50 درصد افزایش یافته و هر روز هم افزایشی تر می شود. نتیجه اینکه انقدر کالا در بازار داخلی گران می شود که حتی با دلار 18 هزار تومنی هم صرف می کند که قاچاق شود. نتیجه اینکه تقاضا برای دلار در بازار ایران به منظور واردات قاچاق اوج می گیرد و باز قیمت دلار افزایش می یابد و این چرخه ادامه خواهد یافت.
یک شبه میشود بحث گرانی را تمام کرد
1- ارائه لایحه سه فوریتی و تغییر قانون ظالمانه مالک و مستاجر سال 1376
2- کوتاه نمودن دست مشاورین املاک از تنظیم قراردادها و الزام به محضری نمودن تمامی قراردادهای اجاره از بابت دریافت مالیات از موجر و بی اعتبار اعلام کردن کلیه قراردادهای عادی
3- جرم دانستن از هرگونه توافق خارج از ضوابط قانونی مشخص شده توسط مالک و مستاجر
4- تعیین قیمت املاک استیجاری توسط کارشناس رسمی انهم بر اساس قیمت منطقه بندی
5-انعقاد قراردادهای سه ساله بدون حق اضافه نمودن هرگونه وجهی به مال الاجاره
با همین 5 مورد فورا و ظرف یکهفته میشود کلیه املاک استیجاری را سامان داد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
نظر بسیار عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
با شوروی اشتباه گرفتینا
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
با همین قوانین فعلی هم بسیاری از مالکان از اجاره دادن ملک خویش خودداری می کنند...تنها راه مالیات گرفتن از خانه های خالی و مصادره زمین هایی است که مالکان بیش از یک سال از ساخت انها امتناع می کنند...ا
بهروز
| United States of America |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اونوقت شما خودت شخصا قیمت اجناس دیگه رو ۳ سال ثابت نگه میداری؟
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
ششم تثبیت قیمت دلار و سکه و بنزین و نان و مالیات بمدت سه سال
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
تو ف.کر می کنی این اقایان این نکات را نمیدونند!؟
خیلی هم خوب می دونند ولی نمیخواهند انجامش دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
اگر بخواین قیمت مسکن رو به دلار مرتبط کنید کار بسیار خطایی است. باید هر جور که شده اثر گذاری قیمت ارز خارجی بر اقتصاد داخلی رو از بین برد. قیمت مسکن رو بر اساس قیمت دلار دارن تعیین میکنن. مسکن به جای کالای سرمایه ای باید تبدیل به کالای مصرفی شود. روی این موضوع فکر شود.
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
برنامه دیوار کنترل یا نظارت شه.
مصالح هم گرون بشه کسی که تو اگهی فروش چند خطی تو دیوار چندین غلط املائی داره چطور میخواد افزایش قیمت مسکن ناشی از افزایش مصالح حساب کنه؟
هر شخصی فقط برا ساخت یک طبقه شرایط برایش تسهیل شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
درود بر شرفتت
گویا مسئولین در این هفت سال هنوز به این نتیجه نرسیده اند که با توصیه، دستور و وعده نمی توان بازارها را کنترل کرد....
کسی که خواب هست رو می توان بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده به این راحتی نمی توان از خواب بیدار کرد....
تا درد رو چی بدانی ؟؟؟!!!!!
مسئولین بی کفایت؟
به خطر افتادن منافع برخی در اثر تصویب یا اجرای برخی قوانین ؟ سامانه مسکن چرا هنوز راه نیفتاده؟ چرا؟!!! خیلی راحت میگه یه مشکلی داشت داریم حلش میکنیم .... اگر خودت هم مستاجر بودی با حقوق کارمندی باز اینقدر بی خیال بودی؟
نگرانی سرمایه گذار برای سرمایه گذاری در امر تولید به خاطر بی کفایتی ها و قاچاق ها؟

درد یکی دو تا نیست و یه روز و یه سال نیست ... و به هرحال متری فروشی هم دردی دوا نخواهد کرد

داروی این دردهای بزرگ فقط مسئولین دردکشیده و بدون منافع و با دانش و با کفایت و باوجدان است .
کجا از افزایش قیمت ها در امان مانده. یه خورده از اعراب خلیج فارس یاد بگیرید که برای مردم شان چه کارهایی انجام می دهند تو این چند سال فقط یا حرف زدید
بی ارزش شدن پول ملی ناشی از ناتوانی در صادرات و ارز آوری است. ربط مستقیمی به دولت ها نداره، اگر 4 دولت اخیر، یعنی هاشمی، خاتمی ، احمدی نژاد و روحانی رو بررسی کنید، متوجه میشوید که در همه اینها پول ملی بی ارزش شده. سیاست خارجی کشور باید اصلاح بشه وگرنه روند بی ارزش شدن ریال همچنان مثل سنوات گذشته ادامه داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
عزیزم صادرات امریکا نسبت به وارداتش یا کشوری مثل انگلیس و... دلاری که کسب می کنند کمتر از واردات است و عملا یعنی وارد کننده هستند
ولی کشور شما صادرات غیر نفتی با واردات برابر است وبر خلاف تصورات شما ربطی هم به تحریم و مراوده داشتن و نداشتند بیش از این که باعث می شود وضع ما خوب شود ندارد
مشکل ما پول پاشی بیش از حد در اقتصاد است واگر هم می کنیم باید مالیات گیری کنیم اجازه داده شود کهه برود به سمت تولید و نه در کارهای کاذب و کاری که همین کشور امریکا و انگلیس انجام می دهند که تورم شان کم است
و اگر هم میبینی در سال 97 ارز رفت بالا به شکل جهشی به خاطر این بود که دولت ان را در طول چند سال با دلار پاشی در بازار جلوی ان را که باید با تورم بالا می رفت گرفته بود و برای این که صرفه جویی کند در قبال تحریم ها دیگر به بازار ارز تزریق نکرد و رفت بالا در حالی که باید هر سال افزایش میداد و نیازی هم به دلار پاشی در اقتصاد نبود در این مدت
این برای هزارمین بار گفتم که اویزون گوشت کنی که مسائل حاشیه ای را به چیزهای اصلی ربط ندهی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
مثالی که زدی اشتباه است، تراز تجاری امریکا و انگلستان مثبت است، این یعنی صادرات آنها بیش از واردات است، و اگر اینگونه نبود، دلار و پوند مقابل ارزهای دیگر ارزش خودش رو از دست میداد. نمونه دیگر سنگاپور با 350 میلیارد دلار صادراته، ارزش پول ملی این کشور رو با خودمون مقایسه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
نظر ۱۷:۴۰
نظرت درسته که واردات و صادرات هم تراز شدن ولی چند نکته
اولا در طول دولت اول روحانی تورم روند کاهشی داشت. بنابراین این موضوع که دولت جلوی افزایش قیمت ارز رو گرفته بود غلط است.
دوم اینکه دولت بعد از تحریم های جدید، تصمیم گرفت دلار پاشی در بازار نکنه کار کاملا درستی بود. دلار فقط باید صرف کالای اساسی بشه.
مسکن به جای کالای سرمایه ای باید تبدیل به کالای مصرفی بشه و دست بنگاههای معاملات مسکن باید کوتاه بشه. اینها مفتخورهایی هستند که قیمت مسکن رو تعیین میکنن و سودشون در افزایش قیمت مسکن است چون سهم بیشتری می گیرند. بازار مسکن دست اینهاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
19:38
تورمی که سالیانه بالای 10 درصد است و تورم امریکا 3 رصد در طول چند سال تا قبل از تحریم باید ارز بالا می رفت هم تراز با تورم
خطاب به ان ناشناس بالاتر
تراز تجاری امریکا منفی است وهمین طور بعضی از کشورهای دیگر
باید کار یک باره و کلی حل بشود دیگر پرداختن به موارد جزیی بی فایده است ساختار اقتصاد ایران مشکل پیدا کرده و باید یک جراحی عظیم سیاسی اقتصادی انجام بشود
خونه و ماشین که هیچ حتی دیگه خرید لوازم خانگی تلوزیون ال ادی یخچال و لپ تاپم دیگه برای منه جوون 27 ساله ی ایرانی که کارم میکنم تبدیل شده به حسرت و آرزو ...خدایا خودت می دونی چی داره میگذره بر ما مردم عادی ...
پاسخ ها
الهام دشتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
ماک باید برای زیر زمین با کرایه یک ملیونی یهو۴۰۰ بزاریم روش چی بگیم مگه چقدر در میاریم ک اینقدر بدیم اکه ب من مسکن ملی ندن دیگه امیدی ندارم جز اینکه خودمو پسرامو‌اتیش بزنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
کار کردن و کار نکردن زیاد فرقی نداره همه گداییم
ما که در دولت تدبیر و امید خونمون و از دست دادیم
گرفتاراجاره نشینی شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
هر وقت وزیر قبلی پاسخگو شد که چرا جلوی طرح مالیات از خانه های خالی و دلالی را گرفت ان وقت حساب کار دست بعدی ها می اید
فروش متری در بورس شرایط را بدتر میکند
دیروز یکی از افرادی که در کار زعفران بود در یکی از بخش های خبری صریحا گفته بود که در جهت کمک ‌به کشاورزان میخواهیم زعفران‌را وارد بورس کنیم و قیمت ان ۲ برابر میشود!!!!!
الان هم فروش متری مسکن در بورس همین طور است
قبول کنید جامعه را بیش از این نمیتوان روی این قیمت ها نگه داشت جامعه روی این گرانیگاه نمیایستد و به یک طرف سنگینی خواهد کرد اینها نتیجه تحریم های کمرشکن آمریکاست مقاومت بیش از این بی فایده است ...
بد نیست به کامنت این جانب در خبر شماره 968944 مورخ 99/01/11 به نام سید مراجعه بفرمایید ، البته برخی دوستان بنده رو دلال مسکن خطاب فرمودند و گفتند که مسکن ریزش داره و در رکود 10 ساله فرو خواهد رفت و برخی موارد دیگه.... در اون خبر عرض کردم مسکن حداقل بین 30 تا 40 درصد در شش ماهه اول رشد میکنه، متاسفانه یک مقدار زودتر اتفاق افتاد، مجدد عرض میکنم خودمون و مردم رو فریب ندیم ، این دولت هیچ تدبیری برای امید مردم نداره و به نظرم عملکرد دولت احمدی نژاد در خصوص موضوع مسکن به مراتب بهتر و واقع بینانه تر بود. به هر شکل موضوعات اقتصادی ما اونقدر ساده و پیش پا افتاده است که نه نیاز به نظریه پردازی داره نه تئوری های پیچیده اقتصادی ، وقتی همه عوامل ساخت مسکن از دست مزد گرفته تا مصالح ساختمانی بین 40 تا 80 درصد افزایش پیدا میکنه نمیدونم چرا انتظار داریم مسکن گرون نشه!!!! مزید اطلاع دوستان عزیز مجوز ساخت در سال جاری تا دو برابر افزایش پیدا کرده ، فکر کنم موضوع خیلی ساده است. پس فریب نخورید. من به همه عزیران توصیه میکنم در هر جایی ایران که قدرت خرید دارید ملک بخرید فقط ریال نگه ندارید. ماکارونی ، روغن ، شکر ، آهن ، چوب ، سیمان و ... دو برابر شده.
ببخشید واقعیت خیلی تلخه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
منفی زدم چون واقعیت تلخه ، وقتی تلخ باشه مثبت نمی تونم بزنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
حرف غیرمنطقی است. از سال گذشته تا امسال هیچ اتفاق عجیب غریبی رخ نداده که ما شاهد چنین افزایش قیمتی باشیم. سال گذشته دلار تا ۲۰ هزار تومن رفت، افزایش قیمت ها رو هم داشتیم. بنده هم مستاجرم افزایش قیمت شدیدی داشتیم. اما افزایش قیمت امسال هیچ منطقی ندارد. مصالح از سال گذشته تا امسال که اینقدر افزایش نداشته. بله سال گذشته نسبت به سال قبلش قبول دارم ولی افزایش امسال هیچ منطق اقتصادی به جز دلالی ندارد. همان چیزی که در بازار خودرو هم شاهدش بودیم.
ناشناس
| Russian Federation |
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
شما فرق چیپس و پفک و ماکارونی با مسکن را می دونی ؟
...علت اصلی بالا رفتن قیمت ها بی ارزش شدن ریال در مقابل ارزهای دیگر است
چرا؟
تحریم ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
علت اصلی بی تدبیری برخی از مسولان هست وگرنه تو شرایط تحریم هم خیلی کارها میشه کرد
با ورود مسکن به بورس فقط قیمتش افزایشی میشه. تا دولت و بانکها املاکشونو به مردم به قیمت بالاتر بفروشن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
این عملیات هم حد ومرزی دارد و مردم که نمیتونند باش بیایند ،چند صباحی عده ای خواص سود می برند و نهایتا همه چیز ریزش خواهد کرد!
یادش بخیر پدر خدابیامرزم میگفت: تولیدت چیه؟
یعنی اگه هر نفر از مردم کشور تولید داشته باشد کشور مشکلش حل میشه
مشکل اینه که درصد زیادی از مردم ایران دنبال پول بادآورده هستند
درصد زیادی هم که بدون هیچ تولیدی ردیف بودجه دارن
این بدبختا کاره ای نیستند در ایران رئیس جمهور و کابینه بنا به فرموده عمل می کنند . در اصل دکور تشریف دارند
فروش متری مسکن در بورس یک حیله جدید برای کشوندن پولهای بیشتر به سمت بورس و خارج کردن نقدینگی از دست مردمه.
این روزا دقت کردید تا برای هر چیزی می‌خوان نسخه بپیچن فوری میگن بورس؟!
مشکل مال چندتا حاجی هستش !! که با سرمایه گذاری عظیم وارد مسکن شدند!! حاجی های مثل طبری ها... محصولی ها..‌ خودشون از خودشون خریداری میکنند قیمت را حبابی میارند بالا.....
یکی از دلایل افزایش لجام گسیخته مسکن وجود خانه های زیر شصت متر است . بازار به جیب مردم و حد تحمل ایشان نگاه می کند . این جند دهه افزایش قیمت همیشه از کم متراژها شروع شده . فروش متری مسکن این وضعیت را بدتر خواهد کرد.
راه حل خیلی از کشورها محدودیت مالکیت یک منزل در شهرهای صنعتی و بزرگ است . اگر کسی می خواهد در فعالیت اجاره دادن مسکن باشد باید مراحلی مثل داشتن یک شرکت را بگذراند . آنوقت هم مالیاتش معلوم می شود هم قوانین درستی بین مالک و مستاجر . بحث دیگر وصل بودن مسکن سازان و مسکن داران عمده به عوامل قدرت است . یکی از همین اشخاص می گفت نمی شود فلانی دلارش بشود سه برابر ولی آپارتمانهای من همان بماند .
وقتی مسئولین خود دست به ساخت و ساز می زنند همین است و بس
اگر واقعاً دنبال حل معضل مسکن هستید راهش از بورس نمی گذرد!
مسکن می تواند موتور محرک اشتغالزائی و رونق کسب و کار و بطرف کننده مشکل بی مسکنی اقشار مختلف و حتی سوددهی خوب برای سازندگان مسکن باشد بشرطی که:
1- دست املاکی های کلاش از مسکن چه فروش و چه اجاره قطع و یا مراکز یا سایتهائی برای ارائه مسکن ایجاد و با اخذ مبلغی ثابت از طرفین معامله اقدام به عقد قرارداد نمایند. ایجاد چنین مراکزی خودبخودی موجب حذف املاکی های کلاش از بازار مسکن میشود.
2- شهرداریها از ساخت و ساز مسکن حذف شوند تا هزینه های ساخت کاهش یابد! و هزینه های اضافی دریافتی توسط شهزداریها حذف شوند.
3- قیمت زمین با توجه به اینکه صاحب آن هیچ زحمتی برای آن نکشیده و یا هزینه برای تولید آن نداده با گرفتن مالیات سنگین بیش از 98% قیمت فروش آن کنترل گردد.
4- دولت زمین های بایر که قابلیت ساخت و ساز دارند را با قیمت نازل در اختیار مردم قرار بدهد تا خودشان ساخت و ساز نمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
مطمینی کارشناسی؟
یه سلامی به استالین و لنین بکن
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
ایشون تا حد زیادی مدل درست ارایه کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
درود بر شرفتت ..
زمان آخوندی دولت می تونست به راحتی مهار کنه و نکرد. الان دیگه هیچ کاری نمی تونن بکنن.
گران شدن مسکن در ایران فاقد هرگونه استدلال علمی و اقتصادی است باید سرنخ آن را در سو مدیریت دولت دانست که مهمترین عامل آن دولت سايه است که صاحبان قدرت در دولت فعلی هستند امروز بین قدرت سیاسی و قدرت اقتصادی پیوند بوجود آمده لذا در وضعیت فعلی کشور چه در حوزه مسکن، ارز، بورس، و غیره، پای یکی از مسئولین در آن حوزه دیده میشود مثل آخوند زاده که خود از فعالین بخش مسکن بوده و همین فرد دو مرحله وزیر میشود در زمان خاتمی و در زمان روحانی، و جالب این است در هر دو مرحله از دوران وزارت ایشان مسکن به اوج خودش رسید لذا هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه تحولی در درون دولت و نظام بوجود آید و پای اشخاصی که هم داری قدرت سیاسی و هم فعال اقتصادی هستند که نتیجه آن رانت و مافیا میشود از دولت قطع شود که البته در این دولت که روحیه اشراف گری دارد هیچ امیدی نیست،دولت امید!!؟؟؟؟ و تدبیر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آقا موضوع اصلا اينها نيست...
موضوع اين است كه دولت خود دست اندركار افزايش قيمت مسكن و كالاها و ارز و مواد غذايي و همه جيز است.
يك پرو‍ژه اي را اينها در طول چهل سال گذشته فارغ از نوع دولت اجرا كردند و آن به فقر كشانيدن مردم ايران است. اينكار كه به دقت اجرا شد، پرو‍ژه بعدي آنها پاكسازي ژنتيكي ايران است تا فقط ژنهاي خاصي كه اينها آنها را مجاز مي دانند بتوانند زاد و ولد كنند و بقيه با اين انتخاب طبيعي ايجادي محو شوند. الان ببينيد كه چه تيپ هايي معترض وضعيت اقتصادي و معيشتي هستند و چه تيپ هايي نيستند، حساب كار دست شما مي آيد.
جمع کنید این حرفها را که سودبورس به جیب تولید میرود کدام تولید؟! هرروزشاهد ورشکستگی بیشتر کارگاههای تولیدی وبیکارشدن تعدادزیادی ازکارگران هستیم
میگویند مسکن ۳۰۰ درصد رشد قیمت داشته پس حباب دارد چراهیچکس به رشدبی دلیل ۱۰۰۰ درصدی بورس گیرنمیدهد؟؟!!!
عجب نمردیم زنده ماندیم قیمت متری را هم دیدیم یک زمانی قرار بود خانه و ماشین و کار با حقوق کافی به اضافه خاویار نفری ۶۵ کیلو سالیانه.
شما را به خدا نگویید اصلا تو می دانی خاویار چیست چون نمی دانم فقط اول انقلاب روحانی محله مان داشت به مردم وعده می داد شنیدم:!!!
با سلام و احترام
اینجانب دانش آموخته رشته مدیریت بازرگانی پس از سالها مطالعه و بررسی روند فرهنگی و اقتصادی در کشورمان و کشورهای غربی به این نتیجه رسیدم که تنها راه برون رفت از مشکل مسکن ، تغییر در قانون مالکیت افراد و تبدیل کالاهای سرمایه ای به مصرفی میباشد . به واقع هر زمان هر نوع کالایی حتی یک دستگاه خودرو و موبایل و سیم کارت و ... به مرور زمان و با استفاده مالک بدون افت قیمت نسبت به مبلغ خریداری شده، ارزش افزوده برای صاحب خود ایجاد کنند تبدیل به کالای سرمایه ای شده و میشوند .ممکن است این سوال مطرح شود که تغییر ارزش در نتیجه کاهش ارزش پول ملی است اما باید توجه داشت که این تاثیر دو طرفه می باشد یعنی افزایش قیمت مسکن هم می تواند به نوعی باعث تضعیف ارزش پول ملی شود. بنده صراحتاً راه کاری قطعی را در این خصوص در سال 96 به دولت محترم از ظریق مکاتبات ریاست جمهوری ارائه دادم اما به آن توجهی نشد .اما امیدوارم از طریق انتشار در سایت خوب شما و انعکاس آن به طریقی به گوش مسئولین کشوری برسد.
و اما تنها راهکار قطعی و شدنی تبدیل مسکن سرمایه ای به مسکن مصرفی می باشد . با الگوبرداری از کشورهایی مثل اتریش و آلمان میتوان قانونی وضع کرد که در آن حق مالکیت مسکن به ازای هر فرد بالای 18 سال تنها یک واحد مسکونی در هر استان میباشد و شهروندان در صورت اصرار به داشتن واحدهای اضافی در هر استان و مناطق شهری میبایست سالانه خداقل 50 درصد ارزش روز ملک را به عنوان مالیات پرداخت نمایند و البته این قانون فقظ در مناطق شهری اعمال شود و روستاها معاف شوند.همچنین در تعیین قیمت واحد مسکونی برای فروش یا اجاره به مانند کشورهای پیشرفته چون آلمان و اتریش ، مالک نمیتواند قیمت سلیقه ای خود را اعمال نماید بلکه قیمت با توافق نماینده دولت و پس از پرداخت مالیات فروش آن در دفترخانه تعیین میگردد. به این صورت که چون ارزش هر ملک آپارتمانی و یا ویلایی به زمین محل ساخت آن وابسته هست . مثلاً در شهر تهران میتوان با اولویت مناطق به ترتیب ار منطقه 1 تا 22 بیشترین قیمت به منطفه 1 و کمترین قیمت زمین هم به مناطق جنوب شهر تهران به صورت علمی محاسبه و اجرا و نظارت شود و اینگونه در کمترین زمان خواهید دید که بیش از 2 میلیون واحد مسکونی خالی برای فروش عرضه و مسکن از لیست کالاهای سرمایه ای خارج و قیمت گذاری با نرخ معقول سبب خانه دار شدن همه مردم و یا در صورت اجاره نشینی ، پرداخت اجاره بها به شکل منصفانه و نه کاسب کارانه خواهد بود و در ضمن با اعمال مهار قیمت های سکه و ارز و خودرو باید مردم را همانند کشورهای پیشرفته مجبور به استفاده از سرمایه خودشان در مسیر تولید مستقیم ( راه اندازی کسب و کار) و یا سرمایه گذاری غیر مستقیم از طریق بورس کرد که میتواند منجر به شکوفایی اقتصادی و سود دو جانبه صنعت و سرمایه گذار با آموزش صحیح شود . در خصوص جزییات بیشتر در اجرای این روشها هم در صورت تمایل میتوانم توضیحاتی را به عرض برسانم . وقشه که یک تغییر اساسی در قانونگذاری جهت رشد اقتصادی برنامه ریزی شده انجام بدیم و این راه کار به نظرم تنها راه عملی هدایت سرمایه ها به مسیر درست و کوتاه کردن دست دلالان از بازار می باشد .
امیدوارم نظرم رو در سایت خوبتون انتشار بدید.
موفق باشید .
مهدی یارمحمدی
گاهی اوقات نمیشود کشور را معطل بروکراسی کرد. در شرایط فعلی اقتصاد کشور باید تصمیمات اجرایی سخت و سریع گرفت وگرنه مسائلی پیش می آید که کنترل آن بسیار سخت تر و هزینه بر تر از بازار مسکن است . سه ماه فقط سه ماه مهلت برای آپارتمانهای خالی تعیین کنید در غیر اینصورت ۱۰ درصد مالیات از خانه های خالی بگیرید و هر سال ۲ درصد به مالیات سال قبل اضافه کنید در صورتی که مالیات آپارتمانی به ۵۰ درصد رسید، آپارتمان جهت نقد کردن به مزایده گذاشته شود. این قانون برای هر خانواده بیش از دو واحد به اجرا گذاشته شود و برای اثبات خالی نبودن آپارتمان، قرارداد رسمی محضری آن هم به شرطی که فرد در جای دیگری ساکن یا سند آپارتمان دیگری نداشته باشد و قرارداد اجاره صرفا با افرادی که به سن قانونی رسیده باشند و با مدارک متقن نظیر کار و تحصیل در آنجا ساکن شوند نه صرفا یک قرارداد صوری. برای شناسایی واحدهایی که فاقد سند هستند از گزارشات محلی و بازرسی در محل استفاده کنید. بعد از سه ماه از افراد حقیقی و حقوقی ای که بیشترین تعداد واحدهای خالی را دارند شروع کنید. برای اشخاص حقیقی ای که بیش از ۴ واحد خالی داشته باشند، مالیات سنگین ۵۰ درصدی قیمت ملم تعیین و با یک مهلت یک ماهه جهت تعیین تکلیف واحد، در صورت خالی بوده به سرعت در مزایده بگذارید. برای حقوقی هایی که بیش از ۲۰ درصد واحدهای پروژه خالی باشند، همین مهلت یکماهه و تعیین مالیات ۵۰ درصدی را اعمال کنید. در صورتی که شخص حقوقی یا حقیقی ای از تکمیل واحدها در مراحل آخر یا اخذ پایانکار و سند خودداری کتد، ارائه مجوز جدید را معلق و مهلت یک ساله جهت تکمیل واحدها را منظور نمایید. برای زمین های شهری بلااستفاده هم قانون مالیات بر ارزش افزوده به ازای هر سال بلااستفاده بودن یا تکمیل نشدن تعیین نمایید. این قانون را برای تمام افراد حقیقی و حقوقی در هر نهاد و سازمانی اجرا کنید آنوقت خواهید که رگه هایی از عدالت اسلامی در این کشور مشاهده خواهد شد. این تصمیمات سخت است ولی اجرای آن به مراتب از هزینه های مشکلات بعدی کمتر خواهد بود.
بیش از نیم قرن است که مشکل مسکن در ایران وجودداره ولی کسی بفکر حلش نیست.
جمعیت در این 40 ساله از 36 میلیون شده 83 میلیون ... این یعنی 2/31 برابر شدن نفوس
اما آیا همه چیز هم اینگونه رشد کرده ازجمله مسکن ؟
پس در شرایط عدم تولید محصولات مرتبط بصورت بیشتر از نیاز چه کردیم....
بد نیست کمی بیشتر به عمق ماجرا و فجایع مربوط فکر کنیم...
همه چیز راه حل داره اما همدلی و کار و ثروت وارتباطات داخلی و خارجی لازمه
پس لطفا دقیق تر فکر کنیم و عاقلانه تر تصمیم صحیح بگیریم.
مسکن نخرید، چون ارزان می شود !!!! یادتان هست تا حالا چند بار ابن دروغ را به مردم گفته اند؟ فقط ساده لوحان و خوش باوران باختند
تا نرخ دلار ثابت نشود اقزایش قیمتها ادامه خواهد داشت اینو بعضیا بفهمن.آخه چرا دلار هر روز گرونتر از دیروزه ؟؟؟اقتا
بهترین کار این است دولت کلیه اراضی را ملی و در مالکیت دولت اعلام کند برای خریداران و فروشندگان ارز و طلا مالیات سنگین ببندد
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
دوست عزیز استالین در سال ۱۹۵۰ مرده و میراثش هم ۳۰ سال قبل به باد رفته
خانه به قیکت تمام شده .تعیین قیمت مصالح بکار برده شده دران توسط کارشناس دادگستری...اراده از طریق اینترنت بدون قیمت .....ثبت در دفاتر اصلی دولت ....این قانون قبلازانقلاب است .ای کاش قوانین را را تغیر نمی دادند ......دادن تغیر ان ...این شد
اینروزها همه جاصحبت از اخذمالیات ازخانه های خالی است .ارز درچندسال گذشته ۶ برابرشد پس مسکن هم باید ۶ برابربشود وهنوز برای رشد جا دارد بروید ازسودهای کلان وباداورده بورس نورچشمی که دریک سال ۱۰ برابر رشد کرد مالیات اخذکنید!!
تنها راه ساماندهی یازار مسکن و سایر بازارها تصویب و اجرای فوری قانون مالیات بر عایدی سرمایه با نرخ موثر ۷۰ الی ۸۰ درصد بر سود فروش خانه دوم به بعد است و از هر نوع نقل و انتقالی (وکالتی و قطعی و غیره ) که باعث می شود سود دلالی از سود تولید کمتر و دست دلالان و سوداگران از بازار قطع و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود مثل تمام دنیا که این قانون ۱۰۰ ساله را اجرا و بازارهای خود را از تلاطم دور نگه داشته و مردم را به سمت تولید هدایت کرده اند کافیست فقط قانون آنها ترجمه و از تجربیات آنها استفاده کرد در حال حاضر کسی که سازنده بوده به علت اینکه سود دلالی و احتکار بیشتر است پروژه جدید شروع نمی کند و واحدهای قبلی را احتکار می کند و چند برابر سودی که قرار است از تولید به دست آورد از احتکار و دلالی به دست می اورد . ای کاش مجلس قبل و دولت همان ۲ سال پیش این قانون را اجرا می کردند هرچند که اکنون نیز هیچ چشم انداز خوبی برای این قانون متصور نیست
دلار ۳۵۰۰ تومانی اول دوره روحانی شده ۱۸۰۰۰ تومان یعنی بیش از ۴۰۰ درصد رشد پس عجیبه خانه این مقدار گران بشه؟هنوز ۲۵ درصد عقب تره
اگر دولت مالکان زمین های داخل شهرها را که به حال خود رها شده و جنبه سوداگری پیدا کردن را ملزم به پرداخت عوارض و اخذ مالیات سنگین کند و به آنها بگوید چنانچه نهایتا ظرف مدت دوسال اقدام به ساخت نکنی مشمول طرح اخذ عوارض و مالیات سنگین میشوی مطمئنا زمین داخل شهرها از گردونه دلال بازی خارج و به دنبال آن قیمت پایین می آید و ساخت و ساز رونق خواهد گرفت.
لازمه اش اینست که قانون و دولت پلاک زمین را بشناسد نه مالک آنرا که دلال ها بعد ۲ سال باز با انتقال مالکیت آن نتوانند مهلت را برای ۲ سال دیگر صفر کنند.
وضعیت مسکن اسفناک است. دولت به داد مردم برسد. جلوی دلالی در بازار املاک را باید با مالیات گرفت. مثل 180 کشور دیگر دنیا که این مشکل را با تدبیر مالیاتی و تنبیه دلالان از خدا بی خبر حل کرده اند. مسکن کالای سرمایه گذاری و سوداگری نیست. نیاز حیاتی مردم است. نباید دولت بگذارد عده ای املاکی و دلال سودجو با آن بازی کنند. جناب قلی خسروی شما که می گویی خبرنگارها به مسکن نپردازند از وضعیت بازار اجاره و فروش و قیمت های نجومی خبر داری که کمر مردم را خم کرده است؟ میدانی جوان بدبخت نمیتونه ازدواج کنه فساد ایجاد میشه؟ خودت مستاجری اصلا که بفهمی؟! در تمام دنیا که قیمت ها در سایت درج نمیشه مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر تملک املاک چندگانه وضع کرده اند و دلال را نقره داغ می کنند. آیا از اینها هم شما خبر داری؟!
فقط کافیه مردم سه چهار ماه دیگه صبر کنند ، اونوقت با شکست ترامپ در انتخابات قیافه دلالای مسکن ، ارز و خودرو دیدن داره . آی بخندیم ، آی بخندیم .٪٪٪٪
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی