بازدید 22553
پیمانه اقتصادی

افزایش قیمت دلار در مرز ۱۸ هزار تومان/ جهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته/ مدرس خیابانی: پیش بینی ۴۲ میلیارد دلار صادرات برای سال ۹۹

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ترامپ به دنبال حذف شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا است، همتی: منابع ما بطور غیرقانونی در بانک‌های کره مسدود شده است، قیمت انواع سکه در بازار امروز، صعود طلا پس از ثبت بزرگترین رشد روزانه، سقوط ۲۰ درصدی قیمت نفت در راه است و کاهش قیمت نفت در پی افزایش ذخایر آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۹۸۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰ 10 June 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ترامپ به دنبال حذف شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا است، همتی: منابع ما بطور غیرقانونی در بانک‌های کره مسدود شده است، قیمت انواع سکه در بازار امروز، صعود طلا پس از ثبت بزرگترین رشد روزانه، سقوط ۲۰ درصدی قیمت نفت در راه است و کاهش قیمت نفت در پی افزایش ذخایر آمریکا را در بر دارد.

جهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته

در معاملات امروز بورس، شاخص کل با رشد 35559 واحدی در ارتفاع یک میلیون و 153 هزار و 677 واحدی قرار گرفت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با افزایش 9436 واحدی رقم 306 هزار و 141 واحدی را نمایش داد. شاخص کل هم وزن با افزایش 9004 واحدی یه کانال 368 هزار و 95 واحدی صعود کرد و شاخص قیمت هم وزن نیز با رشد 5952 واحدی در ارتفاع 243 هزار و 332 واحدی قرار گرفت. شاخص آزاد شناور با تقویت 47391واحدی رقم یک میلیون و 542 هزار و 438 واحدی را نمایش داد، شاخص بازار اول با رشد 32103 واحدی در کانال 864 هزار و 540 واحدی قرار گرفت و شاخص بازار دوم با  افزایش 46619 واحدی به ارتفاع دو میلیون و  247 هزار و 637 واحدی قرار گرفت.

افزایش قیمت دلار در مرز ۱۸ هزار تومان/ جهش شاخص کل بورس در آخرین روز هفته/ مدرس خیابانی: پیش بینی ۴۲ میلیارد دلار صادرات برای سال  ۹۹

ترامپ به دنبال حذف شرکت‌های چینی از بورس‌های آمریکا است

یکی از اساتید دانشگاه هاروارد گفت لایحه جدید دولت ترامپ با هدف حذف سهام شرکت‌های چینی از لیست بورس‌های آمریکا نه تنها به سرمایه‌گذاران آمریکایی آسیب خواهد رساند بلکه به منافع وال‌استریت که در حال لابی برای مخالفت با این لایحه است هم ضرر می‌رساند. جسی فراید، استاد حقوق دانشگاه هاروارد، می‌گوید: این لایحه اگر به قانون تبدیل شود، می‌تواند تأثیر معکوسی بر حفاظت از حقوق سرمایه‌گذاران آمریکایی بگذارد. فراید گفت: البته من معتقدم دلایل خوبی وجود دارد که این لایحه به قانون تبدیل نشود، چراکه وال‌استریت برای مقابله با آن لابی خواهد کرد. سنای آمریکا ماه گذشته با به وجود آمدن حال‌وهوای ضد چینی در کشور، لایحه‌ای را تصویب کرد که شرکت‌های چینی را از لیست کردن سهام خود در بورس‌های سهام آمریکا منع می‌کند. فراید می‌گوید: شرکت‌های چینی به لحاظ سنتی ترجیح می‌دهند سهام خود را در بورس‌های آمریکایی لیست کنند که البته این کار بیشتر برای پرستیژ آن انجام می‌شد و پکن علاقه ویژه‌ای برای حفظ این روند ندارد که این می‌تواند به ضرر بورس‌های آمریکایی تمام شود. به قانون تبدیل شدن این لایحه می‌تواند موجب فرار سرمایه از بورس آمریکا به بورس‌های دیگری مانند هنگ‌کنگ یا شانگ‌های شود.

افزایش قیمت دلار در مرز 18 هزار تومان

بازار ارز امروز با افزایش قیمت دلار و یورو همراه بود. به گونه ای که در صرافی های بانکی سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 17150 تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت 17250 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به روز قبل، 320 تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ 18800 تومان از مردم خریداری شد و با رشد 300 تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت 18900 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. در کنار نرخ های اعلام شده در صرافی های بانکی، در بازار آزاد نیز شاهد رشد قیمت ها بودیم. به گونه ای که هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات آزاد، 17990 تومان رسیده است.

همتی: منابع ما بطور غیرقانونی در بانک‌های کره‌ مسدود شده است

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با بلومبرگ گفت: ما منابع قابل توجهی، در واقع میلیاردها دلار، در کره جنوبی داریم. این منابع متعلق به ماست و ما حق ویژه داریم که آنها را برای واردات هر چه ملت ما نیاز دارد به کار ببریم. اما با وجود تحریم های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا بر تجارت و تراکنش های مالی, ما در استفاده از منابع خارجی خود با دشواری مواجه هستیم. مایه تاسف است که شرکای تجاری قدیمی ما به دام شیطانی آمریکا افتادند و موانعی را برای همکاری بیشتر ایجاد کردند. اجازه دهید واضح‌تر بگویم. آیا شما پولی را که به سختی به دست آورده اید در یک بانک می گذارید و سپس با بانک وارد مذاکره می شوید تا به شما اجازه دهد آن را خرج کنید؟ این امر کاری ناپسند است. وی افزود: واردکنندگان کره جنوبی به ما بدهکار نیستند. ما درآمدهای حاصل از صادرات خود را در بانک‌های کره جنوبی دریافت کرده‌ایم اما مسئله این است که منابع ما به طور غیرقانونی در بانکهای کره ای مسدود شده است. منابعی که ما قصد داریم برای واردات به ویژه مواد غذایی و دارو از آن استفاده کنیم.

قیمت انواع سکه در بازار امروز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز در معاملات بازار آزاد تهران به ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان رسید. همچنین قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، ربع سکه ۲ میلیون و ۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۱ میلیون و ۶۰ هزار تومان است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۷۱۹ دلار و ۳۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۷۳۴ هزار و ۱۰۳ تومان است.

صعود طلا پس از ثبت بزرگترین رشد روزانه

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در پی توقف صعود بازارهای سهام به روند صعودی روز گذشته خود ادامه داد و افزایش پیدا کرد. بهای معاملات هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۷۱۵ دلار و ۴۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه بزرگترین رشد روزانه را در یک ماه اخیر داشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۱ درصد افزایش، در ۱۷۲۳ دلار و ۶۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۱۶ دلار و ۸۰ سنت معادل حدود یک درصد افزایش، در ۱۷۲۱ دلار و ۹۰ سنت بسته شده بود. ایلیا اسپیواک، استراتژیست ارز در شرکت دیلی فارکس در این باره گفت: ما شاهد ریسک گریزی در بازارها هستیم و تصور می‌کنم این موضوع برای طلا مثبت بوده است.

سقوط ۲۰ درصدی قیمت نفت در راه است

تیم تحقیقات کالای گلدمن ساکس، به رهبری جفری کوریه، در بیانیه‌ای اعلام کرد: با رسیدن قیمت‌های نفت به ۴۰ دلار تولیدکنندگان برای افزایش تولید تشویق شده‌اند و ما معتقدیم ریسک سقوط قیمت‌ها به شدت افزایش یافته است و حتی ممکن است روند سقوط ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت‌های نفت با سقوط قیمت‌ها در روز دوشنبه آغاز شده باشد. این تحلیل‌گران در بیانیه خود نوشته‌اند: علی‌رغم افزایش مداوم قیمت‌ها در چند هفته اخیر ما به چند دلیل معتقدیم که ادامه روند افزایش قیمت با تردیدهایی همراه است:
 
اول اینکه ذخایر مازاد بسیاری هنوز در بازار وجود دارند که ما تخمین می‌زنیم به ۱ میلیارد بشکه برسد. این ذخایر با وجود افت فعالیت‌های اقتصادی جهان و توقف مسافرت‌ها به علت پاندمی کرونا روی هم انباشته شده است. دلیل دوم اینکه رشد قیمت‌های نفت به لحاظ فنی از داده‌های اساسی بازار جلو زده است. به طور ساده باید بگوییم که سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط خرده‌فروشان بازار برای پیش‌خرید نفت از آغاز آوریل ضرری ۲۰ درصدی برای آنها به همراه داشته است، در حالی که قیمت‌های نقدی وست تگزاس اینترمیدیت ۹۵ درصد رشد کرده است. تحلیل‌گران گلدمن می‌گویند: این پیش‌بینی ما به معنای تأیید بهبود بازار نیست بلکه ما معتقدیم این رشد قیمت جلوتر از واقعیت بازار اتفاق افتاده و از لحاظ فنی غافل‌گیرکننده است چراکه هنوز ذخایر مازاد بسیاری در جهان وجود دارد و سطح مصرف در بازارها بسیار پایین باقی مانده است. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند معکوس شدن انباشت ذخایر نفت، با فرض تداوم کاهش تولید اوپک و بهبود تقاضا، تا سال ۲۰۲۱ طول خواهد کشید.

کاهش قیمت نفت در پی افزایش ذخایر آمریکا

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی آماری که رشد ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا را نشان داد و نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه و افت تقاضا در این کشور در بحبوحه شیوع ویروس کرونا را برانگیخت، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت ۵۹ سنت معادل ۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۴۰ دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز سه شنبه با حدود یک درصد افزایش بسته شده بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت با ۷۲ سنت معادل ۱.۹ درصد کاهش، به ۳۸ دلار و ۲۲ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته حدود دو درصد افزایش داشت.

مدرس خیابانی: پیش بینی ۴۲ میلیارد دلار صادرات برای سال ۹۹

حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت:  محدودیت ‌های بین المللی شرایط فوق العاده سخت و دشواری را برای تامین مواد اولیه پیش روی تولید کنندگان داخلی قرار داده است. خوشبختانه با هماهنگی های صورت گرفته با بانک مرکزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات مشکل تامین مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور برطرف شده است. نخستین برنامه در بخش جهش تولید و تحقق شعار سال تامین مواد اولیه کارخانجات داخلی است. خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده ای از مواد اولیه کارخانجات کشور از محل تولید داخل تامین می‌شود. لازمه افزایش تولید توسعه صادرات و شناسایی بازارهای صادراتی است. هم اکنون بازار داخلی به دلیل رکود و کاهش درآمدهای مردم قدرت جذب مازاد تولید را ندارد.

وی همچنین در خصوص تاثیر صادرات و نقش این حوزه در جهش تولید اظهار داشت: صادرات از جمله راه های افزایش و جهش تولید است. مدرس خیابانی گفت: وزارت صمت ۴۲ میلیارد دلار حجم صادرات برای سال ۹۹ پیش‌بینی کرده که باید با تقویت زیرساخت های تجاری و لجستیک صادرات محقق شود. اشتغال، ارزآوری، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر همه در سایه صادرات محقق می‌شود. صادرات از جنبه های مختلف برای اقتصاد مملکت حائز اهمیت است که باید بیش از گذشته به این مهم پرداخته شود. مدرس خیابانی با اشاره به اینکه جهش تولید و صادرات بهم گره خورده است، گفت: بدون توجه به توسعه صادرات و پیدا کردن راه تصرف کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی نمی توان به دنبال تحقق جهش تولید بود. وی ضمن اشاره به صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال ۹۸ در کشور افزود: از این میزان صادرات ۶۰ درصد یعنی بیش از ۲۴ میلیارد دلار فقط به ۱۵ کشور همسایه بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
پیش بسوی دلار ۳۰ هزار تومانی وبالاتر
البته ارزو بر جوانان عیب نیست !
اقای همتی شما که میفرمودید دربازار ارز سرمایه گذاری نکنید متضررمیشوید !!!
پس چه شد ؟!
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۹۹ ساعت ۱۸
دلار (اسکناس) ۱۸۱۰۰
دلار(حواله) ۱۸۵۰۰
سکه ۷۵۵۰۰۰۰
رسانه های خبری درسکوت کامل بسرمیبرند !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
شمایی که هر روز این خبرها را می زنی
برو اول دروس اولیه اقتصاد بخون بعد بیا بنویس
کشوری که سالانه تورمش بالای 5 درصد است باید به تناسب ان تورم هر سال دلار بالا برود البته دلار یکی از ان ها است و ارزهای دیگر هم اگر ان کشور تورم زیر 5 درصد داشته باشد و یا اگر بالای 5 درصد داشته باشد و تورم ما هم 5 درصد یا تورم ان کشور 20 درصد و تورم ما هم 20 درصد ارز ان کشور در مقابل ریال ما افزایش پیدا نمی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
ناشناس 1120 خودت هم نفهمیدی چی گفتی برادر
ت
| United States of America |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
علت اصلی افزایش دلار همین فاصله تورم با متوسط جهانی است. دولت باید جلوی افزایش نقدینگی رو بگیره و تورم رو به ۵ درصد برسونه.
بسلامتی ومیمنت و مبارکی دلار وارد کانال ۱۸۰۰۰ تومان شد
علی برکت الله !
روحانی : انچنان رونق اقتصادی ایجاد میکنم که دیگر کسی محتاج دریافت یارانه ۴۵۰۰۰ تومانی نباشد !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
خب راست گفته دیگه الان 45 تومن به چه کاری میاد؟
شمارش معکوس برای نابودی بورس نورچشمی اغازشد
بورس درمدت کوتاهی به لطف تبلیغات وحمایت های شبانه روزی ۱۰ برابرشد و هرروز ۵ درصد سوداوری دارد ولی هیچکس جرات نمیکند طرح مالیات بر عایدی سرمایه را اجرایی کند چرا؟ چون بورس نورچشمیه !!!
ولی باوجودهمه حمایت ها روزهای طلایی بورس بزودی به پایان خواهدرسید !!
دلار به ۱۷۹۹۹ تومان رسیده و در مرز ۱۸۰۰۰ تومان است ؟؟؟؟!!!!!
چرا نمیخواهید اعتراف کنید که دلار از ۱۸۰۰۰ تومان هم عبور کرده؟
افزایش قیمت دلار درمرز ۱۸ هزارتومان ؟
خوابی برادر ۱۸ راهم رد کرد !
در مرز کدومه ؟ رفته اونور مرز
حبابه فقط هیچ وقت نمی ترکه
آیا با این همه گرانی فریادرسی هست خدایا فرجی
آمریکا راهپیمایی میشه، ارزش پول ما میاد پایین. جلل الخالق. چرا؟؟؟
پاسخ ها
ت
| United States of America |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
چونکه مشکل ما از عدم تولید و اقتصاد دلال محور هست. ربطی به آمریکا نداره به هیچ وجه
فقط جیب دلالها پرپول ميشه
دلار 18 هزار تومن و یورو 20 هزار تومن! تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان