بازدید 16602

ششمین دادگاه ۲۱ متهم کلان ارزی برگزار شد

ششمین جلسه رسیدگی به پرونده ۱۸ جلدی تخلفات ارز‌های دولتی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۲۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲ 06 June 2020

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، قاضی مسعودی مقام در ابتدای این جلسه با قرائت و تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آیین دادرسی کیفری رسمیت جلسه را اعلام کرد و خطاب به متهم مهرداد رستمی گفت: برای بیان دفاعیات در جایگاه حاضر شوید.

قاضی مسعودی مقام ضمن تفهیم اتهام متهم مهرداد رستمی خطاب به وی گفت: آیا اتهام انتسابی را قبول دارید؟

متهم رستمی ضمن رد اتهامات انتسابی گفت: بنده رییس هیات مدیره دریای نور هستم، فعالیت این شرکت در راستای تولید نور و لامپ و لوستر بوده است، از سال ۸۳ و بعد از فوت پدرم مدیریت شرکت به دست بنده و برادرم بوده است.

متهم رستمی افزود: در سال ۹۴ اختلاف ارز در بازار آزاد و بانک مرکزی چندان نبوده است، ۴۸۸ میلیون یورو از بانک انصار و بانک شهر خرم آباد ارز دریافت شده که در این میان یک ریال هم تعهدات ارزی وجود ندارد و ۳۸۰ میلیون دلار ارزی که از اقتصاد نوین گرفته شده معوق شده است.

وی افزود: بنده در طول زندگی‌ام یک بار به بانک اقتصاد نوین رفتم آن هم برای افتتاح حساب بوده است مصوبه طلایی برای شرکت بنده گرفته شده است در حالی که مصوبه برای من نبوده و شفا‌ها و ضمنا توافق شد که بنده در این موضوع دخالتی نداشته باشم، به اسد بیگی وکالتی داده بودم در حالی که وقتی کحال زاده (در زندان با او آشنا شدم) در مورد شرکت دریای نور از اسد بیگی می‌پرسد او می‌گوید رستمی هندوانه فروشی در خرم آباد است و دنبال این چیز‌ها نمی‌آید.
 

اسد بیگی خودش ضامن بوده است


متهم رستمی افزود: اسد بیگی خودش ضامن و در قرارداد کارگزاری نیز ملک پدر ایشان به عنوان ضمانت بوده است، این اتفاقات در سال ۹۴ برای شرکت دریای نور افتاده است و حتی آقایان بنده را در بانک ندیده‌اند، مدیر عامل شرکت خواهر من است، دوستان فکر می‌کنند، چون بنده در خرم آباد هستم کار‌هایی که در خرم آباد صورت می‌گیرد با بنده است در حالی که با کارشناسی مشخص می‌شود امضا را من زده‌ام یا خیر.

وی ادامه داد: ما در برج ۵ سال ۹۴، کار شرکت را آغاز کردیم و قرار شد تا انتهای سال هرکس سود و زیانی انجام داد برای خودش باشد و از سال ۹۵ بود که کار‌های مشترک خود را آغاز کردیم؛ لذا در سال ۹۵ متوجه شدیم که شرایط هفت تپه مساعد است، لذا اقدام به خرید این شرکت کردیم که ۳۵ درصد بنده و ۳۵ درصد آقای اسد بیگی آورده داشتیم.

این متهم گفت: زمانی که ما به شرکت هفت تپه ورود کردیم متوجه شدیم برخلاف آنچه به ما گفته شد مشکلاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: در این شرایط من به آقای اسد بیگی گفتم که توان اداره این مشارکت را ندارم بعد از آن من به آقای اسد بیگی گفتم من پولم را می‌خواهم و کاری به هفت تپه ندارم؛ لذا در اقرارنامه و وکالت نامه‌ای توافق کردیم هیچ کاری به هفت تپه نداشته باشم.

وی افزود: آقای اسد بیگی هر جا خواستند امتیاز بگیرند گفتند که هفت تپه برای خودشان است و هر کجا خواستند امتیاز بدهند اعلام کردند که هفت تپه برای من و رستمی است.

این متهم گفت: آقای اسد بیگی سهام شرکت دریای نور را به واسطه اقرارنامه و وکالت نامه‌ای که از بنده داشت جابه جا کرد، اما حداقل انتظار من آن بود که تکلیف مالیات‌ها را روشن کند، اما این کار را نکرد.


متهم رستمی با بیان اینکه اگر هر اتفاقی در هفت تپه افتاده من کاره‌ای نبوده‌ام، گفت: آقای اسد بیگی در شرکتی که خودم تک امضا بودم جای من امضا کردند و در جایی که دو امضا بودیم نیز به واسطه همان اقرار نامه و وکالت نامه ایشان امضا زدند.

وی گفت: اگر جایی امضا کردم و این امضا اشتباه بوده آن را می‌پذیرم.

وی ادامه داد: اگر من شریک آقای اسد بیگی هستم پس سهم الشراکت او به بنده چگونه پرداخت شده است اگر هم کار‌های نبودم چرا از اسم من استفاده شده است؛ لذا وی باید پاسخگو باشد.

بعد از پایان صحبت‌های متهم رستمی قاضی از نماینده دادستان خواست توضیحات خود را بیان کند.

شاه محمدی نماینده دادستان خطاب به متهم رستمی گفت: شما مغز متفکر این کار مجرمانه بودهاید و بهتر است بگویید که در پرونده قبلی به چه اتهامی در زندان بودید؟

نماینده دادستان خطاب به وی افزود: شما در سال ۹۴ در اداره اطلاعات خرم آباد دارای پرونده بودید پس این نشان میدهد برخلاف ادعای خودتان شما سرباز اقتصادی نیستید.

در ادامه نماینده دادستان گفت: بانک مرکزی به شما ارز دلاری داده است امروز بانک مرکزی به ما اعلام کرده که شما بدهکار هستید چرا که به شما دلار داده است لذا شما رفع تعهد نکردید.

وی در ادامه از متهم پرسید: پول خرید هفت تپه را چگونه به دست آوردید؟

متهم رستمی پاسخ داد: من پول نقد نداشتم لذا اسد بیگی پذیرفت تا پول بنده را پرداخت کند و در ازای آن بنده نیز بدهی اسد بیگی نزد چینی‌ها را بر عهده گیرم.


نماینده دادستان خطاب به متهم رستمی گفت: این صحبت‌های شما درست نیست چرا که فروش ارز‌های دولتی از سوی شما محلی برای خرید هفت تپه بوده است.

شاه محمدی افزود: شما حتی در دفاعیات خود هم صحبت‌های کذب و دروغ مطرح کردید. شما گفتید کحال زاده را در زندان شناختید بعد از آن گفتید که من از شش ماه قبل او را میشناختم.

وی ادامه داد: شما در بانک اقتصاد نوین حساب داشتید و مشخصا برای اخذ ارز افتتاح حساب انجام دادید و در این افتتاح حساب شماره اسد بیگی را اعلام کردید چرا که چنین روزی را میدیدید.

نماینده دادستان تصریح کرد: شما طرح‌های توجیهی را برای اسد بیگی ارسال میکردید و اقدام به جعل را با همکاری او انجام میدادید.

در ادامه نماینده دادستان سند مربوط به واریزی وجه به حساب متهم رستمی از طریق ارز‌ها در بانک مسکن نشان داد و گفت: بر اساس این اسناد شما نمیتوانید بگویید که مطلع نبوده و سودی نبردید چرا که شما از این ارز‌ها منفعت بردید.

نماینده دادستان در مورد جعل برگ سبز گمرکی و نامه گمرک از سوی متهم رستمی گفت: شما نامه گمرکی خرم آباد را جعل کردید و در سال ۹۴ نیز مجدد با جعل همان نامه رفع تعهد کردید و کسی هم متوجه نشد. به همین ترتیب برای شرکت زئوس نیز از همین ترفند استفاده کردید و گمان نمیکردید روزی استعلام شود.

نماینده دادستان تصریح کرد: اگر شما میگویید گناهکار نیستید پس چرا چندین ماه متواری بودید و در آخر در یکی از استان‌ها دستگیر شدید.

وی درباره ادعای متهم رستمی پیرامون انجام تولیدات در سوله سلفچگان گفت: کارشناسان ما در آنجا حضور یافتند و در آنجا چیز مهمی و تولیدی مشاهده نکردند.

نماینده دادستان گفت: شما نمیتوانید مغلطه کنید؛ صاحب ریال و صرافی بانک اقتصاد نوین با شما همدست بود که اکنون میبینید آقای سعیدی متواری شده است.

نماینده دادستان به متهم گفت: اسناد موجود است و اکنون پاسخ دهید چرا حرف‌های جعل میکردید و به چه علت این کار را انجام میدادید؟

پس از اظهارات نماینده دادستان متهم رستمی پاسخ داد: در خصوص جعل پروانه سبز استعلام بگیرید تمام رفع تعهدات توسط یک کد است و نیازی به مکاتبات با بانک نیست. اگر نامه‌ای جعل کردم اصل آن را ارائه دهید که ببینیم کدام نامه را جعل کرده‌ام.

نماینده دادستان گفت: از گمرک استعلام کردیم، پروانه سبز را شما جعل کردید.

به دستور قاضی برگه پروانه سبز جعل شده بر روی نمایشگر نشان داده شد.

نماینده دادستان تصریح کرد: از گوشی آقای رستمی چت‌های وی با اسد بیگی در مورد موضوع ارز را مشاهده کردیم. این در حالی است که وکیل وی مدعی شده ما شنود کردیم، اما همین الان نیز این چت‌ها در گوشی موجود است، شما و اسد بیگی ذی نفع بودید و پیامک هایتان نشان می‌دهد که گفته اید (من جعل کردم، شاهکار انجام دادم، برو اقتصاد نوین). این جعل نیز از فکس گمرک انجام شده است.


نماینده دادستان گفت: ۵۶۷ فقره ثبت سفارش صورت گرفته که رستمی با حذف پروسه‌های بانکی آن‌ها را تبدیل به سه فقره ثبت سفارش کرده است که یک فقره از آن از فکس گمرک و دو فقره از گروه آریاک بوده است.

متهم رستمی گفت: بعد از بازداشت خط تعطیل شده است و قبل از آن کارگران مشغول کار بودند، نماینده دادستان می‌گوید من با صرافی زد و بند داشتم در حالی که آقای سعیدی فر منافع کارت را گرفته است.

به دستور قاضی نماینده دادستان پیامی که متهم رستمی به روناک پورسیف کارمند گمرک داده است را در صفحه نمایشگر به نمایش گذاشت.

نماینده دادستان در این رابطه گفت: خانم پورسیف احضار و توضیحات از وی اخذ شده است و فعلا پرونده‌اش در دادسرا جاری است.

نماینده دادستان افزود: رییس گمرک مشخصات ظاهری رستمی را داده است و گفته با فلان ویژگی‌ها به گمرک می‌آمد.

در ادامه نماینده دادستان چت‌های متهم رستمی را نشان داد و گفت: در این چت‌ها موارد جعل مشخص شده که نامه گمرک در گروه آریاک نیز ارسال شده است.

وی ادامه داد: در رفع تعهد این ارز‌ها چه کسی جز شما سود می‌برد؟ این درحالی است که این رفع تعهد ارزی به نام شرکت شما اخذ شده است.

در ادامه قاضی خطاب به متهم رستمی گفت: ما کارمان را با ارزیابی دقیق انجام می‌دهیم؛ شما مدعی هستید که خانم پور سیف را نمی‌شناسید، پولی پرداخت نکردید و این گوشی نیز متعلق به شما نیست.

قاضی ادامه داد: ما بر اساس مستندات خود ارزیابی را انجام می‌دهیم و آن را در رای لحاظ می‌کنیم.

در ادامه نماینده دادستان گفت: نخست استناد ما چت‌ها نیست شما باید اظهارات آن خانم را زیر سوال ببرید همچنین در مورد پرداختی که انجام دادید توضیح دهید.

وی یادآور شد: به نظر می‌رسد شما دلیلی برای کارهایتان ندارید چرا که قبل از آن نیز به همین روش و به صورت جعل ثبت سفارش کردید.

در ادامه متهم رستمی گفت: اگر من جعل کردم پس چرا بانک مسکن شکایتی از من نکرده است؟

قاضی گفت: هزاران پرونده وجوددارد، اما شکات شکایت نمی‌کنند که البته اگر هم شکایت نکنند این موضوع جنبه عمومی دارد و ما رسیدگی خواهیم کرد.

در ادامه نماینده دادستان خطاب به قاضی گفت: بانک مسکن این موضوع را رسیدگی کرده است.

قاضی مسعودی مقام از نماینده بانک مسکن خواست در جایگاه قرار گیرد و توضیحات خود را ارائه دهد.

نماینده بانک در جایگاه قرار گرفت و گفت: سال ۹۸ بر حسب گزارش‌های وزارت خانه‌های اطلاعات و اقتصاد شکایت نامه‌ای از سوی بانک مسکن تنظیم شد که نام متهمان را ذکر کرد که اکنون در دادسرا در حال رسیدگی است و ما در حال تکمیل اطلاعاتمان هستیم.

بعد از صحبت‌های نماینده بانک مسکن نماینده دادستان خطاب به متهم گفت: بانک مسکن هم شاکی است و گمرک نیز اعلام کرده که نامه‌ای را تنظیم نکرده است.

نماینده دادستان به متهم رستمی گفت: انگیزه شما سودی بود که به حسابتان واریز شد و از محل آن توانستید هفت تپه را بخرید.

در ادامه نماینده دادستان میزان کل ارز‌های تخصیص یافته به شرکت زئوس و وضعیت ارز‌های تخصیص یافته از بانک اقتصاد نوین به تفکیک نوع ارز را در جلسه دادگاه به نمایش گذاشت.

نماینده دادستان گفت: یک قسمت از تامین ریال و خرید حواله‌های ارزی از شرکت زئوس و یک قسمت برای آقای اسد بیگی بوده است و ارز نیز از بانک اقتصاد نوین به ذی نفع خارجی و داخلی صورت گرفته است، ثبت سفارش به نام شرکت ترک بوده، اما به شرکت دیگری پرداخت شده است در اینجا تخلف محرز است.

وی ادامه داد: در مورد ذی نفع داخلی هم ارز را فروخته اید و تغییر ذی نفع داخلی و خارجی مربوط به ۱۱۴ پیام سوئیفت است.

نماینده دادستان پیام سوئیفتی را در دادگاه به نمایش گذاشت که نشان می‌داد از شرکت دریای نور بوده است.

نماینده دادستان گفت: این مسائل کاملا تخصصی و بانکی است و آقایان از کارشناس خبره بانکی در این زمینه استفاده کرده‌اند و ما ادعا داریم بانکی‌ها در این قسمت سهیم هستند، استفاده از ترفند معرفی نماینده و لابی و زد و بند با مدیران بانکی صورت گرفته است.

شاه محمدی تصریح کرد: اسناد اکسل و ورودی که از دفتر این گروه کشف شده مربوط به شرکت ژان ژان ژیاژی بوده که این افراد جعل صورت می‌دادند.

نماینده دادستان سندی را در دادگاه نشان داد که نشان می‌داد اسد بیگی نامه‌ای را به بانک اقتصاد نوین شعبه اسفندیار می‌زند مبنی بر اینکه از حساب وی ریال برداشت شود. در این اسناد نشان داده میشد رفع تعهدات هم کاملا جعلی و با همکاری رستمی بوده است.

متهم رستمی گفت: تمام نامه‌هایی که مستندا با امضای بنده است به کارشناس ارجاع دهید که مشخص شود مربوط به بنده است یا خیر.

قاضی مسعودی مقام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی دادگاه متعاقبا اعلام می‌شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی