بازدید 8969
اقتصاد در گذر زمان

از «لایحه اجباری بودن آبله کوبی» تا «واردات دیوارنه وار طلا توسط هند»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۸۲۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 07 June 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هجدهمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

18 خرداد 1308، دکتر سعید مالک (لقمان‌ المالک) رییس صحیه کل مملکتی، لایحه اجباری بودن آبله‌کوبی را تسلیم مجلس کرد.

18 خرداد 1311، قیمت کبریت در این سال جزو موارد مهم و جالب توجه از سوی خبرنگاران بوده است. در همین رابطه خبری در روزنامه درج شده که بر اساس آن قیمت خرده فروشی کبریت از قرار هر دانه 10 دینار است. 

18 خرداد 1334، طلاهای دریافتی از شهرری به خزانه بانک ملی تحویل داده شد.

18 خرداد 1335، آمریکا سیزده میلیون دلار برای کمک به ایران پرداخت کرد.

18 خرداد 1339، اساسنامه شرکت شیلات تصویب شد. همچنین در این روز لایحه ساخت سد لار و لتیان تصویب شد.

18 خرداد 1342، بهره ‌برداری از سد همدان با یک میلیارد ریال هزینه آغاز شد.

18 خرداد 1343، براساس گزارشی که در این روز در جراید منتشر شد، قرار است ایران و آمریکا یک کمپانی مشترک برای تهیه فرآورده ‌های دارویی به‌ ویژه «آنتی ‌بیوتیک ‌های وسیع ‌الاثر» در ایران ایجاد کنند.

18 خرداد 1345، دولت هند ارزش روپیه را کاهش داد و در نتیجه معاملات بین ایران و هند متوقف شد.

18 خرداد 1348، شاه در مصاحبه ای با سردبیر واشنگتن پست گفت ایران سالانه 45 میلیارد ریال صرف خرید اسلحه و تحکیم توان دفاعی خود می کند.

18 خرداد 1354، فروش زمین با قولنامه ممنوع شد.

18 خرداد 1356، امیرعباس هویدا نخست وزیر در کنفرانس سالانه مدیران اقتصاد و دارایی کشور گفت: ایران با 80 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی در سال جاری، مقام سیزدهم را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده است.

18 خرداد 1378، جمهوری آذربایجان با شرکت های خارجی برای دفن زباله های هسته ای آنان در دریای خزر به توافق رسید.

18 خرداد 1391، یک مقام دولتی آمریکا گفت: آمریکا طی این هفته فهرست جدید کشورهای مشمول معافیت از تحریم‌های نفتی علیه ایران را اعلام خواهد کرد. به نقل از رویترز، آمریکا تاکنون ۱۱ کشور را از تحریم نفت ایران معاف کرده است، اما سه کشور کره‌جنوبی، هند و چین از خریداران عمده نفت ایران هستند که تاکنون در این فهرست قرار نگرفته‌اند.

18 خرداد 1392، بر اساس جدیدترین گزارش وزارت کار ایالات متحده آمریکا طی ماه مه سال جاری ۱۷۵ هزار فرصت شغلی به وجود آمد اما نرخ بیکاری به 7.6 درصد نیروی کار رسید. این رقم در مقایسه با ماه گذشته کمی افزایش داشت.

18 خرداد 1394، وزیر دارایی آمریکا با دفاع از مذاکرات هسته‌ای گفت: 100 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران پس از لغو تحریم ها آزاد خواهد شد.

18 خرداد 1395، وال ‌استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه نوشت، خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت نفت فلات قاره ایران به توافقات مقدماتی با شرکت‌های کشتی سازی کره جنوبی برای ساخت کشتی و سکوهای نفتی به‌ارزش حدود 2.4 میلیارد دلار دست یافته‌اند.

18 خرداد 1397، یک بانک ایرلندی که به بهانه تحریم ها و مبارزه با پولشویی اقداماتی تبعیض آمیز علیه یک زن و شوهر ایرانی انجام داده بود به پرداخت ۲۰ هزار یورو جریمه محکوم شد.

18 خرداد 1398، طبق آمار اسکرپ رجیستر، هند به عنوان دومین خریدار بزرگ طلا در جهان، در ماه می ۵۰ درصد بیشتر از سال گذشته، طلا وارد کرد. بر این اساس، هند در ماه می ۱۱۶ تن طلا وارد کرد، در حالی که سال قبل در این ماه ۷۸ تن طلا وارد کرده بود.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار