بازدید 17578
ادعای مشاور اردشیر مطهری درباره یک خبر:

پوست خربزه زیر پای فعال توییتری

متاسفانه، یک نامه جعلی را یکی از دوستان خبرنگار منتشر کرد و بقیه هم از روی پیج او برداشتند و نشر دادند.
کد خبر: ۹۸۲۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹ 02 June 2020

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، هنوز یک هفته از شروع کار مجلس یازدهم نگذشته بود که برخی رسانه ها با تیتر"جنجال یک نماینده مجلس یازدهم" خبر از قتل یک ستوان دوم وظیفه توسط اردشیر مطهری نماینده جدید مردم گرمسار و آردان در سال 1391 دادند. بنابر این ادعا اردشیر مطهری زمانی که فرمانده یگان ویژه تهران بوده، ستوان دوم وظیفه ای را به قتل رسانده و به همین دلیل از نیروی انتظامی اخراج شده است.

هر چند این خبر مشکوک بود و متن نامه باعث تردید بیشتر در صحت خبر می شد، اما چند ساعت بعد از انتشار این خبر در توییتر و پیج اینستاگرامی یک خبرنگار آزاد، خبر مذکور به سرعت در فضای مجازی بازنشر داده شد. ماجرا به همین جا ختم نشد و خبرنگار مذکور اقدام به حذف خبر از روی پیج و توییتر خود کرد.

خبر حذف شد و کم کم بقیه رسانه های منتشر کننده نیز اقدام به حذف خبر کردند. اما ماجرا چه بود و چرا یک خبر به سرعت برق منتشر شد و به سرعت باد حذف شد؟

عصر ایران از ابتدای انتشار این خبر بنا بر رسالت رسانه ای خود در جست و جوی گفت و گو با اردشیر مطهری نماینده گرمسار یا یکی از نزدیکانش بود که در نهایت با سید علیرضا طاهری مشاور رسانه ای مطهری گفت و گویی در این زمینه انجام دادیم:

*آقای طاهری جنجال رو دیدید شما؟ جریان چی بود؟

بله متاسفانه، یک نامه جعلی را یکی از دوستان خبرنگار منتشر کرد و بقیه هم از روی پیج او برداشتند و نشر دادند.

*خوب شما گفتید جعلی است؟ ماجرا چیست؟

سال 91 فرمانده پلیس آگاهی ناجا یک نامه اداری می زند به کانون سردفتران و این نامه را کانون مذکور منتشر می کند. این نامه در اینترنت هست و با یک جست و جوی ساده در گوگل تحت عنوان " هشدار نیروی انتظامی در خصوص کلاهبرداری از دفاتر اسناد رسمی" قابل دسترسی است. این نامه را بسیاری از وب سایت ها کار کرده اند. عده ای همین نامه را با همان امضاء، شماره، پاراف و ثبت، تغییر محتوا داده اند و آنرا با یک محتوای جعلی منتشر کرده اند.

مردم چطور می توانند حرف شما را باور کنند؟

خوب کار راحتی است. همین خبری که گفتم را در گوگل جست و جو کنید و خودتان ببینید و مقایسه کنید. ضمن اینکه در نامه اصلی، سردار بتولی فرمانده پلیس آگاهی ناجا بوده و در نامه جعلی سمت ایشان نوشته شده رئیس بازرسی، یعنی جاعلین به خودشان زحمت ندادند لااقل اسم رئیس بازرسی وقت ناجا را بپرسند. ضمن اینکه بالاخره وقتی می گویند یک نفر فوت کرده، این آدم یک شناسنامه ای دارد، محل سکونت دارد، رفیق و دوست و هم خدمتی دارد، خانواده دارد. این خانم خبرنگار باید لااقل می گشت ببیند این آدم که ادعای فوتش مطرح شده کیست؟ اصلا در نظام وظیفه همچین آدمی بوده؟ هم خدمتی هایش چه کسانی بودند؟ خانواده اش کجا هستند و نظرشان چیست و ...

*یعنی اگر ما از هر نهادی استعلام کنیم قطعا می گویند نامه جعلی است؟

حتما همین طور است . لطفا به چند نکته توجه کنید. در نامه جعلی آمده رئیس بازرسی ناجا در حالی که چنین سمتی در ناجا نیست، بلکه معاونت بازرسی وجود دارد. از سوی دیگر در تاریخ تشکیل ناجا فردی به نام سردار بتولی معاونت بازرسی ناجا نبوده اند و سمتی در بازرسی نداشته اند. اگر هم تخلفی صورت بگیرد رسیدگی به تخلفات بر عهده کمیسیون 104 است و کمیسیون تصمیم می گیرد. نه اینکه فرمانده ناجا راسا بگوید فلانی اخراج شود یا نشود. آقای مطهری هم سال 93 بازنشسته شده و حکم کارگزینی بازنشستگی موجود است. اما هر کس نامه را بخواند دقیق خودش متوجه می شود در ادبیات اداری چنین ادبیاتی مرسوم نیست و کار یک فرد ناشی است.

فکر می کنید چه کسانی این کار را کرده اند؟

بالاخره انتخابات در شهرستان ها بسیار داغ و رقابتی است و متاسفانه برخی اختلافات انتخاباتی به پس از انتخابات نیز کشیده می شود. مخالفان آقای مطهری بعد از انتخابات نیز خط و نشان می کشیدند و به نظر می رسد جعل این نامه نیز یک کار انتخاباتی است که تازه الان دیده شده است.

*واکنش آقای مطهری چیست؟

وکیل آقای مطهری شکایتی را علیه عاملین اصلی این خبر تنظیم کرده اند و انشاالله امروز ثبت و پیگیری می شود. چون احتمالا یک فردی پوست خربزه ای زیر پای این خانم خبرنگار قرار داده و او نیز بدون تحقیق منتشر کرده است. در نتیجه آقای مطهری بی جهت قربانی یک خبر جعلی شدند و این کار خیلی زشتی بود که در ابتدای کار مجلس انجام شد و باید تکلیف ماجرا را دستگاه قضا روشن کند.

*با توجه به اینکه خبرنگار مذکور اشتباهش را پذیرفته و خبر را حذف کرده هنوز هم قصد شکایت دارید؟

ما از ابتدای انتشار خبر با خانم مذکور تماس گرفتیم و گفتیم نامه جعلی است. اما ایشان حاضر نشدند حرف ما را بشنوند و بسیار پرخاشگرانه و با تهدید صحبت کردند. هر چند بعدا متوجه شدند و خبر را حذف کردند ، اما دیر این کار را کردند و بسیاری از رسانه ها با استناد به اکانت توییتر ایشان خبر را منتشر کردند.

وقتی یک خبر دروغ در این سطح منتشر می شود بالاخره باید پاسخگو باشند و بگویند چرا بدون کوچک ترین تحقیقی ، بدون استعلام از ناجا، بدون استعلام از دادسرای نیروهای مسلح و حتی یک تماس با خود نماینده این نامه جعلی را منتشر کردند. این که نمی شود هر کس از تلگرام یک نامه ای بفرستد و رسانه ها بدون تحقیق و اطمینان نسبت به اصالت آن نامه ، منتشرش کنند. بالاخره کار رسانه ای یک اصولی دارد و خبرنگار موظف است ابتدا مطمئن شود که خبر صحیح و مطمئن است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل