بازدید 35458
۴
نخستین تفنگ تک‌تیرانداز سنگرشکن بومی

تیر خلاص ارتش بر پیشانی رقیب آمریکایی

تفنگ‌های رزم انفرادی مانند تفنگ‌های تک تیرانداز از عناصر تاثیرگذار در حوزه رزم زمینی هستند.
کد خبر: ۹۸۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰ 02 June 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سلاح‌های انفرادی همواره در حوزه رزم زمینی یکی از عوامل تاثیرگذار در ارتقای قدرت سربازان لشکرها و یکان‌های این نیروست. مسئولان دفاعی کشورمان هم از سال‌های گذشته با هدف حرکت به سوی خودکفایی طراحی و ساخت انواع سلاح‌های بومی از سلاح‌های سبک گرفته تا سلاح‌های سنگین را در دستور کار خود قرار دادند.

تولید طیف گسترده تسلیحات انفرادی با دانش بومی

یکی از مسائلی که همواره در ساخت تسلیحات بومی بسیار اهمیت دارد، حفظ اسرار و اطلاعات نطامی است. چراکه یک اسلحه تا زمانی که اسرار ساخت و طراحی آن در اختفا بماند در برابر دشمنان کارایی دارد و پس از افشای جزئیات فنی دیگر مانند یک سلاح معمولی محسوب می‌شود که همه می‌توانند آن را تولید کنند.

یکی از مسائلی که همواره در ساخت تسلیحات بومی بسیار اهمیت دارد، حفظ اسرار و اطلاعات نطامی است. چراکه یک اسلحه تا زمانی که اسرار ساخت و طراحی آن در اختفاء بماند در برابر دشمنان کارایی دارد و پس از افشای جزئیات فنی دیگر مانند یک سلاح معمولی محسوب می‌شود که همه می‌توانند آن را تولید کنند.

سازمان صنایع دفاع، قطب تولید محصولات دفاعی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که وظیفه اصلی تامین نیاز نیروهای مسلح را برعهده دارد با دارابودن چندین شرکت تخصصی در زمینه‌های ساخت تجهیزات مانند صنایع هوایی، خودرویی زرین خودرو، دریایی، هوافضا و چندین شرکت دیگر وظیفه تامین این نیاز را بر عهده دارد.

اما این توان هنگامی اهمیت پیدا می‌کند که وزارت دفاع با همکاری سازمان‌های جهاد خودکفایی سایر نیروهای مسلح مانند نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی طبق نیاز آن‌ها به طراحی و ساخت انواع تسلیحات نظامی به خصوص سلاح‌های خاص اقدام می‌کند. یکی از این تسلیحات تفنگ‌های رزم انفرادی مانند تفنگ‌های تک تیرانداز است که از عناصر تاثیرگذار در حوزه رزم زمینی به شمار می‌رود.

تفنگ‌های تک‌تیرانداز علاوه بر وارد کردن خسارت جدی می‌تواند جان نیروهای خودی را نیز در امان نگاه دارد چرا که فرد مسلح توانایی اختفای کافی را دارد.

ارتش‌های جهان چندین سال است که با سرمایه‌گذاری بر روی این نوع از سلاح به دنبال توسعه این نوع ادوات برای مقابله با خودروهای زرهی حرکت کرده‌اند که یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران است.

تفنگ بومی شاهر، تیر خلاص بر پیشانی دشمن متجاوز

چندین سال بود که نیاز به داشتن یک تفنگ تیرانداز بومی قدرتمند با اطلاعات نظامی سری در نیروهای مسلح به شدت احساس می‌شد و به همین دلیل مسئولان امر به سراغ طراحی یک تفنگ تیرانداز با کلیبر سنگین رفتند که علاوه بر توانایی نابودی یکان‌های پیاده توانایی نابودی و انهدام تجهیزات دشمن مانند ادوات زرهی را نیز داشته باشند.

نفنگ تک تیرانداز شاهر حاصل یکی از همین طراحی هاست که در سال ۱۳۹۱ و با حضور امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش رونمایی و به این نیرو تحویل داده شد.

تفنگ شاهر، تفنگی خاص با بُرد ۴ کیلومتر

این سلاح در زمان خود با کالیبر ۱۴.۵ میلی‌متری برای نابودی نفرات و تجهیزات دشمن آن هم در فاصله ۴ کیلومتری ساخته و تحویل یگان‌های زمینی شد؛ شاهر وزنی بالغ بر ۲۲ کیلوگرم و طول بیش از یک و نیم متر دارد.

با توجه به مشخصات ارائه شده باید گفت که این سلاح برای عملیات موثر به بیش از یک نفر کاربر نیاز داشته و عموما در تیم‌های ۳ نفره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نخستین تفنگ تک‌تیرانداز سنگرشکن ایرانی

این سلاح قابلیت تخریب سنگرهای بتنی، نفوذ به ادوات زرهی، بالگردها و تجمعات نفری دشمن را دارد.

شاهر ایرانی در برابر رقیب آمریکایی

اسلحه‌های سری M۱۰۷ که توسط شرکت برت ساخته شده و امروزه در تعداد بالا در منطقه توسط نظامیان آمریکایی استفاده می‌شود می‌تواند یک انسان را در فاصله ۲ هزار متری هدف قرار دهد.

در برابر این اسلحه آمریکایی سرباز ایرانی مسلح به شاهر می‌تواند نفرات دشمن را از دو برابر این مقدار یعنی ۴ هزار متری هدف قرار دهد. این برتری فاحش سلاح ایرانی در برابر نمونه‌های سنگین غربی برتری نظامیان خودی را در هر رودرویی احتمالی تضمین می‌کند.

 

البته نباید این مسئله را فراموش کرد مهمات این سری از انواع مختلفی برخوردار بوده و در صورت استفاده از گونه‌های ضد زره و یا انفجاری می‌توان در همین بردهای بالا پاسخ شایسته‌ای به متجاوزان سوار بر بالگرد یا خودروهای زرهی سبک مثل گونه هامر داد. با وجود تمامی نکات مثبت در این سلاح باید گفت که تیراندازی در فواصل دور به علت اثرپذیری گلوله از شرایط جوی مثل دمای هوا و یا سرعت باید و همچنین اثر جاذبه زمین مورد اصابت قرار دادن هدف تا حدی مشکل خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴
اشتباهی مارو نزنید!!!
یادمون نمیره که حدود ۱۰ سال پیش فرمانده نیروی دریایی سپاه هم میفرمود زیر دریایی ساخته ایم که با چنان سرعتی حرکت میکند که فیزیکدانان میگویند قوانین فیزیک را نقض کرده است و نمونه جدیدترش سامانه مستعان که حتی وزارت بهداشت هم آنرا تایید نکرد
همون پاراگراف آخر، معنی بی استفاده بودن می دهد
خیلی خوبه که ما میتونیم این ادوات رو بسازیم. ولی یه خواهش دارم : اگه میشه پیگیری کنید این کارت ملی ما هم صادر بشه . تابستون دوسال پیش درخواستش رو دادم!!!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی