بازدید 27111

درخواست افزایش نرخ شیرخام به ۳۴۲۰ تومان/ گران فروشی محصولات لوکس لبنی در نبود قانون/ جای خالی حمایت از اقشار کم درآمد!

در روزهایی که تمام توجه نهادهای نظارتی به بازار خودرو و کشف انبار خودروهای دپو  شده در گوشه و کنار شهرهای بزرگ می باشد، کافی است سری به بازار محصولات لبنی بزنیم تا متوجه افزایش قیمت ها شویم.
کد خبر: ۹۸۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹ 31 May 2020

گران فروشی شیر و ماست لوکس پیش از افزایش نرخ شیرخام به ۳۴۲۰ تومان/ جای خالی حمایت از اقشار کم درآمد!

در روزهایی که تمام توجه نهادهای نظارتی به بازار خودرو و کشف انبار خودروهای دپو  شده در گوشه و کنار شهرهای بزرگ می باشد، کافی است سری به بازار محصولات لبنی بزنیم تا متوجه افزایش قیمت ها شویم.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ رشد قیمت برخی از محصولات لبنی در حالی است که به یک سالگی نرخ گذاری قیمت شیرخام و برخی محصولات لبنی، توسط ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت نزدیک می شویم.

سال گذشته، مورخه 22 خرداد ماه 1398، نرخ خرید شیرخام از تولیدکننده درب دامداری، 2390 تومان مصوب و ابلاغ شد. همچنین تعیین شد که با توجه به نرخ مصوب 2390 تومانی شیر خام درب دامداری، قیمت برخی محصولات لبنی نیز مشمول قیمت گذاری شوند.

بر اساس اعلام وزارت صمت در خرداد 98، قیمت 14 محصول لبنی پرمصرف شامل شیر، ماست و پنیر به شرح جدول زیر ملاک عمل قرار گرفت.

گران فروشی شیر و ماست لوکس پیش از افزایش نرخ شیرخام به ۳۴۲۰ تومان/ جای خالی حمایت از اقشار کم درآمد!

حال پس از گذشت تقریبا یک سال از تاریخ مذکور، خبرها حکایت از رشد نسبی قیمت برخی محصولات لبنی در هفته ها و حتی ماه های اخیر دارد. هرچند سازوکار نرخ گذاری از سوی ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به نوعی این اجازه را به برخی از کارخانه های لبنی داده است تا به شکل قانونی، قیمت ها را افزایش دهند. اما چگونه؟ کافی است به لیست اعلام شده در جدول فوق نگاهی بندازید. متوجه خواهید شد که کارخانجات لبنی، محصولات تولیدی خود را با اندکی تغییر از لحاظ نام گذاری و کیفیت، از لیست اعلام شده خارج و با نرخ مطلوب و مورد نظر خود به فروش می رسانند. مثلا شیر یک لیتری کم چرب با نرخ مصوب 4900 تومان همچنان در برخی از واحدهای تولیدی، موجود است، اما همین محصول با اندک تغییرات از قبیل اضافه کردن ویتامین، با افزایش چشمگیر قیمت عرضه می شود.

از سوی دیگر، اگر مصرف کننده ای بخواهد از نرخ های قانونی و مصوب محصولات لبنی مطلع شود تا اگر گران فروشی صورت گرفته است به نهادهای نظارتی اطلاع دهد، بایستی به پایگاه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مراجعه کند. با ورود به این پایگاه، متوجه خواهد شد که لیست نرخ گذاری سال گذشته محصولات لبنی، به نوعی کاهش یافته و از چهارده محصول مشمول قیمت گذاری، تنها شش محصول با نرخ مصوب موجود است و عملا امکان اعتراض برای هشت محصول دیگر در جدول فوق وجود ندارد. موضوعی که نیازمند پاسخ گویی و شفاف سازی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است.

گران فروشی شیر و ماست لوکس پیش از افزایش نرخ شیرخام به ۳۴۲۰ تومان/ جای خالی حمایت از اقشار کم درآمد!

سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی اظهار داشت: پس از حدود یک سال از مصوبه افزایش نرخ شیر خام، به تازگی با توجه به هزینه های تولید و قیمت تمام شده شیرخام، درخواست نرخ 3420 تومانی برای خرید هر کیلو شیر خام از دامدار درب کارخانه را داده ایم و منتظر تصمیم نهایی ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت هستیم. وی تاکید کرد از سال گذشته، با توجه به درصد چربی و نرخ حمل توسط کارخانه ها، بهای هر کیلو شیرخام برای کارخانه های لبنی به طور میانگین 2600 تا 2750 تومان بوده است، اما این رقم در ماه های اخیر بدون تغییر بوده است. مقدسی همچنین در خصوص افزایش قیمت محصولات لبنی در هفته های اخیر اظهار داشت: کارخانجات، 30 درصد از محصولات خود، که شامل قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت نیستند را می توانند افزایش دهند. این 30 درصد به نوعی کالای لوکس در صنایع لبنی محسوب می شود.

درخواست افزایش نرخ شیرخام به ۳۴۲۰ تومان/ گران فروشی محصولات لوکس لبنی در نبود قانون/ جای خالی حمایت از اقشار کم درآمد!

بر اساس این گزارش، در شرایطی که به گفته فعالان صنعت دامپروری، نرخ های فاکتور شده از سوی کارخانجات لبنی برای خرید شیرخام از دامدار (از زمستان) تا به امروز تغییری نداشته، جای سوال است که چرا برخی کارخانه های لبنی، قیمت برخی از محصولات را افزایش داده اند؟ این در حالی است که به گفته یکی از فعالان این صنعت، 70 درصد قیمت تمام شده محصولات لبنی، متاثر از قیمت شیر خام است و در حالی که در چند ماه اخیر قیمت شیر خام، تغییر چندانی نداشته است، چرا برخی محصولات گران تر شده است؟

به نظر می رسد که برخی از کارخانه های تولیدی محصولات لبنی، پیش از تصمیم گیری نهادهای مسئول در امر قیمت گذاری، به استقبال افزایش قیمت رفته اند و در این میان در نبود نظارت و برخورد با متخلفان، تنها مصرف کننده نهایی است که از یک سو باید محصول مورد نیاز خود را گران خریداری کند و از سوی دیگر با کاهش قدرت خرید، مصرف شیر و سایر محصولات لبنی که برای سلامت افراد جامعه ضرورت دارد، با کاهش مواجه شود.

هرچند در سال های اخیر، در برخورد با گران فروشی کارخانه های لبنی به جریمه های بعضا میلیاردی بسنده شده است، اما کارخانه های متخلف باز هم به رویه سابق خود ادامه می دهند، زیرا در دوره طولانی مدت تا ورود نهادهای نظارتی به بازار لبنیات، گران فروشی با نرخ های غیرمصوب، سود سرشاری را برای یک کارخانه به همراه خواهد داشت و حاضر است درصدی از این سود را در آینده به عنوان جریمه پرداخت کند. موضوعی که به نظر می رسد نیازمند راهکار دیگری برای برخورد با تخلفاتی از این دست می باشد.

در این میان، تنها مصرف کننده و به خصوص اقشار کم درآمد هستند که متضرر شده و نیازمند حمایت از سوی سازمان حمایت هستند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
وقتی برای مثلا تولید شیر در دامداریها باید سالانه چند میلیون تن جو و علوفه و نهاده های دامی وارد کنی و 90 درصد نهاده های دامی وارداتی است و حتی بسته بندی و کاغذ مخصصو ان هم از المان می اید و قیمت نهاده ها عوض دلار 4200 تومنی با دلار 25 هزار تومنی به دست دامدار می رسد و صاحبان متمول این دامداریها و بسته بندی های لبنیات هم مانند برج سازها یا جراح های پلاستیک انتظار سود صد درصد و دویست درصد را دارند پس تصور می کنید شیر باید به چه قیمتی به دست مصرف کننده برسد؟!
اغلب دستگاههای بسته بندی کارخانه های محصولات لبنی در ایران از گرانترین نوع کاغذ و سیستم بسته بندی که فقط در کشورهای خیلی مرفه و ثروتمند مانند دانمارک و نروژ استفاده می شود هستند. حتی در کشورهای مرفهی مانند کانادا و امریکا از این سیستم های بسته بندی گران استفاده نمی شود و مثلا در مورد شیر ماندگار از بسته بندی معمولی یا پاکتی و اغلب از بسته های دو لیتری به جای یک لیتری ایران استفاده میشود. می دانید چه اندازه باعث صرفه جویی برای مصرف کننده می شود. ولی در ایران همه این کاغذهای بسته بندی با قیمت بالا از اروپا وارد می شود و تازه همیشه هم یک لیتری است. وقتی دلار دولتی 4200 تومنی می دادند باز هم گران در می امد وای به حال الان که دیگه دلار را عملا 25 هزار تومن حساب می کنند
کم کم سیبزمینی هم محصول لوکس کشاورزی میشه
بفکر ما نیستین بفکر خودتون باشید
عکس دیدم نبشی های دکل برق رو بردن لابد میخواید پای هر دکل یه مامور بزارید
هیچ گرانی در این مملکت بدون خواست مسئولان اتفاق نمی افته

خواهشا نمایش بازی نکنید

مردم همه چیز را میدانند
کاش واقع لبنیات بود

همش پودر شیرخشک های بی کیفیت با انواع بیماریهای گوارشی و پالم و ........
به نظر شما با این وضعیت آیا این بستنی هایی که می خوریم واقعا بستنی هستن !!!؟؟!؟؟!؟؟؟

با یه حساب سرانگشتی هیچ بستنی نمیتونه کمتر از ۱۰ هزار تومن باشه !!؟!؟؟؟

کودکانمان را آشغال خور نکنیم
شیرها واقعا بی طعم و مشکوک هستند
پنیرها فقط طعم نمکشان باقیمانده
ماست کلا مرخصه. بیشترش آبه
کره ها با پترافین فرقی ندارند
گران فروشی یعنی کالایی را گران فروختن نه اینکه در عرض سه ماه 170 درصد افزایش قیمت داشته باشد..امروز 11 /3 با همان میزان خرید ها ی قبلی بیش از دوبرابر پول پرداخت کردم.....................
پاسخ ها
م.د
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
یا با آمریکا مذاکره کنید یا فروپاشی اقتصادی را قبول کنید ... راه سومی وجود نداره برادر، دنبالش هم نگرد
اگر در کسب و کارتان و در بازار سر مردم کلاه می گذارید
توقع نداشته باشید مملکت گل و بلبل شود
مملکت تشکیل شده از
من
تو
ما
شما
آنها
تمام ضمیرها باید اصلاح شوند تا مملکت روی خوش ببیند
و از همه مهمتر ضمیر من است
سرسام آور میبرن بالا بعد که دیدن مصرف لبنات در جامعه بشدت افت پیدا کرد همشو صادر میکنن کشور همسایه . امنیت غذایی مردم هم به درک
سوال این است؟چرا ایران و مردم ان به ایجا رسیدند،و به کجا خواهیم رسید؟؟؟
در مملکت روغن پالم در باطری به نام شیری می ریزند و هر روز یک قیمتی اعلتام می کنند این نمونه بی مسئولیتی مسئولین است
بستنی سالار از 4000 تومن شده هفت هزار تومن !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
خیالی بی انصافی کردن واقعا .
راحت باشید هشتاد درصدمردم به نخوردن عادت کردن
بیست درصد ديگه براشون فرق نمیکنه قیمت چندباشه
به این زندگی عادت کردیم
خداوکیلی عکس العمل و قیافه های مردم رو تو این تصاویر موقع برداشتن اجناس از قفسه های فروشگاه ها با دقت ملاحظه کنید (اصلاً نیازی به دقت هم نیست کاملاً مشهود است!) همه دارن اول قیمت ها رو بهت زده نگاه می کنند!! بله ...هی میگین مردم آمریکا موقع شیوع کرونا به قفسه فروشگاه ها حمله کردند! اونا قدرت خریدشون حداقل 20 برابر ماست، مردم ما هم اگه این قدرت خرید رو داشتند باور کنید بدتر از اونا بودند!
این وسط گاوداری ها هم کلی ضرر میکنن که همه مجبور به خالی گردن گاوداری هستن
تمام گرونیها دست خود دولت است مثلا دانه مرغ را کرون میکند ومرغ را گرون میکند ذرت که مال مملکت خودمان است گرون میکند شیرولبنیات را گرون میکند خوداشونم توش موندن ...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس