بازدید 12096

لزوم بازنگری در طرح تفصیلی خیابان ولیعصر

رئیس کمیته معماری و فضاهای شهری شورای شهر تهران بر لزوم بازنگری در طرح تفصیلی خیابان ولیعصر(عج) در راستای ثبت جهانی این خیابان تاکید کرد.
کد خبر: ۹۸۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰ 29 May 2020

به گزارش «تابناک»، علی اعطا در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش شهرداری و میراث فرهنگی برای ثبت جهانی خیابان ولیعصر(عج) گفت: بخش مهمی از هویت یک شهر را خیابان‌ها و معبرهای اصلی آن شکل می‌دهد و خیابان ولی‌عصر نیز بعنوان یک «باغ-خیابان» می‌تواند به عنوان محمل خاطرات تاریخی و راوی روایت های شهر تهران ثبت شود و شهرداری و یا سایر دستگاه‌های مسئول باید تمام تلاش خود را برای صیانت از ارزش‌های فرهنگی- تاریخی این خیابان صرف کنند.

وی با بیان اینکه آثاری که در فهرست میراث جهانی به ثبت می‌رسند باید ارزش‌های برجسته‌ای در تراز جهانی داشته باشند و لازم است کشور پیشنهاددهنده، دلایل خود را توضیح دهد، افزود: یعنی به عبارت دیگر وقتی کشوری درخواست ثبت جهانی اثری را دارد باید اسناد و مدارکی را ارسال کند که در آن توضیح داده شود که چرا این اثر باید ثبت شود و نکته مهم اینکه توضیح دهد برای محافظت و مدیریت اثر در آینده چه برنامه ای دارد.

اعطا با تاکید بر اینکه خیابان ولیعصر از جنبه‌های مختلف خیابان مهمی است؛ چراکه طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه و به لحاظ تاریخی واجد اهمیت است و دوره‌های تکامل و تحول را پشت سر گذاشته و راوی حکایت های فرهنگی و تاریخی است، ادامه داد: به نظرمن تعبیر «باغ- ‌خیابان» برازنده خیابان ولیعصر است؛ چراکه یک محور خیلی طولانی است و به یک طبیعت بی‌نظیر و چشم‌انداز کوه متصل می شود و دوطرف خیابان نیز به مانند محور باغ‌های ایرانی، درختان قرار دارند و همچنین آثار معماری، فرهنگی و تاریخی ویژه و متعلق به دوره‌های مختلف تاریخ معاصر در این خیابان وجود دارد.

رئیس کمیته معماری و فضاهای شهری شورای شهر تهران با اشاره به اجرای طرح خواناسازی و مرمت کف پوش‌ها در خیابان ولیعصر(عج) گفت: این اقدامات مناسب است و اینگونه فعالیت‌ها تنها به بعد بهسازی و مناسب سازی خیابان معطوف است؛ اما به نظرم خیابان ولیعصر مشکلات جدی تری دارد که باید حل و فصل شود.

اعطا با تاکید بر اینکه برای حفظ خیابان‌ ولیعصر باید طرح تفصیلی اصلاح شود؛ در غیر این صورت آینده طولانی ترین خیابان خاورمیانه نامشخص خواهد بود، افزود: طرح تفصیلی موجود که در محدوده خیابان ولیعصر اجرا می شود دارای کژتابی‌هایی است که عدم اصلاح آن، آینده برخی از قسمت های این خیابان را در هاله ای از ابهام می‌برد و با اینکه شخصا مدت‌هاست پیگیر اصلاح طرح تفصیلی در محدود خیابان ولیعصر از معاونت شهرسازی شهرداری بوده‌ام اما این کار از سرعت رضایت بخشی برخوردار نیست.

وی توضیح داد: براساس طرح تفصیلی در برخی از بخش‌های خیابان ولیعصر اجازه ساخت ساختمان‌های بلند بعضا تا 11 طبقه داده می‌شود و این گونه ساخت و ساز ها منظر خیابان را مخدوش می کند، به چنارها آسیب می زند و باغ‌های باقی مانده را در معرض تخریب قرار می دهد. بنابراین لازم است معاونت شهرسازی در اصلاح طرح تفصیلی در محدوده خیابان ولیعصر سریع تر عمل کند.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: البته معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران در برخی از موارد از قبیل تعریض بخش‌هایی از خیابان اصلاحات لازم را در طرح تفصیلی انجام داده است؛ اما هنوز موارد مهمی وجود دارد که نیازمند اصلاح و اقدام عاجل است.

اعطا گفت: پیگیری ثبت جهانی خیابان ولیعصر توسط شهردار تهران اقدام بسیار مهم و ارزشمندی است که با پیگیری آقای حناچی در دست اقدام است و باید از وزارت میراث فرهنگی نیز قدردانی کرد که این موضوع را دنبال می‌کند؛ اما باید به موازات این اقدام به سرعت ، به منظور حفاظت و صیانت از این خیابان که میراث فرهنگی و طبیعی شهر تهران است اصلاح طرح تفصیلی آن نیز انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان